reklama
načítám data...

O světlech nové Octavie a zrádnosti fotografie

28. října 2016, 08:32 29 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Nová Octavia vypadá poněkud zvláštně. Ale je doopravdy ošklivá? Nebo jí jen nelze úspěšně vyfotit? Dnešní auta totiž často vypadají naživo úplně jinak než na fotkách...

zobrazit celou galeriiEditorial: O světlech nové Octavie a zrádnosti fotografie

Naše slovutná domácí automobilka včera odhalila novou podobu svého klíčového modelu a dnes už na něj má snad každý svůj názor. Někteří říkají, že je to hnusné. Jiní, že to vypadá jako Mercedes. Další zas, že se jim to líbí, protože Škodovka by přeci něco ošklivého neudělala.

Proto může znít zvláštně, že já, motorisický novinář, který má názory na auta v popisu práce, na novou Octavii zatím žádný názor nemám. Vím jen, že na fotkách vypadá zvláštně – ale čím víc se na fotky dívám, tím menší mám pocit, že vím, jak ta věc vlastně doopravdy vypadá.

Můžou za to světla. Ale ne fakt, že jsou dělená, který většina lidí řeší ze všeho nejvíce. Dělená světla na autě tak úzkém, jako je Octavia, mají sice potenciál vypadat nepatřičně, ale to není to, proč si na nový design stále nemůžete zvyknout. Ne, důvodem je něco jiného – je to tvar vnější části světel, zejména pak podivná spodní linie.

reklama

Podívejte se na ní na několika fotkách a zkuste mi říct, kam vlastně směřuje? Klesá směrem do středu auta? Nebo naopak směrem k okrajům? Nebo je dokonce vodorovná?

Jak vám řekne každý, kdo se někdy snažil nakreslit složitý, trojrozměrný objekt, jako je třeba moderní automobil, perspektiva je pěkná svině. U starých aut bylo její vnímání poměrně jednoduché – jejich půdorys býval pěkně hranatý a základní tvar karoserie obvykle tvořil hezký, pravidelný kvádr. Stačilo vám pár fotek z různých úhlů a mohli jste si perfektně představit, jak vypadá celé auto.

Ale dnešní auta nejsou kvádry a jejich půdorys obvykle netvoří obdélník. Jejich předky jsou zkosené, nárazníky zašpičatělé a v nejrůznějších směrech zkosené. A to mluvíme o těch “hranatých” vozech s ostře řezanými rysy. Jakmile přijdou do hry obliny a komplikované křivky, je situace ještě složitější. Už nemůžete spoléhat na to, že si z fotek uděláte dobrou představu o tom, jak bude to které auto vypadat naživo.

Expertem v tomto ohledu je třeba Alfa Romeo – “kapesní supersport” 4C vypadá na fotkách trochu zvláštně a disproporčně, naživo je strhující a úžasný. Sedan Giulia působí na fotkách jako klon trojkového BMW, naživo je to (alespoň při vhodné volbě barvy – prostě musí být červená) jeden z nejkrásnějších sedanů, které svět kdy patřil.

Uměl to také Chris Bangle, jehož komplikovaná a složitě tvarovaná auta nikdy příliš neungovala jako objekt fotografů, ale teprve naživo jste docenili jejich charisma.

A naopak třeba takový Mercedes CLA je možné vyfotit tak, že bude vypadat jako elegantní sedan, ale naživo neuniknete faktu, že z jistých úhlů vypadat tak trochu jako pes v jisté choulostivé situaci.

reklama

Proto zatím nemám žádný názor na novou Octavii. Vím jen, že vypadá zvláštně, že její linie jsou těžko uchopitelné a že naživo bude téměř s jistotou vypadat úplně jinak. A my všichni bychom si měli zvyknout, že dokud se masově nerozšíří virtuální realita, budeme si nejspíš moci udělat reálný obrázek o vzhledu nových aut teprve když je uvidíme naživo…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sk
skodafil
28. října 2016, 09:13
0

Mne tedy prijdou vsechny Kabanovy vyplody velmi neesteticke. Jeho xichtozdvihy octavek pak v partii prednich svetel svou osklivosti vynikaji. Takze nic noveho.

reagovat
Tomáš Trýska
28. října 2016, 09:37
2

Zas tak černě bych to neviděl. Třeba aktuální Superb vypadá velmi dobře a to říkám jakožto člověk, který evropská auta moc nemusí.

Radohanno
28. října 2016, 09:56
0

Cabáň má jeden problém-nemá vlastní nápad.....Nějak vidím jeho rukopis na jiných autech ???VW,Audi,seat ...Prostě nic nového..opisuje jako školák...Je fantastické nafotit nejluxusnější model.a pak vidět hnusnou socku s odporým čalouněním,tvrdými plasty a světla s H4...Superb co jsem měl možnost projet byl černý jak hrob...Dost depresivní .....dnešní interiéry nic moc..Super moderní, ale moc složité pro možnost intuitivního ovládání za jízdy....Ovšem tohle je u všech aut...Škoda je prostě levný VW..A ty světla??? Divné !!! Asi už neví jak se odlišit .....

Knightrider
28. října 2016, 10:27
3

Mne Skodovky nikdy nezajimaly, ale presto musim uznat, ze Superb III je vzhledove opravdu povedeny auto. A nova Octavia? Popravde, taky nejak nevim. Je to divny, o tom zadna. Vypada ten cumak trochu jako pavouk, ale soucasne je to moderni a zapadajici do dnesni doby. Jen je to asi trochu hnusny. :-D
Ale horsi jsou zadni svetla. To je totalni nuda bez napadu.

reagovat
RCNP
28. října 2016, 12:37
0

To máme stejně. Na škodovky nemám žádný extrémní názor jako většina Čechů. Každý buď chválí do nebes, nebo do krve nesnáší. Prostě je beru jako fajn auta, který v dobrý konfiguraci můžou nabídnout fajn poměr cena/výkon. Zasadní slovo je fajn - neurazí ani nenadchne. Ale Superb III mi přijde jako vizuálně hezké auto, konečně dospěle vypadající, ne jako předchozí generace která byla trochu jako tlustý jezevčík. Navíc i těch pár detailů pomáhá k takové větší serióznosti. Na nějakej soud bych si počkal až na živo, ale zatím to v mých očích vypadá trochu divně kvůli poměru hmot těch dvou dílů světel. Kdyby vnější díl byl větší, tak to bude asi vypadat trochu přirozeněji. A pod článek bych se mohl podepsat. Hlavně když jsou dneska skoro všechny ofiko fotky hrozně pře-photoshopovaný a přepálený. Takže každá hrana vypadá jako kaňona, ale pak v reálu to není tak výrazný.

Be
Beny
28. října 2016, 10:37
2

Mě spíš už dlouho zajímá proč designéry u Škodifky napadlo dělat ty zadní vrata s tím divným prolisem co vypadaj jak nabouraný...

reagovat
Vojta Dobeš
28. října 2016, 11:58
2

Protože měli pocit, že mít v nich obdélníkový výřez na SPZ vypadá hnusně (a SPZ musí být ve výřezu, aby nad ní mohlo být osvětlení). Takhle je to opticky "čistší" a třeba mě to nepřijde jako úplně hnusné - nicméně chápu, že to některým lidem připadá jako nabourané :)

PepaSFI
28. října 2016, 17:33
1

Opticky čistší?? Já bych spíš použil staré české rčení "jako pěst na voko". Mezi mírně oblýma liniema dát dvě ostře lomené hrany, to chce teda kus troufalosti. Asi nějaký moderní umění.

Vojta Dobeš
28. října 2016, 17:38
1

Já si teda na aktuální generaci Škodovek moc nikde žádných oblých linií nevšiml, přijde mi, že jsou všechny docela dost hranatý :)

PepaSFI
28. října 2016, 19:38
0

pokud to budu brát tak že když to není kulatý, pak je to hranatý, pak ano. Ale já tam vidím hrany zatočené do mírných oblouků. Ikdyž nejsem příznivce téhle značky, musím připustit že je to pohledné a elegantní. Ale jen do té doby než uvidím zadek. Proč ty ohyby neudělali taky v tom mírně prohýbaném stylu? Jakoby to tam nepatřilo, jakoby si v nouzi půjčili kus z jiného auta. Jako dveře Pragy V3S které mají dole vykrojení na blatník který tam ovšem není protože si je půjčili z jiného auta.

Pi
Pitrýs
28. října 2016, 12:26
0

Ach jo, už jsem si říkal jak je super, že u vás nemusím koukat na novou Škodovku, že vy se k té internetové hysterii nepridate a budete, jako obvykle, výjimeční. Bohužel je to jinak. Tentokrát jste mě nepotěšili

reagovat
Flanker
28. října 2016, 14:35
2

Já chápu, kam tím míříš, ale jeden článek o faceliftu českého auta na českém webu mi nepřipadá jako něco, nad čím bychom se měli pozastavovat. Žádná (s prominutím) onanie ohledně každého detailu nových Škodovek se tady nekoná, takže to ber jako normální věc. O úroveň Autičkáře bych se nebál, jelikož laťku nasadil dost vysoko.

Csaba
28. října 2016, 13:14
0

Já osobně jsem toho názoru že o produkci AZNP M. Boleslav prostě ŠKODA mluvit, ale je logické že se o Škodovkách mluvit bude a hodně :)
Cokoli kdy "vyšlo z pera" pana Kabaně mě k smrti neoslovuje, absolutní absence invence, kreativity, nuda a šeď, šeď a nuda, případně jen tuctovost. Samozřejmě chápu a respektuju proč tomu tak je.
Můj osobní pohled na omlazení O3je ten že "nelíbí", přesto účel (omladit/odlišit/"jít s dobou" atd) jistě splní a nepochybuji že prodejní čísla nepoklesnou.
Osobně shledávám jako pochopitelnou snahu dizajnérů auto opticky rozšířit tím, že malé vnitřní segmenty osvětlení plynule napojí na masku chladiče a v podstatě proti tomu "nic nemám" avšak hlavní světlomety mi přijdou následně příliš malé a automaticky diskutovaná podobnost s předchozí třídou E je rovněž nasnadě.
Samozřejmě, každý z nás má svůj pohled na věc, názor na vzhled čehokoli je naprosto individuální, někdo rád holky někdo vdolky a tak jediné co můžeme, je o tom diskutovat, protože Škodovka už hotové auto nepředělá, že ano... :-)

reagovat
Pa
Pavel Janda
28. října 2016, 17:37
0

Musím souhlasit s autorem článku.

Byť se mi po prvním shlédnutí fotografií obrátil žaludek, došlo mi, že naprosto neprávem.

Vzpomněl jsem si na Škodu Vision D. Za mně je to nejkekelnatější škodovka (co se fotky týče). Jenže pak jí člověk vidí na vlastní oči v Boleslavakém múzeu. Tak pěknou karoserii jsem u této značky ještě neviděl. Kam se na ní hrabe superb.

Páni, s takovým autíčkem by dobyli svět, kdyby ho obětovali jako vlaštovku e-doby.

reagovat
XT
XTad
28. října 2016, 18:52
0

Ta svetla se ani nerozsiruji, ani nezuzuji. Jejich spodni linie (kvuli ni ta svetla vypadaji divna a kriva) je prakticky vodorovna, jenze kousek pod svetlem, je maly prolis, ktery stoupa nahoru a narozdil od svetel alespon trochu navazuje na ta svetla u masky. Kdyby vnejsi svetla kopirovala ten prolis, asi by to tak hrozne nebylo. Jeste je to umocnene tim LED svicenim, takze je mozne, ze nazivo to bude vypadat lepe, protoze LED pasek nebude tak vyrazny, pripadne nebude pritomen vubec (v nizsich vybavach).

reagovat
bitner
28. října 2016, 19:16
0

OIII jsem povazoval za prvni opravdu peknou Octavku (novodobou). Timhle FL to totalne pohnojili a nejak nechapu, proc bych si mel zvykat a "nevedet," co si mam myslet, kdyz je to hnus.

reagovat
beastar
28. října 2016, 20:28
0

Je to hnusné jak Korejci v 90.letech takový meisterstuck bych chápal treba na SangYoungu a ta záď je nuda s tím kopancem uprostřed. Posledni pěkná Oc měřítkem doby je první generace (moderní) Nikdy sem to auto nevlastnil ale jel sem asi ve všech to samé Superb a jako jo sluzebak v O2 nebo v pojišťovně super ale jinak a tímhle to fakt vylepšili:/

reagovat
Ev
Evlo
28. října 2016, 22:51
0

Deleny predni svetla, jeste navic predni maska (asi tak se tomu rika) s oramovanim a navic stribrnym. No docela odvazny design, obzvlast u skodovky. Priste predstavy rovnou coupe, ne?

reagovat
JayK91
29. října 2016, 09:55
0

Tak předně ... těmi světly si oktávka začíná hrát na auta vyšší třídy ... taková světla bych viděl spíš na superb (tudíž se přikláním k názoru že se to snaží hrát si na prémiovku -tudiž mercedes) ... a ať je perspektiva jaká chce je to hnusné, ba v tomto případě přímo odporně ošklivé), trojkový bavorácky compact byl naproti tomu dosti krásný :)

tak či tak ono je to jedno ... konec oktávky se stejně blíží ...

reagovat
Přemda Honda
29. října 2016, 10:45
0

Octavia zůstane nejlepším,nejvýkonnějším,nejrychlejším a nejúspornějším autem světa i kdyby měla vpředu 4 kosočtverce se svislými led pásky uprostřed :-D V ČR určitě..
Ne,vážně..Nevypadá to zase tak hrozně,i když ta spodní linie světel mohla být plynulejší..Spíš se mi na O3 nelíbí ten "promáčklý" zadek a hlavně to "ucho" zadních dveří,zasahující do okna..nebylo by to elegantnější a jednodušší udělat to rovně?
Asi by to ale pak moc připomínalo např. Audi a to VW nechce :-)

reagovat
Přemda Honda
29. října 2016, 10:49
0

A o MB CLA to je pravda..má ho šéf,takže ho vidím každý den...Z některých úhlů vypadá celkem dobře,zatímco z jiných je to takový podivný hrbáč :-)

reagovat
Ma
Malis
29. října 2016, 13:46
0

Řekl bych, že v článku šlo hodně o myšlenku "počkejme si až to uvidíme". Pod to se můžu podepsat. Už se nějakou dobu vůbec nevyjadřuji k designu nových aut podle fotek. Design nových aut je tak komplexní, že fotografie zkrátka nepřenese dojem ze vzhledu celého vozu. Ta 4C dobrej příklad. Co můžu říct k Octavii je to, že nadčasovost Oct. II je neskutečná. Bohužel to celý pak zabili faceliftem. A Oct III se mi líbí. I tuším dostala nějakou cenu za design. Jak se mi bude líbit Oct III fl je otázka...
A jen tak pro informaci, nejsem škodovkář, mám Mazdu. Ale klidně řeknu, že se mi něco líbí když je to povedený i kdyby to mělo značku třeba Ssangyong :D
A líbí se mi Bangleovy bavoráky. Teda kromě sedmičky. Chá :D

reagovat
HerrHobler
29. října 2016, 16:06
0

Já mám Kabáně zrovna docela rád. Přijde mi, že Škodovku dokázal po estetické stránce pozvednou a i když se mě Škoda nezajímá, musím uznat, že Fabie/Octavie/Superb (III) vypadají zajímavě. Tento počin mi přijde spíše jako krok zpět. Zepředu je to takové zmatené a zezadu zase úplně stejné. Snad to pohled naživo spraví.

reagovat
Mi
Michael
30. října 2016, 23:02
0

Tenhle design je jen priprava na facelift, kdy chromovy ramecek masky bude protazen az za svetla a vnitrni svetla se tak stanou soucasti masky. Budou mit tmavou optiku, aby vnitrek teto o dost sirsi masky vypadal kompaktne. Octavii to opticky velmi rozsiri a bude to zajimaver auto. Teprve potom to zacne davat smysl. Sam myslim, ze to tak melo byt uz ted, ale ze to koncern zatrhl. Nebylo by to poprve

reagovat
Lu
Luboš
30. října 2016, 23:33
0

Můj nazor je takový že to celkem prokouklo.teda ten přdek... zadek je nudný stále.... Ale je to věc názoru každého človeka, kdyby se každému libila stejná auta tak by se vyrábělo pouze jedno :) Samozřejmně v různych velikostech :D

reagovat
au
autaMajiJezditNeVozit
31. října 2016, 01:24
0

dobrý den, kdyby přestaňtě půlit světla, a udělejte něco s tím interierem, proboha
1: start stop knoflík je na stejnem miste jako ho má traktor pod volantem paneboze
2. budíky vypadají jako v mé fabii z roku 2001 jen změnili barvu sláva.
3.řadící páka je tak hluboko mezi sedackama ze i ve felicii se líp řadilo
4. proč se display nachází tak nízko abych čuměl dolů když jedu po dalnici 180km/h nalepený na protější auto(jak jinak kdyz octavii tak na hovado)
5. hlavně že vypínání airbagu je ve výše očí ano děkuji vypínám ho a zapínám 6x za den (neřekl nikdo nikdy)

po vystudování strojní fakulty doufám že toho čoboláka vyrazí a budu moci přidat ruku k dílu já

reagovat
PeterLuk
31. října 2016, 02:43
0

Celé to auto kazí jedna vec... Nevadia mi delené svetlá, to samo o sebe nieje zlé. Aj nová maska nato auto sedí oveľa viac, než tá staršia. Maska samotná. Ale čo podľa mňa ten dizajn zabíja, sú tie LED-ky. Najprv idú rovno, potom sú odseknuté a... akoby tam vo fabrike dali druhé svetlá z iného modelu. Nesedí to tam, je to rušívé. Keby tá krivka pokračovala, nepoviem ani slovo. Keby bola ukončená. Ale ten "zlom", to zakrivenie vyslovene kričí a v mojich očiach elegantný dojem z auta zabíja. Určite to bude jedno z áut, ktoré naživo pôsobia trochu inak. Ale diamant z toho nebude.

reagovat
Fr
FraHor
01. listopadu 2016, 18:49
0

Naživo to není o moc lepší, ale lidi si zvyknou. Zvykli na čínský kukuč O II v roce 2008, vydýchají to i teď. Přijde mi, že jediný normální FL za posledních 8 let byla Fabie/Roomster v roce 2010.

reagovat
no
nobody
05. listopadu 2016, 21:51
0

Já ji viděl naživo, na D10 a v Zápech, okr. Praha východ, kde se auta s Efkem otáčejí zpět na MB a mohu konstatovat, že ve skutečnosti je stejně hnusná, jako na fotografiích.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Pacifica CS Touring 2005
Chrysler Pacifica CS Touring

2005 rok výroby
260 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Mustang alu kola Ford Mustang 1910
Ford Mustang alu kola Ford Mustang

1910 rok výroby
1 koní výkon
125 ccm objem

Chrysler 300C Touring V8 HEMI 2006
Chrysler 300C Touring V8 HEMI

2006 rok výroby
360 koní výkon
5 707 ccm objem

Cadillac deVille  1988
Cadillac deVille

1988 rok výroby
155 koní výkon
4 085 ccm objem

Chevrolet Tahoe LT 4x4 5,3V8-Flex Fuel 2015
Chevrolet Tahoe LT 4x4 5,3V8-Flex Fuel

2015 rok výroby
370 koní výkon
5 300 ccm objem