logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

O diskriminaci barevných a zůstatkové hodnotě

Na silnici došlo k etnické čistce. Převládli černí, bílí, dokonce stříbrní a šedí, ale kde jsou barevní? Můžou za to bazary?

Podívejte se na web víceméně jakékoliv současné automobilky a pokuste se najít paletu barev. Až jí objevíte, nejspíš zjistíte, že namísto barev nabízí spíše několik odstínů šedi. A většinou jich ani není padesát. Některé automobilky vám alespoň nabídnou jednu či dvě zajímavé barvy, které upoutají a udělají vaše auto zajímavým. Není asi náhoda, že nové Mazdy skoro jako by člověk vídal jen v červené Soul Red – už jen proto, že ostatní nejspíš přehlédnete. Jiné značky zase vyrábějí pár modelů, které se v barvách přímo vyžívají. Třeba Citroën C4 Cactus. Redakční kus je sice nudně stříbrný, protože žádný jiný skladový kus s pilotovanou převodovkou v danou chvíli nebyl k dispozici a na čekání spojené s objednáním “na přání” nebyl čas, ale jinak můžete nejcitroenovitější Citroën dneška mít třeba ve fialové, jasně žluté nebo mátově zelené.

Když se ale začnete probírat nabídkou “běžných” aut, nedejbože zamíříte mezi vozy, které si dělají nárok být seriózní nebo dokonce prémiové, začne být situace ještě tíživější. U běžného rodinného hatchbacku se alespoň poměrně pravidelně dočkáte červeného či zeleného exempláře, a i moře nebarev u sedanů střední třídy má nějaké ty odstíny. Dostanete vybledlou modrou, vybledlou hnědou, stříbrno-zelenou či stříbrno-modrou. Ale čím výše stoupáte v “potravním řetězci”, tím méně si můžete vybírat.  Chcete á šestku? Berte stříbrnou a moc si nestěžujte (pokud tedy nechcete jasně červenou, kterou si zase nikdo neobjedná).

Jediným světlonošem v temnotách šedivo-stříbrného světa je překvapivě domácí automobilka. Přestože většinu její nabídky tvoří ryze praktická a funkční auta s charakterem skutečně dobrého toustovače (a nemyslíme ten z Červeného trpaslíka) a řídit je vám přinese téměř stejný požitek jako vyprat prádlo v nejnovějším modelu automatické pračky, rozhodl se někdo v hlubinách mladoboleského korporátu, že i běžný zákazník musí dostat šanci vybírat si ze stejně široké palety barev jako ti největší korporátní zákazníci. Výsledek se jmenuje “zvláštní lakování” a je to ten důvod, proč na ulicích pravidelně vídáte podivnosti jako Rapidy v křiklavě zeleném laku z minulé Fabie, Fabie kombi v polomatné šedi, která se jen kvůli srabácké politické korektnosti marketingového oddělení nejmenuje “Wehrmachtgrau” nebo třeba růžové Roomstery, oranžové Superby a fialové Octavie. Tedy, poslední tři byste vídat mohli, kdyby někdo měl odvahu si je objednat.

A v tom se možná skrývají kořeny celého problému s diskriminací barevných aut. Téměř nikdo nemá odvahu si auto v nějaké zajímavé barvě objednat. Někdo možná proto, že “co by tomu řekli lidi”. Ale mám podezření, že mnohem častější obavou bude: “Ale to bych potom nikdy neprodal”. Což je, když se nad tím tak zamyslíte, vlastně docela smutné.

Představte si, kolik lidí by bylo ochotných udělat něco alespoň trošku šíleného, vybočit nudy a šedi, kdyby neměli obavu z toho, co si o jejich volbě bude myslet člověk, kterému budou prodávat ojeté auto? A jaké možnosti by nám asi nabízely automobilky, kdybychom nebyli srabi a netrvali na tom, že to auto prostě chceme šedivé, protože nás více zajímá, co si asi myslí ostatní. Přitom ještě v 80. letech se běžně objevovaly červené Mercedesy, modrá BMW nebo žluté Jaguary. 

Nejhorší na tom ale je, že celá myšlenka za výběrem “barvy, která se potom dobře prodá” je ve skutečnosti nesprávná. Tedy přesněji řečeno, je nesprávná tehdy, pokud prodáváte jedno auto. Ale kupující podlehli teoriím, převzatým od bazarníků a překupníků, kteří potřebují auta rychle “točit”. Pokud máte “na place” 200 aut a potřebujete celý inventář prodat každý měsíc nebo nejhůř dva, určitě nechcete, aby byl plný žlutých á šestek, oranžových Superbů a jiných podivností, které si musí najít “toho správného kupce”.

Pokud jste ale soukromá osoba, kterou zajímá jen nákup a prodej jednoho konkrétního exempláře, je situace zcela jiná. Už vás nezajímají statistiky toho, kolik procent kupců hledá šedivé či stříbrné auto (protože se bojí, jestli ho budou moci opět prodat). Zajímá vás, jestli najdete jednoho konkrétního kupce pro vaše auto. A kolik vám za něj zaplatí. 

K tomu je zajímavá zkušenost mého amerického kolegy Jacka Barutha, který si objednal zářivě zelené Audi S5 z programu Individual, s barvou namíchanou podle Porsche 911 Carrera 2.7 RS. Auto se na nějakou dobu stalo poměrně známým, ale okolí samozřejmě varovalo před tím, že taková šílenost se bude dosti těžko prodávat. Zvláště pokud se vezme v úvahu brutální příplatek za individuální lakování.

Výsledek byl ale samozřejmě přesně opačný. Kupců na šedé či stříbrné S5 bylo samozřejmě mnohem víc než na zářivě zelenou. Ale šedých a stříbrných S5 jsou všude spousty, kdežto zářivě zelená byla jen jedna.  A tak se nakonec prodala za signifikantně vyšší sumu, než nudně zbarvené exempláře.

Nesmíme totiž zapomínat, že zákon nabídky a poptávky má dvě strany. A kde není nabídka, stačí i minimální poptávka k dobrému obchodu. Nemluvě o tom, že kupci ojetých aut jsou většinou ve svých volbách odvážnější než ti, kdo si objednávají auta nová. Takže je pravděpodobné, že trh bude vždycky schopen pojmout více “šílených” aut než se jich koupí nových.

Až si tedy budete příště objednávat nové auto, nebojte se udělat nějakou pořádnou šílenost. A otravujte prodejce s tím, že chcete ještě větší šílenost. Třeba si v automobilkách zase vzpomenou, že barevná paleta se neskládá jen ze šedivých…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
CerVus
16. 3. 2016, 08:17

Já to říkám pořád, že sehnat auto v pěkné barvě je problém. Pro mě by nebylo nic horšího než na ulici potkat během několika kilometrů moje auto 6x. Na druhou stranu tu je třeba BMW se svým individuál programem, kde se dokáže vyřádit opravdu každý. A to je problém. Tam zas člověk kroutí hlavou a říká si jak mohl někdo zkombinovat ty absolutně se nehodící věci dohromady.

0
Ives
16. 3. 2016, 09:38

To je pravda že BMW má svůj idividual program, nicméně nejčastější exemplář teď u nás je stejně pořád stříbrná E46 v kombíku, což je vážně škoda, to auto je fakt zajimavé designově a ta stříbrná z toho dělá nudu. Pak ale když už potkáte zajímavou barvu tak bývá dost často něčím sprasená co bych na svém autě nechtěl- automat, diesel nebo to napadl nějakej kutil...

1 reagovat
Shock
16. 3. 2016, 08:20

Bohužel jsme v době kdy vládne taková móda. Bílá, černá a stříbrná jsou znakem elegance a čistoty. Přijde mi že barvy používají jen sportovní auta a nebo některé městské nákupní košíky aby vypadali zajímavěji. Na jednu stranu ubývá originalosti některých vozů, nadruhou stranu jsem rád že naše silnice nevypadají jak u kolotočářů, a o to je člověk radši když potká něco zvláštní. (jako ta S5 v článku)
Představa že potkám třeba novou "S-kládu" v křiklavě zelené barvě mě extra děsí. :D

2
CerVus
16. 3. 2016, 08:31

Hlavně tu je problém v ceně. Automobilky nejsou soudné a za barvy si nechávají platit absurdní částky. V dnení době, když příjde člověk do autosalonu tak když má štěstí dostane na výběr jednu, dvě základní barvy (a kolikrát to není ani ta bílá) a za další se připlácí. Příplatek 6-8k je ještě relativně rozumný, jenže za metlu si většinou říkají kolem 17k a za "speciální" barvy klidně přes 20k. Když si vezmu mou hondu civic type S, tak tam je hnědá metla za 29k, ještě ji nabízeli v oranžové opět za 29k. Já bych po pravdě za to ty peníze nedal i když uvážím kolik to auto stálo jako nové. Raději bych přihodil nějakou funkční výbavu.

0
bitner
16. 3. 2016, 10:13

Presne, jde o cenu. Na barvu to auto nejezdi. Navic bila plechova krabice se na slunku ohreje citelne mene, nez cerna plechova krabice, takze jde i o prakticnost. Jinak u Schade se uz myslim priplaci i za bilou, bez poplatku je uz jen teplakova modr. To i ta Dacie dava bilou v cene.

0
JayK91
16. 3. 2016, 12:17

vemte si Ceed GT tam byla v začátcích prodeje bílá barva úplně nejdražší v nabídce (teď už to srovnali) :-D

0
JanH
21. 3. 2016, 19:31

Protože to byla nějaká extraspešl perleť nebo co, já si vzal jedinou nemetalickou barvu - červenou, chtěl jsem ji a jako bonus byla jediná bez příplatku :)

0
CerVus
24. 3. 2016, 14:35

nj na slunci to mění barvu no to je pravda. Ve stínu to auto je černé a na slunci světle hnědé.

0 reagovat
PeterLuk
16. 3. 2016, 08:44

Absolútny súhlas, osobne mám síce veľmi rád tmavú sivú, ale tých 50 odtieňov sivej na cestách je už fakt nudných.... Tá zelená Audina vyzerá prekvapivo parádne!

0 reagovat
Antihmota
16. 3. 2016, 10:32

Já mam celkem jasno...

0 reagovat
Evlo
16. 3. 2016, 11:00

Divný, při výběru barvy z nabídky problém nemamám a furt barvy v nabídce jsou, dokonce superb jde mít babypink, růžovou mx-5 nejde, ale kolik lidí by si to koupilo, jde červená a modrá, takže furt dvě barvy.

0 reagovat
JayK91
16. 3. 2016, 12:15

a pak je tu ta poučka, která říká že vozy oranžové, nebo s jiným křiklavým lakem plicajti zastavují mnohem častěji, protože takovou barvu si muže pořídit nebo nechat nalakovat jen rádoby závodník ... což, pokud někdo fakt nesnáší, když ho každý den ve stejný čas na stejném místě cestou do práce zastaví policejní hlídka (kolikrát ta stejná), je docela pádný důvod zůstat "srabem" ... bohužel :(

a druhá věc s těmi laky škodovky ... nevím jak vy ale oktávka rs druhé generace měla podle mě docela krásný, poměrně křiklavý a neokoukaný modrý lak ;-) ... dneska když kouknu z okna tak ten lak má uplně každá ochcávka (hlavně ty s nejslabšimi motory) a kolikrát i fabky -_- ... což je taky pěkně k vyblití protože ten lak ztratil na výjmečnosti ...

0
Nedy
16. 3. 2016, 15:22

Buď mám extra kliku, nebo je to pověra (o té křiklavé barvě). Měl jsem tři roky Barchettu v zářivé oranžové s černýma kapotama a zastavili mě jen jednou při akci "preventivně berem každého" a rok mám zářivě žlutou MR2 a zatím nic...

Na tohle téma měl docela zajímavou historku Denny z Counting Cars. Má klasickou "osumdesátkovou" US dodávku a jednu dobu byla matně černá a neustále ho zastavovali policajti. Když se jich na to ptal, tak prý to auto vypadá "že něco skrývá". Tak ji nechal přelakovat na jasně červenou a je klid...

0
JayK91
16. 3. 2016, 15:24

no ja nechci tvrdit že to tak je, ale popravdě i kdyby to byla pověra, věřil bych tomu, hlavně v našich luzích a hájích ... kde policajtum k prohlídce stačí i odřený blatník :-D

0
Nedy
16. 3. 2016, 15:30

Jak píšu, taky jsem se toho bál. Nicméně zvláště ve spojení s roadsterem, což je samo o sobě dost nápadné auto a svádí k tomu, že jeho řidič je pirát jsem fakt neměl nejmenší problém a to nejsem zrovna vzorem předpisové jízdy. Teda s policií. Jinak tyhle auta přitahují fakt hodně pozornosti a pro plachou nespolečenskou osobu to fakt moc není...

0 reagovat
Tomáš
16. 3. 2016, 14:32

Tochu mě v článku a v komentářích zaráží nelichotky na šedou. Moc se mi líbí Škodovka RS III v šedé barvě. Víte kterou myslím - prostě eReSo, ale je světle šedé (na obrázku druhá řada, druhá z leva). Na živo vyhlíží nikoliv fádně a "šedě", ale originálně a poměrně výstředně. A přitom je prostě a jednoduše šedá! :-)

0
Tomáš
16. 3. 2016, 14:43

Znovu se dívám na ten obrázek a raději to upřesním. Mám na mysli tu v delší řadě mezi modrou a zelenou oktávkou. Ta tmavě šedá v zadní řadě (taky druhá z leva) opravdu reprezentuje onu nudnou šeď a mainstreamovost.

0
HTRATR
16. 3. 2016, 23:06

Zvolený odstín Octavii opravdu sluší, stejný odstín je teď populární i u 911, troufnu si tvrdit že tomu dost pomohlo když před pár lety přišel na trh Classic edition striktně? ve světle šedé která se prodala navzdory brutálně přepálené cenovce prakticky sofort.

0
PeterLuk
21. 3. 2016, 19:05

Áno, to je celkom pekný odtieň. Ja mám zas celkom rád tmavo šedú (prípadne čiernu) s farebnými - červenými/oranžovými (zlatými) doplnkami, ale hoc to na ečšienb áut vyzerá parádne, tak tiež rád rozbíjem tú fádnosť na cestách... A tej je dosť...

0 reagovat
Hospodský
16. 3. 2016, 14:33

Na každé auto dle mě pasují různé barvy. Například u nás jezdí postarší A6tka v červené (řekněme Ferrari odstín) a vypadá to, abych tak řekl divně.. Naproti tomu třeba F 500 si dokážu bez problémů představit v jakékoliv barvě a neurazí mě to. Další věc je ta, že se kolikrát ani auta, u kterých bych čekal nějakou pestřejší paletu barev ji nenabízí. Např. nová/minulá Mx-5, BRZ/86 atd. A když tak je příplatek klidně přes 30 tisíc. No a pak ten faktor "nápadnosti". Nerad přitahuju pozornost a sám bych si vyřvanou barvu asi nekoupil. I v černé mx-5 se mi dostává víc pozornosti, než bych si přál.

0
Tomáš
16. 3. 2016, 15:05

Prosím, upřesni jak okolí reaguje (ať pozitivně nebo naopak) na tento parádní a dostupný roadster. Šetřím na NCfl a čekám až ceny s příjezdem ND krapet (nebo spíš výrazně) poklesnou. Ať tedy vím, na co se připravit. Reakcí okolí u nás na jihu Moravy v malém městě se dost obávám. Má komplet poškrábaná stříbrná oktávka II jest toho deliktním případem. I proto se chci poohlížet po tmavší barvě. Třebas tmavě modré.

0
Hospodský
16. 3. 2016, 15:51

Zrovna NCFL mám:-) . Reakce spíš pozitivní řekl bych. Je to holt takové veselé autíčko. Laděný výfuk taky na nenápadnosti nepřidává, takže lidi koukají dost, ale prohlíží si jí, i když někde parkuju. Děti jsou bezprostřední, začnou tahat rodiče za ruku a křičí " jé kabrijolet, dívej" :-). Ženským se taky nejpíš líbí, koukají se někdy tak, že si ta moje i někdy zažárlí.. Např. minulé léto jsem bral benzín na pumpě a nějaká veselá madam si do ní chtěla za každou cenu sednout a vyfotit se. Prostě na menším městě s ní budeš středem pozornosti, s tím počítej a netřeba ji mít ani kanárkovou. Tím, že je to malé, bez střechy a hlavně, že to neparkuje na každém rohu z toho dělá objekt pozornosti. Zaparkuj třeba vedle nové S klády a garantuju Ti, že si lidi budou všímat více MXka, kór když bude střecha dole. Já jako introvert jsem si na to musel zvykat, ale už jsem se tak nějak víc otužil a vadí mi to už míň než ze začátku.

0
JP
16. 3. 2016, 15:52

Cokoliv (zvlášť dvoumístnýho) bez střechy vždycky přitahuje pozornost. Ale buď v klidu - jestli ti poškrábali i dvojkovou Octavii, tak je úplně jedno co si koupíš...

0
Pochtli
21. 4. 2016, 11:41

Barva i na MX-5 dělá fakt hodně.
Zatímco klasické "fádní" tmavé barvy (zelená, modrá, černá) moc pozornosti nepřitahují (maximálně "jéé, kabrio"), tak když jsem na ní měl na sluníčku zářivě modrou, tak to lidi kroutili krky a děcka mávala jak zběsilá..

0 reagovat
Nedy
16. 3. 2016, 15:27

Článek, který mi naprosto hovoří ze srdce! Nesnáším stříbrná auta a společně s bílou a černou mi přijdou nudná (až na výjimky). Proto jsem naše Mondeo objednal v modré metalíze. Z tohoto hlediska mi je líto, že nežijeme v padesátých a šedesátých letech spíše v USA. To byla krása!

Nicméně problém je v tom, jak píší přede mnou, že za zajímavější barvy je brutální příplatek. Když si člověk bere Mazdu 6 v nejvyšší stupni výbavy, tak stále za červenou připlácí kolem 30 tis. U Mondea je za červenou podobná palba (nejdražší barva v nabídce).

0 reagovat
spooon
16. 3. 2016, 20:00

kdyby všichni měli křiklavý barvy, tak si tu zas ztěžujeme, že to je nevkusný :-D

Já sem rád, že se každej bojí vyčnívat, alespoň to je pro mě jednodušší...

0 reagovat
Nezn.uživatel
16. 3. 2016, 20:22

Mne se vzdycky nejvic libila cerna, i kdyz nekomu muze pripadat fadni. Ale mne naopak pripada takova drsna, chlapska, obzvlast na sportakach. I k limuzinam mi sedi, kde je naopak decentni, elegantne lezerni. Ono to taky souvisi s tim, na jaky auto to je a jaka je jeho cilova skupina. Novou S klasse si nejspis koupi dobre situovany ctyricatnik nebo padesatnik a ten asi nebude volit kanarkove zlutou, protoze proste v takovym aute by vypadal jako naprostej idiot a pro pripadny obchodni partnery neseriozni. Naproti tomu stejna kanarkove zluta na CityGo, Fiatu 500 a podobnych autech pro mlady je naprosto v poradku, protoze ukazuje svezest, mládí, bezprostrednost a radost mladych. Nikdo se nad tim pozastavovat nebude. A priplatek za atraktivni barvu a takovych aut asi taky nebude nijak dramatickej. U normalni stredni tridy uz je to jiny. Daji se pouzit i veselejsi barvy, ale svoji roli hraje jednak cena a pak taky fakt, jestli je treba ta Octavia soukromym nebo firemnim autem. Jak uz bylo receno vyse, na barvu auto nejezdi a pokud barevny provedeni neni soucasti firemni image, tak proc priplacet za nesmysly? Myslim, ze je v tom celkem jednoducha matematika.

0
Trinom
16. 3. 2016, 20:40

Náhodou, třeba takovej limetkově zelenej Superb vypadá špičkově! Jinak osobně přemýšlím nad tím, že Scorpio půjde do tmavofialové, protože už mě štve se dívat na celý poškrábaný auto. Jediná věc, co mě od toho odrazuje je fakt, že místní idioti mi to auto zase vylepší škrábancema od klíčů.

0
Nezn.uživatel
16. 3. 2016, 21:04

Mozna zelenej Superb vypada spickove, ale uprimne, kdyz s nim jeho majitel prijede na jednani, tak bude tercem posmechu u jeho obchodnich partneru. Zazil jsem to na podobnych jednanich nekolikrat. Kdyz mas auto nebo barvu na nem, ktera nezapada do obvyklyho ramce, kterej se v dany spolecensky tride ocekava, tak jsi proste tercem posmechu, byt to muze byt opravdu jen z legrace a nemusi byt mysleno ve zlem. Coz znamena, ze te spolecnost, ve ktere se pohybujes, sama donuti k tomu se ji prizpusobit, abys do ni zapadnul. Samoregulacni proces, kdy sam prijmes urcita klise a spolecenska ocekavani dane skupiny, jinak budes stat mimo.

0
BobAsh
16. 3. 2016, 21:11

Tak limetkově zelenej Superb už je pro obchoďáka trochu overkill, ale furt může bejt třeba červenej. Nebo temně fialovej, což je naopak dost cool. A navíc je dost lidí, kteří netráví život ježděním po jednáních ve společnostech, kde se tohle řeší, a mohli by tudíž mít cokoliv.

0
BobAsh
16. 3. 2016, 21:12

A navíc - z limetkovýho, fialovýho nebo oranžovýho Superbu si možná budou dělat srandu, ale budou si ho pamatovat. Což se leckdy docela hodí.

0
Nezn.uživatel
16. 3. 2016, 21:17

No jak kdy je to vyhoda. Ale je pravda, ze by vozovymu parku vubec neuskodilo, kdyby byl trochu barevnejsi. :-)

0
BobAsh
16. 3. 2016, 21:20

Tak ono asi taky jde o to, co kdo dělá. Majitel reklamky nebo designovýho studia nejspíš může mít auto třeba růžový, obchoďák firmy prodávající turbíny do elektráren asi úplně ne :)

0
Nezn.uživatel
16. 3. 2016, 21:32

Na to, ze v dnesni dobe je kazdej druhej designovej specialista nebo maser, tak tu tech barevnych aut jezdi nejak malo. :-D

0
BobAsh
16. 3. 2016, 21:36

No právě, protože jsou všichni zaprděný nebo se bojej, že to pak neprodaj.

0
Nezn.uživatel
16. 3. 2016, 21:41

A nebo je to proste o vkusu. Ja bych si kriklave zelenou S klasse nikdy nekoupil, ale na 911 s ni nemam problem. A pocitam, ze tak to ma i vetsina lidi. Proto je ten vozovy park takovy, jaky je.

0
BigBang
16. 4. 2016, 14:39

Jeden můj známý prohlásil jednu věc, která by se nejspíš dala označit i faktem: Stříbrný auta si kupujou lidi bez fantazie.

0 reagovat
Nezn.uživatel
16. 3. 2016, 21:23

K tem Challengerum. Videl jsem nazivo nejen tu oranzovou, ktera je skvela, ale i tu fialovou a ta se mi teda moc nelibi. Uz mi to prijde tak nejak moc ujety a k autu mi to nepasuje.

0 reagovat
HTRATR
16. 3. 2016, 23:00

Vždycky sem byl fanda šílených odstínů, a teď by se zasloužilo vzpomenout si na Porsche v devadesátkách rozjeli kampaň a snažili se skutečně dostat šíleně zbarvené 964-ky a 968-čky mezi lidi. pamatuji se jak se všichni mohli posrat z 964 kabrio v tělové barvě. Rubystone red je nepokrytě gay džudžová barva tím to nekončí fialovou můžete vidět ve slušném zastoupení i na nové GT3.

0
HTRATR
16. 3. 2016, 23:07

a ano dnes tyhle kousky v šílených odstínech opravdu stojí více než jejich stříbrní a černí souputníci.

0 reagovat
martin_100
17. 3. 2016, 22:50

Nedaleko tachova vídam pravidelně narůžovělou okinu třetí generace. Ouchylárna ... ale aspoň si jí všimnu jinak si oktávky v záplavě stříbrnošených zvratků nevšimu.

0 reagovat
JT
23. 3. 2016, 11:52

Já považuju střílení do výfuku za barbarské naladění motoru a prvků okolo....pokud se teda občas nevyskytuje u motoru, který běží v mezních podmínkách nebo se nejedná přímo o motor opravdu stavěný na několik málo motohodin...

0 reagovat
Pochtli
21. 4. 2016, 11:46

Ono je to samý i o barvách interiéru - sehnat některá ojetá auta ve světlém vnitřku je též hodně nadlidský úkon. Zřejmě stejně jako u barev laku kvůli nesmyslné cenové politice automobilek.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte