načítám data...

Nejlepší motorka do 200 tisíc?

Sezóna klepe na dveře. Který zbrusu nový stroj vybrat? Kde najdete nejlepší poměr cena/výkon?

zobrazit celou galeriiFoto: Aprilia.com

Ovšem, že řeč bude o naked motorkách, které jsou mi nejbližší. Co vybrat? Který bych si vybral já? Kde dostanete za svoje peníze nejvíc? Už jsem jich pár vyzkoušel, tak se pokusím o skutečnou spotřebitelskou radu. Pozvolna se otepluje a počasí umoudřuje. Pomalu, ale jistě nám začíná motorkářská sezóna. Navrch se případně může přidat začínající krize středního věku a potřeba nového stroje je jasná.

Mimochodem se jedná o skvělou dobu k nákupu. Důvodem je, jako již tradičně, zavedení nové emisní normy. Pro motocykly se nově jedná o Euro 5+. Výrobci jistě nemají v plánu upravovat všechny své modely, a tak je dost dobře možné, že některé zkrátka přestanou vyrábět a už si je nekoupíte vůbec. Jistě se ptáte, co je na tomhle faktu “dobrého”. Nyní je totiž třeba se starších modelů zbavit. A to znamená slevy, v některých případech nemalé. 

Samozřejmě se jedná hlavně o můj pohled a osobní dojem. V některých případech podpořený svezením a otestováním – studiové vs reálné foto. Motorka se však mnohem více než pouhými daty vybírá také srdíčkem a zkrátka podle toho, jak se vám líbí a jak vám sedí. Něčí zkušenosti a preference se tak mohou od těch mých hodně lišit. Mluvit budu především o neomezených strojích (ŘP A) ale naprosto všechny z nich lze v případě zájmu pořídit i omezené na 35kw již v osmnácti letech na A2. Jo a, 209 se ještě zaokrouhluje dolů, že? 

Foto: Suzukicycles.com

Až na pár vyjímek dnes budeme probírat především řadové dvouválce. Naše rozjímání začneme u japonských výrobců, jež si v historii právem vydobyly své místo na slunci především díky nezlomné spolehlivosti. Můžeme začít stejně, jako jsem začal já před lety. U Suzuki SV650, jejíž vidlicový dvouválec nabídne 72 koní. Vlastně asi v dnešní nabídce (minimálně v tomto článku) nenajdete motorku s delším a stabilnějším rodokmenem. Již pětadvacet let postupují podle stejného receptu. Což pro někoho může být výhoda. Stále si lze dopřát lehce retro devadesátkový vzhled s jedním velkým světlometem a vyvarovat se roztodivných mimozemských kreací moderní doby. Bohužel, zde výhody končí, protože na zbytku komponent stran brzd a podvozku se za uplynulou dobu mnoho nezměnilo. jenže doba pokročila a dnes nenabídne, kromě potenciálních vzhledu nic navíc. Za cenu 178 000 nám sice z rozpočtu ještě kousek zbyde, ale myslím, že dnes už najdeme lepší nabídky. Další kousek ze stejné stáje – Suzuki GSX-8S působí o něco dospěleji. Naopak nabídne moderní, celkem pohledný střih, především těm, kterým by retro SVčka už nevonělo. USD vidlice a radiální přední třmeny Tokico už slibují i “něco navíc”, avšak s cenou 199 tisíc se limitně blíží maximální výši rozpočtu. Na druhé straně působí motor, mezi moderní konkurencí, poněkud krotce. Minimálně na papíře, 83 koní je sice více než nabídne SV, jenže ne o moc. Navíc s váhou atakující dva metráky.

Foto: Kawasaki.com

Několik paralel se dá vypozorovat taktéž u Kawasaki Z650, jež mimochodem disponuje nejmenším výkonem z našeho dnešního výběru. Výkon sice není všechno, ale jinak se jedná o podobnou písničku jako u SV. Zkrátka už jde o konstrukčně starší stroj a cena (175 tis.) je sice přiznivější, ale dle mého názoru by mohla být ještě o kousek níže. Větší Z900 umí nabídnout více, avšak se základní cenou přesahující náš limit o víc než třicet tisíc už ho do výběru nemůžu zahrnout ani s odřenýma ušima. Snad do pokračování? Kdybychom vybírali stroj do tří set?

Foto: Autíčkář/David Střítežský

Další potenciální adept je Yamaha MT-07. I když se taktéž nejedná v tomto segmentu a konstrukčně žhavou novinku, pokud by moje požadavky byly: japonsko a dva válce, asi bych volil právě sedmičku. Takový univerzál, dobrý skoro na všechno. Sice v ničem extra nevyniká, ale taky nikde neztrácí. Z pohledu do inzerce se dokonce zdá, že neztrácí ani na hodnotě. Mezi ojetými kusy lze pořídit větší MT-09 v podobném stavu a roku výroby v podstatě za stejnou cenu, občas dokonce i levněji. Pro dnešní článek to berme jako plus, pouštět se do ojetin by bylo mnohem složitější. Nová devítka, i když znatelně lepší a schopnější se samozřejmě do rozpočtu nevejde.

Foto: Autíčkář/František Čáslavský

Nakonec jsem si nechal dvojici Hond. Jako první postihneme Hornet, nejčerstvější dvouválcový přírůstek z dálného východu, jehož test pro mě osobně byl bohužel tak trochu zklamáním. Možná jsem měl jen příliš velké očekávání. Nicméně jsem si opět potvrdil celkový dojem, jaký jsem měl zatím ze všech (nových) strojů tohoto výrobce. Naladění motoru je naprosto výborné. V tomto případě se bavíme o velmi pěkných 91 koních, i když nominální výkon na mysli nemám. Avšak dávkování plynu, absence vibrací a dokonce i spotřeba jsou zkrátka absolutně špičkové. Na druhé straně už jsem párkrát zaznamenal šetření na zbytku komponent za každou cenu. Podvozek je zkrátka velmi měkký (téměř bez možnosti nastavení) a ve vyšších rychlostech nejistý. Díky nižšímu sedlu by se pro začátečníky, či ještě lépe začátečnice atakující až padesáti kilogramovou metu na osobní váze, dal doporučit. Vlastně mám pocit, že si v Hondě dokonce až dávali pozor, aby Hornet náhodou nebyl lepší a oblíbenější než CBR, protože stačilo málo a mohlo by se tak stát.

Odrostlejší by však měli dát spíše přednost jedinému čtyřválcovému kousku v našem výběru, CB650R, pro kterou do jisté míry platí totéž. Moc hezky vyladěný motor s největším výkonem 95 koní a umí točit až třináct tisíc otáček. Už to není co to bývalo, ale mezi dvouválci, je jednookým králem. Sice lze pozorovat nějaké šetření okolo, nikoliv však v takové míře. Cenově se na 210 tisících rovněž lehce přehoupne přes limit, ale jiného čtyřválcového zástupce v těchto vodách už dnes prostě nemáme. 

Foto: Triumph.com

Tak jsme si prošli nabídku z Japonska. Nyní se přesuneme do druhé, dalo by se říct “Evropské” poloviny, ale nazvěme ji raději neutrálně jako “Ostatní”. Dokonce jako prvního pána na holení máme rovněž jediného zástupce svého druhu. Tříválec v této cenové hladině nelze koupit nikde jinde než u Triumphu. Trident 660 je nejnovějším přírůstkem v portfoliu tradičního anglického výrobce s jasnou úlohou – přiblížit tříválce začátečníkům za rozumnou cenu. No jasně, že je zase trochu přes limit, stejně jako CBR, za jednorožce je zkrátka třeba připlatit. Musím připustit, že stylu má na rozdávání a dost se mi líbí. Přesto by to moje osobní volba nejspíš nebyla. Zatím jsem s ním neměl tu čest, ale mám trochu obavy z cost cuttingu, aby se mohl pyšnit dostupnou cenovkou. I když Triumph je vlastně nejlepší značka na světě, ale nemůžu ho pořád cpát všude. Osobně bych sáhnul raději po plnotučnějším ojetém Streetu, který se jinak do rozpočtu také nevleze, což je ovšem dost krkolomná rada směřující opět do spirály ojetin. Zájemci o dostupný  tříválec však nepřijdou zkrátka, což je podle mě dobře.

Foto: Autíčkář/Tomáš Strach

Dostáváme se k motorce, která mě vlastně přivedla na nápad tohohle článku. KTM 790 je samozřejmě opět moc drahá, aby se do dnešního výběru procpala, existuje však jeden drobný trik jak ji koupit levněji. V podobě novinky CF Moto 800NK, jež využívá stejný licenční motor. Rovněž umí nabídnout pětadevadesát koní a díky většímu objemu vás bez problémů potahá i nižších otáčkách. Jako jedna z mála motorek v našem dnešním výběru disponuje nastavitelným podvozkem a také solidními brzdami. Prostě spíše než známým zvučným jménem se snaží přesvědčit zákazníka součtem všech komponent. Právě poměr cena/výkon mi zde přijde asi nejvyšší. Jediným nedostatkem zůstává nejistota v dávkování plynu při pohybu po městě a snad i kontroverzní design? Ten motor chce prostě řádit a už v sérii dobře zní. Pro rohlíky si zvládnete dojet, ale budete si muset zvyknout. Pro začátečníky nebo na častější pohyb ve městě mi přijde lepší menší sedmistovka. Kdo by nepotřeboval maximální možný blbnoucí potenciál, může dost ušetřit. Konkrétně model CF Moto 700 CL-X Sport, mezi ostatními variantami stojí až na okraji zájmu. Možná zásluhou designu, jež mi mezi jeho soukmenovci přijde nejméně povedený. Díky tomu je na něj však slušná sleva a  lze nyní pořídit za pouhých 140 tisíc. Paradoxně tak nyní v nejlevnější variantě dostanete nejlepší brzdy, přímo od Bremba. Obětovat vzhled pro slevu a jízdní výkony? To je prostě moje! 

Foto: ksphoto

Původně jsem chtěl uvést i do článku, že  osmistovka od CF je do dvou set asi nejlepší volbou, ale pak jsem zjistil, že tu máme jedno “ale” … Aprilia Tuono 660. V době testu s cenovkou přes 250 a ostřejší verzí jen těsně pod třemi sty. Proč o tom mluvíme? No, zřejmě kvůli událostem popisovaným v úvodu, klesla cena základního modelu natolik, že si můžeme dovolit ho zahrnout do dnešního výběru. Vzhledem k tomu o jak drahou věc se původně jednalo, je její dominance v těchto vodách naprosto brutální. I přes menší objem nabídne taktéž pětadevadesát koní. Lehká jako pírko, krásně obratná a přesto jistá. Stavitelný podvozek je samozřejmostí a navrch přidává Brembo brzdy, které by uměly spolehlivě zastavit i litrový superbike, zde skoro až přepal. K tomu všemu navíc ještě pokročilá elektronika z většího RSV s anti-wheelie a kontrolou trakce APRC (ano, jde i vypnout). Na blbnutí a trackdaye je tohle za mě jasný vítěz. Však například i Michal “INDI” Dokoupil po ní (RS660) sáhl v loňském roce, při závodě na Isle of Man. A zdá se, že umí dokonce i létat! To je chvály až to začíná smrdět, nevýhody? Roztočený dvouválec vibruje, hodně. Do výletů čítajících stovky kilometrů nebudete zdaleka tolik nadšení, jako vaši kamarádi na Hondách.

Foto: Indiracingteam.cz

Verdikt

Jaká je tedy odpověď na úvodní otázku? Která nová motorka do 200 000 je nejlepší koupě? Záleží na preferencích každého jednotlivce. Pro ultimátní zábavu a občasný trackday bych volil Tuono 660. Pokud čistě technicky považujete desítku přes limit za podvod, druhá v pořadí by pro mě byla asi 800NK.

Jenže, stejně tak pro někoho může být nejlepší vlastnost u motorky do dvou set, že stojí o třetinu méně a dal by přednost právě sedmistovce Sportu od CF. Nabídka je široká a každý má dnes možnost si najít, co mu sedne nejlépe. Už jsem to psal několikrát – hlavně si pořiďte něco, co se líbí vám samotným. Bez ohledu na to, jestli je nejrychlejší, brzdí nejsilněji nebo nejlépe vypadá. Vy na tom pak budete muset jezdit, a k čemu by to bylo dobré, kdyby vás to nebavilo? Je dobré se zamyslet, na co ji pak reálně budete používat nejčastěji. Stojím si za tím, že nakedy jsou hodně univerzální motorky a jde s nimi odjezdit téměř cokoliv, přesto má každý model své vlastní silné (a slabé) stránky. Trackdaye jsou skvělá zábava, ale nejsou každý den a navíc ne vždy se vám trefí do termínu, kdy máte čas.

 Jaká by byla vaše volba?

Archiv Autíčkář

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

James
04. března 2024, 15:04
0

Za 200k běžím vybírat co nejmíň ojeté Moto Morini 1200. :)
Mnohem spíš ale jen povyspravím stávající prastarou Ducati Multistradu a Hondu Helix (na obou samozřejmě nesmí chybět ohlušující laďáky), udělám jim nové STK a budu se snažit za nadcházející sezonu v součtu najet aspoň něco maličko.
Nějaké větší / jiné ambice by u mě stejně byly nereálné.

reagovat
kotzitzaq
04. března 2024, 16:04
0

Uznávám, že Tuono je technicky asi největší pecka, ale já se na okruh nedostanu a jelikož jsem klasický m*dal, tak ani na okresce jeho výhody nevyužiju. Potřeboval bych něco univerzálnějšího. A když projdu list, tak Čínu nějak nedokáži překousnout, čtyřválec jedině velký, malé mne neberou, Hornet mne od začátku nějak nezaujal, ER6 (pardon Z650) jsem měl a je to na mou postavu příliš malé (což bude i MT07), Triumph asi bude fajn, ale já chci jezdit, ne opravovat :-), a SVčko mám teď jen starší a pod polokapotkou schovává záživnější litr (ale podvozkově a brzdami je to stejná bída). Takže zůstává GSX-8S, která se mi vzhledově vůbec nelíbí, ale asi by byla mou volbou. Má sice papírově nižší výkon, a je trochu při těle, ale údajně motor tahá moc hezky. A trestuhodně chybí dole v tabulce :-D

reagovat
David Střítežský
04. března 2024, 18:27
0

Nechybí, nikdy nechyběla, stejně jako byla tabulka vždycky seřazená podle cen... a ta částka taky nesouhlasí. :)

Jinak z nevyužitýho potenciálu bych strach neměl. Toho se dopouštíme všichni dnes a denně. Možná naopak by ses právě díky té elektronice pustil i dál a sázel jedno koleno za druhým! :D

Ho
Honza123
04. března 2024, 18:40
0

Kdybych mel vybirat novou motorku za 200k v teto kategorii, tak jdu asi pro Moto Guzzi V7. Sice ma o neco mensi vykon, nez konkurence, ale koncepci je uplne jinde (podelne ulozeny motor do V, kardan).

reagovat
af
afro-r1
04. března 2024, 19:38
1

To je u aut velmi dobra koncepce. :-)

Do
Dopravní Poradce
09. března 2024, 00:37
0

No, zrovna jsem jdu psát, že nějak vynechali klasiku. Ale já to chápu. V7 nenabízí brutální výkon ani možnost být všude první. Neumí točit 13 a ne každý jí chápe. Je to motorka, je které člověk musí duchovně vyspět. Zjistí, že Fireblade je na silnici nesmysl. Tak koupí Fazera 8. A i to je moc. Tak si koupí V7 a je vysmátej, jak lečo. Já ji koupil před měsícem.

krab
04. března 2024, 20:42
0

Vzhledem k tomu kolik dneska stojí auta, často fakt absurdně moc, tak je super vědět, že za 2 kila jdou koupit takový pěkný a vlastně už i hodně rychlý motorky. Ta kubatura kolem 700 cc je vlastně na okreskový ježdění ideální ...

Taky jak začíná teplo a vidím občas motorky už na silnici, tak bych zase rád jezdit začal. Ale realisticky na to není bohužel čas. Motorku mám ale už asi 3 roky predvybranou a zatím se na tom nic nezměnilo - Kawa Z900 RS , to je za mě nádherná motorka, akorát teda za 200 není ani jetá, nová holt za 3 kila. Ale prý je velmi kvalitně postavená a je krásná a za to se holt musí zaplatit

reagovat
Sa
Sato
05. března 2024, 09:23
0

Do motoriek sa teda vobec nevyznám, nikdy som na žiadnej nesedel, ale celkom ma prekvapilo aké to je lacné. Je to tak 4-5x menej ako súčasný nový hothatch, oproti nejakým "skutočným sporťákům" ala porsche, lotus atď. je to úplne zadarmo.

reagovat
MB
MBMB
05. března 2024, 12:54
1

Jako nemotorkáře mě taky zarazilo, za jak málo peněz se dá koupit nová rychlá motorka. Tohle nebo klidně i nějaký supersport si opravdu může dovolit téměř každý, pokud to má jako prioritu a chce si na to našetřit. O tom u aut vůbec nemůže být řeč.

reagovat
kotzitzaq
05. března 2024, 16:48
5

No a za 1/3 té částky je možné koupit starší “litrové kladivo” v použitelném stavu, které ve zrychlení anihiluje 99,5% aut na českých silnicích a s maximálkou přesahující gentlemanskou dohodu výrobců z Německa. Takže záleží jen jak rychle a za kolik chce pán umřít :-D.

Sa
Sato
05. března 2024, 20:10
0

Nasledne sa ponuka otazka, kolko by stalo nieco ako lowcost Caterham od zavedeneho moto vyrobce, klidne bez retro stylingu, vyrabane normalne velkoseriovo? Za predpokladu ze by sa to riadilo motorkovymi regulaciami?

kotzitzaq
06. března 2024, 18:04
0

Hmm...jako motocyklová obdoba Caterhamu by asi něco bylo, ale nějak zásadně levnější to nebude. Ony ty kusy co jsou uvedeny v článku (tedy mimo Aprilie) nejsou v rámci motocyklového světa žádné velké sporťáky. Spíš takové jednodušší univerzály vhodné i pro začátečníky s lehkým sportovním nádechem. Ze světa aut bych to přirovnal k takové Fabii Monte Carlo. A Cat stojí víc, než taková Fabie. V minulosti by takovou obdobou Caterhamu byly ostré dvoutaktní stopětadvacítky - výkon okolo 30 koní, suchá hmotnost pod 130 kg. V přímém směru to není nejrychlejší, ale v zatáčkách to potrápilo mnohem silnější stroje. U nich nebyl ani tak problém v pořizovací ceně, ale v provozních a servisních nákladech. Poslední mohykáni této kategorie (Cagiva Mito, Aprilia RS 125) se ale nevyrábí už více než 10 let. Dnes by to nahradila asi kategorie sportovních motorek s objemem okolo 400 ccm, ačkoliv ve srovnání s dvoutakty jsou to zásadně kompromisnější stoje - z toho lepšího např. KTM RC 390 (stojí cca. 170k) na druhém konci její čínská sestra CF Moto 450 SR (okolo 140k), příp. 300 SR (lehce pod 100). Co se ušetří na velikosti se nacpe do komponent (podvozek, brzdy).

David Střítežský
08. března 2024, 11:38
0

Ano, tenhle výběr moc na okruh není, ale dal by se snad nazvat "warm-hot hatchi", přirovnání k Monte Carlu mi přijde trochu sprosté :D
I to CF 700 Sport by stačilo na slušný povození, za tu současnou cenu je to fakt až nabídka co se neodmítá. Nejrychlejší nebudeš, ale zabavíš se dostatečně a s kotzitzaqovým výběrem čtyřstovek by se asi soupeřit dalo.

Jinak na okruh se motorka obvykle staví. Lowcostově ze starší nebo už padené motorky a do dvou kil už můžeš mít celkem schopnej kousek. Záleží na tvých ambicích a hlavně peněžence. Z výroby to dlouho byla - a "stále je" Yamaha R6 za asi 340k. Jen už ztratila homologaci na silnici, ale pořád ti ji prodají, jen si s ní zajezdíš už jen na okruhu. Tohle je pak docela "factory top" - ekvivalent toho ostrýho Caterhamu.
https://www.yamaha-motor.eu/cz/cs/motorcycles/supersport/pdp/r1-gytr-2023/



kotzitzaq
08. března 2024, 15:19
0

Jo Fabie MC je možná trochu urážka, ale ony jsou to naháče skutečně základní třídy s lehce sportovním nádechem. A žádný warm-hatch mne v tu chvili nenapadal :-). K hot-hatchi bych potom přirovnal tu Aprilii, případně tvůj Triumph. To už nabídne dost zážitků i na okruhu a současně je to použitelné daily. A uznávám 600 ccm sporty jsou asi lepší přirovnání ke Catu z hlediska výkonu, jen už se jich moc na trhu nových nenajde.

Jakub Pospíšil
05. března 2024, 15:15
1

Ta Aprilia a Honda mě fakt překvapily, měl jsem nějak zafixováno, že do 200 bude tak nějaká Čína nebo A1 motorky a skútry.
Motorkář se ze mě nestane, ale mám radost, že jde provozovat motorsport s novými silnými vozy za normální prachy.

reagovat
jendaaa
05. března 2024, 22:08
0

Z motorek mám strach, proto mám jen staré a pomalé :) ale za 200 tis. jsou to pěkné stroje, z dnešního pohledu to není moc za novou hračku (oproti autům) ale taky si pamatuju, jak to stávalo podstatně míň...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem