načítám data...

Aprilia Tuono 660 Factory: Italská láska

Venku je krásně, svítí sluníčko, ba doslova pálí. Teploty dosahují hodnot jako někde na jihu. Třeba v Itálii. K tomu by se mohla hodit Aprilia?

zobrazit celou galeriiFoto:   @ksphotocz

Po solidní várce cestovních strojů tu konečně máme opět něco, co je mi nejbližší. Středního naháče s absencí několika válců, se kterým bude dozajista zábava na zakroucených okreskách a vlastně všude, kam ho vezmu.

Design ve mě budí trochu rozporuplné pocity. Na jednu stranu je předek vážně hezký, zezadu to tradičně trošku kazí předpisový držák SPZ. Větší problém mám ale s vizáží z profilu. Masivní rám prostě moc hezký není. Působí na mě, že to někdo stavěl jako klasickou motorku s kapotou a až na poslední chvíli se rozhodl, že má být bez ní. Podobně jako když někomu upadne postarší GSX-R více než jednou, plasty se už nedají zachránit a nové jsou zbytečně drahé. Tak se na něj hodí rovná řidítka a říká se tomu "streetfighter". Na pravé straně na sebe ještě strhávají pozornost krásně zabarvené svody. 

Pak je tu ještě barva. Provedení Factory znamená, že v tomto ohledu nemáte na výběr, a to mě hrozně mrzí. Ostatní barevné kombinace s červenou se mi moc líbí. Navíc mají i provedení "acid gold", a pokud jste viděli, na čem jezdím, moje volba vám je jasná. Proč bych měl chtít jen černou? Nechci se nikoho dotknout, mít černou motorku je naprosto OK. K některým (GS triple black nedávno) se to i hodí, ale zrovna zde, u italské exotiky, se mi to nějak nezdá.Foto: autickar.czNasedám, na zem dosáhnu tak akorát půlkou chodidla. Ne že by mě to odradilo, ale je trochu vyšší, než jsem čekal. Italové asi mají dlouhé nohy. Ergonomie taktéž mírně překvapí, pro řidítka se musím předklonit trochu víc. Je to jen mým drobným vzrůstem, nebo tím, jak se zapomnělo postupem času na tu kapotu? Vepředu jsou totiž i nádechy, které vypadají, jako by měly usměrnit neposedný vzduch a držet přední kolo při zemi. U naháče? Proč? Na tom nejenom nezáleží, to je snad i proti přírodě.

Motor je tu náš starý známý řadový dvouválec, se kterým jsme se seznámili už při testu Tuaregu. Jenže to když si někde nepřečtete, tak to vůbec nepoznáte. Naladění je zcela odlišné. Ostřejší, zábavnější. V Tuonu běžně produkuje 95 koní, verze Factory to zaokrouhluje na rovnou stovku. Má takové to správné nadšení, i přes absenci válců se mu chce do otáček a užívá si je. Takže vy pochopitelně chcete také, a tak se leckdy ocitnete třeba v deseti tisících. A co dělá dvouválec, když ho moc točíte? Vibruje, hodně vibruje, hlavně do stupaček. To k tomu samozřejmě trochu patří, ale zde mě to až překvapuje, vzhledem k poměrně lineárně gradujícímu výkonu. Jako bych zapomínal, na čem vlastně sedím.Foto: autickar.czZvukový doprovod je poněkud mdlý. Není to úplně špatné, ale trochu vidím paralelu s tou černou barvou. Já chci prostě víc! Pořídil jsem sobě Itálii, mám potřebu to vykřičet do světa. Přítomnost quickshifteru (QS) byla naštěstí pravý opak a velmi rychle upozadila moje zvukové pochyby. Spojku použijete pro rozjezd a pak už nikdy víc, jak by řekl havran od Poea. Při řazení nahoru stačí pod (plným) plynem klikat řadičkou dle libosti. Cestou dolů stačí plyn zavřít a po stupíncích zase klesat, díky elektronickému heftu dokonce včetně kvalitních meziplynů. Vidíte, technologie neni z podstaty věci špatná, záleží, jak se použije.

Bohužel se mi během testu dvakrát stalo, že mě hned po nastartování přivítala červená kontrolka značící, že mého řadícího kamaráda bolí hlava a nic nebude. Nepomohlo ani vypnout a znovu zapnout, bylo třeba mezitím ještě chvíli počkat. Odborná novinářská inspekce odhalila problém, čidlo QS hrdě nese nápis "Made in Italy". Možná, že v boji s elektronikou s Triumphem přeci jen vyhrávám. Nepatrně. Říkal jsem, že technologie není špatná, nikoli bezchybná. Po výpadku nebo přesednutí na moto (moje) bez této rozverné fíčury se vám okamžitě začne stýskat.Foto: autickar.cz

Radiální brzdová pumpa společně s masivními radiálními monobloky vpředu nese tolik log Brembo, že brzdí už pouhým pohledem. Šlo by tu brzdit i jedním prstem, ale to prostě nemám v ruce. Jsem zvyklý páčku brzdy ovládat dvěma prsty a tisknout poněkud silněji. Tady stačí pohladit. Kdybych na trackdayi potřeboval předjet svůj Triumph nebo vlastně cokoli jiného, dělám to na brzdách.

Podvozek je, podobně jako zbytek motorky, na naháče nějaký tvrdší. Všechny nerovnosti, co trefuji, se mi hodně vrací, přitom jedu svou oblíbenou trasu s celkem hezkým asfaltem. Možná už si s ním někdo přede mnou hrál. Naštěstí je stavitelný, a tak si dávám dva kliky na předpětí do měkčího, vpředu i vzadu, a je to lepší. Trochu se divím, obecně jsou motorky v sérii odpružené (pro mne) spíš příliš měkce. Nejsem totiž nejlehčí jezdec, těžká kombinéza, znáte to. Do zatáček padá snadno a samozřejmě mě to baví. Můžu vás vzít na exkurzi do svého malého zeleného pekla. Tam se musí spíš zatáčet, než jen bezhlavě vytáčet. Ideální prostředí, navíc lemované řekou, takže “Tuňák” je jako ryba ve vodě.

Chtěli byste video u článku častěji? 

Nakonec jsem si, jako vždycky, nechal nějaký ten hejt. Jako první budu adresovat palubní počítač, respektive ukazatel průměrné spotřeby, coby nejulhanější věc za dlouhou dobu. Všichni víme, že některé tyto instrumenty vidí realitu přes růžové brýle, ale tento by mohl rovnou do politiky. I po vynulování, následováném testováním maximálky (231 km/h) a sypání po okreskách, mi nikdy neukázal víc než 4,5 litru, při pohybu po městě klidně o litr méně. Navzdory tomu se mi z nádrže odpařilo dvanáct litrů (z celkových patnácti) již po pouhých 170 km  (cca 6,5 l/100km) To je úplně normální vzhledem k výkonu a stylu jízdy. Koupil jsem si motorku, italskou. To jsem neudělal jako rozumný životní krok, chtěl jsem se bavit, ale sakra, rád bych věděl, kdy mám natankovat, protože tlačení zábava není. Jen do záznamu, já tlačit nemusel, nedůvěru ve mě vzbudila už ta městská spotřeba.

Druhou věc si představíme jako modelovou situací, kterou dobře znáte, pokud jezdíte na motorce. Pokud ne, měli byste začít. Při každé zastávce, pro benzín například, se k vám seběhne hned několik děvčat (chlapců dvakrát tolik) co obdivují váš stroj a chtějí svézt. Jasně, není problém, ale jejda, zadní stupačky nejdou sklopit. Jsou prostě zaseklé a nejde s nimi hnout a to tak, že vůbec, i přes lomcování celou motorkou. Doma jsem rozebral a zkoumal, pružinka s kuličkou, co se v nich ukrývají, byly trochu porezlé a moc nechodily. Po složení dobré, asi na dvě sklopení, potom opět zaseklé. Bude asi potřeba lépe očistit a promazat. Na jednu stranu je to úplná prkotina, nad kterou lze mávnout rukou, na sedle spolujezdce stejně nikdo dlouho nevydrží. Na druhou stranu, měl jsem dvacetiletou motorku s nájezdem ke sto tisícům kilometrů, a tenhle problém jsem neznal.

Upozornění: Vaše zkušenost z benzínky se může lišit.Foto: autickar.cz

Verdikt

Mám pocit, jako by v Itálii poztráceli kapoty, tak tam na poslední chvíli dali rovná řidítka a teď tvrdí, že to byl plán od začátku. To by zas tak nevadilo, jízdně je to veselé a bavilo mě to. I příležitostně provětrat na okruhu to jistě snese. Každodenní použitelnost je ale trochu ono “italské manželství”.

Verze Factory oproti standardu přidává pět koní, ubírá dvě kila, ubírá jeden zub na rozetě vpředu a můžete ji mít pouze v černé. Nemůžu se zbavit pocitu, že to není zas tak mnoho navíc, ale cena stoupá. OK, je tam i ten quickshifter, to zas jo. (Ale ten by měl jít za příplatek i na obyč.)

Kdybych neměl Triumph, tak bych si vybral spíš klasické Tuono, kvůli té barevnější paletě (Acid Gold!), mě ta černá prostě nějak nebaví. Poté bych ušetřené, teda zbylé peníze investoval jinak. Třeba do výfuku, přemapování a těch pět koní by se někde našlo. Jenže je tu problém. Já už mám Triumph. Příště se na Masarykově okruhu musím za někoho s touhle Aprilkou pověsit, přímé porovnání by mohla být zábava. Nemáte ji někdo?

Za krásné foto děkuj ksphoto.cz


Technické údaje:

Motor: řadový dvouválec 660 ccm 
Výkon: 73,5 kW (100 k) při 10500 ot./min
Točivý moment: 67 Nm při 8500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální s quickshifterem nahoru i dolů
Maximální rychlost (v testu): 231 km/h
Provozní hmotnost: 181 kg
Spotřeba v testu: cca. 6,5L/100km 
Pneu P/Z: 120/70 ZR17 Pirelli Rosso Corsa II 
                 180/55 ZR17 Pirelli Rosso Corsa II 
Základní cena: 255 900,- Kč; Factory: 299 900,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
31. července 2022, 12:45
5

Ano, chtěl bych video u článku častěji!

reagovat
riderhenry
31. července 2022, 20:48
1

Videa klidně, jestli to není extrémní otrava navíc ;)

Motorka krásná, dost mě překvapila cena. S ohledem na to, za kolik si dnes člověk koupí nějaký "nákupní košík" do města (myšleno auto), tak se mi zdá cenovka za takový stroj více než zajímavá. Super váha a celkově zajímavé parametry. Obzvlášť za situace, kdy nové motorky jsou stále ještě lepšími stroji, než jejich předchůdci, což u aut už (bohužel) přestávám pociťovat. V minulosti byla jakákoliv Italka automaticky prostě předražená záležitost. Dnes už tu optiku mám teda jinou... Dřív jsem koukal po Aprilii RSV 1000 R Factory, ale po svezení jsem se z toho vyléčil. Víc mi prostě sedí klasické R4 motory. Tak to přirozeně nahradilo BMW S1000RR. Ale moc pěkné to umí dělat pořád!

reagovat
yellec
04. srpna 2022, 22:25
0

S tím že nové motorky jsou ještě pořád lepší bych si dovolil polemizovat. Jak v čem. Elektronika jde určitě dopředu. Ale tím jak Euro 5 zabilo 6 stovky, to soudruhům z Bruselu nikdy neodpustím. Jinak chválím za výběr ;-) Taky mám S1000RR (2017)

riderhenry
04. srpna 2022, 23:01
0

Úplně jsem nemyslel emisní normy - bez toho bych se klidně obešel, stejně jako bez EU... Ale spíš techniku. Já prošel (vyjma malorážek) CBR 600 RR (03-04), přes novější model 2007 zase zpátky k 03-04 (výhodná dražba, používám jako moped na ježdění do práce :D ) a tak nějak jsem v soudobých motorkách nenacházel úplně potřebu na nějaký upgrade a vlastně jsem si to v sobě uzavřel tak, že motorky jsou prostě fajn a "pořád stejný", jen se zlepšuje nějaká výbava, drobně snižuje hmotnost atd. Pak jsem někdy v roce 2015 osedlal to BMW a musel uznat, že "prémie" funguje i u motorek. Ale loni, když jsem zkoušel aktuální model, který mě posadil opět na prdel, jsem právě musel uznat, že ten vývoj tam pořád je, není malý a je to sranda. Což u aut moc nevnímám. V podstatě jsem ještě neměl čest s lepším autem, než naším prvním "rodinným" vozem, což bylo BMW 330i E90. U motorek to takhle nemám, tam se mi vývoj ještě líbí.

yellec
05. srpna 2022, 19:12
0

Sakra teď jsi mi nasadil brouka do hlavy. Fakt je 2019+ o tolik lepší? Radši ji zkoušet nebudu, jinak budu zas léta žrát trávu :D. Mě právě ta smrt šestek mrzí nejvíc. Mám rád čtyřválce a jejich výraznou špičku. Na litr se dobře zvyká, ale s využitím potenciálu na normálních cestách je to horší. Pro mě by byla ideální šestka s motorem a váhou mojí bývalé 636r ale se všema serepetičkama co má S1000RR. Hlavně ten quickshifter :-)

riderhenry
05. srpna 2022, 21:51
1

Za mě je už i "tvoje" S1000RR nesmysl. Měl jsem z toho trochu strach, ale člověk si zvykne (skoro) na všechno, to je jasné. Nicméně kombinace rychlořazení + Akrapovič, to je kulervoucí záležitost. Ale že by bylo třeba vyloženě hned upgradovat ze staršího modelu, to bych určitě netvrdil. Už vůbec bych nerad vynášel nějaké soudy bez vyzkoušení další konkurence. Ať už by to byl Fireblade nebo další "asiatky", nebo třeba Aprilia a Ducati. Jak jsem psal, už vím, že V2 není úplně pro mě, ale V4 klidně může být... Já taky preferuju šestikila, kde si to trochu víc musíš zasloužit a je to víc točivé. Takže tohle chápu. Ale v případě, že bych měl neomezený rozpočet, tak už (bohužel) do toho litru asi taky půjdu, protože mít to pod prdelí je prostě zážitek. Naštěstí mám toho veterána, který i tak dokáže občas vystrašit a tak nemusím spekulovat...

Jinak ta nová 1000RR se skládá do zatáček tak o třídu líp, než starší CBR 600 RR. Předchozí verze na tom byla asi srovnatelně, což je taky pecka. Ale třeba ten palubní PC a ovládání na řídítku, za to bych asi platit úplně nepotřeboval...

beastar
31. července 2022, 22:57
9

Články o motorkách tady mají větší kvalitu, než ty o autech. Teda poslední dobou. Mě motorky nebaví a přesto sem si rád přečetl minule tu fake Jawu a dneska tohle. Takže jo video takovou věc jedině osvěží. A pokračujte pane redaktor s nevyslovitelným příjmením dál v dobré práci:)

reagovat
David Střítežský
02. srpna 2022, 10:36
4

díky, jsem si kdysi v nějakým blogu přečetl, že taky můžu být hvězda
a ano, moje příjmení je oblíbené zejména u cizinců :)

Pólin
02. srpna 2022, 16:42
1

Já pocházím z vesnice Střítež. Je to vlice oblíbené slovo u Němců a v anglicky mluvících zemích...:D

beastar
03. srpna 2022, 23:05
0

To mě teda zahřálo u srdíčka. Kdo by to byl řekl.

an
andy
01. srpna 2022, 08:27
0

Měl jsem Tuono 1100 V4, a to bylo prostě boží. Na okreskách jsem cestoval v čase, protože tento typ motorek je pojízdným teleportem :)) S "malým" Tuonem bude ale určitě taky zábava...musím někde vyzkušet. Teď si užívám na RSV4 1100 Factory, ale ta je díky delším převodům vhodnější spíše na okruh...takže třeba se jednou v Brně potkáme :)

reagovat
sheogh
01. srpna 2022, 09:15
0

Video urcite ano :-) Me se podle fotek nahodou motorka libi, je trosku mohutnejsi, ale neprijde me to jako negativum :-) Kazdopadne mame stejnou oblibenou okresku :-))))))))

reagovat
Holofaust
01. srpna 2022, 22:18
0

spíš než naháč bych řekl, že je to polokapota...

reagovat
David Střítežský
02. srpna 2022, 10:21
0

ono je to vůbec takový trochu nejasný ... najdi 5 rozdílů (Tuono / RS)

yaoming
05. srpna 2022, 12:32
0

To bych šel do RS rovnou a v téhle barvě je prostě TOP



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem