načítám data...

Yamaha MT-07: Náhrada za mé SV?

Je to tu! Test motorky na Autíčkáři. Pes žere z kočičí misky.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Tak jo, konečně jsem se dostal k té nejlepší práci na světě – testování aut! Cože, jak jako nejsou? Na mě zbydou akorát motorky? Chudák já teda. Tak jo, konečně jsem se dostal k té nejlepší práci na světě – testování motorek! Je fakt, že můj současný stroj – SV650 už má pomalu nárok na důchod a já ho místo toho jen trápím a pořád po něm něco chci. Docela jsem si ho za těch pár let oblíbil, takže určitě navrhnete, ať si ho pořídím v modernější verzi, když se stále vyrábí. Život je ale změna a moje zvídavá povaha mě nabádá mrknout se ke konkurenci.

Jako prvního si tu představíme naháče z dílen Yamahy. Teda dneska už to svým černobílým a zaostalým značením nejspíš urážím – oficiálně tomu totiž říkají „hyper naked“. Recept se moc neliší: zábava, univerzálnost a bez zbytečných plastů. Na začátek si asi musíme povědět něco o designu, ale to já moc rád nedělám. Mám pocit, že na to zkrátka nejsem, coby majitel auta frekventovaně zmiňovaného v článcích typu „top X designerských omylů“, dostatečně kvalifikován.

No dobrá… první co zachytilo můj zrak jsou sytě modré ráfky. Modrá je dobrá a docela tmavá, takže i když je ušpiníte, není to na nich tolik poznat a pořád vypadají skvěle. Vůbec se mi právě tahle barevná kombinace tmavé modré s matnou černou zamlouvá ze všech nabízených nejvíce. Někde mám zafixováno, že tahle barva k té značce tak nějak patří, asi kvalitní marketing. Stejně to tady nějakým povídáním moc neovlivním, prostě kouknete na fotky a uvidíte sami, jestli je vám po chuti, či nikoliv. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Někteří kolegové vyjádřili opovržení nad přední maskou, resp. světlem. Možná vám připomíná Kyklopa, možná vyvolává nostalgické vzpomínky na poletující drony z Half-Life 2. Nicméně jsem to byl já, kdo měl tu exkluzivní možnost ho otestovat i po setmění a od té chvíle nemám na jeho adresu křivého slova. Noční přesun odhalil ještě jednu věc. LCD displej, který je jindy na sluníčku skvěle čitelný, prozáří váš ponurý noční výlet. „Ne pane policisto, nevím, kolik jsem jel. Kdybych to chtěl zjistit, tak bych oslepl.“ Hmmm, tohle by asi stejně nefungovalo. Předpokládám, že jas půjde nastavit, předchůdce to uměl. Neměl jsem po ruce zrovna návod k použití, takže jsem improvizoval upíráním zraku na cestu místo displeje. Jenže to dost předbíhám, musíme se vrátit zpátky na začátek.

Sedám na moto. Na zem dosáhnu tak akorát, jako ono by to sedlo sice mohlo být o kousek níž, ale se svým metrem sedmdesát tohle můžu (a budu) psát asi všude kromě odrážedel pro děti nebo pitbiků. Široká řídítka, vzpřímený, pohodlný posez, bych nazval standardem mezi naháči obecně, platí i zde. I když mám dost pokrčená kolena, čahouni by měli být na pozoru, jestli jim to při delším cestování nebude vadit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vyrážím na cestu a konečně se dostáváme k motoru. Je to řadový dvouválec s crossplane klikovkou, což znamená přesazení ojničních čepů o 90°. Technologie, kterou si Yamaha přinesla z MotoGP, slibuje lepší dávkovatelnost kroutícího momentu. To platí pro čtyřválec v R1, jenže tady nám ho polovina chybí. O tomhle motoru se naopak dá dočíst, že je sice konstrukcí řadovej, ale projevem přípomíná spíš véčko. Což se teda trochu tluče s tím prvním tvrzením, nebo ne?  V prvních kilometrech poskakování po městě, v tom pořád hledám to véčko a něco se mi na tom nezdá. Po nutné troše utrpení v hustém provozu, se konečně dostávám na okresky a začíná výlet na druhou půlku otáčkoměru. No tohle mě ukrutně baví, mám radši druhou půlku, i motor ji má radši, všichni mají radost. Po tomhle zjištění, už asi pokaždé, když se nacházím pod čtyřmi tisíci otáček a mám potřebu akcelerovat, prostě shazuju kvalt. Ne že by to bylo úplně nutné, ale když ono je to tak snadné a je z toho potom ta radost. Hle a jsme doma, pravda je někde uprostřed. Ten spodek je poněkud civilizovanější, ale vršek zase mnohem živější. Na mě to působí spíš jako projev bližší řadě než V? Dovedu si moc dobře představit, že někdo, komu je bližší řadové uspořádání, to vnímá přesně naopak.

Při nájezdu do zatáček se mi daří trefovat meziplyny s nebývalou lehkostí a přesností. Skoro až ve mně hlodá nejistota, že to snad ani nejsem já, kdo je preciznost sama, ale spíš kombinace odezvy plynu a správně do sebe zapadajících ozubených koleček pode mnou. Nájezdovou rychlost pak navíc s odpovídající vervou krotí dvojice předních kotoučů s dvoupístkovými brzdiči. To si užívám taktéž, jejich výkon bez problémů vyrovná, snad i převýší, horlivost motoru. (v horní polovině otáčkoměru) Tady by si SV (moje obzvlášť) mělo vytáhnout notýsek a dělat poznámky.

David Střítežský

Podvozek je celkem tuhý. To je samozřejmě super, když se vydáte, si zablbnout na svou oblíbenou hladkou okresku (na Ještěd?) nebo občas i okruh. Když se náhodně touláte po okolí, které neznáte, s kolísající klesající kvalitou povrchu, přišlo mi to jako tvrdá zkušenost. Motorka to zvládne, jen vy budete poněkud vláčnější. Nastavovat není co, krom předpětí zadní pružiny. Ten výlet do Rumunska bych si s MT lépe rozmyslel. Ne, teď kecám, určitě bych jel a maximálně až potom litoval.

Časem narážím na pár drobných ergonomických chybiček, které mi vadí. Spínačka posazená před palubkou. To samo o sobě ničemu nevadí, ale až si na ty připravené šroubky chytíte plexi, tak se vám z ní bude hůř lovit klíček. Čudlík blinkrů je poněkud utopený, jsem zvyklý ho mít „víc po ruce“. Když držím spojku a až pak chci dát blinkr, (bloudím, takže často) tak odbočení vlevo je trochu problém. To je nejspíš otázka zvyku, větší ruky, nebo pootočení objímky s přepínačem do vhodnější polohy. Další malá drobnost, sednete na moto a ve vodoznaku nádobky s brzdovkou se zhoupne malá bublinka – hned máte lepší pocit, protože jste právě provedli vizuální kontrolu brzd a děláte to před každou jízdou (já vím, já taky ne) jako vás to učili v autoškole. No v Yamaze tu nádobku někdo namotoval naopak, vodoznak je zepředu, kontrola hladinky je pak dost nešikovná. Vůbec mě nenapadá proč, nechám se poučit v komentářích. Nakonec jsou to všechno jen drobnosti, na které se dá zvyknout, nic co by mě odradilo.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Mám rád naháče (A proto Davida vždy najdete na nejbližší nudapláži – pozn. F.) a tenhle mě moc bavil. I projev motoru mě mile překvapil a celek plní očekávání – spousta zábavy za rozumnou cenu. Krom několika nepodstatných ergonomických přešlapů a pro někoho možná “kontroverzního” designu, mi vlastně nic zásadního nevadilo. Nahradil bych jím svoje SV? To nevím. (v téhle oblasti mám ještě na seznamu úkolů vyzkoušení tříválce) Je fakt, že ta vzájemná rivalita z MT/SV přímo sálá. Pro spoustu lidí to bude i otázka vzhledu nebo preferencí, který motor jim lépe sedne. Případným zájemcům o to či ono, bych určitě doporučil vyzkoušet obojí, možná budete překvapeni. Pokud byste měli v plánu spíše delší cestování nebo bloudění po místech, kde lišky dávají dobrou noc, vždycky je tu ještě Tracer.

 

Technické údaje

Motor: řadový dvouválec 690 ccm 
Výkon: 54,0 kW (73,4 k) při 8 750 ot./min
Točivý moment: 67,0 Nm při 6 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost (v testu): 200 km/h
Provozní hmotnost: 184 kg 
Pneu P/Z: 120/70 ZR17 Michelin Pilot road 5 
                 180/55 ZR17 Michelin Pilot road 5 
Průměrná spotřeba v testu: 5,3 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 179 990,- Kč

 

PS: Pro mě je to taky poprvé, přijímám konstruktivní kritiku.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

riderhenry
14. června 2021, 22:36
0

Tak tenhle článek mě krásně navnadil, jelikož si zanedlouho pojedu pro Z750 - sice jsem si motorky dávno zakázal, ale taková nabídka nešla odmítnout... :) K těm motorům - zkoušel jsem kdysi přesednout z CBR 600 RR na RSV 1000 a byl jsem tak neskutečně zklamaný, že mi vlastně udělalo radost, jak dobrou motorku (CBR) jsem si kdysi koupil. Dokud jsem teda nevyzkoušel BMW S1000 a zase se nevrátil na zem... Ale pointa - vím, že většina lidí má dvouválce za "chlapáčtější" motory. Já to v tom nějak nenašel. Prostě mi přišlo, že to jelo hůř, za to ale v celém spektru.

reagovat
Pólin
15. června 2021, 06:58
0

Mě to zase přijde tak, že 4válce jsou taková trochu nuda...jede to v podstatě pořád, nezacuká to a ten projev je takový nezajímavý...zato dvouválce jsou takové trochu zlejší, zacukají, zabublají... ale chápu, že někdo má rád ten jemný chod bez vibrací, jak to mají čtyřválce... ale chlapáčtější není ani jeden...kdo říká, že 2 válec je chlapáčtější, ať se sveze na nějakém novém litrovém bmw, co má 200 koní...:D

S.
S.h.I.t.
15. června 2021, 07:30
0

Z hlediska projevu je nejchlapactejci jednovalec :)

František Čáslavský
15. června 2021, 08:25
1

A dvoutaktní k tomu :-)

riderhenry
15. června 2021, 11:27
0

No ono je to zajímavé, jak nefunguje ta stejná zákonitost, kterou asi můžeme úspěšně aplikovat a aut, a to čím víc válců, tím lepší motor (samozřejmě jsou výjimky, ale asi se chápeme...). Já miloval vždycky otáčky, takže jakmile se vyhoupla ručička někam k 15 000, tak to bylo prostě ono. U dvouválce mi nevadil projev, ale prostě mi chybělo to, že se ten motor konečně roztočí. Takovej ten vysmívanej mixér :D No a to BMW si klidně zvedne přední kolo i na čtyřku, v tunelu s Akrapovičem a rychlořazením umí udělat fajn efekty, a ty otáčky tam taky jsou... Ale stejně, i když pojistku mám docela dobrou, tak tenhle stroj mě už fakt spíš děsil.

yellec
15. června 2021, 20:43
0

Pólin: No jo, jenomže ony jsou i dvousetkoňový dvouválce. :-) Jako majitel S1000RR říkám, že Panigale bude na emoce útočit nejspíš víc. Přecházel jsem na ni z Ninji 636R a čekal jsem větší rozdíl. Pravda Ninja byla tou dobou rok v motonebi a já po přestávce, tak úplně přímý srovnání nemám. Ale to Báwo nejvíc vystihuje jedno slovo. Efektivita. Do 8 tisíc je to totálně hodná motorka. Kdyby tolik netopil katalyzátor, řekl bych že je skoro vhodná do města. Odpustí i neopatrný otočení plynu na nižší kvalty. Nad 8 začne samozřejmě fest táhnout a nad 10 se začnou dít věci :-), ale člověk má pocit že je to pořád bezpečně kočírovatelný. Kontrola trakce dávkuje výkon tak akorát, aby přední kolo zůstalo pokud možno na zemi nebo pár mm nad. Oboustraný rychlořazení jízdu taky usnadňuje. Na Kawě jsem se párkrát zapomněl při podřazování a táhl po zemi kouslý zadní kolo (přesto že měla antihop spojku). Když se to umí a udělá naschvál, vypadá to efektně. Já to naschvál nedělal, tak za mnou zbyla černá čára na cestě a málem druhá hnědá v trenkách. To s Báwem nehrozí a já jsem za to rád. Další "kouzlo" jsou adaptivní tlumiče. Od těch jsem čekal víc. Jsem na tu motorku moc lehkej (BMW měkčí pružiny nenabízí), takže na CZ cestách často trpím. Ale když najedu na takový ty středně rozbitý, zjistil jsem, že nejmíň bolestivej způsob jak je překonat, je jet fakt rychle. Ten podvozek najednou začne fungovat jako by byl vymyšlenej přesně na tohle. Jedu rychlostma co hlava nebere a najednou je to i docela snesitelně pohodlný.

riderhenry
15. června 2021, 22:23
0

yellec: To bude tou přestávkou. Já přesedlal z CBR 600 RR (07) a byl tam obrovský rozdíl. Samozřejmě 636R je trochu jinde, ale pořád bych hádal, že BMW je prostě jiný sport...

Pajinex
15. června 2021, 08:05
0

Před lety jsem měl možnost vyzkoušet její první generaci na Kanárech. Tuším za 129900,- Kč byla ta motorka skvělá. Motor mě fakt překvapil, slabinou byla jen měkká přední vidlice. Stály se na ní pořadníky, tak ji Yamaha, není divu, záhy zdražila. Emisní doba temna E5 ale ten motor asi dost zkrouhla, kolega z něj minulý týden už tak nadšený nebyl.

reagovat
M P
15. června 2021, 10:04
0

žádný pes hodující u kočičí misky, na testy motorek jsem moc těšil!
A nejsem zklamán :)

reagovat
Fižid
15. června 2021, 10:21
1

Já taky a jak tak koukám dost z nás tady má slabost pro auta i motorky. Však to má taky dost společného :)

Pólin
15. června 2021, 10:41
0

Tak počítám, že tady je trochu rozumnější společnost, než aby se tady našel nějaký trouba, který by byl militantní autař a zapřisáhlý nepřítel motorek... vždyť tady vycházely i články o autobusech...a byly zdá se mě, oblíbené:D

Fižid
15. června 2021, 10:55
0

Jojo, články o autobusech mám moc rád :) Upřímně trochu mi i chybí... Kam se poděly? :D

Jakub Pospíšil
15. června 2021, 22:00
0

Já zas něco sepíšu, nebojte se :)

krab
15. června 2021, 11:04
0

suprová recenze a motorky na autíčkáři jsou bezva, jak tu lidi ostatně i píšou. Taky se mi MT07 líbí, respektive její varianta XSR, buď sedmikilo anebo rovnou tříválec 900, ten má pěknej nasranej zvuk, prostě jako Triumphy. A to letos přišel na trh novej Trident 660, krásná motorka za hodně rozumný peníze a dost možná motorka kvůli který tu kombinézu oblíknu časem znova :)

reagovat
Pólin
15. června 2021, 11:41
0

Ten trident je fajn, pokud člověk nehledá trochu performance bike... je to fakt spíše na vyjížďky a výlety...sportovní to není ani trochu. Pokud je člověk alespoň trochu zkušený na motorce, daleko více ocení Street triple..

krab
15. června 2021, 12:32
0

Poslední motorku co jsem měl byl Hypermotard 796 a hrozně mě ta motorka bavila. Výkon cca 80 koní nic moc, ale na to moje okreskování a dokonce i na dolomity a několik tréninkovejch trackdays v Mostě byla skvělá. Hodně jsem se na ní naučil. Předtím jsem měl naháče Bandita 1250 a to byla skvělá motorka, ale takovej těžkej brundibár... A teď už 2 roky motorku nemám, sem tam mi chybí, ale reálně teď pár let určitě nenajdu čas pořádně jezdit a věnovat se tomu. A tak najednou nevím... líbí se mi styl těch retrobiků, teď přes kamaráda bude možnost mít na pár dní tu indickou Jawu, ale to si půjčím spíš ze zvědavosti než, že bych o tu motorku výhledově stál, to asi určitě ne... Svezl jsem se v Dolomitech půl dne právě se Street Triplem, dokonce to bylo erko , motorky jsme si totiž s kámošem na výletě na chvíli vyměnili a byla skvělá, ale přišla mi taková na mě skoro až malá. Speed Triple, ten se mi líbí moc, ale na toho si radši netroufám, asi by to bylo moc. Zrovna tak se mi líbí ta Súza, GSX-S1000, krásná motorka, seděl jsem na ní, široký řídítka, pěkná velikost, akorát teda nevím, no prostě sportovní litr, nevím jestli to není zbytečně moc silný. A teď když jsem viděl první fotky toho Tridentu, tak si říkám, za 2 kila možná úplně ideál na takový to moje ježdění, kdy už přeci jen se bojím to hnát nadoraz, spíš prostě motorku co si užiju v rozumným tempu, třeba do těch kilo pade a současně na ní občas člověk i tím heftem otočí nadoraz a má pocit, že ten výkon využiješ a současně neletíš dvě kila +...

S Tridentem bych se moc rád svezl, ale nevím jestli se naskytne vůbec nějaká příležitost se na tom aspoň kousek někde projet. Je mi jasný, že pro hodně zkušený sportovní jezdce to bude už málo, i ta cena jasně říká, že komponentově to nemůže být top, zrovna tak jako ty MT07, MT09 Yamahy, taky postaveno rozpočtově, ale zas běžnýmu jezdci to nejspíš stačit bude.

Pólin
17. června 2021, 06:32
0

že je street malý je pravda...taky mám pocit, že sedím vyloženě NA motorce a ani trochu do ní nezapadnu takovým tím způsobem, co člověk zažije třeba na nějaké polokapotáži, nebo cesťáku... je to jak píšeš...trochu rozpočtově stavěná mašina... ikdyž fakt nádherná a na normální ježdění to bude fajn... jen třeba ten Hypermotard, co jsi měl je podvozkově určitě o level jinde... jinak ten trident je teď novinka a časem to určitě začnou mívat v zastoupeních coby předváděčku...

krab
17. června 2021, 09:36
0

Nad tím Tridentem fakt uvažuju, že bych si ho chtěl zkusit a možná se to i povede, nějaká předváděčka bude. Ale obávám se taky, že budu sedět víc na motorce jako u toho Streeta. Já vždycky rád dívám na ty recenze co dělají Angličani, ty motorcycle news, ti mají výborný ty testy a komentáče k tomu. A Triumphy mají hodně rádi... ale ten jejich hlavní týpek co testuje motorky je takovej menší drobnější typ, já mám 180 cm a 90 kilo a tak nějak mi vyhovuje trochu vyšší stavba biku.

Asi jo, ten hyprouš mi vyhovoval po všech stránkách. Možná by to nakonec dopadlo, že bych šel zas do něj. A nejspíš zas do staršího vzducháče, ty novější už dostaly Testastretta II. motory, ty vodou chlazený a elektroniku co si prej dost žila po svým. Ten co jsem měl já byl fakt teda extrémně spolehlivej

mariov8
16. června 2021, 09:14
0

Já jsem dnes do práce dovrčel na Moto Guzzi V7... koně taky nic moc, podvozek svéhlavý, ale cesta do práce dostala nový rozměr. Z postaršího velkého Bavora R1100S dost brutální sešup, ale blbnutí v Alpách s dvojicí malých dětí a jejich dost často nepříčetnou maminkou asi již nehrozí. Z Japonců jsem měl Kawu a když bych dnes šel Japonce, tak asi do toho Tracera s tímhle motorem. Tracer jenom kvůli té polokapotáži. Méně fouká a lehký deštík nevadí, přijde mi i hezčí - ale to je subjektivní. Ultra hezké motorky to i tak nejsou, ale ten motor se jim povedl, a navíc jsou to docela lehké a obratné stroje.

reagovat
mazany_lisak
16. června 2021, 13:23
0

Super recenze. Ta přední maska je oproti starším emtéčům fakt ošklivá ať už to svítí líp nebo ne. Co se týče brzd na SVčku, tak počítám, že tam máš stejný dvoupístkový bídy od Tokica, co Suzuki dávala snad na všechno do 1000 ccm krom GSX-R. Měl jsem je na svojí Inazumě taky a přes zimu jsem je vyměnil za čtyřpísty z CBR 929. Stačilo sehnat adaptéry, aby seděla rozteč šroubů na vidli s těma na třmenu a taky aby destičky zabíraly tak jak mají a za večer hotovo. Musím říct, že při včerejší projížďce na kámoše Banditu, kdy jsem val za brzdu tak, jak jsem zvyklý z mojí motorky a nic se nestalo, ve mně fest hrklo :D, takže tam nějaký zlepšení v brzdném účinku určitě bude a navíc to vypadá o dost líp :)

reagovat
JanSevera
16. června 2021, 20:50
0

Pokud se nepletu tak hyper naked je MT-09/MT-10. Tahle sedmička je prostě normální naháč.
Větrnej štítek tomu přednímu světlometu vzhledově hodně pomůže, s ním to vypadá kompletně a na živo i docela pěkně.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem