Zdá se, že letošní motorkářskou sezónu zakončíme na stejnou notu, v jaké jsme ji začali. S novinkou od CF MOTO. Koncem dubna jsem se svezl na scramblerově laděné sedmistovce a byl jsem až překvapen tím, jak se mi líbila. Když jsem poprvé zaznamenal zprávy o tom, že se chystá o decku větší naháč, moje pozornost směřovala jasným směrem. Dobře víte, že tohle je přesně moje parketa, a tak mě samozřejmě zajímalo, jaký bude. Zdálo se, že se vše dozvíme spíše až přístí rok, na který momentálně běží objednávky, ale pár prvních kousků se objevilo již letos a já se k jednomu dostal – koncem sezóny, kdy už teploty o něco poklesly a první listí začalo padat. Zanedbatelná překážka, jdeme na věc.
Tenhle naháč má původ v cestovních osmistovkách, s nimiž sdílí motor i pár dalších komponentů. Silueta působí sportovně se sličně uhlazenými zadními partiemi, koncovým světlem útulně ubytovaným v podsedlovce, šikmo vyseknutým koncovým tlumičem a minimalistickým blatníčkodržákem SPZ. Zadek se mi moc líbí, k předku mám však hned několik dílčích výhrad. Začneme těmi vizuálními. Jelikož jsem nafasoval verzi „Advanced“, přístrojovku má na starosti rozměrný, „na stojáka” zabudovaný tablet. Já si nemůžu pomoct, přijde mi zde jako pěst na oko. U většího cesťáku, kde bude obklopený nějakým plexi či větrným štítkem, by lépe zapadnul do celku, jenže takhle naostro na naháči (jak jinak?) mi prostě moc nesedí. Teď mluvím pouze o externím pohledu z dálky. K funkční stránce se dostaneme vzápětí. Další věc, co se mi méně pozdává, je přední blatníček s křidélky. Vypadá nějak zvláštně a nepřirozeně, hlavně při pohledu zepředu. Designér asi popustil uzdu fantazii. Jedná se ale pouze o drobnost subjektivního charakteru, máme tu větší problém…
Zpětná zrcátka se designově povedla, nejsou pouze na obyčejné tyčce, nýbrž na členitějším profilu. Zajímavé a neotřelé. Akorát v tom pravém nic nevidím, potřeboval bych si ho sklopit trochu níž. Jenže ono s ním jaksi nejde moc pohnout. Na konci je sice koule, která umožní menší natočení, ale já bych ho potřeboval ještě niž. Mnohem níž. Zdá se, že jedinná možnost je vytáhnout nářadí, povolit objímku a pootočit s ní na řidítkách. Není problém, jenže objímka je na druhé straně v jednom kuse spojená s páčkou přední brzdy. Zrcátko dolů, znamená páčku nahoru. Mně se ale páčka líbí tam, kde je právě teď! Strašně nešikovné řešení. Chci vidět za sebe, nebo chci mít brzdu na správném místě? Sofiina volba. Jistě půjdou nahradit aftermarketovými zrcátky, což problém vyřeší, momentálně volím brzdu.
Stejně jako jsem si u předchozí sedmistovky pochvaloval líbivou modrozelenou barvu, zde zůstává můj hlad po barvičkách neukojen. V nabídce je momentálně, podle moderních nenáročných trendů (úspor?) pouze bílá nebo černá. Ale no tak, vždyť to je zatraceně málo. Mám z toho mrzení, zejména při pohledu na ostatní modely ze stáje CF, které leckdy hrají vážně pěknými barvami. Pochopil bych, že si z očividných důvodů nemůžu dělat nároky například na oranžovou, ale snad na světě ještě pár barev zbývá?
Usedám na moto, na zem spíše po špičkách, ale jde to. V rámci třídy celkem průměr, snad nepatrně vyšší, čehož si však všimnou pouze jedinci menšího typu, třeba já. Bezklíčové zapalování, takže už stačí pouze čudlíkem vpravo probudit tablet, který během sekundy naskočí, a startovat. Tablet je dotykový do 30 km/h, poté se zamkne. Ano reaguje i v rukavicích, ale při každém startu mi cpe upozornění - něco o věnování se řízení, ani nevím. Trochu otrava, ale dá se překousnost. Navíc by se měl umět slinkovat s telefonem, díky čemuž vás pak může navigovat. Píšu „měl by“, jelikož s mým (leč čínským) Androidem se mu to nějak nedařilo. S jabkem by měl údajně fungovat hladce a bezchybně. Ale s mobilem si všichni hrajeme skoro pořád, takže když se chci povozit, klidně ho oželím. Případně jsem zvyklý se navigovat přímo z něj. Jinak se jedná o přehledné rozhraní. Čitelnost je bezproblémová, a i když by se z fotek či videa mohlo zdát, že občas “zmizí”, není tomu tak. Hezký detail jsou nenápadné LED pásky u řidítek, jež slouží jako indikátory blinkrů (zelená). Případně se na vás červeně rozsvítí, když se blížíte omezovači, a rozblikají se ve chvíli, kdy ho trefíte. Neruší, neoslňují, pouze informují, perfektní drobnost.
Dost bylo lamentování, myslím že je čas vyrazit. Osmikilo konstrukčně pochází z rodokmenu KTM 790, již bez jakéhokoliv zapírání se tak hrdě úvádí i na webu CF. Startuji a jsem velmi příjemně překvapen. Elegantní koncovka produkuje solidní soundtrack, protůrování dokonce ukazuje, že si umí při zavření plynu i trochu zabrblat. Tohle bude dobré! Při vracení jsem se pro jistotu opět dotazoval, a skutečně se jedná o sériový výfuk bez jakýchkoliv úprav. Hezké. Prvních pár kilometrů projíždění městem mi však působí vrásky. Dvouválec je nějak přehnaně ucukaný. Ovšem, při otevření je to jeho přirozenost, ale zkrátka si nechce nechat vysvětlit, že je chvíli potřeba se sunout poklidně padesátkou se škrtícími klapkami v sání otevřenými pouze minimálně. Podobně jako neposedné dítě při delším výletu, neustále se protivně dotazující, jestli „Už tam budem?“. Teď jedem! Ne, dobře, a co teď? A teď?! Překlikání režimu ze Sportu, přes Street, dokonce až k Rainu sice pomohlo, ale je potřeba si chvíli zvykat. Za pár dnů už jsem ho měl mnohem víc v ruce.
Konečně vyjíždím z města, vracím se zpět do Sportu. Fajn, tak mi dej konečně plnej! Vzhledem k předchozímu mírnému soupeření jsem v očekávání různých nástrah. Jaké je však moje překvapení. Vyšší otáčky motoru moc svědčí a chutnají. Svých pětadevadesát koní, stejně jako maximum kroutícího momentu, vydá až o něco výše, zato nebývale ladně a plynule. Díky objemu nemá problémy ani v nižších otáčkách, ale pohyb od sedmi tisíc vzhůru k omezovači (10k ot.) je učiněná slast. Mnoho dvouválců má v takových situacích sklony k vibracím. Zde minimálně, i nenadálé trefení omezovače je naprosto hladké. Pamatujete, jak jsem Horneta v testu nazval „nejsilnějším ve své třídě”? To je dobře, že ne, protože už to neplatí.
Ke slovu přichází quickshifter, jehož naladění mě uvedlo v úžas, protože je naprosto bezchybné. Okénko pro vypnutí zapalování je tak krátké, že není cítit žádná pauza v tahu. Pouze drobné odplivnutí, jak dohoří nespálená směs cestou výfukem. Podkopnutí s meziplynem taktéž na výbornou. Někdo by snad mohl říct, že je mnohem lepší, než u nového Streeta. Já teda samozřejmě ne, ale … (Je lepší, po pár pivech to David přiznal, pozn. Jarda). Skutečně A+, bez problému se vyrovná ostatním značkám, leckdy je i předčí. Řadička je o něco dále, než by se mi líbilo. Možná by stálo za to si s ní pohrát, ale chod, včetně cesty k neutrálu, je dobrý. Nemohl jsem se zbavit pocitu, že jsou kvalty trochu delší, možná pozůstatek z cestovatelského původu? Zvážil bych o zub menší rozetu, ale i v sérii lze bez problémů fungovat. Určitě počká do výměny řetězovky.
Řítím se vstříc zatáčkám a již s mnohem větši důvěrou než při prvním testu na začátku, sahám po radiální přední brzdě J Juan. Opletené hadice se mírně propnou a dvojice taktéž radiálních čtyřpístků téže značky se zakusuje do kotoučů s pořádnou vervou. K ovládání brzdy je sice potřeba o drobek víc síly, než je tomu u slovutného Bremba, jež mimochodem tuto firmu vlastní, ale odezva i dávkování je na moc dobré úrovni. Zkrátka je potřeba páčku i trošku přimáčknout, nikoliv jen hladit. Na dva prsty optimální, bez problému.
Po dobrždění klopím na koleno a … no dobrá, už přeci jen není úplně teplo a po silnici se válí listí, smetí i kusy hlíny. Tudíž jsem poněkud opatrnější. I tak se si ale menší náklon dopřeju a opět jsem příjemně překvapen. Podvozek KYB, plně stavitelný vpředu i vzadu, odvádí fakt dobrou práci. Při pohybu po městě, kostkách a kolejích byl sice trochu tužší, nemám však nejmenší problém mu cokoliv z toho odpustit při cestě pokroucenou okreskou. Přijde mi, že si skvěle rozumí si s roztočeným motorem v prudším tempu. I při vyšších rychlostech se nenechá zaskočit a vždycky rozhodně dodává pocit jistoty. Mnohem více než například zmiňovaný Hornet.
Nakonec pár postřehů, nikoliv vyloženě hejtů. I když se to na první pohled nebo z fotek nemusí zdát, jedná se o celkem „velkou“ motorku. V dobrém smyslu slova, i se spolujezdcem jsem se na ni po delší době vlezl celkem pohodlně. V rámci třidy samozřejmě, není to žádný tourer. Také mám dojem, že lépe zvládne usadit i vyšší postavy, překvapivě bez hmatatelných nedostatků v podobě neobratnosti nebo vyšší váhy. Tablet verze Advanced mi přijde pro naháče poněkud zbytečný. Normálně bych se spokojil s vezí Sport, která má pouze minimalistický a lépe padnoucí displej. Jenže Advanced znamená i onen sametový quickshifter, který se mi tolik líbil. Momentálně prý není možné si ho doobjednat zvlášť, kvůli jeho mírně odlišné konstrukci. Nenachází se na táhlu řazení, ale je až u vstupu do převodovky. Další Sofiina volba? Proč?! Pevně věřím, že časem přijde ideální kombinace 800NK “D” – jako Davidova: malý dispej, QS, jiná zrcátka, časem o zub menší rozeta. Možná i palivová mapa od Throttle punks?
Oblíbená a častá otázka: „Je tahle motorka vhodná pro začátečníky?“
Trochu se zdráhám ji úplným nováčkům doporučit, myslím že projev motoru by je mohl otrávit, slabší povahy snad i vylekat. Pohodovějšímu tempu prostě úplně nehoví, ale jak se začne tahat, je super. Myslím, že lépe by jim sedla zmiňovaná menší CL-X700, která byla o poznání přátelštější. Vyloženě jako první moto na start z nuly se jedná o hodně velké sousto. S nějakými zkušenostmi s pohybem v provozu na dvou kolech (A1, A2, alespoň skútr?) už to půjde lépe. A vůbec, jste svéprávní dospělí, dělejte si, co chcete!
Verdikt
Mám dojem, že tenhle model CF MOTO trochu uspěchalo. Napovídá tomu i původně plánované vypuštění přístí rok. Některé popisované detaily (zrcátka, projev motoru při pohybu ve městě) by šly jistě udělat lépe. Jedná se však o skvělý základ, který lze několika drobnými zásahy přesně doladit k obrazu svému. Na druhou stranu je nutno dodat, že ve vodách středních naháčů, navíc za rozumnou cenu, není nikdo zcela bez chyby. Zde jich je však minimum a velmi snadno (čti: levně) řešitelných.
Dosáhne CF 800NK na trůn? Nevím, nechal bych ho ještě chvilku dozrát, ale uchází se o něj právem a nasazuje laťku zatraceně vysoko. Plně stavitelný podvozek, který mnoho konkurentů nenabídne, je vážně dobrý a zvládne lépe fungovat ve větším váhovém rozpětí jezdců. Na projevy motoru jsem si po pár dnech zvykl. i když pořád platí že na rozvoz pizzy do města bych zvolil něco jiného. Po stránce zábavy s plným plynem, té vám dopřeje porci vrchovatou. Což si myslím že je primární poslání každé nahé motorky. Zde splněno na jedničku.
Jaká by byla vaše volba nového stroje do dvou set tisíc?
Technické údaje:
Motor: řadový dvouválec 799 ccm
Výkon: 70 kw (95 k)/ 9 250 ot./min
Točivý moment: 79 Nm / 8 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální s quickshifterem a antihoppingovou spojkou
Maximální rychlost v testu: 230 km/h
Provozní hmotnost: 186 kg
Spotřeba v testu: 5,4/100 km
Pneu P/Z: 120/70 ZR17 Pirelli Angel GT II
180/55 ZR17 Pirelli Angel GT II
Základní cena: 209 990,- Kč
Ronoath
21. 10. 2023, 09:02 1 reagovatMoc pěkný test. A už jsem to chtěl napsat několikrát, ta videa u recenzí, co tu teď bývají dosti často, jsou jednoznačně skvělá. Žádné řeči, jen zvuk vozítka a dojmy z jízdy. Fakt super.
Na otázku na konci si dovolím odpovědět takto: Royal Enfield Interceptor.
David Střítežský
21. 10. 2023, 09:41 0Díky :) Jak nám posledně u článku R8 vynadal "bkralik", což vedlo k debatě a zjištění, že externí mikrofon máme ... tak od 1:45 jsem ho otestoval, tak jsem zvědav na zpětnou vazbu na tuhle novou vychytávku? Jestli to zvuk skutečně vylepší? Je to totiž složitější na vychytání - volnoběh není slyšet, omezovač už zase zkresluje, a navíc je potřeba aby do toho nefoukalo ... není to perfektní, ještě tomu pár pokusů dám a třeba se mi to povede vychytat líp.
Ronoath
22. 10. 2023, 06:15 0Za mě zvuk výborný.
Jinak prosba o spotřebitelskou radu: doporučil bys Enfielda Interceptor začátečníkovi?
David Střítežský
23. 10. 2023, 13:08 0Bohužel, nemůžu sloužit, na něm jsem ještě nejel. K němu budeš muset načerpat poznatky jinde nebo na vlastní pěst, ale moc bych se ho nebál. :)
yellec
24. 10. 2023, 14:24 0Zvuk fakt super, ode mě taky pochvala.
Pajinex
21. 10. 2023, 18:13 0 reagovatZatímco 450 kapota je pěkná motorka, tak tohle mi jednoduše do oka nepadlo. A tablet už vůbec ne. Pěkný test jako vždy Dave, jen bych na rozetu kvůli zkrácení kvaltů zuby přidal, nebo naopak ubral na kolečku vpředu. Dělám to u všech svých motorek krom Guzzi... Moje volba do 200 tis. je nová Benelli 702. p.s. Z komentů o ucukaných mapách už u dovozce kvetou, ale měl jsem možnost nového Explorera a v nižších otáčkách to prostě dělá taky. Asi jim v KTM to všechno nepředali..
riderhenry
21. 10. 2023, 20:50 0Mně se zase líbí moc. Vlastně jen kvůli designu jsem se o ni začal i víc zajímat. Tablet mi také vadí méně, než v autech. Zajímavé, že zatímco auta jdou spíš od desíti k pěti, tak u motorek je výběr stále zajímavý.
yellec
24. 10. 2023, 14:23 0Sorry, ale z toho tabletu mi krvácejí oči. Chápu že jsem dědek zaprděnej a moje láska ke klasickým budíkům nikoho nezajímá, ale když už musím civět i na vyjížďce na playstation tak chci aby to bylo udělané aspoň trochu vkusně. Paradoxně designem jsou v poslední době Číňani před Japonci, ale tohle se fakt nepovedlo.
riderhenry
24. 10. 2023, 22:01 0Mě to vadí hodně v autě, kde na to kokám prostě víc. Ale na motorce mi zase vyhovuje ta lepší čitelnost/přehlednost. Nebo mi to alespoň tak přijde - osobní zkušenost nemám, tak se můžu plést.
Littlebiker
23. 10. 2023, 11:41 0 reagovatDíky za recenzi. Zrovna před týdnem jsem na ni koukal u Hubíka a chválil váhu i cenu a že mě ten displej vlastně tolik neuráží. Teď se dívám na svoje fotky a zjišťuju, že tam ho mají na ležato :D