načítám data...

Monako očima českého autíčkáře

Dokáže Monako nabídnout i něco jiného než Velkou cenu? Může si ho užít i člověk s českým pasem (a platem)? To jsem se vydal zjistit.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

Hned na začátku je potřeba vyjasnit jednu věc. Monako jsem nenavštívil v průběhu Velké ceny formule 1. Nestalo se to z jednoho prostého důvodu, je to příliš drahé. Místo toho jsem se zde objevil na konci června, abych poznal, jestli má toto místo autaři co nabídnout i mimo svatý grál sezóny. Co jsem zjistil?

Samozřejmě, Monacké knížectví, jak se druhý nejmenší stát světa oficiálně jmenuje, je atraktivní samo o sobě. Moderní čisté město s mnoha výškovými stavbami zasazené do vysokých skal azurového pobřeží, kterým se vinou kopcovité uličky vedoucí podél Herkulova přístavu, je působivé a stojí za vidění.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Co jsem taky shledal atraktivním je fakt, že se v něm nenachází mnoho Čechů, potkal jsem jen jednu pražskou rodinu. Nepochopte mě špatně, nic proti mým krajanům nemám. Jen nejsem úplně fanouškem poddruhu s názvem Čech dovolenkový, který se vyznačuje konzumací řízků v alobalu už v autobuse, chlebu s paštikou nebo v poslední době módních baget na místě a u starších ročnícíků i ponožkami v sandálech. Tudíž si vybírám místa, kde je nižší pravděpodobnost se s těmito lidmi potkat. Monako je jedním z nich. 

Ale je faktem, že pro tyto důvody ho může chtít navštívit kdokoli, nesouvisí s auty. Je tu ale hned několik věcí, kterým zdejší prostředí potěší právě i autařskou komunitu. Tím největším je samozřejmě přítomnost bájného monackého okruhu. Já jím ale nezačnu.

Chci totiž nejprve zmínit samotný vozový park. Je vidět, že tento maličký stát je taky jedním z nejbohatších na světě, jelikož místní ulice vypadají skoro jako byste přišli na nějakou významnou automobilovou show a je úplně jedno, jakou značku preferujete. K vidění jsou tu hodně třeba italská sportovní auta, převážně ferrari. To ale není vyloženě speciální, tuto značku potkávám i v Brně. Navíc tu zrovna probíhal průjezd nějakého značkového dálkového závodu, což asi taky hrálo roli.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz 

Co je ale vzrušující, jsou modely tohoto výrobce, které po zdejších ulicích jezdí – nekomentuji ta účastnící se soutěže. Za modelem 458 Italia se v Monaku neotočí ani další majitel ferrari. Ale první, které jsem zde potkal já, bylo černé Enzo. U nás stojí akorát na těch nejhonosnějších výstavách a ještě se k němu nesmí moc blízko, a tady se šinulo po silnici jakoby nic. Fotku bohužel nemám, než jsem tento vjem stačil zpracovat, ztratilo se.

Opodál stálo červené 365 GTC/4, zaparkované na ulici, jako by to byl ten nejběžnější peugeot. Mělo i mírně otevřené okno, takže šlo krásně vidět dovnitř na všechny ty nádherné detaily – hliníková ramena volantu, čtyři horní výdechy ventilace a kovem obložený středový tunel. Na druhou stranu, kupodivu, její manuální převodovka neměla odhalenou kulisu.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Blíž přístavu projížděl ještě zajímavější kousek, model Dino 246, tedy opět auto, které u nás uvidíte jen při nejvzácnějších příležitostech. V této zemí se prohánělo v normálním pondělním provozu. Omlouvám se za fotku, opět mi chvíli trvalo, než jsem se rozdýchal a nastavil mobil na focení, stihl jsem zachytit jen kousek.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Jezdí zde ale i jiné značky. Preferujete aston martin? Není problém. Máte radši rolls-royce? Beze všeho. Speciální edice mercedesů? Stačí zahnout za roh. Dokonce tu budují novou prodejnu Bugatti, aby zdejší obyvatelé mohli dostatečně komfortně nahradit svůj výběhový kus za nový. A prozradím vám, kde se skoro všechna tato auta potkávají. Stačí jít před slavné monacké kasino. Zdejší parkoviště vás uhrane a nepustí.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Největším lákadlem místa je ale samozřejmě slavný okruh Velké ceny. A tady mám dobrou zprávu. Na rozdíl od naprosté většiny tratí, které jsou bez předchozí registrace a zaplacení poplatku zcela nepřístupné, si ji můžete úplně bez problému projít nebo projet celou. Užít si tím pádem můžete všechna nejslavnější místa, včetně stoupání Beau Rivage, slavné šikany u Grand hotelu nebo Portierova nájezdu do tunelu (byť normálně je to kruhový objezd, takže se zážitek drobně liší).

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Po této trati je navíc několik zajímavých zastavení. V zatáčce před cílovou rovinkou je umístěná socha Juana Manuela Fangia, argentinského pětinásobného formulového šampiona, který zde vyhrál závody v letech 1950 a 1957. U kasina stojí socha Williama Grovera, prvního vítěze zdejší Velké ceny. Pod mostem u nájezdu do již zmíněného tunelu je pak socha anonymní, věnovaná současným monopostům. Kromě prostřední jsou dané skulptury přístupné, do bronzových aut si můžete sednout a nechat se zvěčnit. 

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

V přístavu taky naleznete bustu Louise Chirona, asi nejznámějšího místního jezdce, který byl v šampionátu formule 1 navýsost úspěšný a objevil se i na starém Masarykově okruhu. To je ostatně důvodem, proč právě z jeho jména pochází české rčení jezdíš jako širón. Je to zajímavý člověk, možná bych o něm mohl jednou něco napsat. Při procházce, potažmo projížďce trati tak na vás opravdu dýchne historie a genius loci.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Je pravda, že okruh budete procházet nebo projíždět za plného provozu. Ale věřte mi, nebude vám to vadit. Když totiž sedíte v autě, před vámi skoro celou cestu jede Lamborghini Aventador a za vámi Aston Martin Rapide, přežijete to. A pěšky uvidíte tolik zajímavých aut, že vás ani nenapadne si na dopravu stěžovat.

Nicméně, ještě jsem se nedostal k jedné podstatné věci, v současné době možná té úplně nejpodstatnější. Návštěva knížectví a prožitek z trati zdaleka není vyloženě drahou a nesplnitelnou záležitostí, jak by se mohlo zdát. Jistě, v době závodu samého tam z finančního hlediska nemá cenu jezdit, ledaže jste spřízněni s lidmi určitých jmen. Ale mimo tento týden to není takový problém.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Jídlo se dá sehnat za stejné ceny jako všude v okolí. Například v prý nejlepší místní italské restauraci na hlavní ulici pro pěší stojící hned vedle tabáku (jméno říct nemůžu, víte co) mají pizzu za 13 euro. To není oproti cenám v kvalitních restauracích v ČR moc velký rozdíl. K tomu přidejte, že za tyto peníze dostanete porci, z níž se najíte dva, úplně bez problému. Oběd pro jednoho za € 6,50 v Monaku? To jde, ne? 

Ubytování umí být dražší, ale to vám může být úplně jedno, neboť ono tu není potřeba spát. Země má na rozlohu asi dva kilometry čtvereční a všude okolo je Francie. Stačí přespávat v hotelech v okolních městečkách a za podstatně nižší cenu získáte stejné výhledy na moře, do knížectví to bude co by kamenem dohodil a ještě nebudete muset celý den platit monacký roaming (který je šílený).

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Jediným problémem tak zůstává parkování. Místo je prakticky nesehnatelné, a když už se najít podaří, je vždy za poplatek a často časově omezené, nejběžněji na dvě hodiny. Tudíž bych poradil buď si autem prostě jen projet okruh a knížectví pak opustit. anebo lepší ale trochu kacířské řešení: Auto nechte u hotelu ve Francii a do Monaka poskočte vlakem. Síť TER francouzského národního dopravce SNCF sem zajíždí ze všech směrů každou půl hodinu, v domovském státě staví bez přehánění u každé vrby, stojí drobné a ještě přijedete na zajímavé nádraží, které je celé vytesané ve skále. Projížďku pak můžete realizovat čímkoli, co si tu pronajmete. V nabídce je všechno od Renaultu Twizzy až po luxusní mercedesy a sportovní BMW. A ano, jistě, dají se sehnat i ještě lepší kousky, ale to už zase stojí hodně peněz.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz   

Závěrem: návštěvu tohoto motoristicky navýsost zajímavého místa můžu vřele doporučit všem vám, kdo máte rádi auta. Z místního provozu si ukroutíte hlavu, na parkovišti u kasina nebudete věřit vlastním očím a po vzrušujících momentech na celé legendární trati nějakou dobu štěstím neusnete. Když navíc dodržíte pár mých rad, ani vás to nezruinuje. Až si říkám, jestli je vlastně dobře, že vám to všechno říkám. Co když se tu pak rozšíří poddruh Čech dovolenkový?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Opelfahrt
09. července 2022, 14:44
0

Byli jsme tam s kámošema v roce 1995 (haha) a tehdy jsem tam viděl Bugatti EB112 – to dneska asi už nehrozí, protože těch pár kousků stojí někde v suché garáži.
https://www.autoforum.cz/fascinace/bugatti-eb112-mel-byt-nejrychlejsi-sedan-sveta-firmu-ale-polozil/


Dojeli jsme tam tehdy Škodou 136 GL (typ 742). Až na rozborku a sborku uchycení zadního tlumiče v kryté podzemní garáži v Lichtenštejnsku a silniční kontrolu ve Švajcu, kde chtěli vzadu vidět obsah kufru a našli motor, to byla cesta bez zádrhelů. Parkovali jsme tam normálně v přístavu, prostě tam někde bylo místo. Z výše uvedených důvodů moc nechápu, že je takový problém vydržet jeden den bez roamingu, když je tak drahý.

reagovat
Jaromír Soukup
09. července 2022, 15:11
0

Na jeden den to problém není, já to taky neřešil. To bylo myšleno tak, že kdyby chtěl někdo přespat.

af
afro-r1
09. července 2022, 21:28
0

Na svycarske hranici jsem to celkem chapal, ale kdyz po me v roce 2000 chtela ukazat "kufr" Rapidu i nemecka pohranicnice v Hrensku, tak jsem jen nechapave zakroutil hlavou.

st
st. Padre
09. července 2022, 18:14
4

Poddruh Čech dovolenkový s bagetou? To mi přijde stereotypní stejně jako kdyby o autorovi někdo napsal, že je to socka, co si nemůže dovolit hotel ani parkování v Monaku a jídlo v restauraci si dělí napůl.

reagovat
ro
rock
09. července 2022, 18:19
1

btw miluji dobrou bagetu :-)

ro
rock
09. července 2022, 18:18
1

ad přespání v okolí a dojíždění:
když jsem tam byl (už je to nějakej rok, ale pochybuju, že se to změnilo), to takhle řešila většina lidí, co v Monaku pracuje (protože rezidenti tam obvykle v pizzerii neobsluhují). To mělo za následek překvapivě nacpaný příjezdový cesty nad ránem.
Ale jinak souhlasím, určitě stojí za to se tam na den stavit, pokud člověk vyráží na dovolenou na Francouzskou riviéru.

reagovat
Sa
Sato
09. července 2022, 19:04
0

Dobry tip na vylet, diky.

"ponozky v sandaloch" fakt to bolo nutne? Ked si odmyslime, ze ide o nepravom kritizovanu funkcnu zalezitost tak je to proste strasne klise.

"převážně ferrari. To ale není vyloženě speciální, tuto značku potkávám i v Brně" V cesku je este jedno Brno? ja len ze som sa prave vratil z obicka a zrovna tam ziadne nestalo :)

A moja rada na zaver, nesetrit na parkovnom, ten cas na dovolenke ma vacsiu cenu.

reagovat
Krakra
09. července 2022, 20:14
1

Byl jsem tam loni. Ale zrovna Monako se hodilo tak akorát, abych jím projel a pokračoval dál na Col de Bras a Col de Turini. Ty cesty tam jsou absolutní porno. A bez pumpičkářů a provozu (asi jsem měl štěstí) si tam jde zajet vlastní Rally Monte Carlo.

reagovat
af
afro-r1
09. července 2022, 21:48
0

Podobne treba Mnichov. Po nejakem roce vam neprijde neobvykle potkat cestou do prace trikrat Z8 a dva RR. Za nejakym Porsche se uz ani neotocite.

reagovat
Mrkef
10. července 2022, 10:26
0

Nejvíc unikátů jsem viděl po městě v Ženevě, když byl Autosalon (nevím, zda to tam je běžný stav)

Irwinek
10. července 2022, 10:09
2

Byl jsem v Monte v listopadu r. 1991, přijeli jsme vlakem že San Rema na jednodenní výlet. Ráno v 6 jsem si kupoval na trhu jablka a kousky kokosu, prošli jsme část okruhu, potkali princeznu s ochrankou, navštívili muzeum moře - v té době tam měli v češtině tištěného průvodce (!), vykoupali se v moři - jeden z hotelů nám pustil i sprchu na pláži, v listopadu už připravené na zimu. No a samozřejmě pokukovali po autech - před kasinem, před palácem, v ulicích, prostě všude. Tehdy to byl jiný svět - rollsy, Ferrari, maseratti,..... Neměl jsem sandál s ponožkama, paštiku a spol, a na rozdíl od Němců nás pustili do kasína - měli jsme dlouhé kalhoty, kde jsme s velkou slávou prohráli asi 30 marek :-)

reagovat
Mechanik
11. července 2022, 10:26
0

Byl jsem tam taky těsně po devadesátým a připadal jsem si jako na jiné planetě, krásné město, nádherné jachty a samozřejmě ty auta, úžasné to bylo. Jen pak ten návrat domů, no, nic.....

beastar
10. července 2022, 12:32
3

Toto místo jsem nejednou navštívil. Dokonce jsem zažil i oslavy xy let vlády Rainier- Grimaldi. Ba co víc i tu GP jsem ještě za Míši Schumacherovic navštívil. Celá riviéra je překrásná a logicky drahá. Plná luxusních aut. Ovšem k těm autům čistě. Ona i Geneve nebo Zurich je plná luxusních aut. Dohromady bych Mónaco doporučil jako turistický cíl, jednou a dost. Pokud ovšem nejste fanda do lodí. Tam kotví kolikrát opravdu nádherné věci. Hezké je navštívit Musée océanographique de Monaco. Z pohledu Autíčkáře je daleko lepší a snazší navštívit Nürburgring. Koncentrace skvělých aut, zvuků, historie a závodění je zcela výjimečná.

Monte Carlo je fajn pokud to pojmete jako součást návštěvy celého Côte d'Azur. Jet vyloženě jen tam mi přijde jako nuda. S dětmi nedoporučuji určitě.

reagovat
Jaromír Soukup
10. července 2022, 13:00
0

S Nürburgringem souhlasím, ale ten už si vybral jeden kolega. Článek už prý vzniká. A na Monaku je zase fajn, že to tam všechno zažiješ a přitom je ta trať normálně dostupná. Jen si na ní nezazávodíš. Ale to na Nürburgringu často taky ne, když se sejde dost nehod.

wdave_t
11. července 2022, 09:12
1

Ještě jsem článek nečetl důkladně, ale zdá se že chybí zmínka o muzeu toho prince, kde jsou vystavený parádní káry! Včetně řady těch, které na ulici neuvidíte ani v Monaku.

reagovat
mariov8
11. července 2022, 10:13
0

Mám za sebou, ale bude to tak 30 let. Dají se tam potkat i úplné unikáty. Monteverdi, Bristoly, a jiné exotické značky. Zmohl jsem se i na prohlídku přístavu, koupání opodál, a park kolem zámku. Jel jsem pak dále do Španělska.

reagovat
Nedy
11. července 2022, 17:21
0

Rodina měla v té oblasti dům a jezdil jsem tam skoro 30 let, tak si dovolím tvrdit, že tam o tom trochu vím. :-) Proto si dovolím hned v začátku nesouhlasit s parkováním. Ano, úplně levné to nebude, ale nemusí to být ani nějak smrtelně drahé. Nejlepší je auto nechat v podzemním parkovišti u Oceanografického muzea (které taky stojí za to). Odtud je to na jednu stranu výlet do muzea aut, jež zmiňuje wdave a na druhou stranu do centra Monaka a ke kasínu.

A hlavně nejpodstatnější část. V Monaku je sice koncentrace těch opravdu pěkných aut největší, ale jsou tam v té oblasti všude. Monaco jako takové je fajn, ale jinde je toho i z pohledu autíčkáře o dost víc. Hlavně silnice a další místa... Každopádně kdyby někdo chtěl nějaké tipy, jsem k dispozici. O jižní Francii si budu kdykoliv rád povídat. :-)

reagovat
Ronin
12. července 2022, 06:55
0

Pro autíčkáře, možná jednou. Nikdy jako samostatná dovolená.

Je tam krásně, ale také už hodně kýčově.
Byl jsem tam několikrát devadesátkách, to byl jiný svět, XJ220,Diablo,EB110,F50 a všechny ty dobrý káry. A bylo to slušný i před 10 lety, ale odkdy prodělali to náměstí před kasínem tak je to tak hnusný, že už nemám důvod tam jet. Snaží se to moc podobat na Dubaj.
S těma Ferrari je to štestí, je potřeba si to naplánovat, když se kolem jede nějaká Rallye, (WRC,Historici,superauta) nebo je v přilehlém městečku, nebo nejlépe v Monaku Concours d’Elegance. To co tam stojí denně při cestě není problém vždyť už potkat i v Praze, pro mě je to konfekce, to už teď může mít každý…
I tak jsem největší pecky viděl na ulici v Cannes… Pagani, Koenigsegg, Bugatti.

Každopádně ale parking nikdy nebyl problém, a když si vezmu,že to stojí tolik i u nás na maloměste pod zámkem tak je to bez debaty. Pod kasínem, v oceanografickým muzeu (které člověk musí navštívit) to je jedno. Průvodce si najde každý, hrad na skále, katedrála, výhled na Fontvielle, kasíno bla bla. Co mě ale zarazilo, že v článku není spomenuto sídlo velmi význámného Monackého autoklubu, které sídlí na startovním roštu, tam bych se určite vyfotil, a pokud vás vpustí dnu (většinou ne ale počas F1 nebo Historic GP to jde) tak vám dovolí si koupit i originální plaketu. Stříbrnou, pro oficiální členy je zlatá. To místo bych určite neminul už z principu a královskou sbírku automobilů už vůbec! To je nádherný automobilový zážitek, který se dlouho nacházel blízko nákupního centra ve Fontvielle a dají se tam vidět opravdové automobilové skvosty a legendy motorsportu spjaté s Monakem. Původní sbírka je často obměnovaná a bývají tam i speciální expozice k výročí (2019/2020 tam bylo snad 30 F1 Ferrari od roku 1950??) Co teď vím ale,že se muzeum, resp kolekce přesouvá do nových prostorů, je potřeba si to nastudovat. Ješte bych nezapoměl na prodejny luxusních automobilů, jako soudobých tak klasických. O pár ulic výše nad autoklubem se nachází legendární Ferrari dealer Cavallari s krásným obrovským servisem a parkovací garáží. Před 30 lety mě tam pustili za 6 plzní. To byla doba

Každopádně, je tam co vidět, ale na dva dny max, v rámci pobytu na riviéře, který je o hodně príjemnější a ekonomickejší hned za hranicí Monaka, například na směr Nice - Villefranche atd.. Autem je to opravdu kousek. A místní cesty se oplatí využít!!

(PS- v první zatáčce při stoupaní na kasíno stála taky krásná socha Chirona i s Bugatti T35, ale zdá se mi, že zmizela, asi tam už nebyla, co?)

A nejezděte velkým autem!! Stojí riziko zaseknutí se v uličce! (2011)

reagovat
Da
David K.
12. července 2022, 10:42
0

Monako je za mě úžasný i jako samotný cíl cesty, pro autíčkáře to podle mě nemůže být zklamání. Srovnání s Nurburgringem je docela výstižný, na obě místa jezdím pravidelně a nenapadá mě místo s větší koncentrací zajímavých aut, než právě tyhle dvě zmíněný(Monako samozřejmě nabízí víc supersportů a klasik, míň M2 a GT3rs). Srovnání s Mnichovem je docela mimo, ve výsledku bych to nepřirovnal ani k Dubaji, tam jsou samozřejmě obchody z jinýho světa (pro Evropana opravdu jinej svět), na silnici toho ale reálně člověk rozhodně nepotká tolik, co v Monaku. Na návštěvu určitě doporučuju!

reagovat
yaoming
20. července 2022, 08:31
0

Během závodu 24h LeMans lze taky leccos potkat a zahlídnout na parkovišti, na cestě ....



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Passat CC Krásný stav 2008
Volkswagen Passat CC Krásný stav

2008 rok výroby
138 koní výkon
2 000 ccm objem

Cadillac Escalade  6.2 V8 Platinum | 38 330km 2014
Cadillac Escalade 6.2 V8 Platinum | 38 330km

2014 rok výroby
420 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem