načítám data...

Moje poprvé...

Z nadpisu byste mohli očekávat romantický příběh o splynutí dvou duší. Ale v tomto příběhu jsou dvě jen kola. Mají duši? Myslím, že ne.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zajímaly vás někdy motorky? Mě ani ne. Jediný moment v životě nastal někdy okolo šestnáctého roku, kdy ‚šťastnější‘ spolužáci dostali svoje první ‚stopětadvácy‘ a z hlediska osobní mobility se stali těmi svobodnějšími z nás. Mohli jet skoro kdykoli, skoro kamkoli. Tehdy jsem jim trochu záviděl a toužil po tom samém. Pak ale přišla auta a vše bylo jinak…

Až do… Přinejmenším minulého roku, kdy už se David dostatečně nabažil své Suzuki. Jeho motivace mi není úplně jasná. Možná chtěl rozsévat radost, jakou mu jedna stopa přinesla, možná chtěl mít víc kamarádů s motorkami. Ale přišel poprvé s nápadem, že bych si to měl taky zkusit. Jezdím přece na skútru, a to je skoro to samé… Nebo alespoň to se mi snažil tvrdit.

Svoje nadšení z motorky se mnou sdílel vcelku pravidelně, takže jsem byl přinejmenším zvědavý. Ale kdykoli jsem se tou myšlenkou zaobíral víc, vyšlo mi, že to není rozumné. Za prvé, co když se mi to bude líbit? Za druhé, co když začnu jezdit na motorce? Za třetí, kdy umřu? Třetí bod mi v této posloupnosti přišel vcelku logický. Dřív nebo později se mi začne chtít jezdit rychleji, rychleji a pak bum, strom, kdo to sem dal a kde jsou moje končetiny… Takže jsem k této pozvánce přistupoval rozvážně a opatrně, dokud David Suzuki neprodal.

HA! Rozvážný František zvítězil, David začal jezdit na Triumphu a myšlenky na to, že bych si ho měl zkusit, určitě nemá. Přece by nechtěl, abych mu rozbil novou hračku, že? Moc dlouho mu to nevydrželo. A když přišel minulý měsíc s tím, že by to ještě šlo, už jsem neodolal. Zima je dlouhá a kdyžtak se to během ní opraví, že…

Foto: David Střítežský, autickar.cz

„Davide, nauč mě s tím.“ Sedlám Triumph a David pobaveně začíná svůj rychlokurz. Usnadňuje ho fakt, že to není tak docela poprvé, co sedím na motorce. Někdy když mi bylo patnáct, tak jsem jednou asi patnáct minut strávil za řídítky Simsonu. Nějaké základní věci o tom, jak se motorka ovládá, už taky vím. A nakonec mi trochu usnadní život i fakt, že už druhým rokem drandím s mocným italským jednoválcem. Nejvíc si musím zvyknout na ‚kulisu‘ řazení. Jednička dolů, pak už nahoru. Fajn, fajn, můžeme jet.

Ježišmarja, to je celé citlivé. První metry a manévry jsou velmi nejisté. Plyn je citlivější, než bych čekal, najít si cit ve spojce taky chviličku trvá. První pomalé popojíždění není zrovna ukázkou plynulosti. Pár koleček, snad na to pomalu přicházím. Tak pojeďme.

Jsou věci, které by vás při přechodu ze skútru nenapadly. Nohama svíráte nádrž, takže mnohem více cítíte, jak to celé vibruje a dělá všechny ty věci. Ze začátku ani nevnímám rychlost, snažím se naučit řadit nahoru, brzdit a podřazovat s dostatečnou rychlostí a jemností, aby pode mnou stroj neposkakoval a našli jsme společnou řeč. Objevuju nový svět. Otáčkoměr ještě nepřelezl osm tisíc, ale už se vydávám o kousek dál k prvním zákrutám. V zásadě to funguje stejně jako na skútru, stačí se naklonit a už to jde.

To by na první pokus snad stačilo. Vracím se za Davidem, který mě zahrne spoustou otázek. „Jak se ti to líbilo, umíš řadit bez spojky a dals plnej?“ Plnej? To mě vlastně ani nenapadlo. Přichází tedy další fáze našeho rychlokurzu. David vysvětluje, jak na řazení, co se mi bude líbit a říká, že si mám zkusit dát plný. Rovinku máme k dispozici dlouhou, taková trojka, to bude úplně stačit. Rovnou mi i ukazuje, jak to bude vypadat a znít, a tak si můžu chvilku odpočinout. No dobře, tak ještě. Když to musí bejt…

Odvahu na to, dát plnej a dostat se k omezovači jsem ale nenašel. Když se otáčkoměr dostal k devíti tisícům, zvítězil strach. A to jsou tam prý k dispozici další čtyři tisíce. Později jsem navíc zjistil, že jsem si jen myslel, že je to plný plyn. Nebyl, chod je tak dlouhý, že bych si musel přechytnout. No, třeba někdy jindy. S rychlostí jsem měl vůbec za řídítky trochu ‚problém‘. Dostat se tam, kde se berou řidičáky na místě, je až moc snadné a pro člověka, co na to není zvyklý, je to chvilkami až děsivé. (Čumím, kam jedu! Ne na budíky, to akorát plodí strach – pozn. David) Kdybychom skončili tady, naznal bych, že motorky jsou na mě moc rychlé, nebezpečné a jsem posera. Jenže…

Foto: František Čáslavský, autickar.cz

Něco jiného bylo zkusit si ‚pořádně‘ řadit. Je to jednoduché. Stačí ubrat plyn, nohou mírně nabídnout další kvalt a skočí tam sám. A pak už jen přidat plyn. David ví, jak na mě. Tohle bylo totiž boží. „Héééén, cvak, hééén, cvak, héééén!“ Už jsem si zvykl na to, že když přidáte trochu plyn, je fajn si motorku ‚přilehnout‘, teď už jen správnou aplikaci plynu, ubrat, potlačit nohou a zas přidat. Zkusil jsem si to několikrát a s každým dalším odřazením přicházela větší radost. Tohle je super, proč to nedělám pořád? A proč tady tolik fouká? Aha, já jedu takhle rychle. Tak to raději zase uberu. Zároveň přišel i pocit, že jsem snad konečně pochopil, jakým způsobem by se měla motorka řídit, a s chutí jsem si začal najíždět do těch několika zákrut, které náš testovací polygon měl. Zajímavé…

Nejspíš bych dokázal jezdit tam a zpět ještě dlouho. Naštěstí se rozsvítila kontrolka rezervy. A už je mi trochu zima v rozkroku, nádrž je kovová a není zrovna teplo. Prohlašuji neplechu za ukončenou a vracím motorku Davidovi.

Líbilo se mi to? Ano. Koukal jsem pak chvíli na bazoš, jestli si jednu nekoupit? Ano. Udělám to? Spíš ne. Dokáže mě David přesvědčit, že pořídit si motorku je to nejlepší, co můžu udělat? To uvidíme.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pólin
02. listopadu 2021, 08:59
2

motorky jsou prostě skvělé...oproti autům to dává zážitků daleko více za daleko méně peněz, když by to člověk měl takhle blbě porovnat... Jen je tam ta věc, že když se něco nepovede, tak to bolí daleko více, než v autě obvykle... Jinak gratulace k tom uStreetu...je to fakt výborná motorka. Jak motor, tak podvozek je fantastický...

reagovat
martin_100
03. listopadu 2021, 22:53
-1

Že to je za míň peněz to bych se ohradil. Gumy častějc, olej častějc, řetězovka taky neni zadáčo.
Že je motorka levná na provoz platilo v době srovnání embéčka a kejvačky.

Pólin
04. listopadu 2021, 06:04
0

ne tak já to bral ohledem zážitků: když chceš sport motorku, co má 0-100km/h za 3s, tak ti na to stačí 25 let starý fireblade za 50 tyček. když by jsi chtěl takhle rychlé auto, tak jsi více než o řád jinde...

martin_100
04. listopadu 2021, 21:10
0

Jo takhle jo. Ale když pak jezdíš trochu víc tak je to provozně na úrovni možná i nad úrovní investic do údržby auta.

BonfireCZ
02. listopadu 2021, 09:15
0

Jako motorka je to, na čem jsem jezdil rychle. V autě mě ta rychlost tolik neba, v autě mě baví jinej styl jízdy. Na motorce když se člověk fakt naučí tu techniku, tak je to taky paráda, ale jiná. Ne lepší, ne horší, ale jiná. No, na motorce už jsem ze zdravotních důvodů přestal jezdit, ale občas mi to teda fakt chybí.

reagovat
Ha
Habakukk
02. listopadu 2021, 11:05
0

Na mašině není třeba ani ta rychlost. Jezdil jsem velkoobjemový jednobuch a bylo na to srandy kopec a rychlosti se pohybovaly lehce přes zákonné limity. Už jsem na tom neseděl tak 10let a vzhledem k tomu, že na to není čas tak mě to ani neláká se vrátit.

S.
S.h.I.t.
04. listopadu 2021, 18:30
0

Tak nejak. Rychlost netreba. Staci nevzit supersporta ale supermotarda na klikatou cestu a zabavy kopec a ani nemusis prekrocit limity.

mariov8
02. listopadu 2021, 12:01
1

Ačkoliv se nepovažuji za "motorkáře", na motorce jezdím. Jezdím na ni rád, ty ujeté metry a kilometry si člověk musí tak-nějak víc zasloužit a když jedu lesem, víc cítím les... je to větší zážitek a méně spotřebič. Ale koupil jsem si něco, co způsobuje intenzivní zážitky i při nižších rychlostech než vysoko nad uzákoněnými limity. Asi i proto, že lidská tělesná schránka je holt měkká.

reagovat
Or
Oris
02. listopadu 2021, 15:42
1

Plán B pro motorkáře je cabrio, taky cítíš jak volní les nebo louka vyhřátá od sluníčka nebo mokrá od deště. Motorky jsou fajn, jen jsem na nich začal dost pozdě a to mě asi zachránilo.

Ruprecht
02. listopadu 2021, 18:04
0

Přesně tak, v určitém věku už člověk ocení, že má kolena v teple a ta intenzita prožitku je v roadsteru opravdu podobná...jen taková bezpečnější.

David Střítežský
02. listopadu 2021, 22:06
0

Vy jste naprosto nepochopili smysl tohohle cvičení...
Tady mají padat dotazy typu "tak co kupuješ na další sezonu?" a ne "roadster a kredity budou stačit" - ten už má, takhle se nikam nedostaneme! :D

Or
Oris
02. listopadu 2021, 23:10
-2

Někdo na to jde opačně, napřed roadster a pak motorka :-D Možná jen nevěděl, že začal plánem B a pokračuje k plánu A. Když už jsme u toho, může si ušetřit prozkoumávání slepých uliček a koupit si motocykl BMW.

Blix
03. listopadu 2021, 08:26
1

Roadster dává podobné zážitky jako motorka možná spolujezdcům.

mariov8
04. listopadu 2021, 13:34
0

Já taky začal s motorkou vlastně pozdě... ano, byl tam nějaký Simson S51... ale pak dlooooouuuho nic a šup Kawasaki ER5... A už to šlo Ducati, BMW, Moto Guzzi... O.K., už se koukám na novou Guzzi V85TT, bo koně a pohodlí... jo, i ty kolena se ozývají... už mi není 2X ani 3X. A ano, roadster taky nemá střechu, ale jízdně to je s motorkou nesrovnatelné! Kolega jezdil BMW R1100S, pak si koupil pěkný starší mercedes 500SL, po pár letch už "krade" synovi KTM 390 Adventure a ukecává kolegyni ať mu zajistí zápůjčku BMW RnineT...

Csaba
02. listopadu 2021, 16:56
1

Františku! Františku!!!
Chraň tě ruka Páně koupit si něco takového!
A jestli si to přece jenom koupíš, tak ti zpřerážím hnáty já sama, doma, v bezpečí a teple, bude to 10x lepší než aby ses mi polámal kdesi v lese, kde tě nikdo neuvidí a nepomůže ti!

Tvoje milující maminka.

.-) :-) :-)

reagovat
František Čáslavský
02. listopadu 2021, 22:12
1

Myslím, že maminka už to vzdala dávno. :D Kdysi, když jsem ještě bydlel u ní, měl jsem zakázané mít více jak dvě auta... No, to byly časy. :)

Ale ta paní, co s ní bydlím, říkala, že bych si prý motorku kupovat nemusel... :)
-
Komentář upraven 2. 11. 2021, 22:12:27

mariov8
04. listopadu 2021, 13:36
0

Moje maminka reagovala: O tebe se nebojím, ty si na sebe dáš pozor. Maminka mých dětí se se mnou sice seznámila, když jsem měl v garáži pouze litrovou Ducati (zrovna jsem ani auto neměl - stav trval jen krátce), ale když jsem dovalil poslední Moto Guzzi, chtěla se stěhovat. :-D

Pajinex
02. listopadu 2021, 19:50
0

Nějak mi to nedalo a než dostaneme všichni "inteligentní" (fízlovský) asistent rychlosti, pořídil jsem si před dvěma týdny Biaggiho dítě pětiletou Aprilii RSV4 Factory. Šestka s litrem, kdo měl tu čest, ví! Kámoš zatoužil po řidičských zážitcích a koupil moc pěknou AR156 ve dvoulitru se Selespeedem. Pure ride zážitek a dostaly mě meziplyny. Už ať je teplo, chystá se s ní po pár úpravách na jarní Day v Mýtě.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
02. listopadu 2021, 20:40
-1

. Co se nám snažíte sdělit? Já tomu nerozumím..

Pajinex
02. listopadu 2021, 22:43
0

Třeba to, že sdílím kolegův adrenalin z pořízení jednostopého samohybu z továrny, kde umí ty nejlepší šasi za ještě zaplatitelný peníze a sám si ho chci užít, dokud to legálně půjde. A hydraulické řízení včetně podvozku u AR mi tuhle radost zprostředkovalo po dlouhé době ve stopách dvou.

Blix
03. listopadu 2021, 08:42
2

Myslím si že kdybys zkusil nějakou slabší/menší motorku bavilo by tě to ještě víc. Ono je fajn když se má motorka a jezdec podobný skill level a mašiny s výkonem/vahou/šířkou gum ztrácejí obratnost. Mě třeba za poslední roky na cestě nejvíce bavila CRF250L přitom to má maximálku tam kde se na FZ1 nudíš :)

reagovat
martin_100
03. listopadu 2021, 22:58
-1

Tak nějak. Jezdim na transalpu (6kilo cenduro) a je na mě rychlej tak akorát možná trochu rychlejší než sem schopnej využít. Když mě kamarád nechal osedlat Hayabusu tak sem si sed. Nastartoval. Zkusmo na neutrál pootočil plynem..... No a zase sem to vypnu, poytavil na stojánek a šel od toho pryč. Fakt sem neměl odvahu zařadit a vyjet.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem