načítám data...

Mercedes-Benz SLK: První svého druhu

26. října 2021, 13:23 20 komentářů Lukáš Naske Historie

Malý roadster od Mercedesu je tu s námi již 25 let. Pojďme si připomenout jeho první generaci R170.

zobrazit celou galeriiHistorie: Mercedes-Benz SLK: První svého druhu

Na Mercedesu SLK se mi líbí v první řadě už to, jak byl navržen. Na rozdíl od mnoha jiných automobilek se v Německu rozhodli, že prostě postaví malý roadster. Od základu. Tedy ne že vezmou nějaké malé auto, uříznou mu střechu, zkusí ho odlehčit nebo jinak upravit. Prostě postaví všechno tak, jak to má být. Ano, nakonec k tomu byla použita zkrácená platforma Mercedesu C W202, který byl v té době nejmenším prodávaným Mercedesem. O tento titul obral Céčko právě Mercedes SLK a po roce produkce mu mohlo konkurovat Áčko první generace, o kterém tu byla nedávno taky řeč.

Stejným způsobem jsou navrženi i jeho hlavní konkurenti – BMW Z3 a Porsche Boxster. Mercedes je z nich ale dnes rozhodně nejdostupnější, ať už finančně, nebo počtem kusů na prodej. První koncept (stříbrný) byl představen v roce 1994 na autosalonu v Turíně. Druhý (modrý) pak téhož roku v Paříži o pět měsíců později a od produkčního auta se nakonec lišil jen velmi mírně. Veřejností byl kladně přijat, dostal zelenou do výrovy a v roce 1996 už měli první zákazníci auta doma.

Sportlich, Leicht und Kurz

Jak už jsem napsal, v Mercedesu vzali platformu Céčka a tu zkrátili o 27 centimetrů. Tím dosáhli rozvoru symbolických 2400 mm, kterým zároveň chtěli odkázat na shodný rozvor u ikonického Mercedesu 300 SL produkovaného v letech 1954-1963. Všichni ho známe jako Gullwing, který mimochodem získal v roce 1999 titul sportovní auto století. Stejný rozvor má pak i civilnější verze racka – sourozenec 190 SL, který v roce 1955 celou řadu SL odstartoval. I proto se většina replik slavného Gullwingu staví právě na základě Mercedesu SLK. Řada SL po těchto slavných vozech pokračuje již šestou generací a každým dnem by měla přijít sedmá. Jenže jak už to v automobilovém světě bývá, auta každou další generací rostou a rostou. Dnešní generace s původní myšlenou „Sport und Leicht“ (tedy sportovní a lehký) nemá moc společného, především pokud se jedná o hmotnost. Řadou SLK tak Mercedes chtěl trochu navázat na tradici lehkých, obratných a malých sportovních kabrioletů / otevřených vozů. Na zkrácené platformě Céčka postavil zcela svébytný model. Přední převis se zkrátil na minimum, motory se posunuly až na přední nápravu, celá kabina se výrazně posunula dozadu a řidič sedí těsně před zadními koly. Kapota je nízká, stejně jako celá kabina.

Jediné místo, kde musely na řadu přijít kompromisy, je kufr. V Mercedesu se totiž rozhodli auto vybavit pevnou skládací střechou, kterou je hydraulika schopna nasadit nebo složit během 25 vteřin. Do té doby takové řešení použito nebylo. Střecha se tedy musí celá do kufru vejít, takže je kufr možná o něco větší, než by být mohl. Je to vidět třeba u zmíněných konkurentů, kteří mají skládací plátěné střechy a oba mají výrazně menší a kulatější „zadky“. Mně se ale i tak líbí. Auto je zezadu dost široké a nízké, což jsou u sportovního vozu ty správné proporce. Střecha v kufru zabírá cca 60 % objemu. Při stažení střechy se tak z původních slušných 350 litrů stane velmi skromných 145. A když už jsme u kufru – v té době bylo standardem do všech aut dávat plnohodnotné rezervní kolo. To se však do kufru kvůli jeho rozměrům nevejde. Nevejde se ani dojezdové kolo, které sice není tak tlusté, ale obvod by měl být stále stejný. Proto bylo použito vyfouklé kolo se „skládací“ pneumatikou. Kolo se nasadilo na auto a přiloženým kompresorem se pneu nafoukla do standardních rozměrů 15 palcových pneumatik. Toto řešení je použito u více Mercedesů té doby a fotku přidávám do galerie.

Interiér

Přesuneme se do kabiny. Všechna SLK byla na svou dobu výborně vybavena. Prakticky ve všech kusech jsou elektricky ovládaná okna i zrcátka, dálkové odemykání na klíči, kožená sedadla nebo dokonce dvouzónová klimatizace (a to se píše rok 1996). Nejčastějším příplatkem pak byla vyhřívaná sedadla nebo tempomat. Na výběr bylo i více barev interiéru, ze kterých se nejčastěji (kromě základní černé) prodávala červená, béžová a občas modrá. Vrcholem byl interiér Designo, kde si zákazník volil jednotlivě barvy a materiály čehokoli. Bohužel všechny barvy se v interiéru strašně snadno poškrábou a většina SLK tak jezdí v různém stádiu poškození.

Kožená sedadla vypadají sice dobře, ale nemají absolutně žádné boční vedení, což je velká škoda. Zrovna u sportovního vozu tohle dost chybí. Volant je jako u většiny Mercedesů o něco větší, než by mohl být, a pod ním se klasicky skrývá jen jedna páčka, kterou se ovládají jak blinkry, tak dálková světla i stěrače a ostřikovač. Zamrzí také nemožnost jakéhokoli nastavení volantu. Při pevně dané pozici volantu a pedálů je pak pro někoho možná těžší si najít optimální polohu za volantem. Sedí se prakticky úplně na zemi, předek sedáku (a samozřejmě i celý sedák) se dá výškově polohovat. Limitem nastavení opěradla pak může být zadní příčka mezi kabinou a kufrem. Jestli někdo jezdí hodně naležato, tak by se mohl přepážky i dotýkat. V zadní stěně pak mohly být příplatkové reproduktory Bose. Dohromady s dvěma středovými a dvěma výškovými reproduktory ve dveřích je jich v autě celkem 6, což je na tak malou kabinu slušné. Bohužel kvalita reproduktorů už dnes moc neobstojí. Odkládacích ploch je v autě dost. Majitelé soudobých MX-5 by mohli závidět. Bohužel na dnešní velké telefony se z nich nehodí ani jedna, na peněženku jsou však fajn.

Za řadicí pákou je pak v tomto modelu nejdůležitější tlačítko ovládající střechu. Při manipulaci se střechou auto musí úplně stát a tlačítko se musí stále držet. Střechu ovládá hydraulika schovaná za pravým podběhem v kufru. Součástí systému jsou pak 3 velké písty a celkem 9 senzorů. Systém se nedá přímo označit za nespolehlivý, ale u většiny aut už se repase dělala. Je to prostě 25 let starý model. Nejčastější jsou netěsnosti okolo pístů vinou pístních kroužků, které se podle návodů na internetu dají opravit doslova za pár korun (vyzkoušeno). Horší by bylo, kdyby odešlo samotné olejové čerpadlo.

Motory

A teď pod kapotu. Hodně dlouhou kapotu, která má na sobě dvě boule. Ty jsou vidět z kabiny při řízení a je to hezký pohled. Skoro jako by naznačovaly přítomnost nějakého obrovského motoru. Je to prý také odkaz na slavný Gullwing, který měl tyto boule právě proto, aby se pod kapotu vešel motor. Většinu SLK pohání kompresorem přeplňované čtyřválce, avšak narazit na šestiválec není takovou vzácností jako u konkurenčního BMW Z3.

Základem první generace SLK je dvoulitr bez kompresoru, takže klasicky atmosférický, s výkonem 100 kW, kterých se však moc neprodalo. Jádro prodejů před faceliftem v roce 2000 tvořila verze 2.3 litru s kompresorem a výkonem 142 kW označená SLK230. Po faceliftu se pak přidala verze 200k a 320. 200K k původnímu dvoulitru přidala kompresor a výkon poskočil na 120 kW. Verzi 320 tvořil atmosférický vidlicový šestiválec o (překvapivém) objemu 3.2 litru a výkonem 160 kW. V roce 2001 se pak začal prodávat i vrchol nabídky – SLK 32 AMG, který k šestiválci přidal kompresor a výkon poskočil na velmi sympatických 260 kW. 350 koní v autě, které váží okolo 1250 kg už je vážně pěkná porce, ale samozřejmě to byla prodejně okrajová záležitost. Dnes tato verze stojí jako 4-5 normálních SLK. Pro zajímavost ještě uvedu – mnohem známější je AMG verze nástupce, SLK R171 AMG 55, která dostala atmosférický osmiválec, což je v této třídě rarita. Tento osmiválec má však pouze o 5 kW více, než šestiválec „naší“ první generace (265 vs 260 kW). Dokonce i první generace se osmiválce dočkala, a to od firmy Brabus. 6,5 litru objemu, 450 koní, 4,6 s na sto, maximální rychlost přes 300, cena přes 6 milionů a pouze 4 prodané kusy.

Na začátku výroby si byl Mercedes vědom, že v určitých zemích se platí poplatky při koupi nebo pojištění podle objemu motoru. To by mohl být problém, protože poplatky se skokově zvyšovaly hlavně nad dva litry objemu. Hlavní motor 2.3 litru byl tedy moc veliký. Proto pro Itálii, Portugalsko, Turecko a Řecko Mercedes nabízel dvoulitr, který vzal z atmosférické verze 200 a přidal mu větší kompresor (Eaton M62), než měl 2.3 litr (Eaton M45), aby dohonil chybějící objem. Tato verze pak dostala výkon 141 kW, namísto 142 kW u většího motoru. Zároveň musel menší motor mít i menší spotřebu a emise. Ano, i v této době se na emise koukalo. Technici tedy vymysleli, že tato verze bude mít elektricky spínanou spojku kompresoru, která se sepne kolem 1500 otáček, aby motor na volnoběh zbytečně nepoháněl celý kompresor.

Jízdní vlastnosti

Řídit takto postavené auto je jiný zážitek hlavně díky tomu, jak sedíte nízko a také daleko od přední nápravy. To vám potvrdí asi všichni majitelé podobných roadsterů a kabrioletů. Nesedíte uprostřed vozu, jak je obvyklé, ale blíže zadnímu konci. Každopádně model SLK nebyl od začátku koncipovaný jako nekompromisní okruhové náčiní. Jak bylo u této značky ze Stuttgartu obvyklé, i komfort jízdy hrál při vývoji důležitou roli. Určitě větší než při konstrukci konkurenčního BMW Z3 nebo Porsche. SLK je v kabině suverénně nejprostornější, má nejširší sedadla, ale také nejpomalejší řízení i nejvyšší hmotnost. Mercedes ale své zákazníky dobře znal a oni právě tohle vyžadovali. Jízdní vlastnosti tomu také odpovídají. Auto rozhodně je sportovní vůz, se kterým je radost se projet. Podvozek je velmi jistý a zvládne často více, než si řidič troufne. Díky silnému motoru pak auto na rovinkách dohání soupeře, kteří by mu mohli díky nižší hmotnosti ujet v zatáčkách. Síla SLK je ale především v tom, že dokáže být také pohodlným autem na delší trasy a autem doslova na každý den v roce. Díky pevné skládací střeše je v interiéru ticho i v rychlostech nad dálničním limitem. Pokud hledáte vyloženě sportovní auto na zakroucené okresky, konkurenti budou asi vhodnější. Pokud by ale auto mělo sloužit i částečně jako daily, jste u SLK správně. Miata (MX-5) by jako daily sloužila taky, ale výkony jejích motorů končí tam, kde malý Mercedes začíná.

A další zajímavost – prodejní statistiky. Mercedesu SLK první generace se prodalo celkem 311 222 kusů, z toho pouze 4 333 bylo ve verzi AMG (979 bylo prodáno v Německu, 2 056 v USA a 263 v UK). Proti tomu BMW Z3 se v první generaci prodalo 297 088 ks a Boxsterů 986 kolem 120 tisíc. Na Autíčkáři je pak skoro povinné uvádět i japonského zástupce. Nejprodávanějšího kabrioletu světa se v první generaci NA vyrobilo přes 431 tisíc kusů a druhé (která dobou produkce více odpovídá Mercedesu) NB pak 290 tisíc kusů.

Závěr

Mercedes SLK první generace, vyráběný v letech 1996 – 2004, byl rozhodně úspěšným autem, které získalo mimo jiných dokonce titul „North American Car Of The Year 1997“. V době uvedení u nás ceny startovaly zhruba na milionu korun a třeba v roce 1999 byla oficiální čekací doba na auto do výroby skoro 2 roky. Mercedes dokonce zavedl do ceníku přirážku 15 000 marek pro toho, kdo chtěl svůj vůz dostat dřív. V té době to bylo 280 000 Kč! Tento model byl prvním sériovým autem s pevnou skládací střechou a prošlapal cestu všem dalším. Bohužel zájem po letech opadnul a po třech generacích skončil loni model SLK (v té době přejmenovaný už na SLC) bez náhrady. Podobně koncipované auto s třícípou hvězdou nyní v portfoliu nenajdeme a musíme se spokojit buď s větším SL, mnohem nekompromisnějším AMG GT, nebo některým ze čtyřmístných kabrioletů.

A co vy? Máte s SLK nějaké zkušenosti nebo ho stále berete jako takové to auto pro holky?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

eLzyx
26. října 2021, 13:38
3

k té pevné skládací střeše - ameriky ji měli podstatně dříve. Napadá mne třeba Ford Fairlane Galaxie Skyliner z konce 50. let minulého století. Ovšem to mělo kufr velikosti Smarta.

reagovat
Černá Vovce
27. října 2021, 12:30
3

Jako první pevnou skládací střechu použil Peugeot v třicátých letech u modelu 401. Takže to mercedesi tvrzení není pravdivé že byl první. Pak byly teda ty Ameriky.

eLzyx
27. října 2021, 18:32
3

fakt že jo

eb
ebleok
27. října 2021, 20:23
3

S pevnou skládací střechou se vyrábělo i Mitsubishi 3000GT Spyder (1995), takže SLK nebylo ani první z "moderních" aut.

Mi
Michal Lenc
26. října 2021, 19:26
0

Pěkný článek. Co mě zaujalo, podle čísel produkce se těch roadsterů vyrobilo docela podobně. Ta SLKčka, to bylo docela běžné auto které bývalo vidět. Miata NB taky, jí člověk zahlédne. Ale Z3, tu jsem naživo snad ještě neviděl, nebo si to nepamatuji. A přitom jich vyrobili podobné množství. Nebo je to jenom nějaké moje zkreslení a někdo to má přesně naopak?

reagovat
Pochtli
27. října 2021, 12:05
0

Je to tak, SLK bylo vidět poměrně často, MX-5 méně (dnes mi přijde poměr opačný) a Z3 jezdí hodně málo i dnes, kam se poděly, toť otázkou.

Va
Vasek7
27. října 2021, 13:54
-1

Zajimavá otázka, tady(jižní morava) Z3 občas vídám, ale tak maximalne jeden kus Z3 na 10 kusu Z4.
A uz to Z4 je dost vzacne auto.

sc
scadar
27. října 2021, 13:56
0

Z3ky si asi nechali Němci doma. :-D Bydlim v Bavorsku, Miatu nepotkám pomalu jak je léto dlouhý, ale Z3 máme jen u nás ve "vesnici" (8.000) několik.

je
jerry
27. října 2021, 14:05
0

Z3 byly hodně vidět i v Německu a teď se po nich země slehla. Možná to koupili lidi jako investici a stojí v garážích.

je
jerry
27. října 2021, 14:08
0

Ale třeba u nás na vesnici (taky Bavorsko) je už skoro nevídám. Pokud jsou v garážích, tak moc nejezdí.

af
afro-r1
27. října 2021, 15:21
0

Kolem Mnichova je Z3 stale hodne, ac ted uz je vice vidat Z4.

sc
scadar
29. října 2021, 11:20
0

Nas tady teda je, zdravim z EBE :)

af
afro-r1
01. listopadu 2021, 13:48
0

Ted uz spis na otocku, spousta se toho da udelat z domova.
I kdyz na Weissbier a dobre jidlo se vyplati samozrejme zajet cas od casu osobne...
; o )

Or
Oris
26. října 2021, 22:09
0

SLK je poměrně těžký auto, prostě Mercedes, pohodlí, klídek. Jezdil jsem se 3. generací se slabým přeplňovaným motorem a oproti MX5 NB mě to nepřišlo tak dobrý. Nechal jsem si MX5-ku. Projel jsem se s R170 AMG 32 a to je úplně jiná káva. Kromě toho, že to docela jede, to taky docela žere, 14l/100km skoro pořád :-o

reagovat
Va
Vasek7
27. října 2021, 14:00
1

Díky za článek, nad SLK jsem kdysi velice přemýšlel ale jedno posezení v bazaru me odradilo - velice nekomfortní posez, navíc mi připadalo že sedím hrozně vlevo. Nevím čím to je.
Každopádně SLK je perfektní odpověď na otázku "chci mít jen jedno auto, musí být zajímavé, musí být do 100 000 a nemám garáž" a přijde mi zajímavé že se tady neobjevuje víc v článcích "jaké auto"

reagovat
HeavySmoker
27. října 2021, 17:20
0

Staré Mercedesy mali vyosené pedále k stredu auta. SLK (SLC) tým trpelo až do úplne poslednej generácie.

St
Staromil
27. října 2021, 18:23
0

Dobré počtení, mám rád na Autíčkáři tento typ článků, co mi přiblíží (bezpracně a v souhrnu toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího) historii i současnost nějakého auta, ať staršího nebo novějšího, docela obyčejného a nebo neobyčejného...díky! A tady navíc, SLK se mi vždy velmi líbilo, ale vlastně jsem o něm nic podrobnějšího nevěděl a nezjišťoval...prostě líbilo...:-)))...teď už i vím...

reagovat
Frankie
29. října 2021, 07:20
-3

Mi přišel vždy tak nějak nezajímavý, stranou. Možná tou střechou, nebo tím kufrem, prostě pro mě nepředstavoval typický roadster. Druhá generace se mi líbí víc, ale taky to pro mě není úplně ono. Sympatické na něm je,že to vyvíjeli jako svébytný model, stejně jak BMW Z3 a pak Z4.
A ten posez, kdy máš před sebou dlouhou kapotu s motorem, kolem sebe kardan, sedíš vzadu a mas za sebou kola, která tě furt tlačí, nejlépe ze zatáčky, je parádní.

reagovat
PeterLuk
04. listopadu 2021, 13:30
-1

SLK mi príde dosť zaujímavé, hlavne v kontexte toho, že ide o jeden z najdostupnejších spôsobov ako prísť k dôstojne vyzerajúcemu kabrioletu, v kontexte všetkých tých urezaných hatchbackov a Miát. Až som prekvapený, za ako lacno sú v ponuke, keď väčší aj starší súrodenci od Mercedesu bývajú bez strechy často drahší. Neviete, čím to je? Je to len tým, koľko ich bolo vyrobených, alebo je za tým aj poruchovosť či náklady?...

reagovat
C70C
07. listopadu 2021, 12:12
1

Měl jsem pár měsíců doma 200 Kompressor. Zpracování interiéru bylo kvalitou pro mně něco šokujícího. Rozlámané plasty, nedržící tlačítka, odpadávající všechny možné záslepky. Auto jsem si nakonec nenechal, ale od té doby, co jsem zažil jekot kompresoru, posaz na zadní nápravě a pohled přes legendární boule na kapotě to auto pořád tajně potřebuju. Doufám, že jim ještě chvilku neporoste cena, ale tohle za pár let bude velmi hezký youngtimer. Ty křivky jsou tak jednoduché, že na nich nemá co zestárnout (zejména v době, kdy současná auta vypadají, jako by je pustili do výroby rovnou po absolvování crash testu). Asi jsem nenáročný řidič, ale to auto mělo charizma, zvuk, rwd, manuál.. Co na tom může být v daný cenový kategorii špatně??

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem