načítám data...

Mazda Autozam AZ-1: Mé nejmilejší těžítko

Odpověď je vždycky Miata. Nebo je tu snad nějaký zajímavější sporťáček od Mazdy?

zobrazit celou galeriiHistorie: Mazda Autozam AZ-1: Mé nejmilejší těžítko

Asi nikomu, kdo sleduje Autíčkáře již nějaký čas, nemohlo uniknout, že radakce je z nějakého záhadného důvodu posedlá Mazdou MX-5. Někteří tráví svůj volný čas sháněním lepších komponent či výměnou blatníků, jiní naopak přemýšlí, že by svou Miatu prodali a koupili si něco jiného. A když se k tomu po letech konečně odhodlají, koupí si konečně úplně jiný vůz. Tedy přesněji řečeno – úplně jinou Miatu. A co ti redaktoři, co žádnou Miatu nemají? Jeden se před časem v testu nechal slyšet, že už základní slabší Miata je dokonalým nástrojem pro petrolheady.

A potom jsem tu já. A já mám problém. Miata jako taková mě nikdy nechytla u srdce. Je to povedené auto, sympatické, hravé, lehké – ale zkrátka nikdo to nebylo ‘to ono’. A tak jsem začal pátrat, jak si zachránit svou reputaci jako petrolheada, protože je mi jasné, že až tohle praskne, už se mnou nikdo v redakci nepromluví.  A světe div se - mám řešení!

Tedy nemám, protože je trochu nedostupné, ale teoreticky bych mít mohl. Dámy a pánové, představuji vám Autozam AZ-1, naprosto senzační malý sporťáček. A je to Mazda. Mimo jiné…

Psal se rok 1985, když se tahle Mazda objevila. A bylo to na stánku Suzuki. Právě tahle automobilka přišla s roadsterem R/S1. Byl to další z počinů z rodiny kei cars. Legislativa dovolila těmto japonským miniautíčkům zvýšit výkon na závratných 65 koní a s tím už se dá něco dělat. Prý… A tak vznikaly tyhle hračky na kolech jako na běžícím páse. Suzuki však od R/S1 nakonec ustoupilo a věnovalo se jiným projektům. Toho využila Mazda, která se v miniaturním sporťáčku zhlédla, a R/S1 koupila.

Celý projekt dostal na stůl Toshiko Hirai (jo, ten Toshiko Hirai, já nevím, co s tou Miatou pořád máte) a kola se dala do pohybu. Výsledkem byly tři prototypy, jeden šílenější než druhý. Pro sériovou výrobu byl vybrán ten, který vypadal jako zmenšená Toyota MR2, ale nakonec bez výklopných světel (takže už vůbec nevypadal jako MR2, ale zase nápadně připomínal závodní Ford RS200).

Na první auta si zákazníci počkali až do roku 1992, ale stálo to za to. Na nesmírně lehkou konstrukci obsahující ve velké míře hliník byla posazena karoserie z kompozitních materiálů a za sedadly posádky řádil půllitrový motor. Ten zde zůstal ještě od Suzuki. Celá tahle automobilová sranda vážila okolo 750kg. Vrcholem designu byly vzhůru výklopné dveře. Je možné být ještě víc cool? Automobil vstoupil na trh pod značkou Autozam, která se pod křídly Mazdy zabývala právě kei cars.

Maximální rychlost tohoto dravce činila něco přes 180 km/h. Tedy činila by, kdyby tu nebyl omezovač, s ním už to bylo jen 140 km/h. A zrychlení z nuly na sto za nějakých deset vteřin. Jasně, nejsou to právě hodnoty, na které jsme u placek s motorem uprostřed zvyklí v Evropě, ale podívejte se na to! Ta věc je dokonalá z každého úhlu!

Takže až se mě zase někdo zeptá, které je mé oblíbené japonské auto (a bude se u toho tvářit vážně), můžu s klidným srdcem říci, že malá sportovní Mazda od Toshika Hiraie. Petrolheadi budou spokojení a mé svědomí čisté. Chtěl bych Autozam AZ-1? Hrozně moc! Vážně! Je to kouzelná automobilová bonsai. Chtěl bych v ní jezdit? V žádném případě. Se svou postavou bych se dovnitř pravděpodobně vůbec nevešel. Ale jako dekoraci v obýváku si nedokážu představit nic lepšího.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Chosé
23. března 2019, 17:32
4

Můj člověk! :) Taky se mi líbí, jen doma jsem s tím moc nepochodil a došlo spíše k výsměchu v porovnání s normálně velikým vozem pro přítelkyni.

reagovat
Vojta Nekvapil
23. března 2019, 17:46
0

reagovat
BonfireCZ
23. března 2019, 19:21
2

To moje vysněná bonsaj je Honda S660 :D

reagovat
Csaba
23. března 2019, 19:42
2

Já bych chtěl Toyotu Sera:

reagovat
Tomáš Trýska
23. března 2019, 19:44
1

Kdyby to nestálo takovej nesmysl, tak bych si to klidně koupil. Rozhodně originálnější, než Miata :-D

reagovat
Ev
Evlo
24. března 2019, 13:25
0

A co by jsi s tim delal?

Tomáš Trýska
27. března 2019, 07:07
0

Jezdil (překvapivě).

sumy
24. března 2019, 08:56
0

Jestli se nepletu, tak už při prodeji byl v kastlíku manuál, kterak vyndat restriktor a jak prifouknout turbo. Pak to snad mělo o 15 poniku víc. A 80 koniku a to uz na tu musi vahu muze fungovat ;-)

reagovat
Knightrider
24. března 2019, 09:37
1

No co, vypadal bys v tom jak Hightower. Jedinej problém je, že tady se nedá vyhodit přední sedačka a sednout si dozadu. :-D

reagovat
GanGreen
24. března 2019, 11:33
0

Dovážel se někdy nějákej keicar i do evropy? nebo je to čistě jen japonská záležitost?

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
24. března 2019, 12:47
0

Pokud vím, tak jen minimum, třeba Mitsubishi i-MiEV a jeho sourozenci od Peugeotu a Citroenu. Ale bez nějakého úspěchu, nepočítáme-li Smart, který měl i svou verzi Smart K homologovanou pro Japonsko jako kei car.
Ono zcela upřímně - kdyby se to tu prodávalo, nikdo by to nechtěl.

GanGreen
24. března 2019, 12:55
0

to mitsu je skutečně odporný :D smart mě nenapadl ikdyž se to přímo nabízí, myslel jsem však jestli nebylo něco vyloženě od japonců :)
že by to nikdo nechtěl je asi fakt no, v týhle době určitě...

PeterLuk
24. března 2019, 13:10
1

Čo Suzuki Wagon R? Podľa Wikipedie to kei car je, a vyzerá tak, ale nepoznám tie požiadavky, čo musí auto spĺňať aby šlo o kei car...

Ev
Evlo
24. března 2019, 13:24
0

ano a kupodiu zrovna docela silenost

Moses
24. března 2019, 17:53
0

Jedine, co mi napada, tak Daihatsu Copen.

Za
Zazaa
24. března 2019, 20:54
0

mozna Cappuccino ? .. v UK jich je pomerne dost

Če
Černá Vivce
25. března 2019, 08:55
0

Jimmy je snad taky Keika

Jakub Pospíšil
25. března 2019, 09:42
0

PeterLuk: Ano, Suzuki Vagon R je skutečně kei-car, u nás se ale prodával větší a silnější Vagon R+. Japonský Vagon R byl kratší, měl slabší motor a na straně řidiče dokonce jen jedny dveře. U nás se z Kei-Carů prodávalo třeba Daewoo Tico, (https://www.autickar.cz/clanek/daewoo-tico-jak-malo-staci-k-radosti/) Subaru Vivio, nebo Daihatsu Cuore.
-
Komentář upraven 25. 3. 2019, 09:43:22

Ev
Evlo
25. března 2019, 20:34
0

Ano cappo se prodavalo jako jediny kei car v kontitentalni evrope, v UK jeste curoe a mozna jest eneco

Tomáš Trýska
27. března 2019, 07:10
0

Cuore se běžně prodávalo i v kontinentální Evropě, stejně tak Tico a Copen.

Ev
Evlo
27. března 2019, 12:44
0

Ne 660

Tomáš Trýska
27. března 2019, 19:19
1

OK, celý auto kromě motoru je Kei, jen motor to dostalo pro Evropu větší.

Mo
Mooney
27. března 2019, 07:24
0

Moje volba by byla Mitshubishi FTO. Fakt krasny auto.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI

2006 rok výroby
145 koní výkon
3 499 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem