načítám data...

Made in USSR, aneb Jak Sověti kopírovali americká auta

Víte, že snad všechna auta vašeho mládí jsou jen laciné kopie západních vozů? Východ kráčel přesně ve šlépějích kapitalismu.

zobrazit celou galeriiMýty a legendy, Oldies: Made in USSR, aneb Jak Sověti kopírovali americká auta

Pokud je vám mezi dvaceti a třiceti lety, jistě jste nejednou zkazili náladu rodičům odhalením, že jejich oblíbená písnička je jen nepříliš povedenou napodobeninou západního hitu. Stejně jako Miloš Kopecký zpíval ve filmu Limonádový Joe pohřební blues na motivy klasiky St James Infirmary, východ opisoval od západu i u automobilů. Vlastně jsem chtěl původně psát článek o GAZu 66 a jeho nesmrtelnosti, ale to vzalo za své, když jsem se zahloubal do jeho historie. Že Sověti nebyli na začátku druhé světové války příliš zdatní v technologiích, se všeobecně ví, a že nebýt pomoci amerických spojenců, neměli by doteď čím jezdit, j sem vám vyprávěl již minule. Ale až dnes, při čtení článků o vývoji ikonického švába, jsem se plně začal zajímat o to, co vlastně ti Rusové vymysleli vlastního.

Jen v krátkosti připomenu, že počátky automobilismu za dob báťušky cara následovaly jen s malým zpožděním západní Evropu. Nejvýznamnějším výrobcem byla firma Russo-Balt sídlící v Rize. Ačkoliv její vedení i konstruktéři měli německý původ, firmu můžeme považovat za jakýsi Ford předválečného Ruska. Na jejich linkách vznikaly železniční vagóny, letadla a konečně ve skromném počtu nákladní i osobní vozy. První model vyráběný ve větších sériích, Russo-Balt S24/30, už v roce 1910 projížděl Prahou na své cestě z Rigy na vrchol Vesuvu a poté do Neapole. Tehdy si značka oblíbená samotným carem Mikulášem II. začínala budovat pověst výrobce kvalitních a především spolehlivých rychlých vozů… Jenže arogance monarchy a přehlížení společenských problémů, to vše podpořené německou zpravodajskou službou, přeťaly nadějný vývoj a odklonily budoucnost ruského automobilismu zcela jiným směrem. V nové beztřídní společnosti nebylo třeba rychlých a okázalých vozů. Russo-Balt podle plánu strany začal vyrábět nákladní vozy a lehké tanky.

Poskočme o pár desítek let kupředu. V Tichomoří dopadá radioaktivní prach na vyděšené obyvatele kdysi mocného císařství. Evropa se vzpamatovává z nejkrvavějšího konfliktu moderní historie a svět se začíná pomalu dělit na socialistický východ a kapitalistický západ. Je jasné, že budoucnost strojírenství a těžkého průmyslu bude navazovat na zbrojířské závody válečných let, jenže na co naváží Sověti, kteří dekády upevňovali moc a vedli válku nejdříve s Finskem a poté s Třetí říší? Nezbývá než si rychle obstarat vzory a tak vznikla tradice, která ruskému národu vydržela až do dnešních dní. Proč vymýšlet znovu, co už jiný připravil? Na rozdíl od Číňanů, kteří se svými vzory netají a tvrdí, že jim tak vzdávají hold, Sověti svoji inspiraci vyspělejším západem svým občanům tajili. Na druhořadé napodobeniny hrdě razili logo ‚сделано в ссср‘ (vyrobeno v SSSR) a chlubili se pokrokem sovětských inženýrů. Válečná výroba stavěla na americké spolupráci GAZu a Fordu, a tak v továrnách nedaleko Moskvy vznikaly licenční kopie Fordů A, B a lehkých užitkových vozů AA . Jenže právě poválečné neshody zavřely Sovětům přístup k americké technické pomoci. Naštěstí na sovětském území zůstalo několik vozů programu válečné pomoci. Mezi lety 1941 a 1945 bylo do SSSR dodáno 400 000 Jeepů, 12 000 lehkých obrněných vozů, 11 400 letadel a 400 000 nákladních vozů. Robustní válečná technika sloužila Rudé armádě ještě desetiletí po konci Norimberských procesů a některé Studebakery s rudou hvězdou si na naše území udělaly výlet dokonce ještě v roce 1968.

Vojenský džíp

Kdo by neznal ‚gazík‘, ikonický sovětský offroad, který sloužil snad v každém Svazarmu a dodnes se ukrývá zapomenutý kdesi pod plachtou v nepoužívaném hangáru. Jeho předchůdci GAZ-64 a GAZ-67 neměly klasické zakulacené tvary, ani skládací dveře. Vlastně velmi nápadně prozrazovaly svého předka, americký Bantham BRC40, nám známý jako licenční Jeep Willis. Ačkoliv se model 69 již od amerického vzoru konstrukčně odlišoval, stále kdesi v jeho trubkách kolovalo kapitalistické know-how.

Moskvič

Historie známé značky je tak jednoduchá, jak jen to jde. Během postupu rudých vojsk přes trosky Třetí říše ukořistili Sověti továrnu na výrobu předválečného vozu Opel Kadett a odvezli ji do Moskvy. Tam výroba vozu z roku 1936 pokračovala mezi lety 1946 a 1954. Dokážete si představit, že by v dnešní době někdo vzal třeba Renault Clio druhé generace a pod jinou značkou ho znovu začal vyrábět? Tehdy však byl nedostatek surovin a na vývoj svébytného modelu nebyl čas. Postupně docházelo k modernizacím a tak došlo i na synchronizovanou převodovku, novou hlavu s rozvodem OHC, nahrazující předválečné uspořádání SV, a konečně model 412 z konce šedesátých let již měl alternátor, posilovač brzd, topení, zkrátka všechny vymoženosti, na které soudruh jen směl pomyslet. A kdyby se někdo ptal, rozhodně nevypadal jako Opel Kadett B. Ještě na konci osmdesátých let, kdy Moskvič vyráběl model 2141 označovaný jako ALeKo (automobilka leninského komsomolu – Автомобильный завод имени Ленинского Комсомола), se s originalitou šetřilo a tak bylo národním tajemstvím, že se v budovách konstrukčních kanceláří povalovalo několik rozebraných vozů Simca 1307.

GAZ

Novgorodská automobilka vznikla na pilířích spolupráce s Fordem a amerických vzorů se držela i nadále. Na začátku padesátých let již byla rovnost, svornost a bratrství hesla žijící pouze na letácích a transparentech. Nad hlavami úderníků bděli drábi z řad dobře situovaných straníků a ti se dožadovali svého luxusu. Vznikla tedy věc, ze které musel Marx zděšením rotovat v hrobě. Považte: Socialistický prémiový sedan vyšší třídy GAZ-12 ZIM. Který jen tak mimochodem vůbec nepřipomínal Buick Super ze čtyřicátých let. Jen pod kapotou neduněl americký řadový osmiválec, nýbrž skromnější řadový šestiválec. Na začátku šedesátých let pak přišel nástupce v podobě modelu M13 Čajka.

Ten již měl pod kapotou vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru spojený s tlačítky ovládanou automatickou převodovkou. Snad jen úplnou náhodou se tři roky před vyrobením první Čajky začal vyrábět podobný Packard Patrician a konstrukční podoba automatické převodovky se skříněmi TorqueFlite od Chrysleru jistě zarazila samotné konstruktéry GAZu. Podobně to vypadalo i ve střední třídě. GAZ-21 ‚Volha‘ byste zepředu od o čtyři roky staršího Fordu Mainlane rozeznali jen stěží a když v sedmdesátých letech přišla nová Volha s označením GAZ-24, překvapivě se trefila do vkusu Fordu Falcon z počátku šedesátých let.

Dokonce ani v úvodu zmíněný lehký náklaďák, který ruská obdoba Top Gearu testovala stejně jako legendární trio Toyotu Hilux, nebyl tak docela sovětským dílem. Kdesi za moderními samosvornými diferenciály a pod dopředu výklopnou trambusovou kabinou stále ještě přežívaly geny americké třičtvrtě-tuny od firmy Dodge, která v SSSR dostala nové občanství jako GAZ-62.

ZiS/ZiL

Inspirace, nebo chcete-li do očí bijící kopírování, se nevyhnula ani nejdražším a nejluxusnějším vozům, určeným několika málo vyvoleným společnosti rovných. ZiS-110, který je v otevřené vyhlídkové verzi vystaven v Národním technickém muzeu v Praze, vozil na svých sedadlech tak příjemné lidi, jakými byli Klement Gottwad, Josif Stalin, Nikita Chruščov, Mao Ce-Tung, Kim Ir-Sen či Enver Hodža. První počin na poli státnických limuzín měl solidní základ. Vznikl rozebráním a okopírováním Packardu Super Eight ročníku 1942.

Po odhalení Stalinových zločinů a rozbití jeho kultu osobnosti byl ZiS přejmenován na ZiL (Завод имени Сталина; Завод имени Лихачёва) a začal nejvyšší představitele strany zásobovat moderněji vyhlížejícími vozy. Jedním z nich byl ZiL-114, nápadně připomínající starší Lincoln Continental ’64. Nástupce ZiL-115 pak pro inspiraci přešel od Fordu ke koncernu GM, konkrétně k modelu Fleetwood poloviny sedmdesátých let.

ZAZ

O historii ZAZu jsem již psal v  článku o plovoucím neštěstí jménem LuAZ. Připomenu tedy, že společnost s německým zakladatelem, která původně vyráběla traktory, měla za úkol produkci těch nejmenších automobilů, určených důchodcům a postiženým občanům. Oslnivá dráha výroby osobních vozů začala pokusem pohánět okopírovaný Fiat 600 vzduchem chlazeným dvouválcem z ukořistěných motocyklů BMW. Sedmnáct koní na tak náročný úkol nestačilo a po 30 000 najetých kilometrech bylo třeba generální opravy teplem poškozené jednotky. Zaujati plochými čtyřválci v kořistních Kübelwagenech (později VW type 1) vyvinuli soudruzi vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec. Nakolik dobrý to byl nápad, jsem již psal v článku o LuAZu. Vznikl tedy nový model ZAZ-966 se silnějším motorem, který měl oslnivých 30 koní výkonu na zadní nápravě. A ne, zcela určitě nepřipomíná Chevrolet Corvair a už vůbec ne NSU Prinz.

Ani pád železné opony neodradil ruské tvůrce od pošilhávání po západních vzorech. Například taková Lada Kalina hatchback z roku 2006 nápadně připomíná Opel Corsa B z roku 1993. Ačkoliv jsem se snažil postihnout napodobeniny nejnápadnější, zcela jistě jsem na spoustu zapomněl a budu rád, když se o ně se mnou podělíte v komentářích. Určitě si pak vzpomenete i na řadu dalších případů, kdy se soudruzi ‚inspirovali‘. Například, když vám vyrazila známá melodie s anglickým textem dech tak, jako mé drahé matce, která již v mé společnosti raději vypíná  oblíbené písničky, abych jí je náhodou nezkazil.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Na
Napuram
26. dubna 2018, 08:00
1

Skvělé čtení jako vždy. Když jsem uzřel větu - Vznikla tedy věc, ze které musel Marx zděšením rotovat v hrobě. Zažil jsem po dlouhé době zase jeden nefalšovaný záchvat smíchu. Přišly se na mě mrknout kolegyně z kanclu od vedle, ale marně jsem se jim pokoušel vysvětlit, co mě tak náramně pobavilo...

reagovat
Jenyk
26. dubna 2018, 09:46
0

U ZIL115 nemáte fotku Cadillaku Fleetwood, ale Eldorado.

reagovat
ro
rock
26. dubna 2018, 10:40
0

Ad Moskvič:
u té 412 to možná bude složitější, protože 408/412 se začal vyrábět dřív, než byl představený Kadett B.

reagovat
Ho
Honzax
26. dubna 2018, 12:34
1

No ono to s tím kopírováním není vždycky tak jednoznačné, jak autor píše. Třeba s tím ZIS-110 jako kopií Packardu Super Eight. Kdyby šel autor víc do hloubky, tak by zjistil, že v 50. letech koupili Rusové celou vysloužilou linku na Super Eight od Packardu a postavili si ji u sebe doma, tak se není co divit, že auta jsou si podobná jak vejce vejci. A to, že od sebe designéři opisovali, to bylo běžné stejně tentokrát jako dnes. Je fakt, že co se týče automobilismu, tak Rusi měli daleko menší tradici než jiné vyspělé evropské země a tak museli víc kopírovat. Ale sovětské konstruktéry bych nepodceňoval, vytvořili za ta léta spoustu zajímavých strojů. A úroveň jejich letectví, kosmonautiky a zbrojního průmyslu hovoří za vše. Nejsem žádný rusofil a Rusy pro jejich velikášskou povahu nemám moc rád, ale je nutné být objektivní. Dnes je móda si kopnout do Ruska za každou cenu a to podle mě není správné.

reagovat
Adam Forman
26. dubna 2018, 13:29
0

Můžu se zeptat na zdroje? ZiS-110 totiž nebyl úplnou kopií. Jeho rozměry se lišily, neměl pode dveřmi prahy a záď byla přepracována celá, motory méně výkonné a upravené pro použití nízkooktanového benzínu, zkrátka úprav oproti originálu na nich bylo více než dost. I když u předchozího modelu ZiS-101 sověti výrobní linku koupili, 110 pokud vím dělali sami podle amerického vzoru.

Jimi
26. dubna 2018, 13:29
1

Amerika(US) měla jednu značnou výhodu. Na jejím území v období rozvoje automobilizmu- prakticky celé 20.století nebyla jediná válka. Nemuseli nic obnovovat, řešit typ mocenského systému, prakticky měly min. plných 100let neomezeného rozvoje (v rámci možných peněz). Ne jenom během válek hlavně v Evropě dotovali obě strany a každý se chtěl dostat do Ruska hlavně kvůli přírodnímu bohatství. Není se co divit, že Rusové neměli čas na kontinuální vývoj, tak si pomohli, jak se dalo (licence, kopírování, ...).

beastar
26. dubna 2018, 14:15
0

Trochu to připomíná dnešní Brazílii, Indii a hlavně Čínu. Jen v dnešní době globalizace už se to dělá jinak. Renault Symbol, CitiGolf anebo Tipo, licenční výroba 206 a tak dále. A samozřejmě se kopíruje.

ro
rock
26. dubna 2018, 14:17
0

Jenom ve válkách to není, Německo bylo v první válce vyhladovělý na kost a po ní ožebračený na reparacích, ve druhé přeoraný na jednu velkou hromadu ruin a stejně je na tom co do rozvoje automobilismu docela slušně.
Problém je v tom, že Rusko model 1900 -před velkými válkami- bylo ve srovnání s USA 1900 jak prvobytně pospolná společnost. Rusko bylo zaostalý, Sajúz byl zaostalej, současný Rusko je zaostalý a kam až oko vizionářovo dohlédne, bude zaostalý i v budoucnu.

Jimi
26. dubna 2018, 14:31
0

rock: Německo pořád patří 4 vítězným mocnostem a do teď platí reparace. Ze začátku průmysl v DE rozběhli angláni za mohutné podpory US. A Rusko za cenu nemalých obětí 15 let po II.WW létá do vesmíru. Start byl samozřejmě z prvobytně- pospolní, ze začátku to tam taky rozjížděly Němci a potom taky Amíci ( např. Standart Oil).

ro
rock
26. dubna 2018, 14:37
0

Sajúz sice lítal do kosmu, ale za cenu toho, že na venkově se ještě pár let zpátky bydlelo v zemljankách a blátěných chýších (viděno na přelomu 80. a 90. let. Třeba už přešli alespoň na kotovice a došky) a na jídlo měli řepu a jáhly.
Jinak řečeno, dosáhli zajímavých úspěchů ve velmi úzce vymezených odvětvích, bohužel v jejich podmínkách nepřenosných do normálního života - tudíž takříkajíc k ho**u.

ro
rock
26. dubna 2018, 14:39
1

...a na úkor těch úzce vymezených (a docela drahých) oborů totálně zanedbali všechno ostatní.

Jimi
26. dubna 2018, 15:01
0

to nerozporuji, ale je to docela jednostranný pohled na věc. V širším pohledu se nabízí pořád otázka, proč tomu tak bylo...možná pravidlo rozděluj a panuj...

beastar
26. dubna 2018, 15:37
1

Aby o tomhle mohl člověk diskutovat. Měl by v Rusku alespoň jednou osobně být. Můj otec tam byl v roce 1986 a to i na venkově. Já tam byl v roce 2001. A to i na venkově. Je potřeba dodat, že Rusko není Petrohrad a Moskva a těch pár dalších měst stejně jako USA není NY a LA. Když tam pojedete poznáte sami, že rock má naprostou pravdu. Pro začátečníky doporučuju nejdřív Ukrajinu. Takže ta země je fakt jiná a místy extremně chudá. Lidi jsou úplně jiní a hodně jich sní o Německu a dokonce o Čr. Už za cccp někteří soudruzi obdivovali úroveň Čssr zejména v některých aspektech života. A ano dosáhli úspěchů třeba jejich ponorky jsou špička, vesmírný program ušel. Ovšem Rusko je velké a lidi hodně původem od Němců až po Mongoly. Bylo by divný kdyby nic neuměli. Zaostalost regionálně je problém všech velkých států včetně usa. Přestože chudák v usa či Brazilii se má líp jak chudák v Rusku. Jinak sociální nůžky se rozevírají čím dál víc i u nás. Blížíme se k zániku střední třídy...ač pomalu. To ale nejsme tak úplně u aut...:))

Ronoath
26. dubna 2018, 16:46
0

Jen doplním jeden aspekt obdivu Rusů k ČSSR - volný prodej aut. Když sem přišli, bylo pro ně naprosto nepochopitelné, že Škoda 100 jde koupit bez poukazu a ještě nad ní někdo ohrnuje nos.

beastar
26. dubna 2018, 17:53
1

Je to tak protože v Čssr se držela jakási úroveň střední třídy. A hospodářství alespoň chtělo budit dojem, že vše je pro všechny a je toho dost. S tím si v cccp ve většině oblastí hlavu nelamali. Btw říká se ,že okupační důstojníci v roce 68 se modlili aby tady mohli zůstat a dovést si rodiny. Nevim zda je to pravda říkal otec a ten o tom věděl dost. Dneska je paralela v tom, že kdo může kupuje byt v Eu raději než doma. Automobilový průmysl v Rusku ale pořád funguje a svou úroveň taky dost zlepšil. Zejména na Asijské poměry si nevede úplně zle. Nemyslim ekonomicky. O tom že studená válka byla zlatá spíš pro us produkci netřeba diskutovat. Ale jak dneska vypadá Detroit? Město strachu a drog... Nezadá si s nim v hrůze kdejaké město na Sibiři, nebo Kibera;) Auta se dnes dělají všude a kopíruje se taky kde, co. Podobnost v rámci koncernů se dokonce snad bere jako přednost.

Irwinek
27. dubna 2018, 09:12
0

Jojo, na trojku od 30 do 130 :-D pak dupnout na brzdy - kovovej zvuk a .... ( nic , auto jelo dál :-D )
nebylo to špatný auto, rozhodně na něj mám a budu mít dobré vzpomínky, stejně jako na moskvič 403 ( jo, jasně, taky opel ) - jediné auto, se kterým jsem šel kdy přes střechu ( a pevně doufám, že to taky tak zůstane ).Stačilo se pak vzepřít nohama o strop, plech udělal lup, a jedinou památkou na " hroznou bouračku " tak zůstalo ulomené zrcátko a poškrábaný lak na blatníku ( já nevím, strejdo, jsi si jistý, že už to tam nebylo? ) :-D

Irwinek
27. dubna 2018, 09:15
1

pro Honzax : " Dnes je móda si kopnout do Ruska za každou cenu a to podle mě není správné. " - to je sice hezký, ale věř tomu, že tady existuje dost lidí, který s nima maj takový zkušenosti, že by jsi o tom nechtěl ani číst, natož ty lidi slyšet na vlastní oči. A že se tady rusáci dál chovaj jak hovada, o tom se můžeš přesvědčit na každém kroku!

beastar
27. dubna 2018, 14:58
0

Bydlím v domě kde je poměr majitelů 60% Rus 10% Ua 10% taliáni a zbytek teprve Češi a sem tam Slovák, nebo jinej cizinec. Líbí se jim tady i dneska klukum usatejm. Hádejte proč:)) A ano hodně z nich se nechová dobře...davaj pivo a podobné u nás moc lidi nedávají ... Je to jiná kultura. Čech je Rakušak co mluví česky a naopak. Rus je Švéd řízlej Mongolem a Polákem. Tím neříkám že nejsou i tam fajn lidi ce fajn kárách. Mám tam pár kamarádů. Jenže neni to černobílý nejlepší tam prostě jet, tak na měsíc.

Nimrod
27. dubna 2018, 17:22
1

jeden z mála vynálezů, kteří mají na svědomí rusáci, je konstrukce širokoúhlých objektivů, z které vycházejí "dodnes" vyráběné objektivy. má je na svědomí rusinov a přišel s nimi přibližně v polovině 30. let. použil přední člen retrofokálního širokoúhlého objektivu i pro zadní člen, aby dostal symetrický objektiv. výsledek byl tak dokonalý, že na základě jeho konstrukcí známý ludvík bertele, tehdy u švýcarského wild heerbrugg, stvořil aviogony a super aviogony, z kterých byl už jen krůček pro rozšířené, byť nechutně drahé, biogony, které navrhl pro zeisse v 52. roce. pan bertele upravil rusinovo konstrukci prakticky jen z důvodu patentního, nikoli funkčního. pak už přišla lehce pozměněná konstrukce, která se přestala vyrábět doslova před pár lety (schneider a rodenstock ukončili výrobu velkoformátových objektivů asi před 5 lety a objektivy pro digitální stěny neholdují klasickým konstrukcím objektivů kvuli mikročočkám, takže výroba byla ukončena prakticky shodně, byť rodenstock je snad ještě dělá). co mi mrzí je to, že se tomuto typu objektivu obecně říká "derivát biogona", přitom by si rusinov nějaké té pocty zasloužil, ale skoro nikdo o něm neví. pravda, do sériové výroby se z toho přehršle jeho konstrukcí dostal pouze jeden jeho objektiv (a to v roce 1956), ale spousta jich sloužila pro armádu

Iv
Ivan613
26. dubna 2018, 19:10
0

S carevnou som niečo najazdi jak s 21 sedan tak i 22 kombil.Nebolo to najhoršie auto.Malo jednu obrovskú výhodu človek nemusel moc radiť.Keď už tam tá trojka bola už sa moc neradilo.A niesom si istý či ten prvý sovietský 4x4 Gaz sa nevolal Čapájev.

reagovat
VK
VK
27. dubna 2018, 17:58
0

Pro zajímavost, dlouho jsem nevěděl, že se Volha vyráběla v licenci v Belgii na taxíky.

Jinak bych řekl, že se nedá automaticky vyvozovat z podobného vzhledu rovnou okopírování toho kterého (západního) vzoru. Vzájemná inspirace vzhledem a módou se táhne automobilovým průmyslem od samého vzniku jak červená nit.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem