logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Land Rover Defender 130 D300: Svatý grál nalezen

Máte početnou rodinu a hledáte opravdu velké rodinné auto? Už nehledejte…

Fenomén dokonalého rodinného vozu nás provází již od nepaměti. Dříve či později většina lidí založí rodinu a přichází na řadu takový ošklivý, zlý… nepěkná věc. No prostě musíte vyměnit svůj sportovní youngtimer za něco, do čeho se dá instalovat dětská autosedačka, do kufru se tomu vejde kočárek, odrážedla, dětská kola, lyže a mnoho dalších nepostradatelných propriet, které jsou neoddělitelnou součástí rodinného života. Samozřejmě, že idea dokonalého rodinného vozu se v čase nějak vyvíjí. Jsou mezi námi tací, kterým by stačilo něco jako Maluch, neb tím před 40 lety dojeli do Jugošky a přežili to v zdraví. Jako rodinné auto v našich reáliích dlouho sloužila Škoda 742. V devadesátých letech se začaly (u nás) ve velkém prosazovat kombíky, které soupeřily o pozornost s vozy MPV. Posledních deset, možná 15 let se do role rodinných ideálů stylizují SUV a také osobní verze dodávek. Každému vyhovuje trochu něco jiného. Třeba já jsem si v téhle otázce prošel jistým vývojem. Jakožto člověk, který aktuálně má doma středně velký naftový kombík, bych si příště pořídil právě nějaké to SUV. A pokud by mi to situace dovolia, nejraději bych si šel právě pro nový Defender, neb to je dost možná nejlepší rodinné auto dneška. A nejen rodinné.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Příchod nového Defa rozpoutal samozřejmě, jak už to tak v podobných případech bývá, velké vášně. Jedna skupina mu nemohla přijít na jméno, protože prý pošlapá odkaz svého legendárního předchůdce. Ta druhá zase novinku chválila, že se konečně posunul tento model do 21. století a je mnohem použitelnější než dříve. Vzhledem k tomu, že jsem se starým Defenderem svezl a nejsem zrovna nekritickým fanouškem takového typu zážitku, tak logicky spadám spíše do té druhé skupiny. Když se tedy naskytla možnost strávit testovací týden za volantem nového Defíka, neváhal jsem ani vteřinu. Vzhledem k tomu, že jsme vám již na našich stránkách přinesli testy jak krátké verze s označením 90, tak klasické 110, nastal čas, abychom se podívali na zoubek také největší možné variantě Defenderu, verzi 130. Jaká je? Jednoduše skvělá, ale pěkně popořádku.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Design této moderně pojaté legendy je stejně diskutabilní, jako samo pojmenování vozu. Jedni vidí kýčovitou snahu o napodobení detailů starého Defa, druzí vidí originálně pojatý vůz, který si s ničím jíným nespletete. A to ani s ostatními vozy značky. Nebudu tady sáhodlouze zabrušovat do rozboru vnějšího vzhledu, stejně si každý musí udělat názor sám. Já osobně v novém Defenderu našel zalíbení. Líbí se mi jako celek, líbí se mi jednotlivé detaily. Musím říct, že i tato prodloužená verze vypadá vážně dobře, navzdory faktu, že se ono prodloužení týká jen oblasti za zadní nápravou. Měl jsem trochu obavy, jestli náhodou nebude chybět vyváženost, ale v reálu je to vážně dobré. Syndromem velkého batohu na zádech netrpí.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jen slova chvály mám pro interiér. Ten se totiž, dle mého skromného názoru, skutečně vyvedl na výbornou. Máte problém s tím, že se v moderních autech nastavuje všechno skrze dotykový displej? Pak vás Defender asi nadchne. Stále si totiž ponechává panel fyzických tlačítek na palubní desce, kterými můžete ovládat nejenom klimatizaci, ale také nastavení světlé výšky, vypínání Stop/Start systému, jízdní módy a další věci. Tlačítka jsou navíc dostatečně velká, takže je můžete obsluhovat klidně v lyžařských rukavicích (vyzkoušeno za vás). Potěšila mě také jednoduchá elegance vnitřku, který si na nic nehraje. Použité materiály jsou odolné a jen tak je něčím nezničíte, což je skvělá zpráva, pokud máte spoustu dětí. Opomenout samozřejmě nemohu ani prostornost auta, která naprosto obdivuhodná. Testovaná varianta byla v klasické výchozí specifikaci, což znamená 8 míst uvnitř. Vězte, že na každé z těch 8 místeček, se vejde dospělý člověk, aniž by nějakým zásadním způsobem strádal. I se třemi řadami sedadel tu stále zůstává kufr s objemem 389 litrů, což je víc, než obvykle mívají hatchbacky nižší střední třídy. Pokud se spokojíte jen se dvěmi řadami sedaček, zůstane vám v kufru zhruba 1300 litrů. Někteří říkají, že takový prostor ani nelze zaplnit. Inu, mně se to povedlo. Stačí k tomu troje lyže s kompletní lyžařskou výbavou, dvoje sáňky, jedny boby, tři velké sportovní tašky, které obsahuji věci pro tři dospělé a dvě děti na týden na horách, a plná lednička jídla. Ano, v podstatě si můžete do auta zabalit celou domácnost, protože se to prostě vleze. Fantastická práce.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pod kapotou velkého Land Roveru pracovala asi ta nejsmysluplnější pohonná jednotka, kterou si můžete do tohoto vozu obejdnat. Vznětový třílitr Ingenium se šesti válci v jedné řadě, v silnější specifikaci se třemi stovkami koní a 650 Nm točivého momentu. Tento agregát poskytuje prodlouženému Defenderu, jehož hmotnost přesahuje 2,6 tuny, zcela adekvátní dynamiku za velmi rozumnou spotřebu paliva. Pokud se budete trochu snažit, dostanete se i lehce pod 8 litrů, běžně budete jezdit zhruba za deset. A to vůbec není špatné na takového obra. Samotné cestování Defenderem je balzám na duši. Uvnitř kabiny je příjemné ticho, nikde nic neruší, nic neotravuje, neslyšíte žádné nežádoucí zvuky. Když potřebujete zrychlit, jen pobídnete to třísethlavé stádo, co máte pod pravou nohou, převodovka vybere správný kvalt, předek vozu se lehce zvedne k obloze a pak už jen tak někde v dáli slyšíte lehké ševelní, přičemž pohled na ukazetel rychlosti prozradí, že jste již dávno překročili legální rychlosti a letíte vstříc oblastem, kde hrozí ztráta řidičského oprávnění. Musím se přiznat, že je to vcelku opojná zábava. Co se dálkového cestování týče, Defender nemá s dálnicí nejmenší problém. I ve ve vyšších rychlostech zůstává příkladně tichý (fakt nechápu, jak je to možné, při aerodynamice letící cihly), a nedělá mu nejmenší problém udržet cestovních 180 km/h.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pochvalu si samozřejmě zaslouží i kouzelně odladěný vzduchový podvozek, který vás dokonale odstřihne od okolního světa. Je pod vámi dokonale hladká silnice? Super, žádný problém. Je pod vámi rozbitá polňačka, plná pastí na mamuty? Super, žádný problém. Ne, vážně. Defender se nenechá rozhodit snad žádným typem povrchu, na který můžete narazit v civilizovaném světě. V našich běžných reáliích patrně neexistuje způsob jak jej dostat do úzkých a hádám, že v terénu budou největším limitem použité pneumatiky. Když si dáte pozor na opravdu dlouhý zadní převis, pak toho projedete tolik, že tomu sami neuvěříte. Defender vám k tomu navíc pomůže spoustou chytrých systémů, jako je třeba “průhledná kapota”, nebo třeba senzory, které vám v reálném času ukazují, jak hluboko se můžete ještě brodit (až do 0,9 m). Vzduchový podvozek můžete vytáhnout až na 29 cm světlé výšky. A nechybí samozřejmě ani systém Terrain response 2, který vás nenechá na holičkách snad v žádném myslitelném prostředí. Jestli někdo tvrdí, že nový Defender je vyměklé SUV, tak prostě kecá. Tohle je offroad jak se sluší a patří, jen vás jako bonus nebude štvát na běžné silnici. Prostě plnohodnotný teréňák pro 21. století.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Asi jste již pochopili, že se mi Land Rover Defender 130 opravdu trefil do noty. Je to bez přehánění skvělé auto, ve kterém získáte dokonalého společníka pro každou situaci. Potřebujete projet neprostupnou divočinou? Není problém. Potřebujete přestěhovat domácnost? Není problém. Potřebujete na golf či do divadla? Není problém. Defender je neskutečně univerzální auto, které funguje v každé situaci a v podstatě si snad ani neumím představit, jak ho dostat do úzkých. Já osobně bych ve výsledku asi volil standardní verzi 110 (se třemi sedadly vepředu), nicméně pokud máte velkou rodinu a nechcete si jezdit v obyčejné dodávce (což chápu), běžte pro dlouhý Defender. Určitě vás nezklame.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2996 cm3, MHEV 
Výkon: 300 koní (221 kW) v 4000 ot./min.
Točivý moment: 650 Nm v 1 500 – 2 500ot./min.
Převodovka: osmistupňový automat ZF 
Maximální rychlost: 191 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  7,5 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (8,9 l/100 km) 10,3 l/100 km 
Nájezdový úhel vepředu: 37,5°
Nájezdový úhel vzadu: 28,5°
Přechodový úhel: 27,8°
Světlá výška: až 29 cm
Brodění: 900 mm 
Hmotnost: 2 625 kg 
Cena (Defender 130 D300): 2 429 323 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Habakukk
08. 3. 2023, 07:18 -2 reagovat

Zlatá 110 toto je ohavná stodola která ztratila veškerou eleganci výchozího modelu.

Beran
08. 3. 2023, 07:25 0 reagovat

Vozit dvoje sanky je rozmarilost, staci skladnejsi boby :-)

Pro zajimavost, jak si to cenove stoji proti Multivanu, V-classe nebo Land Cruiseru?

rock
08. 3. 2023, 09:51 0

Land Cruiseru přibližně odpovídá Defender 110 D200 a ty ceny mi při zběžném pohledu přijdou srovnatelný.

Habakukk
08. 3. 2023, 10:38 0

Proč srovnáváš Multivan a V class a Land Cruiser? Dvě dodávky a offroad to nedává smysl. Musíš vzít Land Cruiser, G class, Velké Bronco, Wrangler no a nově Grenadier.

rock
08. 3. 2023, 11:32 0

Zřejmě proto, že Multivan i tenhle Defender se snad dají použít jako velký rodinný vůz. Grenadier ani Bronco moc ne.

Habakukk
08. 3. 2023, 11:47 0

Zvolení parametru velké rodinné auta u offroudu je vlastně takové zvláštní a je jasné, že vždy bude levnější dodávka. Jako velký rodinný povoz je vhodnější a prostornější Discovery 5, ale opět bude levnější dodávka. Tedy soutěž rodinný povoz vyhraje překvapivě vždy dodávka. Velké Brnoco ne ta parodie s názvem Sport jako rodinné vozidlo poslouží absolutně dostatečně.

Pólin
08. 3. 2023, 11:59 0

řekl bych, že konkurence k tomuto je třeba i Jeep Wagoneer... cena a velikost bude dost podobná...

Habakukk
08. 3. 2023, 12:13 0

No Defender bude schopnější mimo cesty Wagoneer je prostornější a cenou atakuje 3 mega tedy Def je levnější alternativa.

Beran
08. 3. 2023, 12:14 0

Habakukk: Parametr byl velke rodinne auto, coz je narativ v testu uvedeny.
Po doplneni tabulky udaju je dotaz zbytecny, no.

Habakukk
08. 3. 2023, 12:29 0

Možná je celý ten narativ článku o rodinném voze uchopen špatně. Protože malé 5. dveře v kombinaci s vysokou hranou kufru prostě u rodinného auta chceš.

rock
08. 3. 2023, 13:03 0

Taky si myslím. Land Rover disponuje celou škálou (finanční i rozměrovou) aut, která by jako rodinná byla asi vhodnější. Od Discovery Sport přes Velar až po dospělej Range Rover.

Daniel Borský
08. 3. 2023, 13:14 2

Bronco shodou okolností testujeme právě teď a s tvrzením, že jde o zcela dostatečně rodinné auto bych byl trochu opatrný. Určitě tak půjde využívat, ale člověk se musí připravit například na okopávání zad od dětí...

Habakukk
08. 3. 2023, 13:20 1

Tak takovou sedačku snad jen do Superbu. No já jsem se s kopáním do sedaček vypořádal tak, že dětem bylo několikrát důrazně vysvětleno, že ještě jednou a půjdou pěšky, od té doby nemáme problém v žádném autě.

Daniel Borský
08. 3. 2023, 13:48 1

Superb netřeba, do toho Defa se tahle sedačka vlezla zcela bez potíží :) a minulý týden do nové X1 vlastně také. Bronco má trochu zvláštně přístupný Isofix, takže ta sedačka tam nezapadne jak je běžné. ad velikost 5. dveří u Defenderu, musím přiznat, že mě za celý týden asi ani jednou nenapadlo, že jsou malé a to jsem tam převážel hodně věcí. Jediné, co mi na nich vadilo, byl fakt, že nejsou elektrické, takže se člověk pokaždé trochu ušpinil od kliky, když se potřeboval dostat do kufru.

Beran
08. 3. 2023, 14:21 0

Podobnou detskou sedacku vozi soused v pohode v ovci

Vysokou nakladaci hranu jsem v zivote neresil. Horsi je hluboky naraznik a nutnost se pres nej s vecma natahovat at ho neojebu.

Ze LR nabizi lepsi rodinny vuz je urcite mozne.

Ronoath
08. 3. 2023, 08:58 2 reagovat

Ze samého nadšení bylo opomenuto přiložit tabulku s technickými údaji.

Nebyla by tam fotka pohledu do interiéru dopředu dozadu?

Jinak nadšení chápu :-)

Daniel Borský
08. 3. 2023, 11:12 1

Tabulka doplněna, foto asi bohužel nemám.

Michal Lenc
08. 3. 2023, 12:36 0 reagovat

Ne.

Michal Lenc
08. 3. 2023, 12:40 5 reagovat

Jo a napsat už do perexu, že je to ideální rodinný vůz a pak nedat do galerie jedinou fotku zadních sedaček nebo kufru? Skutečně pokrokové.

Habakukk
08. 3. 2023, 13:02 0

Protože po složení 3. řady vznikne ohavný hrb který celý poměrně slušný kufr totálně zabije.

Trubec
17. 3. 2023, 23:32 0

Cože, sedačky nejdou složit do roviny!? V tom se bude teda blbě spát při expedici..

vojtacz
08. 3. 2023, 12:52 1 reagovat

Vypadá to jako zvedlej Ford Flex. Jenže ten je na rozdíl o tohoto hezký auto.

Opelfahrt
08. 3. 2023, 22:34 2

Taky se mi Flex líbí. Vůbec si myslím, že ideální rodinné auto má spíš karoserii jako Flex, Pacifica, Odyssey, Sienna, Sedona. Co bych si ale vybral, to nevím.

Ragnarok
08. 3. 2023, 22:15 1 reagovat

Od doby, co začal jistý sir Ratcliffe vyrábět auta, přestal dávat Defender smysl. Vlastně jakékoliv jiné auto. Bude test Grenadieru?

Honza Hamster Křeček
09. 3. 2023, 15:21 -1

To je spíš hračka než auto...

Ragnarok
09. 3. 2023, 18:19 0

Hm, tak to by mě docela zajímalo proč a co je potom kupříkladu Defender, ať nechodíme daleko.

Jakub Pospíšil
09. 3. 2023, 20:46 0

Porovnej dostupnost servisu, dílů, čekací lhůty... Nemluvím o tom, jak se to řídí, ovládá a podobně - stačí se kouknout na nějaká videa z testování. Proti Grenadieru je Defender víceméně taková vysoká oktávka.

Honza Hamster Křeček
10. 3. 2023, 07:29 3

Grenadier je starej Defender s LED svetlama, takze uplne nechapu ten hype okolo toho, zadna prevratna vec to neni. A stary Defender skoncil, protoze uz zil jen z podstaty jako sberatelska vec a hracka. Puvodne to bylo pracovni auto, ale na dnesnim trhu pracovnich pick-upu uz by pusobil smesne. A vyrabet novyho veterana pro par nadsencu - to asi neni ten byznysplan, co Land Rover ma. Takovy veci si muze dovolit vyrabet nejaka mala garaz, ktera to bude delat spis pro radost a staci ji prodat par kousku entusiastum… jako Grandier. Asi nikdo neocekava, ze takovy auto budou pouzivat lesnici (ti jsou v praci, nepotrebujou vypadat cool, radsi pojedou hiluxem, ve kterym ta smena precijen ubehne rychlejc) nebo ze s nim bude nekdo vozit deti na chatu na horach…

George Placek
10. 3. 2023, 19:03 1 reagovat

Jak se v Australii rika: kdyz jedes do terenu, vem si Range Rover. Jestli se chces i vratit vezmi si Toyotu.
Vim o cem mluvim. Bratr mel jeden. Nikdy vice.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte