načítám data...

Land Rover Defender 110 Heritage Edition: Vážně nám bude chybět?

Už jste se vzpamatovali ze šoku, který vám způsobilo představení nové generace Defenderu? Ne? Máme tady lék! Svezli jsme se s kouskem ze závěrečné edice Heritage.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Land Rover Defender 110 Heritage Edition: Vážně nám bude chybět?

Nový Defender přijde na jaro i k nám, a samozřejmě bude k dispozici i v novinářské flotile. Proč si ale nepřipomenout ten starý, hranatý? Mají leccos společného, hlavně schopnost tolik rozdělit motoristickou obec. Jen si to vemte, starý Defender byl pro jedny nepřekonatelnou a ultraschopnou offroadovou ikonou, zatímco ti druzí jej kritizovali coby zastaralý, nepohodlný a velmi nespolehlivý. Ti druzí pak většinou nový Defender opěvují, ti první odsuzují pro vyměklost, přetechnizovanost a domnělou křehkost. Kde je pravda? Netuším, ale skoro to vypadá, že kdo dnes chce být mimo mainstream, přiklání se k Defenderu novému, Defender starý totiž nabývá na popularitě a stává se z něj cool artikl. S nejrůznějšími úpravci se roztrhl pytel a hledáte-li ideální Defender restomod, stačí otevřít instagram a do minuty máte několik kousků. Defender je tedy oficiálně hipsterskou záležitostí. 

S tím se ale váže celá řada klišé a každý teoretik vám dokáže vyprávět hodiny a hodiny o tom, proč je to nejlepší offroad na světě (což patrně nebude pravda, ale dost záleží, podle čeho soudíte). Přišlo mi však zajímavé, když jsem se dočetl, a nevím zda je to pravda, že pro polovinu světové populace byl Land Rover prvním autem, které kdy spatřili. Na mě osobně působí Defender a série jemu předcházející vyloženě jako auto “těch hodných”, byť v jedné z Bondovek se to snažili tvůrci změnit a Defendery záporáků pronásledovaly letadlo Jamese Bonda… Ne, ne a ještě jednou ne. Defender je hodné auto. 

Mám k němu totiž velmi vřelý vztah už od útlého dětství, jehož detaily vás však zatěžovat nebudu. Jen chci na začátek jasně říct, že v tomto případě půjde objektivita asi trochu stranou. Defender totiž nekriticky zbožňuju a řídit jej bylo vždy mým snem. Trvalo to strašně dlouho, ale když se mi podařilo Defender sehnat, nezbývalo než zajistit ještě kvalifikovaný doprovod a samozřejmě vozidlo, ke kterému chová podobně vřelý vztah. Ano, správně, mluvím o Adamovi s Buchankou. 

Kdo Defender nezná, prvotní setkání bude rozdýchávat ještě dlouho. Nejde ani tak o tvar, jako spíš o detaily, zpracování, proporce, komfort, obsluhu, jízdní projevy a použité technologie. Velmi těžko budete nezasvěcenému vysvětlovat, že se tohle vyrábělo ještě pár let zpět, a několikrát se mi stalo, že mi lidé chválili krásně restaurovaný kousek… Karoserie v mnoha ohledech působí spíše jako nábytek do dílny, než jako výrobek strojírenství, panely jsou pak pospojovány tu šrouby, tu nýty, a vlastně perfektně dokumentuje vývoj automobilu v průběhu desetiletí. Mluvím-li o nábytku, středová přihrádka/loketní opěrka je vyrobena z dřevotřísky. To jen tak na okraj. 

Klasik naopak ocení perfektní výhled z vozu, pokud se trochu skloníte, protože se tady sedí vysoko a jediné, co lze nastavit je posun sedačky a sklon opěradla, a potěšující nedostatek ovladačů, takže nikdo nebude zmaten “šidítky” jako je třeba tempomat. Pokud už něco ovládat musíte, třeba světla, rychle zjistíte, že slovo ergonomie v jedné větě se slovem Defender bez záporu být nemůže. Rozmístění ovládacích prvků je tak spíše vysledkem postupného přidávání funkcí a také nádherným exkurzem do historie hrdého automobilového průmyslu Velké Británie. Historický dojem pak ovšem trochu kazí snaha být aspoň trochu moderní. Čemu, proboha, prospělo obalit tyčku řadicí páky jakýmsi plastem? Proč tam prostě, nedali kovovou tyčku s gumovou manžetou, koulí na konci a čau? Ono se s tím řadí dobře, a převodovka vůbec není tak zemědelská, jak by se dalo čekat, ale ta páka, ta prostě pěkná není. 

Defender možná působí hrubiánsky a zemědelsky, ve skutečnosti je ale pravé agro někde jinde. Naopak, populární myšlenku některých tatarů, že když je to offroad, můžu se k tomu chovat jako prase, vždyť je to na to stavěný, musíte v Defenderu rychle zavrhnout. Pro citlivý rozjezd a hladké přeřazení bez mlácení celého drivetrainu musíte zkrátka trochu cvičit, a to hlavně práci se spojkou. Ta je umístěna velmi vlevo a jde velmi ztuha, do takové městské kolony naprostý ideál.

Dá se to ale naučit, a vám pak bude odměnou jemná jízda provázená spokojeným vrněním naftového čtyřválce. Tedy ona bude připadat jemná jenom vám, protože Defender sebou celou dobu neposedně mele, poskakuje a hluková izolace před vámi práci podvozku zrovna netají (taky proto, že nikde vlastně žádná není), a spolucestující začnete velice rychle třídit na tři skupiny. Ti první chtějí vystoupit okamžitě, otrlejší druzí zvládnou jízdu na oběd a zpět, zástupci nejméně početné hardcore skupiny pak začnou okamžitě na telefonu hledat, jak daleko je to do Lilongwe. 

Nemůže za to ale jen hluk motoru, byť ten byl příčinou stesků některých staromilců, kteří mimo nároků na kvalitnější naftu a přítomnost elektroniky (ano, je tam dokonce řídicí jednotka) kritizovali také přilišnou kultivovanost nové pohonné jednotky. Jakože, cože?

Víte o něm totiž úplně pořád, prakticky není rychlost nebo jízdní režim, kdy by o sobě nedával vědět. Dokonce ani když zkoušíte maximálku, aerodynamický hluk motor prostě nepřehluší, a že mluvím opravdu o hluku, a ne svištění vzduchu, vám musí být jasné už od fotek. Velký podíl pak mají také perfektně těsnící okna, díky kterým se dá v autě velmi snadno zmoknout.

Jestli ale máte dojem, že je Defender příšerný, protože je hlučný, jízda je kostrbatá, prší do něj, fouká do něj, a bůhvíco ještě, nebudete cílová skupina. Mně totiž nic z uvedených negativ vůbec nevadilo. Naopak. Je to prostě staré auto, navíc auto terénní, které i přes své zjevné neduhy má obrovské množství příznivců. Proč? To mnohdy ani oni sami nedokáží vysvětlit. Nemůžete se pak divit jisté dávce ironie, se kterou majitelé komentují skutečnost, že absolvovali 2000 km dlouhý výlet bez jediné vážné poruchy, jen dvakrát nešlo auto ráno nastartovat. Mají to zkrátka jinak, a na svůj Defender nedají dopustit. 

Defender patří do terénu, povězme si tedy něco více k jeho schopnostem. Prvním a základním předpokladem jízdy v terénu je vhodné obutí. Zimní pneu Nokian se třeba do bahna moc nehodí a takové mazlavé bahno na polní cestě dostane Defender do úzkých překvapivě rychle. Buchanka na tom kupříkladu nebyla o mnoho lépe, takže obě auta zapadla jen jednou, dvakrát, pak už jsme si dávali pozor. Možná nejlépe bude vzít si obě auta ke srovnání. 

První výhodu v terénu má Defender díky stálému pohonu všech čtyř kol. Zatímco řidič Buchanky musí přemýšlet, zda potřebuje čtyřkolku, a pokud ano, musí zastavit, připojit předek, a jet dál, Defender už má solidní náskok. Obě auta jsou také vybavena redukcí, Defender ještě uzamykatelným středovým diferenciálem. V sériovém stavu jsou pak obě auta zhruba stejně schopná, a běžný terén zvládají s naprostým přehledem. Teoretici mnohdy rádi operují čísly, a přetahují se o stupínky nájezdových úhlů a milimetry brodivosti, ale už málokdy také dodají, že mnoho výrobců offroadové sekce uživatelských manuálů spíš pojímají jako seznam toho, co nedělat. 

Za několik hodin ježdení v areálu bývalého tankodromu jsme zjistili, že obě auta zvládnou výrazně více, než to z kabiny na první pohled vypadá. Také jsme si osvědčili, že obě auta spolehlivě dostane do kolen mazlavé bahno, se kterým si spíše silniční gumy neví moc rady. Zajímavý byl pak rozdíl v projevu obou vozů a leccos napoví už země původu.

Defender působí za všech okolností vyrovnaně, klidně a solidně. Dokonce je v terénu překvapivě pohodlný. Díky poněkud letargické reakci turbodieselu na plynový pedál se vyplatí jezdit spíše stabilním tempem a postupovat plynule a vytrvale vpřed. Velmi pomáhá také simulace uzávěrky nápravových diferenciálů pomocí systému ESC. Prokluzující kola jsou přibržďována tak, aby se výkon přenesl na ta s trakcí, což je však provázeno činností ABS a to tedy s sebou nese jeho nepříjemný zvukový projev. Instinkt by velil ubrat, protože ten zvuk fakt příjemný není, ale právě naopak, zde je potřeba jemně přidávat, aby se auto dostalo ven. Celkově budí Defender hodně důvěry i v začínajícím jezdci.

Buchanka nic takového nemá. Zato má mnohem příjemnější odezvu na plyn, reaguje živěji a citlivěji, třešničkou na dortu je typicky “žigulácký” zvuk motoru umístěného mezi sedadly. Tam, kde Defender důstojně a plynule postupuje vpřed, je Buchanka trochu jako kamzík. Ladně se vyhoupne na vršek kopce, aby vzápětí zmizela na druhé straně a vyděsila nepřipraveného řidiče tím, jak moc vlastně předek auta lítá nahoru a dolů. Trambusová koncepce, řidič úplně vpředu a krátký rozvor si vybírají svou daň v mnohem živelnějším jízdním projevu.

JInak řečeno, nezúčastněný pozorovatel by viděl staré zelené auto a šedivou dodávku, jak se šinou terénem, kam on by teda pěšky rozhodně nevlezl, ale v Defenderu se v klidné atmosféře probírá politika, počasí a co bychom si dali k večeři, zatímco v Buchance řvou spolujezdci na řidiče “davaaaaaj!” a snaží se přehlušit dunící hardbass. Obě auta zkrátka vyžadují jiný přístup, a přitom ve finále jsou si tak podobná.

Abych se přiznal, v terénu byla větší legrace s Buchankou, a její benzinový motor se mi ovládal mnohem lépe, na druhou stranu řidiči Defenderu necáká shora na stehna otvorem pod palubní deskou voda, britský offroad pak působí jednoznačně solidnějším dojmem a je lépe zpracován. Obě auta však romanticky laděné duše dostávají do dobrodružných nálad a podporují touhy objevovat a cestovat do neprobádaných dálek. Čistě pragmaticky, za jednoho Defendera můžete mít dvě Buchanky, a vydáte-li se na východ, budete mít větší šanci, že seženete díly, ale to už se pohybujeme v divokých vodách teorie. V terénu pak bude záležet na konkrétní situaci, nicméně bych si dovolil tvrdit, že se tato auta dají docela dobře srovnat.

Dnes to bude bez standardního verdiktu, pro mě osobně je však závěr jasný. Land Rover Defender je naprosto skvělý i se svými nedostatky a poučka o tom, že nemáme řídit své sny, tady zkrátka neplatí ani trochu. Nový Defender bude jiný, to je jisté, protože ten starý už zkrátka musel jít na zasloužený odpočinek. 

Technické údaje

Motor:  2198 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Výkon: 90 kW (122 k) při 3500 ot./min
Točivý moment: 360 Nm při 2000 ot./min.
Převodovka: šestistupňová manuální + redukce  
Pohotovostní hmotnost: 2043 kg 
Maximální rychlost: 145 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,8 s 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 11,1 l (12 l)/100 km
Cena s testovanou motorizací:  903 991 Kč, edice Heritage od 1 161 240 Kč (rok 2015)

 

Poznámka autora a poděkování 

Ve článku jsem napsal, že byl Defender patrně posledním z vysněných aut, které jsem ještě neřídil. Článek o Defenderu je ale také mým posledním, který bude zde na Autíčkáři publikován oficiálně. Chtěl bych vám tímto moc poděkovat za přízeň a třeba se ještě někdy v debatách okolo aut potkáme. Mějte se krásně!

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Podhorsky_Hater
06. prosince 2019, 09:32
10

Neznal jsem, ale RIP.

reagovat
beastar
08. prosince 2019, 20:24
0

A má i FB? Antimatejpodhorsky

Podhorsky_Hater
21. ledna 2020, 20:56
0

Jo

Pólin
06. prosince 2019, 10:40
5

Vždycky jsem si říkal: proč Ti řidiči defenderů tak machrují a mají pořád ten levý loket vystrčený z okna. Pak jsem se v tomautě svezl a zjistil jsem, že to není machrovina, ale nutnost, pokud si chce člověk alespoň trochu pohodlně sednout:D Jinak k těm hipsterům na začátku: myslím, že to zrno od plev se docela oddělí tím, kdo si to auto v reálu koupí. Hipster o tom bude do nekonečna básnit, ale nikdy si to nekoupí, protože je to drahé a v reálu dosti těžko použitelné... neznám jediného člověka, který by to auto měl a nepotřeboval ho... na couračku po městě to prostě není, jak už Matěj zmínil.
PS: je krásné vidět, že se na těch úplatcích od automobilek, které všichni dostáváte, dá zbohatnout tak, že může jít člověk ve třiceti do penze:D

reagovat
jirkas
06. prosince 2019, 20:48
0

Ale je i na courani do mesta, kratke, uzke a v8 s karburatorem zni nadherne ????

Ha
Habakukk
09. prosince 2019, 19:01
-1

v podání Land Roveru jako noční můra.

ma
martinw
06. prosince 2019, 10:47
2

Děkujeme pane Podhorský.

reagovat
JanSevera
06. prosince 2019, 10:55
1

Super článek/recenze!

reagovat
CerVus
06. prosince 2019, 11:05
-1

To auto už 20 let mělo být pod drnem. Tenhle krám hodný trabantu (i když trabant bude asi mnohem spolehlivější) je ostudou průmyslu. Leda, že bylo snem jeho tvůrců zprostředkovat modernímu řidiči jak to asi vypadalo za volantem Fordu model T.

reagovat
Ma
Malleo
06. prosince 2019, 11:08
0

No mohli to vyrábět dál, jako stroj času do minulosti :D

krab
06. prosince 2019, 11:45
1

Paráda a musím říct, že Defík v téhle barvě vypadá skvěle. Škoda, že už nebudeš Matěji psát články, rád jsem je četl. A ostatní jistě taky. Ale můžeš dát něco do blogu když přijde chuť a nálada :)

Řízení Land Rover Defenderu možná asi nepatří úplně mezi mé sny, ale spíš to vnímám tak, jako takovou tu "povinnou" autíčkářskou četbu. Tahle věc na mě taky ještě čeká, Defendera jsem fakt myslím ještě nikdy neřídil. Zrovna tak, jako jsem nikdy neřídil klasický Mini. Což bych hrozně rád...

Za volantem Buchanky jsem letos strávil asi 2 hodiny a stálo to teda za to. Počáteční šok vlastně nakonec i vystřídala radost, že jsem si mohl vyzkoušet něco tak bizarního a že něco podobnýho asi v životě už znovu řídit nebudu. A pak jsem si šel sednout na hoďku za volant Uazu Hunter a to mě šokovalo ještě víc.

Co mě opravdu láká je novej Defender. Jsem mezi těmi, kterým se moc líbí. Zrovna jako se mi nesmírně líbí teď nový Jimny.

reagovat
beastar
06. prosince 2019, 13:15
3

Hale když bude jíst hodně knedlíků Garáž/Seznam ho jistě osloví. Přece jen fungujou jak vysavač kdy, kdo psal v Čechách o autech tak toho Garáž potřebuje :D To je takzvaná taktika kdo nepíše pro nás píše proti nám. A jak jistě vítě hlavní sponzor Garáže je škodovka. Všichni kdo tam píšou včetně Kraba dostali novýho Supa fplný vropě na hlínách a metle. Takovej Žák ten si jezdí dokonce ve Sportlinu. Krab to vyřešil, tak že říká že je to auto rodičů... Nevěřte mu já ho viděl... jezdí do práce škodofkou. Proslíchá se že prej maj k tomu i CCeSky a tankujou jenom prémiovou naftu na ONU!
A já se ptám?!
Proč by sakra měl Matěj psát na nějakej ten Autíčkář kde to škodofka neplatí. Dacie ta je pragmatická. Žádný slevy a ani Logan v plný.... protože kdo by to chtěl.

-A ano ta barva tomu sedí. A má to klimu (WOW, WOW) Jezdit v tom jen, tak pro radost je asi jako jezdit pro radost v Avii. Musíš být trochu magor...

H_F
06. prosince 2019, 14:21
2

Novy Land Rover Pretender se mi sice libi jako trochu pohlednejsi alternativa serednyho Discovery, kdy sdilej unibody platformu i motory

Ale neporovnaval bych to s pravovernym offroadem na ramu s tuhejma napravama, jako je Jimny

krab
06. prosince 2019, 15:25
0

"Pretender" to je dobrý ... Hele ono to se bude vyloženě chtít s tím jít svézt a pak se uvidí jak se jim to povedlo / nepovedlo. Jestli bude na jaře i novinářská, tak si ho zkusím půjčit.

Beastar: Jo, to se ti taky povedlo. Rodiče fakt mají Superba :-D To víš, že se o nebývalý talent mladého pana Podhorského teď motoristická periodika div nepoperou. U nás je garáž vždycky otevřená :-D

BigBang
07. prosince 2019, 21:30
0

Def je jízdně hodně specifickej, ale to kouzlo... Sakra, mě chybí už teď! Novej Def bude prostě jen překarosovaná Discotéka. Prostě jen SUVéčko...

Adam Forman
10. prosince 2019, 06:33
0

Jezdit v Buchance pro radost (ano já tím jezdil i pro rohlíky a vlastně úplně všude) je jako řídit Avii. Defík je docela v pohodě. Je to velké staré auto, ale pořád je to auto a ne zmenšený náklďák :-) I když můžu být ovlivněný tím, že jsem do Defu přesedal přímo z UAZu.

Ja
Jacob13
06. prosince 2019, 11:56
2

Skvělý text. Nejlepší za poslední dobu tady. Tohle je pravý Autíčkář. Ne, Defender chybět nebude, ale Matěj jo, lepšího autora abychom tu pohledali. Dej vědět, kde jinde budeme moc hledat tvé články.

reagovat
beastar
06. prosince 2019, 13:08
2

Matěj píše fakt dobře o tom žádná. Že by ale byl tady konstantně nejlepší to si nemyslim. Ok, je to subjektivní pohled. Každopádně v čem se shodneme. Defender fakt chybět nebude:)

Kuře
06. prosince 2019, 16:47
0

Co mě vždycky nějvíc rozesmálo na týhle edici Defíka, jsou ty parádňácký krémový sedačky, už jsem o tom taky někde v testu slyšel, jak strašně moc se nehodí do pravověrnýho offroadu... Jinak Defender mám moc rád, jel jsem jen jako spolujezdec a to jen přes město, rád bych si vyzkoušel zpoza volantu a mimo asfalt... uvidíme, třeba někdy:)

Tak upřímě nemůžu říct, že by mě Matějův konec nějak překvapil, vždyť za poslední dva tři měsíce tu napsal článků jako šafránu... Škoda, vždy příjemné čtení, díky moc:)

reagovat
Ha
Habakukk
09. prosince 2019, 19:04
-1

Kožený sedačky jsou do offroadu nejlepší věc bahno utřeš hadrou a jde se dál. Hadra je k zlosti.

BubaaCZek
07. prosince 2019, 21:36
0

Tak dikes a drzim palce, at je trava zelenejsi!

reagovat
BigBang
07. prosince 2019, 21:38
1

Realita je taková, že se starej Def prostě nehodil do showroomu LR. Nová generace se dala udělat citlivě, třeba právě jako novej Jimny = zachování pravověrné offroad techniky okořeněné retro designem.

Mě jsem možnost jezdit 90" Td5 a 110" TD4. Obě auta super. Měřím 190cm s prostorem to je bída. Když jsem poprvý sednul dovnitř a chtěl nastartovat, nešlo to, protože jsem stál na brzdě a plynu místo spojky a brzdy. Je to taky jediný auto, u kterýho jsem jel i v zimě s loktem z okýnka :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac SLS  1997
Cadillac SLS

1997 rok výroby
300 koní výkon
4 500 ccm objem

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem

Jeep Commander V8  2006
Jeep Commander V8

2006 rok výroby
230 koní výkon
4 700 ccm objem