načítám data...

Komunikace mezi účastníky: Pojďme se bavit...

03. ledna 2021, 21:55 25 komentářů Jan Machač Editorial

Jak se dorozumět, když se nedá mluvit, a jak z toho mít dobrý pocit?

zobrazit celou galeriiEditorial: Komunikace mezi účastníky: Pojďme se bavit...

V poslední době si namlouvám, že jsem řidičem opatrným, čitelným a komunikativním. Nevím, nakolik se mi to daří a nechci do toho zabředávat, ale pojďme si projít pár věcí, které mě na komunikaci mezi motoristy baví.

Ale napřed mi dovolte malý úvod. Není pro mne veselejšího momentu, než když se řidiči na cestě umí elegantně dorozumět a vyřešit kupříkladu předjetí kamionu v noci tak, že se nikdo nezdrží a přitom je to bezpečné. I když třeba proti předpisům. Není nic hezčího, než vidět střapatou hlavu vyklánějící se z budky, jak kyne, že si chce poslechnout bavoráčka a že mám jet. Zároveň mě ale potěší každé mávnutí chodce, který se zapomněl, nebo zasnil a omlouvá se mi za to, že jsem musel trošku prudce brzdit. Taky mávám na řidiče, když se na mne vystresovaně koukají, nebo jsou bezradní.

Všichni si sice hrajeme na to, že umíme artikulovat, ale v provozu skutečně stačí jeden pohled do očí a dva lidé se mohou domluvit i na tom, že jeden počká a druhej jde. Jen prosím nezaměňujme oči za světlomety, koukejme se na řidiče, ne na auto, auta zatím mají grimasy statické.

Ale abych se jen tak nemotal v kruzích, zde krátký výčet gest a signálů, které používám a usnadňuji si tak posunkovou řeč. Zároveň jsem tak nějak vypozoroval, že jsou zrovna tyhle postupy tak nějak univerzální a ne omezené jen na Česko.

foto: PHC ALBERT SMITH, Public Domain Archives

Blikání

Ne blinkry, světelná houkačka, probliknutí dálkovýma… V poslední době na mne poblikávají hlavně lidé ohleduplní, kteří tak dávají najevo, že klidně počkají, až projedu. Na chodce to funguje stejně, když bezradně koukají, jestli zastavím, nebo ne, stačí je probliknout a oni už ví. Čím kratší bliknutí, tím přátelštější pozdrav. Takže když na vás pak někdo na dálnici svítí dlouze, můžete si být jisti, že je nas…štvaný. 

Všimněte si také poblikávání při předjíždění kamionů. Když ten předjížděný usoudí, že už má dost místa, blikne a předjíždějící se zařadí. K tomu se také váže děkovačka střídáním blinkrů. Což jsem zase neviděl u osobáků, tam se hamtá při děkovačce na "všechny čtyři".

Až na ty blinkry to kupodivu stejně funguje i na Floridě a nebo v okolí NY. Jen tam teda lidé spíš za tím volantem spí, než aby komunikovali… Co jsem ale nezažil v Česku je, že by taxikář stáhl okénko, v zácpě mávl na vesana v pickupu a pak zvolal "Hello sir, would you let me join, I got it wrong", neboli "Haló pane, byl byste tak hodný a nechal mě se připojit, popletl jsem to". Vesan zahalekal jako že jó, padly úsměvy a jelo se. 

foto: snappygoat.com, Creative Commons

Posunky

Přiznám se, že děkování ukázáním všech pěti prstů mi nikdy nepřirostlo k srdci, ale spolu s "Véčkem" zdvižených prstů na volantu se stalo univerzálním vyjádřením díků, když už najdou účastníci dostatek odvahy podívat se jeden druhému do očí.

Ale co mne vždycky dostane je, jak neumíme navigovat při couvání. Když chcete řidiči naznačit, kam má točit volantem, tak jednoduše naznačte točením volantem tak jak chcete, aby točil on. Zabořte prst do vzduchu a virtuálně točte. Volání doprava a doleva nedává smysl lidem, kteří si to napřed nedomluví. A v tomto mi prosím věřte, já už se snažil navigovat tolik aut, která nakonec nabourala…

A pak je tu rukou naznačené otevírající se oko, jehož horečnatým ukazováním kolemjedoucím autům se mi často podaří řidiči naznačit, že má rozsvítit světla. A to je spolu s připomenutím, že motorkáři děkují vykopnutím nohou k posunkům za mne vše.

foto: pixabay.com

Čitelnost pohybu

Nejen aktivní komunikací je však řidič živ. Jistě to také umíte v provozu vypozorovat: Někdo, kdo by chtěl do levého pruhu, ale bojí se a tulí se k čáře, aby pak dal blinkr po jejím přejetí. Auta poslušně se sunoucí ke krajnici, když za sebou uvidí motorku, to dá motorkáři jistotu, že se o něm ví a přitom jde často i jen o podvědomou reakci a nikoli pokus o komunikaci per se.

Ostatně i z pozice vozidla za kamionem se dá také soudit, co má řidič za lubem. Pokud má ambice předjíždět, bude ke kamionu blíže a bude se koukat podél středové čáry dopředu. A často se pak stane, že se jen smutně stáhne, když uvidí něco v protisměru. Já pak často ani tuto vyčtenou nepřímou informaci ani neověřuji a čekám s ním.

Nepsanou abecedu si navíc uvědomuji i z té druhé stránky vždy v momentě, kdy jedu ostřeji, než okolní provoz. Samozřejmě, že chodce na přechodu pustím, jen holt jdu trošku více na brzdy. A chodcům se nedivím, že funícímu nevejdou do jízdní dráhy. Můj způsob jízdy prostě přestal zapadat do škatulky "normální" a dopadl do škatulky "šílenec". Jak rád pak chodce probliknu, aby se mohli uklidnit, že šílenec je nepřejede.

 

A jak to máte vy? Přijde vám, že jsem příliš sluníčkový a popisuju hlouposti, protože na vozovce je potřeba nadávat, nebo máte pocit, že by lidé jen měli dodržovat předpisy a neřešit nic víc? A jak byste naznačili řidiči, který prudce zabrzdí na hlavní, aby pustil cyklistu z vedlejší, že vás rozhněval? Tolik otázek…

Těším se na diskusi!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Autíčkový Jelen
04. ledna 2021, 00:29
1

To probliknutí na chodce je super. Né vždy je vidět z pozice chodce na řidiče (odraz, atd.), probliknutím člověk ví, že může přejít a začne přecházet ještě než auto zastaví...celkově to přispívá i plynulosti provozu.

reagovat
ma
martinw
04. ledna 2021, 08:20
3

Probliknutí aby zhasnuli zbytečně rozsvícenou mlhovku - to se povede tak u 10% ridicu, ostatni nechapou nebo si to vylozi uplne jinak. Nemam rad kdyz jsou ostatni ridici a ucastnici hodne velkorysy a davaji zbytecne prednost, takove to pokynuti rukou ze muzu vyjet z vedlejsi je super ale rikam si jak bych to vysvetloval v pojistovne - okolni ucastnici provozu s timhle nemusi uplne pocitat...

reagovat
beastar
04. ledna 2021, 10:29
5

Když blikneš na Alfu kvůli mlhovkám v Létě, tak ji nezhasne problikne tě zpátky a pozdraví tě zdviženou rukou. Osobně vyzkoušeno:D

martin_100
06. ledna 2021, 16:19
-1

Jo a nebo to ignorujou a pak za nima jedeš kdoví jak dlouho s dálkovýma. Tak klepou o brzdu a dělají všechno možný ale mlhovky nevypnou. Na nově totiž říkali že je maj používat.

Arden
21. ledna 2021, 06:33
0

Na zbytečně zapnuté mlhovky se snažím upozornit probliknutím předními mlhovkami. Bohužel to málo kdo pochopí...

S.
S.h.I.t.
04. ledna 2021, 11:34
1

Gesta pouzivam casto a jsem rad, kdyz i ostatni to umi. Staci lehke mavnuti ruky jako pokyn ze davam prostor, popr probliknuti... Z pozice motorkare dost casto pouzivam podekovani nohou.
Blinkrama dekuju kamionum, osobakum vystrazkama, neb blinkry na stridacku vetsina osobaku moc nechape. Zaroven, pokud nekdo takto podekuje mne, dostane problik dalkovkama ala "neni zac"
Z pozice chodce, ac mam na prechodu prednost, tak pokud auto stavi kvuli mne (tzn neni tam hrozen lidi), tak mu proste mavnu "diky".
No... a hanlive gestikuluju jen na ty, co me primo ohrozi. U ostatnich si sice casto neco reknu, ale ven to slyset neni a posunky u toho nedelam :D ... Klakson mi na aute netroubi, takze max prosviceni dalkama...

reagovat
beastar
04. ledna 2021, 13:02
4

Ono spravna TIRacka dekovacka jde s trojblikem blbe. A vazne to malokdo chape. Me troubi klakson dobre, ale nepouzivam ho skoro nikdy to uz musi byt nekdo fakt kamikadze a ohrozit me.

Sam nemam rad troubeni kvuli kazde hovadine. A za posledni rok uz sem na frajera, co bezduvodne troubil 2x dosel k okenku podiskutovat. Naschvali a bezduvodny troubeni me fakr sere jakoze hodne.
-
Komentář upraven 4. 1. 2021, 13:02:16

S.
S.h.I.t.
04. ledna 2021, 15:14
0

Jo no, tripling me ani nenapadl jako duvod proc ne a pritom je relevantni.
Ale i tak trochu jinej svet a moc beznych "polovodicu" aut tomu nerozumi. A potkal jsem se i s tim, ze klasicke motorkarsk epodekovani nohou berou jako projev agrese - kopanec. :-/

beastar
04. ledna 2021, 15:52
1

Boze to podekovani nohou zna snad kazdej. Logicky na motorce je to nejlepsi.

S.
S.h.I.t.
04. ledna 2021, 16:10
0

Kez by :D . Osobni zkusenost z benzinky, kdy jsem za to dostal pojed "co si to jako dovoluju"

Po
Pospis
04. ledna 2021, 19:35
0

Kopnutí nohou. Opravdu je to poděkování. Pokud motorkář zvedne levou ruku v pěst. tak to značí nebezpečí, ne nehrozí.

Frankie
05. ledna 2021, 11:19
1

K tomu troubeni, fakt čím min tím líp. A vůbec nechápu troubeni na cyklisty a to říkám z pohledu cyklisty. Vždy se leknu a je zatím jen štěstí, že nejsem ve skarpe nebo pod koly troubiciho. A to fakt myslím ty v celku bezdůvodně stavy, kdy nemůžu jet až na hranici krajnice apod.

S.
S.h.I.t.
05. ledna 2021, 15:36
0

Na to je ten nefunkcni klakson idealni :D . Kdyz jsem fakt nastvany, tak se proste naprazdno opru o volat a nadavam vevnitr auta :D

martin_100
06. ledna 2021, 16:22
-1

Tak tak na cyklisty nemáme klakson ale ostřikovače!

Frankie
06. ledna 2021, 17:07
2

Jelikož jsem i cyklista, tak na ně nemám ani ty ostřikovače, ale toleranci a někdy i trpělivost...

PepaSFI
06. ledna 2021, 18:18
1

teď budu za sviňuchu ale musím. Řidiči, netrubte na cyklisty,je to pro vaše dobro. Nechte ho ať se někde umlátí sám, u toho přece být nemusíme, natož do toho být angažován. Zákon sice dovoluje použít houkačku k upozornění předjížděného, ovšem cyklisti na nějaké zákony kašlou a protože se za jízdy naprosto nevěnují řízení a vůbec nesledují provoz a někteří to ještě vydávají za pozitivum, houkačky se leknou a padnou vám pod kola. A to je něco co fakt nechci. Ne že by debila bylo škoda, jen za ty potíže to nestojí. Ne, opravdu s nima nemám trpělivost ani toleranci, nezaslouží si to, jen se chci vyhnout zbytečným potížím. Když se někdo chce svým ignorantstvím a tupostí zasebevraždit, budiž mu dopřáno. Jen já u toho radši nebudu.

martin_100
07. ledna 2021, 15:05
0

Právě proto že jsem i cyklista bych ty "nesmrtelný" hovada pro který zákony neplatí (ani fyzikální) bral radlicí nejradši.

PepaSFI
04. ledna 2021, 19:22
1

ono to s tím probloknutím není až tak jednoduché. Lidi mají mediální masáží zafixováno že dálkama blikají agresivní hovada co se někam chtějí vecpat. Mockrát jsem se setkal s tím že chodec je pak ještě víc zmatený a neví jak reagovat. A taky, v první řadě je to výstražné znamení. Už jsem to mockrát prezentýroval, mě se nejvíc osvědčilo na chodce mávat rukou. Skla zatmavený nemám a málokdy se sklo leskne tak aby nebylo vůbec nic vidět, ta ruka je dost výrazná. Funguje to stoprocentně, teda kromě zombie co mají hranici světa na displeji telefonu. Je to naprosto nezaměnitelný, čitelný, chodci reagujou z dálky, v pohodě přecházejí a obvykle i děkují.
Jako poděkování při vizuálním kontaktu používám prostě palec nahoru, eventuelně blik výstražkama. Vím že někteří kamionisti dělají ten přeblik, jenže to může být okolím špatně pochopeno. Jo a kaminům někdy děkuju přes vysílačku, obvykle pak následuje údiv kdo se to ozývá protože u osobáku to není zrovna obvyklá výbava.

Jo a ještě k tomu vozidlu za kamionem, pokud se drží blízko a vykukuje, držím se dál, protože ano, bude to probíhat přesně tak jak je popsáno. Vykukuje, vykukuje, má ambice předjíždět, vyrazí a najednou proti jede auto. Chvíli stojí na plynu jak rudoarmějec na padlým germánovi, vzdálenost se krátí, TDI nemá ten zátah jak se povídá v hospodě protože při tom plazení za kamionem je na šestku pod otáčkama. Dup na brzdu a klička zpátky za tu stodolu na kolečkách a všichni za ním co to mají stejně, v tu chvíli brzdí jak v kresleným filmu.

reagovat
Be
Beran
05. ledna 2021, 00:05
2

Ze vykukujici auto nalepene za kamion smrdi prusvihem souhlas. Nema prostor nabrat rychlost. A pri vetsim odstupu se i lepe vykukuje do protivky a overuje prostor pred kamionem ve vlastnim pruhu.

sheogh
05. ledna 2021, 12:19
0

Souhlas, blikani je super, casto i ukazuju rukou, kdyz treba z totalne ucpane hlavni poustim ty na vedlejsi..

Ta okynkova komunikace docela frcela v zurichu - bezne nekdo z okna poprosil o pusteni do pruhu, kdyz se spatne zaradil.. a fungovalo to i obracene, treba po ceste z prace ve spicce stacilo z vedlejsi hodit psi oci na hlavni a za chvilku nekdo pustil plyn a ukazoval at jedu :-) pekne

V brne mam posledni dobou stesti na autobusy, minule pri odbocovani doleva na me bliknul z protismeru a moment pockal..

reagovat
Ch
Chochin
05. ledna 2021, 12:29
0

Vzdy je lepsie vidiet si s inym ucastnikom premávky z oci do oci, hlavne kvôli bezpecnosti.
Co sa zdvihnuteho palca tyka, tak si pamatam na svoju sluzobku v Brazilii, kde soferi dost casto pouzivali vztyceny palec bud ako podakovanie, alebo proste ho len tak ukazali, ked sa chceli niekam dostat a necakali ani na reakciu druheho sofera.. proste ukazal palec hore a z vedlajsej sa na hlavnu natlacil s usmevom a vsetci boli v klude :-)

reagovat
gramo
05. ledna 2021, 13:17
0

Uvědomil jsem si, že málo sleduju, co se děje uvnitř jiných aut. A stejně tak se moc nepokouším v autě gestikulovat, nějak vnitřně nepočítám s tím, že to někdo vnímá. Možná to souvisí s tím, že v městském provozu, kde se tahle doplňková komunikace využije nejvíc, toho moc nenajezdím. Vlastně i na přechodu se dívám, jak rychle se auto blíží a jestli zpomaluje -- ale jestli vevnitř řidič mává, dělá opičky nebo se šťourá v nose si nevšímám. Zkusím se polepšit :)

reagovat
va
vaard3n
05. ledna 2021, 19:12
0

Blikání na chodce mi přijde lepší než ruka, protože to zahlédnu i periferně, na tu ruku za předním, obvykle dost lesklým, předním sklem, musím přímo koukat. V noci samozřejmost.

Děkování blinkry je fajn, akorát se u toho v osobáku musí člověk natáhnout obvykle někam na středový panel, kamioňácký trojblik mi přijde lepší. Ale dělám to, osobně mi to taky zlepší den, když někdo poděkuje, nebo se omluví za blbost (obecně jsem toho názoru, že k nehodě je potřeba 2+ blbosti nebo 2+ blbce, a sám jsem kolikrát udělal za volantem pěkné voloviny, kde mne zachránilo, že přemýšlel někdo jiný).

Dálkovýma je fajn dát vědět i napojujícím se vozidlům právě po stylu kamionů = vím o tobě, můžeš. V Kanadě jsem tím truckera asi překvapil, děkoval rukou z okénka ještě když jsem ho předjížděl. Osobáky tohle moc nechápou ... 1x pohoda můžeš, 2x co blbneš!?

Jako cyklista někdy mávnutím ruky ukazuji, zda mne může nebo nemůže auto předjet ... ale vzhledem ke stavu silnic, hustotě provozu, a smradu dieslů, jsem na to víceméně rezignoval a po silnicích, kde hrozí provoz, se prostě nepohybuji :)

Na dálnici, když mám na zadku nalepeného důležitého spěchajícího vola s dálkovýma, pouštím mlhovku = vím o tobě, neser. Ale asi to nechápou :D :D :D

reagovat
martin_100
06. ledna 2021, 16:07
0

Mě spíš dostává chování některých individuí když udělají chybu nebo nějakej kopanec.
Nedávnej příklad:
Jedu za černy focusem v kombíku. Blížíme se ke křižovatce kde už z dálky svítí zelená. Nikde nikdo auto chodec nic jen naše dvě auta zasebou. Přijedeme ke křižovatce (stále svítí zelená) a focus najednou stojí. Ťukno o klakson. Žádná nasraná houkačka. Prostě takový to "tůt" jeď ;-)
Focus se rozjíždí a vidim jak se zvedá pravá ruka. Očekávam omluvný mávnutí "jsem se zasnil". Jo pánové omyl. Fakáč podpořenej několikerým trhnutím ruky. Co to jako má bejt?
Pak měl chlapec asi horký chvilky. Bohužel jel ještě velkou část trasy shodný s mojí trasou. Ani jsem nějak nechtěl ho nějak inzultovat či požadovat vysvětlení. Jen jsem prostě jel za nim. Chlapec vypadal dost nervozně než se naše trasy rozešly. Možná si uvědomil možná ne.... V každym případě takovým chováním si koleduje. Až takhle hrdině "omluví" svou chybu před někym prchlivym z jeho obličeje a nejspíš i z nalštěnýho laku moc nezbyde.

Proto všem doporučuju aby se gesto s prostředníčkem rychle odnaučili. Jednou se vám dost vymstí.

reagovat
beastar
06. ledna 2021, 19:15
1

To je pravda. Uz se mi podobna vec stala taky. Nedavno sem jel z vedlejsi vjel sem pred auto ktery bylo odeme tak cirka 500m. Odbocil vlevo. Typek si samozrejme neodpustil troubeni jak kdyby me mel snad liznout. A taky zvedal rucicku.

Mel sem cas tak sem pustil kameru a jel zanim. Nijak sem ho neinzultoval ani sem to nemel v umyslu. Typek jel podle predpisu chvili, pak mel nabeh na ujizdeni. Cekal sem jestli treba zastavi, zkusi vybrzdit nic. Tyhle frustrovany daily heroes nechapu. Jo a byl to trojka okyna kombik rs modra barva ne verze.

Nekde asi po 12km sem ho nechal odbocit a jel domu. Ja nevim proste kdyz sem pica a udelam chybu, tak to uznam. Kazdej ji udela. Cas od casu. Tohle zbytecny troubeni, naschvali a umyslne vytvareni nebezpecnych situaci pripadne delani velblouda z komara. To mam fakt rudo pred ocima.

To je spis ale to mestsky jezdeni. Kdyz jedu nekam dal malokdo me stiha nasrat.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Toyota Celica Sti 1993
Toyota Celica Sti

1993 rok výroby
105 koní výkon
1 587 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989 1989
Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989

1989 rok výroby
147 koní výkon
3 340 ccm objem

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem