načítám data...

Kia XCeed PHEV: Nemusím se vytahovat

Takhle bude jednou vypadat nabíjecí auto pro ‚běžného občana‘ – dobře promyšlené, ale ničím nevyčnívající. Až si ho ovšem běžný občan bude moci dovolit...

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Některá auta vplouvají na trh skromně a bez humbuku, jako by o nic nešlo, jiná to mají přesně naopak. Celý svět kupříkladu ví, že loni na podzim dostaly Toyoty do systému Carplay. Bylo kolem toho haló od Kaffeklubenu až po Jižní pól, přitom si nejsem jistá, že je to záležitost k chlubení. Loni jsem se takhle díky svému synkovi naučila písemné dělení a taky to nikde moc nevykřikuju. Každé malé děcko taky ví, že se v Indii bude prodávat Škoda Kušák, přitom to pro nás má zhruba stejnou informační hodnotu jako předpověď počasí pro Ulanbátar. Ale věděl někdo z vás, že je na trhu Kia XCeed do zásuvky a že je to docela povedené auto? 

Korejský (a trochu slovenský, vyrábí se kousek od Žiliny) hatchback na chůdách nám redakcí projel prozatím ve dvou benzinových variantách a pokaždé zanechal veskrze pozitivní dojem. Dokonce i na Adamovi, kterého jinak na věci zavánějící trendy koninou moc neužije. Je to jedno z těch aut s nejasnou pozicí na trhu, která vás na první dobrou nejspíš nenapadnou, ale o to příjemnější překvapení vás čeká při jízdě. Dost možná pak budete nějakou chvíli uvažovat, jestli evropské středoproudé produkci ve srovnání s Koreou tak trochu neujel vlak.  

Zvenčí se mi XCeed opravdu líbí. Poslední dobou se mi vlastně líbí skoro každá Kia, jelikož design velmi zdařile balancuje na hraně konzervativismu a svěžesti. Začalo to příchodem Petera Schreyera a od té doby si modely drží vcelku konzistentní designový jazyk, aniž by působily fádně. XCeed z běžného škatulkovacího schématu trochu vybočuje. Není to hatchback, na to má příliš velkou světlou výšku – dokonce větší než SUV Sportage –, ale není to ani typický crossover, na to je zas karoserie příliš placatá. Trochu mi připomíná první GLA, které se mi taky líbilo (a nikdo to nechápal). Snad jen ty falešné výfuky bych si ušetřila, proč nejít proti proudu ještě trochu víc?

Uvnitř najdeme uspořádání, které nepřekvapí absolutně ničím. Ze všech asijských automobilů působí právě Kia nejvíc evropsky, skoro bych se nebála říct německy. Konzervativní tvary – volant je kulatý, tlačítka hranatá – doplňuje pragmatické rozmístění ovládacích prvků a ergonomie, jíž nemám co vytknout na první, druhý ani třetí pohled. Když se trochu rozkoukám, vidím snad všechnu myslitelnou výbavu od vyhřívaného volantu, přes odvětrávané přední sedačky (a vyhřívané zadní) a nafukovací bederní ‚polštářek‘ až po adaptivní tempomat a parkovací kameru s pěkným rozlišením. Ale tohle všechno už jsme viděli i na předchozích spalovacích variantách. Teď nás asi bude nejvíc zajímat jízda a obecně soužití s nabíjecím hybridem. 

Pod kapotou je benzínová šestnáctistovka, tentokrát ovšem v atmosférické verzi a s nevalnými 105 koníky. Výkonový doping má místo turba na starosti elektromotor, který přidává dalších 60 koní. Celkový výkon soustavy udává číslovka 104 kW neboli 141 koní. Na pohled to věru není mnoho a neoslní ani papírová hodnota zrychlení z nuly na sto  –  11 vteřin. Tentokrát tu tedy nemáme žádného trhače asfaltu, který by velikášsky demonstroval dominanci elektrického pohonu. Pořád si můžete užívat hbité rozjezdy z místa a na semaforech ukazovat záda mnohem výkonnějším vozidlům, jinak je ale tenhle pohon nastaven na úplně běžné užívání.

Udávaný dojezd na elektřinu činí 58 km dle WLTP, a přestože zcela exaktně to změřeno nemám, po týdnu ježdění převážně po městě a občasného nabíjení nemám důvod nevěřit. Systém totiž velmi dobře rekuperuje a baterii dobíjí tak, že si toho skutečně všimnete. Po chvilce plachtění hned naskočí nějaké to procento. Auto navíc zůstane úsporné i poté, co se baterie téměř vybije (vždycky si ponechá cca 10 % do rezervy). Na benzín s občasným vypomáháním elektromotoru jede většinou za nějakých 5 litrů. V tabulce technických údajů chybí hodnota spotřeby v testu zcela záměrně – jezdila jsem se spotřebou od 1,5 do asi 6 litrů. Samozřejmě to můžu zprůměrovat, ale výsledné hausnumero vám neřekne vůbec nic. Jako u všech plug-in hybridů záleží na tom, jak auto používáte.

Spolupráce benzínu a elektřiny je příkladná a momentální pohon někdy rozeznáte jen podle svítících kontrolek na přístrojovce. Zvuk motoru vyruší v okamžicích, kdy chcete hodně výkonu, typicky při zrychlování do kopce, a při prudkém dupnutí na plyn. Převodovka má totiž sklon řadit spíš ve vyšších otáčkách. 

Jen jednu mouchu musím hybridnímu XCeedu vytknout. Není možné ho donutit k jízdě čistě na elektřinu a dosáhnout tak nulové spotřeby paliva. I když si zvolíte EV režim, spalovací motor občas spíná – například když přijde náhlý požadavek na víc výkonu nebo je venku zima a vy si chcete zatopit. Neříkám, že je to zásadní problém – městská spotřeba mezi jedním a dvěma litry benzínu je pořád parádní – přesto by mi přišlo logické tuto volbu mít. 

S ostatními trampotami v životě elektromobilisty už nemá nic společného XCeed, ale jen a pouze stav infrastruktury, která zatím není pro elektrifikovanou jízdu dostatečná ani smykem. Nabíječek je málo. Pokud je najdete, musíte mít sakra kliku, aby byly volné. Každou chvíli vám do nabíjení hodí vidle nějaká banální komplikace, třeba nefungující platební terminál, aktualizace systému nebo podobná blbost. Když v dešti naštelujete auto i kabely a pak to zase můžete celé sbalit, protože “vyskytla se chyba”, dokáže to vymotat do běla. Pořád platí, že plug-in hybrid je fajn, pokud můžete nabíjet doma i v práci. Pokud jenom doma nebo jenom v práci, pořád se to dá ustát, ale z veřejně dostupných elektronů moc daleko nedojedete. A to se nebavíme o nabíjení zadarmo, o které se musíte u Lidlu porvat s pěti dalšími nadšenci do ekologie, ale o běžné ‚neregistrované‘ ceně nějakých 7,50 za kilowatthodinu. 

Tím se dostáváme k obvyklému závěru, že ekonomický smysl PHEV setrvává v dalekém nedohlednu. Za benzinový XCeed s novinářskou výbavou, jaký jsme měli na test před rokem, zaplatíte nějakých 750 tisíc. Nabíjecí hybridní varianta vyjde na milion. Ano, výbava je parádní a připlácet už si můžete jen za barvu, kožené sedačky a pár dalších detailů, jinak má auto všechno. Jenže pokud nejste nadšenec do technologií a nevyžíváte se ve sledování toků energie vtělených do efektních animací, volbu PHEV si prostě obhájit nedokážete. 

Za tyhle okolnosti ovšem nemůže Kia XCeed. Ta je velmi příjemným autem s neotřelou vizáží a ergonomicky promyšlenou kabinou. K tomu je i velmi dobrým plug-in hybridem bez zbytečných složitostí, který vám umožní realizovat převážnou většinu městského přemisťování na elektřinu. Nemusí se vytahovat, zákazníci si k ní určitě najdou cestu. Až bude PHEV varianta stát o pár desítek tisíc víc než spalovák, určitě se pro ni rozhodnu radši než třeba pro diesel. I kdyby jen pro to božské ticho na palubě a rychlé starty na světlech.  

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 580 cm3 + synchronní elektromotor
Výkon: spalovací motor 104 koní (77 kW) 
           elektormotor 60 koní (45 kW) 
           celkový výkon soustavy 140 koní (104 kW) 
Celkový točivý moment soustavy: 265 Nm v 1 000 – 2 400 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová DCT
Maximální rychlost: 160 km/h (el. omezená)
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 1,4 l/100 km
Cena (XCeed PHEV Premium): 999 980 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
10. března 2021, 22:31
0

Jako fuj, sice jedete na elektřinu ale co to zrychlení, co to omezení na 160km/h, co ta cenovka. Taky to nechápu.

reagovat
riderhenry
10. března 2021, 22:49
11

Tohle vypadá jako docela dobrá studie na téma "jak by vypadalo auto, kdyby nefungovalo tržní hospodářství, ale diktát nějaké pomatené instituce" :D Musí být strašně těžké psát recenzi na auto, které má úplně stejně dobrého brášku (myšleno běžnou verzi 1.4 T-GDI) za poloviční cenu.

Musím si rýpnout - tohle jsme nějak nepochopil: "Nemusí se vytahovat, zákazníci si k ní určitě najdou cestu. Až bude PHEV varianta stát o pár desítek tisíc víc než spalovák, určitě se pro ni rozhodnu radši než třeba pro diesel." Až? Jakože až to bude dotované, nebo mi snad unikl nějaký unikátní vynález, který tento typ povozů výrobně postaví na úroveň nákladů za "normální" auto?

reagovat
ge
geralt
11. března 2021, 06:13
1

Dotace možná, osobně to vidím na uvalení dalších daní na klasické spalovaly... my si tu ekologii rozvracet nenechame!

Viola Procházková
11. března 2021, 07:36
2

Já si furt myslím, že se to tam skrz větší objemy výroby, optimalizace a další hacky dostane. Samozřejmě za předpokladu, že se elektrifikace bude tlačit dál a nestane se z ní slepá vývojová větev. To jisté není a ještě míň je jisté, že se toho dožiju.

Slova chvály se v tomto případě vztahují k funkci auta a PHEV. V kontextu aktuální nabídky PHEV (které mají všechny úplně stejně ustřelenou cenovku) je tohle konkrétní jedo z těch povedených.

st
st. Padre
11. března 2021, 09:10
-2

Auta se cenově srovnají, běžná budou zdražovat a přiblíží se k hybridům a elektrice.
Kedlubny raději ne, po těch se hodně prdí.

ge
geralt
11. března 2021, 15:24
2

@Viola: tento optimismus nesdilim, jelikož větší poptávka po bateriích povede k nedostatku materiálu potřebného k jejich výrobě (zdravíme africké děti do lithiových dolů). Je to stále dokola, je nutný nějaký posun v technologii, baterie má příliš malou energetickou hustotu... kedlubna cajk, příště celer!

MB
MBMB
12. března 2021, 00:25
0

Tady si někdo plete lithium a kobalt...
Bohužel to se týká všech li-ion baterií využívajících kobalt, včetně mobilů, laptopů atd. Zároveň existuje řada dalších surovin a produktů, kde se využívá ať už dětská či obecně nehumánní práce. Raději o tom hovořme jako o celku. Využívat ten argument účelově jen u elektrických aut svědčí o jistém ne úplně racionálně založeném zaujatí. A ta záměna lithia a kobaltu tomu jen dává korunu. Najednou se někdo hrozně stará o africké děti, ale reálně o tom očividně vůbec nic neví.

František Čáslavský
10. března 2021, 23:16
6

Prosím pěkně, já bych chtěl vysvětlit tu kedlubnu :D

reagovat
bkralik
10. března 2021, 23:34
2

(b)kralik hlásí, že kedlubna dobrá a příště klidně může být mrkev :-D

Kuře
11. března 2021, 00:32
0

Jablíčka shnily v testu Toyky...;))

Viola Procházková
11. března 2021, 07:44
6

Minule mi někdo ošklivě pomluvil jabka, přestože jsou bio, z domácí produkce a touto dobou nejchutnější. Takže trucuju.
A Králíku, tebe musím zklamat, mrkev je do cupholderu tvarově zcela nevhodná.

ro
rock
11. března 2021, 09:33
0

No, tvarově naopak mimorádně vhodná by byla například hrst fazolí. Je to taky jedlé a téměř nezávislé na tvaru cupholderu (pokud ovšem držák nemá perforované dno a stěny)...

togi
11. března 2021, 06:22
2

Vždy než začnu číst článek, tak si projdu fotky a dneska mě to teda nezklamalo. Ta kedlubna je pecka :D

reagovat
PB
11. března 2021, 06:28
0

Jablka dosly, ted jedou kedlubny:)

reagovat
st
st. Padre
11. března 2021, 09:08
-3

U těchto aut je podstatným údajem hmotnost. Např. U Octavie ty baterky váží cca 350 kg.

reagovat
ro
rock
11. března 2021, 09:28
1

Fejkové (nevyužité) vývody pro výfuky vyplněné fejkovou (zaslepenou) náhradou fejkového (plastového) tahokovu... to už je snad za hranou...

reagovat
beastar
12. března 2021, 15:08
-1

Já jenom v koutku duše doufám že nejsem běžný občan. Protože paní redaktorko to raději kedlubnu než tohle jako běžné auto.

reagovat
Viola Procházková
12. března 2021, 15:13
1

Respekt tvému názoru i kedlubnám. Běžný občan bezesporu nejsi, to bych se nebála. Jen pozor, aby ses nedopouštěl prohřešku, který občas vytýkáš ostatním – automatické kritiky auta, ve kterém jsi nikdy neseděl. Pokud to tak není, už mlčím.

beastar
12. března 2021, 15:19
0

:D Jasně. No když já snad asi nechci. Musím věřit tomu že pro ty běžné občany je to Grande macchina.

krab
12. března 2021, 15:19
0

Za všechno jistě může ta kedlubna .... být tam vyfocená taková brokolice, hned budou ty komentáře veselejší...

Viola Procházková
12. března 2021, 15:27
0

No jasně, příště tam strčim flašku kořaly...

ma
magnum
12. března 2021, 22:26
1

Dík za pěkný test, paní Violo ! Sice bych si tohle auto nekoupil, ale test jsem si přečetl třikrát. Váš styl je osvěžující pěkné počteníčko. Škoda, že píšete tak málo..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem