načítám data...

Kia XCeed 1.6 T-GDI: Jiné pojetí hatchbacku

Rádi byste auto s vyšší světlou výškou, ale zároveň se vám příčí SUV? Kia má řešení...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia XCeed 1.6 T-GDI: Jiné pojetí hatchbacku

Letos tomu bude 14 let, co se na automobilovém trhu objevil model Ceed (tehdy ještě se zvláštním apostrofem uprostřed). Za tu dobu se z takového malého otloukánka zvládnul proměnit v respektovaného zástupce v nižší střední třídě. Zatímco první generace polehoučku a lehce nesměle našlapovala v tomto nabitém segmentu, druhá se plně etablovala jako právoplatný a silný člen smečky kompaktních hatchbacků. Třetí a stále aktuální vydání posouvá jméno Ceed zase o chloupek výš a pomáhá si k tomu především přidruženými modely. Stylový kombík Proceed mě loni na podzim velmi příjemně překvapil svými jízdními vlastnostmi, takhle má vypadat sportovně střižené kombi. Když Kia prvně oznámila, že Proceedem to nekončí a přijde ještě jedno auto, které bude patřit do rodiny Ceedu, docela mě zajímalo, kde přesně bude jeho pozice. Proto jsem neváhal, když se v redakčním kalendáři objevil XCeed a uzurpoval jsem si jeden pro sebe. Jaké poznatky mi přineslo týdenní soužití s tímto lehce zvýšeným hatchbackem? 

První recenzi XCeedu jsme vám zprostředkovali již před pár týdny. Pamatuji si, že kolega Adam, jehož doménou jsou především offroady a vozy ruské provenience, byl z kanárkově žluté Kie až nečekaně nadšený. V rámci poctivé a zodpovědné přípravy k testu jsem si dopředu načetl, co mě vlastně čeká. A upřímně, byl jsem z toho poněkud zmatený. Je to hatchback? Nebo snad crossover? A do toho zprávy kolegů, že se vlastně docela hezky řídí, a že podvozek patří mezi silné stránky tohohle kříženečka. S hlavou plnou otázek jsem za sebou zabouchl dveře a vydal se na první kilometry. Stejně jako Adam mohu říct, že Kia XCeed je zajímavý počin na poli kompaktních hatchbacků a přes prvotní nedůvěru je to auto, které má co nabídnout. 

První pohled na tento, poněkud nafouklý, hatchback ve mně nevyvolává kdovíjak přehnané nadšení. Přední část sice jasně prozrazuje příbuzenský vztah k obyčejnému Ceedu, ale celkově vzato je to jiné auto. S běžným Ceedem se shoduje akorát rozvor a přední dveře, jinak je XCeed kompletně jiný. Lehce zvýšená stavba karoserie je patrná na první pohled a chválím, že si nepotřebuje pomáhat přehnaným oplastováním, které zvyšuje “hustokredit”. Oněch plastových doplňků je tak akorát. Prostě a jednoduše je to pořád hatchback, který si nesnaží hrát na to, že zdolá na požádání offroadový polygon. Upřímně přiznává svou vyšší světlou výšku (184 mm, což není špatné), kterou využijete především v městkém provozu. Nemusíte se bát narostlých obrubníků ani jiných obvyklých překážek, kterých jsou naše města plná. Co mi však úplně nesedlo, je zadní část vozu, která trpí syndromem ocucaného bonbónu. Ale co se nelíbí mně, to může být pro jiného naopak super, takže design ať hodnotí každý, dle svého gusta. 

Na rozdíl od mírně extravagantního zevnějšku je interiér prakticky beze změny převzatý z běžného Ceeda. Což přináší dvě věci. Za prvé; je kvalitně sestavený. Nikde nevrže, plasty nevyvolávají dojem, že jsou tvořeny z recyklovaných PET flašek a ergonomicky je v naprostém pořádku. Na druhou stranu je však také zoufale nudný. Padesát odstínů černé (dá se řešit žlutým interiérovým paketem) působí lehce ponurým dojmem, což u modelu, který je prezentovaný jako funky auto, poněkud zamrzí. Ozvláštnění přináší jen digitální přístrojový štít, který má opravdu skvělé rozlišení (a zasloužil by rozhodně větší možnosti individualizace) a také o něco větší obrazovka infotainmentu, která dorazila s modelovým rokem 2020. Prostornost interiéru je zcela v pořádku a subjektivně (sorry, s metrem jsem vnitřek vážně neprolézal, na to se mám moc rád) se mi zdá, že konstruktéři zvládli na stejném rozvoru vykouzlit o něco větší prostor pro posádku, než je tomu u výchozího modelu. Kde se přidávalo zcela objektivně, je zavazadlový prostor, který dostal 31 litrů navíc a výsledná hodnota 426 litrů by mohla v pohodě postačit i méně náročné rodině. 

Pod kapotou oranžového (aspoň myslím, že je to oranžová) hatchbacku pracovala nejsilnější pohonná jednotka, kterou můžete v Ceedech najít. Benzínovou jednašestku s pomocníkem v podobě turbodmychadla, jsem si vyzkoušel už v přiostřeném Ceedu GT a sportovním Proceedu. Takže jsem věděl do čeho jdu a zároveň jsem si potvrdil svou tezi, že do XCeedu se daný agregát tak docela nehodí, jakkoli jsem s ním v předchozích Ceedech byl vcelku spokojený. Abyste mě nechápali špatně, 205 koní je příjemné stádo na běžné ježdění, ale XCeed nehraje na sportovní notu, takže zde vyplouvají na povrch spíš negativní vlastnosti tohoto čtyřválce. Ano, narážím tím na spotřebu, která se po týdnu testování usadila na hranici 10 litrů, což není málo. Provozní efektivita není jeho silnou stránkou, pod 8 litrů se mi nepovedlo dostat ani při opravdu opatrném našlapování na plynový pedál. A bez připomínek není ani spojení s dvouspojkovým automatem, který občas překvapí nehezkým škubnutím a který mnohdy nechává spojky zbytečně v prokluzu (hlavně při rozjezdu), takže trochu otupuje dynamický potenciál. Manuál tady bude lepší volbou. Osobně bych sáhnul rovnou po menší 1.4 T-GDI, která výkonově stačí a umí vyčarovat mnohem příznivější spotřebu pohonných hmot. 

Chválou však musím počastovat nastavení podvozku. Tohle se mi líbí. Spolu s vyšší světlou výškou použila Kia také měkčí pružiny (a delší zdvih tlumičů) a výsledkem je opravdu komfortní jízda v každém režimu. Zavěšení XCeedu dokáže pohltit i velké nerovnosti, aniž by je přeneslo nějakým nehezkým způsobem do karoserie. Filtrování českých cest zde probíhá na výbornou. Kupodivu to nemá příliš velký vliv na rychlejší jízdu, pokud něco takového vůbec budete od XCeedu vyžadovat. Náklony karoserie jsou sice o chlup větší než u obyčejného hatchbacku, ale nepojí se s nimi žádná nejistota a nervozita. XCeed si v oblouku lehce zaklekne a vykrouží zatáčku s nečekaným elánem. Velmi pomáhá také vynikající řízení, které je přesné a zároveň asi rychlejší, než bych býval čekal. Ač se zdá spojení komfortu a sportovních vlastností jako protichůdné, tady se to nějakým zázrakem povedlo. Kolegové nekecali, XCeed jezdí opravdu moc dobře a podvozek je velkou devízou tohohle lifestylového modelu. 

Verdikt 

Kia do toho šlape. Lehce konzervativní Ceed a sportovně velmi nadaný Proceed, doplňuje v nabídce trochu zvláštní, ale přesto povedený XCeed. Mému naturelu je přece jen o něco bližší sportovnější kombík, ale myslím, že bych klidně dokázal žít i s XCeedem a nevadilo by mi to. Jeho komfortní podvozek, který však není ani překážkou svižnější jízdě, funguje v reálném světě až nad očekávání dobře. Prostorná kabina zase obstará tu rodinnou stránku věci. Jediné, nad čím přemýšlím, je pozice na trhu. Komu je Kia XCeed určena? Nedokáži totiž najít přesnou cílovou skupinu. Na druhou stranu, když se podívám na včerejší dotaz v poradně, kde tazatel hledal zábavný hatchback do města a s automatem, Kia XCeed tomu přesně odpovídá. Takže zájemci jistě budou, a to je dobře. Xceed je trochu jiný kompakt, než je obvyklé a říkám si, že takových aut budeme v budoucnu potkávat čím dál více. 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 591 cm³
Výkon motoru: 205 koní (150 kW) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 265 Nm v 1 500 – 4 500 ot./min
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková automatická
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s
Objem zavazadlového prostoru: 426l 
Pohotovostní hmotnost: 1527 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,2 – 6,5 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 9,8 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 614 980 Kč
Cena s danou motorizací a výbavou: 754 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
25. února 2020, 21:59
1

Hezké Rajky v pozadí... sice jde o běžný typ 451.1, ale přesto je na ně hezký pohled.

Asi do fascinujícího světa Kia nepatřím. Jasně, mají v rodině Ceed čtyři zástupce, ale nějak se mi zdál pestřejší svět, když si člověk mohl třeba Peugeot 306 koupit jako tří- a pěti- dveřový hatchback, sedan, kombík i kabriolet.

reagovat
Ha
Hansoff
27. února 2020, 05:39
0

člověk ani nemusí tak daleko do minulosti, tohle nabízel focus ještě v roce 2010.

martin_100
27. února 2020, 08:00
0

Rajiy hezký ale v losim testu poněkud nestabilní. Hlavně na zkusebnim polygonu u Marihuánek :-)

sheogh
26. února 2020, 10:32
0

Nevim no, dalsi blob... hlavne nesmi vzadu chybet 2 poradny roury a tuna plastu okolo... takze ja taky cilovka nebudu.. :-)

reagovat
Pe
Peppan
29. února 2020, 08:08
0

ta spotreba benzinovych Kii pod zatezi i bez ni je zcela trisktni ( neb jedou za 9+ na sto ) dokonce mi ted nekdo sdelil ze jeho zcela nova ( ale tlg stara ) Kia Venga 1, 6i AT jezdi bezne za 11,5 litru. Panecku to je pokrok..pri necelych 1200kg vahy.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem

Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS 2016
Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS

2016 rok výroby
125 koní výkon
1 956 ccm objem

Jeep Grand Cherokee WK 3,7 V6 2WD LPG 2005
Jeep Grand Cherokee WK 3,7 V6 2WD LPG

2005 rok výroby
215 koní výkon
3 700 ccm objem