načítám data...

Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV: Z vyzyvatele šampionem

Vynikající interiér, povedený podvozek a rozumná cena. Lákavý mix vlastností. Jen ten vnější design nemusí sednout každému.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

První Ceed. Tak bude znít odpověď většiny lidí, když se jich zeptáte, kdy začali brát vážně automobilku Kia. To se psal rok 2006. Já osobně začal ještě o něco dřív. Bylo to v roce 2002, když na trh přišlo SUV Sorento. Možná si jej také pamatujete. Velké SUV na rámu, s objemnými motory a spoustou prostoru uvnitř. A potvrzení nastolené cesty dorazilo o dva roky později s druhou generací modelu Sportage (na tu první, postavenou na základech dodávky od Mazdy, raději zapomeňte). Byla to právě tahle dvě SUV, která mě donutila zařadit Kiu mezi etablované výrobce, kteří mají co nabídnout i náročnějším zákazníkům. S rostoucí oblibou kompaktních SUV, začal právě model Sportage nabírat na důležitosti. Třetí generace vznikla kompletně pod taktovkou evropského vývojového centra a jeho design dostal na starosti renomovaný Peter Schreyer. Měla výraznou tvář, ve které jsme mohli najít jisté rysy Lexusu, konkrétně úspěšného RX. Velmi líbivá čtvrtá generace zase z jistých úhlů připomínala Porsche Macan. Každý mezigenerační posun znamenal otočení kormidla úplně jiným směrem, minimálně po stránce designu. Proto se s napětím očekávalo, kam se posune páté vydání tohoto korejského bestselleru. A konečně jsme se dočkali.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Zbrusu nová Kia Sportage nezklamala a přesně v duchu svých tradic, opět nemá se svým předchůdcem pranic společného. Tentokrát je tu však malý rozdíl. V tomhle autě už není možné nalézt inspiraci u jiných značek. Tohle je naprostý originál, který vypadá úplně jinak než cokoli, co dnes jezdí po silnicích. Korejci našli sebevědomí a dopřáli svému velmi důležitému modelu zcela nezaměnitelnou tvář. Šéfdesignérem Kie je známý Libanonec Karim Habib, kterého si možná pamatujete z dob působení v BMW. Vypadá to, že dostal za úkol vytvořit neotřelou, sebevědomou a zcela svébytnou modelovou řadu. A zjevně se mu to daří, protože poslední novinky této značky po stránce designu rezonují u veřejnosti. Sorento vypadá skvěle. EV6 jakbysmet. A teď tu před námi stojí Sportage.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Zcela upřímně, já vlastně absolutně netuším, jestli se mi to auto líbí, anebo jestli jsem jeho vzezřením pohoršen. Už tohle je samo o sobě designérský majstrštych. Když jsem si Sportage přebíral, tak se mi nelíbila. Během týdne, kdy jsem v ní jezdil, tak jsem si dokázal najít detaily, pospojovat je ve funkční celek a dojít k poznání, že se mi to snad i líbí. Teď, po zhruba dvou týdnech od vrácení, jsem opět na vážkách a nevím, co si o tom myslet. Vzhled Sportage je naprosto neuchopitelný a vůbec nezapadá do obvyklých škatulek. Budí pozornost, rozruch a lidi nenechává chladnými. Hádám, že to byl patrně záměr, většina ohlasů od ostatních lidí byla pozitivních. Asi nemá smysl, abych vám tady popisoval jednotlivé detaily, když je pro mě celek takto neuchopitelný. Celý ten designový koncept si člověk musí uvědomit sám v sobě, protože na každého to bude působit docela jinak. Jen podotknu, že fotka nedokáže věrné zachytit celou podstatu a je určitě lepší, podívat se na to v reálu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Stejně překvapující jako exteriér, je též interiér vozu. Tentokrát je to však jednoznačně myšleno v dobrém slova smyslu. Ve chvíli, kdy jsem poprvé otevřel dveře Sportage, tak mi trochu spadla brada. Nemám v lásce tahle přirovnání, ale zcela seriózně si myslím, že kdybych přelepil logo Kia na volantu trojcípou hvězdou, tak by se to bez obav mohlo prodávat jako Mercedes. Interiér je bez diskuzí úplně skvělý. Vynikající provedení doplňuje povedená ergonomie. Navzdory velkým displejům budíků a infotainmentu, se Kia rozhodla zachovat i fyzická tlačítka pro snadnější ovládání běžných funkcí. Na středovém tunelu tak máte až překvapivé množství čudlíků. Stejně tak ovládání klimatizace či rádia se dělá točítky, byť zde je to trochu komplikovanější. Úzký panel pod středovým displejem totiž sdružuje obě volby, jak ventilaci tak rádio a ukazuje vám ovládací prvky přesně podle toho, co aktuálně vyžadujete. Je to velmi efektní a vysoce funkční. Velká pochvala. Interiér snese ta nejvyšší měřítka a nemluvím teď jen o přímé konkurenci. Někteří zástupci i prémiového segmentu by se možná mohli něčemu přiučit. Fakt, že sedíme v relativně dostupném autě prozradí jen pár detailů, jako například nehezky cvakající středová přihrádka či chybějící automatické dojezdy zadních oken. Někde se ušetřit muselo, celkově mám však z interiéru nadprůměrně pozitivní dojem.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

K testu jsme dostali v podstatě základní motorizaci. Benzínová jednašestka s automatem, pohonem předních kol a mildhybridním systémem. Hádám, že to bude jedna z nejžádanějších kombinací vůbec. A musím říct, že se vůbec nedivím. Navzdory zcela nezajímavým papírovým parametrům (110 kW a 250 Nm) funguje pohonná jednotka až nad očekávání příjemně. Mild hybrid vyhlazuje všechna potenciálně hlušší místa. Při rozjezdu pomáhá natolik, až se mi skoro nechtělo věřit, že má Sportage jen 150 koní. Starty ze semaforů jsou překvapivě svižné. Automat je natolik hladký a jemný, že kdyby mi někdo řekl, že je to klasický hydroměnič, asi bych neměl potřebu to vyvracet. Na takovéto obyčejné ježdění z bodu A do bodu B, je to naprosto akceptovatelná pohonná jednotka. Samozřejmě, že ve vyšších dálničních rychlostech pak už narazíte na výkonové limity. Spotřeba by také mohla být o něco nižší, já se obvykle pohyboval mezi 8 a 9 litry. Ale pro potenciální cílovou skupinu se bude jednat o zcela dostatečný motor. A když vám nebude sedět, pak si pořád můžete dopřát diesel či dva výkonnější hybridy. Nabídka je široká.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Samotná jízda s Kiou Sportage je ve znamení komfortu. Podvozek tohoto SUV je správně poddajný a velmi pečlivě naladěný. Nečekejte okreskového predátora, který se vrhá po hlavě do každé zatáčky. To není v jejím repertoáru. Tady je nejdůležitější starostí vozu to, aby nevytřepal ze své posádky duši. A to plní na jedničku. Zdvihy tlumičů jsou dostatečně dlouhé, takže bezproblémově pohlcují veškeré nedokonalosti českých silnic. K příjemnému cestování dopomáhá i velmi slušný akustický komfort. Neruší aerodynamický hluk, ani ten od kol. Jedinou situací, kdy se mi povedlo Sportage vyvést z míry, bylo přejetí příčného zpomalovacího prahu vyšší rychlostí. Tam se ozvalo větší bouchnutí a výraznější poskočení. Jinak však nemám výraznějších výhrad. A to mějte na paměti, že se tady bavíme o základní variantě na obyčejných tlumičích. V nejvyšší výbavě můžete mít elektronicky řízené, které posouvají komfort ještě o dva skupinky výš.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Asi jste pochopili, že týdenní soužití s Kiou Sportage pro mě bylo velmi příjemné. Tohle auto se prostě povedlo. Skvělý interiér a komfortní podvozek z něj dělají velmi atraktivní volbu pro každého, kdo shání kompaktní SUV. Myslím, ze někteří zavedenější konkurenti mohou mít menší problém, protože Korejci nasadili tentokrat laťku opravdu vysoko. Jen ten diskutabilní vnější vzhled nemusí sednout každému. Pokud se vám však Sportage trefila do vkusu, pak se bude odolávat asi složitě. Kia totiž za vcelku rozumné peníze nabízí opravdu povedený kus auta.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 598 ccm
Výkon: 110 kW (150 koní) / 5 500 ot. za min
Točivý moment: 250 Nm / 1 500 – 4 000 otáček
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Maximální rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,6 s 
Provozní hmotnost: 1505 – 1653 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,6 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,9 l/100 km kombinovaná
Cena od: 599 980 Kč (testovaná verze – 885 980 Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Cu
Curdin
13. dubna 2022, 09:08
-3

V nejaky jiný diskuzi jinde, vložil někdo tuhle kiu, jde hlavně o ty fotky těch super displejů....

https://www.sauto.cz/osobni/detail/kia/sportage/166433656

Kdyby někdo dal na volant znáček mercedesu, tak to beru jako vtip.

reagovat
Sl
Slávek
13. dubna 2022, 12:31
0

Porovnáváte základní verzi, kde jsou jiné displeje než ve zde prezentované verzi ve druhé nejvyšší výbavě Top :-)

Cu
Curdin
13. dubna 2022, 13:45
-1

Ale jo. Jaká to je verze je mi putna. Kia jde tak nějak mimo mě. Jde jen o to, že se to třeba mohlo v testu zmínit. Že můžeš dostat po slevě (jak píšou v inzerátu) za šest páďo takovouhle parádu. Koukám je to verze comfort, tak asi myslej třeba sedačky.....

Ha
Habakukk
13. dubna 2022, 14:02
0

Slávek Třeba já jsem zmatený kdy redaktor píše v souhrnu cena od. Tedy jedná se o cenu za toto testované auto nebo prezentovaný základ Curdin s ne zrovna pěkně řešeným radiem.

Daniel Borský
13. dubna 2022, 14:31
1

Doplněna cena testované specifikace. Cena za verzi s tímto rozložením interiéru jako na fotkách je od 720 tisíc.
-
Komentář upraven 13. 4. 2022, 14:34:28

sheogh
13. dubna 2022, 09:24
-2

Nevim, jestli to delaji ty fotky, ale na me ten interier pusobi strasne lacine, vrze i z tech fotek

reagovat
Sl
Slávek
13. dubna 2022, 12:33
0

V reálu to opravdu působí jinak, za mě přesně tak jak popisuje redaktor, realita se s fotkou někdy nepotkává :-)

ro
rock
13. dubna 2022, 13:42
1

Mně se to asi líbí :-)

Ještě pořád mají ta idiotsky umístěná směrová světla v zadním nárazníku, nebo jsou tam jenom zpátečkové a blinkry jsou nahoře ve sdružených (kde by je člověk očekával a kam se automaticky kouká)?

reagovat
Csaba
13. dubna 2022, 13:54
0

Jsou, světe div se, tam kde mají být, nahoře:

Csaba
13. dubna 2022, 14:01
2

Mimochodem, dík že jsi to zmínil, dnes jsem jednu sportage s takhle absurdně umístěnými směrovkami málem zbořil, protože jsem je prostě neuviděl okamžitě. Auto najednou zabrzdilo, nebylo mi vůbec jasné proč a až jsem si pořádně prohlídl celou záď tak jsem uviděl že odbočuje, kdesi u zemi mu to bliká a proto musel přibrzdit. Nahovno, takové řešení. Nahoře místa čtyři prdele a ne, "my to budeme mít krásný, dizajnově vyladěný, prostě jenom celočervený, nic jinýho, zbytek nacpeme kam? no, kamkoli, to je přece jedno"

Riccardo Martora
13. dubna 2022, 14:16
0

Přitom ono není tak těžké udělat celočervené světlo a mít tam i blinkry. Dyť i stará Alfa 166 to uměla.

ro
rock
13. dubna 2022, 14:21
0

Nemívaly to takhle -celočervený- všechny ameriky?

Opelfahrt
13. dubna 2022, 16:51
1

Ale ameriky červeně i blikaly, zatímco ta Alfa a všechno evropský musí blikat oranžově.

Ko
Kozel
14. dubna 2022, 14:34
-10

Pan novinář, který psal tento článek nemá asi hluboko do kapsy aneb může si průměrná česká rodina dovolit auto za 800.000,-kč????Většina novinářů je totiž z Prahy kde se nemusí nic dělat stačí vysedavat po kavárnách a statisíce padají samy do kapsy.....

reagovat
Jakub Pospíšil
14. dubna 2022, 14:40
7

Ano, zrovna mi do kapsy padl svazek tisícikorun, vážil aspoň půl kila. Úplně mě to rozhodilo, až jsem si veganským latté polil svoje fair trade konopné mrkváče. Práce je náročná.
-
Komentář upraven 14. 4. 2022, 14:41:17

M P
14. dubna 2022, 14:41
5

tak nebreč a trochu zaber, nebo se přestěhuj do Prahy taky :)

Ha
Habakukk
14. dubna 2022, 14:48
4

Kozel běž brečet nad svým zpackaným životem na Novinky.

HeavySmoker
14. dubna 2022, 15:38
1

Buď troll alebo idiot, ale pre zaujímavosť...

Priemerná mzda pre rok 2022 v ČR je cez 36 tisíc. Dvaja rodičia s touto priemernou mzdou a dvomi deťmi majú po uplatnení zliav na dani a rôznych príspevkoch čistý príjem 68 tisíc. Auto stojí 800, pri 0% akontácií a financovaní na 5% úrok na dĺžku 5 rokov je mesačná splátka 15 tisíc. Čiže odpoveď je... áno, česká rodina si to môže dovoliť. A teraz sa choď obesiť ty závistlivý ch*j.

Csaba
14. dubna 2022, 19:36
0

Ta poslední věta mě rozesmála snad na minutu, ne-li déle. Díky ti za ni :)

Fr
Frodo
14. dubna 2022, 20:28
2

HeavySmoker: s tím počítáním úplně nesouhlasím, takhle jednoduché to není. Záleží na regionu, zaměstnání, jestli platíš hypo, nebo jsi dostal barák od rodičů....takže ano, některé české rodiny si to můžou dovolit, ale rozhodně jich není většina. Tady vstupuje do hry i způsob výpočtu průměrné mzdy.

Ale jinak souhlas, ať se pan přestěhuje do Prahy a dělá novináře, má to hned vyřešené :D

Csaba
14. dubna 2022, 20:52
0

Výpočet sám o sobě je jednoduchý a je OK. V této, teoretické rovině, to i s tou "hypotetickou hypotékou", stále vychází realizovatelně. Že si ne každý z pracujících obyvatelů ČR tu průměrnou mzdu "donese domů" je věc druhá, všem obecně známá. Pro takový případ ale lze uvažovat variantu "nenulové" akontace a tím pádem snížení výše měsíční splátky. A kdo poctivě pracuje a spoří si, pro toho by akontace 10-30% neměla být problém, zejména když na to jsou, opět v teoretické rovině, dva :)

Fr
Frodo
14. dubna 2022, 21:33
0

Žiju na vesnici mimo bohaté regiony a zdejší realita je úplně někde jinde. Tady, že by někdo řešil, že si koupí auto za 800 je utopie. I kdyby ty peníze měli, tak v současné době mají lidé úplně jiné starosti a dokud to půjde, tak udržují stará, ale zachovalá, auta. Když to tak vezmu, tak co vím mám nejdražší nové auto v okolí, a to jsem za něj dával lehce přes 500tis. A schválně se koukněte jaká auta nejvíce kupují privátní zákazníci.
Takže tak k té teorii kupní síly obyvatel ČR.

Ha
Habakukk
15. dubna 2022, 11:19
4

No ono je to také o ochotě ty peníze do toho dát. Jak všichni víme auto je totálně nesmyslná investice.

beastar
15. dubna 2022, 16:55
2

Ono i v tom některými opěvovaném Rakousku či Německu je chleba o dvou kůrkach. A investice 800 000 do auta je stejně tak nákladná a nevýhodná. Plus v ČR je jedno z nejnižších cen pojištění v Evropě. Ceny servisních prací jsou mnohem nižší než v západní Evropě. Rozdíly mezi regiony, venkovem a městem. Ty jsou taky všude. V tom se Česko nijak nevymyká. Mě vždycky dostává jak se v Čechách brečí. Přitom se nacházíte v žebříčku HDP v první 40. Kde data zkreslují země jako Katar apod.

Ano jediný relevantní argument je to, že i kdyby ty peníze měli. Nedají to za nové střední SUV se zvláštním designem. Spousta lidí má tím zvláštním českým způsobem služební auto pro privátní účely. Takže potřeba mít leasing na vlastní auto je druhotná a tak mají ojeté.

Pro hodně lidí není auto priorita. A ano jsou opravdu chudé regiony, kde osm kil za auto je blbost a ty lidi to nemají. Opět to je všude. A je jedno jestli tam je průměrný plat dva, nebo tři tisíce Eur. Nebo třeba pět set jako na SR hranici s Ua...

VK
VK
16. dubna 2022, 16:15
0

Zrovna KIA má při financování tak trochu nenápadnou výhodu, ovšem při uvažování dostupnosti dělá hodně. Nabízí financování s délkou trvání až na sedm let, to je hned z patnáctitisícové měsíční splátky desetitisícová.

Fr
Frodo
16. dubna 2022, 20:03
0

Ty by jsi se při koupi auta zadlužil na sedm let jen proto, že nechceš koupit trochu chytřeji? Já bych to tedy neudělal, nevidím k tomu důvod proč to udělat.

VK
VK
18. dubna 2022, 08:56
1

Těch sedm let, na něž se dá roztáhnout financování, se zrovna kryje se sedmi lety záruky, tu KIA poskytuje automaticky. Arciť omezenou 150 tisíci kilometrů nájezdu, do toho se průěrný uživatel v republice za sedm let právě tak vleze. Pak už to dává finančně dobrý smysl, člověk si na ta leta zajití mobilitu. Splácí cca 11 tisíc měsíčně, o víc se nestará.

Opelfahrt
18. dubna 2022, 14:24
-2

Sorry, nic osobního, ale abych 7 let splácel 11 tisíc měsíčně, tak bych si představoval, že na konci bude moje něco jako auto na fotce, a ne vylítaný rozvrzaný starý SUV s pochybným designem.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=313800477

VK
VK
18. dubna 2022, 15:42
2

Na to bys musel splácet měsíčně tak třicítku, spíš ještě trochu víc. OK, řekneš si, však to nechci nový. Zkus si rozhodit do měsíčních splátek, kolik tě budou stát opravy.

Opelfahrt
18. dubna 2022, 16:07
-2

U spotřebitelskýho úvěru na 1 milion Kč přece nebude splátka 30 tisíc, ne?
Ale to je jedno. Když už uvalit 800 000 Kč, tak za něco, co se mně líbí a bude mít nějakou cenu (aspoň citovou) i po těch sedmi letech. Jasně, Mercedes R129 neřeší mobilitu. Takže stejně budu muset řešit mobilitu něčím ojetým za třetinu až půlku nebo novým za mnohem víc peněz, aby se mně to líbilo.
Asi bych koupil ojetinu za 300 a za zbylých 500 nějaký umění, třeba sochu.

beastar
18. dubna 2022, 16:24
1

Co s tím má společného r129. To neřeší nic a takový auto se fakt nekupuje na spotřebitelskou půjčku. Bez účelu. To je fakt blbost. Navíc těžko s tím někdo bude jezdit denně, vozit děti, jezdit na hory, nakupovat atd. To vše nové a posléze sedm let staré SUV dokáže nejen Kia. A rozvrzané? Po sedmi letech provozu jako rodinné auto? To asi sotva bude problém že něco někde vrzne..

Mě se líbí jak v ČR, kde je průměr stáří vozového parku patnáct let už asi let dvacet. Někdo řeší stav vozu po sedmi letech. Tím Mercedesem se sem vnesla iracionalita a pokus o to obhájit si jak to starý suprový, ale v tomto případě sotva.

Kdyby si udělal průzkum kolik lidí raději nový korejský SUV, než starý dle nich užraný, nepraktický Mercedes s drahým servisem byl by si překvapen:))

Co je tady jasný že nee každý i když na to papírově dosáhne. Tak skutečně chce a nebo může ty prachy vrazit do nového auta. S obřím propadem hodnoty. Články o tco tady už kdysi byli a dobře napsané. Část místních čtenářů to zjevně pořád nepochopila. Asi. Jinak ano ojetina za tři sta to nejspíš vyřeší uspokojivě taktéž... Stejně jako deset let starej telefon vyřeší problém volání.. stejně jako nový.. rozdíl je a bude zjevné že..

Opelfahrt
18. dubna 2022, 19:24
1

Sorry, ten Mercedes s tím nemá společnýho nic, to jsem nemyslel jako náhradu za SUV Kia. To byl jen příklad, že by mně nebylo líto za něho ty peníze dát. Ale bylo by mně líto dát 800 za tu Kiu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR! 1969
Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR!

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 450 ccm objem

Lincoln Town Car  1977
Lincoln Town Car

1977 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Suburban K10 , 4x4 1984
Chevrolet Suburban K10 , 4x4

1984 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem