načítám data...

Kia Proceed GT: Pokračujem v jízdě

Evropané mají rádi vozy, ve kterým lze převézt spoustu vzduchu, ale kterými se zároveň dobře svezou. Je možné, že by pro ně ideální auto vyrobili Korejci?

zobrazit celou galeriiFoto:   Hana Matyášová

Kombíky. Jsou všude. Kdo nemá kombík, jako by nebyl. Je jimi poseto každé parkoviště, ať už u obchodního domu nebo korporace. Naštěstí na trhu nejsou jen ty prachobyčejné a praktické, ale je tu prostor i pro ty stylovější a sportovnější. Jedním z nich je Kia Proceed. Ten není na trhu žádným nováčkem, v provedení, které (podle mě trochu velkoryse) brožurka nazývá ‚shooting brake‘, je na trhu už od roku 2018. Letos prošel drobným faceliftem, na který se spolu dnes podíváme.  

Foto: Hana Matyášová

Co je nové? Vizuální změny proběhly hlavně zvenku. Jako první, nelze si nevšimnout nového loga značky. A hned potom také celého přepracovaného předního nárazníku. Nová jsou také přední LED světla. Když si fotky porovnám s modelem před faceliftem, připadá mi to jako krok správným směrem. Celý čumák auta vypadá uhlazeněji a čistěji. Proceed GT na první pohled poznáte díky červeným doplňkům, které ale v kombinaci s oranžovou (která podle mě Proceedu sluší) tak docela nevyniknou. Škoda. Záď auta zůstává skoro stejná, jedinou změnou jsou koncovky výfuků, které se výrobce rozhodl neschovávat do linií nárazníku, ale nechal ven trčet dvě kulaté roury. Nejvýraznější prvek auta, tedy zadní světla přes celý zadek, jsou stále na svém místě. Tak to má být.

Exteriér se tedy vyvedl, co inovace v interiéru? Tam došlo převážně k doplnění různých prvků výbavy. Přijde mi, že je to trochu škoda. Zpracování je slušné, těžko mu něco vyčítat, ale když člověk kouká na Proceed zvenku, čeká v interiéru trochu větší odvaz. Nebo alespoň já. Zklamání z nevhodně nastaveného očekávání ale interiér po ergonomické stránce bez problému vyvažuje. Vážně, nenašel jsem v ovládacích prvcích nedostatek. Pochvalu musím dát sedačkám od Recara, které skoro až nepatřičně podrží, přitom ale nejsou vůbec nepohodlné. Palec nahoru zaslouží i infotainment, který sice není žádnou novinkou, ale bez problému podporuje bezdrátové Apple Carplay. I přes svažující se záď je dost místa vzadu, pokud máte standardní výšku jednoho euročlověka, tedy 180 centimetrů. A stejně tak i prostor kufru je až překvapivě velký a díky odklápěcí podlážce překvapivě praktický.

Foto: Hana Matyášová

Pod kapotou je, stejně jako u předfaceliftového Proceedu, přeplňovaná jednašestka. 204 koní v šesti tisících, 265 Nm mezi patnácti stovkami a čtyřmi a půl tisíci otáček. Sedmistupňová dvouspojková převodovka. To stačí k tomu, aby kombíček vážící necelých 1600 kilogramů akceleroval z nuly na stovku za 7,5 sekundy. Na papíře to z vás ponožky nesvleče, ale v praxi to je naprosto dostačující hodnota, ať už potřebujete cokoli. Není problém být mezi rychlejšími jak ve městě, tak na okresce, tak dálnici. Mimo město není absolutně problém pohybovat se rychlostmi, za které by vám i na dálnici sebrali řidičské oprávnění. Motoru totiž sekunduje nejenom podvozek, ale i brzdy. Oproti předfaceliftu mně (i Danovi) přijde podvozek měkčí a pohodlnější, což paradoxně napomáhá tomu, aby se i mimo dálnice dalo sypat vskutku neslušnými rychlostmi. Baví mě i krásně vyladěné a citlivé řízení. Žádné utlumení, jako by vaše ruce osahávaly povrch vozovky. Tohle se vážně povedlo. Jediným slabým místem Proceedu je převodovka, která při kickdownu nechává spojky proklouznout víc, než by bylo třeba, a nakonec možná i absence samosvoru. Jasně, podzim je sychravý a kluzký, ale bylo až moc snadné dostat se při provádění neslušné jízdy do situace, kdy vnitřní kolečko bezmocně prohrabávalo.

Celkově je Proceed velice příjemným společníkem pro každý den. Dokáže se vypořádat s nudným dojížděním, ale potěšit za nehezkého dne, kdy potřebujete trochu toho pubertálního vyžití. Stačí přepnout do sportovního režimu, ve kterém se otevře klapka ve výfuku, takže se dočkáte překvapivě hutného zvuku a trochu toho prskání, které k tomu patří. Spotřeba se mi po týdnu ježdění převážně delších tras ustálila na 7,6 litru na sto kilometrů, což věru není špatné. Nevýhodou je ale malá nádrž. Padesát litrů sice zní jako standardní velikost, ale ukazatel nádrže vás požene ke stojanu zhruba co 400 kilometrů. A nakonec je tu přece jen jedna věc, na kterou jsem si nezvykl ani po týdnu. Výhled dozadu je prostě vzhledem ke konstrukci malý.

Foto: Hana Matyášová

Verdikt

Je Proceed GT sportovním kombíkem? Cestovním kombíkem? Praktickým autem? Ano. Odpověď zní, od všeho trochu. Snad tím, že dokáže potěšit nejenom při cestě do kanceláře, ale i na zakroucené okresce, se vymyká tomu, aby spadal do kategorie stylových kombíků, které jsou sice krásné, ale za to drahé a nepoužitelné. Ten kompromis mezi každodenním spotřebičem a strojem na radost je tady udělaný tak, že se mi těžko hledá něco, co bych mu vytknul. Jasně, mohli bychom chtít, aby měl víc výkonu, nebo samosvor, ale určitě by to bylo na úkor něčeho jiného. Pokud hledáte praktické auto, které vás dokáže pobavit a potěšit, určitě to stojí za zvážení. Já byl rozhodně mile překvapen.

Foto: Hana Matyášová

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 591 cm³
Výkon motoru: 204 koní (150 kW) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 265 Nm v 1 500 – 4 500 ot./min
Převodovka: automatická sedmistupňová
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,8 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,6 l/100 km
Cena již od (Kia Proceed GT): 804 980 Kč
Cena testovaného vozu: 824 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
07. prosince 2021, 06:46
4

A opět obligátní otázka.
Tohle nebo Ovci?
Rozhodně tohle :)

reagovat
František Čáslavský
07. prosince 2021, 09:02
0

Hele, Octa má zpracováním hezčí interiér, to se tomu nedá upřít. Ale jinak... Ano.

Frankie
07. prosince 2021, 10:19
0

Ještě bych asi do přemýšlení přidal kufr, jak moc velký potřebuješ. A pak i případné 4x4, nevím jak na tom KIA je, opět pokud potřebuješ.

Be
Beran
07. prosince 2021, 10:41
0

-Udelas si u obojiho konfuguraci dle svych predstav.
-Das si zkusebni jizdu na necem co ma aspon shodny motor a prevodovku jako chces.
-Pokud obe auta projdou zkusebni jizdu, kouknes na skladovky blizke tebou chtenemu stavu.
-Zjistis kde jsou nejblizsi dealeri a autorizaky. Proveris jestli tam nedelaji uplni kokoti.
-Zamyslis se na jak dlouhou auto chces, kouknes na servisni intervaly, ceny prace a dilu.
-Se starym autem se stavis k dealerovi a proberes s nim kdy, za kolik a za jakych podminek ti doda tvoje nove/skladove auto.
-Volitelne kouknes na rocni jezdenky a predvadecky.
-Pak pocitas, porovnavas, korigujes emocemi.

A pak se rozhodnes jestli tohle nebo ovci nebo nechas striknout dutiny a spodek na svoji stary kare a dalsich par let ji budes drzet na zivu.

beastar
07. prosince 2021, 09:02
3

Je to za dobrý peníze. A nevypadá to úplně levně, nebo strašně. To bude většině zákazníků stačit :)

reagovat
Pólin
07. prosince 2021, 09:43
1

Tyjo, za mě naprosto fajn kára... hypotetický fotr by chtěl sporťáka, ale hypotetická máma říká: "potřebujeme kombíka". Takhle asi budou spokojení oba dva... design je fajn...takové demo porsche:) hlavně ten zadek...

reagovat
Kuře
07. prosince 2021, 11:35
1

Spokojení oba...

...a nebo nikdo;)

sheogh
07. prosince 2021, 12:19
0

Na me trochu moc preplacany, ale jinak asi ok. Je dobre, ze se delaji jeste porad i konfekcni auta s troskou zabavy :-)

Jestli toto nebo octu? Tezko rict z obrazku, ale uz jen pohled na sedacky dava body korejcum… Motorove taky vypada Kia lip…

reagovat
vojtacz
07. prosince 2021, 13:52
0

Mě to přijde jako takový cenově dostupnější CLA (který se mi líbí), takže za mě dobrý.

reagovat
Riccardo Martora
07. prosince 2021, 14:22
1

Jenže na 815 000 Kč startuje CLA 200 Shooting brake. Sice jen 120 kW, ale už člověk jezdí v Mercedesu a ne v Kii. Takže moc nevidím důvod dávat Proceed GT přednost.

reagovat
esmo
07. prosince 2021, 21:51
1

Servis a další náklady okolo.

riderhenry
07. prosince 2021, 21:57
2

Jako jo, ale zase pro prvního majitele téma asi ne až tak úplně zásadní.

beastar
07. prosince 2021, 23:15
1

A jako ojetina tam rozhodně korejský auta mezi nejlevnější nepatří. Hlavně si fakt nemyslím že potenciální zákazníky Cla zajímá Kia. A naopak.

Kuře
07. prosince 2021, 23:20
0

Jasně že nezajímá, ani omylem;)))

beastar
08. prosince 2021, 08:01
0

Důležitá bude splátka měsíčně a zda je blízko autorizák.

Kuře
07. prosince 2021, 20:00
-1

Já nevím no... nechci chodit proti proudu, ale třeba ta tolikrát zmiňovaná Ovce mi prostě přijde jako lepší kup...
Ta Kia... no, nedojel sem v tom, no... ale přijde mi to malý, drahý... snad ten motor vypadá dobře...
A to tady tolikrát zmiňovaný CLA mi ale absolutně nepřijde jako rival...
Ale tak... každý zboží má svého kupce;)))

reagovat
Frankie
08. prosince 2021, 05:27
0

Koukám, že tady asi jak vyjádřis, že může být ovce v něčem pro někoho zajímavá, schytal minus.

beastar
08. prosince 2021, 08:01
1

To tady jeden čas nebylo. Btw můj už docela starý blog o ofci cng měl asi dvojnásobnou čtenost než většina mých ostatních blogu... Čili lidi co to pro ně dává smysl tu jsou. A tuším že několik lidí jí tady má. Jen asi nemají potřebu hrát mínus wars.

Za mě to Kia teď dělá docela dobře protože ta auta potkávám. Lidi to kupují. Má to zajímavý design a slušný sesle. Ty motory jsou vcelku výkonný. Jak to přesně jezdí nevím ale to cílová skupina určitě neřeší. Spíš asi takhle a to platilo i u minulý generace...

Když vezmu tohle cosi v plný což je možná tohle a proto postavím RS ofci fplný, tak opravdu reálně tohle zaboduje jen cenou. Tak jako za časů dvojky oktavky a prvního ceedu...

Cu
Curdin
08. prosince 2021, 08:53
0

Já jsem v tom par kilometrů najel, jako řidič i jako spolujezdec. Z venku zajímavý možná i pěkný, asi je to daný hlavně tím, že je to neokoukaný.... vevnitř bych taky řekl ze ofce je pro mě asi lepší.... motor jede pěkně. Pro představu asi jako 2.0tsi 140kw. To tsi jede o krapet líp. Cena bude asi to kde kia zvítězí.

krab
08. prosince 2021, 11:02
3

kamarád je teď prodává, ty Kia. A s tímhle nedávno přijel a moc si to pochvaloval. Mě to jen přijde pro teda člověka mýho typu uvažování jako nevýhodná nabídka vůči tomu, že za stejný prachy můžu mít i30N Performance (klidně fastback, ať jsou srovnatelnější kufry) s tím že si dokonce můžu vybrat jestli manuální řazení anebo připlatit za dvojspojku. V ceně lehce nad těch 800 dostanu oproti Kia daleko lepší brzdy, lepší podvozek co zvládne daleko sportovnější styl svezení, výztuhy karoserie, celkově tužší auto, jinak naladěné řízení a silnější dvoulitrovej motor + ještě lepší sedačky. Na druhou stranu a to je co říká ten kamarád - Kia je v hierarchii koncernu prý maličko výš než Hyundai a má trochu líp vypadající interiéry.

No a s Octávkou by se dalo těžko srovnávat. To je auto co vítězí sice prostorem, ale z hlediska zážitku za volatnem a způsobu nastavení, to je bohužel udělaný úplně jinak, takový to přeposilovaný bláto, jak pedály, tak řízení , tak pocit z odpružení. Klidně i RS, který je sice samozřejmě relativně tvrdý, ale dynamicky špatně sladěný. Ale ono to asi není důležitý co já si myslím, protože oni to staví tak, aby to vyhovovalo tý nejpočetnější skupině motoristů a pro ty je často bohužel "správně" nastavený auto s dobrou geometrií, tuhostí kastle i podvozku bohužel chápaný jako nepříjemný a nepohodlný. Takže ty automobilky to nastavují prostě jinak než jak by ten podvozkovej inženýr třeba udělal podle sebe nebo tak jak ví, že by to bylo pro jízdní dynamiku a optimální průjezd zatáčkou nejlepší.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercury Monterey  1964
Mercury Monterey

1964 rok výroby
390 koní výkon
6 400 ccm objem

Buick LeSabre 400 1967
Buick LeSabre 400

1967 rok výroby
340 koní výkon
5 600 ccm objem

Jeep Commander 5.7 Hemi 2006
Jeep Commander 5.7 Hemi

2006 rok výroby
320 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem