načítám data...

Kei van: Jaký a kde vzít v Evropě?

Poslední dobou jsem hodně přemýšlel. Čím jenom nahradit MX-5? Co by byl ten pomyslný krůček vpřed? Myslím, že už jsem na to přišel…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Říkáte si, jestli teď čtete dobře? Nahradit sportovní roadster miniaturní dodávkou, která je malá, ale za to se do ní nic nevejde? No jo, tahám vás za fusekli. O náhradě MX-5 sice uvažuju, ale poslední dobou se moje myšlenku ubírají spíše směrem k tomu, že bych potřeboval taky nějaké praktické auto. Které se všude vejde a (relativně) hodně toho odveze. Tak proč ne zrovna Kei van?

O nejzajímavějších Kei náklaďáčcích jsem v nedávné minulosti psal, takže to nebudeme rozvádět do široka a řekneme si jen něco málo k tomu, co všechno musí splňovat Kei truck. Poslední japonská legislativa z roku 1998 říká, že nesmí být delší než 3,4 metru, na šířku může mít maximálně 1,48 metru a na výšku 2 metry. Maximální objem motoru je 660 kubických centimetrů. Kei trucky obvykle váží okolo sedmi stovek kilogramů a jejich maximální rychlost se pohybuje okolo 120 kilometrů za hodinu. Z logiky věci jsou tedy tyhle věci konstrukčně cab-overy, kdy je kabina nad motorem (nebo motor někde úplně jinde a kabina vepředu).

Protože chci i svůj kei van používat jako normální člověk, chci evropskou verzi s řízením na té správné straně, tedy vlevo. To znamená, že se nám výběr trochu zúží, ale za to dostaneme větší výběr větších motorů. A abychom si to zkomplikovali ještě víc, budeme hledat celoprosklené dodávky určené primárně pro převoz lidí. Tak pojďme na to.

Suzuki Carry

Suzuki Carry, zdroj: www.wheelsage.org

S myšlenkou na japoského Earla v Suzuki Mighty Boy, se moje první hledání obrací k Suzuki. To od roku 1961 do roku 2013 produkovalo Carry, která byla jednou z rozšířenějších kei dodávek na světě. Mohli jste ji potkat všude možně pod názvy jako Holden Scurry, Ford Pronto, Maruti Omni nebo Vauxhall Rascal. Vyrábí se i dnes, ale už jde o produkt Daihatsu, které nakonec na trhu kei trucků zvítězilo a skoro všechny pohltilo.

Všude jinde než v Japonsku Carry většinou sázela na čtyřválce v objemech od osmi set kubických centimetrů až po ‚pořádnou‘ jednašestku‘ (pro indonésii). V Evropě nejčastěji potkáme kusy sedmé a osmé generace, které obvykle bývají osazeny devítistovkami (nebo litry) F10A o výkonu 33 kW.

Suzuki Carry, zdroj: www.bazos.cz

Na bazarech jich moc nenajdeme. Je fakt, že jeden kus je na prodej přímo v Brně, ale jde o zaplechovanou dodávku, takže moje nadšení utlumeno jest. Ale stejně trochu uvažuju, jestli na ni alespoň nemrknu.

Suzuki Carry, zdroj: www.mobile.de

Druhý kus, který už vypadá mnohem lépe, je na mobile.de. Stav vypadá skvěle, bohužel je to jen dvoumístná varianta. No, raději budeme hledat dále.

Daihatsu Hijet/Piaggio Porter

Daihatsu Hijet, zdroj: www.wheelsage.org

Nejvyráběnější a logicky tedy nejprodávanější kei trucky dělá Daihatsu. Dnes jezdí po světě se znáčky svých bývalých konkurentů, například i jako Suzuki Carry (od roku 2013) nebo Subaru Sambar. Navíc se vyrábí i v Evropě v italské továrně pod názvem Piaggio Porter. Takových se tu musí válet mraky, že? Stačí letmé projetí bazoše a ukazuje se, že sklápěčky ano, ale to je tak vše. Nevadí, podíváme se na mobile.de!

Tady bych si dovolil drobný úkrok stranou. Inzeráty z Itálie a Německa totiž ukazují Portery osazené radlicemi a sypači. TOHLE POTŘEBUJU! Teda, všichni víme, že ne. Ale až jednou budu bydlet na samotě u lesa…

Piaggio Porter, zdroj: www.mobile.de

No nic, zpět k hledání dodávečky na výletečky.

Bohužel, i tady platí, že v nabídce jsou všelijaké užitkové verze, ale prosklených dodávek je pomálu a to jak Piaggií, tak Daihatsu. Jediný Porter, co se mi líbí, je zde. Ale nemůžu říct, že by mě ta specifikace chytla za srdce. Situace je o mnoho horší u Daihatsu.  Ty jsou totiž na mobile.de dvě. Fakt.

Piaggio Porter, zdroj: www.wheelsage.org

Oukej, vypadá to, že dnešní snílek bude bez úspěchu. Pojďme se tedy posunout do říše snů, k tomu ultimátnímu japonskému vozu. Všichni ho určitě znáte, má znáček Hondy, motor uprostřed a pohon zadní nápravy.

Ano, je to…

Honda Acty

Honda Acty, zdroj: www.favcars.com

To jste nečekali, co? 

Ano, Honda mezi lety 1977 a 2018 vyráběla kei truck s motorem uprostřed a pohonem zadní nápravy. Za tu dobu továrnami prošly tři generace, z nichž ani jeden kus se této konstrukci nezpronevěřil. Pod jejich kapotami byly samozřejmě jen tříválce o objemech 545, 547 a 656 kubických centimetrů. Acty v nabídce Hondy nahradila TN360 a její dobové testy ji vychvalovaly za dobré jízdní vlastnosti i když při svém pátrání jsem se dočetl občasné žehrání na servisovatelnost. K motoru byl nejlepší přístup u sklápěček, ale v případě pevných valníčků nebo dodávek to nebylo tak slavné. To ovšem nikomu nezabránilo nacpat tam motor K20…

Ačkoli všechny zdroje, co jsem našel, říkají, že Acty se vyráběla jen jako RHD, realita je překvapivě jiná. Různě po evropě se občas najdou kusy s řízením na správné straně, které vážně nevypadají na to, že by byly překopané. Vážně, koukejte. Modrý kus se objevila na bazaru v roce 2015 (a vypadal fakt mint), červený v podstatně horším stavu je aktuálně k mání ve Švýcarsku. Škoda, že nepotřebuju foodtruck.

Honda Acty, zdroj: www.mobile.de

(Ale napadá mě, co taková mobilní minilaboratoř? Jsem si naprosto jistý, že někdo z práce si to přečte a určitě to uváží. Mrk mrk? ;-) )

Ale kde je nějaký prosklený hrdina? Bohužel, nejsou…

Honda Acty, zdroj: commons.wikimedia.org

Vypadá to, že mé dnešní hledání bude neúspěšné. Kei vany jsou na naše poměry skoro až zbytečně malé a jejich provozování nedává valného smyslu. Leda pro někoho, kdo ocení jejich obskurnost a nebojí se, že za jejich volantem vykopne přední světlo. A co si budem, mě tyhle věci tak trochu zvláštním způsobem okouzlily a nechtějí pustit. Takže mi asi nezbývá nic jiného  než pokračovat v brouzdání internetem a čekat, jestli se někdy nějaký kousek nevyjeví. Takové červené Carry se čtyřkolkou nebo nějaké to Acty… No, třeba ho najdu pod stromečkem.

A co vy a Kei vany? Chcete svůj? Máte svůj? Chcete mi ten svůj prodat? Diskuse je vaše. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Max
13. prosince 2021, 22:11
1
reagovat
František Čáslavský
13. prosince 2021, 23:19
0

Libero není kei van!

Ev
Evlo
14. prosince 2021, 14:15
0

Jakože moc velkej motor nebo co ti vadí, pokud si dobře pamatuji, tak Sambar je kei.

František Čáslavský
14. prosince 2021, 14:48
0

Sambar != Libero.
Libero je delší a má větší motor.

Ev
Evlo
15. prosince 2021, 16:58
0

a piagio porter apod. je 660?

František Čáslavský
16. prosince 2021, 08:16
0

Ne, ale je to licencni verze, ktera je rozmerove stejna jak hijet. Libero od zacatku (takze ani v japonsku) neni kei.

kotzitzaq
13. prosince 2021, 22:13
0

Vím, že to není tak úplně kei van, ale co takhle Subaru Libero? Bude to 4x4 a jelikož má František Miatu, tak mu boj s korozí není cizí.

reagovat
František Čáslavský
14. prosince 2021, 00:33
0

Problém Libera je stav a cena. Najít rozumný Libero je poslední dobou nemožný. A pak už vyjde líp podobná obskurnost…

Blix
14. prosince 2021, 08:13
0

Libero je totiž naprosto bombovní.

Miata vedle něj vypadá jak americký koráb, přitom na zadních sedadlech legroom že může S-class závidět :)

Měl jsem tu čest se povozit a servisovat a bylo to hodně zajímavé. S přihlédnutím k pořizovací ceně cca 40.

Radek Chlud
13. prosince 2021, 22:22
2

Při sledování MCM jsem se nejdnou nadchnul pro kei van, ale nabídka je tak smutná, že to skoro nemá cenu. Sehnat třeba pěkné Libero je unreal. Dost by se mi líbila i něco většího jako třeba Mazda Bongo / Mazda E. Máme podobné chutě Františku :D
PS.: Ve Skotsku bylo spoustu Bedfordů předělaných na obytňáky https://www.publicdomainpictures.net/pictures/210000/velka/old-bedford-campervan.jpg , ale pochybuju, že se to dělalo jako levostranka.
-
Komentář upraven 13. 12. 2021, 22:24:30

reagovat
František Čáslavský
14. prosince 2021, 00:35
0

Bratři v triku! Mazda E mě samozřejmě taky napadla. Valníčky se tu dají koupit úplně v pohodě, je to relativně neprůstřelný, ale dodávky… no, dyť víš

Jakub Pospíšil
14. prosince 2021, 08:29
0

Přes ecko uz je jen kousek ke korejcum a to se dá sehnat furt v pohodě. Ale už ti nemá moc stylu.

mariov8
14. prosince 2021, 08:37
0

V Evropě se prodávala licence, KIA Besta. Ale je to tak 20-15 let dozadu. Docela robustní auto, až na motor, každých 40 000km prdlo těsnění pod hlavou. S ohledem na výkon instalované 2,2d asi 65 koní se s tím už tehdy jezdilo s pedálem plynu jako spínačem. Mazda se dala koupit i s benzínem s podstatně vyšším výkonem (a spotřebou). A řazení lanovody? Nesměli jste to někomu půjčit, pak jste rychlosti opět a doslova hledali, byli v jiných polohách. Zrušil ji kolega, hnul rámem 2m od předku, docela neškodný smyk v cca 35km/h rychlosti, zavadil však o kamenný patník. Mám na to auto smíšené vzpomínky... Ve srovnání s Vitem SELECT, auto stejné kategorie, kterým teď jezdím, je to jak trochu poladěná 1203, prostě tragedie. Ale ty KEI VANy, ano, občas mne nutkání pořídit si nějakou takovou obskurnost popadne... dalo by se tím pro materiál, pro dřevo do lesa, záložní auto doma... i zdůvodnit bych si to dokázal, ale.

peca
14. prosince 2021, 08:34
0

Nedavno mne hodne svrbela penezenka nad Piagiem Porter predelanym na obytnak. Skoda, ze jsem se k tomu nerozhoupal.

reagovat
PepaSFI
14. prosince 2021, 09:29
0

s takovým nějakým knedlíkem tady jezdí bývalý dakarský motorkář Ivo Kaštan. Pak se mu povedlo nedat přednost a zbořit to, ale vzápětí přijel jiným. Objevil se s tím u souseda autoklempíře, že to potřebuje vyhnat ze spodku hnědou smrt a ten z toho moc nadšený nebyl. Akorát to byly bezoknové dvoumístné dodávky. Když si jel někam zajezdit, strčil tam motorku, bednu s nářadím a spacák, při troše skromnosti ještě totéž v malým pro kluka.

reagovat
Robin Polden
14. prosince 2021, 09:51
0

Ví někdo, jestli čtyřkolky maj redukci a uzávěrky? Při tý váze by s tim byla sranda s pásama ve sněhu.

reagovat
František Čáslavský
14. prosince 2021, 10:13
0

Častěji tam najdeš spíš samosvory, ale někde jsem viděl nějakou exportní Carry s dvoumontážkou a redukcí. Zkusím dohledat. Tu odkaz odkud jsem ukradl tu titulku.
https://www.thedrive.com/news/31630/this-tracked-suzuki-plow-truck-for-sale-is-all-you-need-to-conquer-the-snowiest-of-winters

Robin Polden
14. prosince 2021, 10:36
0

Jde mi o to, že v UK je pořád všechno strašlivě levný a na blbnutí je mi srdečně jedno, na který straně je volant. Akorát bez redukce to nemá moc smysl. Ale váha je neskutečná. Jimny váží tunu, jestli je tohle fakt o 300kg lehčí i ve čtyřkolce a s redukcí, tak je to krásný. Akorát se bojim, že právě s druhou převodovkou a oběma hnanejma nápravama se ta váha vyšplhá k tuně taky.

František Čáslavský
14. prosince 2021, 12:15
0

I ty čtyřkolky stále vážej tu tužku, aby se vlezly do té kategorie.

Ev
Evlo
14. prosince 2021, 14:21
0

Z RHD úchylností pak Suzuki Mira Panel Van nebo ještě lépe v rámci uchylnosti Alto Works Hustle

reagovat
Ev
Evlo
14. prosince 2021, 14:22
0

Hmm, když to Mira, tak to bude asi spíš Daihatsu ...

Ka
Karda
14. prosince 2021, 15:21
0

Taky bych něco takového chtěl. Naši sháněli záložní auto, tak byla šance, ale prostě to stojí nesmysl. Tak jsem si aspoň koupil tu verzi 1:10

reagovat
ro
rock
14. prosince 2021, 19:01
0

Piaggio Ape.
A mimo pickupu a vanu je k mání i lidopřepravní verze :-)

reagovat
Le
LennyLeonard
15. prosince 2021, 15:38
0

Me by spise zajmalo za kolik by jsi pustil svoji mx5…?

reagovat
František Čáslavský
17. prosince 2021, 09:19
0

Zajímavá otázka. V případě nějakého většího zájmu asi zpráva…
-
Komentář upraven 17. 12. 2021, 22:45:59

po
powpow
15. prosince 2021, 16:48
0

Co Nissan Serena? Tu jsem mel kdysi v hledacku, RWD, ve spojeni s SR20DE ma i nezávisle zavesenou zadní napravu a samosvor. Je to tedy uz vetsi kousek a neni k sehnani..

reagovat
ReVolte
21. prosince 2021, 08:29
0

Vím, že to asi nebude 100%, ale Subaru Sumo?!

reagovat
ReVolte
21. prosince 2021, 08:30
0

Tak nic to je vlastně Libero :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Maxus (SAIC) EV80  2021
Maxus (SAIC) EV80

2021 rok výroby
122 koní výkon
56 kWh baterie

Nissan LEAF  2015
Nissan LEAF

2015 rok výroby
110 koní výkon
24 kWh baterie

Plymouth Fury  1969
Plymouth Fury

1969 rok výroby
230 koní výkon
5 210 ccm objem

Mercury Monterey  1964
Mercury Monterey

1964 rok výroby
390 koní výkon
6 400 ccm objem