V posledních letech pozoruji ve všech koutech naší země až nečekaný nárůst počtu samoobslužných mycích boxů. Snad už v každé vesnici můžete svůj automobil zbavit nečistot a opatřit ochranným voskovým filmem, aby se leskl ještě déle. Co si z toho lze odvodit? Tak za prvé je to samozřejmě ten hlavní důvod, proč v posledních dnech tolik prší – jakmile umyjete svůj vůz, do dvou hodin musí přijít alespoň lokální přeháňka, na to jsou pravidla.
Ale je tu i druhá věc, kterou nám situace na trhu samoobslužného bezkontaktního mytí vozů říká – lidé se stále chtějí starat o svá auta. A to je v dnešním světě spotřebního zboží vlastně poměrně ojedinělý úkaz. Nechci tím říci, že jsme jako civilizace zabředli do špíny a hnusu a jediné, o co se staráme, jsou naše auta (ačkoli znám několik lidí, kteří… ale to sem nepatří). Tak to rozhodně není. Přesto je překvapivé, kolik péče i dnešní moderní řidič, nad kterým už pravověrný petrolhead ze staré školy dávno zlomil hůl, věnuje v těchto myčkách svému vozu.
Jedním z důvodů, proč tomu tak je, může být i fakt, že ono ceremoniální omývání každé sobotní odpoledne je vlastně téměř to jediné, co může dnešní motorista pro svůj vůz udělat. V rámci vývoje toho, čemu říkáme automobil, totiž došlo k paradoxní situaci – zatímco automobilky se snaží stavět auta co nejvíce bezúdržbová, taková, která sobě zakoupíte a už jen jezdíte a jezdíte, mnozí zákazníci o svůj vůz pečovat chtějí. A když už nic jiného, aspoň si každou sobotu vystojí tu frontu čítající padesát aut v obci s dvaceti obyvateli, aby svůj automobil naleštili a uvedli zpět do stavu ‘skoro nové auto’.
Ponechme teď stranou pomluvy o tom, že mnozí muži o sobotním dopoledni, kdy doma pobíhá potomstvo nezdolané a neunavené školními povinnostmi a kde jsou zároveň v plném proudu domácí práce, dokonce vyhledávají myčku s co nejdelší frontou, aby před sebou, svou rodinou i zbytkem světa obhájili, že jsou kdekoliv jinde, jen ne doma. To se jistě běžně neděje.
Co nás tedy nutí starat se o svá auta? Pravdou je, že pro mnohé z nás (a zde buďme genderově spravedliví, protože se to zdaleka netýká jen pánů) jsou stroje fascinující věc. V pohledu na dobře fungující stroj je zkrátka něco uspokojivého. je to takový koncert všech těch koleček a kladek a řemenů. A práce s takovým strojem je prostě radost. Automobil je v tomto ohledu asi nejsložitější stroj, jaký v domácnosti máme, minimálně co do počtu pohyblivých částí. Proto vlastně nemůže být až takové překvapení, že mnozí motoristé tak nějak tíhnou k péči o svůj automobil.
Proč ale seznam volnočasových aktivit spojených s údržbou vozu vede jeho mytí, které upřímně řečeno zas takové spojení s mechanikou nenabídne? Protože to je vlastně dnes už skoro to jediné, co nám z celého dlouhého seznamu údržby vozu zůstalo.
Před časem jsem listoval v uživatelském manuálu k vozu Alfa Romeo 166. Tento automobil, ve své době vlajková loď slavné italské prémiové značky, tedy nic pro chudého motoristu, obsahoval ve svém návodu k použití více než jen popis, jak si správně seřídit sedadlo a k čemu slouží páčka ovládání stěračů (pro ty z vás, kdo manuál nečetli – ta páčka ovládá stěrače). Tady je toho mnohem víc. Je tu detailně popsáno, jak měnit motorový olej, olej v převodovce a diferenciálu, jak vyměnit všechny filtry – zkrátka popis veškerého základního servisu.
Teď vám nechci tvrdit, že si tyhle věci majitelé Alfy 166, která se mimochodem nabízela až do roku 2007, skutečně dělali doma. Valná většina z nich využila servisní sítě značky, což ostatně doporučuje i onen manuál, nicméně ta možnost tu nejen stále byla, ale byla dokonce ze strany výrobce i podpořena alespoň tím návodem.
Dnešní vůz nás o takové kratochvíle připravil. Moderní auto nejen, že nemá v návodu popsaný postup jakékoli složitější údržby, než je doplnění vody do zásobníku ostřikovačů, ale především s domácím servisem vůbec nepočítá. Mnohé operace vyžadují specifické nástroje a nastavování za pomocí speciálního softwaru diagnostiky, který pro domácí užití k dispozici zkrátka není. Tedy alespoň oficiálně není.
Když se bavím se staršími generacemi motoristů (a ani to nemusí být nutně nějací petrolheadi), žasnu nad tím, kolik péče vyžadovalo ještě v osmdesátých letech minulého století běžné auto. A možná jim dokonce trochu závidím. Já vím, že je to pitomost a že auto, které stačí jednou za dva roky přistavit na den do servisu k povinné inspekci a základní údržbě, je mnohem blíže ideálnímu stavu, než kdy byly vozy před čtyřiceti lety. Auto je dopravní prostředek a chceme od něj primárně to, aby nás dopravovalo na námi zvolená místa – to je smysl jeho existence.
Když jsem jako chudý student začínal koketovat s motorismem a pořídil sobě svůj první automobil, ihned jsem začal nahlížet do tajů údržby. Většinou to nebylo až tolik dáno mým nadšením, jako spíše zoufalou snahou i při velmi omezeném rozpočtu udržet tu věc v provozuschopném stavu. Valnou většinu servisu jsem si dělal sám za pomoci zkušenějších kamarádů, kteří mi radili, co a jak (a zapůjčili i nějaké to speciálnější nářadí).
A něco z toho mi zůstalo i do dneška. Jasně, už na sebe nenechávám vytékat horký olej a nelámu si prsty při povolování nepovolitelného, to nechávám na lépe vybaveném servisu, ale čas od času si nějakou tu prkotinu na autě opravím (výhoda italského vozu je zde jasná – nějaká ta prkotina se najde, kdykoli vás přepadne chuť si trochu zašroubovat) a přiznám se, že snad i víc, než že ulomené tamto nebo vrzající tohle už není ulomené a vrzající, mně radost přináší samotný proces opravy. Ne, že bych u toho neklel a nepoužíval ty nejpříšernější výrazy, ale to tak nějak patří k bontonu opravy automobilu. Ve skutečnosti mě ale práce na autě vlastně baví.
A proto jsem se chtěl zeptat vás, našich ctihodných čtenářů – jak to máte vy? Necháváte veškerou péči o vůz v rukou profesionálů nebo občas přiložíte ruku k dílu? Na jak složité servisní zásahy si v domácích podmínkách troufáte? A pokud si vůz opravujete doma sami, činíte tak proto, že váš lokální automechanik požaduje za své služby neadekvátní množství bankovek nebo prostě proto, že je to perfektní víkendový relax?
Podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích!




















Jaromír
24. 6. 2023, 09:52Za me bylo nejvic uspokojujici pozorovat vyrazy spolucestujicich, kdyz jsem jim na Myte pred zatackou prozradil, ze jsem si brzdy delal minuly mesic sam.
afro-r1
24. 6. 2023, 12:12Nekdy nezbyde, nez si udelat sam. Pokud osvedceni mechanici v servisu nemaji cas. Nebo kdyz si clovek tak trochu vymysli.
Z posledni doby - vymenit diferencial nebo olej v nem - ano. Opiskovat a nakomaxitovat, poshanet vsechna loziska a tesneni a vymenit je - ne. Takze nezbyde, nez ve vlastni rezii.
FidoBlack
24. 6. 2023, 12:38Já třeba beru auto jako svého každodenního parťáka. Auto mě z části živí, vozí moji rodinu a tak dále. Nejsem mechanik ale většinu toho co zvládnu si udělám sám jelikož mě baví se v autech hrabat. Cokoliv co nezvládnu ale přenechám zkušenějším.
Michal88
24. 6. 2023, 15:47Na autě si dělám sám téměř všechno. Tzn. i karosařinu, lakování, mechaniku, elektriku, hydrauliku... Jediné, co nedám, je přehození pneu na diskách, geometrie a foukání koulí na hydrocitroenech. I když časem i to foukání asi bude, mám vymyšlenou plničku.
Z několika důvodů. Za prvé mě to baví, na svých autech dělat. Za druhé nevěřím servisům, potažmo ne všem servisům. A ti, kterým věřím, jsou buď přes půl republiky, mají narváno nebo chtějí moc peněz. A jsem již líný hledat někoho dobrého blíž.
Ovšem trochu bych myšlenku rozvinul, vzhledem k tomu, co se mi nedávno stalo a o čem opět napíšu blog. Občas i když se člověk snaží sebevíc, holt výrobce má nastavenou plánovanou životnost už i v minulosti celkem bezproblémových komponent a člověku to tak znechutí práci na novějších autech, že když se pokaká něco většího, prostě to chce hodit do šmelcu.
Jyrki
24. 6. 2023, 18:05nemám zouvačku a vyvažovačku na gumy, taky si zatím nedělám karosářskou a lakýrnickou, jinak už dělám vše sám
PepaSFI
25. 6. 2023, 09:37jojo, kdyby přezouvání gum nebylo závislý na vybavení, dávno bych si přezouval sám. Teda plecháče se dají udělat doma ale je to pakárna, litý kola pákama nepřezuješ. Gumaři jsou v naprosté většině namachrovaný hovada co neumí dát ani správně zvedák, natož správně utáhnout šrouby. Ale to bych se opakoval, to už jsme mockrát probírali.
Jyrki
25. 6. 2023, 20:06mně to zatím moc netlačí, mám dva dobrý gumaře s kterými jsem spokojen a jezdím s důvěrou k nim, ne moc často, protože mám hotový sady a přehazuju celý kola. Ale ano, pokud pominu ty dva, tak jsem měl větší počet těch kde to byla tragédie.
Woyta
24. 6. 2023, 21:46Čekací doba měsic. Namontovány chybné díly. Namontovány drahé díly, které nic nevyřešili. Při montáži poškozeny jiné díly. A to nemluvim o garážníkách. Ty bych taky kolikrát nejraději nakopal, když vidím co jsou schopni udělat. Takže peníze co by šli na jejich práci raději vrážím do vybavení dílny a opravuji si sám. BTW prima věc je i 3D tiskárna. Tisknul jsem si přípravek na ventily. Na podložce jsem si nahříval ložiska před montáží. ATD.
bitner
24. 6. 2023, 22:04Zarovka.
Kabely, svicky, civka. NGK rulez.
Skrtici klapka.
Baterka.
To je asi tak vsechno, co jsem schopen delat pred panelakem.
ransom
25. 6. 2023, 09:03Lahůdku, kterou jsem nemohl otravovat kamaráda mechanika jsem si užil zrovna před pár dny.
Páčka pod volantem (pro jeho uvolnění při nastavování polohy) zavulkanizovaná do proužku měkké gumy. A ta guma se po letech rozplizla na mazlavou, lepivou černou břečku. Obíral jsem to v látkových rukavicích, každou rukavici jsem okamžitě stáhl naruby a zahodil. Pucovat to šlo jen acetonem. Zabralo mi to snad dvě hodiny, chodník vedle vypadal jak po opravě asfaltovou emulzí.
Jinak ale skoro všechno deleguju na kamarády, třebas i za jinou odbornou protislužbu. Já ti namontuju na velkej kompresor softstartér, abys ho mohl provozovat v rodinném domku, ty mi svaříš a nalakuješ plast na prdeli. Všichni spokojení.
Autíčkový Jelen
26. 6. 2023, 11:24Jakožto chudý student s nějakým nářadím a místem před domem se snažím si udělat co nejvíce věcí sám. Jedná se ale o docela jednoduché věci (brzdy, olej, atd.). Naštěstí v případě problémů mám šikovného kamaráda mechanika na telefonu a věci na které nemám zázemí nebo si netroufnu (svařování, spojka,...) mohu udělat s ním v dílně. Teda spíš koukám a snažím se učit v tomto případě. Snažil jsem se tomu jít i trochu naproti a koupil si vcelku jednoduchý vůz, akorát je na něm práce víc než jsem čekal. Zrovna teď mě asi čeká vodní pumpa.
Woyta
1. 7. 2023, 23:39Tak pumpa je poměrně jednoduchá záležitost. Jen je to trochu komplikované pokud je součástí rozvodu. Každopádně jestli prosakuje ložiskem, tak na nic nečekej. Mě se kousla den před výměnou a musel jsem použít odtah. Akorát jednou do byla více denní práce. A to když pumpa srostla s blokem. Pak jsem ji musel celou rozvrat a rozmlátit.
Autíčkový Jelen
9. 7. 2023, 16:59Dobrá náhoda, já tu vodní pumpu dělal zrovna taky na M43. Naštěstí ale nebyla srostlá s blokem jako v tvém případě, takže šla po nějakém přemlouvání ven jako jeden kus. A jelikož se to stalo jen pár km od domu, tak se nestihla kousnout, ale louže za mnou zůstávaly pěkný. Díky za tip, na nic jsem pak nečekal.
Woyta
12. 7. 2023, 01:38Mě jen lehce prosakovala. No a pak se za jízdy vyvalil oblak páry z pod kapoty. Přední ložisko se rozpadlo, válečky vypadli a vrtule se zasekla v sahare.
Irwinek
26. 6. 2023, 12:04Drobnosti - žárovky, baterka, filtry, oprava autorádia, konektory stahování okýnek, uvolněný " pantík " kastlíku na rukavice,....... zvládám, ale na zbytek mám zlatýho automechanika, takže platím účty....
S.h.I.t.
26. 6. 2023, 12:44Mame s mechanikem takovou dohodu, ja auto pouzivam a rozbijim, on jej pak opravuje :D . Sam si delam maximalne drobosti ala zarovky, sterace, nejake dopasovani plastu... Jinak nic.
mazany_lisak
26. 6. 2023, 15:29Základní věci jako oleje, brzdy, občas tlumiče a věci v interiéru si dělám před barákem. Na věci, který se mi na zemi nechtějí dělat, vozím auto ke kámošovi, který má vybavenou dílnu s velkým zvedákem, kde to společně vždycky nějak dáme dohromady.
sheogh
28. 6. 2023, 18:46No ja si budu hrat zitra, povedlo se me utrhnout lanko u packy na otevirani kapoty, takze plasty nad nohama ridice dolu a snad to je urvany jen u te packy. Takovyhle faily miluju
Woyta
1. 7. 2023, 23:41Buď rád, že nemáš BMW. Tam jsou dva zámky kapoty a dvě lanka.
sheogh
4. 7. 2023, 13:21Tady jsou taky 2, ale lanko jedno