načítám data...

Ineos Grenadier: Dostaneme konečně offroad, o kterém jsme snili?

Nový model, nová automobilka, nový pohled na věc. Duchovní nástupce Defenderu už brzy ukáže, jestli mají ‚poctivé‘ teréňáky na trhu své místo.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Ineos Grenadier: Dostaneme konečně offroad, o kterém jsme snili?

V očekávaném, logickém toku dějin se občas vyskytne událost, která je všechno jen ne logická a očekávaná. Vezměte si třeba terénní auta. V testech moderních offroadů se neustále vracíme k myšlence, že vyrábět pracovní stroje klasického střihu, robustní jednoduché vozy opravitelné v poušti kladivem a vulgarismy, nedává v dnešním světě žádný ekonomický smysl. A ejhle – jeden podnikavý pán se to přece jen rozhodl vyzkoušet. 

Sir Jim Ratcliffe patří k početným fanouškům klasického Defenderu. Stejně jako oni se těžko smiřoval s jeho odchodem, na rozdíl od nich ale odmítl jen sedět se založenýma rukama a láteřit na nové pořádky. Pravda, možnosti měl jako nejbohatší Brit (dnes už ‚jen‘ pátý v pořadí) a majitel chemického gigantu Ineos poněkud jiné než většina ostatních smrtelníků.
Prvním logickým krokem bylo nabídnout automobilce Land Rover slušnou kompenzaci za licenci na další výrobu Defenderu. To však zástupci JLR odmítli. Odevzdat do cizích rukou nejzvučnější jméno celé modelové řady, legendu offroadového světa, se jevilo jako nepředstavitelný krok. Tou dobou už navíc měli o budoucnosti legendy jasnou představu – nový Defender byl představen jen tři roky po zastavení výroby starého. 

Foto: Archiv Ineos

Jednoduché řešení Ratcliffovi nevyšlo, moc dlouho však nesmutnil. Místo toho postavil tým zkušených konstruktérů a dalších profesionálů z automotive s jasným cílem – postavit si vlastní Defender s blackjackem a děvkama. Projekt Grenadier dostal jméno po hospodě The Grenadier v londýnské čtvrti Belgravia. Právě zde, jen kousek od sídla firmy Ineos, začal Ratcliffe s několika kolegy svůj nápad rozvíjet. 

Foto: Archiv Ineos

Grenadier vs. Defender

Vnější podoba Grenadieru byla světu poprvé představena v červenci 2020. Právě v tu chvíli si nejspíš odborná veřejnost uvědomila, že to Ineos se svým terénním autem myslí vážně. Těžko se můžeme divit počáteční nedůvěře. Vývoj nového modelu na zelené louce by byl obrovskou výzvou i pro zavedenou automobilku, natož pro firmu, jejíž expertíza se nachází v chemickém průmyslu. Najednou to ale vypadalo, že stačí vůle, peníze a několik šikovných partnerů, ochotných opustit vyšlapané stezky… 

Foto: Archiv Ineos

Nápadná podoba Grenadieru se starým Defenderem samozřejmě nemohla uniknout ani slepému, byť se k němu novinka otevřeně nehlásila. Komunikace Ineosu zmiňovala jen „odkaz klasických offroadů” a zdůrazňovala vítězství funkce nad formou. Šéfdesignér Toby Ecuyer se však láskou ke klasickému Defenderu nijak netajil. Reakce JLR na sebe nenechala dlouho čekat a koncern Ineos zažaloval pro krádež duševního vlastnictví. Unikátní tvary Defenderu jsou prý okamžitě rozpoznatelné po celém světě a nikdo další nemá právo toho využívat. Soudní spor však britská automobilka prohrála. Soudce rozhodl, že „případná podobnost mezi oběma vozy není pro běžné zákazníky důležitá, v některých případech dokonce ani postřehnutelná.“ A použití podobného tvaru nemusí automaticky znamenat, že je výrobcem auta JLR. Pozdě bylo litovat, že si Land Rover nikdy nenechal tvary Defenderu registrovat jako trademark. 

Foto: Archiv Ineos

Poslední palčivou otázku – kde Grenadiery vyrábět – vyřešil Ratcliffe koncem roku 2020, když od Daimleru odkoupil továrnu Hambach v Alsasku, jen kousek od hranic s Německem. Sice moderní, ale prodělečný výrobní závod, v němž přicházejí na svět elektrické Smarty, byl Daimleru trnem v patě už léta. Dohoda s Ineosem, že výroba Smartů zde bude pokračovat po boku Grenadierů, znamenala win-win situaci pro obě strany. Daimler se zbavil koule na noze, Ineos získal nejmodernější výrobní technologie, špičkovou pracovní sílu a strategicky výhodnou lokalitu pro realizaci svého záměru. Okamžitě započala práce na prototypech.

Foto: Archiv Ineos

To nejlepší, co bylo na skladě

Výroby Grenadieru se účastní kolem šedesáti společností, většinou špiček ve svém oboru. Na vývoj a testování podvozku i pohonu dohlíží rakouská firma Magna Steyr, která má více než stoletou zkušenost s konstrukcí těch nejdrsnějších terénních vozidel. Pro Mercedes-Benz například vyvinula systém 4matic a dodnes ve své fabrice vyrábí třídu G. Tuhé nápravy vyvinula společnost Carraro, s jejímiž komponenty se setkáte například u odolné zemědělské techniky. O motorizaci se postarají přeplňované šestiválce BMW B57 a B58, tedy naftové i benzinové, speciálně upravené pro vyšší točivý moment a zpracovávání méně kvalitního paliva. Osmistupňové automatické převodovky dodá ZF, redukční převodovku Tremec, sedačky Recaro…  

Foto: Archiv Ineos

Základem je samozřejmě žebřinový rám, nově vyvinutý přímo pro Grenadier. Rám doplňují již zmíněné tuhé nápravy, doplněné čtyřmi podélnými rameny, panhardskou tyčí a vinutými pružinami s variabilní tuhostí. Stálý pohon všech kol je řešen klasickým mechanickým diferenciálem, kvůli jednoduchosti vozidlo spoléhá na manuálně řazenou redukci i uzávěru mezinápravového diferenciálu. 

Praktičnost a funkce hrají prim, ať se na auto podíváte z jakéhokoliv úhlu. Gumovou podlahu s výpustmi můžete opláchnout hadicí, proti vodě jsou odolná jak sedadla, tak spínače a povrchy palubní desky. Přední nárazníky jsou pochozí, na boční lišty lze upevňovat předměty a příslušenství, nespočet odkládacích prostor se najde i v kabině. Dopředu se počítá s přídavnými světly a dalšími doplňky, pro něž je už rozvedena kabeláž. 

Foto: Archiv Ineos

Elektronice se samozřejmě vyhnout nelze, oproti konkurenčním offroadům však má Grenadier asi jen polovinu vestavěných řídicích systémů. A přestože nechybí infotainment s dotykovým displejem (umí Carplay i Android), vždycky je možné ho ovládat i kolečkem na středovém panelu. Navíc je na první pohled jasné, že většina funkcí má své dedikované tlačítko – ať už na středové konzoli, na volantu, nebo na stropním panelu.

Testování pod ostrým úhlem

Pokud tušíte, jak dlouho trvá vývoj nového modelu, před tempem Ineosu – firmy bez jakékoliv zkušenosti s výrobou aut – musíte smeknout. Testování prvního prototypu skončilo v květnu letošního roku. Prověřovaly se zejména terénní schopnosti, a to na drsných testovacích tratích Magna Steyr okolo hory Schöckl v Rakousku.  Od poloviny roku 2021 se po celém světě v extrémních podmínkách testuje dalších více než 130 prototypů Grenadieru. Vlivy chladného podnebí se zkoumaly v severním Švédsku, dynamika motoru se ladila v Maďarsku a zátěžové testy vedrem proběhly například v Maroku. 

Foto: Archiv Ineos

Velkým přínosem pro vývoj se stala spolupráce Ineosu se společností The HALO Trust, největší světovou humanitární organizací pro odstraňování min a likvidaci zbraní. Působištěm HALO jsou ta nejodlehlejší a nejnehostinnější místa Zeměkoule. Auta a řidiči jsou nuceni si poradit nejen s těžkým terénem, ale také s opravami v obtížných podmínkách a s omezeným vybavením. Právě tato kritéria má Grenadier jakožto ultimátní pracovní offroad splňovat. 

Foto: Archiv Ineos

Co bude dál?

Všechno nasvědčuje tomu, že Sir Ratcliffe dotáhne svůj nápad do konce. Možná si říkáte, že průmyslovému magnátovi s odhadovaným majetkem 22 miliard dolarů se to vyvíjí, když se nemusí bát, že přijde na buben. Jenže v pozadí projektu Grenadier stojí kromě nadšení i propracovaný byznysplán. Odolná auta pro práci v terénu budou potřeba vždycky, automobilky z mnoha důvodů přestávají vyrábět nová a ta stará nevydrží věčně. Ineos má spočítáno, že stačí roční produkce 25 tisíc vozů, aby byl projekt rentabilní. Postupně má v plánu Grenadier dovážet na všechny světové trhy, samozřejmě včetně Evropy. Na starém kontinentu má malý výrobce oproti velkým konkurentům jednu obrovskou výhodu – prodá-li zde maximálně 20 tisíc aut, navíc zařazených do kolonky ‚pracovní nástroj‘, může požádat o zvláštní limit flotilových emisí CO2. A přesně to Ineos udělal. Pro potřeby vzdálenější budoucnosti již existují projekty na Grenadier poháněný vodíkovými články Hyundai. 

Foto: Archiv Ineos

V těchto dnech začínají Grenadiery objíždět vybrané prodejní partnery, aby se ukázaly novinářům a potenciálním zákazníkům. Jeden exemplář zavítal i do plzeňského autosalonu Dajbych, který se od příštího roku stane oficiálním dovozcem. Se spuštěním prodeje se počítá v červenci 2022, objednávat ale můžete už teď. Grenadier bude dostupný jako pětimístný i dvoumístný, počítá se s variantou pick-up a celou řadou možostí pro nástavby. Cena by se měla pohybovat kolem 50 tisíc eur bez daně.

Těším se na něj jako děcko na Vánoce. Nejen kvůli autu samotnému, ale i kvůli tomu cool příběhu v pozadí. Sice pochybuju, že se kdovíjak zavděčí sektě Defender, své zákazníky si ale Grenadier určitě najde – mezi pracanty i mezi dobrodruhy. 


Technické údaje:

Zážehový řadový šestiválec s přeplňováním (B58): Výkon = 285 k, Max. krouticí moment = 450 Nm 
Vznětový řadový šestiválec s přeplňováním (B57): Výkon = 249 k, Max. krouticí moment = 550 Nm 
Převodovka: Osmistupňová automatická ZF s ručním režimem

Úhel nájezdu: 35,9° 
Úhel odjezdu: 36,1° 
Úhel zlomu: 27,8°  
Světlá výška: 258 mm
Hloubka brodění: 800 mm

Tažná kapacita: 3 500 kg 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
24. listopadu 2021, 15:16
4

Za mě velká pecka. Konečně zase auto s příběhem které nestojí 5,000,000. Své zákazníky si to rozhodně najde. Doufám že naplní ty predikce prodejů.

reagovat
Wa
Wakantanka
25. listopadu 2021, 21:00
1

Mno ale začína na 50 tis.€ bez dane, prihoď nejakú trebárs offroad výbavu a budeš na 2,5 milióne s daňou. Myslíš že sa najde až toľko nadšencov? Firmy to na robotu tiež asi vo veľkom kupovať nebudú, tam fičia Hiluxy na and. Čo.

Ha
Habakukk
25. listopadu 2021, 23:28
1

Tak Ineos je obrovský petrochemický konglomerát a stavěl si jej především pro sebe. Energetické a těžební firmy jedou na G class profesional což toto je přímá konkurence. Tedy potenciál trhu tady je.

beastar
26. listopadu 2021, 11:05
0

Waka: Ano já to dole píšu taky. Že reálná cena je prostě 2 miliony. S nějakým expedičním vybavením víc třeba. Je potřeba si ale uvědomit, že to od začátku není auto pro strejdu z vesnice, co si bude hrát na offroad o víkendu. Ten si koupí Jimny, Nivu, nebo něco z bazaru. Spousta těchto produktů se nepovedla. Tohle je ale hodně profesionálně vedené. Ve všem. Ta cena je velmi v pohodě. Když i obyčejné těžce sériové suv běžně stojí 1,2mio.

A nějaké těžební společnosti, humanitární organizace, ambasády, případně armáda, policie. Tam jako jak víme i z ČR že úplně na drobné nekouká. Řekl bych že jsou tady jiní, co těmhle autům rozumí líp než já. Možná i tomu nasazení. Z pohledu obchodníka se mi celý ten model líbí. V zásadě nějací fanoušci jsou to poslední, co tohle podrží. Podle mě si to vytvoří novou základnu fans.

Wa
Wakantanka
27. listopadu 2021, 16:29
1

Bea, to čo si písal nižšie som objavil oveľa neskôr :) Ale stále si myslím, že spomenuté skupiny budú brať skôr niečo ako Hilux či Ranger za polovicu.

Jo
Josephus
29. listopadu 2021, 20:06
0

Jasně, většina vozového parku takových společností bude bude mít jiné složení, ale taková auta tam nesmí chybět. A podobný vůz prakticky nabízí jen Iveco. K vysílačům, elektrickým vedením, na různé stavby na odlehlých místech, nebo i pro armádu jsou takové vozy klíčové. Takové auto se nedá s HiLuxem srovnat a Toyota se ještě musí patřičně doupravit u externí firmy za těžké peníze a je to trochu jako když z kotníkových bot s bílým kožíškem chcete udělat holinky až pod ptačí hnízdo. Ne že by to nešlo, ale není to ono. Ty možnosti široké individualizace budou u tohoto auta klíčové.
A třeba můj strejda z vesnice (takový ten nadšenec, co má ranč, jezdí na milíře a baví se s partou tím, že zapomínají auta v dírách, hlavně, aby je pak mohli vynavijákovat), co se s Dajbychem "kamarádí", ho taky musí mít. Řeší spolu specifikaci a bude dělat společnost dvěma starším a jednomu novému Defíkovi.

Klatic
24. listopadu 2021, 15:52
2

jsem se nejdřív bál, že je to jen fáma, ale vypadá to, že mi oprvadu někdo vyrobí auto na míru

reagovat
peca
24. listopadu 2021, 16:35
3

Uplne vidim jak by to vypadalo u nas.
- Skodovka prestane po padesati letech vyrabet typ 742
- Babisovi je to lito protoze to auto mel rad a jeho volici proste chcou auto co opravi krumapacem na sidlisti
- Koupi vyrobni linku TPCA u Kolina
- Zacne vyrabet Agrofert U Fleku
- Profit

reagovat
peca
24. listopadu 2021, 16:51
0

Jeste bych dodal, ze testovani probihalo hlavne na cestach mezi Kauflandem a Penny Marketem.

Jo
Josephus
29. listopadu 2021, 20:08
0

:D

Vojtáno
24. listopadu 2021, 21:14
3

Ten interiér je naprosto TOP!!! Něco tak skvělého co vypadá jako kabina Boingu 737 jsem asi nikdy neviděl a nutně bych to (ne)potřeboval..????

reagovat
Ma
Martin Š.
včera v 14:32
0

Jediné co mne přijde jako pěst na oko je ten volič převodovky jako v BMW X6, mám pocit, že by i tato část mohla určení vozu odpovídat, ale to je detail. Dokážu si představit design podobný jako volič uzávěrky diferenciálu (ale třeba s plochou hlavou, aby člověk hned poznal na co šahá).

ma
magnum
24. listopadu 2021, 21:15
2

Fajn článek, ano, auto s příběhem. Paní Violo, asi Vás miluju.

reagovat
martin_100
24. listopadu 2021, 21:25
2

Paráda!
A ta středová konzola plná ovladačů je úchvatná. Až jednou budu nehorázně bohatej tak si to koupim.

reagovat
BigBen
24. listopadu 2021, 23:54
1

To je špička! K dokonalosti mi tam chybí jen přehrávač audiokazet.

Jo
Josephus
29. listopadu 2021, 20:09
0

Ten si můžeš připojit přes Apple CarPlay. ;-)

Grand Admiral Thrawn
24. listopadu 2021, 21:47
0

Jo, tohle se mi líbí. Je vidět, že tohle auto bylo vyvíjeno srdcem. Vím, že to tu už zaznělo, ale musím pochválit ten interiér.

reagovat
C70C
24. listopadu 2021, 21:53
1

Poslední tři roky jsem strávil v lese v pozici dělníka. Jezdili jsme Vitarou z roku 2001. A opakovaně debatovali o tom, proč prostě nikdo neudělá stary offroad v soudobých měřítkách.. O Grenadieru zatím hltam všechny články co se objeví.. Tohle je počin desetiletí..

reagovat
Ha
Habakukk
25. listopadu 2021, 08:19
0

Máš na trhu Jeep Wrangler auto ze staré školy dvě tuhé nekonečné možnosti úprav i cena je v rámci třídy normální.

sheogh
24. listopadu 2021, 22:48
0

To je super hracka :-) a ten stropni panel nema chybu! Za nme thumbs up a good luck guys!

reagovat
PB
25. listopadu 2021, 01:32
2

Grenadier bude vybornej. Je to spravne prastroj jen na pul (takze se konecne neco vyrovnava kontinualne vymazlovanymu prastroji LC79) a navic pouziva civilizovany (rozumnej kontinentalni) komponenty a ne vymysly britskeho socialistickeho inzenyrstvi. S tim se totiz pojil jeden malej problemecek - na ty hranaty britsky kramy se totiz poradne nikde mimo jejich byvale kolonie nedaly sehnat dily. Co je totiz zajimavy, je kombinace dealerstvi ktery s Ineosem zahajily spolupraci a zajimavy benefity - napriklad zaruka v Australii neni limitovana najezdem, pouze roky. Ono totiz kupujici LR nejsou opravdu klicovou skupinou zakazniku, tou klicovou skupinou jsou zakaznici Toyoty. A Toyota je kmenova zalezitost, tam se jen tak neprestupuje.
Co by me taky zajimalo, bude porovnani s Ivecem Masif, to je podobny pocin, ale spis z fleetovych duvodu (stejne jako v cr napriklad MAN TGE).

reagovat
PB
25. listopadu 2021, 01:35
1

“We clearly need to work with partners to give ourselves the coverage from a service point of view. There's parts of Africa and Australia where some people think Toyota parts grow on trees, so we know what we're up against,”

Ch
Chochin
25. listopadu 2021, 07:24
0

Vyzera to super, skoro taky restomod stareho Defendra... ale v dobrom. a Interier dokonaly!

reagovat
Ha
Habakukk
25. listopadu 2021, 08:28
1

Kluci co byli před čtrnácti dny u Dajbycha na testovačce říkali: Velikostně jako G class, motory BMW - převodovka ZF8° pecka jak benzín tak nafta. Interiér nehodnotili byly to prototypy vytištěné na 3D tiskárně. Blbé je, že v serii se nadají dát větší kola bude se muset zvedat. Zatím pod autem leze debilně nádrž, ale prý budou ještě úpravy. Zadní sedačky nejsou vyndat / sklopit sedáky je tam druhá baterka. Europaleta se tam nenaloží. Základní cena 59.000,-Euro.

reagovat
mariov8
25. listopadu 2021, 08:39
0

Hmmm, bez háčků to nebude. Ta druhá baterka vzadu pod sedačkou bude pro řadu lidí problém. Reálná cena s DPH bude taky přes 2M. Ale i tak jim držím palce.

beastar
25. listopadu 2021, 09:11
1

Reálná cena bude určitě ke 2 mio. Kč. Za takové auto to není rozhodně moc. Když vezmu v úvahu, že dostaneš celky z Německa a Rakouska. Vlastně velmi kvalitní prověřené převodovky, solidní vyzkoušené motory a zejména použitelný podvozek.

Ve většině zemí, kde o to bude zájem to jestli naloží eurovku podle mě moc nepůjde. Btw ani Géčko ji nedá. U nás to stejně půjde s odpočtem DPH only. Těch privátních prodejů bude podle mě minimum. V dnešní době dokázali poskládat zajímavý celek. Z dostupných informací jsem pochopil, že ani v terénu se to neztratí. Je ale fakt co tady píše PB nahoře. Hlavní budou zákazníci Toyoty. A třeba proti Isuzu a Ivecu to bude stát 2x tolik. Těžko předesílat, mě se to líbí ale kupovat to určitě nebudu nebydlím na Falklandech:))

PB
26. listopadu 2021, 06:33
1

No ono se nema Isuzu a Iveco moc jak prosazovat. Iveco nepachne z Evropy ( a Massif je paradoxne nastupce Defenderu, je to prebastlena Santana). A iveco nema v podstate nic ekvivalentniho pracovnim strojum typu LC79 nebo gecku. Ma jen Dmax a to je ekvivalent Hiluxu/Rangeru a podobnejm ... jen s mnohem mensim servisnim zazemim. A jak uz jsem kdysi psal, samotna nakupni cena je pro zamysleny typ nasazeni zcela nepodstatna - vetsinou nakupujes auta jednou a musi prezit celou operaci (dulni, humanitarni, jakoukoli) a nebudes riskovat, ze se ti to rozsype v pulce, protoze to je mnohem vetsi problem nez koupit draho vetsinou.

Ha
Habakukk
26. listopadu 2021, 07:07
0

Jak píšeš Iveco Massif je okrajová lokální věc. Jenom doplním vychází ze Santany která ale není licencovaný Defender, ale jeho předchůdce Serie 3.

Frankie
25. listopadu 2021, 10:19
0

Hezky příběh a hezká práce. Přeji ať jim to vše vyjde jak zamýšlí.

reagovat
Moses
25. listopadu 2021, 16:45
0

Pri niektorych prvkoch dizajnu by som netvrdil, ze to bolo "vítězství funkce nad formou" ale inak sa mi celkova idea aj realizacia paci. Smekam pred ich zapalom a schopnostou dotiahnut to do konca.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem