Patrně se shodneme, že autosalony, tedy minimálně ty evropské, prošly velkou obměnou. Dávno už to není taková ta velká párty, na které doslova každý snažil urvat si kousek pozornosti pro sebe. Opulentní výstavy plné světových premiér, divokých vizí a modelek, které překážely pokaždé, když jste chtěli udělat fotku vozu, to už je prostě historie. V dnešní době se prezentují premiéry trochu jinak, více se využívá síla internetu a celkově se všechny tyhle akce dost proměnily. Neznamená to však, že by skončily úplně. Jak dokazuje právě probíhající festival mobility v Mnichově, stále se na podobných akcích dá vidět mnoho zajímavého. Pojďme si tedy společně udělat takový stručný přehled toho nejzajímavějšího, co je v Mnichově k vidění.
Možná lehce překvapivě se může zdát, že prim této výstavy hrají čínské elektromobily. Bývaly doby, kdy se čínské automobilky raději na takových akcích vůbec neukazovaly, neb to obvykle končilo spíše posměšky nad nekvalitou, než cokoli jiným. To už však neplatí a v Mnichově nechybí snad žádná důležitá automobilka z říše středu. Portfolio předváděných modelů je vskutku široké a sám mám problém se v tom orientovat. Asi nejvíce mě z toho však zaujalo MG Cyberster, což je elektrický roadster. Tento dvoumístný sporťák se může pochlubit elektromotorem o výkonu 536 koní a 725 Nm točivého momentu, což postačí ke zrychlení z nuly na sto za něco málo přes 3 sekundy. Váha se zastavila na čísle 1984 kg, přičemž dojezd by se mohl pohybovat někde na úrovni 450 km. Zaujal vás tento výhled do budoucnosti sportovních automobilů?
Velkou premiéru si do Mnichova nachystalo domácí BMW. To se pochlubilo odvážně pojmenovaným elektromobilem Neue Klasse, což je vcelku jasný odkaz do minulosti. Tehdejší modely, spadající pod označení Neue Klasse prakticky zachránily celou automobilku. BMW je dnes samozřejmě v trochu odlišné situaci, přesto však bere tento nový elektromobil jako něco, co by mělo redefinovat pravidla hry na poli čistě elektrických vozů. Neue Klasse jistě zaujme zcela čistým designem jak zvenčí, tak uvnitř. Tento model by měl také přinést zcela novou generaci pohonu, s mnohem vyšší účinností a delším dojezdem. Uvidíme, co z toho reálně vznikne, sám jsem na to poměrně zvědavy. Zvolené označení je poněkud zavazující.
Když už jsme začali u BMW, nesmíme opomenout také sesterské Mini. To přivezlo hned da zcela nové modely a jasné vytyčilo elektrický směr. Premiéru si totiž odbyly hned dva modely. Oblíbený stylový hatchback ukázal již svou čtvrtou generaci. Opět na první pohled poznáte, o jaké auto se jedná, byť především zadní část prošla výraznou obměnou. Ještě větší změnou je zcela minimalistický interiér, kterému vévodí údajně zcela první kruhový OLED displej, který byl použit v automobilech. Novinka přijíždí jako elektromobil na zcela nové platformě, díky které je kratší než předchůdce. Výroba bude probíhat v Číně. Dobrá zpráva pro všechny tradicionalisty je ta, že časem bychom se měli dočkat také spalovací verze. Druhým představeným Mini je Countryman, který vyrostl natolik, že vlastně těžko říct, co je na něm mini (4,4 m na délku). Countryman využívá společný základ s povedenou X1 od BMW, takže se můžete těšit jak na elektromobil, tak i verze se spalovacími motory. Nárůst Countrymana je také kvůli tomu, že v příštích letech by do nabídky mělo přibýt ještě jedno menší SUV.
Důležitou novinku přivezl také Renault, který se rozhodl oživit jméno Scénic. Už se však nebude jednat o prostorné MPV, nýbrž o elektrický crossover. Přesto však díky možnostem elektrické platformy by měl nabídnout nadstandardní vnitřní prostor a spoustu chytrých řešení, čímž by tak trochu měl navazovat na své ideové předchůdce. Design Scénicu E-tech je výrazný, zcela dle pravidel nového designového jazyka. Stále si však nemohu pomoct, ale vidím v tom tu druhou francouzskou automobilku se lvíčkem ve znaku. Ale možná jen špatně koukám.
Dvěma novinkami se může pyšnit také Mercedes-Benz. Ten si jako hlavní lákadlo přichystal nový éčkový kombík v přizvednuté variantě All-Terrain, čili takové to naprosto ideální auto pro všechno. Vypadá opravdu lákavě. Druhou novinkou je samozřejmě elektrický koncept CLA, který hádám, nebude mít tak úplně daleko k sériové výrobě. Středně velký sedan, velikostně odpovídající céčku, udivuje propracovanou aerodynamikou a také 800V architekturou, která významně rozšiřuje možnosti elektromobilu. Hovoří se o dojezdu na úrovní 750 km, ale na skutečná čísla si budeme muset ještě nějakou tu chvíli počkat.
Zapomenout tentokrát nesmíme ani na Volkswagen. Ten do mnichova přivezl koncept elektrického GTI z rodiny ID. Kompaktní hatchback by se měl velikostně zařadit někam mezi Polo a Golf. Volkswagen slibuje, že dokáže všechny přednosti, kterými se chlubí dnešní modely GTI, přenést i do (nepříliš) vzdálené budoucnosti. Již v roce 2026 bychom měli vidět, jak moc se povedlo dané sliby naplnit. Druhou a neméně důležitou novinkou je zbrusu nová generace legendárního modelu Passat, který si v Mnichově můžete prohlédnout krátce po světové premiéře i na živo. Passat přijíždí na scénu již ve své deváté generaci. Tentokrát si jej budete moct pořídit jen a pouze jako kombi. A nutno říct, že pořádně velké kombi. Passat totiž překonává 4,9 m a já si tak trochu říkám, jestli už to není příliš mnoho. Nicméně technicky se jedná o přímého sourozence nového Superbu, lišit by se měly tyto modely především čelní maskou, jinou zádí a interiérem. Nový Passat si budete moct koupi jako oblíbený diesel, se zážehovými motory i jako plug-in hybrid. Mezi diesely a benzíny nečeká žádné velké překvapení. Jsou tam známé dvoulitry (popř. 1.5 TSI), takže vše při starém. Zajímavější mohou pro někoho být výrazně vylepšené PHEV verze. Ty by díky větší baterii a vyšší efektivitě měly nabídnout elektrický dojezd až na úrovní 100 km. Jak se vám líbí nový Passat?
Toto jsou dle mého nejdůležitější novinky probíhajícího veletrhu. Premiéru si samozřejmě odbyla i modernizovaná Tesla Model 3, které jsme věnovali samostatný článek již včera. Co zaujalo v Mnichově nejvíce zrovna vás? Diskuze je vaše.
06. září 2023, 08:21
0
Ad báwo - Nová třída bude asi bojovat s efektem skleníku a kufr nevypadá na praktické použití, jinak mi to připomíná staré Maserati QP nebo 80kové Lancie...
Scenic je jak kopie Pegyny, o tom žádná...
06. září 2023, 08:48
0
Viděl jsem nějaké sestřihy, vcelku bída. Až na pár výjimek, všechno Crossover a SUV ve všech velikostech. Čína se předhání v nabídkách, vše podle stejného receptu jak v interiéru tak zvenku. Postupně nás "ubijí čepicemi". Evropa je v háji. VW ID2-Gran Turismo Injection na baterky to úplně zabilo.
06. září 2023, 15:49
-4
Kdo za to evropským automobilkám může, že namísto jít do elektromobilů naplno, pořád tak jaksi licitují, takže jim ujíždí vlak?
06. září 2023, 17:39
4
Čínou koupena evropská komise.
06. září 2023, 09:17
0
To BMW vypadá jako dobrá úchylárna, snad reálný produkt bude ty rendery víc než jen připomínat. Třeba ty tenoučké A-sloupky ve mě v tomhle směru moc naděje nevyvolávají.
A to že Mini se bude vyrábět v Číně mi přijde smutné, to to teda BMW dopracovalo...
06. září 2023, 14:35
0
Tak to BMW je ciste graficke cviceni.
Auto s prubeznym sklem musi mit extra masivni stresni oblouky stredni pricnik a B -sloupek, kvuli narazum.
V A-sloupku budou nejspis navic 2 reproduktory, airbag a vyztuha pro Ameriku.
Na celni sklo je treba umistit elektricke zrcatko, ovladaci konzoli a slunecni clony s osvetlenim. (masivni kanal stredem auta)
No a z toho vam vyjde hodne redukovana lehkost "pruhlednost" kabiny
06. září 2023, 14:45
0
Kdyz potovnam kola v podbezich u GTI a All-Terrain, marne hledam, ktere auto je to terennejsi...
06. září 2023, 15:18
-3
Ta reportáž tak trochu charakterizuje to naše většinové vidění světa a neuvědomění si toho, co se vlastně děje. Několik čínských výrobců teď vstupuje na evropský trh, ukázali řadu zajímavých elektrických modelů, které veskrze překonávají značnou část evropské konkurence buď technicky, nebo tím, že si je lze vůbec koupit, zatímco ostatní stále ukazují koncepty. A obecně je to předzvěst velkých změn. A zde je to zmíněno stylem, že tam byla "ňáká čína" a uvede se jeden model, jako kdyby to nebylo moc relevantní. Ale ono sakra je.
06. září 2023, 16:31
2
Přesně kvůli lidem jako si ty. Nebo alespoň jak se tady zkoušíš dlouhodobě prezentovat. Kdoví jestli nejsi někdo koho nějaký skvělý Čínský koncern platí. Přesně se dalo čekat, že až změny budou na pochodu začnete jako první říkat jak už uzrál čas. Lidi jako ty se nemění. Opět alespoň dle toho jak tu dlouhodobě prezentuješ své názory. 1948 by si přesně běžel honem budovat hen ten komunismus. A v Itálii před WW2 by si táhnul v černý kamizole na Řím. Pěkně jste to vymyslely. EK a vaši progresivně levicový eko koníci.
06. září 2023, 16:46
2
Ani ti člověče ne. Teď už čím dal víc lidí zjišťuje, že se EV dobře a lacino jezdí, evropští výrobci jim nemají míč co nabídnout. Tak zatím uhýbali k Tesle a budou čím dál víc k Číňanům. Ledaže vy se místní výrobci vzpamatovali.
06. září 2023, 17:28
3
O obecné předzvěsti velkých změn, co se opanovaní trhu čínskými vozy týče, čtu v periodikách už dobrých 12-15 let. Za tu dobu však nic převratného nestalo. Žádná dechberoucí ofenziva však zatím nenastala. A upřímně nevidím ani nějakou zásadní revoluci ani v těch cenách. Třeba MG ZS je sice o něco levnější než nejbližší konkurence, ale uživatelsky odpovídá zhruba tak Peugeotu 307, což už je poměrně letité evropské auto. Možná MG4 bude revoluční, kdo ví, s tím však zatím nemám bližší zkušenost. Takže dokud nebudu mít osobní zkušenost s něčím, co bude stát za to, patrně si svou skepsi ohledně invaze čínských výrobců s dovolením ještě chvilku ponechám.
06. září 2023, 17:30
0
Tak já jsem ten poslední, kdo by z toho měl radost. Ale nejen v Evropě, ale třeba i v Japonsku se v různých odvětvích opakuje Nokia efekt, kdy ty kdysi progresivní molochy nepochopí a nezachytí nástup nové technologie, která díky své fundamentální superioritě, navzdory mnoha ústupkům v počátcích (stejně jako při nástupu digitálních fotoaparátů (RIP Kodak), LCD monitorů, you name it...), časem převezme trh.
A doteď to řadě lidí nedochází, ale mnohým už ano. A pak z naprosté zoufalosti pořádají tiskovky s hliněnými modely, aby světu ukázali, že už na tom taky dělají. A jak říkáš, mezitím čína a Tesla prodávají po milionech a postupně přebírají pozice.
06. září 2023, 17:42
0
Poslední vyjádření vw jsou udesna. Jestli to myslí vážně, jsme tady v hajzlu.
06. září 2023, 17:45
-1
Daniel: Jednak Čína je obrovský trh sám o sobě, takže ten vývoj probíhal mimo naše zraky na tom domácím trhu. Ale zároveň i v řadě dalších regionů, jen ne v Evropě, takže opět pro nás neviditelně. A teď už je to prostě tady, jsou v Evropě a s auty, která v mnohém strčí do kapsy ty zavedené značky. Ale klidně se můžeme ještě rok dva utěšovat.
06. září 2023, 18:01
0
Já se moc nepotřebuju v ničem utěšovat. Jen nemám zatím zkušenost s žádným čínským vozem, který by strčil do kapsy zavedené značky. Nic víc, nic míň. Až se to stane, rád o tom napíšu, ale zatím nemohu sloužit, takže logicky nemám na čem vystavět to správně nadšení pro věc.
06. září 2023, 19:58
3
A je to tady zase. Porovnání vývoje trhu tržním způsobem (Nokia) a vývoje trhu socialisticky regulační způsobem (současný automotiv). To jsou úplně rozdílné věci. A idioti, kteří jsou na tom kratším konci provazu, tomu ještě fandí.
06. září 2023, 21:39
-1
K tomu tolik, že se EV prosazují v takových USA ještě víc, jak v Evropě a tam se to na nic jako socialistické regulování svést nedá.
Co se týče efektu Nokia, v oblasti automotive je přece jen pár rozdílů. Hned zkraje, cyklus života výrobku, auta, je 20 let+, roční obměna obnáší nějakých 5 % vozového parku. Rok, dva, tři tzv. zaspat a i kdyby to mělo znamenat úplně se dostat z trhu, zas až takovou tragédii neznamená. Za tu dobu se vymění necelá pětina automobilů, přes 4/5 potenciálních kupců je pořád tady.
07. září 2023, 07:17
-2
Ano, nelze čekat, že by se ty značky prakticky úplně vyměnily jako u mobilů. Možná někdo, kdo zaspí hodně, skončí úplně, ale primárně to bude znamenat přeskupení sil, kdy nové značky z Číny a USA obsadí významnou část trhu, samozřejmě na úkor těch stávajících.
U Tesly už to asi každý chápe. U číny ještě ne a dokud to nebude kolem nás jezdit na ulicích a lidi se v tom sami neprojedou, tak to bude příliš virtuální na to, aby si lidi reálně uvědomili, že se to děje.
07. září 2023, 09:52
0
Treba jednou prijde Toyota koupi VW. A treba zacne prset asfalt :-)))) Krasna utopie
Ovladnuti trhu cinou se v pristich letech fakt nebojim, s MG muzou konkurovat Dacii. Nektery cinsky auta vypadaly slusne (rozumej byly dobre opajcovany), ale kvalitu jim neverim. Cinani moc neresi, ze to nevydrzi, narozdil od evropanu.
To je u spousty cinskych vyrobku standard. Daji na povrchnost, vzhled a nazor okoli, tzn zvenku to vzdycky vypada o nekolik trid lip, nez "pod krytem".
Takze ne, cinsky auto si nekoupim, abych usetril 15% vstupnich nakladu a dostal produkt cinske "lean" vyroby.
07. září 2023, 10:21
4
sheogh: Dovolil by som si čiastočne nesúhlasiť. MG nie je etalón kvality, ale ich SUV vídam na ceste častejšie než Fabiu IV. Je to naozaj úspešné auto z hľadiska predajov. Ľudia nepotrebujú veľa, bežný súkromný zákazník tam príde vymeniť starú plechovku a to nové MG proti nej bude lepšie. Oni nie sú ako redakcia Autíčkára, nemajú to s čím porovnať. A s nejakým preferovaním trvanlivosti... lol. Pracoval som v banke, ľudia absolútne vždy zvolili finančné riešenie ktoré stojí menej dnes a vycucia ich zajtra. A ešte sa budú hádať keď im to chceš vyhovoriť. Nepochybujem že o 10% lacnejšie auto dnes a drahšie v horizonte 5 rokov budú vyberať prednostne. Na západných trhoch zase predajne veľmi dobre ide to ich EV a na zbežné obhliadnutie mu nie je veľmi čo vyčítať proti takej ID3. Hlavne začal zaujímavý trend outsourcovania vývoja do Číny. Plus Čínske značky integrujú celý vertikálny reťazec a používajú minimum subdodávok (to je skutočná príčina cenového rozdielu, práca je inak v Čine už relatívne drahá). Za mňa je to ako keď do USA dorazili v 70tych rokoch Japonci počas ropnej krízy. Karty sa rozdali nanovo a taký VW teda v ruke nič nemá. Žiadne emisné normy ho pred lacným importom z celého sveta nezachránia.
07. září 2023, 11:03
1
Ad USA a regulování:
No, nejvíc (cca 1/3-1/2 z celých USA) vozidel s nulovými emisemi se prodá v Kalifornii a tam se -nevím jestli socialisticky, zato brutálně- zavádějí stále tvrdší emisní normy už od r. 1968. Navíc se tam průběžně mluví o extra zdaňování spalováků (nevím jestli nějakou takovou daň zavedli, ale ke vzbuzení nejistoty stačí i to, že se o tom jedná). Současně tam dotace na koupi EV dosahovaly tuším 15 000 USD (půlka federální, polovina státní).
Troufnu si tvrdit, že nebýt regulací a dotací v Kalifornii, jsou prodeje EV v USA žádná celá prd a celá Tesla by pravděpodobně vůbec neexistovala.
A to je jen jeden stát v USA, ke kterému se přidávají ostatní.
07. září 2023, 11:16
-1
MG je meziročně s Teslou nejrychleji rostoucí značka na EU trhu (více než 100% růst). Momentálně už tu prodávají víc aut než třeba Mazda či Suzuki, takže je to na silnicích znát. Etalon kvality to pochopitelně není, ale za tu cenu je to evidentně atraktivní. MG4 je možná trochu méně dotažené než ID.3, ale stojí o více než 20 % méně a v H1 2023 se jich v EU prodalo víceméně stejně, ID.3 je o malinko víc.
Čínští výrobci jsou samozřejmě v mnoha cenových segmentech a je zábavné, když si někdo zkusí jedno auto od jednoho výrobce a pak moudře hodnotí, jaká jsou tedy ta čínská auta. Podle jízdy v Dacii asi taky těžko někdo může hodnotit evropská auta jako celek a odhadovat, jak asi bude jezdit třeba Mercedes. MG má lehce specifickou pozici, že má tu vazbu na UK trh a obecně tu byli jako jedni z prvních. Ale v Německu a dalších několika zemích už víceméně v posledních měsících začali prodávat i BYD, Nio, Xpeng a další. A ti právě i vystavovali v Mnichově a je to hodně relevantní. A o tom bylo to moje původní sdělení. Chápu, že to jsou značky, které široké i odbornější veřejnosti nic neříkají a máme to právě tendenci přejít jako nějakou čínu, ale ono už to tak není.
07. září 2023, 11:44
1
Auta holt vypouští škodlivé emise, tak se to reguluje. V USA ještě víc než tady, akorát tam na rozdíl od EU moc neřeší CO2. V tom je to samozřejmě jiné od mobilů a trochu se tomu pomáhá, aby to pro lidi nebylo takle v začátku tak drahé a dosáhlo se dříve nějakého kritického objemu výroby a zlevnění, stejně jako v mnoha jiných oblastech. Ale pořád to lidi kupují dobrovolně a kdo si to jednou zkusí, tak si to velmi často oblíbí, protože tam jsou neoddiskutovatelné fundamentální výhody. Takže trh v tomhle pochopitelně funguje.
07. září 2023, 12:42
2
Trh funguje jenom na pár procentech prodaných električek ve vyspělých/regulovaných ekonomik. Připomněl bych zásadní cenové rozdíly mezi elektrickými a benzínovými či naftovými vozy a především dramaticky odlišné náklady jejich dlouhodobého vlastnictví. Zatímco spalovací vůz si i po 8 nebo 10 letech udrží slušnou část své hodnoty a má před sebou snadno dalších 15 let provozu, vyšší cena elektromobilu je za takový čas „spotřebována” téměř zcela. To zejména lidi s nižšími příjmy ponechá bez možnosti osobní vůz vlastnit, prostě je to položí.
07. září 2023, 13:17
3
Ne. Když jeden výrobek zdaníš, zatímco druhý dotuješ, tak to není fungování trhu.
Když o jednom druhu výrobku prohlásíš, že na jeho podporu coby stát nainvestuješ v nejbližších letech miliardy dolarů, zatímco o druhém oznámíš, že ho za pár let direktivně zakážeš (čímž z něj samozřejmě uděláš naprosto neperspektivní odvětví), tak to není fungování trhu.
07. září 2023, 13:46
-1
Regulace a dotace promlouvají prakticky do všeho, co si kupujeme, záleží jen na míře. Což neznamená, že nefungují tržní mechanismy a zákaznické preference. Jinak byl trh jen ryzí anarchokapitalismus.
07. září 2023, 14:00
-2
Pointa je, že elektromobily postupně globálně převezmou trh, protože je to něco, co dává smysl a co lidi v principu budou chtít víc, stejně jako ty smartphony, nebo digitální fotoaparáty. A jasně že to má speciálně teď ze začátku i citelné nevýhody, stejně jako ty první smartphony a digitální foťáky, ale ta budoucnost je jasná. A to, že se tomu startu pomáhá kvůli těm emisím, samozřejmě není z tržního hlediska ideální, ale na té věci to nic nemění.
07. září 2023, 15:02
4
Elektromobily převezmou trh, protože konkurenci byla odebrána perspektiva direktivou shora.
To je se smartphony a digitálními foťáky naprosto neporovnatelná situace.
07. září 2023, 15:48
2
MBMB to fakt myslíš vážně co tu píšeš? Takový hovna bych čekal na diskuzi ekoteroristů, a ne na autíčkáři.
EV nemá pro absolutní většinu lidí větší užitnou hodnotu než spalováky. Ta výhoda se jen uměle tvoří ve jménu pseudoekologie. Kdyby Evropa opravdu chtěla udělat co nejvíc pro ekologii, tak vybere nejkvalitnější auta s normou Euro 4 a automobilkám přikáže, ať je ještě zdokonalují z hlediska výdrže a udělá povinnost dávat na ty auta 20 let a 400000km plnou záruku. Ale to by zase mělo ten efekt, že by se nevyrábělo tolik jako dnes, že?
07. září 2023, 17:19
0
rock: Ta direktiva dává nějaký termín, odkdy spalovák na fosilní paliva prodat nepůjde, je stanoven různě pro různé regiony a tím je to skutečně nějak dané. Ale ty novodobé elektromobily už tu jsou řekněme 10 let, ten trh přebírají postupně, evidentně si mezi lidmi získávají oblibu a nejprodávanější auto na světě je už nyní v roce 2023 elektromobil (Tesla Y), i když si to nikdo kupovat nemusí. K tomu přechodu by došlo tak jako tak, jen možná pomaleji.
První digitální foťáky byly úplně na houby, nízké rozlišení, dynamický rozsah atd. oproti filmu a ke všemu drahé. Ale šlo o to pochopit, co to principiálně přináší a umožňuje do budoucna a bylo jasné, že to ten film převálcuje. Kodak to včas nepochopil, bral to jako nějaký méněcenný výstřelek, který zase odejde, pokračoval v tom, v čem byl dobrý, a skončil. To samé v těch mobilech. A to samé jsou i ty elektromobily, je to stejným způsobem fundamentálně lepší pohon, který zákonitě technologicky vyhraje. To je to, o čem píšu a v tomhle kontextu zmiňuji Nokia efekt. A to, že do toho vstupují i ty regulace a zákazy všude na světě, je holt dané tím, že spalovací motor produkuje přímé emise. Je to nažádoucí technická vlastnost té technologie a přirozeně to do toho celého procesu vstupuje. Otázka jen je, jak moc to penalizovat a neříkám, že se zákazy apod. souhlasím. Ale to, že je spalovací motor kvůli emisím v té soutěži nějak znevýhodněn, je v principu naprosto správně. I v anarchokapitalismu je způsobování externalit penalizováno, jen jinými prostředky a mechanismy.
07. září 2023, 20:20
1
Tak určitě. Už pár měsíců pozoruju, jak nám tady kolem paneláku pokládají měděné anakondy a zrizuji nabíjecí stojany. Za městem bude co nevidět spuštěn malý reaktor. Sousedé už se nemohou dočkat, až bude k dispozici dostatek Tesel. Na schůzi svj jsme vytvořili poradnik. Důchodci mají přednost.
08. září 2023, 08:26
1
Ten pohon ma sanci uspet, az se vymysli neco jinyho, nez tezka, neekologicka a rychle degradujici li-ion baterie.
Znevyhodnovat spalovaci motor, kvuli ekologickymu impaktu je maximalne alibi (a delat, ze elektro je bezemisni)
08. září 2023, 08:26
1
Ekologicky to bude treba, az tam bude nejaky reaktor s energii na 30let.
08. září 2023, 09:01
1
S degradací li-ion baterek to není až tak zlé. Tak třeba z provozu TM3 jsou už docela robustní údaje, na 200 tkm pokles kapacity v průměru o 10 %.. Bezvýznamné to není, katastrofa rovněž ne.
-
Komentář upraven 8. 9. 2023, 09:05:24
08. září 2023, 09:29
1
Průměrný věk vozového parku u nás je 14 let. Takže já jsem zvědavý spíš na ty údaje po 14 letech než na ty po 200 000 km. To budou za rok-dva třeba první Leafy.
08. září 2023, 09:52
1
Ještě se vrátím k té Číně: ono to s ní nebude tak žhavý. Jde o ten stupidní balíček Fit for 55/Green Deal, který obsahuje i CBAM (mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích). V principu dovozce musí buď doložit, že dovážené zboží bylo zpracováno (btw počítá se i doprava) ve stejných ekologických standardech jako to evropské, nebo dokoupit emisní povolenky ve stejné míře, kterou by zaplatila evropská továrna. Takže valná část cenové výhody čínských aut půjde do kopru.
08. září 2023, 10:27
2
rock: Garantujem že Čínske automobilky dostanú od vlády štempel že celé auto je vyrobené z recyklovaných disidentov ako im to dá konkurenčnú výhodu. Tak ako vláda spolupracovala s výrobcami železa. Uhlíkové vyrovnávanie na hraniciach je nevymožiteľné. Veľký business to vie a Európu opúšťa. V mojom meste odišiel výrobca z najčistejšej továrne na výrobu hliníku aby vyrábal v Severnej Afrike. Ono sa to potom na hraniciach "nejak zariadi". Ak by mal rešpekt z toho cla, určite by to nerobil, lebo práca v mojom regióne stojí drobné.
08. září 2023, 12:16
2
VK: Na zbytek reagovat nehodlám. Jen si prosím něco zjisti jak a jakým způsobem a v kterých primárně státech v US. Se děje to co říkáš. Vidím že píšeš že se tam EV prosazuje a není to žádný socialismus. Což bohužel ukazuje neznalost problému. Je to na dlouho to vysvětlit a tady to nemá smysl. Pokud tě to zajímá je to komplexní téma které bohužel i v těch státech v širším kontextu souvisí velmi s politikou. A rozhodnutími mimo samotný byznys.
06. září 2023, 15:45
0
Kdy by měly jít Neue Klasse a EQA do série, prozradili?
07. září 2023, 11:06
0
Neue Klasse vraj pre modelový rok 2026 ako 3ka.
07. září 2023, 13:35
0
O Mercedesu se údaje dosti různí, nicméně první generace CLA byla v prodeji 6 let a ta současná je tady 4. rokem. Takže asi tak 2026?
07. září 2023, 13:36
0
Pardon, ty se ptáš na EQA. Tak to netuším...
07. září 2023, 11:52
0
Ještě před pár měsíci by mě hmotnost "sporťáku" 1984 kg vyděsila. Dneska si řeknu vždyť je to jen o čtvrt tuny těžší, než aktuální M2. Což je skoro stejný rozdíl, jako můj starý sedan versus "sportovní" E46 ze stejné doby.
Ach jo.
07. září 2023, 16:42
0
On se krom tech narazovych testu a zvetsujicich se figurin na tom podili i ten rostouci vykon sam. Protoze automabilka to nedela jako upravce - zvednu vykon a zbytek necham. K vyssimu vykonu se zvetsi brzdy, kola, zaveseni, prevody, chladice... a na konci je treba +100 PS = +100 kg
09. září 2023, 09:01
0
Jo, to má asi logiku. Nezbývá, než doufat, že v budoucnu někdo vyrobí něco s výkonem do 200 kW / 1200 kg pro ty, co se rádi svezou po okresce.
09. září 2023, 11:09
0
Otázkou zůstává jestli a kdy to bude možné. A jaký druh paliv případně pohonu se prosadí. U EV by to samozřejmě již teď bylo možné ale nikdo úplně netouží po sportovním voze s dojezdem do 100 km.