načítám data...

Ford Focus 1.0 EcoBoost mHEV: Radost z malého motoru

Hybridní řešení už zdaleka není jen netradiční alternativa, ale dostává se i do těch nejklasičtějších vozů. Jak to dopadlo ve Focusu, etalonu nižší střední pro nadšeného řidiče?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Focus 1.0 EcoBoost mHEV: Radost z malého motoru

Ford Focus jsem, jakožto člověk přesycený protežováním Golfu svými pubescentními spolužáky, vnímal jako ideální obyčejné auto na každý den. Zvláště v první generaci s klasickou fordí 1,6 šlo o poměrně vděčné “blbuvzdorné” přemísťovadlo s překvapivě milými jízdními vlastnostmi. Měl tehdy jen dvě chyby. Tou první byla kovomorka, která poslala do šrotu mnohdy jinak slušně fungující exempláře, a tou druhou netradičně tvarovaná palubní deska. Od té doby uplynulo spoustu času, Focus už se před rzí zas tak netřese a i ta palubní deska se nakonec zarovnala do celkem konzervativních tvarů. A příjemné jízdní vlastnosti zůstaly, to konec konců přišlo na přetřes už v několika předchozích testech tohoto auta tady na Autíčkáři. 

Jenže tenhle dnešní Focus je přeci jen v něčem jiný. Na trojici válců a litrový objem pod kapotou aut segmentu nižší střední třídy jsme si už pomalu zvykli, tady se ale ještě navíc přidává celkem silný elektromotor. Původně jsem měl v plánu vám tady psát o tom, jak to celé funguje, odkdy dokdy zabírá elektromotor a vyzdvihnout vysoký plnící tlak turba, ale pak jsem narazil na video Martina Vaculíka, kde se tímto zaobírá a přesně tohle konkrétní auto vezme dokonce do válcové zkušebny. A přiznávám se bez mučení, že lépe to vysvětlit nedokážu.

Ač to tedy možná působí trochu zvláštně, doporučím vám dnes recenzi od “konkurence” ze Světa motorů. V šestnácti minutách je nacpáno spousta exaktních informací a cokoli, co bych se snažil popsat, by beztak bylo jen méně výstižné opisování.

Nuže, to bychom měli z technické stránky. Jak vidíte, problematiku skloubení malého spalovacího motoru, velkého turba a baterek zvládl Ford na jedničku. Jsem rád, že měření potvrdilo mou doměnku, kdy se mi zazdálo, že litrový hybridní Focus jede pocitově mnohem radostněji než jeho sourozenci s vyšším objemem, konkrétně benzínová patnáctistovka naladěná na 110 kW naftový dvoulitr naladěný pro změnu na 110 kW , které jsem měl možnost vyzkoušet dříve. Jsme zkrátka na prahu nové doby, kdy objem motoru nehraje zdaleka takovou roli jako dříve. Možná proto se ze zádí aut postupně ztrácejí hrdé číslice, které s přesností na jedno desetinné místo uváděly objem válců a víc bylo vždycky víc. 

Ono totiž zastavění malých motorů má i své nesporné výhody, třeba v celkovém vyvážení vozu. Ten díky nižší hmotnosti vpředu nepadá na čumák (na to byl specialista zvláště ST225 s pětiválcem z Volva v předním nárazníku), ale spíše svým nosem lehce očenichává zatáčky. Hlavní zátěž jako by ležela pocitově někde pod řidičovým zadkem (baterie se nacházejí pod spolujezdcovou sedačkou, která kvůli tomu nejde výškově polohovat) a vůz díky tomu působí lehkonoze a nezáludně.

Navíc si auto s řidičem pohrává i svým specifickým zvukovým projevem. Tříváleček poměrně ostře brblá a v otáčkách má jadrný zvuk, což sportovněji založené šoféry motivuje k vytáčení motoru. Mě osobně ale naopak nejvíc baví jeho projev na počátku stupnice otáčkoměru, když navíc deaktivuje třetí válec. Pak si totiž poprdlává jako cosi mezi trábošem a Harleyem. Je to legrační. 

Tedy charakterní (i když poněkud svérázný) a dostatečně silný motor bychom měli, k ideálnímu rodinnému závoďáku ale ještě potřebujeme pár dalších ingrediencí. Co se týče řízení, nemám výhrad. Je tužší, rychlé a přesné. Citu v něm je na poměry elektrických posilovačů docela dost a volant je tlustý a na omak příjemný, takže mu odpustím i to mírné zploštění ve spodní části. 

Výhrad nemám ani k brzdám, i přes rekuperační funkci nejsou nijak záludné, ale účinek pedálu je příkladně lineární. To není mezi hybridy stále zdaleka standardem, často se setkávám s tím, že kdesi vprostřed pedálu dostanu kopanec od toho, jak si brždění od rekuperačního ústrojí převezmou destičky a kotouče. To tu nehrozí. No a řazení je typicky focusovské. Nemohu říct, že by bylo špatné, ale při vzpomínce na páku ze současného Civicu nebo nějaké Mazdy si říkám, že trochu více přesnosti a cvaknutí v koncové pozici by mu náramně slušelo.

V tomto černém kombíku jsem si také poprvé (když nepočítám jedno odpoledne v nové Pumě) pořádně prohlédl nový digitální přístrojový štít. Na první pohled vypadá moc pěkně, animace jsou plynulé, obraz jemný, jas se automaticky reguluje v dostatečném rozsahu, aby byla obrazovka na slunci dost jasná a v noci neoslňovala, ale při bližším zkoumání se nemohu zbavit dojmu promarněných příležitostí. Vzhled budíků je předem daný a uživatelsky ho nelze změnit. V režimu Normal tak máte k dispozici pouze základní modré zobrazení, v Eco módu jsou tyrkysové a ve Sportu elegantně černočervené. Bohužel jsou tato schémata pevně navázaná na jednotlivé jízdní profily. 

Proč bohužel? Protože já osobně třeba nemám vůbec rád modré světlo v autě. Zvlášť navečer je mi tahle barva dost nepříjemná. Takže jsem za tmy přepínal automobil do Sportu i při popojíždění v zácpě, jen abych měl černě podbarvené ukazatele. Navíc ačkoli by velká obrazovka před řidičem napovídala, že na ní půjde zobrazit kdeco, vlastně to je úplně stejné jako v levnější verzi s malým displejem mezi fyzickými budíky. Řidič může editovat jen to, co se zobrazuje uprostřed, kulaté ukazatele se nemění. Přitom třeba z Mustangu víme, že Ford si s přístrojovkami hrát umí. Velká škoda promarněného potenciálu. Sám o sobě tenhle displej není špatný, vlastně je naopak moc hezký, ale vědomí, že stačilo málo, a byl by mnohem lepší, mi z něj trochu kazí výsledný dojem.

Na prostředním infotainmentu se naopak nic nového neudálo, stále je přehledný, stále slouží jen k nastavování rádia a navigace (klimapanel zůstal pod ním postaru tlačítkový) a stále nabídne klasické točítko hlasitosti, točítko k manuálnímu ladění frekvence a dedikovaný knoflík na vypnutí celé obrazovky v případě, že jí na nic nepoužíváte. Což může působit jako nedůležité drobnosti, ale z uživatelského hlediska jsou to zásadní detaily, které mohou Fordu závidět mnohem dražší auta.  

To samé platí i o LED světlometech s aktivními segmenty dálkových světel. Jsou vozy, kde tahle technologie okázale ignoruje protijedoucí auta (zdravíme do Alfy), jsou vozy, kde je přehnaně opatrná a tak “dálky” raději skoro vůbec nezapne, ale ve Fordu fungují světla natolik přirozeně a spolehlivě, že jsem za celý testovací týden neměl důvod do jejich svícení ani jednou zasáhnout (pokud tedy nepočítám manuální rozsvícení při focení auta).

 

Verdikt

Focus mi opět potvrdil to, co si o něm už dlouho myslím. Je tak akorát velký, tak akorát žravý, tak akorát výkonný a i s hybridem jde o velmi příjemného společníka do každodenního provozu. Určitě bych našel spoustu aut, která jsou sportovnější, nebo naopak pohodlnější, ale ve Fordu excelují v delikátním vyvážení jednotlivých vlastností do mixu, který i přes svojí univerzálnost nepůsobí kompromisně. Jen snad u těch elektronických vychytávek by šlo ještě trochu zabrat a dotáhnout je k dokonalosti.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 998 ccm + elektromotor
Výkon dle TP: 114 kW
Točivý moment: 235 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 209 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 sekund
Provozní hmotnost: 1388 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,2 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,9 l/100 km kombinovaná
Ceníková cena testované verze (ST-Line kombi hybrid): 538 900,- Kč 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

st
st. Padre
19. listopadu 2020, 11:40
1

Litrový turbomotory dávají v této třídě smysl. Mají rozumné náklady na provoz a dají se s tím jezdit i dálky (např. na garáži je test Koubka s litrovou Oktávií v plném obsazení do Německa).
Nejsem si ale jistý tou mild hybridní technologií - když vezmeš příplatek oproti základu, dražší pojistku která se platí z ceny vozu, vyšší servisní náročnost, mrtvou hmotnost, nutnost výměny té baterie časem a oproti tomu téměř zanedbatelnou úsporu paliva (a to ještě mimo dálnice), tak to prostě smysl nedává, protože se to nikdy nezaplatí.

reagovat
Jakub Pospíšil
19. listopadu 2020, 12:10
0

To je otázka. Nedává to smysl ve chvíli, kdy zadání zní "koupit čtyři a půl metru automobilu v celku" a neřeší se výkon, jízdní projev a podobně. Ale reálně ten Focus jede pocitově lépe, než většina dvoulitrů pár let zpátky. Je agilnější, hbitější. Takže pokud jde i o výkon, pocit z auta, tak tam to smysl jednoznačně má.

st
st. Padre
19. listopadu 2020, 12:24
0

To je myšleno jinak (Ford se liší výkony), ale třeba u té Oktávky máš 110 kW jen benzín, nebo 110 kW mild hybrid. A to ani nemluvím o tom, že u hybridu musíš povinně připlácet 50 tis. za automat i když ho nechceš.

Jakub Pospíšil
19. listopadu 2020, 12:27
0

No já nevim, ale zrovna tady se ta převodovka tvářila docela manuálně :)
Jinak ale jo, na čísla to smysl nedává, na jízdní projev jo. Tříválcovou ovci sedlám v zaměstnání, má teda 115 koní, 85 kW a když koukám do konfigurátoru, tak teď má tříváleček dokonce jen 81 kW, ale to není důležité. Celkově je to charakterem hodně jiné auto. Tupější, méně ukecané. Víc spotřební.
-
Komentář upraven 19. 11. 2020, 12:31:40

eLzyx
19. listopadu 2020, 13:17
2

podle mě ty mildhybridy vrací motorům dávnou chuť do života, o kterou přišli v dobách Euro3 normy a příchodu el. škrtících klapek. Co se týče příplatku, tak pokud budu vycházet z "neakční ceny", tak je vlastně nulový (mají na stránkách staré ceníky neobsahující slabší mHEV). Chtělo by se to optat přímo u dealera, jak to dokáží dodat. Osobně bych bral raději toho hybrida i za cenu 20-30t Kč příplatku. Za ten lepší jízdní projev to imho stát bude. Aspoň co mám zkušenost s Volvy, kde ta mildhybridní technika dělá z těch motorů úplně něco jiného. Pružnější, tišší, úspornější, teoreticky mechanika motoru déle vydrží (protože jí ve špičkách pomáhá elektromotor). Servisní náročnost nebude o nic větší než u klasiky. Až na tu baterii, ale ta nebude za statisíce, ale hádám do 20t Kč. Je škoda, že s tím zároveň neeliminovali i klasickou 12V baterku. Stačil by DC-DC měnič, který tam hádám stejně je. Hned by to ušetřilo dalších 10-15kg a jednu starost. Přeci jen ta 48V lithiovka vydrží déle jak 12V olovo.

st
st. Padre
19. listopadu 2020, 13:39
0

Ta automatická převodovka platí pro Oktávku, Ford to má jinak.
A ta baterie určitě nebude za 20 tis. U Suzuki co se o něm psalo minulý týden stala 70 tis. Je to stejná technologie jako u notebooků.

Jakub Pospíšil
19. listopadu 2020, 13:43
0

U Suzuki se ta informace o ceně taky objevila stylem "jedna paní povídala". Bylo by ale zajímavé dostat z autorizovaného servisu nacenění výměny baterie, zkusím to poptat.

Ronoath
19. listopadu 2020, 19:51
0

To auto se mi moc líbí, je je škoda, že Ford zařízl u Focusu sedan. V tomto designovém jazyku by mohl vypadat zajímavě.

reagovat
Jakub Pospíšil
19. listopadu 2020, 20:16
0

To je dobrá myšlenka. Nenapadlo by mě po jedničkovém focusu v sedanu brečet, protože nebyl moc hezký, ale tady by to fakt mohlo fungovat.

J.
J.J.K.K.
19. listopadu 2020, 20:36
2

Tak to vam asi udelam radost, páč jinde po světě (tuším USA nebo nekde tak) se aktualni generace v sedanu nabizi a je to za mě mooc pohledny auto a to nebyva vubec pravidlem u sedanů nižší střední.

J.
J.J.K.K.
19. listopadu 2020, 20:42
0

Jinak se musím přimluvit hlavně za design kombíku. Je to totiž za mě, co se týče proporcí a práce s hmotou, jeden z nejhezčích kombíků v nižší střední. Palec nahoru pro Ford. Change my mind...

Jakub Pospíšil
19. listopadu 2020, 20:46
1

Nenapadlo mě to googlit, ale tohle je fakt moc hezký sedan.

J.
J.J.K.K.
19. listopadu 2020, 20:52
1

Jojo koukal jsem se uz v tom roce 2018 (myslim), kdyz aktualni generace spatrila světlo světa. Jinak diky moc za test Kubajs, super počtení jako vždy.

Ronoath
21. listopadu 2020, 09:34
0

J.J.K.K.: tos mi opravdu udělal radost, protože sedan je to krásný. Pro mě je auto tohoto typu ideální řešení, a potěší mě každý kus, který vznikne.

PanHAJZL
19. listopadu 2020, 21:50
3

..k tomu videu...za mě je Vaculík třída! Jeho zápal pro věc a jak umí věci popsat a doslovně v tom videu prožít...jóóó, ten chlap není amatér :-)

reagovat
Tomáš Trýska
20. listopadu 2020, 21:15
0

Ty modré budíky, to je fakt děs. Přitom to není tak dávno, co mívali zeleně podsvícené přístroje.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem