načítám data...

Ford Focus Active: Nejlepší skaut

Ford Focus je stálicí evropského trhu. Je to pojem podobně jako VW Golf. Nyní přichází v outdoorové verzi Active - stojí vůbec za naši pozornost?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Focus Active: Nejlepší skaut

Svět přeje připraveným. Ne, nežijeme v postapokalyptické krajině, nikdo nás nenutí přežívat v hlubokých lesích, jídlo si spíše než oštěpem obstaráváme pomocí mobilního telefonu. A co se dopravy týče, máme ulice, silnice, dálnice a dokonce i některé sjízdné dálnice. Zkrátka žijeme v civilizaci. Přesto se však více než kdy jindy rozmáhá móda připravenosti. Připravenosti na všechno. Vlastní zdroje energie, vlastní zdroje pitné vody, vlastní zahrádka s vlastní zeleninou…

Outdoorové vybavení, jaké dnes používáme k výletu na Kokořín, by nám ještě dvě generace zpátky záviděli i skuteční dobrodruzi na skutečných expedicích do neobydlených krajů. A tato móda se nemohla vyhnout ani automobilům. Dala vzniknout autům v kategorii SUV. Autům, která by dokázala fungovat i ve světě, kde civilizace má náhlý výpadek. Nebo se spíše tváří, že by dokázala fungovat.

Ford Focus není SUV. Je to relativně konvenční hatchback (nebo v našem případě kombi), verze Active však přijala outdoorovou módu za svou. Při tom ale rozumně předpokládá, že ji nebude nikdo používat k pohybu ve světě zombie apokalypsy, proto se rozhodla pro kompromis. Focus Active chce být takovým skautem. Je slušně vychovaný, perfektně se hodí pro každodenní úkoly v civilizaci, ale zároveň je vždy připraven. Tedy teoreticky. Má ale tenhle skautík splněné všechny bobříky?

1 | bobřík mrštnosti

Začneme hezky popořádku. První je na řadě bobřík mrštnosti. Tady má Ford slušný potenciál. Jízdní vlastnosti patří tradičně k trumfům vozů s modrým oválem. A jak je na tom aktuální Focus? Nebudu vás napínat, ostatně stejně už asi všichni tušíte – je na tom skvěle. Podvozek Focusu je zkrátka mistrovské dílo. Kombinace poddajnosti a jistoty je tu doplněna dávkou naprosté samozřejmosti. Focus vykružuje oblouky přesně a bez zaváhání a tváří se, jako by ani o nic nešlo. Je to stejné, jako když vidíte špičkového atleta – v jeho podání působí všechen ten pohyb tak ladně a samozřejmě, až by člověk snadno nabyl dojmu, že je to vlastně docela snadné. Až ve srovnání s jinými skautíky však okamžitě vystoupí na povrch důvod, proč si právě Focus tohoto bobříka zaslouží.

2 | bobřík záchrany

Tady má Focus splněno. Auto je vybavené všemi myslitelnými bezpečnostními systémy. Varování před objekty v kolizním kurzu je někdy trochu přehnaně opatrné, ale u rodinného auta to dokáži pochopit. A asistenty tu nejsou jen pro záchranu, kombinace adaptivního tempomatu a aktivního udržování v jízdním pruhu je při dlouhých dálničních přesunech tak příjemná.

3 | bobřík plavec

Ne, Focus plavat neumí. Nezkoušeli jsme to, ale přesto si to troufám tvrdit – vážně neumí.

4 | bobřík dobrých činů

Znáte to, prázdné parkovací místo, ale vedle stojí rodinný kombík se samolepkami Karlík a Anička v autě. A hned je tu dilema – zaparkovat či nezaparkovat? Je to hezké místo a možnost netáhnout nákup osm kilometrů pěšky je skutečně vítaná, ale za jakou cenu? Co udělají Karlík a Anička, až přijdou? Třísknou dveřmi do vašeho krásného laku? Ne, pokud jezdí Focusem. Ford do všech dveří integroval výsuvné gumové ochranné pásky, které zakryjí hranu dveří tak šikovně, že jimi Karlík i Anička už žádnou škodu neudělají. Nikdy. Bobřík dobrých činů pro Focus!

5 | bobřík odvahy

Nový Focus Active má spoustu té správné outdoorové výbavy. Světlá výška povyrostla o 30 mm vpředu a 36 mm vzadu, přibyly plastové ochranné lemy a nabídka jízdních režimů se rozšířila o další dva – pro nezpevněnou cestu a kluzký povrch. A to je všechno. Že jsem zapomněl na pohon všech kol? Nezapomněl, Focus je výhradně předokolka. Jiní skauti nabízí i pohon všech kol, ve prospěch fordky ale ve srovnání s nimi hovoří cena. A je otázkou, zda uživatelé pohon všech kol u takového kombíku skutečně k něčemu potřebují.

6 | bobřík osamělosti

Focus díky elektronické ‘ruční’ brzdě a automaticky řazené parkovací poloze převodovky zůstane tam, kde jste ho nechali. Klidně i dlouhé hodiny a úplně sám.

7 | bobřík zručnosti

Parkovací asistent je věc již poměrně běžná v moderních vozech. Stisknete tlačítko a auto zaparkuje téměř samo. Focus však ještě posunul laťku blbuvzdornosti. Jeho parkovací asistent zaparkuje úplně sám. Stačí vyřadit na neutrál a stisknout tlačítko samočinného parkování – auto samo zapluje do podélného či příčného stání, samo si řadí, brzdí, přidává plyn a samozřejmě i točí volantem. Působivé… 

9 | bobřík velkého mlčení

V době, kdy vznětové jednotky postupně vyklízejí pole, si postupně odvykáme klapotu dieselového motoru. Pokud si však chcete užít naftový soundtrack, dokud to je ještě možné, Focus není tím pravým autem pro vás. Motor tu totiž prakticky není slyšet. A žádný výrazný zvuk se nepřidává ani při dálničních rychlostech, odhlučnění patří rozhodně ke kvalitám Focusu.

8 | bobřík síly

A u motoru ještě zůstaneme. 110 kW, 370 Nm, tady není co vytknout. Motor dělá přesně to, co po něm chcete, tohle byl snadný bobřík…

10 | bobřík hladu

… a snadný bude i následující úkol. Vznětový motor si i díky kombinaci s osmistupňovým automatem vystačí přídělem pod šest litrů nafty na sto kilometrů. 

Verdikt

Je tedy Ford Focus Active dobrým skautem? Má své chyby a kdo to s outdoorovým užitím svého rodinného kombi myslí vážně, pro toho bude vhodnější skaut jiný s pohonem všech kol. Komu však jedna poháněná náprava stačí, ten tu získá překvapivě univerzální automobil a nadto ušetří nemalou sumu. Focus je praktický a chytře postavený. Jeho parádní disciplínou je ovšem jízda po zakroucené silnici. Tohle se konstruktérům opravdu povedlo. Vlastně celý Focus se povedl. A ty tři centimetry světlé výšky navíc se také mohou hodit.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1996 ccm
Výkon: 110 kW, 150 koní / 3500 ot/min
Točivý moment: 370Nm / 2000 – 2500 ot/min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,4 l/100 km 
Cena (Ford Focus Active kombi 2,0 EcoBlue): 637 900,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
12. července 2019, 16:18
2

Hezky napsáno. A kdyby byl v barvé a s benzínovým motorem, tak by to i docela šlo.

reagovat
jendaaa
13. července 2019, 11:39
0

Co je to za módu psát označení auta na víko kufru takto? Jednotlivá písmenka přes celou šířku? :D Né že by mě to nějak pobuřovalo, ale trochu to ztratilo na originalitě., když je to všude. :)

reagovat
Ny
Nyte
14. července 2019, 16:00
0

Přijde mi to příšerné, ale jednou je to trend, tak to musí mít každý.

ToMyx
16. července 2019, 12:20
0

neotřelý bobří test :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang  2004
Ford Mustang

2004 rok výroby
190 koní výkon
3 908 ccm objem

Mercury Marauder  2003
Mercury Marauder

2003 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Chrysler 300M  2000
Chrysler 300M

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW 2005
Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW

2005 rok výroby
150 koní výkon
1 984 ccm objem

Opel Tigra  2006
Opel Tigra

2006 rok výroby
90 koní výkon
1 400 ccm objem