načítám data...

Čím byli výjimeční hrdinové motorsportu ze starých časů?

Byli úspěšní, nebrali si servítky a mnohdy jezdili rychleji, než létal jejich anděl strážný. Zavzpomínejme na muže, kteří prožili slávu v dobách, kdy závodění bylo nebezpečné a sex bezpečný. Primadony a zajatce tentokrát nebereme!

Autíčkářovy názory, Historie: Čím byli výjimeční hrdinové motorsportu ze starých časů?

Angličtina má výraz, jehož sílu neumí naše mateřština vyjádřit prostým překladem. Tím výrazem je „tough guy“ neboli tvrďák, popř. ranař, tedy někdo kdo umí rány nejen rozdávat, ale také je přijímat. Největší koncentrace takových chlápků bývá obvykle v armádě, akčních filmech a samozřejmě v motoristickém sportu. Doba minulá nám takových přinesla celou řadu. Pojďme si je připomenout skrze jejich definiční znaky.

Rychlost

Nezbytná vlastnost každého „tafgáje“. Rychle myslí, rychle jedná a zatraceně rychle jezdí. Osmdesátky byly rychlou dobou, avšak bez rychlého připojení k internetu, takže nebyl čas ztrácet čas. Na filmovém plátně létaly zaťaté pěsti, na erzetách létala auta a kamení od jejich pneumatik. Nejen jezdci rally, ale i diváci byli „taf“, když před projíždějící auty uhýbali doslova na poslední chvíli. Onboardy z dob skupiny B jsou výmluvnou připomínkou této doby. Já bych rád připomněl onboard Ari Vatanena z Manx Rally, rok 1983, kde excelentně vodí Mantu. Jeho rychlost a okamžité reakce na volantu jsou úžasné. V čase videa 2:10 zpozorněte („Dear God“).

;

Poker Face

Dnešní řidičská esa se usmívají vždy a všude. Je to nutné? Jestli se má někdo usmívat za všech okolností, tak klaun Ronald při rozdávání happy mealů. Když hrdinu zradí technika, když ho nejbližší soupeř připraví o medailovou pozici, když ho naštvou lidi ve vlastním týmu a ve sto dalších nepříjemných situacích se prostě nemůže hrdina usmívat. Do objektivů kamer a fotoaparátu by se neměl bát ukázat, že má vztek a zlost, tak jako Sainz, když mu po vypjaté sezóně v osmadevadsátem klekla Toyota a on tak nedokončil soutěž ve které by získal bodový příděl, který by mu pomohl získat titul. Snahu nastartovat vůz provázelo zoufalství. Jeho spolujezdec Moya ve vzteku prohodil zadním oknem svojí helmu. Titul získal Mäkinen, který soutěž rovněž nedokončil.

Vlastní smysl pro fair play

Nikdo nemá rád podvodníky, ale vlastní výklad pravidel je pro hrdinu nezbytnou součástkou, chce-li uspět. A to chce hrdina vždy! Smokey Yunick, geniální mechanik, se řídil heslem, že co není v pravidlech NASCAR zakázáno, je dovoleno. Jeho úpravy na hranici pravidel, a někdy i za nimi, patří mezi legendy na poli motoristického sportu. Zlatým písmem do historie se navždy zapsala Velká cena Japonska roku 1989 a vlastně i 1990, které se nesly ve znamení „kontaktního“ přetahování Prosta a Senny. Nejde o to, na čí straně byl větší kus pravdy, ale o fakt, že oba chtěli vyhrát. Senna na to šel čistě závodnicky, Prost lpěl na dodržování pravidel a neváhal lobbovat na správných místech.

Cigárko

Zatímco dneska si člověk nezapálí už ani v hospodě, dříve bylo kouření cigaret společenským standardem. Tehdy nekouřili snad jen slušňáci a jeptišky. Cígo v koutku pusy bylo nezbytným doplňkem každého hrdiny filmového plátna i závodních tratí. Závodní auta a kombinézy jezdců byly vytapetovány logy tabákových firem. Ti největší frajeři odhazovali špačka jen pár vteřin před startem. Vidět dneska takového Vettela s cigárem, tak by z toho byl takový skandál, že by FIA byla schopná pozastavit celý seriál F1 do doby, než by se to vyšetřilo. Takový James Hunt si nebál říct o cígo během rozhovoru. Jeho nesporný řidičský talent byl ve Formuli 1 mnohokrát překonán, ale na jeho frajerství dodnes nikdo nenavázal.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pólin
18. ledna 2018, 07:49
0

S tím kouřením to dříve bývalo husté. Otec mi říkal, jak v Brně v 70. letech na závodech GT viděl, jak borci s cigárama s 2cm popelem dolívají benzín do nádrží. Prý se nejednou stalo, že to blaflo. V klídku, s cígem v puse to uhasili a jelo se dále:)

reagovat
Matěj Podhorský
18. ledna 2018, 08:24
0

Hm, tak jsem zase dostal chut´... dík :D
Jedno ale nechápu, jak někdo může vydržet s cígem v koutku vůbec cokoli dělat, já to nesnáším, a to jsem poměrně vášnivý kuřák. Navíc dneska ti cígo s 2cm popela prakticky nevydrží, snad ještě francouzský Gitanes, ty vydrží celý v kuse až do konce :D

beastar
18. ledna 2018, 15:19
0

Já dneska nechápu jak může kdokoliv kouřit. A to sem kdysi tahal taky krabičku za den. Inu doba se mění :) Jinak fakt nechápu jak s cigárem může kdokoliv, cokoliv dělat snad kromě řízení.

Matěj Podhorský
18. ledna 2018, 15:25
0

No to jsou ty vyléčený kuřáci, to je horší, než militantní nekuřák :D hele a zrovna při řízení to je docela otrava. Pořád řešíš, aby ti neodpadl popel někam, kam nechceš, většina lidí to navíc klepe ven, tím pádem jde popel dozadu do kabiny, to taky nechceš. Ale je pravda, že mám rád auta, ve kterých se kouří, jsou taková správně nechutná :D

beastar
18. ledna 2018, 15:41
0

Já měl kdysi v bavoráku úplně zamlžený okna jak se v tom vytáhlo deset denně. Pravda popel byl otravnej vždycky to bylo naklepaný na autě vzadu a samozřejmě na řidičových dveřích. Jinak já sem přestal, ale nikde nikoho nebuzíruju. Dokonce i ten zákaz v restauracích mě docela naštval. A vrchol zákaz kouření za volantem v Německu to sem se docela nasmál. Vždycky si řikám ještě že už se mě to přímo netýká.

Matěj Podhorský
18. ledna 2018, 15:44
0

Učitel na gymplu, pravý němec z Kielu, měl passata B5 a nikdy nesměl moc zrychlovat, protože by se mu vysypal popelník. Pokaždý ho měl uplně na hromádku. Zákaz v restauracích mě vyloženě naštval taky, ale zase, už mi nikdy nesmrdí hadry, když teda někam vyrazím, což bývalo dřív totální peklo. Z principu je ten zákaz ale špatně, ses mohl vždycky rozhodnout, kam (ne)jít. A teď v některých putykách už necítíš kouř, ale třeba plíseň a tak, a to fakt nechceš.

beastar
18. ledna 2018, 15:56
0

Ono obecně všechny zákazy činností jsou dost diskutabilní. Stejná pitomost je teď ve Francii to omezování rychlosti na okreskách. Další podobná věc jsou diskuze o alkoholu, kdy to došlo ve Švédsku až k prohibici (defacto) Nakonec to nepomohlo ničemu mladý Švédi chlastaj jak Dáni a jak je to do blackoutu a nárazově tak to vlastně ani neumí. A ty následky potom. Jediný přínos opět pro stát za ten mega zdaněnej alkáč v prodejnách s licencí.

Funkce státu začíná zvolna haprovat a začíná být ne pro občany, ale občani pro stát místy. Možná proto se dneska taky už nedá jezdit F1 s cigárkem a piloti nejdou po závodě na tři kusy a smaženej šnicl. Tahle kultura trochu seklá fašismem je na vzestupu. Já mám pořád koupenou letenku do Kanady :D

Breakthru
18. ledna 2018, 19:42
0

Je to o zvyku, když má člověk chu´t, ale nevydrží s tím postávat.Mě tohle naučila práce v zahraničí.Cigáro jsem měl v ruce akorát když jsem si ho do pusy dal a když šlo ven:D Jen zezačátku se člověk tváří jak pepek námořník:D
Ale jezdec a cigárko, to si vždycky vybavím Kekeho Roseberga....

krab
18. ledna 2018, 10:17
3

Bezva čtení. Naštěstí ty hrdiny oldschoolu máme pořád. Akorát se z automobilových závodů často přesouvají na jednu stopu ...

A další atribut bude : legrační přízvuk a opravář náklaďáků - Guy Martin. Tomu k těm rozhovorům od dob Jamese Hunta fakt jen chybí to cigárko...

reagovat
Pólin
18. ledna 2018, 11:00
0

Pravda, Guy Martin je těmhle typům hodně blízko:) Vznikl o něm, potažmo o TT, skvělý dokument. https://www.csfd.cz/film/308808-tt3d-closer-to-the-edge/prehled Alespoň v té době se opravdu ještě živil opravami Scanií a sháněl horko těžko sponzory na závody. Hodně zábavná scéna je, když popisuje, jak si pro uvolnění stresu ráno honil v jeho dodávce a jeho mechanik věděl, že ho nesmí vyrušit, jinak ten den bude stát za nic..:D A ještě jedna zajímavost- tenhle člověk má v obýváku funkční motor Rolls Royce Merlin...prostě nadšenec:D

GanGreen
18. ledna 2018, 12:45
1

Když jim chcipla ta "colora"... to byla normálně hmatatelna frustrace... Vždycky když to vidim tak je mi jich normálně naprosto upřímě líto :/
No a cigárko k motorsportu prostě patří!!! a to tvrdim jako zarytej nekuřák :D

reagovat
beastar
18. ledna 2018, 15:22
1

Na rovinu mě chybí ta tabáková reklama. To mě tenkrát dost naštvali když to zakázali.Já mám prostě pořád spojenej ten McLaren s Marlborama a červeno, bílou. Když jsem tehdy kouřil kupoval jsem si Rothmans díky Williamsu ta modrá se mě líbila:D Tak je vidět že to mělo asi efekt ta reklama. Ale co bylo hlavní neslo to obrovský prachy do toho závodění ...

Matěj Podhorský
18. ledna 2018, 15:31
0

Já mám teda už McLaren spojený se značkou West, taky proto, že v dobách Marlboro McLarenů jsem ještě tahal kačera.
Jsa ale pozérem prvního ražení, nade vše miluju Gitanes. A dokonce i ty měli nějaká auta v barvách, snad i formule, nicméně tady ten bavoráček je fakt hezký.

beastar
18. ledna 2018, 15:38
0

To taky samozřejmě hraje roli. Člověk vždycky nejvíc vzpomíná na to, co ho nějak formovalo v mládí. West MCLRN byly taky hezký, myslim grafiku těch strojů. Gitanes je pro mě taková značka která tady vždycky byla adorovaná a mě to čečé nikdá nechutnalo.

Matěj Podhorský
18. ledna 2018, 15:42
0

Gitanky, ani nevim kde jsem se k nim dostal. Ale při první služebce jsem hned na letišti koupil krabičku, dva roky zpátky to bylo ještě hezká krabička s logem, dneska jsou černý, samozřejmě bez filtru. Lačně zapálil hned před terminálem a nebudu lhát, málem jsem se posral. To jsem tenkrát kouřil hlavně camelky bez filtru, ty už taky nikde nekoupíš.
Ale časem jsem si na ně zvyknul, nebo je začal mít rád, a dokonce jsem objevil, jak se hodí k těžkému francouzkému červenému. Ale dávám jim tak rok, a frantíci je zakážou. Prý jejich legendární status může za to, že mladí začínají kouřit, stejně tak Gauloises. Tak nevím, země zákazů holt asi...budou mi chybět.

beastar
18. ledna 2018, 15:48
0

Přesně tak. No já pamatuju takovou hezkou dárkovou dlouhou krabičku. Nevim jak to popsat. To byl jeden z důvodů proč to taky vypadalo cool. Něco jako na obrazku ale už byla taky černá. Francouzi jsou poslední dobou jak praštěný do makovice za chvíly zakážou i lidi, protože jsou zlý a páchají zlo. A jo byla to síla. Je to asi stejný jako když ti dobrý kamarád přiveze takhle cigára z ukrajiny. Ty to zapálíš potáhneš a ten kouř je tak těžkej, že je to jak olovo :D

Matěj Podhorský
18. ledna 2018, 15:50
0

Kozáky, bez filtru, v hnědé placaté krabičce, jo, to jsem si taky vyzkoušel. Kupodivu dobrý! A přesně tahle krabička to byla. Ona je stejná rozměrem i dnes, ale taková černozelená. V tabáku to vypadá jak v pohřebním ústavu pak...

beastar
18. ledna 2018, 15:59
0

Jó tak to je právě krásnej box no. Člověk když to tady někde vytáhne tak je hned za bonviána, že ani Davidoffky nejsou tak posh. Já sem kouřil černý davidoffky i když sem si nikdy nezvykmul na to jak v tom je cejtit ta vanilka, nebo co to je. Ono možná jestli nejsou tyhle východní artikly vlastně "zdravější" pochynuju, že tam si lámou hlavu s nějakym řezánim něčím aby byl kuřák spokojenej s chutí.

Breakthru
18. ledna 2018, 19:52
0

Ta reklama těm autům slušela, krabky byl stylový a cigára lepší....Žádný parte, mrtvoly a příjde mi, že dneska maj chu´t jakoby je máčeli před zabalením v technickým benzínu...
ale spousta aut ju taky neměla na sobě.jestli se nemejlím, tak Lancia měla svoje Martini a pak i Ford....Největší reklama na cíga ale byla Audi se svým S1 v Béčkách.Žlutá HB International a hranatý Quattro je v podstatě jedna velká pojízdná krabička King Size cigaret:D

Inženýr
18. ledna 2018, 19:53
0

Vidím, že tady se hulení řeší ve velkém. To já měl po novém roce nějaký virus a zapálit si bych ani nedokázal. Po sedmi letech to byl první týden bez cigára a po tom všem jsem se kupodivu držel. Pak se mi ovšem zachtělo zapálit si s kafíčkem a teď je to jak dřív. :) To musíš přestat úplně, nebo prostě hulíš no.

Beastare, jak si se dokázal zříct cigára za volantem? :) Já mám pocit, že kdybych neřídil tak snad hulit ani nechci. V zácpě bych se bez cigára unudil.

Breakthru
18. ledna 2018, 19:58
0

třeba já za volantem přestal potom, co jsem vyhodil z okna vajgla a nebyl jsem si jistej jestli mi nevletěl zpátky nebo když ti upadne na sedačku....za volantem je to blbý...ale dřív byl v autech běžnej i držák na doutník nebo cigára...

beastar
18. ledna 2018, 20:10
0

Bude to klišé jak blázen, ale přestat je to nejtěžší! A přesně jak píšeš buď musíš úplně a nebo vůbec. Nějaký hovadinky typu na novej rok omezim nemají cenu. JInak pravdou je že ta reklama na těch autech vypadala prostě skvěle, když si člověk odmyslí ty dnešní kecy o dopadu na mládež a trapnou propagandu států proti kouření za peníze z kouření. Však víme jak je to s tou spotřebkou a dph třeba u nás. Nedávno sem četl že tabákový koncerny jsou na tom stejně pořád dobře. Protože teď se začali orientovat na Afriku, kde paradoxě do nedávna spotřeba tabáku byla minimální. Jak ale některý státy bohatnou tak si černoušcí dopřejou i cigárko a tak tam byznys kvete včetně normálních krabek a reklamy:)

Na těch autech dole je krásně vidět kolik firem se stáhlo z motorsportu páč zákazy a sledovanost. Je to totiž dneska nebetyčná nuda. V dobách o kterých píše Tomáš nahoře to bylo přesně naopak. To máčko k tomu drsnýmu marlboro manovy a pilotům co riskují životy prostě šlo.

Safa
18. ledna 2018, 21:49
0

Jsi úplně zapomněl na mého oblíbence Patricka Snijerse. Na Barumce ve Zlíně míval pravidelně hostesky, které rozdávaly v servisu krabky... :o)

PeterLuk
18. ledna 2018, 22:15
0

Sám síce nefajčím, ale môžem sa pod toto podpísať. Reklamy na cigarety v dnešnom motoršporte proste chýbajú. :D Som mladý človek, ale aj tak mám v hlave nejak zafixovanú červenú formulu s logom Marlborro, snáď z počítačových hier. Ešte ste ale zabudli na jednu značku - Camel. ;)

PeterLuk
18. ledna 2018, 22:18
0

Pozerám, že som zabudol "refreshnúť" stránku a za ten čas sa tu Camel objavil. :D No ešte že tak! Akurát mi teda pri značke Camel napadne trochu iný druh motoršportu.

beastar
18. ledna 2018, 22:25
0

To Porsche to je super v těch barvách. Oni se v podstatě asi postupně objevili skoro všechny značky a koncerny výrobců. Však Mild Seven jsou Japka jak vyšitý. Máčka dělá Fíla Morisů, Lucky Strike je B.A.R mimochodem odtud kdysi BAR Honda. A tak dále. No výrobci by z nás měli radost....

Safa
18. ledna 2018, 23:03
0

Mimochodem, posledních pár let kouřím tuhle značku...

PeterLuk
18. ledna 2018, 23:27
0

Ináč je fakt, čo podotkol Beastar, že cigaretové značky motoršportu svojimi peniazmi neskutočne pomohli. Je zaujímavé, že našťastie našli svojho nástupcu v podobe značiek energy drinkov (aspoň ja to tak vnímam), ktorí sú asi najvýraznejším sponzorom a propagátorom dnešného (nielen) motoršportu. Kto vie, kto by bol najväčším sponzorom motorpšortu dnes, nebyť ich, alebo kto ich nahradí, až to raz tiež zakážu.

Safa
18. ledna 2018, 23:34
0

Tak třeba přijde éra pracích prášků. Takový sponzor Ariel na Arielu Atom, to by bylo cool. Ostatně, svého času Pontiac v NASCARu sponzoroval Tide, že jo...

beastar
18. ledna 2018, 23:58
0

Jo tak Rothmans sem kouřil kdysi taky. Nebyl to mainstream:)) Jako jo sponzoru jsou mraky. Jenže třeba Henkel prostě neni Fíla Morris. Oni do toho šli protože to bylo prestižní. V těch naskárech tě budou sponzorovat i pasti na myši když si je nalepíš na auto. Tam je to pak čistě o prachách. Viz Red Bull jak píše obecně Petr, Monster atd. Ti do toho lejou strašný prachy. Jenom snad prostě ty cigara měli sympatickou grafiku:) asi proto to zakázali.

peca
19. ledna 2018, 08:14
1

Co muze byt vic cool, nez vzit partu silencu, hejno Land Roveru, polepit je logem Camel a jit zkusit, co je v lidskych silach? :-)

sumy
19. ledna 2018, 08:33
0

Přesně tak, ale přihřeju polívčičku mé oblíbení značce. Nejen Land Rover, ale i Mitsubishi :-)
Jinak s tím přestáváním kouřit. Stačí mít pádný důvod. Chtěli jsme se ženou prcka, tak přestala kouřit, v ten den jsem přestal i já :-) Mladýmu je už 7 a já už zas 3 roky hulim :-D. Ale tak už to nejsou 1-2 kraby startovaček denně, ale malej pytel Golden Virginiana týden. V autě čudim tuze rád, ale jen ve svejch a s otevřeným oknem. Ve služebáku mě to ani nenapadne.

Safa
19. ledna 2018, 09:35
2

Jo jo, Camel Trophy a hluboká česká stopa po výhře posádky Zdeněk Němec - Marek Ročejdl roku 1995. Zdeňka jsem znal osobně, dlouhé roky pracoval ve zlínském Hudy Sportu a osobně mi pomáhal vybírat kvalitní velký batoh do hor. Škoda ho, jak skončil, byla to tehdy velká tragédie (pro ty, co neví - zřítil se při slaňování největšího venezuelského vodopádu Salto Angel do pralesa z výšky přes sto metrů)...

Inženýr
19. ledna 2018, 10:45
0

Breakthru, já kdysi vyhodil vajgla z okna a ten mi zaletěl pod košili za krk.. Musel jsem ho hasit na sobě za jízdy. Někdy jsou ty cigarety fakt zlo. Teď si auto bez popelníku neumím představit. :)

Beastar, jak jsem týden nekouřil tak se mi zdá že po pár dnech je to jen psychologická závislost a nikotin samotnej člověku nechybí. Největším problémem jsou kuřáci okolo. To si pak holt taky dáš a už v tom jedeš.

Bez těch reklam to už není ono. :)

beastar
19. ledna 2018, 12:06
1

No Camel Trophy o atmosféře vypovídají nejlíp přiložené fotky. Ale fakt je ten že to k sobě šlo. Asi by to nebylo tak fascinující kdyby auta byly růžový a na nich nápis Durex že jo:)

Podobný patálie jako když vyhodiš vajgla a on se vrátí přímo do oka se mi stali taky. Potom sem chodil tejden s páskou přes oko v Itálii jak pirát a prolejval to nějakou srágorou. Co byla taky paráda když nás kdysi vezl kámoš fáčkem na plyn z hospody a vyhodil špačka tak šikovně že se vrátil zadním oknem na bandu lpg v kufru.

Přestat musíš chtít no. Jak píše Safa. Musí být hluboké přesvědčení v člověku samém a motivace. Ideál taky nechlastat hospoda láká si zapálit. Ostatní kuřáci taky:)) A je to silný člověk je na to zvyklej a vystoupit s tý komfortní zóny dá práci.

PepaSFI
19. ledna 2018, 17:58
0

tady je sranda, tady budu. To kouření je takový chlapácký. Jedině pravej drsnej chlap dělá takový věci. Svinčík kolem sebe. Podpálit si auto. Popálit si nějakou pokud možno citlivou část těla. A nejlepší je ta svoboda. Když si musíš zapálit. Vlastně nemusíš, chceš. Nemáš s tím problém, klidně si nezapálíš když se ti bude chtít. Jenže teď se ti zrovna chce kouřit. Ne, fakt to není závislost. Ani trochu. Sakra došly. Nemáš cígo? Kde já teď koupím...všude zavříno. A drsnej chlapák se třese jak čivava v průvanu a uprostřed noci jede přes půl města na benzinku koupit krabičku. A největší sranda prý to je v nemocnici na intenzivce. Člověk přidrátovanej na přístrojích, leze z něj káblů a šlaušků jak z TDI a najednou se po pár hodinách začne pokládat. Tělo si žádá svý.

Safa
19. ledna 2018, 18:00
0

V autě ze zásady nekouřím (ani se střechou dole). A své kouření opravdu hrdý nejsem. Nekouřit, tak už dávno jezdím v 911 Targa... ;o)

beastar
19. ledna 2018, 18:37
0

Josefe chápu, že si to celý nečetl. Ale o tom to právě celý vůbec není. Když si přečteš co psali ostatní nad tebou. Šlo o to že ta reklama na to a ty prachy z toho dělali motorsport možná i trochu barevnější. Myslim že nikdo nepochybuje o tom co píšeš. Mimochodem jestli ti takhle vadí třeba reklama na chlast. Třeba takový pivínko někde na deštníku, nebo na jinym trapným místě:) Jako nekuřák se toho nijak nezastávám, ale jistou poetiku to prostě mělo. Celá debata vlastně vůbec s kouřením nijak nesouvisela.... A na intenzivce můžeš v drátech skončit klidně z toho skvělýho a legálního chlasu (sem abstinent 12 let) nebo taky po autonehodě ,) Takže taková trapná demagogie tady nebyla potřeba to nemáš podle mě zapotřebí ...

PepaSFI
19. ledna 2018, 19:09
0

tak a teď se zamysli nad tím proč cigaretové koncerny dávaly ty obrovské peníze do motorsportu. Aby to bylo hezčí? Asi těžko. Protože se to vyplatilo. Obecně je reklama u sportu asi nejúčinnější, možná ještě reklama pro děti. Emoce, ztráta zábran, ty mozky jsou otevřený, přístupný manipulaci. A když se to kouření nejen propagovalo ale ještě spojilo s těma idolama, to se kšefty točily. Mimochodem, reklamní Marlboroman zhebnul na rakovinu plic. A to s tou intenzivkou jsi taky nepochopil. Já měl na mysli právě ty situace kdy se tam kuřák ocitne třeba po té nehodě. A k šoku po úrazu a operaci se přidá absťák a tělo to najednou nezvládá. Občas prý musejí dávat nikotin aby to zvládli. Mně je celkem jedno když někdo kouří, každej máme něco. Jenže málo kuřáků to má skutečně pod kontrolou. Bohužel naprostá většina těch co znám jsou prasata a bezohledný hovada. Kuřák prostě kouří a nic ho nezajímá. Zákaz? To je přece útok na svobodu. Házení vajglů kolem sebe? To je úplně normální. I tady je o tom dlouhá řádka příspěvků. Házet vajgl z auta je fakt bezva. Kouření je těžká závislost která bohužel vyvolává poruchy chování. A jeden z příznaků je i to že si to nepřipouští. A teď tady začne príma debata :-)

Matěj Podhorský
19. ledna 2018, 20:32
1

Než budu reagovat, tak si s dovolením půjdu zapálit, abych se trochu uklidnil teda :)

Ne dobře, chápu Pepu i beastara, a co mi třeba dost vadí, je bordel, který dělají nedopalky úplně všude. Jako jo, jsou země, kde házet to na zem je normální, protože třeba na letišti chodí co 20 minut chlápek a se smetákem a uklízí, což je jeho práce. Ale třeba autobusový zastávky jsou většinou dost hnus.
Jak Pepa ví, když jsou v sezóně Kafe (a cigára) & Káry, většinou tam pálím jednu od druhý. Nicméně ten bordel mi fakt vadí, snažím se ho nedělat. Bohužel, většina lidí to fakt neřeší...kdyby to byly ještě žvára bez filtru, tak dobrý, to je tabák a tenoučký papírek, ale ty filtry se nerozloží a vydrží dlouho.

Inženýr
19. ledna 2018, 20:46
0

PepaSFI, já jsem kuřák a za den dám asi půldruhé krabičky. Většinou je to ze zvyku, kdy si prostě v práci každou hodinu odskočíš na cigáro nebo když jedeš pomalu v zácpě. Nemyslím si, že někdo může být natolik závislý od nikotinu aby měl takové absťáky. Je fakt že lidi jsou různí, někdo to opravdu bere moc vážně a dá třeba 60 kusů denně. To je extrém a takových lidí je minimum. Pokud se někdo nedokáže ovládat a když "musí" tak nemá problém kdykoliv a kdekoliv, to je pak určitě závislost kterou bych léčil podobně jako závislost od chlastu. Já když opravdu chci tak si vždy najdu místo kde to nikomu vadit nebude, bordel nedělám a ve městě jsem schopen jít třeba 10 minut s vajglem v ruce než najdu koš. Myslím (a věřím), že ohleduplných kuřáků je většina.

Bylo by naivní si myslet, že ty cigaretové reklamy můžou za to že hodně lidí kouří. To by možná mohlo platit v případě, že by neexistovali jiné značky než ty z reklam. Nikdo snad nezačal hulit kvůli tomu, že na jeho oblíbeném monopostu je třeba Marlboro. :) A kdo jednou hulí tak tomu je to fuk, maximálně si koupí krabičku od té konkrétní značky. Tak to vidím já.

Inženýr
19. ledna 2018, 20:48
0

Rád bych se poopravil. Jako půldruhé krabičky jsem myslel patnáct cigaret. :)

beastar
19. ledna 2018, 20:52
0

Samozřejmě že se to vyplatilo.To je stejný proč dávají do sportu prachy úplně všechny firmy. Dost mi vadí, když se někdo vymezuje proti kouření, ale auto polepený reklamou na takovej sajrajt jako je Red Bull či Coca Cola mu dost často nedělá problém. Proč tyhle firmy do toho dávají peníze. Kouření je kontrovetzní věc, ale na okraj společnosti ho dostali zejména zákony moderní doby a zákazy. Ať si snad každej umře na co chce a kde chce ne? Nebo ne? Tyhle fašistický výlevy mi vadí snad víc než komunisti jedoucí v jaguáru. Jinak jako ok nepopírám že je z toho bordel. Jenže to je o lidech který jsou prostě prasata. Ne každej kuřák dělá bordel. Zdravý to samozřejmě neni a společnosti prospěšný už vůbec ne. Ale alkáč je stejnej sajrajt a zaplať bůh je alespoň u nás povolenej. V holandsku si místama i legálně zahulíš a jako národ a společnost jsou asi tak 100x vyspělejší jak naše rádoby přechytralá nátura v pupku světa jménem Česko,) Jako nekuřáka mě vadí lidi co si třeba zapálí na zastávce ne protože zákon, ale když tam s nima čekaj třeba malý děti a tak podobně.

beastar
19. ledna 2018, 20:57
0

A jako argument, že kuřák dělá bordel tak to je obvzlášť tady taky vtipný. Majitelé sportovních aut taky dělaji kolikrát bordel, hluk. Člověk vidí odhozený igelitky ve škarpě a podobně. Nedělat bordel a nesrat ostatní je pro mě třeba normální ať se to týká čehokoliv. To že je někdo hovado z něj nedělá kouření:) A jak píše kvatro. To že někdo někde viděl na autě West z něj ještě neudělalo vášnivýho kuřáka. Taky vidim třeba někde reklamu na pivo i v televizi (legálně což je fakt vtipnýú a nestane se ze mě ani náhodou konzument. A u dětí je spíše potřeba výchova,) Než to aby neviděli formuli v červeno-bílý.

PepaSFI
20. ledna 2018, 10:24
0

no trošku rozdíl v tom je. Kuřák dělá bordel jaksi prvoplánově. Smetí ve škarpě není přímo související s automobilismem, to jen nějaký čuně využije příležitost a vůbec to nemusí být řidič. Když přijedu na benzinku nebo před prodejnu autopotřeb, nějak nenacházím po zemi flašky od oleje, rozšlapaný olejový filtry a starý pneumatiky. Kolem uzenářství nejsou slupky od salámu. Zato vajgly jsou všude. A nejvíc kolem popelníků a odpadkových košů a na zastávkách na silnici u obrubníku. Protože kuřák obvykle nepopojde pět kroků ke koši jak se to obvykle dělá s jiným smetím. On toho vajgla cvrnkne někam přibližně tím směrem.


Ale to není to co jsem původně chtěl říct. Šlo mi o to že v té době těch hrdinů se kouření považovalo za normální, dokonce za příznak toho chlapáctví a že tabákové firmy nevynechaly jedinou příležitost k propagaci. Když pominu to že to je jedovatý svinstvo a většina kuřáků na to dřív nebo později šeredně doplatila, pořád to je těžká závislost. A že leckterý z těch chlapáků by se za pár hodin změnil v třesoucí se uzlíček nervů kdyby svou dávku nedostal. Oni si to kuřáci nepřipouštějí ale já to často vidím kolem sebe co to s některýma dělá když si nemůžou zapálit zrovna když mají "chuť", tedy když se hlásí absťák. To se mi to kecá když nejsem závislej, žejo.

sumy
22. ledna 2018, 09:26
0

Nevěř všemu co kde čteš...
Za poslední 4 roky jsem si párkrát ve špitále poležel. 1x JIP po pádu z 6 metrů ze střechy(2 dny bezvědomí, zlámaný žebra, zlomená ruka), 2x operace kolene. Na tý JIPce jsem ležel přesně týden a neměl jsem ani jedno cigáro. Prostě jsem byl tak dobitej, že mi chůze nedělala úplně dobře. Po operacích kolene(plastika vazů) to byly 2-3 dny, kdy dokud jsem nechodil, tak jsem nekouřil. Stejně tak před 17 lety, když jsem tak krapítko ochrnul :-) Jsem to dal bez cigára v klidu vždy tak 2-3 dny a to po dobu tak 2-3 týdnů, než jsem byl schopnej dojít VEN (v místnosti nikdy nekouřím) za míň jak 20-30minut (špatně se chodí, když nejdou ohýbat kolena) Prostě jsem si 3-4 týdně udělal výlet na cigáro.
Každý to má jinak a je pravdou, že u cca 80% populace vzniká závislist na nikotinu rychle a s poměrně velkou silou, ale těch cca 20% hulí doopravdy pro jiný důvod, než že musi

Matěj Podhorský
22. ledna 2018, 10:24
1

Psychická závislost bude asi častější. Navíc on člověk zvyklý kouřit pak taky nemá kolikrát co dělat s rukama. A když se naučíš kouřit kvůli nějakému stresovému období, nebo tě cigareta jenom uklidňuje, tak se asi dá přestat, ale v momentě kdy dojde na stres, tak prostě chceš cigaretu. Já začal kouřit ve 22 na výšce z čistě společenských důvodů, protože půlka studijní skupiny chodila na cígo o přestávce. Kouříval jsem teda jenom ve škole, jinak mě to ani nenapadlo. Ale potom nastaly nějaké osobní změny a začal jsem normálně, protože mi to nikdo nezakazoval. Dost mě bavilo, a ještě baví, zkoušet nové chutě cigaret a moje kouření je spíše požitkářskou záležitostí, nicméně je to už 5 let a myslím, že kdybych chtěl přestávat, tak to nebude jen tak. Ale člověk se vždycky může přeorientovat na doutníky, že... :)

ro
rock
18. ledna 2018, 13:38
3

Podle mne chybí možná nejzásadní věc:

To, že věděli, že můžou umřít nebo se nadosmrti zramovat při kterýmkoliv závodě, a to i když si odskočili do nižších kubatur (že, mistře Clarku). Za každou rovinkou mohlo čekat ono Landovo "prosvištíš zatáčkou rovnou do pokoje s kapačkou". Věděli to a přesto do toho stroje sedli a jeli jak o život a lidi okolo tratě to věděli zrovna tak, piloty obdivovali za jejich koule (nebo nedostatek rozumu) a současně se o ně báli.

Další atribut: na jízdě bylo i při pohledu zvenku vidět, že pilot dělá něco, co je daleko za možnostmi běžného nebo třeba i pokročilého smrtelníka. Auto tančilo, kdy a kam se mu zamanulo a řidič zdánlivě hasil na poslední chvíli kontinuelní řadu potenciálních průserů (no, někdy to možná ani nebylo zdánlivě). Tohle dneska zmizelo na úkor efektivity.

reagovat
pa
pašík
18. ledna 2018, 20:44
3

Kluci díky za tuto diskusi, to je něco jiného než na auto fórum kde je to samá sprostárna. Tohle je moje parketa, už jsem starší ročník a Aari V. byl můj velký vzor. Trochu jsem se pokoušel taky jezdit, ale chybělo finanční zázemí. A měl jsem rád F1, hlavně Lotus s JPS a Fitika. Nastříkal jsem si první integrálku podle něj i s nápisem ,,Café do Brasil,,. Jo, jo, rád na tu dobu vzpomínám, všechno je pryč.

reagovat
GanGreen
18. ledna 2018, 22:36
2

Vsechno ne, vzpominky zustavaj a to je fajn ne? ;-)

PeterLuk
18. ledna 2018, 23:23
1

Stelesnením toho, čo mi v dnešnej F1, motoršporte no a do určitej miery, aj v dnešnej dobe celkovo chýba, je tento človek. Aj keď je asi paradoxne opakom mňa samotného. James Hunt stelesňuje dnes už stratenú uvoľnenosť starých čias motoršportu. Keď sa neriešili hostesky pri trati, reklamy výrobcov alkoholu či cigariet, keď pretekári a mechanici kľudne behali okolo auta bez trička a fajčili pri výmene paliva... A tak ďalej. Šport sa odvtedy značne sprofesionalizoval, za volantom umiera (teraz to nemám štatisticky overené, ale malo by to tak byť, či? Keď tak ma opravte) menej ľudí a následky nehôd bývajú menšie a autá rýchlejšie a reklamy politicky a spoločensky korektné... Ale s tým všetkým sa motoršport stal trochu nudný, zmizla z neho dráma a z niečo vzrušujúceho, dnes by som to nazval slovom "cool" , zo športu (keď už spomínam Hunta, a teraz budem zas možno trochu nekorektný) pre poriadnych mužov, ktorí majú gule a ktorí sa neposerú sa stal vecou čísel, štatistík a nudnej matematiky. Keď sa mám rozpomenúť, asi najzaujímavejšími momentmi z motoršportu za posledné sú pre mňa nehoda Tänaka, keď vyletel s Fiestou do jazera, Meekova obhliadka parkoviska, keď vyletel z dráhy a keď Jakeša na Dakari trafil blesk, a on aj tak dokončil etapu. Iste sa aj tu dá obdivovať, že Tänakovi mechanici dali auto pomerne rýchlo dokopy, že sa Meeke so spolujazdcom rýchlo spamätali, nič nenabúrali a napriek výjazdu mimo trať vyhrali etapu, a že Jakeš potom ho trafil blesk dokončil etapu a dokonca pokračoval ďalej do ďalšej. Ale keď sa nad tým zamyslím, najzaujímavejšie momenty z motrošportu za posledné obdobie sú pre mňa nehody a vlastne ani neviem, aké bolo za posledných rokoch poradie vo WRC. A ani ma to nezaujíma. Ani neviem, kedy som naposledy pozeral záznam z WRC (o F1 ani nehovorím, jediné čo som vydržal dlhšie pozerať je Dakar - aj to nie pravidelne ,- 24h nurburgringu a - ak sa to teda ráta - prenosy z Goodwood Revival). Dnešný motoršport je proste príliš politicky korektný. Chýba v ňom napätie, dráma, hrdinstvo (čím nechcem uraziť dnešných pretekárov)... Alebo som len príliš nostalgický a časy, ktoré som nezažil si na základe článkov, videí a starých fotiek a plagátov príliš idealizujem a nejaký James Hunt by ma, žiť v jeho dobe, vôbec nezaujímal. :)

reagovat
beastar
19. ledna 2018, 12:16
0

Myslím že máš pravdu. Bohužel je to tak. Z f1 se stala přes všechny snahy o vyrovnanost předražená šaškárna kdy zanikly soukromé týmy. Kde jsou časy Arrowsu, Jordanu, Loly a dalších. Pilot je dneska špičkový sportovec z Harvardské co hlavně musí cvičit a pochopit grafy. Všichni se smějou jak telata ani skandály v podstatě moc nemají. Wrc je na tom podobně taky se tomu říká dnes, že to je okapotovaná f1.

Dakar je docela v pohodě. I potom přesunu mimo původní trať. Jenže to se špatně sleduje live. Přinese to vždycky ale nějaký okamžiky a bohužel i smrt a nemocnice a podobné. Pořád můžeš i toho Lopraise obdivovat ze sežene prachy. A odjede. Navíc jede s malým týmem pilu a nahoře. Macháček kdysi na tý čtyřkolce taky zazářil. Pořád jsou to lidi na který si jde v uvozovkách šáhnout. Taky to bývalo jiný samozřejmě. Docela lidskej je autokros. Ale to už je zase hodně o amaterech.

ro
rock
19. ledna 2018, 09:03
3

Jenom tak na okraj pro ty, co to nesledují: letošní Dakar je tak trochu návrat k extrému, etapy jsou náročný, úmrtnost techniky velká a -bohužel, ale patří to k věci- někteří ze závodníku se místo na kávě potkávají na lůžkovém oddělení místních chirurgií. Ve srovnání se zbytkem současného motorsportu je to do značné míry vzpomínka na časy, které tady svorně adorujeme; mile mne to překvapilo. Navíc, coby hezký bonus zdarma, není díky pokročilosti a dostupnosti současné kamerové techniky nouze o doslova umělecké, až kýčovité záběry.
Jednotlivé etapy jsou v češtině dostupné na ulož.to a stojí to za čas tomu věnovaný.

reagovat
sumy
19. ledna 2018, 11:12
1

To je pravda, každý večer čučim na bednu(až že je mi jinak celej rok egal) Zrovínka v pondělí kolega hlásil, že nepříjde do práce. Na běžkách si zhmoždil palec levé ruky a tak nemůže řídit. No mohl jsem se smíchy posr..., když přišla zpráva o tom, jak si Gabriela Koukalová zlomila klíční kost, ale i tak těch 80km na motorce do cíle dala(samo že jsem se nesmál G.K., té je mi vcelku líto. I vzhledem k faktu, že si vzala hypo, aby si svůj sen mohla splnit)
Musí se nechat, že letošní Dakar opravdu stojí za to.
Škoda jen že ostatní závody podobného typu nemají tu popularitu. Třeba Tomáš Tomeček si letos na Eco Race taky musel dát do těla. Dojet jako druhej v kamiónech bez navigátora a mechanika... Frajer

beastar
19. ledna 2018, 12:24
2

Nemají takovou popularitu. A škoda to je. I záběry ze Silk Way Rally umí zvednout ze židle. Jinak příběhy typu hypotéka jsou právě skvělý a dělá to celý ty věci lidštější. To už dneska na okruhu neuvidíš:)

PeterLuk
19. ledna 2018, 12:52
0

Dakar má dačo, čo iné kategórie motoršportu nie - nie tie vrcholové, sledované médiami. Kľudne sa tam môže pódiovo umiestniť aj človek s hypotékou, bez podpory továrenského týmu s pár mechanikmi z Čiech alebo zo Slovenska. Takisto je tam ale oveľa väčšie riziko, že sa zabije alebo ťažko poraní...

beastar
19. ledna 2018, 13:01
1

Přesně tak. Ty úspěchy těch malých týmů jsou tam každý rok vidět. Je to i vůli jak ultra maraton. Nejen o penězích a sponzorech i když bez těch to nejde. Přinese to samozřejmě každoročně i těžká zranění a nemocnice. Nedej bože daň nejvyšší. To je ale přesně ono. Člověk si řekne to jsou borci. To bych sám nedal měl bych strach. Když i mladej Loprais vypráví (nemusím ho) tak prostě posloucháš. Když to Enge začne hustit jak to voe bylo v tom 56 kole hustý že se musel napít jonťáku. Na rovince letěl v lambu v podstatě nezničitelné raketě 300kmh tak už tě to tak za srdce neveme. A v tom je Dakar jinej a zaplať bůh za něj.

sumy
19. ledna 2018, 13:48
1

Jj. Zrovínka jsem říkal kolegovy. Trasu Dakaru bych si rád projel, ale potřeboval bych na to tak 3 měsíce a i při výletnickym tempu bych se buď zabil, nebo to po prvních 100km vzdal :-) (dle toho, co by nastalo dřív)
A ted´nemyslím to vůbec nějak pohrdavě, ale okruhové závody mě prostě neberou. Naopak rally... to je jiná. Mám i tu osobní zkušenost, kdy jsem byl sám, samojediný mechanik mikrozávodnímu teamu 1xpilot, 1x navigátor, 1x mechanik na Českomoravskym poháru. Po dvou závodech jsem kamarádovi řekl konec, nemám na to ty nervy, jestli se mi z RZty vrátíte celý a živí. Stačilo sledovat po každý RZ kde si čím škrtnul, co kde urazil, jak moc kde měli namále.

beastar
19. ledna 2018, 19:04
0

Taky mám zkušenosti z rally. Taky takový pochybný :D Něco jak ty mini tým, mini rozpočet jedna felda, jeden swift oboje v enku. Takže nic extra, ale byla to výzva. A můžu říct že i Felda dokáže být pěkně šikovný auto. Když je v dobrých rukou. S tím Dakarem s tebou souhlasím. Když jsem byl mladší (o něco) tak sem snil o tom, že to pojedu v autě jednou, někdy. Dneska už vim že ani náhodou. A vůbec to nemyslim kvůli penězům. Prostě to je masakr. Obdivuju všechny zejména motorkáře a samozřejmě i ostatní. Ty motorky jsou o to těžší že si na to prostě sám a nikoho nemáš. Navíc celej den stojíš.

KS
19. ledna 2018, 10:29
0

Přesto že jsou reklamy na cigarety legendární, mně nejvíc utkvěla reklama na Martini, Martini Racing jo to je pojem! Cigára mi vcelku nic neříkaj, ale dobrý pití a italský věci mám rád. Nicméně obliba loga Martini přišla mnohem dřív, než jsem se takhle vyprofiloval, naštěstí. :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet G20  1988
Chevrolet G20

1988 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Subaru Outback 3.0 H6 + LPG 2001
Subaru Outback 3.0 H6 + LPG

2001 rok výroby
210 koní výkon
3 000 ccm objem

Toyota Corolla Toyota Sport 2001
Toyota Corolla Toyota Sport

2001 rok výroby
191 koní výkon
1 796 ccm objem

Toyota MR2  2003
Toyota MR2

2003 rok výroby
138 koní výkon
1 794 ccm objem

Toyota Corolla  1989
Toyota Corolla

1989 rok výroby
75 koní výkon
1 295 ccm objem