načítám data...

Fiat Tipo 1.5 GSE MHEV: Bitva starých a nových pořádků

Dříve neokoukaná alternativa běžného mainstreamu, upřímné jednoduché auto za super peníze. A dnes? Dnes je to už trochu jinak…

zobrazit celou galeriiFoto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Když se řekne Fiat, většině nejspíš naskočí obrázek roztomilé pětistovky nebo drsně se tvářící Pandy 4x4. Tipo – jakožto úplně běžné rodinné auto – stojí za oběma zmíněnými prcky trochu v pozadí, od chvíle, co se v roce 2015 vrátilo po desetileté pauze znovu na scénu, si však drželo pověst jednoduchého praktického vozu za velmi přátelskou cenu. I v redakci Autíčkáře se mu dostalo příznivých ohlasů, a tak není divu, že jsem se na jeho modernizovanou podobu dost těšila.

První dojem byl dle očekávání velmi dobrý. Nejvyšší výbava RED* přichází v efektní barvě Passione a na pohledných sedmnáctkách, stříbřité kliky a oplastování doplňují jednoduchý, ale povedený design. Je to moc pěkné auto, za kterým se leckdo otočí. Počítám, že právě mírná nezvyklost bude jedním z důvodů, proč zákazník zamíří do Fiatu a ne třeba do škodovky nebo bývalého PSA.

Foto: autickar.cz

Tipo má univerzální vnější velikost na to, aby se příjemně provozovalo ve městě i mimo něj, dovnitř se pak pohodlně usadí čtyři lidé v libovolné kombinaci dětí a dospělých. Dokonce i jako hatchback nabídne slušný kufr, kam se běžná rodina sbalí na víkend, skromná možná i na dovolenou.

Staré, nové, staronové

Kabina je zajímavou směsicí retra a moderny, ale i zde je první dojem příznivý. Tábor moderny zastupuje zejména nový displej infotainmentu, který dokáže bezdrátově zrcadlit telefon. No… a to je vlastně všechno. Jinak je víceméně všechno jako dřív, snad kromě sedaček, které dostaly plastický dekor. Vnitřní obložení dveří a část palubky dveří stále zdobí poněkud devadesátkový plast, stejná jsou i tři kolečka k ovládání klimatizace (ta se mi samozřejmě líbí moc!). Ve středovém tunelu přibyla přihrádka s bezdrátovou nabíječkou a také točítko hlasitosti, které je trochu nešťastně v zákrytu za pákou ruční brzdy. Co hledám marně, je jakýkoliv switch na vyhřívání sedaček – je možné, že by v nejvyšší výbavě nebyl přítomen? Už to tak vypadá…

Foto: autickar.cz

Máme tedy před sebou jakési “staronové” auto, které má tu hlavní novinku ukrytou pod kapotou – za chvilku se k ní dostaneme. Na většině ostatních částí je věk sice znát, na druhou stranu nemůžu říct, že by mi to nějak zvlášť vadilo. Ovládání je zpravidla ergonomicky dobře zvládnuté a při každodenních jízdách mi v kabině bylo dobře. Jen jedna věc by po těch osmi letech, co je auto na světě, sakramentsky potřebovala upgrade, a to je adaptivní tempomat. Většinu času funguje super, přesně tak, jak jste zvyklí. Jenže při dojíždění kolony se zhruba v rychlosti 25 km v hodině prostě vypne. Vzhledem k tomu, že se tento fakt ohlásí jen nenápadným nápisem na přístrojovce, to může člověka slušně vyděsit. No, jednou to ubrzdíte a pak už si dáte pozor (a když neubrzdíte, tak tím spíš).

Jen mírný elektrický doping

Benzinová jedna-pětka, která auto pohání, tvoří pomyslný vrchol nabídky. 130 koní výkonu je na nikterak těžké auto celkem dostačující hodnota a od rodinného Fiatu asi nikdo nečeká rekordy v oblasti dynamiky. Kromě toho je na výběr ještě z litrového benzinového tříválce a naftové jedna-šestky, nejvyšší výbavu RED však můžete mít právě jen s tímto motorem a také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (k jinému motoru zároveň automat nedostanete). 

Foto: autickar.cz

Jedná se o mildhybrid, který má kromě startérgenerátoru a baterky navíc ještě malý elektromotor mezi spalovacím motorem a převodovkou, dokáže se tedy v omezené míře pohybovat pouze na elektřinu. Při popojíždění městem skutečně registruji, že se kontrolka EV rozsvěcuje poměrně často (podle výrobce by se mělo v elektrickém režimu odehrávat až 62 % jízdy, což zní působivě)  a jízda je příjemně tichá. Úplně ideálního naladění se však nedostalo vzájemné spolupráci benzínu, elektřiny a dvouspojky, neboť při elektrických rozjezdech sebou auto při přepnutí na spalovací pohon znatelně škubne. Není to nic hrozného, ale všimnete si toho, a hned vás napadne, že tato položka by si ještě zasloužila trochu pozornosti.

Jinak si ovšem na práci motoru nemůžu stěžovat. Není zbytečně hlučný a na dálnici dokáže auto rozpohybovat na důstojnou rychlost, přičemž řazení už probíhá tak, jak by mělo, tedy víceméně nepostřehnutelně. Pokud se nežinýrujete motor trochu víc vytočit, příjemně překvapí svou živostí a začnete si užívat i rychlé předjížděcí manévry. Při normální jízdě, tedy aniž byste se přehnaně snažili krotit svou pravou nohu, pak spotřeba činí něco kolem 6 litrů, mistři ekorally se dostanou ještě podstatně níž. 

Foto: autickar.cz

Příjemný dojem doplňuje podvozek, který neobsahuje žádnou komplikovanou techniku, dopřává však posádce konstantní míru pohodlí bez velkých ohledů na stav silnice. Nerovnosti pod sebou sice cítíte, rozhodně přitom ale nebudete mít pocit, že se auto trápí – jako by bylo stavěné právě na ten náš český, obvykle nedokonalý asfalt. Ostřejší nájezdy do zatáčky vás zkraje trochu překvapí pocitem, že vypadnete z okýnka, potom však zjistíte, že nejen nevypadnete, ale dokonce projedete oblouk vcelku dobrou stopou – právě takovou, jakou jste si naplánovali. Když tedy pominu skákavé rozjezdy zejména v pomalém provozu, je jízda s Fiatem příjemně nekomplikovaná a příjemná. 

Verdikt

Fiat Tipo je milé a stále ještě „normální” auto, které potěší všechny, kteří si příliš nepotrpí na novoty. Je akorát velké, akorát silné, pořád má klasická tlačítka a zároveň třeba bezdrátový Carplay. Ano, adaptivní tempomat je pro zlost, neboť právě při popojíždění v koloně je jeho pomoc nejvítanější. Taky to dle konfigurátoru vypadá, že do Tipa v této výbavě nemáte žádnou šanci objednat si vyhřívané sedačky. Zásadnější námitky ale nemám. Při pohledu do ceníku se však nemůžu ubránit rozpakům, byť si své dojmy z cenotvorby obvykle nechávám pro sebe. S přihlédnutím k částce téměř 800 tisíc už nelze Tipo považovat za lowcost, kterému rádi prominete stáří i pár mušek, a všechny zmíněné drobné nedostatky nabývají dost významných rozměrů. Ale to už musí zvážit každý sám.

Foto: autickar.cz

*) RED neznamená Retired Extremely Dangerous, nýbrž název organizace, která se věnuje boji s globálními zdravotními hrozbami. Takže nákupem modelu s touto plaketkou pomůžete nakopat zadek neřádu, jako je AIDS nebo covid-19. 

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 469 cm3 
Výkon: 130 koní (96 kW) v 5 250 ot./min
Točivý moment: 240 Nm v 1 500 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Provozní hmotnost: 1 330 kg 
Maximální rychlost: 207 km/h
0-100 km/h: 9 s 
Kombinovaná spotřeba WLTP: 5,1 l/100 km
Cena od: 531 900 Kč
Cena (výbava RED s 1.5 MHEV a automatickou převodovkou): 788 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
18. října 2023, 11:16
0

Trochu zvláštní, že tomu říkají mild hybrid. Sice má podle všeho jen malý 48V elektromotor, ale pokud už umí jet i čistě na elektřinu s vypnutým spalovacím motorem, tak by to z definice měl být full hybrid.

reagovat
To
Tomshon
18. října 2023, 11:44
-4

Myslím, že mild je brán, dokud nemá externí dobíjení.

ro
rock
18. října 2023, 11:35
10

789 t. Týjo. Použít mildhybrid jako zaklínadlo k takové cenovce? Jsou si vědomi toho, že se hrdě vrhli do cenové úrovně třeba Mazdy 3, Peugeotu 308 nebo Seatu Leon? Že Focus s mildhybridem je levnější? O nehybridních korejcích nebo Astře nemluvě? A že na dosah je Civic?

No, cenotvorba je jejich věc, třeba si to zákazníky najde, co já vím...

reagovat
kotzitzaq
19. října 2023, 09:05
0

Jelikož aktuálně hledám nový benzínový HB v automatu pro ženu, tak mám ceny nastudované. Fiat sice udává ceníkovku okolo 800k, ale reálně jako skladovky jsou v rozmezí 530-670k. Není to málo, ale tak šílené jako ceník to není. I tak si myslím, že to s prodejem v porovnání s konkurencí (lepší a za podobné peníze) nebude zrovna slavné.

To
Tomshon
18. října 2023, 11:45
0

Co to je za motor? Multiair už asi ne, že?

reagovat
Viola Procházková
18. října 2023, 14:23
0

Říkají tomu FireFly.
Myslím, že je to ten samý, co dávají do základního Tonale.
-
Komentář upraven 18. 10. 2023, 14:31:04

sheogh
18. října 2023, 16:24
0

Neni to totez, co davaji do Pandy? Prislo me to proti predesle generaci Pandy hodne chciply

bkralik
19. října 2023, 09:00
1

Je to Fiat GSE - global small engine, taky přezdívaný firefly. Je modulární, takže se dělá v tříválci a čtyřválci, v objemech od litru, přes jedna trojku až po (celkem novou) jedna pětku. Co je zajímavé je to, že evidentně jde o ideového nástupce motorů fiat e.TorQ, což je překvapivě přímý nástupce motorů Tritec z prvních nových minicooperů (mezi e.TorQem a Tritecem se dá i prohodit hlava). GSE samozřejmě už není přímý nástupce, ale když se člověk zakouká na bloky / hlavy, tak tam překvapivě furt dost podobného najde - a ono to je logické, ve všech třech motorech má prsty motorářská divize Chrysleru.

sheogh
20. října 2023, 21:10
1

Tak v te pande byla ta litrova verze, to bylo i na pandu fakt malo

Sa
Sato
21. října 2023, 20:02
0

brkalik: zajimave, ako vlastne sa dostalo bmw/mini k chrysler motoru? nejako cez MB? ale to mi tiez nedava zmysel :)

beastar
22. října 2023, 11:10
0

bkralik: Dobrý znalosti smekám. Práce nebo koníček? :))

bkralik
23. října 2023, 14:45
0

beastar: Koníček a shoda náhod. Já mám s Tritecem Mini Cooper S, kamarád měl Stilo s e.TorQem a pak si jeho máma koupila 500X s GSE. Takže se to tak nějak sešlo, že mám načtené o všech těch motorech...

Sato: Ten důvod, proč BMW šlo do té fabriky na motory (v Brazílii) s Chryslerem a Roverem úplně nevím. V tiskovce se člověk dozví jenom že to bylo kvůli "internacionalization of BMW". Kvůli Roveru to asi spíš nebylo, protože ti měli svůj K-series, který byl trochu modernější (minimálně celohliníkový) a prý reptali, jak to že se do Mini nepoužil ten...

HeavySmoker
18. října 2023, 16:55
0

To rozdelenie nie je nejak ostré, ale pre porovnanie aj starý dvojkový Prius mal 50kW elektromotor a vedel obslúžiť veľký profil jázd, zatiaľ čo Stellantis do týchto mild hybridov dáva 15kW motor integrovaný do prevodovky. Ani pri mestskom jazdení takmer nejde zrýchliť bez spaľovacieho motoru. Hlavná pointa je schopnosť rozjazdu bez motoru na prvých pár metrov (čím eliminuje lag pri štart-stop systéme) a jeho vypnutie ešte pred úplným zastavením. Stellantis tam ale hodil fakt slušnú 0,77kWh baterku (proti 1,3kWh u toho Priusu), čo nie je u MHEV štandard.

reagovat
HeavySmoker
18. října 2023, 16:56
0

To mala byť odpoveď na MBMB

MB
MBMB
18. října 2023, 19:24
0

S MHEVem to má společné ty typické parametry motoru a velikosti baterie, takže pro to mám jisté pochopení. Nicméně jak jsem napsal, zažitá definice je ta, že rozdíl mezi MHEV a full HEV je ta schopnost té čistě elektrické jízdy. Full hybrid znamená jen to, že je auto "plně hybridní", tj. že dokáže všechny své druhy pohonu používat zvlášť. Bez ohledu na jejich výkon.
Našel jsem jen jeden zdroj, který tvrdí, že do MHEV lze řadit i auta s velmi omezenou schopností jízdy jen na elektřinu, ale pak je samozřejmě otázka, kde je ta hranice velmi omezené schopnosti. Asi si holt vzhledem k těm parametrům a malému zastoupení jízdy jen na elektřinu řekli, že tomu pořád budou říkat MHEV, ale je to trochu sporné. Každopádně těžko to kritizovat, když si tím vlastně trochu křivdí a člověk pak může být leda příjemně překvapen, že to umí něco víc, než by název napovídal. Obráceně by to pochopitelně bylo horší.

Jaromír
18. října 2023, 20:31
4

VIdím Fiat, dávám lajk. Pěkná recenze potěšila, na tu cenovku celkem však zírám. Zajímavě půsoví taky cenovka již od 531k, najednou svět v roce 2015, kdy Tipo startovalo na již od 281k, vypadá jako hodně, hooodně vzdálený.

reagovat
beastar
22. října 2023, 11:16
0

No jo tak ona realita to auto tak nějak v Evropě vyrobit je taky dost jiná. Navíc úplně reálně ubylo i zákazníků nových vozů. A to taky všude. Vzpomínat na dobu kdy auta byla až abnormálně levná se nevyplácí. Pamatuji si jak v té době někteří taktéž plakali. Že jako nový auto je jen pro bohatý atd. Až mě to dotlačilo k tomu udělat ten blog s výběrem skladových aut s nájezdem nula km. A vyšlo z toho že základní Focus šlo koupit za 321 000. Kolik to jde dnes? Prostě tyhle úvahy jsou sice fajn tady na diskuzi. V reálu je to k ničemu. Jako asi taky kdysi říkal kde kdo joooo to tehdy před válkou... Tehdy před hospodářskou krizí. Ti výrobci se musí přizpůsobit. Takže mě nepřijde ta cena přehnaně vysoká na dnešní dobu...

bkralik
19. října 2023, 09:10
3

Mimochodem, pro místní techno-heady, ta převodovka v tom se jmenuje Getrag HybridDrive 7HDT300 a je celkem zajímavá. Není to klasické řešení, kdy je elektromotor namontovaný na místě hydroměniče / spojky, ale je zaintegrovaný do těla převodovky tak, že je připojený na hřídel sudých kvaltů. Takže se může připojovat na výstup přes sudé rychlosti - 2,4,6. A umí to různé vychytané věci, jako startovat motor od nízkých rychlostí (tak, že to tam správně namíchá kvalty...). Bohužel, co jsme to s jedním nejmenovaným autonovinářem zkoumali, tak Fiat to nemá tak vyladěné, jak to může být, takže to právě trochu cuká jak píše Zlokočka...
Každopádně ta převodovka má i možnost silnějších elektromotorů (až 70 kW), takže uvidíme jestli s tím někdy někdo udělá plugin-hybrid. A jestli to někdy někdo vyladí tak, aby to fungovalo jako z propagačních materiálů Getragu...

reagovat
Ha
Habakukk
19. října 2023, 10:57
2

Aneb jak faceliftem zabít solidní auto za pár peněz ,které se velmi solidně prodávalo. Nyní vedle Kie / Hyundai si toto pořídí jen blázen.

reagovat
Pajinex
21. října 2023, 18:17
0

Měl jsem tovární LPG v T-Jetu a měl dvouokruhové tlumiče, tuším licenční Koni, jen pod jejich značkou Mopar. Fungovalo to na středočeských roads moc pěkně. Někde jsem četl, že už je mají jen diesely a výkonnější benzíny tuším pouze vpředu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem