reklama
načítám data...

Fiat Tipo SW: velmi fiatovitý Fiat

Fiat prošel restartem. Porftolio modelů se před časem smrsklo prakticky jen na reinkarnace stylového Fiatu 500. Nyní s novým Tipem je Fiat zpět mezi rodinnými vozy - obstojí však v početné a silné konkurenci?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Fiat Tipo SW: velmi fiatovitý Fiat

Přiznám se - Tipo jsem si vyzvedával s obavami. Mám italská auta rád a to z několika konkrétních důvodů. Mám rád nadšené motory, které jdou do otáček s radostí a nezní přitom jako týrané štěně. Mám rád podvozek, který umí být čitelný a umožní řidiči zábavu za volantem, aniž by toto podmiňoval zbytečnou tuhostí a drncáním na nerovnostech. Mám rád jednoduchá obyčejná, přesto však hezká auta. A mám rád kouzla s prostorem – na malém půdorysu postavit uvnitř velké auto. Toto všechno v minulosti Fiat bravurně ovládal. Doba se však posunula a od posledního zástupce nižší střední třídy z řad Fiatu už nás dělí nějaké roky. A pro kombíka bychom se museli vrátit až k modelu Stilo a to už je opravdu dávno. Jaký bude nový Fiat Tipo SW? Jak se na něm podepsal downsizing, cenová válka, bezpečnostní předpisy a normy chránící životní prostředí? Bude mít ještě ten šarm a svěžest?

První pohled odhalí, že design je italský a je naprosto v pořádku. Auto je jedním slovem hezké. Působí hodnotně, chromované detaily se dobře doplňují s elegantními liniemi. Potud vše dobré. Pohled dovnitř už přeci jen jisté rozpaky přináší. Především materiál horní části výplně dveří mi připomněl japonské vozy z let devadesátých. To je trochu škoda, protože jinak je interiér docela pohledný. Ano, jedná se o levný automobil a tomu kabina také odpovídá, ovladače jsou jednoduché, vše je takové až strohé, avšak přehledné. Při bližším zkoumání však musím seznat, že mi tu vlastně nic nechybí. Při otevření pátých dveří také nevidím důvod ke stížnostem, ba právě naopak. Místa je tu dost pro povinnou výbavu, kabelku a půlku domácnosti. A pod tímto prostorem se pod podlážkou ukrývá další prostor na tu druhou půlku domácnosti. A pod tím vším je ještě plnohodnotné rezervní kolo. Zdá se, že kouzla s prostorem se v Itálii nezapomínají. Jen ta roletka prokletá, ta se příliš nepovedla. Má sice poměrně chytrou aretaci “na půl cesty”, ale má také tendenci vyskakovat z kolejniček, zachytávat se za kdeco, nezachytávat se tam, kde má… Zkrátka toto se příliš nepovedlo. Jdeme radši jezdit.

reklama

Pod kapotou testovaného exempláře se nachází zážehový motor 1.4 T-Jet o výkonu 120 koní, tedy jednotka, jakou dnešní trh žádá. Malý přeplňovaný motor je jednou z položek na mém seznamu obav. Downsizing totiž často motorům bere bezprostřednost i zvuk. Hned po prvních kilometrech je však jasné, že jsem se bál zbytečně. Toto je Fiat, jak má být. Motor má příjemný tah i gradaci výkonu, je tichý, ve vyšších otáčkách se však projeví příjemným zvukem. Spotřeba se přitom dokáže udržet v rozumných mezích. Během týdne testování se z onoho motoru stal největší zdroj radosti při řízení Fiatu. Není to žádná zběsilá strojovna vypůjčená ze závoďáku, ale svou sílu umí použít. Jednoduše funguje. Řazení takový chvalozpěv neuslyší, chybí mu preciznost a připomíná řidiči, že jsme pořád v rodinném autě za rozumnou cenu. Podvozek je naopak přesně takový, v jaký jsem doufal. Žádná přehnaná tuhost, žádné herdy do zad, jízdní vlastnosti však zůstávají velmi dobré. Auto se v oblouku sice nakloní, ale stopu drží statečně a jeho chování je jasně čitelné. Žádná složitá technika, jen dobře naladěný podvozek, který jednoduše funguje. Další z obav je zažehnána.

Tipo je ale především rodinné auto, umí sice řidiče potěšit, jeho primárním úkolem je ale dopravit rodinu v pohodě a pohodlí do cíle naplánované cesty. Co všechno dokáže Tipo při přesunech nabídnout? Především jednoduché ovládání jednoduchých věcí, které jednoduše fungují. Středovému panelu dominuje dotyková obrazovka radiomapy, jakou známe už z Fiatu 500. Její ovládání je snadné, reakce rychlé a vše je v nabídce logicky srovnané. Není to zbytečně složitý systém, ale jednoduše funguje. Ocenil jsem možnost umístit si mapu doprostřed zobrazení hudebního přehrávače místo obrázku skladby, což překvapivě snadno eliminuje onen základní problém všech radiomap – spousta funkcí na jedinou obrazovku. Testované Tipo bylo dále vybaveno radarovým tempomatem. Ten opět patří k těm jednodušším, nepracuje až do úplného zastavení, nicméně rozsahem nastavení vzdálenosti od vpředu jedoucího vozu i plynulostí, s jakou pracuje, patří mezi nejlepší systémy tohoto druhu, jaké jsem zatím měl možnost vyzkoušet. Málokterý radarový tempomat nezmatkuje při změně pruhu a reaguje tak rychle na měnící se podmínky. A jako bonus má Tipo i obyčejný tempomat. Grafika přístrojů je jednoduchá a přehledná, sedadla jsou pohodlná. Fiat Tipo je příjemným společníkem na každý den.

Verdikt

Takže jaký je závěr? Má Tipo co nabídnout i proti dnešní konkurenci? Zůstala mu přitom i ta správná italská osobnost? Po nedávném testu velmi citroënovitého Citroënu jsem se svezl i velmi fiatovitým Fiatem a mám z tohoto faktu upřímnou radost. Zároveň je ale Tipo i plnohodnotným moderním vozem. Zdá se, že zájemci o rodinný kombík mají opět důvod navštívit i prodejce Fiatu. 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 368 cm 3 
Výkon: 88 kW v 5.000 ot./min
Točivý moment: 215 Nm v 2.500 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Provozní hmotnost: 1.305 kg 
Maximální rychlost: 200 km/h
0-100 km/h: 9,8 s 
Kombinovanáá spotřeba (udávaná): 6,0 l/100 km
Cena (Tipo SW 1.4 T-Jet 120k Plus): 393.900,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JayK91
09. května 2017, 21:28
0

Můžu se zeptat, jak je to s (ne)hlukem v kabině?

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
09. května 2017, 21:34
1

Nic dramatického, na dálnici se začne lehce projevovat aerodynamický hluk, u auta této kategorie normální. Hrobovým tichem určitě Tipo nepřekvapí, ale obtěžující hluk se rozhodně nekoná. Motor je tichý, hluk od kol je také minimální.

JayK91
09. května 2017, 22:58
0

Díky ;-) :)

vo
vojtacz
09. května 2017, 21:33
0

Že by konečně případná náhrada mého milovaného Stila MW? Pokud to nemá žádnou nákladovou hranu a v příplatku je vyklápěcí sklo pátých dveří, tak rozhodně :)

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
09. května 2017, 21:36
0

Nákladová hrana není, ale vyklápěcí okno už bohužel také ne.

vo
vojtacz
09. května 2017, 21:39
0

Toho okna je škoda, občas je to poměrně dost praktický.

Br
Breakthru
09. května 2017, 21:34
0

měl jsem jen tu možnost si osedat všechny Tipa vystavený v Ženevě a s velkým sebezapřením musím říct, že je to slušně udělaný auto...

reagovat
MGRR
09. května 2017, 21:36
0

Hezké :)
Proč ne, za ty peníze. Ten motor chválí hodně lidí.

reagovat
Franz Kafka
09. května 2017, 22:05
0

Tak nějak bych to popsal také. Nabízí to opravdu obdivuhodný poměr cena/výkon. Pravdou je to, že ideál je to až s mírným příplatkem ve výbavě. Jezdí to příjemně a v současnosti je to jasně nejlepší low cost na trhu. A to taliánskou výrobu určitě neadoruji. Těšil jsem se jestli se shodnu s autorem testu a vyšlo to.

reagovat
ToMyx
10. května 2017, 08:01
0

Sice jen na chvíli, ale dal jsem si ochutnávku. Musel jsem ocenit slušné boční vedení sedadel, které dnes u rodinných kombi aby jeden pohledal. Nejde přeci o nějaké sportování, ale o příjemnou oporu. Motor je na těch 1,3t úplně v pohodě a cvičil s autem ve 2 lidech fakt pěkně a to i za studena. Jen jsem neměl možnost vyzkoušet jak je to s využitím při předjíždění, jestli tady také dochází dech za půlkou cesty k omezovači jako jinde. Nechtěl jsem studený motor trápit. Tak třeba příště. Ale celek působil fakt příjemně, funkčně a bez zbytečných kudrlinek. Pěkné fotky :-)

reagovat
Ma
Matěj M.
10. května 2017, 10:29
0

Co jsou prosím ty dvě tečky na volantu v prostoru airbagu? Vypadá to, jakoby do toho někdo nečím praštil..

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
10. května 2017, 12:51
2

Netuším, někdo do toho asi něčím praštil...

briza
10. května 2017, 21:42
1

:D

Jenyk
10. května 2017, 15:41
0

Tipo bylo me prvni lepcejsi auto po favu a jsem rad, ze i moderni reinkarnace je stejne dobra jako ta stara. Tak si ho pamatuju. Prostorne, pohodlne, svizne.

reagovat
bitner
10. května 2017, 20:48
0

Je to o 120 000 lepsi jak Logan?

reagovat
Vojta Dobeš
10. května 2017, 22:52
2

Je.

bitner
11. května 2017, 09:38
0

Tak to su v prdeli.

briza
11. května 2017, 12:54
0

Hlavně ono to reálně nebude ani těch 120tis. Schválně jsem se na to podíval a zkusil to srovnat. Nakonec teda přes sauto, protože konfigurátor na stránkách Dacie funguje, jak když nefunguje. Bral jsem základ, se základním motorem, protože na 1.4 T-Jet prostě Dacia nemá odpověď. Čili Logan MCV 0.9TCe vs. Tipo kombi 1.4 16V Je to sice foukátko vs atmosféra, ale když se člověk podívá na ekselerejšn videa, vychází to cca stejně nebo možná i trochu líp pro Tipo. To má o 5 koní víc a navíc i šestikvalt. Celkově to bude na jízdu asi mnohem přijemnější. Navíc co tak poslouchám ohlasy na tu 0.9, nic moc. Nedávno jsem se vezl domů Uberem, chlapík měl právě MCV s tímhle motůrkem a nadával na to jak špaček. Ale osobní zkušenost nemám, takže je to klasicky JPP. Každopádně když jsem vzal výbavu, co má Tipo v základu, vyšla mi Dacie ve výbavě Arctica za 264tis., která ale měla navíc tempomat a paskvil jménem start-stop systém. Když jsem hodil tempomat do Tipa, vyskočilo za 344tis. Nemělo sice ten ekopaskvil, ale zase mělo třeba automatickou klimu, takže to bude nakonec vcelku sedět. Čili rozdíl 80tis., ale s tím, že Tipo asi bude mít menší pokles hodnoty, čili reálně se ten rozdíl ještě zmenší. A to řeším jen ty exaktně hodnotitelné parametry. Když pak postavím ty auta vedle sebe a podívám se na exteriér a hlavně iteriér, smaže se ten rozdíl i v případě, že by to bylo 150tis. :) Plus samozřejmě jízdně to bude asi taky trochu jinde.
Čili asi takhle, osobně proti Dacii nic nemám, naopak je mi docela sympatická a i jsem pár dní jezdil Sanderem první generace, když jsem přišel o auto, ale pokud je Tipo na špici low-cost kategorie, tak Dacie je pořád na opačné straně, resp. je to takový entry level.
Auta jsem srovnával tyhle:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/dacia/logan/17102415?goFrom=list
https://www.sauto.cz/osobni/detail/fiat/tipo/17287705?goFrom=list

bitner
11. května 2017, 13:33
0

Diky za reakci. Srovnal jsem Tipo kombajn 1,4 T LPG v te zakladni vybave a MCV 0,9TCe LPG Arctica. Tipo je za 393900 + 3300 za mlhovky = 397200. Logan je za 277900 https://www.dacia.cz/content/dam/Dacia/CZ/pdf/pricelists/new-logan-mcv-price.pdf
Samozrejme Tipo ma silnejsi motor, to je asi to hlavni, co by me na tom lakalo. Trvale vypinatelna picovina SS je taky hodne silny argument. Ovsem ve finale moc neverim sam sobe, ze bych byl schopny sam pred sebou obhajit ty prachy navic. Protoze nakonec se porad bavime pouze o lowendu a tam uz je zakladni cena skoro 400 000 docela dost. To uz je na me za 1 auto asi proste moc.
Paradoxne mi pripada jako mnohem zajimavejsi nabidka u Rencku Megane Grandtour GT za 625. 1,6 TCe 151 kW, automat, motokarove chovani v zatackach.
Takze asi tak: kdybych uz chtel neco lepsiho jak Dacii a byl ochoten a schopen na to nasetrit, tak mi jako prvni smysluplny vyssi level priapada ten Megane.

Adam
11. května 2017, 23:57
0

Kdyz uz budes chtit neco lepsiho jak dacii, kup si lepsi kolo. Bude hezci, kvalitnejsi a bude stat 15-20 000.

briza
12. května 2017, 07:58
0

Jenže takhle to nejde brát. Už jen kvůli tomu, že na daný motor nemá prostě Dacia odpověď, přičemž ten rozdíl je obří. Reálně se ten rozdíl bude pohybovat stále kolem těch 80tis. Pak už jen zbývá si ujasnit priority. Já se třeba musím cítit dobře v interiéru a musí se mi líbit, což třeba testované Tipo splňuje a vůbec bych s ním asi neměl problém, byť moje daily auta jsou obvykle z opačného konce cenového spektra. To se třeba o Dacii říct nedá a delší cesty bych v ní asi moc absolvovat nechtěl. Je ale potřeba říct, že můj nájezd je 80 - 100tis./rok a pokud někdo točí třeba desetinu, tak chápu, že je pak asi úplně jedno s čím. A samozřejmě, čím víc krónen, tím víc Eržika :)

bitner
12. května 2017, 08:57
0

Najedu do 20 000 rocne. Pokud bych jezdil 100 za rok, tak bych to asi v Loganovi fakt nedal.
Adam: to je vyborny napad! Akorat nevim, jestli na tom kole zvladnu 20 km do prace denne tam a 20 km zpatky za 20 minut, jestli na me na tom kole nebude prset, snezit a jestli mi na nem nebude zima/vedro a taky netusim, jak na nem odvezu decka i manzelku na vylet/ kazdy den do skolky/skoly.

Franz Kafka
12. května 2017, 13:55
0

No jo. Prodávat po Evropě piko, hero, koko je dřina taky najedu ročně tak 80 000 km. Zcela objektivně Tipo je low cost, ale lepší než Logan je zejména jízdním projevem. Interiér a celkově design se může rovnat směle klidně s Megánem i levnější produkcí VW. Což Dacia opravdu nemůže. Motorizace je věc potřeb, ale pokud se podíváte na paletu motorů je to jasně dané. My máme diesela v tom Tipu a je to taky docela slušně provozovatelné. Bez vibrací, slušný výkon jen ta cena byla vážně jinde než u Loganu.

Na vysoké nájezdy to vážně není. Nicméně 20 ročně vydrží kde, co včetně 20 let starých ojetin. Já proti Loganu nic nemám bohužel s Tipem se nemůže rovnat a na našem trhu ho safne jenom to, že je bezpečně levnější.

Adam
12. května 2017, 15:19
0

Bitner: sorry za tak ostrou reakci ;) ale prijde mi, ze kup dacie je takou rezignaci na vsechny automobilovy kvality.
V cem je lepsi nova dacie, s penou mezi celnim sklem a palubkou, nez rok stara Fabie III Combi?

bitner
12. května 2017, 19:23
1

Chapu, ze tady asi dost lidi muj pristup drazdi.
Adam: Je to nove. To je pro me naprosta obsese.
Jsou to neprimovstrikove motory, tzn. LPG friendly. Decka mi z toho delaji dobytcak a je mi to jedno. A nakonec, prasit se da se vsim. S Loganem 1,2 LPG vetsinou jezdim stylem plny kotel/motorova brzda. Kupodivu to znamena spotrebu LPG do 8/100 s rezervou. I pres ten zalostny vykon furt nekoho predjizdim.
Trochu jsem se rozepsal zde: http://moje.auto.cz/bitner/logan.html

Franz Kafka
12. května 2017, 19:33
0

Já to rozseknu raději předjíždím novou Dacii s normálním vyrovnaným řidičem, než 20 let starou e39 jejíž majitel si myslí, že má v rukou novou m5. Podle toho potom jede jako debil:) Takže já mám vlastně Daciáře rád. Mimochodem ta paštika Duster mi dělá v arbeitu jen a jen radost. Za málo peněz slušná muzika, co s chutí klidně zhuntuješ. Jinak asi Fabiatic mark 3 bude lepší auto o tom žádná. I když zase už to prostě není ganze neue to celkem chápu. Taky mám někdy chuť prodat to bizarní muzeum a koupit třeba nové TT, nebo Džulii ve ctyřkolce, ale nějak nemám to srdce a rozum:)

MGRR
12. května 2017, 20:05
0

RE: bitner.
Ja tokoupi Dacie rozumim moc dobre a nekterym zakaznikum Lodgy, Tipo 1,4T-jet LPG hlavne Corolly doporucuji. Jsou lide pro ktere je obdobi odrostu deti = bordel a kramy v aute, nebo chalupari, konaci... auto je jen schranka slouzici k prevozu. V Sasku jezdi Lodgy Stepway pomerne dost a zda se, ze jsou spokojeny... co takova ucitelka, urednik, tvrde pracujici delnik... rano dojede 30km do prace, pokud ma deti vylozi je, pak auto cely den stoji u prace a zpet to stejne. Na to neni zapotrebi stylove auto a LPG je pri tankovani proste fajn, kdyz vam tisicovka na nadrzi zustane ve srajtofli k jinym/privatnim ucelum.
Slusnych lidi s Daciemi si vazim vic nez skodovkaru.

briza
13. května 2017, 06:35
0

Jak říká Franz, není to snadný a dýleřina je tvrdá dřina, mající i jiné aspekty, než stamilionové výdělky :) Ale vážně, osobně nejsem z těch, co by se nad nějakým autem ofrňoval, ale nepopírám fakt, že s věkem pohodlím a fotrovatím. Hlavně když se mi to sejde, potřebuju třeba párkrát do měsíce na otočku do Michalovců, což je něco přes 1400km nebo pomáhám hasit průser zákazníkovi s tím, že jedu do Bruselu, aby mi následně z firmy zavolali, že bych se cestou zpátky mohl zastavit ještě v Rotterdamu, čili celkem nějakých 2200km, tak se každý kousek pohodlíčka fakt hodí a v Oktávce bych to už asi fakt nedal. Ikdyž to v ní posledních pár měsíců provizorně dávám, ale když potřebuju někam dál, jednoduše zkonfiskuju auto někomu z kolegů, poslechnu si nářky na téma "když už budeš mít zas něco svého", vysvětlím, že čekám na testovačku V90 a jedu :) Ale nemít takové nájezdy, asi bych to taky nějak extra neřešil. Třeba to Sandero, kterým jsem jezdil, to patří kamarádce, která ho používá na každodenní přejezd Prahou do práce a zpět, plus maximálně nějaké pojíždky kolem Prahy. Ročně najede prd a kupovat cokoliv lepšího by asi byla fakt jen "masírka".
Mimochodem pokud jde o Dustera, znám vcelku dost lesáků, co na něj přešlo a stížnosti neslyším.

Franz Kafka
13. května 2017, 16:26
0

Přesně tak. Ono je skoro jedno jestli to potom zdoláváš třeba v Audi A6, nebo Éčku ba i BMW člověk nepohrdne. Musím říct, že v oktávce už se o to ani nepokouším to auto na to prostě není vhodné. Stejně tak asi nebude nikdy dálniční expres Logan, nebo Tipo. Do města a okolí je to ale docela fajn ježdění. Ten Duster je možná v mnoha ohledech nekvalitní a třeba i ani servisně to není nic moc. Nicméně je to dělník a navíc za ty peníze.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Express Explorer Conversion  AWD LPG 2008
Chevrolet Express Explorer Conversion AWD LPG

2008 rok výroby
220 koní výkon
5 326 ccm objem

Ford Mustang 3.7 V6 Premium 2012
Ford Mustang 3.7 V6 Premium

2012 rok výroby
305 koní výkon
3 720 ccm objem

Chrysler 300C LX 2007
Chrysler 300C LX

2007 rok výroby
218 koní výkon
2 987 ccm objem

Dodge Ram  2013
Dodge Ram

2013 rok výroby
398 koní výkon
5 700 ccm objem

Jeep Cherokee HO 1993
Jeep Cherokee HO

1993 rok výroby
200 koní výkon
3 999 ccm objem