načítám data...

DS 9 Rivoli E-Tense 360 4x4: Francouzský křižník, co změnil směr

Velké francouzské sedany nás baví svým pohodlím a jistou podivností. Naváže DS 9 na své tradice?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Francouzská limuzína byl pojem ve světě automobilů již v předválečných dobách. Takový Citroen Traction Avant sbíral vavříny a chválu od poloviny třicátých let. Na něj samozřejmě navázal legendární Citroen DS, který předběhnul svou dobu minimálně o dekádu, jestli ne o více. Po DS následovalo avantgardní CX, z pera designéra Roberta Oprona. I jeho nástupce, v podobně ostře řezaného Citroenu XM, se zapsal do automobilové historie tučným písmem. Na poslední velký Citroen, model C6, snad veřejnost ani nestačila zapomenout. A pokud ano, můžete si jej připomenout zde. Avšak není to jen o Citroenu. Peugeot také uměl velmi povedené velké sedany, jako například 604, 605 a nakonec 607. Pozadu nezůstala ani třetí francouzská automobilka, Renault a jeho 25, Safrane, Vel Satis též zanechaly stopy v srdcích fanoušků. Francouzská limuzína má zkrátka své neoddiskutovatelné kouzlo. Mě osobně velmi mrzí, že na tuto královskou kategorii Francouzi pomalu zanevřeli. Po ukončení C6 jsme téměř deset let neměli žádný velký sedan (sorry, Latitude fakt nepočítám) ze země galského kohouta. V době, kdy trendem jsou SUV, už jsme asi ani nedoufali, leč stalo se.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nečekané, avšak o to příjemnější překvapení. Právě přede mnou stojí velký, černý sedan, poměrně zajímavého vzezření, přímo z Francie (no dobře, z linek sjíždí v Číně, ale to je asi fuk). Honosí se názvem DS, nicméně Citroen to není. Pokud byste to nevěděli, tak mateřská automobilka reinkarnovala brand DS asi před 13 lety. Byl to poměrně úspěšný krok, který vyústil v to, že se značka v roce 2015 osamostatnila a začala být „nezávislá“ na Citroenu. Ale to už jistě všechno víte. Co však možná netušíte je to, jak funguje tato francouzská vlajková loď. Právě o tom bude dnes řeč.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Na našich stránkách jste se mohli s devítkovým DS už několikrát setkat. Jezdil s ním Kuba, jezdil s ním i Jeník, a na každého působil tento velký sedan trochu jinak. Já tedy pojmu dnešní test trochu jinak a zaměřím se spíš na některé detaily a pohonné ústrojí, neb jsme k recenzi dostali tentokrát vůbec to nejlepší, co si můžete u této automobilky dopřát. Ačkoli se nehodlám obšírněji věnovat tomu, jak vypadá zvenčí čí uvnitř, protože to již popsali kolegové přede mnou, neodpustím si pár slovíček o tom, jak celé auto působí po stránce designu na mě osobně. Zvenčí mi DS9 přijde super. Vnější design je výrazný a poměrně majestátní. I v černé barvě auto budí pozornost. Někomu můžou přijít trochu moc některá cingrlátka v podobě třeba chromové lišty uprostřed kapoty, či otáčející se segmenty předních světel nebo třeba poziční světélka v C sloupcích (odkazují na původní DS). Nicméně k takovému typu auta to asi patří. Francouzské pojetí luxusního sedanu bylo vždy trochu jiné. A osobně se mi na to kouká docela dobře.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Horší už to bylo trochu v interiéru. Ten je sice dostatečně prostorný, jak se sluší a patří na sedan vyšší střední (opravdu vysoké osoby mohou mít trochu problém na zadních sedačkách s místem nad hlavou), ale nebyl jsem úplně spokojený s jeho zpracováním a také mi chyběly některé prvky výbavy, které považuji za standard v dané cenové kategorii. Některá tlačítka mi přijdou lehce vachrlatá, například ovládač střešního okna opravdu nehezky cvakal a chvílemi jsem měl pocit, že mi zůstane v ruce. Jistá bytelnost mi chyběla i u schránky v loketní opěrce, ale budiž, to může být problém konkrétního kusu. Nicméně chybějící výbava mě lehce zamrzela. Cena této specifikace přesahuje docela výrazně 2 miliony, což je teritorium, kde není prostor pro chyby. Auto této třídy by dle mého mělo mít například head-up displej. Uměl bych si představit i elektrické dověry dveří. Rozhodně bych chtěl mít Matrix LED světla. Možná se to jeví jako drobnosti, ale toto je třída vozů, kde se každé zaváhání trestá. Abych nekončil tento odstavec v negativním tónu, tak musím rozhodně pochválit odhlučnění vozu, které je příkladné, uvnitř je velmi příjemné ticho. A též prémiové audio Focal Electra hraje velmi slušně.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Testované DS9 pohání nejsilnější agregát, který mají Francouzi k dispozici. Je to plug-in hybridní ústrojí, spojující přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 l (200 koní a 300 Nm), s osmirychlostní převodovkou disponující jedním elektromotorem (110 koní a 320 Nm) a druhým elektromotorem na zadní nápravě (113 koní a 166 Nm). Dohromady umí celá soustava motorů vykouzlit systémový výkon 360 koní (520 Nm), což je poměrně slušná porce síly, byť v této třídě vcelku běžná. Někdy na jaře jsem tento PHEV chválil v testu Peugeotu 508 PSE, kde na mě udělal dobrý dojem. V případě DS9 jsem však už tak nadšený nebyl. Zkusím to vysvětlit. 508 PSE je přiznaně sportovní model, kde tolik nevadí náhlé přívaly síly a podobně projevy, které nejsou tak úplně hladké. Jenže DS9 by měl být především luxusní křižník a k takovému vozu se mi už tolik nehodí. Abyste mě špatně nechápali, ono to jede hezky, i na dálnici má překvapivě dost síly, ale chybí tomu jistá jemnost a sofistikovanost. Když sešlápnete plynový pedál, tak celé to hybridní soukolí chvilku přemýšlí, co po něm vlastně chcete, a pak vám pošle veškerý výkon na všechna kola. Větší plynulost by jistě pomohla. Co se spotřeby a nabíjení týče, pokud si plánujete pořídit PHEV kvůli úspoře paliva, pak tady nebudete na správné adrese. DS9 jsem měl půjčené v době prvního sněhu, kdy teploty klesaly bod mrazu a mohu tak říct, že dojezd na plné nabití je v takovém případě asi 25 km, což je málo. Nejvyšší číslo, které jsem viděl na ukazateli elektrického dojezdu, bylo 36. Spotřeba elektrické energie čistě v bateriovém provozu atakuje 35 kWh/100 km v těchto zimních měsících. Kombinovaná spotřeba v mém případě činila asi 5,8 litru a to jsem poctivě nabíjel v každičký možný moment. Bez pravidelného dobíjení budete jezdit okolo osmi, na dálnici klidně k deseti litrům v případě svižnější jízdy. Elektromotory zde nejsou ke snížení spotřeby, nýbrž ke zvýšení výkonu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Velmi zvědavý jsem byl na podvozek této francouzské limuzíny. Přiznám se, že jsem čekal pohodlný a konejšivý cestovní sedan, přesně tak, jak jsme u Francouzů zvyklí. Tím spíš, když se DS9 honosí pokročilým systémem skenování silnice, které by mělo umět připravit vůz na to, co teprve na silnici přijde. Je to zajímavá funkce, ale těžko říct, jaký je reálný přínos. DS9 umí být pohodlná a příjemně plavná, dokud je asfaltový povrch kvalitní. Jakmile se však kvalita zhorší, citelně se zhorší i chování DS9. Velkou vinu na tom zcela jistě nesou ohromná kola s minimem gumy, která prostě o jednotlivé nerovnosti zakopávají a do interiéru přenáší nedůstojné otřesy a rázy. Jasně, podvozek je velmi jistý v oblouku, umí si poradit s vyšší váhou, je velmi dlouho neutrální a celé auto umí být poměrně svižné v zatáčkách. Ale to asi nejsou vlastnosti, které hledáte u luxusní francouzské limuzíny, že? Nebo aspoň já bych je tam nehledal. Osobně bych chtěl mnohem menší dávku sportovnosti a mnohem vyšší dávku pohodlí. Ale možná jsem divný a je to správně tak, jak je to teď.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Asi jste již mezi řádky pochopili, že jsem nebyl z DS9 bezmezně nadšený. Ono to není špatné auto, to bych mu křivdil. Líbí se mi, jak vypadá, je skvěle odhlučněné, motor má dostatek síly a umí to zatáčet lépe, než bych na první dobrou čekal. Já bych však u tohoto typu vozu ocenil spíš trochu jiné vlastnosti. A pak je tu otázka ceny. Bezmála 2,5 milionu je hodně peněz, to už se nacházíme v kategorii, kde prostě není prostor na sebemenší chyby. Z tohoto důvodu se obávám, že bude mít DS9 asi těžký život, co se prodejů týče. Nicméně nechme se překvapit, třeba se pletu a bude se prodávat jak teplé housky. Rozhodně by to prospělo větší rozmanitosti na silnicích a to je vždycky jenom dobře.

Technické údaje

Spalovací motor: zážehový 1598 ccm, 147kw (200 koní) v 6000 ot/min, 300 Nm v 3000 ot/min
Elektrická soustava: 81kw (110 koní) + 83 kW (113 koní) baterie 11,9 kWh (9,5 kWh využitelných)
Pohon: 8stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Systémový výkon: 265 kW (360 koní) / 520 Nm 
Maximální rychlost: 250 km/h, 140 km/h (elektrický režim)
Zrychlení 0-100 km/h: 5,6 s 
Spotřeba v testu: 5,8 l/100 km 
Provozní hmotnost: 1 909 kg 
Cena testovaného vozu: 2 397 500 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
30. listopadu 2022, 09:58
6

Jeden obraz za tisíc slov, aspoň ten čo je 15. v galérií článku. Ale musím tomu autu priznať aj isté kvality, napr. po ukončení 5 ročného odpisového obdobia bude jeho účtovná a reálna zostatková hodnota identická, čo ušetrí účtovníčkam čas pri vyraďovaní z majetku firmy.

reagovat
kotzitzaq
30. listopadu 2022, 11:18
4

Všeobecně je nutné v tomto případě pochválit práci s výběrem tracku při focení. Na všech fotkách, kde je vidět nějaký displej.

bitner
30. listopadu 2022, 13:08
3

Skoro bych rekl, ze fotka c. 15 je tam schvalne. Do shrnuti se to napsat neda, to by nam uz nikdy nic nepujcili, tak aspon to propasujeme do galerie jako odmenu pro pozorneho ctenare.

M1chal
30. listopadu 2022, 15:10
1

to nie je len fotka c 15. vsetky do jednej , kde je zaber na audio

bitner
30. listopadu 2022, 15:43
1

No fakt: Well, this is shit; Don ´t buy that; It´s crap
:-)
Cista prace.

VK
VK
30. listopadu 2022, 10:22
0

Vypadá moc pěkně, interiér má rovněž cosi do sebe.

Za 1,5 milionu by to mělo dobrou šanci.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. listopadu 2022, 11:12
-2

Takovej čínskej hnus ani zadarmo.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. listopadu 2022, 11:11
3

Takže tu máme uskákaný cukající čínský šunt s motorem 1.6, se spotřebou, jakou měla Tatra 87 skoro před 90 lety, za cenu výrazně přesahující BMW 5 a téměř atakující BMW 7. Nedovedu si úplně představit, že si to, kromě předsedů komunistických stran, v Evropě někdo koupí.

reagovat
af
afro-r1
30. listopadu 2022, 16:01
-2

30cm, ktere zabiji jakoukoliv snahu o luxusni (po novu premiovy) sedan.
Takhle to bude porad jen trochu lepsi "oktavka"

reagovat
Mechanik
01. prosince 2022, 07:35
1

Sedany mám rád, pro oživení scény super. Za ty prachy ale nesmysl. A hlavně už to není ten luxusní Citroen. Měl jsem poslední C5 v plný výbavě a celkem na ní vzpomínám jak byla svá, žel, dnes už by jí nešlo udržet při životě.

reagovat
beastar
01. prosince 2022, 09:09
4

Já mám pocit, že kluci se dost přepočítali.
Vzhledem k tomu že to není ani kdovíjak nápadité a originální. Prodeje budou dost beznadějné. A ta cena. Interiér se mě líbí ale...
Když budu chtít originální sedan. Můžu koupit kde co. Třeba
V6 424 HP a přece jen je tam víc tradice a sexy zvuků..

reagovat
Moctezuma
02. prosince 2022, 05:06
1

Tyvoe, za cenu DS9 se fakt da koupit nové Maserati :D

PanHAJZL
01. prosince 2022, 20:41
0

Za 2,4 M čínskofrancouzká mrducha s 1,6tkou, jooo????? ...to budou prodeje, jak hovadóóó...,tak to zas teda zůstanu u mojho starýho unavenýho túáréga ????

reagovat
high_fish
01. prosince 2022, 22:40
2

Nemohu si pomoct, nejen pro toto auto, ale pro celou produkci DS mi přijde přiléhavé jedno krásné české označení... naleštěný prd.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem