načítám data...

Tesly od teď mají hardware pro autonomní řízení. Software do konce 2017!

Tesla včera představila hardware pro plně automatické řízení, který již montuje do nových vozů. Do konce příštího roku by měl být i software, který tuto funkci umožní používat na silnici.

Zobrazit galerii

Dlouho očekávaná druhá část představení Modelu 3 od kalifornské automobilky Tesla je konečně za námi. A odpověď na to, jak to doopravdy bude s její kabinou a řízením, je poněkud odvážnější než jsme čekali.

Při první části představení odpověděl Elon Musk na dotazy ohledně podivného volantu a absence palubní desky, že “to není opravdový systém řízení”. Že to prý pochopíme při druhé části představení nového modelu. Očekávali jsme obrovský průhledový displej, joystick, brýle pro virtuální realitu – zkrátka skoro cokoliv. Co asi nikoho nenapadlo je, že volant zůstane jaký je, palubní deska nebude a rychloměr zůstane v růžku “tabletu” uprostřed – protože skutečný systém řízení je robot.

Včera Elon Musk světu oznámil, že od této chvíle je každá vyrobená Tesla, tedy jak současné Modely S a Modely X, tak i budoucí Model 3, vybavena kompletním hardware pro autonomii Level 5 – tedy plně automatické řízení bez zásahu řidiče.

Všechny Tesly jsou proto nově vybaveny balíčkem zvaným “Hardware 2.0”, který obsahuje:

  • 8 kamer, které zajišťují přehled v rozsahu 360° kolem vozu, do vzdálenosti 250 metrů
  • 12 vylepšených ultrazvukových senzorů, které umožňují detekci měkkých i tvrdých překážek na až dvojnásobnou vzdálenost ve srovnání s původním systémem
  • vpřed namířený radar, který dokáže prohlédnotu skrze déšť, mlhu, prach nebo dokonce i auta vpředu
  • nový počítač se 40x vyšším výpočetním výkonem než dříve, na kterém běží neuronová síť pro zpracování vizuálních, radarových a ultrazvukových dat

Dohromady tak má Tesla získat takový přehled o okolním světě, jaký řidič nikdy mít nemůže – sledovat svět v rozsahu 360°, na různých vlnových délkách, skrze déšť, mlhu i prach, bez ztráty pozornosti.

Zbývá už jen software – v tuto chvíli má Tesla předprodukční verzi, která není dostatečně pokročilá k tomu, aby mohla bez dozoru, samostatně jezdit po veřejných silnicích (s dozorem to ale zvládá, jak uvidíte ve videu níže). První “veřejná” verze, která bude 2x bezpečnější než lidský řidič, se má objevit do konce roku 2017. Cílem je však vytvořit systém, který bude až 10x bezpečnější než lidský řidič.

Špatnou zprávou pro zákazníky Tesly je však v tuto chvíli fakt, že Hardware 2.0 není v žádném ohledu kompatibilní s předchozí technologii Autopilota – nejenže není možné provést upgrade staršího auta na Hardware 2.0, ale nová auta, než bude na trhu nová verze Autopilota či plně autonomního řízení (k dispozici budou obě varianty, běžící na stejném hardware), budou po nějakou dobu celý systém Autopilot postrádat a nebudou pravděpodobně nabízet ani asistenty jako je udržení v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat. Útěchou však může být, že Autopilot, který si vaše auto za pár měsíců stáhne, bude ještě mnohem lepší…

Druhou věcí, která možná rozesmutní budoucí majitele základních verzí Modelu 3, je to, že Autopilot ani plně autonomní řízení nebude zdarma. Vylepšený Autopilot bude stát $5,000 (zhruba 125 000 Kč), plně autonomní řízení pak $8,000 (200 000 Kč). Pokud se rozhodnete systém do vozu nahrát až po koupi, bude cena vyšší o další tisíc dolarů.

Až však bude vše hotovo a váš vůz bude vybaven nejvyšší úrovní autonomního systému, bude schopen plně autonomního provozu. Tedy nejen bez zásahů řidiče, ale dokonce i bez řidiče samotného – díky tomu, že systém zahrnuje i schopnost automatického dobíjení na stanicích Supercharger, by váš vůz měl být schopen sám přijet na zavolání tlačítkem na klíčku, a to ať už jste vy a vůz kdekoliv. Třeba v jiném městě nebo v jiném státě.

S tím také souvisí možnost, o které Elon Musk mluvil při samotném představení Modelu 3 – tedy možnost “vypustit svůj vůz do ulic” jako součást služby Uber (nebo nějaké podobné) a vydělávat si tak na svoje splátky, zatímco vy budete v práci. A o něco realističtěji už také vypadá plán samotného Uberu zbavit se řidičů a nahradit je autonomními vozy.

Nás v redakci ale nejvíce zajímá, kdy bude legální se nechat svou autonomní Teslou odvézt ožralí z hospody. Teprve tehdy totiž bude autonomní řízení skutečným příspěvkem ke kvalitě lidského života…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sp
spooon
20. října 2016, 20:50
0

je to tak neskutečný, až je to trochu děsivý. Ale určitě by mě nevadilo nechat se vozit z hospody vlastním autem, který nebude odmlouvat, že se mu ve 3 ráno nechce.
Ale asi bych nechtěl Teslu, nějak nevěřím její kvalitě zpracování. Ale jestli to dotáhne Tesla do konce, tak do pár let tu máme autonomní auta od všech větších automobilek - a ještě nemusí být nutně čistě elektrická, že.

reagovat
BobAsh
20. října 2016, 21:13
0

Zanedlouho vydáme druhý pohled na Teslu Model S (z toho testu, ze kterého vzešel článek od Dana Přibáně) a musím říct, že oproti prvním kusům, z nichž jeden jsem tehdy řídil také, se Tesla dost posunula. Pořád to není Mercedes, ale už je to mnohem lepší. Myslím, že za dalších 5 let už to bude v pohodě.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. října 2016, 10:17
0

Vypadá to, že soumrak automobilismu pomalu přichází. :-(

reagovat
Flanker
21. října 2016, 15:57
0

Doufám, že se toho nechytí ostatní automobilky natolik, aby se přítomnost autopilota stala nějakým zásadním faktorem při vývoji aut v budoucnosti.

Pokud se tak stane, tak aspoň doufám v možnost výběru.

Modely Tesly jinak podle mně vypadají docela dobře.

reagovat
Kl
Klinger
22. října 2016, 16:08
1

Naopak, celý automobilovy prumysl se napřáhl k vizi skutečného autopilota a investují se neuveritelne penize do vyvoje a testování. A delaji to nejen automobilky samotne, ale i dodavatele - conti, valeo, bosch, delphi...uber si taky vyviji svuj system. Překvapuje me jak daleko tesla je, ze mluvi o 5- té generaci. V současnosti jsou totiz ostatni na pomezí 2. a 3. generace. Ty vylepšené ultrazvukove senzory - HP - tedy high performance senzory jsou u ostatnich jeste ve fázi vyvoje a testovani. A napriklad uber má cíl rok 2019 jako první pouziti autonomního auta v běžném provozu. Ne ne kdepak, tahle vize autopilota nebude jen jakasi volitelná výbava, bude to nova definice automobilismu jako takoveho. Prikladem můžou byt mobilní telefony. Nez prisel apple se svym smartfounem, lidi si nedovedli predstavit jiny mobil nez tlačítkac. A vida, on ten smartfoun funguje a zivot s nim je pohodlnější a jednodušší. Dnes ma drtivá vetsina lidi prave tento typ mobilu. To ale neznamena, ze tlacitkace jsou mrtvá. Jenom se z nich stal okrajový trh. A dokonce si fanoušci můžou koupit fungl nove tlacitkace -nokiu 3310, ericssony, sony, alcatel...jenom pro ten pocit nostalgie. A stejne to bude s autama.

Mírus
21. října 2016, 17:06
0

Musk: Řízení aut lidmi bude zakázáno jako příliš nebezpečné...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem