načítám data...

Citroën C5X: Důstojný nástupce?

Citroën C5X se snaží navázat na tradici velkých cestovních modelů výrobce. Jak mu to jde?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

V srpnu loňského roku jsem pro vás napsal recenzi čerstvě faceliftovaného Citroënu C5 Aircross. V ní jsem ho označil za poměrně příjemné SUV, ve kterém jsem však marně hledal výraznější stopu duše značky, kvůli čemuž mi moc nesedlo. V závěru textu jsem zmínil, že se naopak velmi těším, až se mi do rukou dostane C5X, jelikož ta se zdá být mnohem věrnější odkazu výrobce.

Onen velký den nadešel letos v březnu. Po třičtvrtě roce jsem se konečně dočkal a plný nadšení si přebral klíčky od nové vlajkové lodi Citroënu. Věděl jsem však, že zrovna u mne to nebude mít vůbec jednoduché, jelikož já jsem na velká cestovní auta dané automobilky vysazený a přísně koukám na vše, co se jim snaží vyrovnat. A C5X je snad má i trochu nahradit (do značky DS asi nezabrušujme, její filosofie je úplně jiná). To je těžký úkol. Zjišťoval jsem, jak jej zvládá.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Začnu jako vždy vzhledem a zde musím přiznat, že já jsem nadmíru spokojen. Jak si aktuálním designovým jazykem v podání menší sestry C4 úplně jistý nejsem, v tomto balení na mě zapůsobil. Písmeno X v názvu ve spojení s tvarem auta sice možná naznačuje, že se má jednat o módní SUV kupé (která já opravdu nemusím), ale ve skutečnosti je C5X, jak ukazuje fotografie pod tímto odstavcem, spíš pětidvéřovým fastbackem. Díky tomu není přehnaně vysoká ani nepůsobí těžkopádně. Právě naopak, její proporce jsou atraktivní. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zároveň mám radost, že designéři vozu nadělili i ony avantgardní detaily, které na velký Citroën prostě patří. Moc se mi líbí třeba přední okrasná lišta s integrovaným logem, protože je dominantní, ale nenásilná (zdravím do Mnichova :-)). Také mě baví zdobení obepínající boční zasklení z vrchu s žebrováním v posledním oknu. A ač dvě zadní křídla možná na modelu této značky působí trochu úsměvně, rozhodně nevypadají blbě.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Podobně kvituji i interiér. Ano, je navržen podle pravidel moderní francouzské školy, takže na babiččin pokojík stejně jako na divnosti starých citroënů je potřeba zapomenout. Jenže v tomto případě mi to nevadilo. Vnitřek je pěkný, vyrobený kompletně z měkčených materiálů a ozdobený dekory celkem věrně imitujícími hliník a dřevo. Ani štítek Made in China není na závadu, nikde jsem si nevšiml výraznějšího nedostatku ve zpracování. Rozhodně ne víc, než kdyby auto přijelo z Francie.  

Na provedení je také znát, že se jedná o nejvyšší model značky. Jasně, interiér Peugeotu 508 je ještě dál, poněvadž oproti C5X nabízí jemnější texturu plastů a opravdové dřevo, ale to je v pořádku, hierarchie uvnitř skupiny musí zůstat zachována. Jde o to, že na rozdíl od menších citroënů (v nichž to místy působí trochu low-costově) je vnitřek dostatečně na úrovni, abych neměl nutkání kafrat. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Je však potřeba zmínit, že daní za avantgardní design vnějšku je prostor uvnitř kabiny. Ono ho tam není vyloženě málo, jen zdaleka ne tolik, kolik by velikost karoserie naznačovala. K tomu se ještě přidává vysoká spodní hrana veškerého zasklení, což může v posádce vyvolávat mírné pocity klaustrofobie. Zkrátka, potřebujete-li praktický velký Citroën, běžte si pro zmíněný C5 Aircross. C5X je hlavně o stylu.  

Další na řadu přichází motor a zde si budu muset taky trochu postěžovat, neb i v C5X je vrcholnou motorizací jen základní provedení hybridního systému skupiny Stellantis s přeplňovanou benzínovou jedna-šestkou, jedním elektromotorem a celkem 225 koňmi. Pokud jste četli můj již několikrát jmenovaný článek o bílem citroëním SUV, tak víte, že na rozdíl od plnotučné třistakoňové varianty ho moc nemusím. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

On není pomalý, jen těch více než dvě stě koní bych mu i s přihlédnutím k váze auta okolo 1,8 tuny úplně nehádal. Navíc mi přijde, že má problémy s dávkováním plného výkonu. Pokud jedete na elektřinu a najednou potřebujete zrychlit, auto nejprve zabere elektromotorem, pak v tahu poleví, protože naskakuje spalovací motor, poté škubne, jak elektronika benzín připojí, následně opět zeslábne, jelikož podřazuje panikařící osmistupňový automat, a teprve po tom všem naplno zatáhne.

Je to nevyrovnané a trochu jankovité. Osvědčilo se mi zrychlovat spíš jen na 3/4 plynu, kdy buď ani spalovací motor nenaskočí, nebo aspoň nezmatkuje ona převodovka, což vede k podstatně plynulejšímu projevu a přitom podobně silnému zátahu. Mimochodem, úplně nejlíp funguje nezrychlovat skoro vůbec a jet poklidně, k čemuž ostatně vybízí i nastavení řízení a šasí. Hranice ztráty přilnavosti se totiž i díky úzkým kolům s rozměrem 205/55 R19 nachází jen velmi málo nad standardními cestovními rychlostmi. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Je to ale špatně? Po zralé úvaze jsem usoudil, že nikoliv. Velké citroëny byla vždy klidná auta. Pak se navíc C5X umí odměnit i celkem solidní spotřebou. Jistě, je to plug-in hybrid, takže až bolestivě moc záleží na tom, jak máte příležitost nabíjet (plné kapacity auto dosáhne za 2,5 hodiny AC nabíjením kabelem Menekes nebo za 7,5 hodiny při připojení do standardní zásuvky), ale já jich naštěstí měl dost, takže jsem testování ukončil s příjemným číslem 5 l/100 km.

Povídání o klidném cestování mě přivádí k té části vozu, na kterou jsem byl zvědavý úplně nejvíc, a sice jak pohodlný dovede být jeho podvozek. Výrobce se dušuje, že hybridní C5X dosahuje krásně plavné jízdy i bez hydropneumatiky, protože její tlumiče s hydraulickými dorazy jsou v této specifikaci navíc elektronické se schopností měnit svou tuhost (u čistě benzínové verze, stejně jako u ostatních modelů značky, svou charakteristiku upravit neumí), což prý bohatě stačí. 

To je odvážné tvrzení. Vážně jde šedesát let vývoje systému, jenž se stal výkladní skříní výrobce a dlouhé roky jsme si bez něj velký Citroën ani neuměli představit, jen tak zahodit a nahradit něčím, co si jde v trochu jednodušší variantě (bez hydraulických dorazů) připlatit i ke Škodě Octavia? To jsem musel zjistit. A aby to byl opravdu zevrubný test, tak jsem k porovnání použil model s vůbec nejpokročilejším provedením hydropenumatiky v historii, moji královnu, Citroën C6 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Jaká byla praxe? No, asi takhle. Nejspíš předpokládáte, že plynokapalinový létající koberec, jenž ještě stojí o třídu výš, zůstal nepřekonán. Pak máte samozřejmě pravdu. C5X vážně není tak plavná jako C6. V přímém srovnání je už od prvních metrů cítit, že starší model žehlí díry líp. Nicméně je potřeba zmínit, že C5X je mu v nejměkčím nastavení zvaném Komfort blíž, než jsem čekal.

Také se pěkně pohupuje a i když projetí díry na rozdíl od C6 skrýt neumí, jen do ní mírně žuchne, aniž by to posádku jakkoliv rušilo. Pouze ostré příčné nerovnosti někdy nestíhá pořádně ztlumit a propustí nějaké otřesy, to je vše. Komfortní je dokonce i v nejtužším sportovním režimu, kdy vlastně jen začne věrně opisovat reliéf vozovky, ale stále zůstává poddajná. Prostřední nastavení zvané Hybrid je pak někde mezi tím.    

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Uvážím-li, že jsem proti sobě postavil nesmírně komplikovaný hydraulický systém se sedmi koulemi, čtyřmi dožehlujícími tlumiči AMVAR a dvěma řídicími jednotkami a vlastně úplně obyčejné řešení se čtyřmi pružinami a elektronickými tlumiči, jež jsou pouze obohacené o hydraulické dorazy, tak se C5X ale vůbec nemá za co stydět. Odpověď na mou otázku o pohodlí je tudíž jednoduchá: náhrada to určitě není stoprocentní, ale ještě ve spojení s komfortními sedačkami je to rozhodně náhrada solidní.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zbývá už jen pohled do ceníku. Citroën C5X začíná s tříválcovou dvanáctistovkou na 930 000 Kč, ze kterých importér už v ceníku ubírá 130 000 Kč. Nejlevnější hybrid přijde na 1 240 000 Kč a testované nejvyšší provedení SHINE PACK stojí 1 360 000 Kč, přičemž i zde dostanete stejnou slevu. Rozhodnutí, zda je to odpovídající suma, asi nechám na vás, protože mě přijde, že je to sice dost peněz, ale za tento nový vlajkový Citroën bych je i možná ochoten zaplatit byl, kdybych je měl.   

Verdikt

Zvládá tedy Citroën C5X zastoupit starší velké řady? Můj názor je, že do až překvapivé míry ano. Je v něm sice míň místa a jeho plug-in hybridní pohonný systém mi úplně nepřirostl k srdci, ale pořád je to avantgardní a hlavně nesmírně pohodlné auto, přesně tak, jak má cestovní model od tohoto výrobce být. Jistě, koule jsou ještě jemnější, ale rozdíl není zas tak velký. A to je moc dobrý výsledek. Tak vám nevím, možná půjdu šetřit.  

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

 

Technické údaje:

Citroën C5X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 SHINE PACK

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1598 cm3 + elektromotor
Kombinovaný výkon: 165 kW (225 k)
Kombinovaný točivý moment: 360 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1797 kg 
Maximální rychlost: 233 km/h, 133 km/h v elektrickém režimu
0-100 km/h: 7,8 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 1,2 l/100 km
Spotřeba v testu – kombinace denního nabíjení a ježdění tras nad 40 km: 5 l/100 km
Základní cena modelu: 930 000 Kč, po slevě 800 000 Kč 1.2 PureTech 130 MAN6 FEEL
Základní cena testované specifikace: 1 360 000 Kč, po slevě 1 230 000 Kč, Hybrid 225 ë-EAT8 SHINE PACK
Cena testovaného kusu: 1 454 900 Kč, po slevě 1 324 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
06. dubna 2023, 12:58
1

Z fotek interiér působí plastově a levně. Hodně levných prvků např. display "budíků". Za mě neobhajitelná cena. 3-hrnek 1.2 v základu napoví.

reagovat
HeavySmoker
06. dubna 2023, 16:42
0

Ono to ale lacné je, pekná skladovka s normálnou výbavou za 699 tisíc s 0km na tacho okamžite k odberu... to sa mi zdá fér na dnešnú dobu.

Jaromír Soukup
06. dubna 2023, 17:40
0

Navíc ten vnitřek vážně není hrozný, to spíš já pořad neumím fotit. Nepůsobí to jako z papíru, všechno na co šáhneš je měkčené a díly k sobě lícují. Je tam sice hodně lesklých černých plastů, ale to dnes marně hledám auto, které je nemá. Je pravda, že okolo přístrojů je těch obyčejných plastů docela hodně, ale to nevadí, nemusíš na ně koukat. Auto má velký a výborně čitelný head-up displej v dospělé variantě bez vyjíždějícího sklíčka.
-
Komentář upraven 6. 4. 2023, 17:44:44

af
afro-r1
06. dubna 2023, 20:06
0

Ted jsem byl vezen v sesterske 5008 a vnitrek je fakt levny.
Jinsk vzadu sice mista na nohy dost, sedadla nastavitelna, ale tvrda, uzka a kratkym sedakem. Nic na dlouhe cesty. Takze cestovni jen pro predni radu.

sheogh
06. dubna 2023, 20:55
-1

Taky vam pri cteni blesklo hlavou v kompletnim nazvu modelu pod "Technicke udaje" "... EAT SHIT PACK" ... no, on i ten zminovany zakladni ".... MAN FEEL" 😂

Jinak za me podle fotek a popisu spada do kategorie "Nenadchne/neurazi"

reagovat
high_fish
06. dubna 2023, 21:47
3

Ta C6 má má v přímém srovnání s novým spotřebičem neskutečné charisma

reagovat
beastar
06. dubna 2023, 23:17
0

Spotřebič za jedna půl. Sorry já to tam a tak nevidím. Jediný co mě na tom novým autě minimálně takhle zdálky štve je ten pohon. Je to plebejský s tím jakoby módním elektromotorem. Jenže co do použitelnosti to špatný nebude.

Pa
Pavlos
11. dubna 2023, 11:07
-1

To říkáte teď, ale v době, kdy se C6 vyráběla, ji taky nikdo nechtěl.

martin_100
12. dubna 2023, 07:07
1

To není pravda. Já jí chtěl. Tou dobou už se mi novy auta skoro nelíbily a C6 bylo jediný ze kterýho jsem si "sednul na prdel". A do teď to přetrvává. Kdykoli jí někde vidim tak se za ní ohlíbnu a když někde stojí tak se u ní zastavim a obejdu jí abych si jí prohlídnul.

Jaromír Soukup
12. dubna 2023, 08:24
0

ad Pavlos: Byl to Citroën za 1.3-1.7 milionu v době, kdy se nám 700-800k za C5 nebo podobné auto zdálo jako hodně peněz a částky nad milion se dávaly akorát za německou prémii. Takže se bohužel (i když celkem očekávaně) našlo jen málo lidí, kteří byli schopní a ochotní za ni takové peníze dát.
ad martin_100: Já taky, hned!

Pa
Pavlos
12. dubna 2023, 08:30
0

@martin_100
Tak pár lidí se našlo, to neříkám. Já mám C5. Jen jsem chtěl poukázat na to, že se poslední dobou objevují články a komentáře, jaký byl Citroën C6 skvělý, ale v době výroby na něj plivali. To samé teď s Citroënem C5X nebo DS9, nad kterými všichni ohrnují nos a za pár let zas budou nářky.

@Jaromír Soukup
Za takovou mentalitu většiny lidí nemůžu, když si myslí, že nějaká německá "prémie" je hodnotnější než Citroën s unikátním podvozkem.

ro
rock
06. dubna 2023, 22:04
0

Nemohu si pomoci, ale mně to zas tak ošklivý nepřijde. Třeba fotky klamou, ale docela se mi to líbí.

btw C6 byla jiná třída. Jiná určením, jiná cílovou skupinou a úplně jiná cenou; C6 u nás stála před 18 lety od 1,25 Mega nahoru. To srovnání je absolutně nefér, tohle je nástupce (relativně) plebejské C5. A upřímně řečeno - ve srovnání s první vykulenou generací by se musel Citroen hodně snažit, aby podlezl laťku.

reagovat
Jaromír Soukup
06. dubna 2023, 22:12
2

Ale no samozřejmě, že je to nefér. Vždyť je to i v textu napsané. Ale C5 jsem k dispozici neměl. A C6 jsem použil právě pro to, že i když má oproti ní C5X podstatně jednodušší technologii tlumení nerovností, není o tolik horší, o kolik jsem čekal. Vážně mě to odpružení potěšilo a C6 mi pomohla to vykreslit. Kdyby to bylo férové srovnání, porovnám je kompletně.

high_fish
06. dubna 2023, 22:28
1

Samozřejmě, je to trochu nefér, ale otázkou je, jak by dnes vypadal nástupce C6... abychom byli spravedliví, fotka s hjondé a kyjou je pro C5X pro změnu spíše lichotivá

Pa
Pavlos
11. dubna 2023, 11:05
0

Takové srovnání by se hodilo spíš. O moc jiné, nejspíš, by nebylo.
Takže díky i za tohle srovnání s C6, které chybělo.

Pólin
07. dubna 2023, 09:19
1

Mě se to v podstatě docela líbí...zda se mi to trochu jako takový francouzský Subaru Outback... To pohodlí bude fajn, ale ten zakladni pohon je, řekl bych, nedůstojný... A zasloužilo by si to čtyřkolku...ne že ne...

reagovat
XT
XTad
07. dubna 2023, 16:19
3

Takhle to meli vyrabet:

reagovat
PB
08. dubna 2023, 01:48
0

Dalsi Citroen bez motoru... dobrej tak pro zabzrouty, ale za ty penize naprosto nekonkurenceschopna parodie na auto. Zbytecny produkt... a navic je to skaredy jak noc. Fuj.

reagovat
StreetPro
12. dubna 2023, 14:51
1

Kapota a maska jsou fajn, ale zadek mi pripomina stary Mitsu Lancer Sportback (nebo neco podobnyho, co se uz mozek snazil vytesnit), alu disky jsou jak poklice od pumpy, sedacky proste designovej humus... Nevim, nic co by me zvedlo ze zidle s prkenici nebo prilepilo k monitoru s prstem na e-bankovnictvi... jestli si to najde kupce, tak gratulky...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang S197 4.6 GT 2007
Ford Mustang S197 4.6 GT

2007 rok výroby
300 koní výkon
4 602 ccm objem

Ford F150 Raptor V6 2018
Ford F150 Raptor V6

2018 rok výroby
450 koní výkon
3 498 ccm objem

Dodge Challenger  2016
Dodge Challenger

2016 rok výroby
310 koní výkon
3 604 ccm objem

Chevrolet Corvair Monza Convertible 1966
Chevrolet Corvair Monza Convertible

1966 rok výroby
97 koní výkon
2 687 ccm objem