načítám data...

BMW X7 M50i: Královská třída

Je to tady, i BMW již nabízí opravdu velké SUV. Říkají mu X7, má tři řady sedadel a spoustu praktických vychytávek. Dokáže si ale udržet charakter značky BMW?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW X7 M50i: Královská třída

Ačkoli jsem stále ještě neopustil svůj názor, že SUV jako kategorie je značně přeceňovaný segment a že ani rodinný se automobil nemusí tvářit jako teréňák, pod tíhou dnešní automobilové reality jsem tuto i kategorii vzal na milost. A je neoddiskutovatelným faktem, že to byla právě značka BMW, která přepsala pravidla SUV. První generace BMW X5 byla prvním autem svého druhu, prvním SUV, které se nebálo ostřejšího tempa, prvním SUV pro silnice včetně těch zatáčkovitějších.

To byl velký krok, protože tím okamžikem zmizela pro mnohé poslední zásadní bariéra, která jim podvědomně zakazovala pořídit si SUV. Jistě, pořád tu byla a je vyšší spotřeba, vyšší náklady na nějaký ten servis (pamatuji se, jak jsem před dvaceti lety nevěřícně koukal na obří pneumatiky právě na X5), ale když dojde na jízdu, tahle auta už se dávno nekrčí v pruhu pro kamiony. 

Foto: Autíčkář.cz

A teď je tu rok 2020, své SUV už má téměř každá automobilka včetně takových značek, u kterých bychom to ještě před deseti lety považovali za naprosto nemyslitelné – Alfa Romeo, Lamborghini, Bentley, Jaguar a dokonce i Rolls Royce. A BMW? V jeho nabídce teď najdete hned sedm modelů SUV a co nevidět k nim přibude osmý. Sedm SUV! Od malého městského X1 až po tohle.

‘Tohle’ se jmenuje BMW X7 a je v současnosti tím největším z řady SUV mnichovské značky. Vlastně je to vůbec největší BMW, jaké můžete mít. Pro mnohé bude už tento fakt sám o sobě důvodem, proč právě po tomto voze zatoužit, pro Autíčkáře by to však bylo málo. My chceme vědět, jaké to auto opravdu je.

Foto: Autíčkář.cz

Začneme vzhledem. BMW X7 je jedním ze zástupců nové řady BMW, nového designu. Nejde o žádnou revoluci, spíše o evoluci předchozích tvarů. Nová BMW jsou trochu hranatější, zadní lampy dostaly tenčí modernější vzhled a jiná je i maska chladiče. Ach ta maska chladiče…. Pravdou je, že je obrovská. Když BMW s tímto novým pojetím přídě přišlo, vysloužilo si spoustu kritiky a dokonce i nějaký ten posměch. A přiznávám, že dle mého názoru to byla kritika v některých případech naprosto oprávněná. 

Foto: Autíčkář.cz

I X7 dostala do vínku masku chladiče obřích rozměrů, když se na to auto ale dívám, vlastně mi tam vůbec nevadí. K obřímu autu obří maska chladiče ladí a celkově mi řešení přídě přijde vyvážené a odpovídající majestátu vozu. Vlastně mi hranatý vzhled X7 připadá dost povedený. Není to poezie tvarů, jakou předvádí italští mistři designu, ale to ani nebylo cílem. Tohle je rodinný luxusní vůz, pracant. Jen se tento pracant cenovkou vyšplhal docela vysoko. 

Testovaný vůz dorazil v konfiguraci, kterou dle ceníku vyváží částka přesahující 3,5 milionu korun. A to není zrovna málo. Přesto si dovolím tvrdit, že to ve skutečnosti není vůbec špatná  nabídka. Vážně, X7 za tři a půl milionu je dobrý nákup. Proč? Protože za ty peníze dostanete opravdu spoustu věcí.

Foto: Autíčkář.cz

Interiér X7 je na první pohled klasickou kabinou BMW, všechno je tam, kde to u mnichovské značky očekáváte. Ale na druhý pohled už je znát, že tohle BMW patří k těm lepším. Krásná jemná probarvená kůže je skoro všude. A tam, kde není, tak je dekor z intarzovaného dřeva, které vtipně imituje protiskluzný plechový povrch. Strop je potažen alkantarou a obsahuje panoramatické střešní okno. Podsvícené panoramatické střešní okno. A potom ještě jedno střešní okno pro třetí řadu sedadel. Samozřejmě, že ani třetí řada sedadel nemůže být v X7 bez svého střešního okna. 

Foto: Autíčkář.cz

Testované BMW X7 je šestimístný automobil. Přední sedadla jsou nastavitelná v bžilionu směrů, samozřejmostí je i lámání opěradla, skvělý patent mnichovských konstruktérů. Vyhřívání? Jistě. Odvětrávání? Samozřejmě. Masážní funkce? Pochopitelně. Sedadlo se přizpůsobuje i jízdním režimům, aby poskytovalo přesně tu správnou oporu, jakou řidič očekává. Příjemné je i samotné ovládání. Tolik funkcí už je složité ovládat jen tlačítky, BMW však dokázalo zkombinovat fyzická tlačítka s obrazovkou radiomapy tak, že nastavení čehokoli je otázkou okamžiku. Skvělým nápadem je možnost ovládat sedadlo spolujezdce přímo z místa řidiče. Kdo se někdy své babičce na místě spolujezdce snažil vysvětlit, jak si může posunout sedadlo do komfortnější polohy, ten moc dobře ví, proč.

Foto: Autíčkář.cz

Druhá řada sedadel je v rodinném autě určená většinou dětem. Ale tohle je X7, tady není prostor pro kompromisy. A tak tu máme dvě úžasně pohodlná křesla, pochopitelně elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Je tu i ovládání příslušných zón klimatizace, jsou tu USB porty a příprava pro držáky tabletů – to je takové to placaté svítivé elektrické ovládání dětí. Co víc si přát? Snad jen měkoučké polštářky pod hlavou – a ty tu jsou samozřejmě taky.

Foto: Autíčkář.cz

Třetí řada sedadel, to je v SUV taková ta nouzová v kufru, co se používá jen výjimečně, když potřebujete odvézt sousedovic kluky z tréninku, protože jejich rodiče se zdrželi v práci. Prostě je to ten typ sedadel ‘buďte rádi, že nejdete pěšky’. Ne však v X7. Tady jsou totiž další dvě komfortní vyhřívaná křesílka, je tu dřevěný dekor, jsou tu USB porty, jsou tu držáky nápojů, je tu ambientní osvětlení i střešní okno. A především – je tu místo. Dozadu se bez problémů vejde i dospělý. Nastupování je pravda trochu krkolomné, ale to je do třetí řady tak nějak vždycky. 

Foto: Autíčkář.cz

V šestimístném uspořádání zbývá pro zavazadla poměrně skromný prostor, nicméně prostor tu je. Pod podlážkou je navíc ukrytá další bezmála jeskyně, kam uložíte klidně dvě standardní palubní zavazadla. Jakmile však třetí řadu sedadel zasunete do podlahy (elektricky, pochopitelně, celá manipulace se sedadly se odehrává na malém panelu tlačítek v kufru), je prostor pro náklad prakticky nevyčerpatelný. 

Foto: Autíčkář.cz

X7 je tedy komfortní a prostorný vůz. Aby ne, když váží přes dvě a půl tuny a vjezd do některých podzemních garáží mu důrazně rozmlouvá značka maximální přípustné výšky vozidla. Jak ale takový dům na kolech jezdí? 

Základem pohonného ústrojí testovaného BMW je přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec 4,4 litru o výkonu 530 koní. Ten umí 2,5 tuny vážící objekt katapultovat z nuly na sto za nějaké 4,7 vteřiny. Především ze třetí řady sedadel je to skutečně efektní divadlo. Smyslem X7 ale nejsou žádné sprinty ani pálení pneumatik, tohle auto je o plynulosti a komfortu. Nechat osmiválec jen tak lehce vzdáleně poamericku bublat pod kapotou a klidně plout krajinou, to je ten správný požitek z jízdy v X7. Auto dokonale maskuje rychlost, ani v tempu daleko za legálními limity v naší domovině není uvnitř nic než klid a pohoda. 

Foto: Autíčkář.cz

Kromě inteligentního propracovaného podvozku s pohonem i řízením všech čtyř kol se o pohodu cestování starají i jízdní asistenty. BMW posunulo dnes již celkem běžnou kombinaci systému udržování v jízdním pruhu a adaptivního tempomatu na novou úroveň. Celá věc se jmenuje asistent řízení a funguje skutečně skvěle. Auto se samo udržuje v jízdním pruhu a hlídá si rychlost. Ta už není závislá jen na nastavené hodnotě a rychlosti vozu před vámi, BMW rychlost upravuje i podle trasy – systém zpomaluje do zatáček a je schopný dokonce projet i kruhový objezd, aniž by řidič musel pracovat s pedály. Auto vám také nabízí úpravu rychlosti podle místních limitů, reálně tak můžete na tempomat urazit desítky i stovky kilometrů a to nejen na dálnici, ale i na silnicích nižších tříd. Na dálnici potom auto dokáže zcela samočinně měnit jízdní pruh. Stačí jen ťuknout do páčky blinkru, BMW zkontroluje jízdní dráhu a je-li volná, samo přejede z pruhu do pruhu. 

Stále se jedná o asistenční systémy, řidič je pořád zodpovědný za všechno, co vůz dělá. I proto vás tu hlídá infračervená kamera, která pozná, jakmile přestanete sledovat situaci před vámi. Pro delší trasy jsou však tihle pomocníčci skutečně užiteční, řidiči nenápadně, avšak učinně pomáhají a snižují tak únavu z přesunu.

A ve stejném duchu se nese i ovládání auta samotného. Nový plně digitální přístrojový štít sice neoplývá právě největší volností konfigurace, dokáže však zobrazit veškeré informace, které můžete chtít. Já si ale nakonec stejně oblíbil tzv. klidný režim, kdy z obrazovky zmizí vše nepotřebné, zůstane jen údaj o rychlosti a poloze voliče převodovky. Uprostřed potom zbude místo na hezkou infografiku asistenčních systémů. Nic víc totiž nepotřebujete. 

Foto: Autíčkář.cz

Head-up displej již narostl do takových rozměrů, že už se nemusí omezovat na šipky a na křižovatkách zobrazí klidně celou mapu okolí s vyznačenou trasou, hlavní obrazovka radiomapy potom dokáže servírovat všechno ostatní. Logika systému iDrive mi sice ani po letech nepřipadá právě intuitivní a hledání některých nastavení dokáže jednomu zkazit dlouhý podzimní večer, ale po pár týdnech používání bych se s tím asi naučil žít.

 

Verdikt

BMW X7 M50i je v tuto chvíli vlajkovou lodí řady SUV značky BMW a chová se přesně podle toho. Je to prostorný, nesmírně komfortní a technologiemi nadupaný automobil. Ani cenovka přesahující u testovaného kusu 3,5 milionu korun se nezdá být neopodstatněná, BMW svůj vrcholný model v rámci trhu umístilo někam na půl cesty mezi více rodinné Volvo XC90 a opulentnější, ale výrazně také dražší Range Rover. 

Pod kapotou pracuje tradiční plnotučný agregát v podobě zážehového osmiválce, který potěší zvukem i nekonečným zátahem, osobně si ale kladu otázku, zda by v takovém automobilu neposloužil lépe hybrid. Ne snad kvůli snížení jedenáctilitrové spotřeby, ta mi vzhledem k okolnostem nepřipadá ani v nejmenším špatná, spíše kvůli hladkosti a odezvě na plyn.

Foto: Autíčkář.cz

Konvenční motor však nabízí krásný soundtrack a podání síly v tom klasickém podání a to má své kouzlo. I díky němu se BMW X7 M50i stává automaticky králem silnice všude, kam přijede. To, komfort cestování a technologie, na které konkurence jen těžko hledá odpověď, dělá z BMW skutečně dobrou nabídku, pokud hledáte skutečně špičkový rodinný vůz.

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový osmiválec 4.395 cm3
Výkon: 530 koní (390 kW) v 5.500 – 6.000 ot./min.
Točivý moment: 750 Nm v 1.800 – 4.600 ot./min.
Převodovka: osmistupňový automat
Maximální rychlost: 250 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  4,7 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná: 10,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 2 555 kg 
Cena (X7 M50i): 2 917 200 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MGRR
13. listopadu 2020, 16:00
1

Vypada to skvele.

reagovat
Fa
Fandatik
13. listopadu 2020, 17:00
0

Kdy se začala vyrábět X5ka? MLko od roku 1997 a ML 55 AMG od začátku roku 1999. Takže s tím neoddiskutovatelným faktem, to asi nebude tak horké.

V rámci třídy pojízdných 3+1 to auto vypadá dobře. Když jsem potřeboval do podobně velké krávy hodit jen pár krámů do kufru musel jsem ho otevřít celý, to mě hrozně štvalo. U X7 snad lze otevřít jen vrch. To jsem vrtulím vždy trochu záviděl.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
13. listopadu 2020, 17:12
3

ML přišlo dřív, ale o nějaké zábavě za volantem bych si tam netroufal mluvit. To předvedlo až X5.
A ano, obě části víka kufru jsou elektrické a lze samostatně otevřít jen vršek.

Ev
Evlo
13. listopadu 2020, 20:18
-2

A je to v něčem lepší než třeba tansit? Velikostně to asi transitu odpovídá, tka je to podl mě hlavní konkurence.

reagovat
Fa
Fandatik
13. listopadu 2020, 22:35
0

Já jsem teď hrozně zvědavý a skoro se těším jak malé děcko na Vclass na vzduchu. To je od Jůlie QV první nové auto, které si chci zkusit. S nějakou řadovou šestkou by to už konkurent základní verzi X7 být mohl. Ale cílová skupina bude někde jinde.

Jan Machač
14. listopadu 2020, 19:02
1

To budeš zklamaný, nejlepší dodávky od Mercedesu se jmenujou Vito. ;-)

Fa
Fandatik
15. listopadu 2020, 09:57
0

Tak to s tebou naprosto souhlasím, pro mých pár tisíc km ročně v bus dodávce bylo, ale i Vito mimo rozpočet.

V květnu jsem zhejtnul testovaný Mulťák, že za 2,5mio jsou mimo. Tak jsem zvědavý jak moc pomůže komfortu vzduch u Včka.

beastar
13. listopadu 2020, 22:36
1

Pěkný auto za dobrý peníze

reagovat
Skipper
14. listopadu 2020, 07:04
5

Nemůžu si pomoct, nelíbí se mi. A po osobní zkušenosti, sice s pro BMW vstupním modelem, mě to ani vůbec neláká. Když se ale oprostím od osobních animozit, tak se nemůžu zbavit dojmu, že tyto prémiové mastodonty navrhnout opravdu hezky dovedou jen v Land Roveru a Cadillacu.

reagovat
Sob95
14. listopadu 2020, 10:47
3

Souhlasím, ale zařadil bych ještě Lincoln Aviator, Escalade a Navigator jsou až moc natáhlí do všech stran, a XT6 nevím no..

Sedrik
17. listopadu 2020, 11:26
0

Aviator a Navigator se mi líbí moc. Mám rád hranatá SUV :)

Sa
Sato
14. listopadu 2020, 09:45
3

Mam jeden pozityvny postreh, 2.5t mi pride ako rozumna hmostnost. Po skopeni tretej rady nie je kufor oddeleny od posadky?
Inak je to strasna ohavnost, uz z x5 mam husiu kozu, toto je proporcionalne horsie. Radsej plne silnice trojvalcekoych mild hybridov ako toto.
Btw: 290g co2/km :-) to je ako keby ste vsade chodili troma kombikovymi focusmi 1.5EB alebo troma A4 v nafte :-) let the flames begin.

reagovat
Pochtli
17. listopadu 2020, 07:26
0

Automobilky nesmyslně cpou elektřinu do kde čeho, jen aby mohly být tyhle zbytečné pojízdné stodoly pro horních deset tisíc bez jakéhokoliv omezení. Však ona se ta (nesmyslná) pokuta za CO2 přece rozprostře mezi ostatní zákazníky, ne..

sheogh
14. listopadu 2020, 12:11
0

Asi nejsem cilovka, protoze nechapu - navic za cenu, kde dostanu mozna i (dokocne elegantni) M760? Jedinej argument by mohla byt ta treti rada sedacek, coz ale zas tolik lidi nevyuzije.
Interier super (ale to neni specifikum modelu). Prijde me to jako na zakazku od Chodorovskiho :-D

reagovat
st
st. Padre
14. listopadu 2020, 12:32
-1

Znám lidi, co si kupují BMW X5 nebo Volvo XC90 jako dálniční stíhač. Tohle dává ještě menší smysl a navíc to probralo elegance asi jako Š1203.

Honza 'Hamster' Křeček
14. listopadu 2020, 14:15
2

Je to auto pro Ameriku, tam to tak nepatřičně nepůsobí.

Jan Machač
14. listopadu 2020, 19:04
3

Tak X7 není moc pro lidi, co by chtěli ušetřit, že. A spousta lidí prostě jen chce SUV kvůli tomu pocitu. Můžeme to nechápat, ale bohužel to tak je. I já si v hybridní X5 připadal jako pán tvorstva ;-)

sheogh
15. listopadu 2020, 12:37
0

Tak to jo, v US to bude vypadat celkem normalne, vedle tech Navigatoru a Escalade...
To je me jasny, ze si to nebude kupovat nekdo, kdo smrdi korunou :-)
Fakt to vyvolava takovy pocity? :-)))) Ja mel trochu podobnej pri projizdce s Continental GT :-) Hlavne proto, ze tam bylo pod pravou nohou ovladani funkce ‘teleport’ (tahle X7 ho ma, soude podle parametru taky) :-D

je
jerry
16. listopadu 2020, 16:22
0

Přemýšlím proč jsem měl vždy rád bmw, ale poslední léta se mi víc líbí mercedesy? Možná bmw opustilo svoji parketu směrem mercedes a potom už raději toho mercedesa.

Zd
Zdeny60
17. listopadu 2020, 07:56
1

Dyzajnový skvost. pardon - hnus...Techniku nehodnotím, protože jsem stará škola a 2/3 výbavy k jízdě nepotřebuji.

reagovat
Sedrik
17. listopadu 2020, 11:24
0

Známý si to nedávno koupil - má 3 děti a pracovně hodně jezdí, tak to asi dává smysl. Ještě jsem u něj nebyl (jsme domluvení, že jak čas dovolí, uděláme nějaké fotky, malý/velký s M2C :)), takže nevím, co v tom má za motor a za výbavu.

Jsem na to zvědavý - chodil jsem kolem toho v showroomu a tam to působilo fakt gigantickým dojmem. Trh pro toto auto je opravdu primárně v USA, kde je toto označováno jako mid-size SUV.

Ale jak tady někdo poptával radu od Autíčkáře na soukromé letadlo na kolech, tak tohle vypadá, že by také posloužilo.

reagovat
Slower
18. listopadu 2020, 09:39
0

Jen pro upresneni - i v USA je to full size.
Sice to je mensi nez kratky Escalade, ale ne nijak moc - o 15cm kratsi a 6cm uzsi.

Ale jinak souhlasim - pokud to nekdo chce tak s tim nemam problem do ty doby a asi to je fajn auto. Od doby co mam druhy dite jsem vzdal svoje naroky na ruzne vlastnoti auta a pridali se dva - kufr kam se vejde kocarek, pes a nejaky veci a pak moje vysnena - potlaceni hluku, nebo idealne vysuvna odhlucnena stena mezi ridicem a pasazery.

Muj problem s podobnyma autama nastava az kdyz se s tim ridic(ka) nedokaze vejit na silnici do sveho pruhu nebo zaparkovat jako civilizovany beloch.

Sedrik
18. listopadu 2020, 10:39
0

OK - měl jsem právě dojem, že DdM říkal, že to je mid-size (neříkal, to je já mám blbou paměť :))

Souhasím - asi jsou situace, kdy si toto auto obhájím a každý ať si jezdí v tom, co mu vyhovuje. Jen s tím musí umět jezdit, což řada lidí nedává.

Obecně si ale myslím, že trend ve všem je "větší = lepší". Mám kolem sebe 3 kamarády (jejich rodina je: 2 dospělí, 2 malé děti. Jedna rodina má navíc malého psa), kteří řeší jestli SUV, minivan, nebo rovnou dodávku. Nepochopíš. Zatím to vypadá, že jsem je oba ukecal na kombi, ale uvidíme, s čím nakonec příjdou.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem