načítám data...

BMW M3 Touring Competition: Prsten moci

Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže...

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Čekali jsme dlouho. Hodně dlouho. Navzdory tomu, že nejbližší konkurence rychlé kombíky představuje prakticky v každé generaci, u BMW byla tahle kategorie dlouho tabu. Jasně, bylo tu pár stovek kombíkových M5 v generaci E34 a zhruba tisícovka E61, ale jinak ticho po pěšině. Mnichovští se tomuto konceptu dlouhodobě vyhýbali, až doposud. Dali si na čas, ale o to s větší parádou vtrhli do ringu, kde není prostor na chyby. Aktuálně se tak můžeme těšit z modelu M3 Touring, který bude zanedlouho následovat i větší M5 Touring. Stálo to čekání za to? To si teda pište, že ano.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jméno M3 je pojem. Každý nadšený automobilový fanda jistě dobře ví, oč jde. Tradice skvěle jezdících sportovních sedanů (a kupé) se datuje zhruba do poloviny osmdesátých let. Je to tak, necelých 40 let určují mnichovští trendy v této kategorii a jde jim to náramně. Každá jednotlivá generace je skvělá a výjimečná, každá píše historii. Tentokrát se však rozhodli udělat ještě další extra krok navíc a přišli s vytouženou variantou kombi. Právě té jsme se podívali na zoubek. Už podruhé v relativně krátkém čase. První setkání vám popsal kolega Marek před pár týdny a byl toho auta naprosto nadšený a unešený. Jednalo se o defacto nejvyšňořenější možnou verzi, ověšenou doplňky M Performance bratru za více než půl milionu korun. Tentokrát se nám dostala do rukou o něco „obyčejnější“ varianta (dá-li se vůbec takhle hovořit o něčem, jako je M3), jejímž neviditelnějším doplňkem je vkusně barevná rakev na střeše. Bude to stále stejně skvělé auto? To si povíme na následujících řádcích.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Tentokrát se zdržím hodnocení vnějšího designu, protože zaprvé si jistě umíte udělat vlastní názor a za druhé, trojkové BMW této generace jsem už popisoval tolikrát, že ani nevím, co nového a objevného bych o tom mohl říct. Dovolím si tak jen několik málo osobních poznámek. Červená barva je úplně boží. Má takový lehce oranžový nádech, je výrazná, avšak nikterak vulgární a skvěle zvýrazňuje všechny důležité detaily. V kombinaci se stejně lakovaným střešním boxem, je to pecka. Líbí se mi, agresivní přední část, s tolik diskutovanými velkými ledvinkami. Za mě to vypadá super a na první pohled je jasné, že tohle není jen tak obyčejná trojka. Chválím i svalnatý bodykit, vytažené blatníky především v oblasti zadních kol jsou parádní. Snad jen tvar zadního nárazníku mě příliš nenadchnul, je takový podivně vytažený. Velkou pochvalu posilám do českého zastoupení BMW za volbu kol. Ta jsou krásná, mnohopaprsková, ale hlavně jsou stříbrná. Jaké to osvěžení po všelijakých černých a jinak tmavých a nevýrazných kolech.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ani interiér nebudu kdovíjak sáhodlouze rozebírat. Této nové architektuře spojených displejů v podání BMW jsem totiž stále ještě nepřišel na chuť. Nesedí mi vizuálně, ani stran ovládání. Uživatelské prostředí infotainmentu je pro mě stále nepřehledné a trochu zmatené, ale možná to bude jen můj osobní problém. Skvělé jsou naopak sedačky, testovaný kousek se vyhnul trochu bolestivým příplatkovým skořepinám, což je v rámci cestovního komfortu rozhodně plus. Navíc i tyhle obyčejnější sedačky lze shodit tzv. „až na zem“ což zlepšuje možnosti nalezení správné řidičské pozice.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nejdůležitější je na tomto voze samozřejmě jízda, takže pojďme na to. Srdcem tohoto červeného kombíku je přeplňovaný třílitrový šestiválec s označením S58. A je to klenot, ostatně jako snad každý motor, který vyprodukovala divize M. Zkoušený Touring si na zádi hrdě nesl označení Competiton, což v řeči čísel znamená 30 koní a 100 Nm navíc oproti standardní verzi a spojení výhradně s automatickou převodovkou M Steptronic Sport, ta řadí naprosto parádně, čím víc na auto tlačíte, tím je lepší. Avšak při poskakování městem si občas škubne. Nevím jestli to je účel, ale nepamatuji, že by se mi to někdy u tohoto osmikvaltu ZF stalo předtím. Projev tohoto třílitru je jinak úplně pohádkový. Lehce se vytáčí, má chuť do života a prakticky nekonečnou zásobu síly snad v každém okamžiku. Asi byste nečekali, o něčeho, co má 510 koní a 650 Nm, že je pomalé, ale M3 umí prodat svou rychlost docela jinak, než jen jako obyčejný tupý teleport od zatáčky k zatáčce, jestli mi rozumíte. Jasně, vystřelí vás jako z praku, ale zapojí vás při tom do děje. Doslova z pozice řidiče žijete každým nárůstem o nicotných 500 otáček. Což zatraceně pomáhá při rychlé jízdě. Pořád jste uprostřed všeho dění, auto s vámi pomocí motoru komunikuje tak, že přesně víte, jak rychle se pohybujete, kde stačí ubrat, kde už je třeba brzdit. Motor vám umí předat emoce, se kterými pak pracujete. Skvělá práce. Snad jen zvuk bych si uměl představit trochu reálnější. Chápu, že jsou tu nějaké limity, do kterých je třeba se vejít, ale dokreslování pomocí repráků je poznat a chtěl bych od takového auta asi trochu živočišnější zvukový doprovod.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jestliže jsem pohonou jednotku zahrnul samými superlativy, nejsem si jist, jak přesně popsat podvozek. Ten je totiž bez přehánění naprosto božský. Z této generace ostrých trojek a čtyřek jsem doposud vyzkoušel kupé a kabrio. Oba dva modely byly na můj vkus až zbytečně tvrdé. Tuhost už byla za hranicí toho, jak bych si u auta pro každý den představoval. Kombík však tento problém úspěšně řeší. Tady je podvozek až neuvěřitelně poddajný. Není měkký, tuhost tu stále cítíte, ale už není tak nepříjemná a vlezlá, jako u M4. U M3 Touring se povedlo odladit jej tak, aby vás neštval při běžném cestování a zároveň vás uspokojil, když máte náladu na blbosti. Ani bych neřekl, že je to nějaký kompromis. Vůbec ne. Je to prostě jen výjimečně dobré naladění, na kterém si někdo dal skutečně záležet. Zároveň mi Touring přišel o chlup vyváženější, než kupé, je hodnější a tolik nekouše. Že by efekt těžší zádi? Tak či onak, záběr schopností M3 Touring je fenomenální. Můžete jet na maximální efektivitu a pohybovat se i po rozbitých silnicích takovými rychlostmi, které nemohu ani naznačit ve veřejném prostoru. Anebo si pohrajete s nastavením, včetně pohonu všech či zadních kol a tam, kde jste před chvílí projížděli rychlostí Šinkasenu, se nyní můžete klouzat ze strany na stranu bokem a nahánět body v drift analyseru v podlimitních rychlostech. Nebudu vám tady tvrdit, že jsem M3 dostal na nějaký limit, k tomu jsem se na běžných silnicích ani nepřiblížil, protože nejsem úplný magor. Ale přesto jsem se královsky bavil každou minutu, co jsem za volantem strávil. A to je ve výsledku možná důležitější sdělení. Tohle auto vás může bavit, aniž byste měli pocit, že jednou nohou stojíte v hrobě.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Před časem jsem tu psal článek o tom, jestli stojí za to, hledat univerzální svatý grál mezi auty. Bylo to v přímé návaznosti právě na tuto M3 Touring. Šíře schopností tohoto vozu je naprosto neuvěřitelná. Můžete jej provozovat jako rodinné kombi a každý den s ním po městě rozvážet vaše ratolesti. A bude to fungovat. Můžete s ním polykat dlouhé vzdálenosti napříč Evropou. A bude to fungovat. Můžete s ním víkend co víkend drtit okruhy a bez potíží nahánět ostatní sportovní auta. A bude to fungovat. Tohle je naprosto fantastický kus techniky a díky za něj. Přes všechny tyhle chvalozpěvy si však nejsem jist, i kdyby mě v kapse čirou náhodou zrovna pálily bezprizorní tři miliony, jestli bych je udal právě za tohle auto. Zvláštní, že? 

Technické údaje:

Motor: dvakrát přeplňovaný zážehový šestiválec S58 2998 cm3
Nejvyšší výkon: 375 kW (510 k) @ 5510 min-1
Nejvyšší točivý moment: 650 Nm @ 2750 – 5500 min-1
Pohotovostní hmotnost: 1940 kg 
Převodovka: osmistupňová automatická ZF 
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 3,6 s 
Spotřeba WLTP / v testu: 10,4 l/100 km / 13,6 l/100 km
Cena od: 2 626 000 Kč 
Cena testovaného vozu: 3 141 668 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
07. července 2024, 08:59
1

Nastesti tu stale byla Alpina a jeji kombiky.

reagovat
ransom
07. července 2024, 10:24
1

"... s toliko diskutovanými velkými ledvinkami..."
Toliko znamená "pouze".

reagovat
Daniel Borský
07. července 2024, 11:05
0

Ano, to je samozřejmě pravda. Překlep opraven, díky za upozornění.

ro
rock
07. července 2024, 20:04
2

Když už rezignovali na snahu nějak zabudovat přístrojový štít do palubky, tak ho měli udělat aspoň výměnný.
Něco v tom duchu, že až to za 5 nebo 7 let morálně zastará, tak přijedu do servisu a oni mi tam místo starého displeje nacvaknou něco se stejnými montážními body s dvojnásobným rozlišením a pětinásobným výkonem, s odladěnejšími nebo novými funkcemi.
Ale to je vlastně blbost, to by znamenalo, že 5 nebo 7 let starý auto přestane být morálně zastaralé. A to nikdo nechce. Alespoň výrobce to nepochybně nemůže chtít.

reagovat
StreetPro
12. července 2024, 08:27
1

Tesla to třeba u Modelu S udělala - je možné vyměnit MCU1 za výrazně rychlejší a lepší MCU2. Ale souhlas, proč by to kdo dělal, když by pak zákazník neměl potřebu měnit auto - dřív to bylo často kvůli korozi, dneska elektrošrotu na palubce...

ro
rock
12. července 2024, 12:17
1

De facto to částečně udělala i s Modelem 3 / Y. Alespoň v oblasti kapličky za volantem. Nedali tam nic a pokud tam zákazník chce něco mít, pořídí si aftermarket podle svého vkusu. A až ho přestane bavit, zbaví se ho a pořídí si jiný.

Jinak od té doby, co odezněla éra vyjímatelných audiosystémů a infotainment se stal nedílnou součástí ovládání auta, tak opravdu přibylo další úzké hrdlo, které může výrazně zkrátit životnost auta - ať už faktickou nebo morální. Ještě bylo nějaké mezidobí, kdy byl displej důležitý v podstatě jen pro navigaci a zbytek ovládání auta se na displeji jen zrcadlil, ale neovládal se přes něj. Když tenhle systém zastaral, tak holt měl člověk v autě víceméně zbytečný displej pro neaktuální navigaci, ale jinak žádné zásadní zlo. Ale dneska, jestli se ty omalovánky začnou zasekávat, zamrzat nebo padat (a když to dělají starší počítače a mobily, proč by to nemělo dělat auto), tak s tím člověk ani neodjede.

Vr
Vrooom
08. července 2024, 08:49
-10

Bobr mi furt nesedí a váha bezmála 2t je brutální. Ale jako balíček na jedno auto v garáži mi to přijde skvělé. Příště prosím recenzi od někoho kdo to tedy umí dosta na limit, když autor se přiznal, že neumí ...
Zajímalo by mě jak se to chová 4WD vs 2WD, zda je hodně cítit ta váha když se to utrhne, mění směr?

reagovat
Marek Brunner
08. července 2024, 10:24
9

Dostat tohle auto na limit na okreskách je nereálné. Limit je tak daleko, že normální člověk s mozkem a trochou respektu k ostatním účastníkům provozu si to zkrátka nedovolí. Reálně to půjde dostat na limit jen na okruhu, jenže tam se s novinářskými vozy většinou nesmí...

Vr
Vrooom
08. července 2024, 13:29
-9

Marek: Tak snad testuji v dobu kdy je nižší vytížení silnic aby byla možnost se s tím svézt, ne?!
Tak když by to někoho zajímalo, jak to jezdí tak tady je informativní recenze
https://www.corners.cz/blog/vse-co-potrebujete-vedet-o-bmw-m3-g8x/
Možná by toho člověka tady měli najmout ... (-:

Marek Brunner
08. července 2024, 14:20
1

Vroom: Takže v pět ráno je v pohodě lítat dvě kila po okreskách? Píšu si…:)

Vr
Vrooom
08. července 2024, 14:51
-3

Těch 200 tam bude hned, tak no problemo :-). Stačí se řídít "Co neubrzdíš to neukecáš ..."

Ju
Junior
09. července 2024, 13:13
0

v pět ráno ne, to se všude motaj srnky a v sériovým autě "předjíždíš světla"
ale takových pět odpoledne...

Marek Brunner
09. července 2024, 13:17
0

Junior: tak tak. Buď se ti před autem motaj srnky, nebo cyklisti (libovolný den, stačí aby bylo trochu tepleji), nebo, jako v těch pět odpoledne, silný provoz kdekoliv. Zkrátka a dobře - dnes prostě není pomalu čas ani místo, kde by ses mohl svézt na okresce společensky nepřípustně, aniž bys riskoval nehodu, nedejbože zranění někoho jiného.

Vr
Vrooom
10. července 2024, 15:06
0

Já bych hlavně teda neviděl jako jedinou cestu jak to dostat na limit jezdit 200 ... Na techničtější cestě si to půjde osahat i při nižších rychlostech.

Sa
Sato
12. července 2024, 10:42
1

cyklisti a srnky - nočná mora každého okreskového človeka. Cyklista je teda v zásade lepšie vidno a drží sa krajnice, nemá tolko tendenciu skákať z boku do cesty ako srnka, ale zase, rozfláknut srnku je stoji len narazník, kapotu a svetlo, s cyklistami je to kapánek zložitejšie. Naštastie som teda zažil len tú srnku.

Ale určite sa dajú robiť opatrenia na zmiernenie rizík. Moj oblúbený čas je nedela medzi 6-7 rano, Vačšina cyklistov ešte stále spí po tom ako sa zničila v sobotu, prípádne dospáva chlastačku. V druhom rade je fajn si úsek projet 2x, jasné že to tiež nie je 100% ale obecne cyklisti zvyčajne začínaju a končia v obydlených oblastiach, moc vela ich len tak z lesa rovno na okresku nevychádza. Dalej je fajn byť extra ostražitý na jar, v dobe keď sú srny akurát mladé a blbé.. vtedy mi príde, že viac skáču pod svetlá. Neskor v lete su tie najblšie kusy asi už vymlátene :)

That said, tiež sa bežne na rýchlom aute nemám tendenciu blížit limitom, na FTW slabšom aute, v prehladnom úseku a so shity pneu to je samozrejme celkom nevinná zábavka sa sem sam sklnuznuť po tečne ven, nejaky rwd/awd drift pomedzi v stromy v 130+ na bmwčku... na to sa mám asi moc rád :) (a ani nemám skill samozrjeme)

Adam
09. července 2024, 02:26
0

No a za co bys tedy ony 3 míče udal, pokud bys je měl na nové 1 auto. Pojďme otevřít diskusi.

reagovat
af
afro-r1
09. července 2024, 08:37
0

Benzinovou V-Klasse, pokud by nebyla moznost rychle auto + objemne auto.

La
Lada_Potucek
09. července 2024, 11:34
0

https://www.sauto.cz/osobni/detail/alpina/b5/205453071

a těch půl mega na servis bokem:))

Ma
Malleo
09. července 2024, 13:32
0

BMW m340i Asi na 99% toho, co člověk potřebuje.

Vr
Vrooom
10. července 2024, 15:07
0

Za 3 mega bych si koupil tohle, ale zadní gumy bych platit nechtěl :-))

Opelfahrt
10. července 2024, 15:42
0

Tahle Alpinagrün s panoramou je taky moje volba. Jen vybrat trošku míň ojetou a s těma lovama na servis bokem se samozřejmě počítá.

Daniel Borský
10. července 2024, 16:53
0

Co za tři mega? To je dobrá otázka, možná i námět na článek. Sám vlastně moc nevím, jak na ni odpovědět. Jedno nové auto na vše za tři míče? Možná bych se šel kouknout na nějakou základní Panameru, nebo ještě spíš kombíkový Taycan. Kdybych vyloženě chtěl SUV, tak bych nejspíš vybíral u Range Roveru (Velar či Sport). A dost pravděpodobně bych si pohrával i s myšlenkou, jak moc blbý nápad je vysolit prachy za Maserati, protože Quattroporte mě vždy lákalo. Každopádně bych měl pocit, že tolik peněz budu chtít utratit za něco speciálnějšího než je, a teď hodně velké uvozovky - obyčejné trojkové BMW - speciálně uvnitř je poznat, že to auto má základ v něčem, co stojí třetinu.

ransom
11. července 2024, 19:59
-3

Tesla model X.

esmo
12. července 2024, 06:02
1

Za tři mega bych si koupil auta dvě, mírně ojetá. 540i/d a k tomu 718 :-D

Sa
Sato
12. července 2024, 11:21
0

Logicky by moja odpoved mala byť práve M3 touring ale asi by som sa fakt nedokázal preniest cez tú palubku.. Giulietta QV sa ešte predáva? Alebo indivuálny dovoz nejakej ameriky (Charger, CT5-V) ale servis a prípadné uplantnenie záruky je niečo ćo by som po vysolení 3M chcel mať čo najviac bezstarostí, čo pri šedom dovoze asi bude na dlhšie lakte.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem

Cadillac Escalade  2009
Cadillac Escalade

2009 rok výroby
403 koní výkon
6 ccm objem

Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH 2020
Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH

2020 rok výroby
400 koní výkon
4 998 ccm objem