načítám data...

BMW E34: Nesportovní BMW?

Stará BMW jsou petrolheady uctívána pro točivé řadové šestiválce, zadní náhon a vytříbené chování sportovních podvozků. Je tomu tak ve skutečnosti, nebo může být i staré BMW nesportovním vozem?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zastavuju večer před domem, vypínám světla, zhasínám motor. Jsem unavený a už se těším na pohodlnou postel, protože mě bolí záda. Zamykám, a jak odcházím od auta, ještě se letmo ohlédnu přes rameno, jako to dělám vždycky. Oranžové světlo pouliční lampy lichotí jednoduchým, ale stále pěkným linkám karoserie. Ano, ty tvary mě asi nikdy nepřestanou bavit. Jak tam stojí, v mdlém světle lamp, se svými výraznými podběhy, chromovanými lištami oken zdůrazňujícími notoricky známé Hoffmeisterovo ‚S‘, klínovým pontonem karoserie a důstojnou, jednoduše tvarovanou zádí, vypadá E34 jako by sem přijela přímo z konce 80. let. Jako by nenesla těch pár vrásek a bublinek na svém dvacet pět let starém laku, jako by ji vyrobili včera a psal se rok 88 nebo 90. Jak odcházím, chladnoucí vůz jemně cinká a lupe do ticha ulice. Dobrou noc, ty mrcho.

E34 jsem si pořídil před rokem a půl, zkrátka jsem ji musel mít. Její tvary jsem obdivoval již od útlých dětských let, samolepku pětkového BMW jsem měl na dveřích své dětské tatrovky. To bylo mé osobní auto, tatrovka byla přece pracovní, na její korbě se vozilo různé haraburdí a odpad (včetně mě). Když se naskytla možnost v podobě zachovalého kusu bez shnilé karoserie a s požadovaným motorem (2.5 R6 M50B25), bylo rozhodnuto. Na místě bylo zjištěno, že vůz má, kromě volantu MOMO a hlavice řadičky z E90, velice zachovalý interiér, dalších několik bodů k dobru si předmět koupě získal po prohlídce karoserie. Nebouraná a neshnilá E34 s původním lakem? Ok, existují, ale nevidí se každý den. Jasně, měla dodělané zástěrky, malé křídlo na kufru a v interiéru ještě nějaké drobnosti, ale to jsem nepovažoval za podstatné. Jezdila celkem slušně, brzdy měly trochu zvlněné kotouče, domů mě však nakonec deštivým sobotním odpolednem vezl vysněný bavorák. 

I když jsem si připadal děsně objektivně a nepřipouštěl si svou posedlost, koupil bych jí i kdybych viděl podlahou na zem

Došlo na vychytávání drobností, po čase se totiž ukázalo, že se ztrácí chladicí kapalina, naštěstí unikala přes topení, takže se nejednalo o nic neřešitelného. Nějaká drobná údržba, a jezdilo se. Když se ohlédnu zpět, vlastně jsem ji koupil docela punkově a bez velkého otálení, ačkoli jsem si tenkrát připadal děsně objektivně a nepřipouštěl jsem si, že bych si ji snad odvezl domů, i kdybych viděl podlahou na zem. Měl jsem asi docela štěstí, jakkoli bych byl šťastnější, kdybych nemusel řešit těch pár kutilských zásahů předchozího majitele.

Možná je to mou vrozenou nespokojeností, kvůli keré bych po čase s největší pravděpodobností začal nesnášet i zbrusu nové Ferrari, možná jsem si prostě měl vybrat jiné auto, ale E34 mě už nějak nebaví. Měl jsem snad jiná očekávání? Změnily se moje preference natolik, že potřebuju jiný vůz? 

Jistě jste se s tím už také setkali. Každý správný samozvaný petrolhead vám bude do roztrhání těla tvrdit, že auta z přelomu 80. a 90. let jsou nejlepší. A co teprve BMW. To byla jejich zlatá éra, poslední pořádné bavoráky (byť můžete namítnout, že se tento titul pomalu přesouvá na E36, E46 a E39), poctivé atmosferické řadové šestky s mechanickým zvukem, točivé, prostě nejlepší motory na světě. A to řízení! Jak je přímé, komunikativní (do dneška nechápu, co si pod tím mám představit, to si se mnou má volant a převodka řízení povídat? (Přesně tak! Pozn. VojtaD), zkrátka opět na míle před konkurencí. A hlavně – zadokolky. Zadohnaný sedany, voe! Nejlepší! To už se dneska vůbec nedělá, zlatý starý bavoráky. Jedeš pro rohlíky do Lidlu, drift. Jedeš do práce, drift. Jedeš na vesnickou diskotéku oblbovat peroxidem odbarvený puberťačky, drift. Prostě žiješ stále dveřma napřed. A já k tomu dodám: „Ani hovno, vážení!“

Plný plyn nestačil a redakční Alfa za flašku zmizela v oblaku sazí

Tak zaprvé, motor. Atmosferická šestka, objem 2 500 ccm, elektronicky řízené vstřikování paliva, ve verzi M50B25 asi 190 koní. Kolik jich může mít ta moje teď… Sto čtyřicet? Ano, milujeme točivé atmosferické motory a ano, milujeme řadové šestky, protože proč? Protože mají hezký zvuk. To je tak zhruba všecko. Opět zde můžete namítnout, že je to nejvyváženější koncepce motoru, onen bájný, od přírody vyvážený motor. A dál? Ano, atmosférické plnění se projevuje zejména pozvolnou gradací výkonu a točivého momentu. Je pravda, že nad 2 000 otáček máte stále k dispozici aspoň 180 Nm točivého momentu, spolu s dlouhým zpřevodováním a ne zrovna muší vahou karoserie to má však za následek, že gradace je opravdu pozvolná. Velmi pozvolná. Když se dostanete nad 3 000, dá se už tak nějak zrychlovat, ale stále nemůžete čekat, že by se z vás stala štika provozu a dávali byste si dieselové kombíky k snídani. Možná v zatáčkách, na přímé silnici to bude hodně záležet na tom, jak si zařadíte.

Na vlastní kůži jsem si to vyzkoušel, když jsem se snažil pronásledovat Fernieho pilotujícího redakční naftovou Alfu. Na výjezdu z obce jsem sice zašlápl plyn do podlahy, ale auto téměř nezrychlovalo, zatímco redakční Alfa se vesele rozletěla do kopce a nás s Radkem zanechala v oblaku dýmu daleko za sebou. Vrchol točivého momentu je kolem 4 500, výkonu snad ještě o tisíc víc, takže víme, kde se máme pohybovat, abychom se trošku povozili. Ano, celý tenhle dlouhatánský výlet k omezovači je provázen zvonivým rykem toho provrtaného ingotu vepředu a nezní to vůbec špatně. Asi už jsem slyšel lepší zvuky, každopádně si tu a tam pro radost otevřu šíbr a poslouchám motor s výfukem, jak si hezky povídají. Zmínil jsem ingot. Ten motor váží přes 200 kg. Dokážete si představit, jak se takové závaží projevuje v zatáčkách.

Za druhé, řízení. To moc hanět nebudu, protože jediné, co mi na něm opravdu vadí, je jeho převod. Pokud milujete točení volantem, budete nadšeni, protože tady se natočíte fakt hodně. Takový převod měl snad naposledy Favorit. Na tomhle si fakt člověk z rukou udělá oblíbené vánoční pečivo, jak už kdysi zjistil Vavris. Na řízení se mi však líbí, jak je lehké. I s malým volantem MOMO nedosahují ovládací síly žádných nezvládnutelných hodnot, zkrátka s tím můžete nechat jezdit i ženy nebo ajťáky. Menší vůli ve volantu přičtěte stáří vozu, žít se s tím zatím dá a jsem příliš líný s tím něco dělat.



Co že to petrolheadi na BMW tak obdivují? Motor už máme, řízení taky, podvozek…ach ano, podvozek! Všechna správná BMW mají přece sportovní podvozek a vytříbené jízdní vlastnosti, že ano? Tak se opět vraťme nohama na zem, tohle totiž nikdy nebyla ostrá okresková zbraň. Řekl bych, že Mondeo Mk3 (Někteří ho označují za Mk2, takže prostě hranaté Mondeo – pozn. VojtaD) toho zvládne zhruba stejně. Rozdíl jedné třídy a deseti let a máme podobně schopné podvozky. Akorát Mondeo je pohodlnější. Mnohem pohodlnější. Jak to celé funguje? Blížíte se k zatáčce, nebrzdíte dost na to, abyste zatížili přední nápravu a ta vás lépe podržela při pokusu trefit apex, a najednou tu máme nedotáčivost.

Vybočení zádě jsem srovnal bezmyšlenkově a až později jsem si uvědomil, co se vlastně stalo

Spoustu nedotáčivosti. Koneckonců není se co divit, těžký motor se, i přes své umístění za nápravou, snaží přemluvit předek k auta s jeho krásnými ledvinkami a čtyřmi světlomety k výletu do lesa mezi stromy, patrně aby si do chladiče nasbíral houby. Motor má asi rád houbaření a vy se mu v tom snažíte bránit, jak vás učili všichni ti zkušenější jezdci. Ale v případě E34 bych – pokud jedete vyšší rychlosti – nedoporučoval razantně ubírat plyn, úplně postačí trošku zmírnit natočení volantu. Zkusíte to znovu, tentokrát lépe, před zatáčkou si hezky přibrzdíte a současně začínáte zatáčet. Najednou je to mnohem lepší, chvíli sice potrvá, než se váha přenese na přední vnější kolo, ale potom už se dá projíždět zatáčkou poměrně ucházejícím tempem. S tímto podvozkem asi nemůže jezdit rychle každý, já sám to nijak vyjímečně neumím, ale můžete se lecčemu přiučit. Třeba právě přenosům váhy. 

Možná se ptáte, jak E34 driftuje. To přece stará BMW dělají. Na to nedokážu pořádně odpovědět. Asi dvakrát se mi za deště na špatných gumách podařilo v zatáčce neuváženě přidávat plyn až do té míry, že se zadek utrhnul. Většinou to bylo kolem 70, na čtyřku, takže nějakých 1 700 otáček ( To chce nižší kvalt a odvahu! Pozn. VojtaD). Následovalo velmi pozvolné a čitelné vybočení zádě, které jsem naštěstí srovnal takřka bezmyšlenkovitě, až potom jsem si uvědomil, co se vlastně stalo. Dlouhý rozvor v teorii znamená něco jako čitelné chování, pomalejší a nezáludný přechod do smyku. A něco na tom bude i v praxi. Samozřejmě na stejných pneumatikách jsem si občas neodpustil opustit křižovatku trošku laciným způsobem za vydatné pomoci samosvoru, ale opět jen na vodě. Aktuálně obouvám jakési eko pneu Goodyear, snad Efficient Grip, a ty na vodě drží velmi přesvědčivě. Jsem zvědavý na sníh, loni jsem auto s bílou nadílkou neseznámil, možná to vyjde letos. Pokud se podaří, můžete očekávat nějaký report na toto téma.

Ještě jsem nezmínil spolehlivost a náhradní díly. Původně jsem se trochu obával, že u starého BMW budu opravovat něco každý den a finančně mě to zruinuje. Omyl, limitujícím faktorem je moje lenost. Náhradní díly se dají sehnat v různých cenách a kvalitách, kupříkladu záklonové rameno přední nápravy, častý to viník chvění ve volantu v rychlostech nad 80, se dá sehnat v cenách od 800 do 2 000 korun, všechny díly podvozku dodává asi deset výrobců. Stejně tak brzdy. Mohl bych pokračovat, ale od toho máme na internetu jiné stránky. Auto obecně je poměrně spolehlivé. Například klimatizace stále funguje. Přístrojovka sice ukazuje trochu blbosti, hlavně otáčkoměr je malinko línější, ale mám druhou. Motor je potřeba šetrně zahřívat, nesnáší vytáčení za studena, stejně tak je dobré si hlídat stav a funkčnost chlazení, například viskospojku ventilátoru chladiče. Ušetříte si tak spoustu problémů s těsněním pod hlavou či hlavou samotnou.

Když se pokusím o shrnutí, vychází mi, že si nejsem vůbec jistý, jak to s E34 mám. Miluju její vzhled, baví mě zvuk šestiválce, nebaví mě spousta dalších věcí. Třeba to, že není pohodlná. Má příšerné přední sedačky. Nebaví mě reakce okolí. Ne v tom smyslu, že jezdím povozem dříve oblíbeným mezi pochybnými živly, ale protože musím neustále odpovídat na dotazy, jak že to jede. Vlastně nemusím, většinou si tazatel sám odpoví, že to teda musí jet, když je to šestiválec a navíc BMW. Těším se na zimu a čekám, zda se ukáže zábavnější stránka velkého líného BMW, které nikdy nebylo určeno k tomu, být sportovní. 

P.S: Kdyby se mezi čtenáři našel nadšenec ochotný mi ukázat, jak moc se mýlím a takové dobré auto si nezasloužím, dejte vědět. Mám totiž kdesi vzadu v hlavě takové neodbytně svědění, které mi naznačuje, že budu potřebovat buď malý zábavný roadster nebo něco podobného.
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pi
Pietro
14. září 2015, 21:21
0

Hahaha, celkem dobře to shrnulo dojmy z mé e46, ta má ale aspoň pohodlný sedačky :-))

reagovat
An
Andre
14. září 2015, 21:47
0

Nepotřebuje E34 pořádný motor? E34 je také můj sen z mládí, ale vždy jsem chtěl aspoň 530. A 540 byl asbsolutní vrchol mého snění. Tuhle M5 jsem ani nějak nechtěl.

reagovat
hurkar
27. září 2015, 23:17
0

túto M5 som mal tú česť raz kočírovať, tá nezrýchľovala, tá skákala z bodu od ktorého si chcel zrýchliť. Z miesta, alebo z akejkoľvek rýchlosti! SKÁKALA!

bi
bitner
14. září 2015, 22:16
0

Hm, nedavno jsem vyhodil 16 let stareho Focuse proste proto, ze me prestalo bavit vozit to kazdy mesic do servisu (a tim neustale ukrajovat z rodinne rezervy na nove auto), cuchat v tom smrad z mesic stareho kabinoveho filtru, do ktereho jednoduse chcije a nakonec se desit vymeny poloos, ktera by taky nemusela nic resit. Auto jsem obrecel, hodil si v nem posledni zatacku a koupil noveho Logana. Chtit po 25 let starem kramu (byt je to BMW allmighty) neco navic, nez aby to startovalo, jelo a dokonce to tak nejak drzelo pohromade, to je imho prehnane ocekavani.

reagovat
sp
spooon
15. září 2015, 00:31
0

No vidíš, já si vloni 15 let starýho Focuse koupil od kámoše za 17tisíc, vyměnil tripody na poloosách (daj se splašit na aukru za pár kaček a za odpoledne je hotovo) a je od tý doby klid. A čuchat smrad z kabinovýho filtru nemusíš, jen se tam musí dobře zackanout plast nad ním ;-)

A můžu si zatáčky uživat i v daily autě za pár kaček nadále :-)

bi
bitner
15. září 2015, 10:47
0

Gratuluju.

Obecne bych snad jen doporucil (po te serii clanku, jak jsou vlastne ta stara dobra auta na hovno): kupte si neco noveho. I kdyby to mela byt ta Dacie. Je to lepsi o svetelne roky oproti tem 15+ uz jen proto, ze je to nove a chca nechca musim uznat, ze se ten vyvoj podepsal i na tom nejlevnejsim dostupnem aute v dobrem.

ri
riprex
17. září 2015, 22:26
0

Stará auta nejsou nahovno. Stará auta jsou prostě stará a potřebují tomu odpovídající servis, který nemusí být drahý. V zásadě... dokud má auto zdravou kastli a baví mě, tak nevidím důvod, proč do toho nenasypat peníze a opravit to. Logan sice bude fungovat jako dopravní prostředek, ale je to mrdka, vždycky byla a vždycky bude.

Woyta
15. září 2015, 07:30
1

Giorgi Tevzadze jeho E34 M5 rozhodne nesetril a auto pomalu ani rovne nejelo.



200 koni neni sice moc ale seriova S13 jich ma o trochu mene a jak je oblibena na klouzani. A to nas trapi turbo lag. Jen to chce na zacatku auto prinutit aby se utrhlo (spojka, rucka, setrvacnost,...) a pak uz to celkem jde. Uzke pneu na zadku rozhodne pomuzou. A somozrejme nizky prevod a vysoke otacky. 2 ci 3.

reagovat
Mi
Michal
15. září 2015, 07:51
0

:-) Dobře sepsáno. Problém je hlavně v tom očekávání. Bavoráky, až na vrcholné M verze prostě nejsou sportovní auta. Jsou to velice schopné cesťáky. Pětka je prostě auto na dlouhé a pohodlné přesuny (tam mi ten převod řízení i převody ve skříni sedí), ale jakmile člověk potřebuje zrychlovat, tak otočit jeden kvalt do červeného pole trvá hooooodně dlouho. A ten další zase o něco déle. Já s pohodlím problém nemám. Mám E39 523i, 160tis. km najeto a po ježdění Octavii II (nebudu tu na ní házet špínu, nemám důvod), mi to přijde jako velice pohodlné auto a trochu se mi ztrácí těch 20let vývoje.

reagovat
Vavris Vavrisovic
15. září 2015, 08:04
1

Musím dodat, že podobné otázky jsem si kladl u bývalé 328i. Ovšem stačí si uvědomit, že to byla auta o třídu (dvě) větší, která ve své době stála okolo 1,5 milionu a jakýkoliv nový kompakt, byť je nový, je pořád jenom kompakt za zlomek původní ceny... Takže by vlastně bylo smutné, kdyby zachovalá 20-ti letá prémiovka byla pohodlná méně...

j3
j3rry
15. září 2015, 08:08
0

Žádná pětka není "sportovní". A to IMHO ani Mka... Jsou to všecko prostě velké těžké krávy a některé jen holt mají trochu více koní, než jiné...

reagovat
Nedy
15. září 2015, 11:27
0

Mám to "PS" na konci člinku chápat snad tak, že by toto BMW mohlo být na prodej?

reagovat
M P
15. září 2015, 11:42
0

Pořád o tom uvažuju. A pořád se to ve mě bije. Počkat na zimu, nebo ne? Záleží asi na podmínkách, za jakých by šel sloník z domu...

Re
RedX
15. září 2015, 11:31
1

Zajímavý, moc se to neshoduje s mými dojmy/vzpomínkami na kamarádovu e34 525i. Ono těžko může jakékoliv auto působit sportovně, pokud má unavený podvozek, motor, brzdy a k tomu vůli v řízení. Navíc myslet si o starých BMW že jsou sportovní, je nepochopení skutečnosti. BMW dřív byla nejsportovnější v dané třídě, tzn. oproti konkurenci vždy nabídla o něco charakternější motor, ostřejší podvozek a vlastně i vzhled. Chuligán pod slušným kabátem... o to u starších BMW vždycky šlo a tím si získala svou pověst. Jejich sportovnost byla a je relativní, ne absolutní.
Je to podobné jako u spousty (troufnu si říct většiny) japonských aut z devadesátých let. Na venek obyčejná auta, a taky skvěle plnila roli obyčejných aut. Ale zatlačte na ně, jděte o vrstvu hlouběji a objevíte jiný svět. Svět ve kterém jsou všechny ovládací prvky citlivější než se na první pohled zdálo, jsou vyvážené ve svém odporu i dráze, mají správný tvar, velikost, umístění. A motory jsou schopné točit až k červenému poli a nevadnou.
Z aut se kterými jsem jezdil se mi tak potvrdilo, že tuhle "hlubší vrstvu" mají právě starší BMW a japonci a postrádají ji až na výjimky ostatní evropané. Pozor, tahle "sportovnost" ani zdaleka nesouvisí s rychlostí či výkonností vozu jako takovou, ale to snad na autíčkáři není třeba nikomu připomínat.

reagovat
Pe
Pechy1
15. září 2015, 11:41
0

Opět se tu projevil ten věčný fenomén srovnávání starých bmw s novýma autama. Chcete srovnávat bmw z roku 88, tak ho srovnávejte s alfou z roku 88, s fordem z roku 88 nebo se škodovkou z roku 88. To je možná odpověď, proč lidi říkaj, ne že to jsou dobrá auta, ale že to byla dobrá auta. A pak bych je taky testoval v tom, pro co byla vyrobena. Takže v tomhle případě bych řekl na ježdění po dálnici přes německo sem a tam. Ne pro driftování. To je jako kdybych vyčítal Eldoradu, že jezdí blbě v terénu.

reagovat
BobAsh
15. září 2015, 12:30
0

On zrovna Sloník (jmenuje se tak, protože o něm Matěj nehezky mluví) prošel přímým srovnáním s redakčním Alfonsem (Alfa 164), což je přímá konkurence - a pohořel. Alespoň teda podle kluků, já jsem Sloníkem nejel.

František Čáslavský
15. září 2015, 13:41
0

Já taky ne. Já žádný BMW na tom kopci za sebou ani neviděl :)

Trinom
17. září 2015, 19:40
0

To je to vínový Báwo, co jezdí na Kafe a káry? Jestli jo, tak to abych se svezl a porovnal se škopíkem :)

František Čáslavský
17. září 2015, 21:27
0

Rozhodně ne. Ale půjčit škopka nám můžeš, srovnáme :)

Ma
Mato
15. září 2015, 14:26
-1

Nechápem. Mám e34 m50b25 a na jazdu s ním nemúžem povedať zlé slovo , dokážem potrápiť tdi , passat ranajkuje po ceste do práce nedávno som sa naháňal z motorkou 220 a v pohode . nie je to ferari ale sport tam určite je .

reagovat
Skipper
15. září 2015, 18:34
0

V podstatě souhlas s názorama výše. Chápat E34 jako sportovní auto je chyba. Je to prostě velký sedan, sportovní pouze ve srovnání s konkurencí. A nevím, s E34 nemám zkušenosti, sedlám E39. Tam bych podvozek přirovnal kvalitou právě ke zmíněnému Mondeu MkIII (měl jsem ho předtím). Mé Mondeo byla vcelku klasika - 2,0i. Bylo to fajn auto, ale něco tomu prostě chybělo. A to něco byl šestiválec plus takový ten ,,pocit kvality,,A R6 v 5er není určen k sprintům. Ve své době to byl prostě manažerský sedan k rychlým pŕesunům po dálnici, který důstojně zvládne i néjakou okresku. Na řádění - když už, tak 3er.
A názor - vždy raději nové, i kdyby to měla být Dacia respektuji, ale nesouhlasím s ním. Jasně, koupit ojetinu a vrazit do ní pár korun, tak to auto na tom bude hůř, než ta Dacia. Ale zase, když na autě spravím všechno tak, aby bylo v top stavu, tak i 15 let staré auto mi nabídne daleko víc, než nový lowcost. Doporučuji osobní srovnání.

reagovat
Va
Valer
15. září 2015, 18:48
0

E34 nebolo podla mna nikdy myslene ako sportove auto. So svojou vahou 1600 a viac kg je to v prvom rade sportovy sedan a ako tu uz niekto napisal, vo svojej dobe to bolo oproti konkurencii nieco ine... Ja som svoju prvu E34 mal v roku 2000 a bola to 530i. Potom som mal 535i. Jazdne vlastnosti su samozrejme primerane stavu podvozku a ako negativum by som spomenul riadenie a jeho sprevodovanie...ano,treba tocit vela volantom a v spojeni s volou v riadeni to nie je az taky pozitok. Preto aj pri pokusoch o drift, treba volantom velmi vela tocit. Momentalne mamE34 540i manual, sice niekedy som snival o M5 ale rokmi som sa viac priklonil k osemvalcu. Tu uz nejak vykon nechyba, ale je to samozrejme na ukor spotreby. Na aute sa vozim vyslovene sporadicky, kupil som si ho ako "spneny detsky sen" a ako moznu zabavku na starobu:) V dnesj dobe su auta uz niekde inde, maju kopec asistench systemov a davaju taky falosny pocit istoty. Svojho casu ked som bol par rokov mladsi a jazdil som E34 denne, dovolil som si podstatne viac ako dnes, s tym, ze ak ma to clovek auto fakt v ruke, ma svoje hranice velmi daleko.

reagovat
Ro
Romek
15. září 2015, 19:09
0

Kdo chce a vlohy na to má jde a jede všechno ;)

reagovat
..
..
15. září 2015, 23:47
0

Starší BMW ukážou to, co mají navíc po stránce sportovnosti až když se na ně zatlačí-při klidné jízdě se, co do chování, nijak zásadně neliší od jiných aut stejné třídy. Rozdíly vystoupí na povrch, když člověk přitlačí na pilu (POKUD JE MOTOR I PODVOZEK V DOBRÉM STAVU!!!!) - mnohá jiná auta v tu chvíli začnou dávat najevo, že na takovou jízdu nejsou stavěná-nedotáčivost, odskakování kol, náklony, motor při vytáčení řve, žere, ale nejede... typické BMW působí dál naprosto jistě a suverénně a tyhle symptomy se dostaví podstatně později, mnohdy v rychlostech na jaké už si člověk s pudem sebezáchovy netroufne.

reagovat
hb
hb11
16. září 2015, 07:34
1

Predpokladam, ze je v aute M50 jeste bez vanosu.. To vysvetluje, proc jede motor poradne az ve vysokych otackach.. Rizeni bylo u e34, jestli se nepletu, jeste snekove, 3er i novejsi 5er (e39 mimo v8) maji hrebenove, ktere ma dobrou povest.. Motor je tezky, protoze ma litinovy blok, m52 mely uz hlinikovy, vyrazne lehci..

Celkove si myslim, ze autor si koupil auto, jen kvuli vzhledu a je z nej zklamany castecne proto, ze je to neco uplne jineho, nez by htel (limuzina vyssi stredni neni sportak) a castecne proto, ze tohle konkretni auto nema skoro nic z toho, co vytvorilo starym bmw dobrou povest (ma nepruzny tezky motor, snekove rizeni, podvozek uz to predpokladam taky bude mit za sebou..).

reagovat
bi
bitner
16. září 2015, 08:17
1

Asi tak: pokud ma nekdo cas, chut a penize oprasovat pomnik starym dobrym casum, proc ne. Jakmile ale to auto zacne byt potreba na veci jako je kolbenka (zweimal bitte: ja a manzelka), skola, skolka, zvanec, doktor, nasi, vasi, vylet, dovolena, tak se ten pomnik meni ve starou kurvu, ktera z vas salamovou metodou odrezava cas, penize a trpelivost. Casem si reknete dost, poridite sandero na LPG, za dalsi 4 roky, kdyz se presvedcite znovu o tom, ze 15 let stara ozvena zlatych 90´s (Focus 1,6) se prekvapive znovu zmenila v tu starou ..., tak poridite noveho Logana LPG. Ano, je v tom kus rezignace, ale taky hodne rozumu.

reagovat
kv
kvakosh nocni
16. září 2015, 12:27
0

Nechci primo oponovat ze by v tom nebylo " hodne rozumu" ale myslim ze obecne vzato je rozhodne lepsi volba auto 5, 8 let stary za radove 200- 300 tacu. Pomer kvality svezeni, klesani ceny, moralniho starnuti a v neposledni rade štrýt kreditu je proste jinde..... Osobne povazuju nakup novyho auta za nerozum.

Ad
Adam
16. září 2015, 12:33
-1

Je mi teprve 18 a tak nemam nejake brutalni najezdy. Moje E36 mi teda plne vyhovuje. Ale stale nemuzu pochopit, jak nekdo, kdo cte autickar, web o lidech ochotnych prezit nevyhody starych aut pro tu nehmatatelnou radost, muže koupit Dacii.

bi
bitner
16. září 2015, 15:37
1

:-) Az budes mit dve decka a bude ti asi tak 2x tolik, tak budes spoustu veci videt jinak. Neber to jako vysmech, tak to urcite neni mysleno. Uzivej si svoje mladi, tak jak si ted uzivam svuj stredni vek...

kv
kvakosh nocni
16. září 2015, 16:37
0

@Adam. Neboj, tak cerny to nebude. Jsem taky ve "strednim veku" decka mam tri, a Dacie jsem nakupovat nezacal

No
NorMack
02. října 2015, 08:45
-1

No nevím...taky mám dvě děcka, a jezdím kolečko práce, nákup, rodina... ale proste pro ty okamžiky kdy si chci trochu ježdění užít a jedu sám bych si nikdy Logana nekoupil. Raději už mám druhé mondeo MK3 po sobě... sice v dieselu, ale i tak je to na technické trati velmi zábavné auto a v akceleraci se s 2,2TDCi a 114kW taky nenechá zahanbit. Když si představím že mám Dacii v LPG, která používá převážně osvědčenou (překládej jako vysloužilou) techniku od Renaultu, který taky není zrovna vzor pokrokových vozů, tak mě jímá hrůza a asi bych v tom nikdy nevyjel ani na ulici... Jak image, tak výbava a komfort jsou někde jinde a to i přesto že je dacie o těch 10 let novější...

..
..
16. září 2015, 16:53
2

Ve světle toho, že Dacia Sandero v použitelné konfiguraci stojí cca 250tis. a za ty peníze můžu mít řekněme 2-3 roky starý auto nižší střední třídy normální značky, skutečně nevím, co by mě přinutilo k tomu, koupit si radši novou Dacii bez motoru, podvozku a výbavy, než lehounce ojetý např Focus. (Doufám, že mi nikdo nechce tvrdit, že 2 roky starý auto s nájezdem řekněme do 50tis. je stará opotřebovaná šunka.)

reagovat
mi
michal
16. září 2015, 18:18
0

Kdybys chtel prodat, mozna bychom se domluvili, kamarad presne toto shani. Kdyztak pisni do mailu predstavu o cene: michalluzar@centrum.cz

reagovat
bi
bitner
16. září 2015, 21:26
0

Hm, asi to tady fakt neni pro me. Mejte se fajn.

reagovat
Lu
Lukáš
19. září 2015, 23:38
0

Co na to říct. Začal bych přepnutím modu z ježdění stylem děda na mód vyždímat to. Pak bych vyměnil všechno,kvůli čemu to "nejede" a pak bych to až začal soudit. S E34 2.0 i 2.5 sem jel xkrát ani jednou se mi nezdálo že by auto bylo nesportovní. Jo jasný na E30 asi jakože moc nemá ale jinak? BMW,motor s pár koníkama co tam zůstali a jak tak čtu tak i KO podvozkem nelze soudit.... Pokud to má svor,za kolik by se šel domluvit odkup? Mám asi 3000 zájemců co by ho chtěli ;)

reagovat
mi
mikin88
21. září 2015, 09:30
0

Máš v tom vydechlej motor kamaráde. Zdravá M50B25 v e34 letí výborně.

reagovat
M P
21. září 2015, 13:02
0

Tak ono je otázka, co to znamená, že to letí výborně. Někdo píše, že to pojede čiplá Octavia TDI, někdo zas napíše, že je to sportovní až na půdu (čímž se jen potvrzuje to, co jsem psal:) ). Ano, řídím jako klobouk, ale jakmile se ta potvora dostane nad 3.5 tisíce, tak to celkem jede. Akorát to samozřejmě nemá "zátah vocpoda", tím pádem to nepůsobí tak razantně. Hergot, já snad obětuju těch pár kč a zajedu s tím na válcovou zkušebnu:D

M P
21. září 2015, 13:03
0

A ještě bych dodal, že je to samozřejmě obrovsky závislé na teplotě okolního vzduchu, ve vedrech to moc nejede, ale jakmile se ochladí, motor má trochu jinou chuť do života.

hurkar
27. září 2015, 23:36
0

Super opis! Podľa mňa absolútne perfektne a aspoň pre mňa uspokojujúco napísané skúsenosti z auta ktoré bolo pre mňa kedysi etalón. Keby tak boli písané všetky testy - recenzie, prvé dojmy... Gratulujem! Mal som možnosť trocha jazdiť na E36 320. To auto ma sklamalo, bolo také, gumené... zrýchľlovalo ako keď naťahuješ prak. No chýbal tomu ten výstrel. Hneď potom som mal v ruke Golf VR6 a to už bola iná káva. To auto išlo jak z praku. Rozdiel bol medzi nimi ten že E36 bola na ceste perfektne istá. V 200kmh som mal na rovinke ruku vyloženú na dverách. Golfa som musel ,,držať" oboma rukami na volante.

reagovat
fr
franc
04. října 2015, 09:54
-1

achjo, takovyhle chytraky miluju

takze si to shrnem: koupil sis petku s vydechlou motorizaci, navic jeste s vyhonenym motorem, s vymlacenym podvozkem a seslema v hadru v socialu a ted brecis, jakej je e34 kram

pokud si cekal petku na blbnuti a driftovani a nej zvuk, mel sis logiku poridit osmivalec s manualem, 2,5 ma malej kroutak i na trojku, natoz na petku...
navic osmihrnec porad stal podobny hovno, akorat kdyz tomu autu das svor a udelas podvozek (dalsi vec, kterou jsi neudelal a cekas zazraky) tak s tim muzes jet vyhravat drifotvaci zavody, a to nemusi bejt ani m5

petka ani sedma pochopitelne logicky nejsou primarne sportaky (plati to i o trojce) ale jednodusejc nez z jinejch aut se z nich sportaky daj udelat
tady mas i s vypsanejma upravama co ti neurvou kaspi vykuchanou lukasovu 540i, se kterou par drift zavodu vyhral nad upravenejma autama typu nissan silvia etc...



ad sedacky, zase mas nakou socialni verzi od ktery cekas zazraky, porid si tam lamaci kresla z lip vybaveny e34

a nakonec, k porovnavani aut jinejch trid s rozdilem vzniku vetsim nez jednu dekadu
dnesni hothatch ti spraska na okruhu sportovni auto o tridu dve vejs typu m3, vlastne dnesni hothatch ti spraska s prstem v nose i o vic nez dekadu starsi 911ku... to je divny, vid

reagovat
Ic
Icecold
21. října 2015, 12:07
0

Ja nevim kazdej kdo chce bmw a nerozumi tomu si poridi vyjezdenou socialni mrdku a pak je z tojo zklamany. Ono to bmw musi byt i trochu vybaveny a udrzovany aby to za neco stalo. Se nedivte. Mam 19 starou 36tku s 1.8 v automatu, ale je zachovala, nic nemlati a nevrze v tom, vybavu v tom mam takovou, ze nekteri ani nechapou ze pred 19 lety takove veci existovaly. To je potom bmw a ne pojizdne vrakoviste s logem na kapote. Navic to auto po kazdem vylepseni ci oprave se ti zavdeci skvelou jizdou. Ale kdyz ty jsi linej resit i nejaky vyklochtany rizeni tak se nediv - jak ty k autu - tak auto k tobe

reagovat
On
Ondřej Veverka
17. prosince 2015, 22:55
0

Po přečtení článku mám pro autora dvě věci. Svezte se ve stejném autě které je díky údržbě aspoň v 90% stavu, pak možná změníte názor. A pokud ne tak vás filozofie BMW a hlavně ATMOSFÉRICKÝCH motorů naprosto míjí. Staré BMW jsou sportovní ale úplně jiným způsobem než je to dnes. Prostě dole klidná síla a pokud se chceš svézt tak chytnout pořádně pod krkem, točit a řadit!!! Nenechat padnout otáčky pod cca 4 tis (oblast nejvyššího točivého momentu, modenější motory s VANOSem tu oblast mají vyždy s novější generací o pár set níže), pracovat s motorem a převodovkou. Pak vás to auto dokáže pobavit a odměnit. Prostě si to musíte zasloužit!!! Podmínka je mít motor v dobrém stavu. A to platí i o podvozku. Takže buď překonejte vrozenou lenost a našetřete na GO hlavy popř spojky a možná se budete divit! Nebo to auto prodejte a kupte si něco v daleko lepším stavu, s lepším poměrem výkon/váha nejlépe něco s turbem.
Jen pro pořádek, 20 let vlastním BMW 252 e12 s motorem m30b25 110kW a 7 let mám na denní ježdění BME 730i e32 s motorem m30b30 138kW. A oba motory mají tuto charakteristiku, spodek klidná síla - střed začínáme žít - 4 tis. OK TAK JEDEM! Když se chci s oběma svézt tak chytnout pod krkem a držet ji pod ním co to jde! Pak se jede a to i na dnešní dobu opravdu svižně. Motor je na roztáčení od nuly moc tlustý, ale jakmile je roztočený tak už je to daleko lepší. Jasně, kdejaký diesel 10 let a mladší mě dokáže ve sprintu sfouknout jak nic, ale pak když se jede tak už ho dokáži pěkně potrápit. Mám to vyzkoušeno a rád vás nechám svézt. Tuto neděli 20.12. jsem na skok v Praze, takže pokud jste poblíž rád vás nechám svézt. Jinak bydlím kousek od Brna, takže mě kontaktujte a rád vás nechám svézt.
S pozdravem Ondřej Veverka :-)

reagovat
M P
18. prosince 2015, 10:00
0

Já s vámi souhlasím. Ta atmosféra má prostě dvě osobnosti. Dva zvuky, dva charaktery. Se Sloníkem jsem teď jel, nový majitel o něj pečuje výrazně lépe, než já jsem kdy mohl, nebo chtěl:)

Pozorování první: Ano, podvozkově je to teď mnohem lepší, řízení v podstatě stejný, a motor taky. A zpětně zjišťuju, že mě ten motor bavil asi nejvíc. A problém je asi hlavně v tom, že je to zpřevodovaný strašně dorychla, takže se vlastně musí jezdit 'o kvalt níž', než u normálních aut.
Pozorování druhé: na denní ježdění po městě jsem si fakt nemohl vybrat horší auto:D

S odstupem času bych asi některé věci viděl jinak, ale za většinou z toho, co jsem napsal, si stojím, a hlavně je potřeba to vztahovat na konkrétní kus.

Za nabídku svezení děkuju a určitě se domluvíme, až bude nějaké vhodnjěší počasí. Nemohli jsme se vidět na K&K v Brně?

On
Ondřej Veverka
18. prosince 2015, 19:22
0

Co to je K&K? Pokud je to nějaká akce tak já po akcích moc nejezdím. Nemám času nazbyt... :-( Každopádně jezdím za každého počasí. Po novém roce e32 počítám tak msíc až dva bude mimo provoz, čeká ji klepířina a lakování zadní části kterou loni klepíř pěkně odflákl, výměna nádrže a GO hlavy. takže čím dříve se ozveš tak tím lépe. nebo až někdy najaře až bude vše hotovo.

reagovat
M P
18. prosince 2015, 20:01
0

Klidně bych to nechal na jaro, ať netrápíme zadokolky ve sedačkách. A teď to moc nestíhám

M P
29. března 2016, 11:34
0

Tak co, jaro je tady. Platí ještě stále nabídka?

Sw
SwissCabrio
09. dubna 2016, 19:44
0

No, mozna uz jdu trosku s krizkem po funuse - ale i tak.
Jak jsem uz psal v jinem komentari, pred domem mi stoji vzhledove temer identicka e34-ka - 520i 24V (bez VANOSu). Ma mensi motor (M50B20) a taky je najezdove mladsi - pred 2 lety jsem ji koupil s 92.000 (opravdovych) km na budiku. V tom aute nic netuka, nevrze a podobne. Interier je mozna taky trosku socka (sedy textil, ale v tiptop stavu), pouze predni okna v elektrice, nema ani AC ani ABS (to jsem zjistil az po koupi ... ).
Kazdopadne jeji chovani je podobne - tedy v nizsich otackach klidna, ve vysich se probouzi ... Presne jak to tu nekolik lidi uz napsalo.
Clanek byl napsany pekne, ale myslim ze (ted uz bejvaly) majitel mel ocekavani ... A ta se nesplnila.
Pred moji 5-kou jsem 3 roky jezdil 3-ku kabrio (e30) a pred tim 3 roky Golfa 1 Cabrio. A tim padem jednoznacne souhlasim s tim, ze 5-ka je trosku parnik (v porovnani s trojkou, ktera je jako motorovy clun). Trosku me to prekvapilo, ale musim rict, ze jsem s tim velmi spokojeny a jezdim s ni radsi, nez s tou trojkou ... Proste je to o Management Ocekavani ... Ja nic necekal a jsem velmi spokojeny.
Ano, obcas bych par koniku navic taky ocenil (540i ... hmmm), ale to je jenom do kopce, resp. pri predjizdeni do kopce.
Pred 3 tydny jsem jel do Stuttgartu na Retro Classic a 500 km po dalnici v D uteklo jako nic ... A zadna unava ... Auto se cito v rychlostech kolem 150 km/h jako ryba ve vode (na rozdil od e30, ktera je citliva na bocni vitr).
Takze asi tak - proste pokud jeji novy majitel (Nedy - pokud se nemylim) se spokojeny, tak je to prima. Drzim palce do dalsich hodne hodne km.

PS: starsi auta jsou prima na zabavu (kdyz je venku hezky), pokud jsou v poradku. Jako rodinne vozidlo bych uz to ale v dnesni dobe nedoporucoval ... Manzelka ma novejsiho Forda a je velmi spokojena ... A neleze mi do BMW ... :-)

reagovat
ku
kubík
11. května 2016, 10:39
1

Zcela zcestné očekávání... Tohle je pětková řada, limuzína a není to 8 válec...Všeobecně je známo, že motory 2.5 jsou super především u E36 do 5 řady je tento motor prostě slabý no... Kdybyste někdo řídil 540i nebo 330i tak by věděli, že obě auta s téměř nejsilnější motorizací prostě letí jak z praku pokud jsou v kondici... Ono 210kW a 170kW bez turba a podobných sraček je prostě nádhera :) Jinak to Báwo nešlo urvat se svorem? Tady bude problém v řidičovi :)

reagovat
M P
11. května 2016, 10:59
0

Ale šlo. Ale to už teďka dělá nový majitel...

Ja
Jan Čálek
25. května 2016, 12:52
0

Tak já bych do tohohle zrovna nešel. Už je vidět, kdo to asi měl a proč se ztrácela kapalina a že to asi dostávalo čoud už před Tebou. Nemůžeš chtít zázraky s 525 a to ani jsem se nedočetl, jestli je to klasika a nebo 24V. Nevíme ani kolik má najeto, je to social edition, má malé BC, dodělávané elektrické stahování pžedních oken, zadní to má na kličky, dodlávaé trapné falešné led diody na alarm, jiný volant, jinaá řadička - jak si sám psal, protože tamto se ošahalo, počítám, že to bude jeden z prvních kousků 1988, má to starou masku, starý zrcátka z prvovýroby, takže najeto ke 300? trapná nálepka M na takometru, takže zásah! Vždyť to nemá ani šíbr, airbagy - jasný začátek a asi za pár kaček a hodně koníků uběhlo, tohle bych teda nekoupil. Pokud si čekal trhání aflatu jako na videíc, tak musíš od 540 vejš kámo. Nechci machrovat, ale jezdil jsem s tím v roce 1996 a to ještě moc jezdilo a najivní jsem byl stejně.... ale tohle bych nekoupil v žádném případě!

reagovat
M P
25. května 2016, 14:07
0

Život no. Jinak je to rok 90. 24V není potřeba zmiňovat, když je v textu M50B25.

Zasněný student
26. prosince 2016, 16:11
0
reagovat
M P
26. prosince 2016, 17:18
0

To není slonisko, to mého má Nedy. Ale díky za upozornění, napíšu panáčkovi přátelský email :)

Ka
Kalba
28. ledna 2017, 21:56
0

Nečet jsem sice celou diskuzi, ale ty auta měla v 90tých letech sportovní charakter - v porovnání s konkurencí. Dnes se to již dohnalo a setřelo. Jinak z E34 potažmo všech starých Baworů jde udělat pořád pohledné auto, jen se musí trochu zainvestovat a nastylovat. :)

Jinak k těm sedačkám pořiďte si (intec) černý kožený sportovní, místo těchto basic soc. hadrů. A taky 17" kola.
Pak to vypadají pořád nadčasově. ;)

reagovat
De
De34
07. května 2022, 12:40
-3

Já nechápu , jak někdo takový muže psát články. Za 1. Asi to psal někdo kdo neumí řídit , ten motor opravdu pojede až nad 4000rpm , je tak stavěny , navíc je potřeba na tom udělat nějaký servis. Nemůžu hodnotit podvozek , pokud tam nedám všechno nové . Těžký motor ? Co je to za blbost to auto je z výroby perfektně vyvážené . Je to jen pro to , že když přijíždím do zatáčky mám podřazeno , potom to nedotačive nebude. A o hmotnosti tohoto vozu , je asi o 80 kg těžší , než e36 coupe. A podobně . Takovou blbost jako tenhle článek by nenapsala ani moje babička. Dnes už píše články asi úplně každý .

reagovat
Jakub Pospíšil
07. května 2022, 20:36
0

Poznej majitele BMW E34...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem