načítám data...

Bazarový snílek: Čím nahradit Davidův daily driver?

Stárnu. Můj “každodenní” vůz stárne. Jednoho znuděného odpoledne jsem se vydal přemýšlet a bádat, čím bych ho mohl nahradit.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Možná to bude tím, že ho už mám dost dlouho. Vskutku, už to bude nějakých šest, sedm let, jen o drobek menší stálice než Františkova Rudá potvora. Leccos jsme spolu zažili, pár škarp navštívili a něco peněz za servis a gumy proteklo. Vlastně ani není úplně důvod ho měnit, momentálně funguje bez problémů, ale znáte to. Občas vydá nějaké podivné zvuky, které tu dřive nebyly, a pak jednoho dne nafasujete m850i a začnete přemýšlet, jestli za plotem není tráva zelenější. Je to krize středního věku? No nevím, motorku už jsem si přece koupil.

Přejdeme od rozjímání k nějakým faktům a požadavkům. Začneme těmi jednoduššími a postupně se propracujeme ke složitějším. I když ony jsou vlastně všechny dost jednoduché, až při jejich kombinaci se celý výběr začne komplikovat. Téměř žádný z požadavků však není vytesaný do kamene, všude je prostor pro manévrování. Zatím bych to nazval spíše průzkumem trhu než skutečným nákupem.

Již tradičně bych chtěl něco trochu novějšího, silnějšího, zábavnějšího nebo aspoň zajímavějšího. S tou zábavou to není tak urgentní, má ji z větší části na starosti právě motorka. Kdyby náhodou někdo nevěděl, tak výchozí hodnoty jsou 2002 E46 Compact 318ti s dvoulitrem o 103 Kw. 

Můj nájezd je dost nízký, do deseti tisíc za rok s přehledem. Přes léto totiž kus padne na motorku. Cesty mám, až na vyjímky, velmi krátké, takže určitě benzín. Vlastně dokonce tak krátké, že by to klidně mohl být i (starší) elektromobil. Na spotřebě moc nezáleží, pokud bude jednociferná, v horším případě ať alespoň začíná jedničkou. Místo k sezení pro čtyři a trocha kufru se vždycky hodí. Celoroční provoz v marastu a soli bude. Klidně se nechám zrehabilitovat z mladíka v BMW a jsem ochotný se začlenit zpátky do slušné společnosti, ale teď přijde “ale”. Docela jsem si oblíbil ten zadní náhon, ideálně s manuálem. Skvěle se to pak vzájemně vykrývá s motorkou při nepřízni počasí či zimě. Tak, veškeré rozumné uvažování bylo vyhozeno z okna a můžeme pokračovat. Zde by se však dalo přimhouřit oko, kompakt si nechat na zimu a nevázat se tímto požadavkem. Rozpočet si dejme do dvousetpade-iš, chci jen to nejlepší, leda by se snad našlo něco levnějšího. Levnější věci se kupují z nějakého důvodu snáze než ty dražší. Moje kroky tak míří snad k jednomu z mála logických výsledků.

Lexus IS 250 si odškrtává všechna políčka včetně příznivé ceny a navic si od něj (naivně) slibuji jistou spolehlivost a motor co v sobě i po letech, udrží všechny svoje provozní tekutiny. Mezi obavy pak spadá dost strohý výběr, vyšší hmotnost a případná dostupnost dílů. Šestačtyřicítky se válí doslova všude a sehnat kdykoliv cokoliv není problém. Když člověk občas v závěji zapomene podběh, mlhovku, blinkr nebo třeba půlku nápravy,  druhý den už montujete funkční kus. To já osobně zase tak často nepraktikuji, ale hřeje mě ta jistota. Jinak je ale práve Lexus finalistou a hlavním favoritem. O poznání zábavnější by určitě byla verze IS 350. Tam bych se sice musel spokojit s automatem, ale jedna taková občas zavítá na KaK, a tak už jsem měl možnost ji trochu blíže ohledat a vím, že bych to šlo. Drobný problém by mohl nastat v tom, kde ho vzít. Na mobile.de se mi podařilo najít pouze jeden (slovy jeden) kus. Dokonce vrcholných IS-Fek je tam víc. Ano, ten by byl ještě lepší, ale ty stojí dvojnásobek. S nějakými dalšími alternativami si moc nevím rady. Tady čekám spíš na vaše návrhy.


Pár si jich tu odložím, jen aby řeč nestála. Jen proto, že jsem to zmínil, ale moc reálně to nevidím. Sice bych se nezbavil modrobílého stigmatu, zato si překvapivě nepolepšil vzhledem. A to se vyplatí, dvakrát hurá. Bohužel v porovnání se zajímavější konkurencí neobstojí. Stejně tak nevidím úplně reálně pozvánku do stáje Beastar-Scuderia. Moc exotiky najednou, tohle bude lepší případně ventilovat spíš skrz tu jednu stopu. I když jinak radu ohledně nějakých adeptů od stříbrné hvězdy si rád poslechnu. Navzdory mým předsudkům o jejich nádváze, ale když už tu rozhazuji Lexusem, tak je to asi jedno. Na druhou stranu možná už je vážně potřeba trochu dospět. Dala by najít třeba i zde aspoň špetka zábavy? Jé, hele, co tu mají, jak jsem se k tomu dostal?

Láká mě vyzkoušet nějaká zajímavější technická řešení, které jsem ještě neměl tu čest (nebo smůlu) vlastnit. Z pomyslného seznamu se nabízí třeba pohon všech kol. Strašně rád bych si ho vyzkoušel, akorát nemám sebemenší důvod k jeho pořízení. Tady v Jihomoravské kotlině je svátek si dvakrát do roka rozhodit aspoň tu (vydechlou) zadokolku když už konečně něco napadne. Stejně tak nebudeme zbytečně zabředávat do požadavku na V8. Jasně, chtěl bych to, potřebuji to, hodně, ale takových snílků již proběhlo mnoho a vždy s nevalným výsledkem.

Mysleli to dobře, ale dopadlo to jako vždycky. Jsem zvědavý na vaše návrhy, ale bohužel vždy budou muset čelit finálnímu bossovi, kterého bude horko těžko udolávat i onen Lexus. Přímý nástupce, taktéž skórující v mnoha požadavcích. Kola a nárazník se (za tu cenu) nějak zkousnou. Dolů ho tahá jen nevalná (servisní) pověst motoru a irelevantní požadavek jiné značky. Dokonce i na další motor by pár peněz zbylo a není to zas tak dávno, co jsem na fóru někomu kázal o tom, že vybírat tady u nás ne-BMW zadokolku je logistický nesmysl. Ještě by se dala překročit jedna generace a s vypětím rozpočtu si sáhnout alespoň na 125i. Co myslíte, jsem odsouzený k životu s BMW? Co vaše tipy? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

riderhenry
22. ledna 2023, 13:35
0

130i za takové peníze je mazec, ale trochu bych čekal "vraždu". RX-8 je takový můj dětský jednorožec a paradoxně bych se nebál vůbec Wankela jako takového - naopak, to mě hodně přitahuje, na rozdíl třeba od soudobého 350Z. No a Honda S2000 je cenově úplně jinde, takže Mazda je rozhodně úžasná volba poměrem cena/výkon. Ale zrovna na daily auto bych rozhodně nechtěl řešit všechny ty rituály okolo jeho provozu. To auto je paradoxně úžasné daily, které má ale motor, který ho z této role vylučuje. Plus koroze - to už bych řešit fakt nikdy nechtěl. Maserati je pecka, taky po nich koukám a vedle obřích V8 SUV je to takové "co by kdyby za pár let". Fkovým BMW bych se obecně vyhnul.

Když jsme před lety měl podobné zadání, vyšlo mi nakonec zcela jednoznačně BMW 130i (respektive pak jste mi tady správně doporučili 330i). A rozhodně to můžu doporučit - komplexnější auto jsem neměl možnost zkusit. Jinými slovy - perfektní daily.

reagovat
Initial C
22. ledna 2023, 13:53
0

RX-8 uz v inzerci neni, asi to byl nejamy luxusni kousek.

David Střítežský
22. ledna 2023, 15:46
1

To me trochu se... irituje, ještě ráno jsem dělal link-check a fungovalo to!
U téhle RX, bych se o wankel nebál, viz foto ... 2JZ, jedno turbo, 450hp, stavba PL, papíry CZ se zapsaným swaplým motorem. To vše za 300 korun, par očekávatelných nedostatků v podobě mrtvých gum a spojky.
Jako není v daily výběru, jen jsem o ni náhodou zakopnul. :)

Initial C
22. ledna 2023, 20:07
0

Haha, to mi nedoslo, i kdyz je tam kousek loga Mazdy videt. Zajimavy swap.

riderhenry
22. ledna 2023, 22:05
0

Tak to je o něco zajímavější inzerát. Nicméně já bych preferoval V8 v kadeřnickém autě. Nemám to nastudované, ale bál bych se, že RX-8, stavěná na lehký motor s nízkým těžištěm, by mohla zástavbou trpět ještě víc. Ale můžu se plést. Jestli nemáš osobní zkušenost, zkus někde splašit 130i na svezení.

bkralik
24. ledna 2023, 09:20
1

ridehenry: Netuším jak 2JZ (to je litinové), ale překvapivě Chevy LS (tzn celohliníková V8) se do RX-8 swapuje opravdu houfně. Dost za to může to, že v USA jsou ty motory k dostání dost levně a zároveň existuje stránka (https://www.ls1rx8.com/) která nabízí kity na celý swap hotové. Nejel jsem v tom, ale nebál bych se toho, že to bude jezdit špatně :)

Sa
Sato
22. ledna 2023, 13:58
0

IS250 imho nema power to weigth ratio na nejaku zabavu, o NM ani nehovoriac. Ale priznavam, ze nikdy som to nesoferoval, takze to pisem len takto odstolu.

Inak 130i je uplne jasna volba za tie peniaze (ak nevadi to ze to je male a stare) nejaky accord a pod je oproti tomu cakanie na smrt :) To uz radsej nejaky renault sport, civic, atd...

Bol by som rad keby tu niekto okomentoval tu F20 125i. Je ich strasne malo a ovela menej info ako na m135i. F20ka je super prakticke auto, kopec miesta vnutri, slusne pouzitelny kufor, a pritom stale kompaktne hrave auto (+teda ten mega motor v "M"ku)

reagovat
mo
moonunit
22. ledna 2023, 20:57
4

Zdar. Já jezdím IS 250 jako daily, mám ji dva roky a najeto cca 60 K. Je teda v automatu a nikdy jsem neslyšel že by 250 byla v manuálu, ale co já vím, že jo? Zábava s tím autem je, má precizní řízení a skvěle čitelnej podvozek.Šestiválec je slyšet od 5000 vejš. Když vypneš stabilizaci, tak je s ní i sranda na mokru. Je pravda, že na tu hmotnost by těch komí mohlo být klidně o sto víc. A hlavně, to auto je tak pohodlný, že tě za chvilku ukolíbá a pak už chceš jenom hodiny a hodiny plachtit. Neuvěřitelný je, že na 16 let starý auto zatím neproběhla jediná závada a drtivá většina spotřebních dílů (destičky, disky, filtry, atd ) jsou z Toyoty Camry nebo Corolla, tak zatím výrazně levnější než jsem měldřív u Octavie. Já jsem maximálně spokojený, ale je to teda něco úplně jinýho než 130 nebo 330i.

Ma
Macyn
25. ledna 2023, 11:58
0

O IS 250 se kdysi taky uvažoval pár jich projel a ano dělá se i v manuálu, ale "mekanikr" co se specializuje na toytoy mi ten manual silně nedporučil, prý dvouhmota a celkově převodovka, těžece poddimenzované a u těch pár kusu co se udělali s manuálem prý drži tak 100tkm a repas. Takže další z aut kde je automat jasná volba a dle toho co sem projel ten automat k tomu autu sedne daleko líp.

Woyta
22. ledna 2023, 15:45
0

Taky jsi to nemohl prodávat před rokem vid? :D Já mam jako čtvrté auto Subaru Outback (zvednuté Legacy) a taky si nestěžuju. No a neplánovaně jsem už s tím bokem taky jel. Před Subaru jsem uvažoval o Dodge Magnum (Chrysler 300) s V8 Hemi. Na LPG by to byla prima daily. Pro mě byl ale limit 1200kg na tažném málo.

reagovat
Or
Oris
22. ledna 2023, 20:17
0

130i je perfektní auto, ale jak na to dáš zimáky (užší) , tak má málo trakce na předku... i3 je super auto na léto, ale jak zaprší, tak se nerozjedeš z křižovatky, málo trakce na uzoučkých gumách na zadku. Nech si E46 na zimu a řeš jenom auto na léto :-)

reagovat
bkralik
22. ledna 2023, 21:22
1

Quatroporte s DuoSelectem asi úplně nechceš - když už, tak bych se koukal po kouscích s ZF6HP, což je normální hydroměnič a ne úchylná robotizovaná převodovka se sebedestrukčními sklony...

reagovat
beastar
23. ledna 2023, 12:26
0

Přesně tak. Když QP5 tak jedině ZF automat. Pokud to teda není auto na 1000 km ročně do Krabovy galerie. Ono to mds je blbý i na samotný ježdění. Couvá to blbě do kopce to neumí. Plus to vážně není spolehlivé. Jinak auto jako takový až na složitější servis a drahé díly je schopný daily lítat úplně v pohodě.

Kuře
22. ledna 2023, 21:35
1

Tobě se zdá i3 ošklivá? I ty jeden nekňubo, vždyť je to jediný elektromobil, který bych mohl mít;)
Vlastně ne, ještě VW Buzík, eu, teda, Busík. Ten bych asi taky zvládnul;))

reagovat
Woyta
22. ledna 2023, 22:54
0

U řidiče to celkem šlo ale všude jinde to křičelo ošizeno. Třeba to eko obložení dveří mi na omak přišlo jako hodně podřadnej material. I ze Zoe jsem měl lepší pocit.

yellec
22. ledna 2023, 22:12
4

Jako "bývalý'' autičkář ti IS250 doporučím. Kombinace pohodlného auta a motorky na vyblbnutí je podle mě ideální. Na internetech jsem nasál, že manuální převodovka je u ní poruchová a vzhledem k tomu že často jezdím ucpaným městem, šel jsem do automatu. Jestli budeš mít na výběr, ber pofacelift. Ten umí podřadit ťuknutím do pádla na volantu ve full auto režimu. Podřadit samozřejmě můžeš i přidáním plynu, ale občas se hodí napřed podřadit a pak přidat. Obyčejný podvozek je na mě tak akorát aby byl pohodlný na našich cestách, ale když člověk chce jet svižně, neotráví ho to. Sportovní jsem nezkusil, ale recenzenti se většinou shodovali, že je zbytečně tvrdý. A co ještě vyzdvihnu je audio. Určitě hledej verzi s Mark Levinsonem. V kombinaci s dobrým odhlučněním je fakt super. V nadsázce občas říkám, že jsem koupil poslechovou místnost a dostal k tomu auto.

reagovat
Zdeny
22. ledna 2023, 23:37
1

Myslím, že bys měl pořídit 325ti v M-sportu :D Je to koukatelný, ve všem o kus lepší než 318ti, do budoucna určitě bude drahý. Zárověň jede téměř stejně jako 130i i rovně, dá se koupit i s SMG kdyby byla chuť po moderně. Bylo to nejlepší a nejméně problémový auto co jsem měl. Kdyby to bylo málo nebo zbyly peníze, koupíš samosvor, v dalším levelu M54B30 a pak to prostě musí být nejepší věc na světě :D

reagovat
Mechanik
23. ledna 2023, 07:31
0

Přesně, taky jsem to tak udělal, já teda E46 či

Vespista
23. ledna 2023, 14:47
0

Kacírsky a neautičkársky navrhujem VW e-up!, do 250 sa dajú kúpiť v pohode, má to 5 dverí, dostatočnú výbavu reálny dojazd 80-120km, s rýchlonabíjaním si spať na 100% za 25 minút, v klude sa to stihne nabiť doma za noc (ak máš tú možnosť) Je s tým prekvapivá zábava jazdiť a jediný servisný náklad sú predné pneu (veľa a často).

reagovat
Je
Jean
23. ledna 2023, 15:32
2

Ja jsem stastny ze Autor clanek nezverejnil o dva tydny driv protoze bych udelal uplne jinou hloupost nez jsem udelal :D.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem