Asi každý model, který běžná automobilka vyprodukuje, to tak má. Ve výrobě se drží nějakou řádku let, během kterých prodělá pár vylepšení (někdy i zhoršení), přijdou nové motorizace, některé zase ubydou, s moderními palubními systémy proběhnou i softwarové updaty…
Někdy jsou tyto proměny nenápadné. Hlavní změnu, kterou ale vidíme hned, je vizuální omlazení. V automobilové terminologii se tomu říká „facelift“.
Nejčastějším prvkem, na který výrobce sáhne, bývají světlomety. Běžně se nemění jenom vnitřky svítilen, ale i kompletně jejich tvar. Nitka nezůstává nikdy suchá ani na náraznících – mění se mřížky a tvarování, sem tam přibyde nějaký ten spoiler. Zapomínat se nesmí ani na takové detaily, jako jsou zrcátka nebo kliky dveří.
Zkrátka a dobře, tu a tam se něco ubere, jinde zase přidá nebo pozmění. Někdy jsou dokonce vizuální inovace tak rozsáhlé, že to vypadá, jakoby automobilka rovnou vydala novou generaci modelu.
Hlavním účelem, proč tyhle změny přicházejí, je daný model zatraktivnit, udržet ho v soudobých trendech, aby nad tím potenciální zákazník hned nemávnul rukou se slovy: „Meeh… To už je staré, to už jsem viděl!“
Ne vždy se ale takový upgrade zdaří a to je téma dnešního článku: Facelifty, které se prostě nepovedly.
Škoda Octavia (III)
A začneme pěkně doma. Asi každý z nás se jistojistě někdy setkal s Octavií. Jeden z nejvíce masivně rozšířených modelů v naší republice (a jiných koutech Evropy) se prodává již ve čtvrté generaci. My se ale vrátíme kousíček zpět, k té třetí.
Ta se začala objevovat na silnicích v roce 2013, v novém designovém jazyku automobilky. Za mě to byl svěží vítr v nabídce z Mladé Boleslavi. Zaoblenou dvojku nahradily ostře řezané linie, které vozu značně slušely, a Octavie díky nim vypadala velmi dobře.
Jenomže v roce 2017 přišel facelift, který zvedl ze židle řadu lidí.
Záď vozu zůstala takřka nepozměněna – upravilo se pár prolisů a grafika zadních světel, hlavně těch příplatkových. Vlnu kontroverze však vyvolala příď modernizované Octavie, kde se každý z páru předních světlometů rozdělil na dvě „samostatné“ jednotky. Ono to vlastně fyzicky nejsou dvě světla zvlášť, ale jedna lampa, která je překrytá částí předního nárazníku, ale to je detail.
Toto vážně část veřejnosti rozezlilo a přízviska jako „hnusné“ nebo „odporné“, jsme mohli slyšet na faceliftovou trojkovou „Ovci“ víc než často. Ale jak se říká: „Oktávka se nekupuje, ta se fasuje“. Prodejům to nikterak neuškodilo a i s tímto vzhledem se můžeme setkat dnes a denně v nespočtu kusech.
Ferrari F512 M (Testarossa)
Zabrousíme i do vod supersportů. Asi největším přešlapem ve vzhledové modernizaci udělalo Ferrari s modelem Testarossa.
Zatímco původní model, vyráběný v letech 1984 až 1991, se stal ikonou osmdesátých let pro svůj neotřelý design od Pininfariny, kterému dominovalo mohutné žebrování na bocích, tak s jeho následovníkem to tak zlaté nebylo.
V roce 1991 ještě přišel mezistupeň v podobě 512 TR, ten se povedl, ale o další tři roky později se světu ukázalo Ferrari F512 M.
Auto bylo sice silnější, rychlejší a ostřejší než jeho předchůdce, ale co z toho, když na příď někdo plácnul zakulacený nárazník a světla, které pak připomínala model 575M? Podobné „brikule“ se děly i vzadu. Se srovnatelnou „jemností“ byly totiž zasazené kulaté koncové svítilny do obdélníkového prostoru vzadu.
Stará platforma, nesourodý vzhled – to byly důvody, proč se jich nakonec vyrobilo jenom 501. Dnes jde tak svým způsobem o vzácnou raritu.
Saab 9-5 (YS3E)
Nebyl bych to já, abych si opět ve svém článku nepřihřál svoji švédskou polívčičku.
Model 9-5 je velmi oblíbený i mimo komunitu příznivců značky. Jenomže i tak mu dokázali designéři z Trollhättanu pěkně zavařit.
Vůz vyšší střední třídy s bájným Griffinem ve znaku se začal vyrábět v roce 1998. Bytelný, prostorný a hlavně bezpečný vůz pak v ročníku 2002 prodělal první facelift. Zmizely kouřové lampy, vepředu přibyla čirá optika, nárazník splynul s maskou… Po čase se ještě vzhledově separovala verze Aero s tzv. X-kovými nárazníky, které jsou mezi nadšenci velmi žádané.
Potud vše v pořádku. Pak ale přišel rok 2006 a automobilka odhalila druhou vzhledovou modernizaci svého modelu. U nás se jí říká Brejlovec. Design čerpal inspiraci z prototypů 9-X a Aero-X, přičemž vizuální změna byla tak velká, že si někteří mysleli, že jde o zcela nové auto.
S úspěchem se to ale nepotkalo. Někomu se nelíbila příď, které dominovali chromové rámečky kolem světel, jinému zase záď s pruhovanými svítilnami v neforemném tvaru a mnohým se nelíbilo rovnou obojí. Nepomohl ani pokles v kvalitě zpracování, zejména v interiéru. V době záporných červených čísel měl tak Saab další problém. Proto se i rozhodli ve zrychleném procesu dokončit následovníka v podobě 9-5 NG. Ale to už je zase jiný příběh.
Pozn.: I mně se zprvu Brejlovec moc nelíbil, ale časem jsem mu přišel na chuť…
Škoda Yeti
Ano, je tu i druhá Škodovka…
Yeti bylo prvním SUV značky a potkalo se se značným úspěchem. V marketingu pomohlo samotné jméno, ale i sympatická příď vozu, která byla tvořena typickou maskou Škodovky, ale především hlavní světlomety, které byly doplněné o kulaté mlhovky. Ty dokonce mohly mít za příplatek nasvěcování do zatáček.
Pak ale přišel v roce 2013 facelift a Yeti dostal hranaté tvary po vzoru svých sourozenců, jako byla Octavia třetí generace a znovuzrozený model Rapid. Oblé obrysy karosérie však zůstaly. Pryč byl milý a sympatický vzhled Yetiho, na místo toho se vůz začal tvářit tak trochu „nakvašeně“ a jenom tiše zapadnul do unifikované nabídky z Mladé Boleslavi.
Hyundai Coupe (I)
Dovolím si i zabrousit do dávno zapomenutých vod. Kdo z nás by si dnes vzpomněl na Hyundai Coupe? Nemyslím ten, co se objevil i ve hře Need for Speed Underground 2, ale jeho předchůdce, první generaci.
Ta se představila veřejnost v roce 1996, na některých trzích byla známa pod označením Tiburon a pod kapotou nabízela motory od 1,6 po 2,0 litru. Žádný oheň to nebyl, ale na svou dobu nejsilnější agregát nabízel vcelku slušných 140 koní a zrychlení z klidu na stovku za 8,3 vteřiny.
Měla to být odpověď na Toyotu Celicu… až na to, že vůbec. Celica je dnes vyhledávaný artikl mezi nadšenci, zatímco po tomhle Hyundaii pomalu neštěkne ani pes.
Celé věci nepomohla ani vizuální modernizace, která se světu ukázala v roce 1999. A byla to… no… hrůza. Designeři asi chtěli hodně oživit nevýrazný vzhled, ale tak nějak se jim to moc nepovedlo. Vlastně se jim to vůbec nepovedlo.
Předešlé zadní lampy měly alespoň trošičku zajímavý vzhled. Po faceliftu ale přišly takové, které jenom kopírovaly design zbytku produkce značky. Zadní nárazník dostal rádoby sportovní výdechy a hrana víka kufru „ducktail“. To by se dalo zkousnout. Ale to pravé mistrovské dílo čekalo na všechny vepředu.
Hádám, že Hyundai se chtěl vyrovnat právě Toyotě a proto zvolil kruhovité svítilny. Nevzal to však za správný konec a výraz vozu vyloženě říká: „Kill me please“. „Žabáckým očím“ nepomáhaly ani přilehlé blinkry, ani maska a ani nárazník.
Viděl jsem, jak se tohoto omylu vcelku vtipně ujala jedna posádka, která se účastnila Gumbalkanu. Červeno-zelené polepy na bílém podkladu ve stylu závodních barev Castrol tak daly alespoň tomuto kousku pro jednou šanci být víc jako Toyota.
Alfa Romeo MiTo
U Alf je celkově diskutabilní, jestli se některé facelifty povedly nebo ne, zejména u modelů, co pochází z počátku milénia. Za mě krapet ztratily svou osobitou tvář, avšak na druhou stranu se stále jedná o pěkné vozy. Řeč tak může být o typech 147, 156 a 166. Do čeho ale musím trošku víc bodnout, je MiTo.
Faceliftu MiTa by si všiml asi málokdo. Ani já o něm původně nevěděl, dokud jsem si nezačal dělat rešerši k mému článku.
Na zádi není moc co kritizovat – modernizované ledkové svítilny vypadají hezky a spodek nárazníku dostal pár žeber „difuzoru“. To vepředu pozměněný nárazník krapet pokazil vizáž vozu. Vinou změny tvaru zešikmení spodní masky u mlhovek se dosavadní úsměv přešel v jakýsi roztažený škleb. Nepomohlo ani zvýraznění prolisu kolem oné spodní části, a tak mi to celé připomíná upravenou pusu Marlona Brando, který hrál Al Caponeho ve filmu Godfather (Kmotr, 1972).
Peugeot 206+
Ano, i ve Francii umějí řádně rozkopnout něco, co funguje. Vždyť samotná automobilka Peugeot je toho (ne)zdárným příkladem. Hromadu modelů dokázali postavit špatně hned na první dobrou, ale je tu jeden, který byl skvělý, a pak už nebyl…
Peugeot 206 neměl lehký úkol. Měl nahradit ikonickou 205. Ale povedlo se a za víc jak 10 let výroby se jich prodalo přes 8 miliónů kusů. Takové novodobé lidové autíčko, které neslo řadu pozitiv.
Jenomže na sklonku jeho životního cyklu dostal někdo výborný nápad, že by se mohlo udělat několik kosmetických úprav a udržet jej ještě pár let v prodeji.
A tak se světu představil Peugeot 206+. Chápu pointu, že se mělo jednat o vstupní model značky v rámci jejích soudobých trendů, ale stejně musím pokaždé zamrkat, jestli vidím dobře – necitlivě naroubovaná baculatá příď z modelu 207… Maličká „dvě-stě-šestka“ vypadá s nafouknutým čumákem značně neforemně. Navíc zůstaly na kapotě ty ikonické výdechy u místa spolujezdce. Vypadá to celé směšně.
Nepomohla ani zadní část, na kterou někdo plácnul ten široký kus plastu, přičemž místo originální centrální mlhovky přišly dvě světýlka do krajů onoho plastu. Mám pocit, že to má na svědomí ten stejný člověk. Navíc, aby toho nebylo málo, ten někdo se vyřádil v podobném duchu i v interiéru.
Novodobých Peugeotů mi vesměs líto není, ale zrovna 206 politování zaslouží.
BMW X7 (G07)
Na závěr si nechávám jeden aktuální model a asi ani nemám moc co říct…
Vidíte to sami – nový designový trend značky, který je určený zejména pro nejvýše postavené modely, vzal u současné X7 za své.
Vcelku líbivé velké prémiové SUV dostalo, vlivem modernizace, rozdělené přední světlomety, přičemž mnichovský výrobce významně upravil i spodek předního nárazníku, o jehož finální kráse by se dala taky vést diskuze. Trošku to ve mně vyvolává pocit, jako kdybych se koukal na nějakého hloupě koukajícího buldoka, kterému trčí spodní tesáky nahoru.
To je pro dnešek z mé strany vše.
A co vy? Souhlasíte s mým výběrem? Nebo víte o nějakých dalších vozech, které by sem měly patřit? Diskuze v komentářích je vaše!









































Jyrki
25. 8. 2025, 20:15budu kontroverzní, za mě se nepovedl facelift Fiatu Multipla. První verze byla neskutečně emotivní-v podstatě ji každý musel milovat a nebo, pravděpodobnějí, nenáviděl. Ale ten facelift z toho udělal prostě tuctovku.
Když se podívám trochu víc do historie, tak v 80.letech se nepovedl prakticky každý facelift kde původní auto plné chromu (nárazníky, maska) bylo nahrazeno plasty. O to větší hnus to byl například u amerických verzí. Jako příklad bych uvedl třeba starou Alfu Spider (105/115).
kotzitzaq
26. 8. 2025, 10:15On Fiat občas umí z osobitého (neříkám, že všeobecně vnímaného jako krásné) auta udělat nudu a šeď. V osmdesátkách to ukázal na Ritmu. Původní návrh byl alespoň osobitý, po facelifu nuda.
ransom
26. 8. 2025, 12:20Hele, to bylo první co mě při čtení napadlo. Multipla před faceliftem byla zajímavě divná, po něm už jenom divná.
Autíčkový Jelen
26. 8. 2025, 12:24V podobném stylu (ale samozřejmě v mnohem menším měřítku) se mi zdá, že část osobnosti ztratilo faceliftem i Punto mk2. Když nad tím teď přemýšlím tak se to dá říci i o Grande Puntu, kde taky první verze byla nejzajímavější.
afro-r1
26. 8. 2025, 17:51U Fiatu me jako prvni napadne Scudo 2003 vs. 2005. Roky marne premyslim PROC?
bitner
25. 8. 2025, 21:33Ovce 2 byla faceliftem taky zprasena. U mb celkem klasika.
Bernard L.
25. 8. 2025, 22:17Co si budeme: 4. generace Octavie po FL také není nic-moc. Jediné co se snad povedlo byl FL 1. generace Octavie: pěknější zadní světla u liftbacku a tehdy moderní "vzdušná" plastová světla v předu (o zamlékování a rozlešzťování, které sklo nepotřebuje, taktně pomlčme :-D ).
Slfi
25. 8. 2025, 22:39Ohledně vašeho "hejtu" na Yeti - podle mě důvod toho faceliftu byl, že potřebovali aby to auto vypadalo normálně i bez mlhovek. Kdysi jsem procházel inzerci z Abú Dhabi a taková auta tam byly a byl to bizár, ale bohužel už to nenajdu
Jokke
26. 8. 2025, 07:52Yeti pred fl bez mlhovek neexistoval ale. Respektive existoval, ale ty kulaty svetla tam byly vzdy, protoze spodni cast vzdy plnila funkci denniho sviceni. A jenom za priplatek nebo ve vyssich verzich byla v horni casti zarovka na mlhovku.
rock
26. 8. 2025, 05:54Je hezký, že se místo Mercedesu objevilo BMW (které mimochodem neumím posoudit, protože mi před faceliftem přijde stejně odpudivé jako po něm) a přibyla Alfa (u které v mých očích platí totéž), ale jinak jste moc invence neprojevili.
https://www.autickar.cz/clanek/jak-znicit-vlastni-vyrobek-aneb-5-nejhorsich-faceliftu/
Jaromír Soukup
26. 8. 2025, 06:21Na obranu Tomáše: to, že přišel s velmi podobným seznamem jako Honza, jsme zjistili až po jeho odevzdání článku. On přemýšlel, že ho tedy nevydá, ale my mu řekli, ať to neřeší, protože přece si nikdo nebude pamatovat 7 let starý článek. Vždyť já sám si mimo testy sotva vzpomenu, co jsem psal před měsícem.
No…zjevně chyba lávky. 😅 Takže vlastně děkujeme za tak hlubokou věrnost!
rock
26. 8. 2025, 07:27Já bych byl na pozici šéfredaktora větší padouch a chudáka autora bych to přinutil předělat :-). Téma je fajn, ale faceliftů se objevila nekonečná řada a historie přece nezačíná Hyundaiem ve druhé polovině devadesátek...
Honza Hamster Křeček
26. 8. 2025, 09:44Že jsme s Tomášem skončili u prakticky stejného výběru není samozřejmě žádná náhoda. Je to jasný důkaz, že Autíčkář píše jen pravdu! ;-)
rock
26. 8. 2025, 07:35A abych jenom nehejtoval:
Tatra 613 byla v původní podobě neskutečně krásné auto, předběhla dobu nejméně o 10 let a na začátku 70. let neměla na světě (co do vzhledu) ve své třídě moc konkurence. Byla elegantní, důstojná a přitom nepůsobila těžce, Vignale se fakt vytáhl.
No a pak přišly osmdesátky a éra zlevňování a éra plastu a z 613 vzniklo plastové cosi... při důkladnějším pohledu je vidět, jak ta plastová maska na předním čele strašně nesedí, je na ní vidět, že je naroubovaná dodatečně a jak celkově vypadá lacině. No ale to jsme ještě nevěděli, že přijdou devadesátky a 613 dostane další facelift...
ransom
26. 8. 2025, 12:19Přesně tohle odporné přeplastování postihlo v osmdesátých letech řadu aut. Z těch u nás běžných třeba Fiat127 nebo Dacii1300.
rock
26. 8. 2025, 12:54Kdybych si na Dacii vzpomněl, zmínil bych ji. Plastový facelift bylo mimořádně odporné monstrum, zvláště ve srovnání s docela hezkým původním řešením Renaultu 12. A k nám už se to moc (možná vůbec) nevozilo, ale ona ta tragédie pokračovala ještě dalšími dvěma facelifty v 90. letech a pokaždé to bylo ještě horší a horší.
rock
26. 8. 2025, 13:01Kvalitní výtvor byla i poslední inkarnace "dvanáctsettrojky"...
ransom
26. 8. 2025, 15:19Tak když se člověk podívá třeba na módu ze druhé poloviny 80. let, jisté souvislosti mu dojdou.
Jyrki
26. 8. 2025, 22:23díky za to, už jsem to psal výše s těmi plasty, na Tatrovku jsem zapomněl. Ale ano, původní verze karosovaná Vignale byl nádherný kus auta a s každým "vylepšením" to auto bylo ošklivější a ošklivější
Iskar
26. 8. 2025, 10:06Aj Fiat Croma druhej generácie absolvoval diskutabilný facelift - kým pôvodný Giugiarov dizajn si vyslúžil označenia ako "bochník chleba" alebo "obkreslený dinosaurus", po vzhľadovej modernizácii sa mu začalo ironicky hovoriť "Fiat Grande Bravo" v narážke na skutočnosť, že predná časť vlajkovej lode automobilky prevzala vizuálnu podobu hatchbacku nižšej strednej triedy... Ale aj keď vlastním auto s pôvodnou maskou, nemôžem si pomôcť, Fiat Nuova Croma po facelifte sa mi páči viac ako starší model. :)
afro-r1
26. 8. 2025, 17:41Facelift je vzhledove horsi takrka vzdy, nez puvodni dsign - delany z jedne vody nacisto. Roubovat na dokoncene dilo zcela odtrzene detaily (celek menit nemohou) je v 99% na skodu.
Pro me jako zakaznika dilema - vzhled lepsi v puvodni podobe, technika lepsi ve FL po vychytani vsech chyb.
Jyrki
26. 8. 2025, 22:22Alfa 156. První verze vypadala krutopřísně, ale ten facelift, i když to zjemnil a udělal tuctovější, tak to bylo hezké auto. A naopak v tomto období nastal přechod na Euro 3 motory a to rozhodně lepší nebylo. Výkon ubyl, přešlo se na elektricky ovládanou škrtící klapku, přibyla lambda, něco na tom dělat je fakt za trest a zlatá starší verze.
Takže ne, nesouhlasím, tohle obecně neplatí.
afro-r1
28. 8. 2025, 07:43Vyjimky asi budou, ale takove BMW je po LCI vzdy lepsi a ma ty nejvetsi prusvihy vychytane.
U motorek to same: Treba aktualnini R1 - kolabovala kolecka prevodovky, praskaly ojnice, klikova kridel a ventilove pruziny. S FL vyreseno.
Autíčkový Jelen
28. 8. 2025, 08:09Ad afro-r1: Souhlas, že ve většině případů fl odstraní u BMW dost problémů před fl verze, ale taky to není vždycky tak jednoznačný. Třeba přechod na N řadu motorů při faceliftu E60 (hlavně benzíny a N47) a E90 (N47 a N57) by ne všichni označili za krok kupředu vzhledem k jejich spolehlivosti a často jsou vyhledávány právě před fl kusy kvůli tomu.
afro-r1
28. 8. 2025, 07:43Vyjimky asi budou, ale takove BMW je po LCI vzdy lepsi a ma ty nejvetsi prusvihy vychytane.
U motorek to same: Treba aktualnini R1 - kolabovala kolecka prevodovky, praskaly ojnice, klikova kridel a ventilove pruziny. S FL vyreseno.