Jaguar představuje nejnovější šelmu. Je růžová.
O novém rebrandu tradičně gentlemanské britské automobilky už psal dva týdny zpět Jarda. Jenže to jsme se mohli bavit pouze o novém exuberantním pojetí značky, které vyvolalo silné reakce široké veřejnosti a na internetu se nenašel snad nikdo, kdo by neměl svůj názor. Dnes už si ale můžeme ukázat i koncept naznačující podobu nového vrcholného GT výrobce.
Působivý koncept Type 00 se představuje v exuberantní růžové Rhodon, Jaguar tedy zcela zahazuje svou dlouhou historii elegantních tvarů a decentnosti. To ale nemusí být vůbec na škodu, jak nám ukazují jiné automobilky, odlišnost se často může prodávat lépe než elegance. A ačkoliv jde stále jen o koncept, údajně by měl sériově vyráběný grand tourer vypadat velmi podobně. Nové heslo “Copy Nothing” je tak možná velmi trefné – Type 00 opravdu nevypadá jako nic jiného, leda tak velmi vzdáleně Rolls Royce Spectre.
Takže na co se koukáme? Velkému kupé dominuje dlouhá kapota, která neskrývá nic – Type 00 i nadcházející produkční verze je a bude čistě elektrické na vlastní pravděpodobně 800 V platformě nabízející dojezd až 770 kilometrů. Ostatní informace zatím automobilka nezveřejnila, sériový vůz by se měl světu představit až za rok, co však víme je cíl automobilky mířit do luxusnější sféry – jaGUar by se rád přeměnil z “pouhé” automobilky na luxusní módní záležitost. Nechme se překvapit – koncept je zcela jistě působivý a exuberantní, ale reálně prodávané auto bude zcela jistě ještě více ohromující.
Pátá generace Supry se loučí speciální edicí Final Edition
Toyota Supra páté generace už je na trhu pět let. Dvojče BMW Z4 vyráběné v Rakousku se sice v zámoří neprodávalo nejhůře, u nás v Evropě však o žádný prodejní trhák nikdy nešlo. Ještě než ale výroba opravdu skončí, Toyota si přichystala dvě nové verze.
Nový příplatkový balíček Lightweight Evo nabídne upravený software aktivního diferenciálu pro vylepšení trakce v zatáčkách, pozměněnou geometrii pro větší stabilitu a nová devatenáctipalcová kola. Podvozek zase dostal inovované silentbloky, které mají za úkol pomoci s odezvou řízení, zatímco větší brzdový systém Brembo zkrátí brzdnou dráhu. Zvenku balíček poznáte díky aerodynamickým změnám, například v podobě karbonového ducktail spoileru a dalších detailů.
Limitovaná Final Edition zase nabídne něco navíc těm, pro které je normální Supra málo exkluzivní díky omezené výrobě pouhých 300 kusů pro celý svět. Uvnitř najdeme božské karbonové skořepiny Recaro Podium CF (až to někdo rozbijete, dejte vědět, mám o ně opravdový zájem!) s kontrastními barvami, zvenku se odliší zejména velkým karbonovým křídlem a dalšími doplňky ze stejného materiálu inspirovanými závodní GR Suprou GT4. Motor dostal celou řadu úprav pro lepší chlazení i mazání v náročných okruhových podmínkách, v neposlední řadě ale nabídne i vyšší výkon než standardní Supra, 435 koní, a stavitelný podvozek KW. Zda a kolik kusů se dostane i do Česka zatím nevíme, stejně tak se tisková zpráva nezmiňuje o ceně.
Renault 5 má české ceny, v základu nabídne skvělé poklice i tepelné čerpadlo
Elektrický retro hatchback do města od Renaultu se bude prodávat ve dvou motorizacích – ta základní nabídne 120 koní a 40 kWh baterii, výkonnější nabídne 150 koní a 52 kWh baterii. Obě dvě nabídnou pohon pouze předních kol. Základní verze malého hatchbacku vychází na 675 000 Kč, za tyto peníze ale nedostanete žádné holátko – už v základu nabízí třeba automatickou klimatizaci, tepelné čerpadlo ( za něj si třeba u domácí Škody musíte připlácet), digitální přístrojový štít,11 kW AC palubní nabíječku nebo třeba zadní parkovací senzory.
A taky osmnáctipalcové plechové disky s naprosto božími poklicemi v designu odkazujícím na původní Renault 5 Turbo, jak si můžete povšimnout na obrázku výše. Je to možná úplně zbytečný detail, ale naprosto krásný. Pětka je nejspíše těmito odkazy prošpikovaná, já sám už se nemůžu dočkat, až budeme mít příležitost se seznámit blíže.
Za prostřední výbavu Techno se připlácí 50 tisíc korun, ta už má normální slitinové osmnáctky, adaptivní tempomat, navigaci, větší přístrojový štít a taky třeba ukazatel stavu nabití na kapotě – tam, kde býval dříve nádech pro motor. Vrcholná výbava Iconic Cinq stojí o dalších 50 tisíc víc a nabídne už vyhřívané sedačky a volant, parkovací senzory i vepředu a po bocích, palubní desku ze syntetické kůže a další drobnosti. Za větší baterii si můžete připlatit pouze k výbavám Techno a Iconic Cinq, vychází 799 000 Kč respektive 849 000 Kč s daní, za barvy se připlácí od 14 tisíc za jednobarevné laky až po 32 tisíc za dvoubarevné. Renault 5 se už dá objednávat u dealerů značky, první auta očekává zastoupení začátkem jara příštího roku.
Hyundai představuje svůj největší elektromobil
Když Kia představila svůj největší elektromobil, rodinné SUV EV9, bylo všem jasné, že Hyundai nebude se svou verzí příliš pozadu. Nový Ioniq 9 osloví zejména svým designem, typickým pro aktuální vozy této korejské značky. Zkrátka nevypadá jako nic jiného na silnici, kromě ostatních Hyundai, ale od své spalovací alternativy v podobě Santa Fe se i tak dost liší.
Technicky je Ioniq 9 stejný jako jeho menší sourozenci, stojí na 800 V platformě E-GMP zajišťující rychlé dobíjení a funkci V2L, akorát má znatelně větší baterii 110,3 kWh, což je i více než nabízí EV9 a dojezd tak podle WLTP dosáhne na 620 kilometrů. V nabídce budou tři verze pohonu – zadokolka se 160 kW elektromotorem, čtyřkolka se 70 kW elektromotorem na přední nápravě navíc a vrchol nabídky bude tvořit Performance se dvěma 160 kW motory.
Uvnitř nalezneme šest nebo sedm míst, v případě šestimístné verze jsou sedačky ve druhé řadě navíc otočné proti směru jízdy, které budou moci nabídnout i masážní funkci pro pohodlnější cestování. Interiér by měl vyvolávat pocit luxusního salónku, díky absenci převodovky navíc prostor působí o něco vzdušněji než v novém Santa Fe. První vozy a ceník dovozce očekává v ČR zhruba v polovině příštího roku.
Ford Puma přijíždí i v elektrické verzi
Ford nemá v plánu nabízet jen vozy na platformě MEB. Nová Puma Gen-E stojí na vlastním drivetrainu, který by měl nabídnout mimořádně skvělou spotřebu pouhých 13,1 kWh na sto kilometrů dle WLTP. Zajímavá je i na poměry elektromobilů velmi nízká hmotnost pouhých 1563 kilogramů, zamrzí akorát pohon pouze předních kol – ale stále je nutné si uvědomit, že spalovací Puma je také předokolka a auta jsou v podstatě shodná a liší se pouze drobnými detaily. Puma Gen-E je vybavena 43 kWh baterií a dojezd podle WLTP dosahuje 376 kilometrů.
Elektrická Puma Gen-E se od svých větších sourozenců na volkswagení platformě MEB odlišuje nejen pohonem předních kol, ale také velikostí předního kufru – narozdíl od nich totiž nabídne 43 litrů prostoru pro nabíjecí kabely, což je více než nic. Pokud budete mít zrovna plný kufr harampádí a potřebu nabíjet na AC stojanu či wallboxu, jistě tento prostor oceníte. Základní cena elektrické Pumy začíná na 749 900 Kč s DPH a objednávky jsou již otevřeny, první zákazníci své vozy dostanou během příštího jara.
VK
04. 12. 2024, 09:09 1 reagovatTohleto konstruování elektromobilů s náhonem na předek je strašná chmura.
Bernard L.
04. 12. 2024, 10:26 0 reagovatJsem zvědav na reálnou spotřebu té Pumy. Velké baterky jsou fajn, ale raději budu mít menší (lehčí) baterii a nízkou spotřebu. I když je elektřina výhodná, tak třeba budu-li mít řadovou garáž s elektrikou, tak je pro mne sakra důležité, kolik to žere.
afro-r1
04. 12. 2024, 13:01 0 reagovatToyota Supra s designem Jaguaru by byla skvela vec.
Marek Brunner
04. 12. 2024, 18:45 4A mluvíme o starém gentlemanském Jaguaru (to by byl totiž F-Type..), nebo o novém, exuberantním pojetí módní značky?
afro-r1
05. 12. 2024, 09:21 0Klasicky by byl urcite lepsi. Ale nez to bezhlave asijske vlnobiti, je lepsi i ta nova ruzova cihla.
sheogh
04. 12. 2024, 22:21 2 reagovatTen jaGUar je nahodou bozi, to vypada jak z GTA 2 s Barbie modifikaci 🤣
Bigg.I
05. 12. 2024, 12:10 2To je pravda, klidne se to mohlo jmenovat Meteor nebo nejak tak :D
Moses
06. 12. 2024, 19:13 0Jugular ;)