Tedy abychom byli přesní, novinka je první produkční elektromobil od značky Rolls Royce. Už v roce 2011 se objevil vůz s označením Rolls-Royce 102EX, který přišel se dvěma revolučními změnami. Tou první byla pochopitelně soška Spirit of Ecstasy, která namísto běžné lesklé podoby byla poprvé průsvitná a prosvícená, druhou potom fakt, že 102EX byl elektromobil.
Tenkrát stejně jako dnes v případě kupé Spectre se hovořilo o svatokrádeži a konci starých dobrých časů. Je ale elektrický Rolls Royce něčím, s čím se musíme smířit, nebo je to naopak to auto, na které čekáme celou historii značky? Já sám jsem se poměrně rychle přiklonil k oné druhé variantě. A ještě než tento článek z opovržením zavřete, nechte mě vysvětlit, proč.
Značka Rolls Royce je pověstná svou touhou po absolutní preciznosti a dokonalosti. Auta zde vyrobená neznají slovo kompromis. Všechno musí být jedinečné a dokonalé. Každý jeden detail, každý povrch, každé tlačítko. A to není samoúčelné. Pokud chcete absolutní pocit výjimečnosti, pokud chcete perfektní automobil, nesmí celek narušit vůbec žádný detail. Každé jedno sebemenší zadrnčení, každá byť nepatrná vibrace, i jen to stačí, aby byl celkový dojem pryč.
To je právě onen rozdíl mezi vozy Rolls Royce a řekněme obyčejnějšími limuzínami od německé prémiové trojky. Je tu ale jedna věc, se kterou se Rolls Royce potýká po celou dobu své existence. Jeden až dosud nevyhnutelný kompromis. A tím je spalovací motor. Jistě, i zde byla značka vždycky o úroveň výš než kdo jiný. Sametově jemný dvanáctiválec, pedantská práce s odhlučněním i eliminací jakékoli vibrace, dokonale hladká převodovka, to všechno posouvalo dojem z jízdy vozem Rolls Royce na jiný level, pořád tu ale bylo to jisté nepatrné ale.
A právě tohle ale je teď konečně pryč. Už to není to nejhladší a nejneznatelnější řazení, už je to žádné řazení. Už to není ten nejtišší a nejsametovější volnoběh, teď je tu skutečně dokonalé ticho a žádný volnoběh. Poslední krůček k dokonalosti byl učiněn a ač každý nový Rolls Royce byl tím dosud nejlepším, teď nás čekají skutečně ta nejdokonalejší auta na planetě.
Prvním elektrickým produkčním vozem značky je tedy Rolls Royce Spectre. Pojďme si novinku trochu představit. Pro první seznámení se s dokonalou a precizní elektromobilitou si značka vybrala velké kupé. Na první pohled na tom není nic divného, takový model patří již tradičně do repertoáru Rolls Royce. Já si ale myslím, že z hlediska využití plného potenciálu elektromobility právě tahle volba nedává tak úplně smysl.
Zatímco hlavním prodejním artiklem automobilky jsou tradičně velké limuzíny, kupé bylo vždycky něco tak trochu navíc. Tohle je auto, které si narozdíl od limuzíny majitel řídí sám, dává mu naprostou volnost a je takovým pohrobkem starých časů, kdy se vlivní gentlemani vydávali na dlouhé cesty po kontinentech právě v kabinách vozů GT, jakým je i Spectre. A zde se nabízí otázka, zda právě u takového auta nestálo za to s onou elektromobilitou ještě chvíli počkat, než se překotně budovaná infrastruktura přeci jen ještě trochu rozšíří.
Tím ale nechci ani naznačovat, že elektrický pohon není pro Rolls Royce vhodný. Právě naopak. Jakmile dojde řeč na limuzíny, potom je elektormobilita přesně to, co Rolls Royce potřebuje. Dokonalé ticho, žádný středový tunel, nenapodobitelná hladkost pohonu, to je přesně to, co od auta slavné značky chceme. A dojezd? Tahle auta neabsolvují tisícikilometrové štreky, od toho přece bůh stvořil tryskáče.
Zpět ale k novince. Ona konzervativní opatrnost, se kterou se Rolls Royce rozhodl vyzkoušet si reakce zákazníků na elektromobilitu nejprve na řekněme trochu okrajovějším modelu, je asi jediným pro mě trochu nepochopitelným aspektem modelu Spectre. Všechno ostatní je ale dokonalé. Víc než dokonalé. Konečně tu vidím auto tak, jak jsem o něm snil.
Spectre je, jak již jsem zmínil, velké kupé. Designéři zde odvedli opravdu skvělou práci, když přenesli tradiční znaky značky do moderních tvarů. Auto působí jako něco nového, ale přesto známého. Zachována zůstala typická maska chladiče i tradičně dlouhá kapota, ačkoli elektromobil už vlastně nepotřebuje ani jedno z toho. Hladkost linií Spectre bere dech a v kombinaci s dokonalým provedením detailů nikoho nenechává na pochybách, že tohle je zkrátka to nejlepší, co vůbec můžete mít.
Po otevření rozměrných vzadu ukotvených dveří, pochopitelně elektrických, se před námi objeví bez přehánení dokonalý interiér. Jistě, o materiálech té nejvyšší kvality tu již byla řeč mnohokrát, tohle aristokratické prostředí jde však ještě mnohem dál. Pokud hovoříme o uživatelské přívětivosti, potom zde dosálhla svého vrcholu. Vždy jsem měl rád typické pojetí ovladačů klimatizace Rolls Royce, žádné přihlouplé nastavování na 22,5 °C, ne, nic takového, tady si teplotu nastavíte prostě tak akorát. K čemu nějaké číslo?
A ve stejném duchu jednoduchosti a přívětivosti se nese celá kabina. To, co má být snadno dohledatelné, má své dedikované tlačítko, co má být skryto a nerušit, to je buď ukryto v menu radiomapy, nebo tu není vůbec. Podívejte se třeba na přístrojový štít. Toto je dokonalost, takto to má vypadat. Nač všechny ty informace, že ten či onen systém je aktivní, že udržování v pruhu funguje správně, že automatická světla automaticky svítí, nač všechny ty kontrolky? Za peníze, které si Rolls Royce za své vozy účtuje, očekávám, že všechno funguje, a dokud tomu tak skutečně je, nechci být obtěžován nepodstatnými informacemi. Namísto toho Rolls Royce nabízí design. Nikoli jen grafické zpracování jako všichni ostatní, ale skutečný design zobrazení displeje, na který je radost se dívat. Konečně!
Samostatnou kapitolou je potom dnes již legendární hvězdná obloha vozů Rolls Royce. Strop posetý stovkami světýlek ohromuje posádky těchto aut již dlouhá léta, v případě modelu Spectre se však tvůrci neomezili jen na samotnou stropnici. Hvězdy tak mohou zářit i z dveřních panelů či dokonce z obložení palubní desky. Jen pro zajímavost – dohromady jich je jich více než 5500. Intenzita i barva lze samozřejmě nastavit. Tahle funkce ukazuje rozdíl mezi výjimečností a dokonalostí, vedle hvězdné oblohy působí i to nejpropracovanější ambientní osvětlení ve vozech jako Třída S od Mercedesu jen jako laciná pouťová hračka.
Ke všem těmto věcem samozřejmě dokonale ladí i samotná jízda. Automobil se nese na tom nejpokrokovějším podvozku, jaký si dnes vůbec dokážeme představit. Aktivní tlumení včetně aktivních stabilizátorů zajišťuje dokonale hladkou jízdu a díky perfektnímu odhlučnění je Spectre první vůz značky, kterému bych i věřil onu pohádku o tikajících hodinách v přístrojové desce coby nejhlučnějším elementu na palubě. Jen jestli vůbec tikají…
Samotný pohon je ze své podstaty prakticky neslyšný, některé trhy však vyžadují i od elektromobilů alespoň nějaký zvuk, aby chodci slyšeli přijíždějící vůz. Některé značky tak implementovaly do svých vozů generátory jakéhosi hučení, jiné se alespoň pokoušejí o nějaký futuristický zajímavější zvuk. A Spectre? I on samozřejmě odpovídá legislativě, ale nějaké hučení by bylo málo. Tóny, které Spectre při pomalé jízdě vydává, ladil samotný mág filmové hudby Hans Zimmer. Kdo jiný…
A to je vlastně asi všechno, co potřebujete o novém Rolls Royce vědět. Všechny technické podrobnosti jako řízení obou náprav či výkonové parametry jsou irelevantní a jak Rolls Royce vždy udával, jsou ‘dostatečné’. Ale že jste to vy, tak si pár dat přecijen řekněme.
Výkon vozu je udáván 430 kW a točivý moment 900 Nm, což jsou hezké hodnoty. Vůz sice váží majestátní 3 tuny (z toho téměř dva metráky padly jen na tlumící a hluk pohlcující materiály), to však na jeho dynamiku nemá zásadní vliv. Z nuly na sto by dokázal zrychlit za 4,5 sekundy, kdyby to ovšem nebylo v rozporu s dobrými mravy. Dojezd na jedno nabití by potom měl být něco přes 500 kilometrů, což je zcela neomezující hodnota.
Nová éra značky tedy začala a za sebe dodávám, že konečně začala. Spectre je prvním vozem Rolls Royce, kde skutečně nenajdeme kompromis. Jestli elektrický pohon dává někde dokonalý smysl, potom právě tady.
Zdroj: Rolls Royce
rock
23. 12. 2023, 10:21 2 reagovatLíbí se mi to os A do Zet. Rolls-Royce se vždycky snažil, aby pohonná jednotka pracovala tak, aby pasažéra co nejmíň obtěžovala, aby dělala, že tam vlastně vůbec není. Elektromotor je pro tenhle styl pohonu svatý grál. Líbí se mi celkové vyznění i detaily a i ty omalovánky místo mechanické přístrojové desky vypadají docela k světu.
Mám -mimo ceny- jenom dvě výhrady:
- hvězdná obloha patří nahoru, ve dveřích nebo na palubní desce je to fail. Ale to je okrajová drobnost; věřím, že zrovna tahle značka má připravené důstojné alternativy pro zákazníky, kteří hvězdnou oblohu na dveřích nechtějí.
- ta infrastruktura. Úplně si neumím představit, že žiju ve světě, kde mám na takovýho Rollsa a nastane situace, kdy tvrdnu půl hodiny někde na benzince, jím na stojáka prefabrikovanou bagetu, cucám břečkovitý kafe z automatu a čekám, až se mi miláček nabije.
Opelfahrt
23. 12. 2023, 20:19 0Když je nouze, tak nabíjet jedině u michelinské restaurace. Při příjezdu dáš auto valetovi (autopinglovi) a doufáš, že mu při nabíjení neshoří.
martin_100
26. 12. 2023, 13:37 0Rolls byl vždy o preciznim zpracování dokobalých mechanických celků. Teď tam dali motor z pračky a místo budíků jak od švýcarskýho mistra hodináře čonskej tablet zapár drobnych.
rock
26. 12. 2023, 19:41 0To precizní zpracování dokonalých mechanických celků nebyl cíl, byl to jen prostředek, jak dosáhnout cíle. A cíl byl nejlepší automobil na světě, se zvláštní zřetelí na komfort dosažený tichým a klidným chodem pohonné jednotky. Tenhle cíl dneska dosáhnou s elektromotorem líp než s V12 (notabene vymyšleným u BMW).
martin_100
26. 12. 2023, 23:48 0To je možný ale tim se ty auta degradujou na předtaženou konfekci. V12 jsi nemohl mít malym autě do města za pár korun. Teď máš v RR stejnej motor jako rozvozce pizzy v ošoupanym městskym poskakovadle. Už jen přístroje z palubky staly tolik co běžny lidový auto. Ted má RR displej od číňana za hrst rejže jako kdejaká levná plečka.
rock
27. 12. 2023, 06:10 0Souhlasím. Ale jestliže je to pro daný účel nejlepší dosažitelné (pohonná jednotka) nebo se bez toho zákazník neobejde (LCD místo hodinařiny), tak si u Rollsu nemůžou dovolit nechat to stranou jen proto, aby se odlišili od mainstreamu. Musí se holt zamyslet nad tím, jak tomu dát něco navíc, aby obhájili cenovku. Ve Fabii je taky "stejný" elektrický stahování okýnek jak u Rollsu, ale ten Rolls ho zkrátka musí mít i za cenu toho, že oželí kličku z chromu a mahagonu.
martin_100
27. 12. 2023, 08:33 0Já vim ale přijde mi to jako viktoriánská dubová vyřezávaná truhla z lamina s plastovym kovánim na oko.
Sato
23. 12. 2023, 14:38 1 reagovatAno, v tejto socialnej skupine obmedzenie dojazdu elektromobilu nie je problem, vsade dalej sa cestuje predsa bizjetom :)
afro-r1
23. 12. 2023, 21:41 0 reagovatPrekvapuje me ta spodni hrana bocnich oken - vzdyt uz neni ze strany videt ani cela operka hlavy. Jeste kousek a budou bocni okna zbytecna...