načítám data...

Ford Puma ST Ecoboost Hybrid: Velká daň za komfort automatu

Jistě znáte pořekadlo o tom, jak i s malým kašpárkem lze zahrát velké divadlo. Platí to i v tomto případě?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Ford Puma není na našem trhu, ani na stránkách autíčkáře žádnou převratnou novinkou. Poprvé jsme se s tímto malým crossoverem, s lehce kontroverzním jménem, setkali již v roce 2019. Od té doby se toho v malé Pumě příliš mnoho nezměnilo. Sem tam přibyla či ubyla nějaká kombinace motoru a převodovky a to je tak asi víceméně vše. A přesně tohle je i dnešní případ. Proto dnes nečekejte klasický test. O tom, jak Puma vypadá, jaký interiér, jak je prostorná, si můžete přečíst v některém v minulých testů, které se tím zaobírali do podrobna. Já se v tomto textu zaměřím jen a pouze na změny a novinky, které nedávno proběhly na nejsportovnější variantě ST.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Puma ST, pokud byste to náhodou nevěděli, je sportovní malý crossover. Ano, tohle slovní spojení do jisté míry zní velmi zvláštně, nicméně je to pravda. Věřte nebo ne, ostrá Puma je totiž opravdu skvělé auto. A nemyslím tím skvělé na poměry malých crossoverů, ale skvělé obecně. Ostrý, avšak nezáludný podvozek, na který je spolehnutí. Velmi povedená manuální převodovka. A především vskutku potentní tříválec, který nabízí až 200 koní. Přesně tyhle ingredience dělají z Pumy ST až překvapivě schopné sportovní auto, jakkoli to může zní nepatřičně, bavíme-li se o malém crossoveru. No jo, ale co stane, když dvě z těchto skvělých věcí nahradíte jinými? Puma ST dostala v letošním roce možnost automatické převodovky. Je to pouhé doplnění nabídky, takže normálně by na tom nebylo nic moc zvláštního. Jenže z nějakého důvodu, se změna převodovky pojí i se změnou pohonné jednotky. V případě, že byste tedy chtěli Pumu ST s automatem, musíte se smířit s tím, že dostanete o půl litru menší motor a také o pár desítek koní slabší. Může to fungovat?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Puma ST Ecoboost hybrid, jak zní celé jméno novinky v portfoliu modrého oválu, disponuje litrovým tříválcem o výkonu 160 koní, kterému krátkodobě může pomoci mildhybridní systém, jež je schopen dodat dalších 10 koní k celkovému výkonu soustavy. To je přesně o 30 koní a 72 Nm točivého momentu méně, než Puma ST s manuální skříní. A to už se přeci musí někde projevit, ne? Nebudu vám lhát, výkonový deficit jasně cítíte. Ne, že by automatická Puma byla úplně slabá, to vůbec ne. Ostatně technické parametry neukazují drtivé rozdíly ve zrychlení či maximální rychlosti. Rozhodně si toho ale všimnete. Dokud se pohybujete po městě, či v nižších rychlostech obecně, pak není problém. MHEV systém odvádí svou práci dobře, malému litru pomáhá seč může a Puma ST se zdá dostatečně hbitá a svižná. Jistou roli v tom může hrát též nastavení, které je trochu hrr. I při relativně malém přidání plynu, se tříválec snaží drát do otáček, jakoby chtěl všem ukázat, že má také svaly. Jenže jak vyjedete za město, padne kosa na kámen. Tady už výkonový deficit cítíte dost zřetelně. Je to přesně ten typ auta, kterému můžete stát na krku jak na rýči a pořád vám bude připadat, že by to mohlo jet o kousek rychleji. Tím spíš, když pod sebou máte ten skvělý podvozek. Ocenit však musím ještě zvuk. Ten je totiž vážně skvělý. Puma si pomáhá klapkou ve výfuku, která se otevře ve sportovním režimu a jakmile jej zapnete, rozezní se opravdu překvapivá show. Nikdo, komu jsou Pumu ST ukázal netipoval, že pod její kapotou je tříválec.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Perlou celého vozu a jeho jasně nejsilnější stránkou, je rozhodně podvozek. Je jistý, dostatečně tuhý, abyste se do něj mohli opřít, když na to přijde a zároveň poddajný, na takové to běžné ježdění. Ani na velkých kolech necítíte nepříjemný diskomfort. Kdyby takhle jezdili všechny malé crossovery, to by se nám tu pěkně žilo. Ne, vážně. Podvozek Pumy ST je natolik dobrý a schopný, že s tímto slabším litrem v podstatě není šance jej vytěžit do maxima. Můžete jezdit dokonale čistou stopu, můžete si celým autem pohazovat ze strany na stranu, prostě na co máte chuť. Puma ST umí všechno a její repertoár je v tomto ohledu prakticky nevyčerpatelný. Pochvalu si zaslouží i řízení, které je tužší, ale zároveň i rychlejší než u běžných modelů. Umí zprostředkovat poměrně zajímavý pocit spojení s autem, což už dneska není samozřejmostí.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Ford Puma ST je stále skvělé auto. Jen si ho kupte s manuální převodovkou, dostanete kompletnější zážitek. Litrové ST není špatné, jen prostě nedokáže vyčerpat celý potenciál, kterým disponuje především fantastický podvozek. Celkem jsem přemýšlel nad cílovou skupinou a vlastně pořád nevím. Je to pro někoho, kdo tráví většinu času ve městě a jen občas se o víkendu jede projet? Je to pro někoho, kdo chce od auta především sportovní feeling, ale zároveň z nějakého důvodu nehledá přemotorovanou bestii? Je to pro někoho, kdo chce skvěle znějící malý crossover? Fakt nevím. Není tu ani žádný rozdíl v ceně, jak manuál, tak automat stojí na korunu stejně. Já bych tedy měl jasno, co vy?

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 999 ccm, mild hybrid
Výkon: 118 kW (160 k) při 5 750 ot/min + 8 kW (10 koní) MHEV
Točivý moment: 248 Nm při 3000 ot/min
Převodovka: sedmistupňová automatická 
Maximální rychlost: 210 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,4 s 
Provozní hmotnost: 1394 kg 
Průměrná spotřeba v testu: 7,4 l/100 km
Cena (Puma ST 1.0 mHEV PowerShift): 896 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
29. listopadu 2023, 15:31
1

Puma je sice crossover, ale ze všech sil předstírá, že nahrazuje Fiestu. A v konkurencu warmhatchů fakt nemůže nadchnout. Za 900 t. je to dražší než dvoulitrový 207 k Polo GTi v plné palbě. Nikdy by mne nenapadlo, že tradičně cenově sebevědomé VW bude levnější než konkurence.

reagovat
Pólin
29. listopadu 2023, 16:43
5

Tak to je bizar. Prvnich par hodin u clanku nebyla tabulka s technickymi daty a tedy jsem nevedel cenu. Ale podvedome jsem si rikal: “za nejakych 650-700 je to docela fajn crossover”. Ale 900k je fakt masakr… to by me ani ve snu nenapadlo…vzdyt za 800 je i40n, ktery ma o 100 koni vice…

reagovat
StreetPro
05. prosince 2023, 09:08
-2

Kdyz je Tesla 3 za 1.053M, tak také úplně nevím, komu tahle nabídka malé fordky za 9kil přijde hot...

ro
rock
05. prosince 2023, 12:51
0

1. Tak možná se zájemci budou rekrutovat z množiny těch, kterým z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje elektro.
2. A navíc je Tesla M3 uvnitř prostě hnusná a to samo o sobě může být dostatečný důvod (protože na to se člověk kouká vždycky, když někam jede a nejde tomu utýct)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem