Po modelu EV6 a Niro přichází Kia na trh se svou novou vlajkovou lodí, velkým SUV, modelem EV9. Pryč jsou ty časy, kdy korejské automobilky spíše doháněly konkurenci, než aby představily modely, které jsou před konkurencí značně napřed. Ať už se podíváme na EV6, která boduje třeba rychlostí nabíjení, či úsporné Niro, každý nový model, který Kia poslední dobou představí, dokáže něčím překvapit. A ani tato novinka není pozadu.
EV9 stojí na koncernové modulární platformě E-GMP, na které stojí již zmíněná EV6. Díky použité 800 V architektuře tak ani s EV9 nestrávíte nabíjením na cestách moc času, maximální rychlost nabíjení je až 240 kW, nebo-li 249 km za 15 minut nabíjení na patřičně výkonné nabíjecí stanici. Novinkou je však funkce Plug & Charge, která umožní po spárování vozu se službou Kia Charge nabíjet vůz na podporovaných stanicích (u nás zatím pouze Ionity) pouze zastrčením konektoru do vozu bez nutnosti hledat čip. Použitá baterie má u obou motorizací srovnatelnou využitelnou kapacitu 99,8 kWh, která zajistí maximální dojezd až 563 kilometrů u pohonu zadních kol a 505 kilometrů u pohonu všech kol. Milá je také podpora funkcí V2H, V2G a V2L, které stále nejsou na trhu standardem.
S nabíjením souvisí i zbrusu nový infotainment, který nyní tvoří tři displeje – 12,3” přístrojový štít před řidičem, 5,3” panel klimatizace a 12,3” displej infotainmentu. Musím Kiu za toto uspořádání pochválit, protože mi sedlo opravdu skvěle. V EV6 mi volant trochu překážel před displejem infotainmentu, tady částečně kryje panel klimatizace, na který se ale podívám jednou a pak už ho nepotřebuju, hlavně když je ovládání klimakomfortu sedaček čudlíkové. Navíc jsem si během dne ani nevšiml přechodu mezi jednotlivými obrazovkami. Samotný infotainment je nově trochu jinak uspořádaný a namalovaný, ale hlavně je mnohem svižnější. Tím nejlepším zlepšením je ale plánovač trasy, bohužel ale jen částečně. Jednotlivé nabíjecí stanice umí vyhledávat a také zobrazit, zda jsou v provozu či volné, lze také vyfiltrovat jednotlivé poskytovatele dobíjení. Nový plánovač trasy tak po zadání destinace do navigace sám vyhledá nabíjecí stanice po cestě a vypočítá, kolik procent baterie při dojezdu na nabíječku budete mít, a před dojezdem na nabíječku předehřeje baterii. Nepřišlo mi však, že by uměl počítat s “efektivním” dobíjením baterie, a naplánoval trasu tak, abych stál na nabíječce do plného nabití (a ne do 80%, jak by bylo časově efektivnější).
Interiér přináší řadu novinek v nabídce značky, jejichž nejvýraznějším je možnost volby digitálních vnějších zpětných zrcátek. Mnou ježděné auto jimi vybaveno nebylo, takže nemůžu poreferovat, jak moc se liší od Lukášem testovaného Ioniqu 5 s tímto prvkem výbavy, ale z fotky to vypadá, že jsou mnohem více v zorném poli a do interiéru trochu více zapadají. Vnitřní zrcátko také umí být digitální, s kamerou umístěnou venku na spoileru se však nechme zatím překvapit, o jak moc praktické řešení se jedná.
Plejáda bezpečnostních asistentních systémů pomáhá řidiči při dlouhých i každodenních cestách. Nově tak EV9 nabízí i prediktivní tempomat, který umí do zatáček sám zpomalit tak, aby byla jízda stále komfortní, či umí zajistit bezpečný odstup nejen od auta před vámi, ale i boční, kdy upravuje postavení vozidla v jízdním pruhu. Jakmile začne vozidlo ve vedlejším pruhu přejíždět do vašeho, systém reaguje výstrahou a podle potřeby i citlivým zásahem do řízení.
EV9 není žádný prcek, s délkou přes pět metrů a rozvorem 3100 mm se jedná skutečně o vlajkovou loď. EV9 má vždy tři řady, můžete si však zvolit šest nebo sedm míst. Šestimístná verze nabídne dva volitelné prvky pro druhou řadu – otáčecí sedačky pro pocit jako v klubovém salónku, což oceníte třeba při kempování či nabíjení, nebo relaxační sedadla vybavené hlavovými opěrkami s nastavitelnými bočnicemi. Ve druhé řadě jsem neměl takřka výtek, snad jen prostor na nohy nebyl příliš královský, ale nikterak omezující, zatímco ze třetí řady jsem byl celkem překvapený prostorem – jasně, nechtěl bych takhle jet dlouhou cestu, ale dvě hodiny bych asi určitě zvládl bez křečí a nadávek. Přední kufr nabídne 90 l, respektive 52 l u čtyřkolky, který však nově nepotřebuje druhý kryt a jeho používání je mnohem jednodušší. Zadní kufr nabídne 308 litrů a po sklopení všech sedaček se rozšíří prostor až na 2393 litrů.
Milovníky tahání přívěsu zase potěší maximální hmotnost brzděného přívěsu až 2500 kg u motorizace s pohonem všech kol. To tak z EV9 dělá jeden z nejschopnějších elektromobilů na trhu, srovnatelný se spalovacími protějšky.
Jízdní dojmy
Nová EV9 posouvá hranice pohodlí elektrických vozů značky Kia zase o kus dál. Svezení je totiž skutečně komfortní, jak by se dalo od tak velkého vozu čekat, a menší nerovnosti spořádá, aniž byste o nich věděli, a ani ty větší nedělají podvozku problém. Díky nízkému těžišti však neztrácí ani při dynamičtější jízdě, samozřejmě je však potřeba pak počítat i s většími náklony karoserie – přeci jen se bavíme o velkém SUV s váhou přes dvě a půl tuny. Klidu na palubě také přidává dobré odhlučnění a příjemně lehké řízení, které sice neposkytne kdovíjakou odezvu – ale to nikdo od velkého SUV neočekává.
Na testovací jízdu jsem si vybral model s pohonem všech kol. Dynamice jízdy pomáhají nové elektromotory na obou nápravách o celkovém výkonu 282,6 kW a točivém momentu 700 Nm, které vozu poskytnou zrychlení z nuly na sto za 5,3 s, brzdou provozu tedy rozhodně nebudete. EV9 umí také odpojit přední elektromotor když není potřeba pro snížení spotřeby při jízdě ustálenou rychlostí. Hodnotit spotřebu po tak krátké trase, která byla spíše mimo dálnice, by bylo nerozumné, ale stejně – i přes zkoušení dynamických schopností vozu jsem vůz vracel se spotřebou 22,1 kWh na sto kilometrů, tedy o 0,7 kWh méně, než je normovaná spotřeba. Nechme se tedy překvapit, jaký bude reálný dojezd vozu při klasickém testu.
Novou EV9 lze již objednávat ve speciální edici Launch. Varianta s pohonem zadních kol začíná na 1 949 980 Kč, za čtyřkolku si připlatíte 150 000 Kč.
08. listopadu 2023, 10:51
1
U me to auto nevyvolava zadne emoce. Ani pozitivni ani negativni.
08. listopadu 2023, 11:42
-1
Ted bych se mel mozna trochu omluvit BMW za XM... a vsimli jste si, ze Multipla je fakt hezky auto? :-)
08. listopadu 2023, 12:37
0
Naživo to fakt tak blbě nevypadá, ofiko fotky tomu nepomáhají…
08. listopadu 2023, 13:57
0
Jako jo, zvlast vetsim autum me prijde, ze fotky moc nelichoti :-) Ale ta predni maska je masakr. Vypada to jak boom-box z vietnamske trznice, jeste by to mohlo barevne blikat
08. listopadu 2023, 12:01
-6
Tahal už někdy autor něco? Pokud ano, tak musí vědět že i když má auto na kouli 2,5t tak to neznamená, že by s tím autem bude chtít tahat. Už vidím jak s tímhle tahá 2,5t vlek přes půl Evropa. Takže si dovolím opravit. Tohle není srovnatelné auto k tahání vleku se spalováky.
08. listopadu 2023, 12:40
0
Ne, netahal. Zároveň - proč bych za to měl mít problém zapřáhnout karavan a jet na dovolenou? Ano, nabíjení s přívěsem bude otravná záležitost, ale to je u všech elektromobilů.
09. listopadu 2023, 06:39
-6
Jak se může novinář stavět do role recenzenta u věci, kterou nezná?
Pokud by jsi to někdy dělal tak by jsi věděl, jak hodně se zvýší s takovým nákladem spotřeba a jak rychle se v případě nevhodného profilu trasy rychle mění dojezd. Tohle je v případě elektroauta dost limitující a zažít bych takové situace s tímto autem nechtěl. Už se mi stalo, že díky takovým okolnostem mi došlo palivo (zacpaná dálnice, x hodinové čekání, zavřená následující benzínka...). Ani nevíš jak jsem ocenil 20l nafty v kanystru, co v takových případech vozím pro jistou.
09. listopadu 2023, 06:48
2
Já snad nikde tahací schopnosti nerecenzuju, ne? Jen jsem to zmínil.
Samozřejmě se zvýší spotřeba, no shit - šmelinář, co tahá každý týden dva naftový pašíky z rajchu si fakt elektriku nekoupí:) ale pro člověka, co jede dvakrát za rok s karavanem na dovolenou to může být zajímavá vlastnost, kvůli které EV9 upřednostní.
-
Komentář upraven 9. 11. 2023, 06:55:34
09. listopadu 2023, 06:57
-7
Milovníky tahání přívěsu zase potěší maximální hmotnost brzděného přívěsu až 2500 kg u motorizace s pohonem všech kol. To tak z EV9 dělá jeden z nejschopnějších elektromobilů na trhu, srovnatelný se spalovacími protějšky.
Milovník tahání přívěsu je ten, co jede dvakrát do roka s karavanem? A šmelinář si to nekoupí, protože tohle vyměnit za jejich tažné je auto je totální blbost. Proto je tvými slovy tento EV srovnatelný se spalovacími protějšky? Píšeš kraviny a ještě tě ego nutí, mě za to dávat mínuska :D
09. listopadu 2023, 06:58
-5
A kdo tahá auta z rajchu je hned šmelinář? Taky zajímavý pohled na svět.
09. listopadu 2023, 07:48
-2
To uz tak lide mivaji, jako treba: majitel BMW = zbohatlik nebo debil s ksiltovkou dozadu.
09. listopadu 2023, 08:34
5
Frodo: Jestli máš nějaký mentální problém s tím, co se zde píše, není nic jednoduššího, než to přestat číst - srdíčko máme jen jedno a netřeba se vztekat kvůli velkýmu suvku s baterkama:) pokud chceš debatovat na úrovni, můžeme.
Šmelinář si to samozřejmě nekoupí, protože pro jeho použití to je blbost, vždyť to píšu:) ale ještě jednou to pro tebe zopakuju - nekoupí si to někdo, kdo pravidelně tahá těžký vlek, pro něj to je blbost, ale člověk, co opravdu využije tažné párkrát do roka a spíše na kratší vzdálenosti? Existují majitelé EV, kteří si stále drží spalovák jen kvůli karavanu.
ad šmelinář - sorry, ještě jsem nepotkal slušného prodejce / dovozce ojetin v ČR, doufám, že jsem Tě tím neurazil.
09. listopadu 2023, 09:07
9
Frodo: milovnik tahani privesu taky s tim privesem nemusi najizdet stovky kilometru denne. Muze klidne tahat vlek na kone 40km tam a zpatky, zato 3x tydne. A tam velky dojezd neni uplne prioritou, ale tazna sila ano. Totez treba preprava malych stavebnich stroju a podobne. Naprosta vetsina se odjezdi v okruhu 50-100km.
Predstava, ze milovnik tahani = karavanista, co ma denni najezd vysoky stovky km je vcelku nespravna.
09. listopadu 2023, 09:26
10
Šmankote, děcka, berte to jen jako literární obrat nebo lehkou nadsázku, copak ve skutečnosti existuje nějaký milovník tahání přívěsů? Přívěs je pro každý auto koule na noze, neznám nikoho, kdo by se těšil, až něco konečně zapřáhne (pokud teda nemá kamion)...
Informace, kterou Marek chtěl předat, je, že to auto má 'na kouli' 2,5 tuny, což je na poměry EV hodně a může to být jeden z argumentů, proč právě o EV9 uvažovat. Většina EV je zatím pro tahání přívěsů nepoužitelná, za tohle už se příležitostně něco zaháknout dá. To je celé.
A co se šmelinářů týče - pochopitelně nelze generalizovat, ani taxikář zaparkovanej v Pařížský nemusí být nutně lump, nicméně profíci na dopravu aut mívají odtahovku, za svým rodinným autem na platě dovoz aut stabilní renomované společnosti většinou neprovozují... Takový malý Autíčkářův tip. :-)
09. listopadu 2023, 09:39
2
Spravnej smelinar taha za kombikovym passatem :D . Vyjmecne za Multivanem.
09. listopadu 2023, 09:45
2
Copak Sharan už snad není odpověď na všechno od chvíle, co všem tažným patrolům praskla hlava a odrezla karoserie ? :-)
09. listopadu 2023, 09:53
0
Sakra, na Sharana jsem zapomnel :D
09. listopadu 2023, 10:52
0
Hned jsem si vzpomněl na borce, co s Teslou X tahá prakticky denně. Takže ano, jde to i s elektrikou, ale nejsem si jistý, jestli bude časem 2,5t stačit. U podobně velkých aut je dnes standard 3,5t. To jen pro toho, kdo navrhoval tahat bagřík - většina jich je těžších, než se na první pohled zdá.
09. listopadu 2023, 11:09
0
Já se dokonce obávám, že přijde čas posunout dnešní maximum 3,5 tuny výš. A to nejen u přívěsů, ale i u osobáků jako takových. Když vidím auta jako Escalade IQ s pohotovostní hmotností 4 tuny, tak za chvíli bude velká spousta aut, který na plaťák prostě nepůjde legálně naložit.
Teď jsou v kurzu dodávky a jestli to tak půjde dál a brzy začnou maminy z předměstí vozit děcka do školy běžně autama velikosti Transporter nebo Crafter (a to zdaleka není taková utopie, jak to teď možná zní) a jestli tahle auta budou EV, tak pohotovostní hmotnost přes 3 tuny je spíš realita než odhad pesimisty - a těm maminám by nakonec nemuselo 'béčko' ani stačit...
09. listopadu 2023, 12:47
3
Otazkou je, jestli je to spravna cesta. Bohuzel taky vidim, ze ditko se do skoly vozi X7... nebo Escaladem... A prijde mi to v evropskych podminkach trosku... sileny.
09. listopadu 2023, 12:55
3
Musite si nazorove vybrat. Nemuzete davat sedmimistnym autum nalepku "rodinna" a nasledne se pohorsovat, pokud s nimi nekdo vyrizuje rodinne zalezitosti. :-)
09. listopadu 2023, 15:32
0
Honzo, zas to tak nehroť, normální dodávka má pohotovostní váhu 2, maximálně 2,5t. Protože na rozdíl od osobáku musí uvézt i náklad :)
09. listopadu 2023, 16:11
0
Já mluvím o EV. Až přijde takový běžný rodinný Iveco (co pozoruju rodiče kolem sebe, tak tohle je sen vpodstatě každého z nich, vozit děti na víkend k babičce dailynou) na baterky, tak budeme rádi, když se to do 3,5 tuny vejde prázdný....
09. listopadu 2023, 20:10
1
Dailyna bude sen do momentu, kým do toho tá mamina sadne a následne zistí, že ten posed v nej je ale že úplne za trest. :)
08. listopadu 2023, 12:19
1
Designově je to vlastně KIA Soul zvětšená do výšky a šířky o 10 % a do délky o 20.
Jinak pokud tahle dvěapůltunová krabice od bot bude jezdit se spotřebou 20 kWh při běžném způsobu provozování, bude to docela působivé.
08. listopadu 2023, 18:52
0
Zezadu Volvo, z boku Escalade a zepředu ultra ošklivec :-( Pro tohle tedy cílovka rozhodně nejsem, a to to ještě před zatáčkou samo zpomalí, jako by nestačilo, že to většina " řidičů " těhle mastodontů dělá sama :-(
09. listopadu 2023, 10:16
1
Ja zase vidim escalada zepredu (hlavne svetla). Zezadu a zboku jasna Dacia Jogger.