načítám data...

Autíčkář se ptá: Nejtemnější přízrak minulosti?

Okouzleni vzpomínkami na legendární klasiky často zapomínáme, že stará auta byla leckdy hrozná. Na které vzpomínáte s největším děsem?

Zobrazit galerii

Když se řekne ‚staré auto‘, představí si běžný uživatel osobního vozu něco nepohodlného, pomalého, nespolehlivého, nebezpečného a postrádajícího moderní vychytávky a vynálezy. Automobilový nadšenec si naopak většinou vybaví štíhlé tvary nepostižené požadavky na bezpečnost, bezprostřední reakce na plyn či řízení, ryzí charakter motoru, neuškrceného emisními předpisy nebo mechanickou jednoduchost. Stará auta mají většinou mnohem více toho, co je dělá pro nás nadšence zajímavými. Nabízejí nám více zážitků, jízda s nimi je větší událost, snáze si k nim vytvoříme vztah.

Dokonce v nás může začít klíčit pocit, že nová auta jsou nudná. Onou ‚nudností‘ je často právě fakt, že fungují jako bezproblémové dopravní prostředky, pro jejichž využití se nemusíme nijak snažit. Zatímco jejich starší předchůdci se projevují ‚charakterem‘, který často znamená, že musíte přesně vědět, jak s autem zacházet, abyste z něj dostali maximum nebo se s ním třeba vůbec rozjeli, dnešní auta od vás nechtějí nic víc než otočit klíčkem (či zmáčknout tlačítko), kroutit volantem a šlapat na pedály.

Občas tak zapomínáme na to, že svět starých aut nebyl tvořen jen charismatickými sporťáky nebo poctivě vyrobenými limuzínami ze starých časů, ale že existovala také auta, jejichž charakter byl sice intenzivní, ale o to více jste ho mohli nenávidět. Auta, která dnes mohou leckdy přinést neobyčejné zážitky a pro leckoho jsou zábavným návratem do minulosti, ale když jste je museli používat jako dopravní prostředek, proklínali jste jejich tvůrce i s několika generacemi předků a potomků.

Historie je přitom takových aut plná – jen se na ně často milosrdně zapomíná a v našich myslích je přebijejí úspěšní současníci. I vy si ale určitě vzpomenete na nějaké staré auto, které ve vás dokáže vyvolat vděčnost za to, jak jsou ta nová vlastně dobrá. Možná to je obligátní škodovka z osmdesátých let? Snad východoněmecký dvoutakt? Nebo některý z početných modelů, které vypadaly lákavě, ale brzy po dodání provedly sebedestrukci prostřednictvím mechanických závad či koroze? Či snad jistý nejmenovaný vůz se smůlou na padající piána?

Které staré auto vám vždycky připomene, že bychom měli být za nová auta vděční?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. června 2016, 08:44
1

Před dvaceti lety, když jsem si udělal řidičák, tak jsem začal jezdit na Škodě 105L svých rodičů. Autoškolu jsem dělal ve Felicii a když jsem pak přesednul do "stopětky", tak jsem měl problém se vůbec rozjet. Když to bylo studený, tak to chcípalo i při přidávání plynu nebo na neutrál při čekání v křižovatce. Člověk musel furt "pumpovat" na plynu, aby to udržel nastartovaný, než se trochu zahřála. Po pár letech jí vystřídala 120L a to bylo v podstatě úplně stejný peklo. S ní jsem pak začal jezdit do práce do 15km vzdálenýho města. Na nějaký výkony jsem kašlal. Bylo potřeba jezdit hlavně ekonomicky. Časem už jsem měl vyzkoušeno, že v zimě začíná topit cca po 10-11 kilometrech, takže celou cestu zásadně v zimní bundě, na čelním skle vyškrábanej tankovej průzor, abych viděl ven a jelo se. Na sněhový břečce nebo čerstvým prašanu lítal zadek, takže obě půlky sevřený tak, že bych mohl štípat dráty, ale kupodivu jsem jí nikdy nerozbil. O cca 10 let později se mi naskytla příležitost se svézt ve 120L svého kamaráda a tenkrát jsem si uvědomil, že takovýhle auta už fakt ne. Člověk by se s tím znova naučil a taky by to šlo, ale proč se zbytečně trápit v něčem takovým? Starý auta mají svoje kouzlo, ale ty nový dělají všechno tak nějak líp a samozřejmě, aniž by se člověk extra snažil.

reagovat
St
Stefan
02. června 2016, 18:18
0

Souhlas,kdo nezažil 105ku,neví o čem mluvíme. Poprvé jsem seděl za Škodovkou v 13 ( je mi 23.) a už jenom nastartovat ji zastudena když bylo venku -15 bylo peklo. V zákrutě na sněhu jsem se modlil ať to nehodím křížem a to nemluvím o brzdách,když se vynorila krízová situace. Při devadesátce jsem měl pocit že jedu stodvacet minimálně a rozjezd do kopce,kde zůstaly hromady štěrku po zimě... Kdo tohle nezažil,neví co je to přízrak minulosti.

Sa
Safa
02. června 2016, 18:59
0

Já jezdil se Š105 do roku 2013 a její odjezd do Sběrných surovin málem obrečel... :o)
Jako byla to kraksna, ale zase jsem si na ní skoro vše dokázal opravit sám. Stejně jsem ji i přes všechno "zlo" měl rád.
Osobně tedy dávám svůj hlas Oltcitu. To bylo opravdu čiré zlo, viděl jsem ho na vlastní oči i hořet...

Woyta
02. června 2016, 19:56
3

No ja bych se s nasima bejvalejma 120 klidne znovu a rad svezl. Po 20ti letech pruziny krasne vymekly, v zime to prijemne klouzalo. Jen ten sytic by mohl byt automatickej. Pro me to byl takovej cruiser na pohodu. Pro me je zatim nejhorsi auto do ktereho jsem sedl Fabie 3. Do toho auta za volant dobrovolne uz nikdy nesednu.

custom1
02. června 2016, 08:47
0

Z vlastní zkušenosti je to Škoda řady 742. Měl jsem možnost řídit jich několik a věru netoužím po opakování...

reagovat
St
StandaH
02. června 2016, 09:14
0

Já jsem ještě před autoškolou trochu jezdil po cestách se stroji značky ARO (240 a 10.4) a s Rapidem. Autoškolová Felicie mi nepřišla jako velký rozdíl. Horší bylo přesednutí do kamarádovy Š 105, tam jsem pochopil, co je vůle ve volantu a jak chabá může být reakce na plyn i brzdu (neměla posilovač). Nechápal jsem, že to může být proti koncepčně obdobnýmu Rapidu tak propastnej rozdíl. Navíc Rapid chytnul i v -30, ta 105 pod -10 ne. Největší jízdní děs byl ale kamarádův Maluch, ve kterým jsme jeli v pěti a v rychlosti asi 55 se nemohl udržet na rovný silnici.

reagovat
mk
mka75
02. června 2016, 23:30
0

To musel být nějaký obzvlášť vylítaný kus. Jel jsem půjčenou E36 318i a rozhodně to bylo lepší, než většina moderních vozů, ale to možná bude tím, že mi téměř všeobecná odtažitost moderních vozů fakt nevyhovuje.

mk
mka75
02. června 2016, 23:35
0

To patřilo o téma níž, nějak jsem si špatně vyložil umístění tlačítka "reagovat"

ro
romanko
02. června 2016, 09:58
-1

Za mě je tím největším strašákem BMW E36. Kamáradi vždy tvrdily, že E36 je super a nejlepší. Tak jsem si ji vyzkoušel na vlastní kůži a musím říct, že ve větším krámu jsem nejel. Zlatá moderní auta.

reagovat
M P
02. června 2016, 10:53
-1

Nejdostupnější BMW bude vždycky super a nejlepší...

Woyta
02. června 2016, 20:03
0

Ja si ted poridil 2ks E36 316i Compact v vrakoidnim stavu. Jezdi se s tim pekne, jen nejakej pablb urezal pruziny, takze v zatackach je to obcas neprijemne kdyz si to sedne na doraz. A jak ty auta rozebiram a skladam jedno lepsi, tak jako konstrukter musim pred inzenyry BMW z te doby hluboce smeknout. Jen ty prevody by mohli byt kratsi. Jinak jsem zatim spokojenej.
PS: Kupoval jsem to kvuli nahonu na zadek a cene. Na nejakou povest auta jsem kaslal.

cP
cPetan
02. června 2016, 23:01
0

Nebyla to jen chyba konkrétního kusu? Jako když jsem přesedl ze svýho vymazlenýho Favorita do E30, tak jsem se taky divil co je to za pekáč, ale to bylo z velký části tím, že to byl značně vyžilý kus

Fr
Franc
03. června 2016, 00:12
1

Aha, zkus se svyzt ve vrcholnym sestivalci ci emku.. Pak kydej podobny "moudra"

ko
komín
03. června 2016, 07:41
-1

ty budes asi taky nakej bmw tuner co? ne kazdemu se toci svet kolem baworu vime?

Bufik
07. června 2016, 19:53
0

To píšeš jen proto že jsi nikdy žádnýho neměl :)

ri
riprex
02. června 2016, 10:49
0

Z nejhorších řízených aut by to asi taky byla nějaká stará škodárna, nejspíš asi taky ona bájná 105ka, protože to byl prostě neuvěřitelnej sráč. Tehdy i dnes. Z vlastněných aut to bude zcela určitě AR156... protože to prostě je totální mrdka všemi měřitelnými pohledy bez rozdílu motorizace a výbavy.

reagovat
briza
02. června 2016, 12:03
0

Nejstrašidelnější věc, kterou jsem zažil, byla Octavia z roku 62. Kamarád si tehdy tuhle věc koupil a já si jí půjčil abych absolvoval trasu Tábor - Želeč, kde se konal koncert mojí nejmilovanější M'ňágy. Jakožto student jsem samozřejmě volil nejkratší trasu, aby to stálo co nejmíň, vědom si toho, že mě čekají úseky, kde je silnice jednak uzoučká a druhak opatřená pangejty o hloubce Mariánského příkopu. Větší adrenalin jsem zatím za volantem nezažil. Pominu-li to, že ta věc se celá vlnila, byl hlavní problém v tom, že řízení si začalo s volantem povídat až ve chvíli, kdy jsem otočil půl otáčky a i poté bylo všechno možné, jen ne komunikativní. Každý vyhnutí se bylo dobrodrůžo a Avia v protisměru pak málem znamenala zablácený ihrisko. A jelikož jsem občas celkem masochista, dal jsem si to zpátky i v noci. To už bylo naštěstí mrtvo, tak jsem si to svištěl středem, užíval si řazení pod volantem a světla, která zvládla osvětlit dobrých padesát čísel před autem. Mimochodem, světla byla taky kapitola sama pro sebe a dobrou půlhodinu mi trvalo než jsem zjistil, že se rozsvicí nohou a spínačem na podlaze. Tenhle zážitek už bych si zopakovat nechtěl. Oproti tomu třeba 105 nebo Žigula(2102) s nímž jsem toho nalítal hromadu a vlastně se na něm naučil jezdit, bych projel s chutí :)

reagovat
An
Andre
02. června 2016, 12:05
0

Asi Trabant, Wartburg, Škoda 105-120. Trabantem a Š120L jsme jezdili, když jsem byl dítě a opravdu ty auta nestojí az nic. Zvlášť Trabant byl k smíchu. Zdráhám se tam přidat Favorita, protože ten už jsem řídil a zas tak špatné to nebylo. Ale dnes už bych do toho nešel. je plno jiných ojetých aut, která jsou mnohem lepší a za stejné peníze jako tyto "zázraky" od škodovky.

reagovat
Trinom
02. června 2016, 17:12
0

Š105/120 považuju za největší automobilový vyvrhel, co kdy opustil vrata automobilky. Ani jeho předchůdci, ani následovníci mi nepřišli tak opovrženíhodní, jako tenhle dvojmodel. Dokonce ani Trabant nebyl tak strašnej. S tím byla dokonce sranda, ale už jen ten posez za volantem stodváci byl naprosto odpudivý. Neříkám, že nějaká upravená verze nemohla být lepší, nebo dokonce zajímavá, ale onen vehikl, s nímž jsem měl tu čest, jím vážne nebyl.

Fr
Franc
03. června 2016, 00:14
0

No tak skoda 100 byla stopro vetsi mrdka
Jeji jedina vyhoda spocivala v tom, ze mela zalozni startovani na kliku

Trinom
05. června 2016, 12:38
0

Pokud mě paměť neklame, tak stovka aspoň nikdy netrpěla oním slavným vařením vody po chvilce jízdy v létě do kopce, protože neměla kilometry dlouhé trubky k chladiči vepředu. Měla ho vzadu.

PepaSFI
05. června 2016, 14:49
0

to není přímo trubkama a vlastně je to taková blbá shoda okolností. Stovka měla chladič vzadu, s nuceným chlazením stále běžícím mechanicky hnaným ventilátorem. Hučí to a ubírá výkon. U š120 dali chladič dopředu, což je celkem běžné a logické. Za jízdy se chladí náporově a když se jede pomalu nebo se zastaví a nechladí se to, termospínač zapne elektrický ventilátor. Tak jak to je snad ve všech moderních autech. Díky dlouhým trubkám narostl objem vody, je tam asi 12 litrů a to už pobere velké množství tepla. Takže paradoxně, dlouho trvá než se to přehřeje. A tak, běžné auto s 5 litrama vody hučí větrákem na každé křižovatce, š120 ho zapne jednou za rok. A on se neroztočí protože zatuhlý termospínač nespíná nebo odešel motorek. Sám jsem zažil situaci kdy jsme vařili v koloně na celnici cestou ze Slovenska a když jsem pod to vlezl, zjistil jsem že větrák běží, jenže je zatuhlý a točí se směšně pomalu. Mimo to samozřejmě byly trable s nekvalitníma termostatama, zavzdušňováním topení a těsněním vodní pumpy.. Stovka zas měla topení pod zadním sedadlem a teplý vzduch šel tunelem v podlaze dopředu a než tam došel tak už moc netopil. Proto měli všichni hundrdkáři a embéčkáři vpředu na palubce takovou ohrádku z ohýbaného drátu a v ní hadr na pucování zamlženého skla.

Irwinek
02. června 2016, 12:08
0

No řídil jsem párkrát Žuka, bylo to strašný, ale pak jsem řídil Hindustan Ambassador, r.v. cca 1988 a řeknu vám zlatej Žuk :-D
Nemám bohužel srovnání s britským originálem, ale už jen to, že jeho výroba byla ukončena asi o bambilion let dřív než byl ten Hindustan vyroben hovoří za vše.
jinak beru auta taková, jaká jsou a ta starší holt jsou poplatná době, kdy se vyráběla :-D

reagovat
JF
JFK
02. června 2016, 13:15
0

Fobii asociuje 105-130, s tím střepem museli kamarádi parkovat za rohem. Dále Záporožec, olcit, moskvič, taz 1203 a dvoutakty z NDR

reagovat
On
Ondřej
02. června 2016, 14:46
0

Dědova Škodovka stovka, ve který jsem vždycky jako malej kluk zvracel, protože děda pálil jednu Marsku za druhou a pak tátova tisícovka, který v nejmíň potřebnej okamžik vytekly prasátka a ta bastie přestala úplně brzdit. Navic to byl krám a smrdělo to auto po propálený podlaze, když si táta s dědou hráli na opraváře. Jinak z osobních zkušeností cokoliv co bylo vyrobeno ve Francii před rokem '90.

reagovat
..
..
02. června 2016, 15:24
1

Docela mě mrzí, že jsem nikdy neměl možnost, vyzkoušet si řízení klasický 105-ky, Wartburga nebo Trabanta. Pamatuju na jízdy ve Wartburgu za příbuzenstvem, děda se smrtelně vážným výrazem ve tváři za volantem a ručička tachometru málokdy přelezla 60 a v zatáčkách se to naklánělo a houpalo jak loď. Nebo jízdy se 105 ráno do školy, když to najednou uprostřed sjezdu z kopce chcíplo a táta musel vyskočit, profouknout nějakou hadičku u karburátoru, když se vrátil, tak plival na všechny strany a smrděl jak benzínka, v zimě tomu zamrzalo chlazení a nad 100km/h v tom byl takový rámus, že nebylo slyšet ani vlastní myšlenku. Bohužel, nebo možná bohudík, všechny tyhle automobilové klenoty se vyměnily za něco modernějšího dřív, než jsem si udělal řidičák, takže nejstarší věc, co jsem řídil je moje Alfetta GTV z roku 1983 a ta na svůj věk funguje mimořádně civilizovaně - dynamika moderního auta (0-100 za cca 10s, V max asi 180), brzdná dráha ze 100 dle dobových testů asi 40m (4 kotouče, posilovač), perfektní rozložení váhy díky transaxle koncepci a tuhý podvozek umožňující nájezdové rychlosti srovnatelné s běžnými současnými auty. Jen trochu hůř svítí potkávačky a nemá posilovač řízení.

reagovat
PeterLuk
02. června 2016, 15:25
0

Vlastné auto nemám, ale teda uviedol by som autá, čo sme predtým mali v rodine - Škodu 105, 130 a dedovu 1203. Hoc som ich nemal príležitosť riadiť, boli to krámy, o tom niet pochýb. Kvalita spracovania interiéru či komfort snáď v týchto autách ani neexistuje... Vidieť deda ako bojuje s riadením 1203-ky, ako udiera do tej riadiacej páky a ono to len vydáva divné zvuky, vidieť to auto na tých úzkych kolesách zapadnutých hlboko v blatníkoch, to mi aj ako dieťaťu stačilo nato aby mi ho bolo ľúto :D No a hovoriť o pravidelných prestávkach na dochladenie 120 snáď ani netreba... Ale teda, napriek tomu mali tie autá niečo do seba a občas si vravím, pri pohľade na zásoby náhradných dielov na povale, či ich nevyužiť :D Asi nostalgia...

reagovat
Fr
Franc
03. června 2016, 00:16
0

Presne, 1203 byla desnej srot.. Tata s ni jel ze severu nemecka se zarazenou jednou rychlosti

ra
rainero
02. června 2016, 15:51
0

Pridávam sa k 105/120 jazdné vlastnosti ma až tak nedesili ale príprava na rozhýbanie vehiklu - nacukanie AC pumpou, sytič naplno a bez plynu štartovať. Niekedy bol postup však iný pol sytiča a trochu plynu - miera sa menila podľa ročného obdobia. Samozrejme sa šetrilo a tak po rozhýbaní šiel sytič na polovicu a auto skákalo, (trochu tomu pomáhalo pumpovanie plynom) aby vám to na prvej križovatke po vytlačení spojky zdochlo...Žigul a Warťas oproti tomu komfort...
Zetor 4511 má tiež svoje procedúry ale je to na polceste k parnému stroju - všetko tam má svoju vôľu a okolo presnosti to ani nešlo ale je to tak mechanické a blbuvzdorné až je to zábavné.

reagovat
KristianSK
02. června 2016, 15:59
0

olcit

reagovat
Wi
Winie
02. června 2016, 16:23
0

Osobně se doslova štítím jakékoliv masové produkce zpoza hranice železné opony. Všechny tyhle stroje a značky jsou mi odporné a ty co přežili, jsou mi odporné dodnes. Třeba taková Dacia.

Morálně mám velký problém do takového auta vůbec sednout, nedej bože ho řídit.

reagovat
PepaSFI
02. června 2016, 17:48
0

jednoznačně Š 105, starší úzká s maticovým řízením. U toho byla tak strašná vůle že to snad ani není možný. Ona to vlastně nebyla vůle, když se hnulo volantem, kola se taky hnula. Byla to jakási podivná rozmatlanost reakce. Vlastně se s tím nedalo jet rovně. Dnešní řidič by se asi zbláznil kdyby měl neustále vrtět volantem a čekat co se bude dít. To se člověk musel naučit ignorovat, nechat to jet a jen korigovat mezní situace. Taky motor byl unikát. Každý kus měl své vrtochy, startovací procedury připomínaly rituály temné sekty. Ta naše skvěle startovala ale to je tak všechno. Zoufale to nejelo, jakákoliv poloha plynu znamenala jen jiný randál, bez významnějšího vlivu na jízdu. Že to rezlo a děly se nejpodivnější závady je obecně známé. Nám se jedna divná závada stala ještě v záruce. Doma na dvoře tomu z bloku vystřelila záslepka na olejovém kanálku a motor během pár sekund vypumpoval prakticky všechen olej na zem.
A pak je tady ještě Š 1203. Ale to je tak hrozný že se to dá brát za úlet a snad bych si i dovedl představit jet s tím někam s partou magorů.

reagovat
Csaba
02. června 2016, 18:00
1

Za mě "razdvatrojka" (Š 1203) - otec jí vyfasoval jako sanitku a když mi bylo asi 10 tak mi ji poprvé (a pak mnohokrát) půjčil "abych se to naučil" - byl jsem mladý kluk nadšený z toho že vůbec sedím za volantem něčeho s motorem a můžu to ovládat, takže jsem vše vnímal naprosto nekriticky.
O 10 let později, když už jsem byl odvedenej na vojnu, měl jsem "čest" tu věc řídit opět a denně.
No a až v těch chvílích jsem plně pochopil co otec myslel větou "další pacient který nezemřel při převozu ale na následky převozu" :-)
Cokoli špatného co mi za dva roky vojny stalo jsou dnes už jen vzpomínky zaváté prachem, člověk naopak rád vzpomíná na hromadu zážitků pozitivních, ALE - na to jak strašným křápem jsem ty dva roky musel den co den jezdit - na to nezapomenu nikdy.

reagovat
St
Stefan
02. června 2016, 18:27
0

Bájnou 1203 jsem nikdy neřídil,ovšem jednou jsem v ni jel jako spolujezdec asi v 13 jako stopař. Patřila Poště, a protože v tý době mě táta "zaučoval" co a jak na Škode 105, tak jsem se divil že existuje ještě něco horšího než 105ka. =D

Přemda Honda
02. června 2016, 19:03
0

Musím se taky připojit se Škodovkou 105/120..Nemůžu to hodnotit z vlastních zkušenosti,ve 105 jsem se svezl jednou dokola na nějakém plácku,ve 120 (v opravdu pěkném stavu po GO)jsem jel asi 2 až 3 km,autoškola ve Favoritu.Otec taky nikdy Škodu neměl,začínal Moskvičem a polským Fiatem co vypadal jak žigulík (já jsem v té době byl ve školce),v r. 92 už nastoupila Granada 2,3 V6,po ní Honda Prelude 3G,Renault 21 TXi 100 kw,BMW 525i E34..Stejnou cestou jsem pak šel i já - starší levná auta,co si můžu dovolit,ale přesto vypadají celkem dobře a nemá je úplně každý.Já jsem začínal Scorpiem,po něm MB 190,v současnosti Primera a S80.Takže už jen pohledem motoristického nadšence byla pro mě klasická škodárna vždycky děsivá,už jako malého kluka mě iritovalo,když jsem viděl a slyšel rozjíždět se třeba 105-ku na křižovatce,nedejbože v kopci :-) Dále cvakající panty tenoučkých dveří a řidič v zimní bundě jak píše Knightrider :-) A samozřejmě interiér..To se mi vybaví při vzpomínce na tyto auta..
Současné Fabie a Octavie považuji za jejich přímé nástupce..Pochopitelně ne technikou,ale jejich rozšířeností,všedností a uniformitou.Tím nechci říct,že jsou špatné,jsou praktické,s vhodným motorem spolehlivé,servisují se dobře..Skvělá volba pro běžného řidiče,který potřebuje prostě jenom "ňáký auto" :-)

reagovat
Woyta
02. června 2016, 20:17
0

Nase prvni 120 nikdy nesjela z linky v Mlade Boleslavi a jednalo se o spolehlive, dobre jedouci auto. Ve fabrice spadla kastle z linky a vetsinu zbylych dilu darovala 3 mesice stara bouracka. Takze slo o nove poctive postavene auto, za polovinu ceny a s nekolika vylepsenima navic. Z vetsich oprav si pamatuju akorat jednou problemy s motorem. Prasklej valec myslim. Pak se vymenila za dedovu mladsi s mensim najezdem vyrobenou v Boleslavi. A zacali problemy. tata hodne litoval, ze jsme prodali tu nasi. Jezdila lepe a byla spolehlivejsi. Pak se domu poridil Rapid pro radost na renovaci. Nez se na nem vsechno vychytalo, tak hodnekrat dojel domu na lane. A ted prosel novou prisnejsi STK bez jakekoliv zavady.

Honza Hamster Křeček
02. června 2016, 20:10
0

Saab 96, vůz, který bez plynu nemazal, takže řidič musel přidávat plyn i z kopce. Je zázrak, že se nějaké kusy ještě zachovaly...

reagovat
cP
cPetan
02. června 2016, 23:09
0

To myslíš kvůli dvoutaktu? Jel jsi s tím někdy, nebo to je moudro z top gearu?

PepaSFI
03. června 2016, 08:52
0

dvoutakty používalo kdysi hodně aut, hlavně levnější lidovky protože je to velice jednoduchá věc. Má to svoje slabiny a specifika, řidič musí vědět co se nemá dělat a není s tím problém. Brácha mi takhle kdysi kousnul Pionýra neboli fichtla. Z kopce brzdil motorem. Dvoutakt se prostě maže olejem v palivu a když tam nejde palivo a budem ho nutit do kalupu, dobře mu to neudělá. Někdy se to řešilo samostatným mazáním, čerpadlem které podle otáček dávkovalo olej do motoru. Známé jsou tím například některé typy motocyklů ČZ a Jawa. Nechvalně známé. Bylo to problémové, vyžadovalo to údržbu a seřizování. Když bylo málo oleje, mohlo se stát že se to při pohybech stroje zavzdušnilo, přestalo mazat a závadu řidič poznal až to zadřel. A mám ten pocit že to dávkování oleje souviselo i s polohou plynu takže když byl řidič tak blbej že brzdil motorem, asi tomu taky moc neprospěl. A taky to byla další starost, další nádrž. U klasiky se prostě trocha oleje chrstla do putýnky s benzinem, trochu se s tím zatřáslo a mohlo se jezdit.

Viola Procházková
02. června 2016, 21:55
0

Jediné auto, ve kterém jsem se bála o život (a nemohl za to řidič), byl Oltcit. I ve 1203 nebo na korbě Unimogu jsem se ve srovnání s Oltcitem cítila safe&sound. Naštěstí jsou doby, kdy se tyto rakvičky na kolečkách proháněly po našich silnicíh, nenávratně pryč.

reagovat
KKKuba
02. června 2016, 23:29
0

Za mě rozhodně Š100/105/120. To nejsou auta ale technologickej odpad, byla škoda veškerejch surovin který byly při výrobě použity a jsou to největší sráče co se jenom daly vyrobit. Cokoliv je lepší než tyhle vehikly, nazvat to autem je trestuhodný. Byla to ostuda už v tý době a je to ostuda i dnes- to když některej pupkatej strejda začne vzpomínat "jaký to byly nejlepší auta" . Jo, dalo se to opravit kdykoliv, kdekoliv a čímkoliv. To je moc hezký, že se dá lehce opravit závada která u normálního auta ani ve většině případů nevznikne. Super.
Díky bohu že už většina těhlech pekáču proletěla vysokou pecí.

Jinak mě napadá ještě jedno velký osobní zklamání- BMW E36. Auto samo o sobě je postavený dobře, motory taky super, řídí se to krásně. Ale to zpracování je otřesný, takhle bavorák vypadat nemá. Jak už někdo prohlásil-je to takovej německej favorit. Jediný rozumný využití tohodle modelu je přestavět to na drifťáka, jinak je to auto naprd :D

reagovat
Irwinek
03. června 2016, 08:34
0

No, nejsem pupkatej strejda, ani netvrdím, že byly stovky nejlepší auta, ale čím jsi jezdil, že na ně takhle házíš špínu? Ostuda v tý době i dnes?
Proč si je tedy kupovali v zahraničí, když měli všichni o tolik lepší auta? Asi proto, že chtěli " sráče a technologický odpad ", jak jsi to nazval. MB a stovky se prodávali třeba v nizozemí, a bylo jich tam celkem dost, abych tedy nejmenoval jen země východního bloku. 120 pak třeba v anglii, v turecku, v egyptě atd atd. A co se dalo tady koupit jinak? Dáčie - nekvalitní kopie renaultu 12, co z ní odpadávaly za jízdy díly, Moskviče, které bylo problémem zastavit, atd atd.
Každej z nás tady asi má nějakou zkušenost s těmihle auty, a každej si pamatuje jen ty průšvihy. Rozsypala se mi za jízdy převodovka u Forda M17, a to celkem dvakrát u dvou různých aut, mám snad kvůli tomu tvrdit, že to všechno byly neschopný vraky? Naproti tomu se mi nikdy nevysypala u stovky, ani jedné z těch asi 15, co jsem s nimi jezdil. Podle toho to byly asi mnohem lepší auta, než ty M17 :-D
Co přesně se Ti s auty téhle řady stalo, Tobě konkrétně, ne co víš z doslechu. A taky nám dej vědět, v jakém ta auta byla stavu. Jestli už taky náhodou nesloužili jen k cestě na pole a zpět a netrávila zbytek času za stodolou v kopřivách.
Nahoře jsem psal, že jsem řídil Hindustan Ambassador r.v. 1986. Když jsem v něm seděl, měl najeo asi 30 000, byl asi 3 roky starý, Volant velikostí z traktoru, místo páček směrovek drát z deštníku nebo čeho, stěrače předělaný na ruční pohon, motor na volnoběh škubal celým autem, šel snad jen na 3 válce, čtvrtej se přidával až po půlce plynu ( taky ale moh jít jen na dva a přidával se třetí , kdo to měl poznat ), brzdové destičky byly asi z osinku, protože za ty 3 dny se měnily 2 x ( uprostřed ulice ! ), celé auto táhlo do leva, takže když jsi nevisel na volantě, jezdil jsi do kruhu,....... - tomu říkám katastrofa, a jezdili tam ještě horší.

id
idna
03. června 2016, 04:28
0

ahoj,. mate zkusenosti se SAAB 9000 Turbo NG (po faceliftu) ? nebo Subaru SVX ?

reagovat
Xander_Cage
03. června 2016, 09:26
0

Jelikož jsem viděl dneska článek na idnesu o Aviích tak bych přidal i typicky modrou smrdící Avii a asi spolu s Škodou 1203 či různé kamiony - Liazky bez synchronní převodovky atd (teda kromě 20 let staré Desty to je peklo na kolech). Sice jsem žádnou osobně neřídil, ale příběhy a vzpomínky na smradlavé utýrané auta které se v kopcích nedaly předjet a všichni se za nimi museli ploužit mi stačí. Naštěstí doba je jinde a dodávky, náklaďáky i kamiony jsou 100x lepší než v minulosti a dá se s nima v pohodě jezdit. Asi jsem se vzdálil od tématu, ale i to jsou auta ne? :D

reagovat
PeterLuk
03. června 2016, 13:12
0

Ako vravieval môj otec: "Na čele každej kolóny ide Avia". :D Možno ma zato niektorí ukrižujú, ale tieto autá mi fakt trochu chýbajú, ten ich charakteristický zvuk (a dym :D).... Ale asi je dobre, že už ich na cestách nieje veľa.

M P
03. června 2016, 14:30
0

Tak to asi moc nejezdíš, protože jedna Avie teda zaručeně dokáže zkurvit den ostatním.

Nejhorší na tom je, že tyhle svině jezdí i jinde, než u nás. Jedu si po Provence s Alfou, když tu najednou za zatáčkou musím brzdit, protože se tam plouží nějaký náklaďák, asi vinaři, či co. A jede fakt pomalu, neskutečně dýmí a vypadá, že co nevidět se zastaví.
Tak jsem ho na vhodném místě předjel a ukázalo se, že to byl Saviem. Takže to možná nebyla chyba, že Avia byla tak slabá, možná se přesně drželi předlohy:D

PepaSFI
03. června 2016, 18:24
0

to přísloví je trošku jinak: "každý spěchající machr nakonec najde svoji Avii" Bohužel je to tak že ty auta byly , jako spousta jiných věcí o spoustu let pozadu. Bolševici nebyli schopni nic udělat pořádně a tak koupili licenci na v té době už trochu postarší náklaďák a další desítky let se to s nějakýma modernizacema vyrábělo. A nic jiného tady vlastně nebylo a tak s tím jezdili všichni.

cP
cPetan
03. června 2016, 20:50
0

To jako když se tady v jednom SDH chlubili, že pořídili druhou Avii. Na to jsem poznamenal, že mít 2 Avie je jako mít dvě berle, když máš zlomenou nohu, tak je to fajn, že se můžeš pohybovat, ale raději bys byl kdybys to nepotřeboval :D No od tý doby se s námi moc nebaví...

PepaSFI
04. června 2016, 09:11
0

když ono to je složitý. Ty sbory nemají na rozhazování a tak jsou rádi za každou použitelnou techniku. Moderní auto v provedení tým + technika by stálo miliony a tak se pořád provozujou tyhle relikty před mnoha lety vyřazený od profesionálů. Vedle ve vesnici to hasiči nedávno taky koupili. Dřív měli Tatru 805, která by si zasloužila udržovat jako veterán jenže v praxi, jenže v praxi nepoužitelnou. Nejisté startování, obrovská spotřeba, málokdo s tím umí dnes jezdit (nesynchronizovaná převodovka) a hlavně, dnes už se nesmí vozit lidi na korbě takže s tím nešlo jezdit na soutěže. Bohužel na veterána nebylo místo a tak to prodali a koupili starou Avii s tou hasičskou bednou. U nás jsou hasiči míň aktivní takže si na občasné soutěže vystačí s autama členů. Tyhle malé sbory budou mít s moderníma autama problém. Moderní auto totiž neumí trpělivě čekat. Ty staré krámy stačí postrčit z kopce a rozjedou se třeba po roce stání.

PeterLuk
04. června 2016, 19:38
0

Pravda, na toto som zabudol, ale u nás ju tiež nedávno hasiči kúpili (A keď tu bola hasičská súťaž, tak to bolo ako na zraze Ávií :D ). Tu to ale dokážem pochopiť, starosta a poslanci radšej kúpia nové obecné auto (A potom dostanú vyradené polciajné, na ktorom sa po dedine preváža JEDEN človek) a zbor veĽmi neriešia. V tomto prípade to dokážem pochopiť, ale ináč, pre človeka ktorý má firmu, pre podnikateľa, ale aj pre farmára sa už viac oplatí si kúpiť nejakú jazdenku alebo dodávku...

Mírus
04. června 2016, 07:57
0

Hodně se zde zmiňuje "stopětka". Otec ji měl a já si s ní užil taky dost. R.v. 1976. Měla svoje známý nedostatky, nestabilní, slabá atd... Ale, když jsme ji ke konci její dlouhé kariéry vyměnily zadní unavené tlumiče, udělali swap motoru na 120LS a hlavně dali sice mírně nelegální ale asi o 20 let modernější pneu z fabie. Hohó, zlepšení jízdy bylo více než výrazné.

reagovat
bobo23
04. června 2016, 15:04
0

Škoda 120. Neuvěřitelné auto. Člověk se na tom naučil řídit, to jo, ale ten zbytek. :-D No a hlavně 1203. Jel jsem s tím dvakrát a už nikdy více. Když jsem v odpolední špičce zablokoval hlavní křižovatku ve Zlíně, protože se auto rozhodlo přestat řadit, na to nezapomenu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem