logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Autíčkář se ptá: Je pro vás důležité “Made in…”?

Auto podle ceny, výkonu a stylu… A co jeho původ? Záleží vám na tom, odkud vaše auto přijelo?

Při výběru auta často řešíme mnoho parametrů, která jsou pro nás důležité a které ovlivňují výběr potenciálního čtyřkolového kamaráda. Samozřejmě je to v první řadě cena. To je patrné alfa omega celého výběru, podle kterého se to všechno řídí, neb hádám, že patrně jen nemnoho lidí z naší autíčkářské bubliny má k dispozici opravdu ničím neomezený měšec na nákup vozu. Když vyřešíme otázku ceny, tak už pak samozřejmě vybíráme podle dalších parametrů dle konkrétní potřeby. Sháníme rodinné auto? Pak nejspíš bude na čelních místech důležitosti velikost zavazadlového prostoru a prostorný interiér. Má to být primárně auto do města? Pak asi něco malého a hbitého. Vyžadujete na svých cestách maximální komfort a hýčkání? Tak to asi budete koukat po nějaké větší limuzíně. Do toho nám samozřejmě promlouvá i výběr pohonné jednotky. Aktuálně žijeme v takové přechodné době, možná fázi. Takže co do pohonných jednotek máme vskutku nejširší možnosti v historii. Můžeme si pořídit od malých tříválců až po velké dvanáctiválce, záleží jen na velikosti peněženky. Stejně si můžeme vybrat, jestli naše příští auto bude spalovat benzin, naftu nebo třeba plyn. Anebo raději budete nabíjet kabelem a jezdit na elektrickou energii? Když na to přijde, můžete klidně tankovat i vodík. Stále si můžete koupit klasický hatchback, kombík, sedan, SUV, crossover, kupé, kabriolet i pravověrný offroad, či třeba takovou dodávku. Možnosti jsou vskutku široké a záleží jen na vašich potřebách. Přesto je tu jeden parametr, který sice byl přítomen od počátku věku, ale v blízké budoucnosti bude dost možná nabývat na významu. A tím je samotný původ vozu – tedy to, odkud pochází, v jaké zemi vznikl, kdo ho vyrobil a jakou stopu si s sebou nese.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jasně, že to není žádná velká novinka. Znám spoustu lidí, kteří nedají dopustit na německá auta – pro ně je synonymem kvality a precizního inženýrství. Jiní zase sní svůj americký sen v burácejícím osmiválci zpoza oceánu a oceňují pocit svobody a velkorysý styl. Máme mezi sebou také spoustu milovníků francouzské avantgardy, která dokáže nabídnout originální design i netradiční technická řešení. Zapomenout nesmím ani na skalní fanoušky italského temperamentu, kteří vyhledávají emoce a vášeň za volantem, či naopak na ty, kteří oceňují chladný, funkční a bezpečnostně orientovaný přístup severských značek. Významnou skupinu tvoří i nadšenci do vozů ze země vycházejícího slunce – od sportovních ikon až po legendární spolehlivost každodenních modelů. A nelze opomenout ani stále rostoucí oblibu korejských automobilů, které si v posledních letech vybudovaly respekt díky dobrému poměru ceny, technologií a designu. Automobilový svět je dnes skutečně globální hřiště, kde si každý najde to své. Přes to všechno se však do popředí stále výrazněji dere nová automobilová velmoc – Čína. A právě její rostoucí přítomnost na evropských i světových trzích vyvolává spoustu otázek. Jak se k tomu postavit? Je čínský původ jen o předsudcích, nebo hraje zásadní roli i širší geopolitické pozadí, které není vždy úplně jednoduché ignorovat?

Já osobně musím říct, že jsem původ auta vlastně doposud nikdy zvlášť neřešil. Díky psaní do Autíčkáře jsem se dostal za volant tolika vozů ze všech možných koutů světa, že z tohoto pohledu jsem si předsudky vlastně ani nemohl vytvořit. Mám rád americké koráby, protože symbolizují jiný svět, kde auta žijí svým vlastním příběhem. Obdivuju německou snahu o dokonalost a jejich „overengineering“. Baví mě francouzský přístup ve stylu „hlavně jinak než ostatní“. Rád se kochám neopakovatelným britským stylem i italskou vášnivostí. A nesmím zapomenout ani na precizní japonská technická řešení, která dokážou ohromit svou spolehlivostí. Zkrátka, dokážu si najít něco zajímavého prakticky u každého přístupu k tvorbě auta. Ve výsledku je mi tak do značné míry jedno, odkud konkrétní model pochází – důležité je, jestli mě chytí za srdce. A proto bych si dokázal koupit auto od jakékoli značky, bez ohledu na původ. S jedinou výjimkou: tou je Čína. Neříkám, že se jim jednou nepodaří vyrobit skutečně dobré auto, to se nepochybně stane. Ale zatím jsem v žádném takovém neseděl a především – celé pozadí, v jakém čínské automobilky fungují, je pro mě osobně „red flagem“. I kdyby šlo o vůz, který by mi technicky i cenově vyhovoval, domů bych si ho prostě nepřivezl. Ano, mám nějaké čínské oblečení, byť se snažím, aby většinu mého šatníku tvořila japonská značka, vyrábějící převážně ve Vietnamu. Jistě zazní i argument spotřební elektronikou, byť si myslím, že americký telefon, vyrobeny tchajwanskou společností na čínském území je pořád něco jiného než automobilka podporovaná přímo státním aparátem. V automobilovém světě přeci jen pořád máme širší výběr než v jiných oblastech života – a tak si tento odstup zatím mohu dovolit.

A teď se obracím na vás, čtenáře. Jak to vlastně máte vy? Je pro vás původ automobilky při výběru nového vozu zásadní faktor, který může rozhodnout mezi jednotlivými kandidáty? Nebo se naopak soustředíte čistě na konkrétní model, jeho schopnosti, techniku, design a cenu – a otázku původu necháváte zcela stranou? Dokázali byste si bez obav koupit i čínské auto, pokud by splnilo vaše požadavky a nabídlo výhodnou cenu? Anebo pro vás tento aspekt představuje určitou hranici, přes kterou prostě nejdete? Zajímá mě, zda při pohledu na auto vidíte především značku a její zázemí, nebo jestli je pro vás rozhodující to, co dostanete přímo před sebe na čtyřech kolech. Jak se na tuto problematiku díváte vy? Dejte vědět do komentářů – diskuze je jen vaše!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

9 reagovat
rivka
4. 10. 2025, 07:18

Samozřejmě že si čínské auto nikdy nekoupím, tady "není vo čem". A jeho (případně výrazně nižší) cena v tom nehraje žádnou roli.

-5
Maui
7. 10. 2025, 20:02

USSaovce, jak jinak 😆,stejně jako tvoji věrní "lajkovači" (čti patolízalové). Čína vede, smiř se s tím! Moje budoucí auto bude BYD nebo Xiaomi.

4 reagovat
afro-r1
4. 10. 2025, 13:15

Asi by bylo dobre definovat, ktery faktor rozhoduje o puvodu automobilu. Auto s evropskou nalepkou vyvinute a vyrobene v Asii? Auto s asijskou nalepkou vyvinute a vyrobene v Evrope? Evropska automobilka v ramci asijskeho koncernu? Nebo evropsky koncern s vetsinovym americkym vlastnikem? Je Avenger americka svoboda nebo francouzska technika nebo snad italsky sarm? Je Junior polska preciznost a nebo italska hravost? Ceska i30? Nebo snad korejska? Co KTM Duke 390 z firmy s Indickym vlastnikem, s Rakouskou nalepkou vyrabeny v Indii, vyvinuty externimi firmami po celem svete pod rakouskym vedenim? Je MV Agusta italska nebo ruska nebo rakouska?

2
rock
4. 10. 2025, 13:55

Avenger není ani americká svoboda ani francouzská technika ani italský šarm. Avenger je ve skutečnosti holandská šetrnost, Stellantis má sídlo v Hoofddorpu v Nizozemsku.

1 reagovat
Skipper
4. 10. 2025, 13:16

Když se nad tím zamyslím, tak pro mně původ auta nehraje roli. Aktuálně máme dva Anglány, Němce, Američana a spousty Italů. A každé má něco do sebe. Můj úchylný sen je Genesis G90. U dnešnich Francouzů mě mrzí, že ztratili svou osobitost, kterou se snaží nahnat dizajnovýma kudrlinkama. No a donedávna bych řekl - Číňan nikdy! Ale po několika dnech s Dongfengem Youtour (zde se s redakci vůbec neshodnu), bych si jej dovedl v garáži v pohodě představit.
-
Komentář upraven 4. 10. 2025, 13:17:19

2 reagovat
HeavySmoker
4. 10. 2025, 13:39

Je mi to jedno. Len to nesmie prísť z Číny (Volvo, MG...) alebo dividenda odísť do Číny (Volvo, Lotus, Pirelli, Mercedes, Aston Martin...).

-6
Maui
7. 10. 2025, 20:04

Další uSSaovce 😆

4 reagovat
PepaSFI
4. 10. 2025, 17:21

Kdysi dávno, když nejlepším autem na světě byla Octavia TDI, tenkrát možná ještě s rotační pumpou, co při ubrání plynu přibývala nafta v nádrži a saze patřily ke znamení doby, jeden mudrc vehementně tvrdil, že by si nikdy nekoupil francouzský nebo italský auto. Protože stroj ze země kde se tři hodiny obědvá... to fakt ne. To taková škodovka... ze země kde se všecko ošidí a profláká...

3 reagovat
bitner
4. 10. 2025, 20:30

Zatím se da čína ignorovat v pohodě. Je to bud krám, nebo je to drahé, případně kombinace obojího.

-6
Maui
7. 10. 2025, 20:04

Říkali 😆. To ti řekli Amíci osobně?

1
ransom
8. 10. 2025, 06:52

Moje zkušenost s projížděním čínských aut mu dává za pravdu. Dobrá jsou drahá, levná vždy nějakou nedotažeností (klimatizace, ergonomie) zabitá.

3 reagovat
ransom
5. 10. 2025, 21:40

Marně přemýšlím, odkud že můj pocuk vlastně pochází. Koncern sídlí v Holandsku. Platformu vyvinuli Indové, motor Francouzi, Italové myslím převodovku a baterku, Němci dodali interiér a podvozek, na vývoji se nakonec podíleli aj Slováci a na Slovensku ho vyrobili.
Čína mě neuráží, ale nenabídla nic co by se mi za stejné prachy líbilo. Je snadné na ni žehrat. Ale techniku do začátku dostala od nás na zlatém podnose, a teď už žene vývoj dopředu sama.
Nikdy bych si nekoupil auto ruské. Z principu.

-5
Maui
7. 10. 2025, 20:05

A můžeme vědět, v jakého principu?

3
ransom
8. 10. 2025, 06:49

Klidně. Ptej se.

1 reagovat
Habakukk
6. 10. 2025, 07:09

Vždy jsme měl rád Fiat, pro svoji slavnou historii a lidová vozidla která byla prostě svébytná. Problém pro mě nastal ve chvíli kdy se Fiaty osazují koncernovými motory 1,2 a 1,5 které se Fiatem nemají nic společného. Příští auto prostě vyberu bez preference značky, ale z Evropy.

1 reagovat
Jimi
6. 10. 2025, 08:18

Osvobodil jsem se od koncernu a německých věhlasných značek a je klid. Spíš hledám odpověď na principiální rozdíly mezi klasickým autem z Evropy/Ameriky/Japonska jezdící na benzin a tlačenou bateriovou Čínskou produkcí, kde pokud nemám doma čínské soláry, tak dobíjím ze zdrojů, které používají buď české/australské uhlí, plyn a uran, převážně však víme odkud... To je ta slibovaná orientace na západ.

0 reagovat
StreetPro
6. 10. 2025, 09:17

ze mne stačí zapnout titulky vpravo dole a chvíli používat hlavu...

6 reagovat
rock
6. 10. 2025, 11:25

Absolutní STOP pro mne vždycky bylo, je a zřejmě i bude auto z Ruska / Sovětského svazu.

-4 reagovat
st.paul
6. 10. 2025, 14:39

Pri kúpe auta, obzvlášť drahého, zohráva pre veľa ľudí úlohu aj určitý spoločenský status majiteľa. V tomto smere by som asi do Čínskej/Americkej značky nešiel, nie z dôvodu kvality/nekvality, ale skôr k postoju, podpore EU priemyslu z ktorého profitujeme. Schválne som spomenul aj USA značky, pretože ak mám použiť trošku politickú optiku, je mi proti srsti rovnako DongFeng aj Cadillac. Politika oboch materských krajín je voči EU vrcholne odporná. Ak sa máme baviť o jednoduchom aute na každodennú jazdu do práce, situácia sa mení. Povedzme si otvorene, 90% spotrebnej elektroniky, el.kolobežiek atď.je vyrobená v Číne, takže nejaká póza odporu k elektrickým autám z Číny, ktoré produkciu EU predbehli o parník, je tak trošku trápna a detinská. Autor článku tvrdí, že v kvalitnom Čínskom aute ešte nesedel. Stačí trošku otvoriť oči a prijať tvrdú realitu. Nech sa páči, skúste si napr. BYD Sealion 7 a porovnať ho napr. so Škodou Enyaq a získate jasný argument, prečo predaje Čínskych značiek rastú o desiatky percent, z dôvodu ceny to určite nie je. A posledná poznámka. Ak má pri kúpe auta zohrávať úlohu aj etický a morálny postoj, vyjadrený slobodou/neslobodou materských krajín, pýtam sa....je v poriadku kúpa napr. Jaguaru, alebo Land Roveru, ak v Anglicku veľa ľudí sedí v base len za to, že sa na sociálnych sieťach kriticky vyjadrili napr. k migrantom? Ak v tomto niekto nevidí problém, nerozumiem, prečo vidí problém v Číne, alebo Rusku. Nech si každý odpovie sám.

-2
Bono_
7. 10. 2025, 07:49

Ale tady se řeší auta, ne spotřebiče.
Že žlutý udělej hezčí ocingrlátkovanějš spotřebič než je škoda bateriaq je mi jedno, po spotřebičích nekoukam.
Ale kvalitně vyrobený číňanský AUTO jsem fakt ještě neviděl.🤷‍♂️

Ad. EU a postoje ostatních k nim.....kdyby EU nebyla taková vypatlaná arogantní kráva, asi by s ní, jako s vypatlanou arogantní krávou nejednali.🙂👍 Ale asi se cítíš být Evropanem💪, nedejbože občanem EU🤌, tak to možná vidíš jinak...

-1
st.paul
7. 10. 2025, 11:08

Asi sme sa tak trošku nepochopili, alebo si môj komentár nečítal celý. Necítim sa byť Európanom a už vôbec nie je nejakým fiktívnym občanom krachujúcej EU. Som Slovákom žijúcim v Európe, či už v EU, alebo bez. Áno, vedenie EU sa chová ako "arogantná vypatlaná kráva" a to z jedného dôvodu. V parlamente EU hlasujú ľudia, ktorých sme tam navolili my, je to aj naša zodpovednosť, respektíve nezodpovednosť. O tom, že celý tento eko hadr administratívny bordel vedie gynekologička, ani nehovorím.

0
Bono_
7. 10. 2025, 12:08

No, může být... Jsem rád že máš taky střízlivej pohled na EU. 😁
S tim kdo tam o čem rozhoduje a co vymejšlí neni zase tak "demokraticky" čistý, jak se rádo tvrdí. Poslední volby to významně naznačily - respektive to co po nich následovalo.
Kdyby se tady lidi tak strašně nedrželi minulosti a vyšlapaných cestiček co dávno vedou jinam než dřív, a místo toho byli schopný koukat i do budoucnosti, dalo se spoustě věcí předejít. (viz. "Klaus st. tady v 90kách všechno posral, takže nebudu poslouchat co řiká teď" - no a EU docela prokouknul, a včas)

Ale nic to nemění na tom, že kvalitní auto z PRCu jsem ještě neviděl. Baterky a elektro-světýlko-číčoviny efekt možná na někoho udělají, mechanika teda moc (vůbec) ne...🤷‍♂️ AZNP by byl vedle většiny jejich produkce prémiovej výrobce (mechanicky - nebavim se o světýlkách v interiéru). A to se sem dostávají jen ty nejlepší kusy.

-4 reagovat
Maui
7. 10. 2025, 20:10

Čína vede a to už se nezmění, ať si zdejší uSSaovce (jíž je i sám autor) říkají co chtějí, ale je to tak. A proto bude mé další auto právě 🇨🇳!

0
ransom
8. 10. 2025, 06:53

Správné rozhodnutí, hloupá prezentace. Předvádíš se jako hysterický puboš.

3
Bono_
9. 10. 2025, 07:10

Konečně sem taky dorazily komenty dogmatických esesáčků - co sice neví proč, ale zapřísáhle na něčem trvají, a opovažte se mít jinej názor, lůzo☝️ - kvalitou odpovídající komentům na novikách. Díky Maui.

Jen mě vždycky zajímalo, proč když se naučí dvě slova, který pořád opakujou, tam minimálně v jednom udělají pokaždý chybu a píšou dvě es....to to jako zmáčknou dvakrát ze vzteku?? A je mi jedno z jaký strany ten lobotom je, zajímá mě proč to dělají?🤷‍♂️ Píše US a jak zmáčkne to S tak mu naběhne Sviňáci......nebo ruS - a zase mu naběhne Sviňáci...🤔

To je pro mě jedna ze záhad internetu....člověk by čekal že s přístupem k informacím bude všem o trošku líp, a nakonec je to převážně přehlídka debilů.😒 To je tak, když se díky internetu pro všechny zjistilo, že internet neni pro každýho....dřív se za některý lidi styděli jen doma.🤭

2
jenda200
9. 10. 2025, 17:37

To Maui: Udelal sis registraci aby ses tady mohl vyblinkat ze svého p******o života...? Ruskij vojenyj korabl, idi na chuj!

1 reagovat
Luke
7. 10. 2025, 23:29

Jako dítěti se mi líbila především švédská auta – Saab 900 Turbo jsem považoval za nejlepší auto na světě. A kterýkoliv kombík od Volva jsem měl hned na druhém místě.

Mým prvním autem pak byla Alfa, kdy kritériem pořízení byla pojízdnost, alespoň dva airbagy a cena – auto za dvě výplaty. Alfa se ovšem ukázala jako neskutečný držák, sloužila mi 12 let, a to pouze se základním servisem (oleje, brzdy, rozvody…). Přitom jsem byl šestý majitel. A jak skvěle jezdila!

Nyní jezdím již třetí Alfou, po dvou ojetinách je to mé první auto skoro od novoty. Jízdně je naprosto skvělá a po prvních čtyřech letech dle očekávání zcela bez závady.

V Alfě jsem se vždy cítil dobře, ale nikdy jsem z ní neměl pocit luxusu. K Alfě jsem nedávno pořídil Mercedes. Už když se díváte na obrázky v katalogu, máte pocit skutečně prémiového auta.

Pak jsem do Mercedesu nastoupil – a nastala srážka s realitou. Uvnitř to smrdí, sedadla jsou z koženky (v Alfě je kvalitní voňavá kůže), ani po půl roce to nevyčuchlo. MB má teď najeto jen málo přes deset tisíc a už mu lupou všechny dveře (ačkoliv zadní skoro nepoužívám), okénko řidiče při stahování neskutečně vrže, dveře spolujezdce už mají ucpané odtoky a při každém dešti se naplní vodou, při zavírání je nutné s dveřmi třísknout (v Alfě stačí lehoulince zaklapnout, i při zkřížení náprav). Interiér v MB vrže, protože se celé auto kroutí (Alfa je příkladně tuhá), palubní počítač MB se občas sekne a je nutné vypnout auto (v Alfě se mi to nikdy nestalo). Tento nový MB je tedy krám a najednou vnímám Alfu jako to skutečně výjimečné a prémiové auto a na každou jízdu se těším, MB používám na přesuny za prací a z Alfy se stala víkendovka. Zmínit musím ještě nepředvídatelně (ne)fungující asistenční systémy v MB a naopak velmi přívětivé a spolehlivé v Alfě.

S německým autem už jsem měl krátkou zkušenost dříve, rok jsem jezdil služebním „bramborákem“. Tu přezdívku si zasloužil, nebyl to sice takový šunt jako MB, ale v interiéru bylo šetření velmi znát.

Moje ponaučení tedy je, že zažité stereotypy o německé preciznosti a italské nekvalitě jsou mimo realitu a příliš generalizující. Klidně se tedy v budoucnu poohlédnu po Američanech, Japoncích, Korejcích. Italské auto mám nyní díky jeho precizní technice a vysoké kvalitě. Po čínském autě netoužím, ale až budou lepší než evropská auta, půjdou předsudky stranou. Jakmile k tomu dojde, z Evropy stejně spousta „místních“ značek zmizí.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte