načítám data...

10 Toyot, které psaly historii

Pod názvem Toyota se většině lidí automaticky vybaví nesmrtelný a vysoce spolehlivý, avšak také docela nudný dopravní prostředek. Jak si však ukážeme v dnešním výletu po bohaté historii této automobilky, bylo by toto zobecnění velmi nespravedlivé.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Toyota je již řadu let jedním z největších automobilových koncernů, který se každoročně pere o pozici absolutního světového lídra v počtu vyrobených automobilů. Historie značky sahá až do roku 1933, kdy byla založena automobilová odnož společnosti zabývající se zejména výrobou tkalcovských stavů. První model AA pak vyjel z továrny až v roce 1936. Samostatná Toyota Motor Corporation (dnes Toyota Motor Company) se odštěpila v roce 1955 a pak už pokračoval prudký rozmach až do podoby dnešního nadnárodního gigantu sdružujícího mnoho značek. V následujícím povídání záměrně vynecháme Lexus (do jehož historie zabrousíme někdy jindy) a jiné značkové odnože Toyoty, protože desítku aut už jsme měli problém vyselektovat pouze z portfolia Toyoty. Ale teď už pojďme k historicky njevýznamnějším Toyotám podle Autíčkáře.

Toyota Corona T40

Naše putování nemůžeme začít ničím jiným, než třetí generací relativně obyčejného sedanu střední třídy, jež se světu představil v roce 1964. Pro Toyotu model Corona představoval velký milník. Právě díky Coroně totiž zaťala drápky na exportních trzích a podařilo se ji uchytit jak ve Spojených státech, tak v Evropě. Mnozí z vás jistě ví, že Corona se dostala také do bývalé ČSSR v rámci barterové výměny. A tak zatímco Japonci mohli obdivovat zemědělské schopnosti traktorů Zetor, čtyři stovky československých šťastlivců z řad ministerských úředníků, taxikářů, a movitých prominentních zákazníků (vzpomeňme třeba Jiřího Grossmanna) mohlo užívati japonského konkurenta Fiatu 124 s patnáctistovkou OHV o výkonu 72 koní. Corona nebyla žádný zázrak techniky (vpředu měla jednoduché lichoběžníkové závěsy a vzadu listová pera) a svým designem a prostorností zcela zapadala mezi tehdejší evropskou konfekci. Tajemství jejího úspěchu ale není těžké uhádnout. Corona prošlapala cestu svým následníkům díky výbornému dílenskému zpracování a vysoké spolehlivosti. Legendy praví, že náhradní díly na Corony importované v “obvyklém” množství dlouhou dobu ležely v Mototechně nevyužité.

Toyota 2000GT

2000 GT je Toyota mnoha nej. Zajisté to je nejdražší Toyota, kterou si dnes můžete koupit. Pro mnohé to je nejkrásnější Toyota všech dob a pro jiné zase nejlepší japonský sporťák 60. let. Faktem je, že v roce 1967 působila 2000 GT jako zjevení. Japonský poválečný automobilový průmysl tehdy produkoval podobné věci, jaké k nám dováželi v 90. letech Korejci. Praktické, účelné, ale k uzoufání nudné, bez nápadu, emocí, přitažlivosti o nějaké technické pokrokovosti ani nemluvě. A pak se z ničeho nic vynořilo něco, co vypadalo jako japonský E-type. Řadový dvouvačkový šestiválec pod kapotou měl sice jen 2 litry, ale 150 koní bylo na tehdejší poměry slušné stádo. Stačilo to na stovku za 8,6 s a maximální rychlost přes 215 km/h. Za 3 roky se vyrobilo pouhých 337 kusů – také proto je nyní 2000 GT tak neskutečně drahá – i to však stačilo, aby si svět řekl “A sakra, kluci šikmoocí to myslí vážně”. Nekončící kapota a ty správné gétéčkové tvary 60. let katapultovaly tuhle Toyotu až na stříbrné plátno, kde v ní Sean Connery co by James Bond unikal před zloduchy ve filmu Žiješ jenom dvakrát. Ačkoli vypadá 2000 GT na fotkách impozantně, je ve skutečnosti velmi subtilní – a právě kvůli veskrze japonské velikosti karoserie a evropskému vzrůstu Conneryho vznikla nejvíce ceněná otevřená varianta. Japonci museli jednoduše uříznout střechu, aby se Sean vůbec dvonitř vlezl.

Toyota Century

“Perfektní od samého začátku” praví vtip o žigulíku vyráběném desítky let beze změn. To samé by se však dalo říct i o Toyotě Century, samozřejmě bez přítomnosti sarkasmu. Century se vyrábí již od roku 1967 a přestože v roce 1997 prý došlo k obměně a začla se vyrábět druhá generace této limuzíny, na karoserii byste mohli hrát hru najdi pět rozdílů. Century má pro Toyotu prach mizerný ekonomický význam a kdo ví, zda na ni vůbec vydělává. Význam pro image a status automobilky je však obrovský. Tenhle pojízdný konzervatismus z dálného východu je totiž vyráběn v omezených počtech a dostanou se k němu pouze členové japonské císařské rodiny, vládní prominenti, významní kapitáni průmyslu, bossové Yakuzy, či vybraní japonští charge d’affairs. Filozofie vlajkové lodi je jasná – poskytovat maximální komfort a udělat z Lexuse řady LS trapnou králíkárnu. Což jistě uznáte, je dosti velká výzva. Vybraní pohlaváři si tak v Century mohou užívat pětilitrovou V12 s “dostatečným výkonem”, kterou v žádném jiném autě nenajdete. VIP zadky na zadních sedadlech si mohou dopřát masáž systémem s magickými prstíky vyvinutými speciálně pro Century a VIP nohy pro změnu mohou odložit svou tíhu na lenošku, která vznikne sklopením části opěradla předního sedadla. Samozřejmostí je vzduchový podvozek sky-hook a elektrické dovírání všech odklápěcích věcí na autě – chápejte, na rušivé křápání dveří zavíraných rukou nikdo není zvědavý. Toliko k Toyotě, kterou pravděpodobně nikdy neuzříte, ale která firemní pověsti dodává skutečně mnoho.

Toyota Corolla

Asi vám všem bylo jasné, že tento model se zde musí objevit. Corolla se stala nejen stěžejním modelem celé automobilky, ale zároveň je asi tím nejlepším synonymem pro japonskou robustnost a spolehlivost. A také univerzálním receptem pro všechny, kteří chtějí nenáročného dříče každodenního života. Právě díky těmto vlastnostem za pár měsíců oslaví celosvětově oblíbený model 50 let od svého vzniku. Co víc, v roce 1997 Corolla přeskočila VW Brouk a stala se nejprodávanějším autem všech dob – tedy spíše nejprodávanějším obchodním názvem v automobilové branži, protože sportovní kupé Levin a dnešní usedlý sedan se rozhodně nedají považovaz za “jedno auto”. Nicméně v září 2013 vyprodukovala Toyota Corollu s pořadovým číslem 40.000.000 a nezdá se, že by chtěla končit – laťka se posouvá stále výš a výš. O to podivnější bylo, když se Toyota v roce 2006 rozhodla v Evropě slavné jméno (téměř) pohřbít a nahradit jej názvem Auris. Chtěla učinit předěl a prodávat Auris jako nový, revoluční model, který překročí skromnou utlitárnost Corolly. Ve skutečnosti se Auris stěží dokázal odpoutat z šedého průměru třídy a dosavadní spolehlivost Corolly narušil problémovými diesely i kvalitou zpracování. Závěrem se pak sluší zmínit, že Corolla není jen praktická škatule pro přepravu osob, které auta vlastně moc nezajímají, ale také sportovní modla. Tedy alespoň její starší varianty Levin a Sprinter Trueno. Díky jistému panu Tsuchiyovi a jistému kreslenému seriálu se status symbolem všech touge nadšenců stala Corolla AE86 paté generace, její babičky si s ní však v ničem nezadají.

 

Toyota Hilux

Na našem seznamu samozřejmě nemůže chybět ani auto, které doporučuje 9 z 10 teroristů a které s trochou nadsázky nelze zničit žádným známým způsobem. Jestli někdy nastane apokalypsa, můžete si být jisti, že Toyoty Hilux budou dále vesele jezdit a přeživší zombíci je budou dále vesele opravovat pomocí klacků a kamení. Hilux může být vším, od schopného tereňáků, přes užitkového sluhu farmářů a rančerů, až po lehký kulometný vůz nejrůznějších militantncíh, separastických či teroristických organizací. Top Gear dokázal, že Hi-lux nelze znehybnit nárazem do stromu, požárem, utopením, ani pádem z odstřelené výškové budovy a právě pro jeho extrémní odonost obvinili Američané Toyotu z podpory terorismu. A ke všemu se stal Hilux prvním autem, které překonalo severní pól. Stavíte-li si kryt pro atomovou válku a udržujete-li si materiální a potravinové zásoby, pak je pick-up od Toyoty nezbytnou položkou ve vašem seznamu.

Toyota Yaris

Od epických hrdínů na chvíli zpět mezi prostý pracující lid. Evropa miluje malá auta a Evropa vždy věděla, že čtyřkolové prcky umí nejlépe navrhnout v Itálii a Francii. Japonci se v segmentu B nikdy nedokázali výraznějí prosadit. Až do přelomu tisíciletí, kdy se na trhu objevil roztomilý Yaris. Jeho předchůdce Starlet (stejně jako ostatní japonská mini) sice nabízel poctivou japonskou kvalitu, ale jeho karoserie byla chladná a účelná. To je vlastnost, na které se dá možná stavět ve vyšších segmentech, ale od automobilových hobitů lidé čekají také podstatnou dávku hravosti a rozpustilosti a s tou přišel právě až Yaris. Design útočící hlavně na naše krásnější polovičky doplnil skvělým litrovým čtyřválcem s proměnným časováním ventilů, nečekanou prostorností, lehkou ovladatelností ve městě a praktickou posuvnou zadní lavicí. Po Starletu podědil jen vysokou spolehlivost. Dnes máme na trhu již třetí generaci Yarisu, který je jako jediný zástupce Japonska pevně usazen v první desítce nejprodávanějšího evropského segmentu.

Toyota Celica

Další slavné jméno z toyotího klanu patří dvoudvéřovým sportovním kupátkům s agilním podvozkem, které spatřily světlo světa v sedmi generacích a jejichž celková produkce přesáhla čtyři miliony kusů, čímž se staly nejen nejúspěšnějším sportovním autem Toyoty, ale patří mezi nejúspěšnější sportovní kupé vůbec. První generace je dnes ceněným a žádaným klasikem, jež v 70. letech slavil úspěchy zejména za mořem. Celica měla vizáž musclecaru, byla však menší a její čtyřválce poskytovaly stejnou dynamiku jako velké V6 a V8 amerických konkurentů uškrcené ropnou krizí, avšak při mnohem nižší spotřebě. V zatáčkách pak byla se svým nezávislým zavěšením na úplně jiné úrovni, než Mustangy a Firebirdy. Vrcholem byla varianta 18R se 145 koni, po které se mohou fandové japonských klasik utlouct. První generace Celicy se prodalo přes milion kusů, na což už žádná další Celica nedokázala navázat. Druhá a třetí generace rozměrově narostla a stala se základem pro později samostatný model Supra. U čtvrté generace Toyota opustila klasickou koncepci a díky kompaktnějším rozměrům a živým čtyřválcům začala bodovat i v Evropě. Nejznámější generací však pro nás bezesporu je ta pátá, krásná, s elegantní kulatou karoserií a trochu smutným pohledem vyklápěcích očiček. Přestože se v Evropě prodávala pouhá čtyři léta, stala se zde tou nejúspěšnějí Celicou a vrcholná varianta GT-Four s přeplňovaným dvoulitrem 3S-GTE a pohonem všech kol byla plakátovým snem mnohých kluků. Její rally verze skupiny A oděná do bílo-červeno-zelených barev Castrolu a řízená šíleným Carlosem Sainzem je pak dodnes jedním z nejúchvatnějších rally speciálů.

Toyota RAV4

Malá lifestylová SUV a crossovery jsou dnes prudce rostoucím segmentem a není velké automobilové značky, která by si nechtěla ukousnout svoji porci ze stále kynoucí buchty. Jedním z aut, které v 90. letech stály u zrodu tohoto segmentu, byla i Toyota RAV4. Před dvaceti lety byla myšlenka něčeho, co by se dalo popsat jako městský off-road, jednoduše bláznivá. Pokud jste chtěli vyšší světlou výšku a pohon všech kol, museli jste zvolit klasický terénní automobil. Kombinovat vyšší stavbu auta tvářícího se jako tereňák a nedisponujícího jeho schopnostmi se naopak považovalo za neopodstatněnou sabotáž jízdních vlastností. Přesně tohle si myslela i část představenstva Toyoty a nechybělo mnoho, aby projekt RAV4 nikdy nevyjel z továrny. Jenže hlavní konstruktér Masakatsu Nonaka nakonec vedení přesvědčil, že auto dosud neexistujícího segmentu bude hit a kupodivu se nemýlil. Vesele tvarované kompaktní SUV cílilo na mladé aktivní lidi a ti byli ze stylového praktického auta schopného překonávat lehký terén doslova nadšení. Stačila k tomu jediná benzínová motorizace, možnost volby mezi tří a pětidvéřovou karoserií a pohonem dvou či všech kol. Ravka strhla lavinu, jejíž následky dnes potkáváme na každém kroku.

Toyota Land Cruiser

Co nezvládne RAV4, zajistí Land Cruiser. Toyota dala svému hlavnímu off-roadu velmi sebevědomý, ale jak se po desetiletích ukázalo, také zcela příznačný název – Land Cruiser znamená pozemní křížník. Na prstech jedné ruky byste spočítali konkurenty, kteří se mohou Land Cruiseru postavit, pakliže se rozhodnete objevovat neprobádané končiny světa a netrpět přitom v jakési archaické konstrukci. A pravděpodobně byste nenašli žádného, který bude spolehlivější. Land Cruiser umí relativně rychle a velmi komfortně cestovat po zpevněných cestách, v terénu předvede ty nejlepší off-roadové geny mechanické čtyřkolky se závěrkami diferenciálů a redukcí a během toho všeho vás bude hýčkat velmi prostorným, vzdušným a bohatě vybaveným interiérem. Třešničkou na dortu jsou plnotučné osmiválce pod kapotou.

Toyota Supra Mk.IV

Široká veřejnost možná objevila kouzlo Supry až když Paul Walker proháněl značně opticky zprase.. ehm upravený exemplář v prvním díle Fast&Furious, pro nadšence performance scény však bylo tohle velké kupé bájným jednorožcem snad od prvních okamžiků, kdy se v roce 1993 představilo veřejnosti. Dobový tisk tehdy psal, že Toyota nabízí lepší auto, než je Porsche 911 Turbo a Aston Martin DB7, za sotva polovinu ceny. Řadový šestiválec 2JZ se sice nabízel i v přirozeně plněné verzi, to pravé terno však samozřejmě byla jednotka s dvěma turby, která sériovou hodnotou výkonu 320 koní jaksi o 40 koní porušila oficiální japonský strop a samozřejmě nabízela nekonečný potenciál všem ladičům. Zadní kola měla i přes pomoc samosvorného diferenciálu spoustu práce, aby nepřišla o své gumové obruče už v sériovém setupu, jenže to byl jen start. 400 koní se dalo vykouzlit skoro zadarmo a pro dosažení pětistovky majitel pomalu ani nemusel otočit stránku v katalogu HKS. Monstra s čtyřcifernou hodnotou výkonu jsou spíše pravidlem než výjimkou. Supra se sice vyráběla až do roku 2002, v tuzemských končinách je ale počet levostraných Super twinturbo nepřímo úměrný počtu poblázněných petrolheadů, kteří by jí chtěli někdy vlastnit. Mimochodem, víte, že vlákna koberečků byla v Supře dutá, aby snížila hmotnost? 

+1 Toyota Prius

Prius je takový obecný nepřítel motoristického nadšence. Upřímně si myslím, že to kvůli němu minimálně v jednom komentáři schytám. A když napíšu, že kvůli Priusu se do (rozšířené) desítky nedostala MR2, asi to schytám ještě více. Jenže Prius je velmi významné auto, bez kterého by tahle sestava kulhala. Můžete nesnášet hybridy, nesnášet ekologii, šlapat po kytičkách a topit tuleně, to je však vše, co můžete proti fenomenálnímu úspěchu téhle napůl elektrické Toyoty dělat. První generace byla ještě rozkoukávací, ta druhá však už na trh vletěla v plné síle a Toyota demonstrovala vůdčí pozici na poli ekologických hybridních automobilů. Prius se stal synonymem pro ekologickou dopravu, lidé pomocí Priusu vyjadřovali svůj šetrný vztah k životnímu prostředí a hybridní Toyota se také stala nejokopávanějším otloukánkem ve všech nadšeneckých diskuzích, vtipech a meme obrázcích. To vše svědčí o tom, jak silnou a jedinečnou pozici si Prius vybudoval a jak konkurence musí složitě dohánět náskok, jež si Toyota od roku 1999 vytvořila. A navzdory všem prognózám o složitosti hybridní konstrukce a životnosti baterií Prius na poměry Toyoty opět nepřekvapil a je mimořádně spolehlivým vozidlem.

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Su
Subaru4ever
12. února 2016, 08:48
0

Parádní a nadmíru kvalitně napsaný článek! Celou dobu jsem čekal, kdy ten Prius přijde, protože to je právě to auto, které už přes 15 let spolu-definuje Toyotu. Takže tam zaručeně má své místo. MR2 a GT-86 by se tam sice líbily každému, ale ruku na srdce - je to vážně to nejdůležitější pro Toyotu? Když už, tak mi tam chybí Crown, nezpochybnitelná bohyně Japonských sedanů.

reagovat
Vavris Vavrisovic
12. února 2016, 09:06
0

Musím říct, že u Toyoty jsem možná měl překročit normu a rozšířit článek na víc, než 10 aut. Toyota má těch zajímavých či zásadních modelů vážně spoustu. GT86 i MR2 by šly jednoduše obhájit. Stejně jako Camry, Tundra a už vůbec nemluvím o Lexusech :-)

Pa
Pavo.B.
20. března 2016, 17:51
0

No camry chybí dost, víte snad o nějakém americkém filmu kde není vidět alespoň jedna? :D Nebo jako taxík na blízkém východě a snad nejprodávanější sedan všech dob.

piwel
12. února 2016, 09:07
0

Myslím že líp to vybrat nešlo, možná jen bych prohodil Prius za Supru (pro petrolheady je samozřejmě důležitější Supra než ten fujfuj eco škopek) ale z obecného hlediska a hlavně hlediska automobilky bude Prius určitě důležitější. MR2 jsi podle mě zcela správně vyřadil, nikdy nedosáhla takového ohlasu jako Supra nebo Celica a z marketingového hlediska se "lidovým" modelům (Corolla, Yaris...) rovnat taky nemůže. Imagemaker, tak jako Century, to taky není. Za mě teda kvalitně vybraná TOP10+1.

reagovat
JayK91
12. února 2016, 12:48
0

Ehm neproháněl Supru náhodou Paul Walker? (a v 7. díle byla zase poměrně neznásilněná verze)

reagovat
JayK91
12. února 2016, 12:58
0

ale jinak pochvala za super článek :-) ;-)

Vavris Vavrisovic
12. února 2016, 13:02
0

No jo, já dohromady neviděl ani jeden díl, takže v tom mám trochu hokej :) Díky za upozronění

Ni
Nickson
12. února 2016, 15:15
0

Článek mi udělal velkou radost! Díky!
O Toyotě by se dalo psát sakra dlouho a sakra obsáhle...
Třeba skladba jejích značek (Lexus, Scion, Daihatsu, Dino) nebo podíl v jiných značkách (Subaru, Yamaha) či spolupráce s konkurencí (PSA, BMW, Lotus).
Nebo historie jejího vedení, nástup Aikido Toyody do čela a co z toho vzniklo (LF-A, GT86, LMP1).
A pak pár takových střípků, jako je ekonomická situace firmy (trvalý zisk, údajně firma s nevětší zásobou cash na světě).
Mimochodem úspěch Lexusu na americkém trhu je fenomén, který inspiroval další (Accura, Infinity, Genesis).
Za úspěchem Hyundaie je cílené uznávání stejných hodnot a postupů jako v Toyotě v sedmdesátých letech...

reagovat
Ni
Nickson
12. února 2016, 15:19
0

A když tak přemýšlím nad těmi deseti vybrnými modely - čtyři z nich jsem měl nebo mám, plus Tercel a MR2 :-))))
Corolly jsem měl tři...

reagovat
Be
Beaver
17. února 2016, 18:16
0

Hmmmm, Nickson... černá Mk2? :)

Ge
Gege
30. září 2016, 11:08
0

Když jsem kratce navštívil Japonsko, tak jsem bohužel většinu zmíněných nepotkal v ulicích ani na silnicích, jen na srazech nebo v muzeu, ale Century jsem vídal v Tokyo několikrát denně. Je to majestátní auto. Nemá na kapotě znak Toyoty stejně jako spousta jiných modelových řad v Japonsku, nejdřív jsem vůbec netušil, co to je. Jeden Japonec mi vysvětlil, že kromě císařské rodiny v Century jezdí jen pohlaváři a vysoko postavení členi Yakuzy. Kdo nemá Century, jezdí S-class, chudší se spokojí s Lexusem. Jinak, díky za článek, hezky jsem si zavzpomínal :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem