reklama
načítám data...

Výbava auta - co opravdu využívám a co ne?

09. února 2018, 09:22 27 komentářů Starman

Moje zkušenosti a co si myslím o standardní výbavě nových aut.

Pavel Slezák: Výbava auta - co opravdu využívám a co ne?

Zkolila mě chřipka, tak jsem se rozhodl, že i já přispěju něco málo do blogů. Přidám sem své zkušenosti s výbavou nového auta. Musím podotknout, že před koupí nového auta jsem jezdil ve starší Fabii z roku 2003, která měla jen základní výbavu. Takže jsem se u nového auta těšil kromě jiného i na lepší výbavu. Ale pojďme k věci.

Nové auto jsem si koupil před necelým půl rokem, takže už se ukázalo, co v něm potřebuji a co ne. Někde jsem četl, že co nezačne řidič používat do 3 měsíců od nákupu auta, to už nezačne používat nikdy. A opravdu, když jsem se zamyslel nad tím, co vlastně aktivně využívám, co jen občas a co vlastně vůbec, byl jsem překvapený.

Běžne používám základní věci, jako jsou klimatizace, elektrické ovládání oken, rádio, multifunkční volant, tempomat, palubní počítač a navigace. Vlastně ještě v zimě vyhřívané sedačky. To je luxus, za který jsem rád.

Je tady však spousta věcí, o kterých jsem si myslel, že budu používat, ale nějak se to jaksi nestalo :-) Když jsem studoval jakou výbavu tedy moje nové auto má, těšil jsem se na následující, ale vlastně to nakonec využívám jen minimálně (a začíná mi to připadat trochu jako zbytečnosti):

reklama

  • hlasové ovládání – vyzkoušel jsem max. jedenkrát,
  • automatické parkování – vždy jsem bez problémů parkoval sám a dělám to i s nimi, takže využití minimální,
  • bluetooth – opět jen minimálně

No a pak jsou věci, které jsem snad nevyužil ani jednou, ale byly součástí výbavy. Například nastavitelný přístrojový panel, nastavitelný design palubních přístrojů, nastavitelný volant, možnost udělat z auta Wifi hotspot. Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu mě spíše otravuje, ale beru to jako nutný bezpečnostní prvek. 

Já samozřejmě chápu, že každý řidič chce/potřebuje mít ve výbavě trochu něco jiného a může během jízdy využít všechny funkce auta. Přítelkyně se například bez parkovacího asistenta neobejde :-) Nechci tímto článkem říci, že jsou některé funkce úplně na nic a ano, vím, že jsem si měl výbavu před koupí lépe rozmyslet :-) Jenže nějaké věci ovlivníte a nějaké ne a já už teď aspoň vím, co opravdu potřebuji a u koupi příštího auta (až někdy!) to zohledním.

Jak to máte se “zbytečnou” výbavou svého auta vy? Jste s výbavou spokojeni nebo vám taky přijde nafouknutá? Nemyslíte, že bez zbytečné výbavy, by se dalo na novém autě trochu ušetřit? Budu rád za jakékoliv komentáře!


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

ToMyx
09. února 2018, 11:20
0

Gratuluji k prvnímu blogu!
Dobré téma! Myslím, že výběr bude hodně ovlivňovat věk a nájezd řidiče. Pokud jsem měl nájezd do 10tkm ročně, řešil jsem základní věci jako el. okna, šíbr, klimu a aby tam neteklo :-) Když se nájezd ztrojnásobil, výbavy jsem začal vyžadovat více. Od audia přes tempomat, protiprokluz, duální klimu + vyhř. sedaček (jen kvůli spolujezdkyni).

Dříve jsem byl z luxusní výbavy celý nadšený, dnes to vidím trochu jinak. V roce 1998 bylo u aut nižší třídy luxusní výbavou snad i elektrické stanování oken, el. nastavování a vyhřívání zrcátek nebo třeba jakákoli klima a rádio s CD, byl to prostě pravěk :-)
Základní výbava dnes zahrnuje prakticky vše co je k relaxované jízdě z mého pohledu nutné a kolikrát i věci, které nutné nejsou ale EU si to žádá;-) Bohužel jsou s tím spojení i ti pomocní trpaslíčci nebo vlastnosti, kteří a které přispívají k maskování rychlosti auta. Nenutí řidiče se tolik zapojovat do řízení a vzhledem ke stále se zvyšujících běžně dosahovaných rychlostí "bez námahy", má řidič dnešního auta méně času a prostoru na záchranu, pokud trpaslíčci selžou. Nebo spíše, když řidič přecenil své schopnosti a schopnosti auta. Díky tomuhle trendu se jev, kdy bylo možné u běžných aut cítit co se děje pod koly při zatáčení nebo brždění, skoro vytratil a má dnes punc luxusu, což je škoda.


reagovat
Jakub Pospíšil
09. února 2018, 12:23
0

Nedávno jsem zrovna přemýšlel o podobné věci, dokonce jsem o tom rozepsat blog, ale nebylo to ono. Ty ses toho ale zhostil výborně.
Tak tedy.
Bez čeho už bych daily nekupoval (tzn. úplné dno): Elektrická okénka vpředu, elektrické zrcátko spolujezdce, rádio, tempomat, ABS, centrál.
Co mi dává smysl a připlatil bych si za to: výhřev sedaček, klima, ESP, zadní okénka na elektriku, bluetooth handsfree, zrcadlení telefonu.
Co bych chtěl vyzkoušet, ale k životu to nepotřebuju: Digitální přístrojový štít, head up displej, držení v pruzích, adaptivní tempomat, adaptivní podvozek, chytré světlomety, automatické parkování
Co mi přijde jako pitomost: vypínání válců, start stop, hlasové ovládání, integrovaná navigace na úkor zrcadlení telefonu, elektrické víko kufru, "ambientní" světýlka všude v interiéru.

reagovat
nixx
12. února 2018, 10:01
0

Elektrické víko kufru je úplně super věc! :-) ... Není nad to, když máš plné ruce a potřebuješ se dostat do kufru ... navíc jsou zadní dveře stále jako hnůj a tak si ani nemusíš špinit ruce.
Osvětlení interiéru se mi taky líbí a když jedeš, tak ti to do očí nesvítí, ale zároveň, když ti něco spadne pod nohy tak alespon něco vidíš.
Ale k tomu zbytku, co bys nepotřeboval, s tím souhlasím, snad ještě s vyjímkou chytrých světel, protože to je taky super pomocník.
A taky je parádní funce "coming home leaving home", kterou ted využívám každé ráno a večer, protože parkuju za barákem, kde není ani lampa, nic a už mě to zachránilo před pár loužema ...

Safa
12. února 2018, 10:39
0

No, to elektrické víko kufru... Tys asi neviděl poslední díl The Grand Tour (02x10), viď? :o)

nixx
13. února 2018, 12:17
0

Nene, ke druhé sérii jsem se ještě vůbec nedostal :) ale je v plánu...
Tak já kufr v elektrice mám ... je pravda, že občas dokáže i naštvat, protože normálně bych přišel k autu a otevřel a zavřel kufr rychleji než se sám jen otevře, ale většinou jsem za to rád

Jimi
09. února 2018, 13:46
0

každý má nastavenou trochu jinou míru pohodlí. Pro aktivního řidiče, kterého to auto celkově baví jsou některé "bezpečnostní" asistenty spíše na obtíž. Je to asi tak, že zhruba před 20-ti lety standartní výbava ve vyšší střední až luxusní třídě (pro mě je to zatím optimální) je teď pomalu bez problémů už standardem už v nižší střední třídě+ nějaké technologické výdobytky v elektronice. Pokud se to dá vypnout nebo v menu nastavit, deaktivovat, zkrátka si sám člověk rozhodne, co a jak chce používat, je to v pořádku. Začínal jsem na autech bez jakýkoli výbavy a byl jsem rád za každou položku navíc- patřičně jsem si to užíval. Doufám, že se nedožiju toho, že dostanu pokutu (nebo snížený kredit) za neoprávněné manuální řízení automobilu. :-)

reagovat
Safa
09. února 2018, 14:13
0

Jednu důležitou elektrickou vychytávku prostě u toho svého auta životně potřebuju (a pořád používám) - stahování střechy. :o)
A jinak samozřejmě vítej mezi blogery! ;o)

reagovat
Starman
13. února 2018, 09:22
0

Kolikrát ročně využiješ? Kamarád má kabriolet a střechu stáhne tak 3x za léto :-)

Safa
13. února 2018, 09:28
0

Od března do listopadu denně (pokud nelije), teď v zimě naposledy předminulý pátek (bylo 12°). Já jsem totiž hardcore kadeřník a Miata daily driver. ;o) Btw. Fernie z Autíčkáře jezdil po Praze se střechou dole i včera - ale to už je hardcore i na mě... :o)))

beastar
09. února 2018, 14:28
0

Klima je pro mě základ. V Alžírsku sem v půjčovně dal přednost Renaultu Clio před Meganem jen kvuli tomu že v Cliu byla funkční AC. Elektrický okna, adaptivní tempomat, multifunkční volant, slušný repro, elektricky zrcátka, výhřev sedadel, automaticky světla s přisvícením, bc, elektricky nastavitelná sedačka řidiče s pamětí, víko kufru na tlačítko, pdc. No nejsem náročnej. Naproti tomu headup displej mě pěkně sere, automatický parkování nesnášim, stejně tak hloupý factory navigace, asistent jízdy v pruzích, vypínání válců a start/stop hned vypnout.

reagovat
VK
VK
09. února 2018, 15:15
0

Nepoužívání nastavování polohy volantu se hodně divím, v mém případě je to jedna ze základních výbavových věcí (a potom co nejdál od palubní desky a co nejníž). V tomto smyslu mi naopak ve výbavě zcela schází - nemají kdo ví proč snad ni nejluxusnější modely a značky - nastavování polohy pedálů.

reagovat
RCNP
10. února 2018, 20:33
0

Reálně nepotřebuješ nastavování pedálů pokud můžeš nastavit volant a sedačku. A naopak nepotřebuješ nastavovat sedačku pokud nastavuješ pedály. Vlastě tím, že bys nastavoval všechny tři věci, tak bys snižoval efekt celýho aparátu, jelikož bys mohl vlastně změnit všechny tři věci a mít pořád stejnou vzájemnou polohu. A to říkám jako člověk extrémně citlivej na polohu za volantem, stačí když si vezmu tlustej svetr nebo jiný boty a už bych to znova šteloval.

VK
VK
11. února 2018, 12:44
0

Je tu ještě jedna nezávislá proměnná, která nejde nastavováním sedačky a volantu ovlivnit a to výška pedálů nad podlahou, resp. délka chodu pedálu. Postupem doby jsem zjistil, co mi významným způsobem přispívá k nepohodlí a nakonec bolesti v zádech, je nutnost tahat nohu/špičku nohy nahoru, k holeni, při ovládání pedálu. Přičemž čím výš, tím hůř a není to nastavením sedačky + volantu z větší části odstranitelné (tímto zdravím konstruktéry z Wolfsburgu, přesvědčené, že zemědělsky vysoké pedály jsou přesně to ono, co zákazníci Konzernu k pohodlí potřebují). Třeba jako perličku, měl jsem někdy před rokem dvěma na dovolené půjčené jakési pidiauto, C3 nebo snad dokonce C1, nastavitelný volant to mělo jen výškově, rozsah nastavení židle rovněž nerovnatelný, co se týče větších aut. A sedělo se mi v tom překvapivě dobře a celý den zvládnutý v podstatě bez něčeho jako bolavá záda a nutnost se protahovat (zdravím oktávkáře), pak jsem přišel na to proč. Mělo to pedály co to šlo vepředu, nizoučko, s krátkým a měkkým chodem. Tak málo stačí ke štěstí. ;)

RCNP
11. února 2018, 16:22
0

Jo, to s tím mám u VW problém taky, když s ním musím někdy jet. Když si nastavím sedačku, tak abych došlápnul spojku pohodlně na skoro nataženou nohu, tak abych i na konci měl dost síly, tak i přesto když pouštím pedál tak se skoro krčím. To by se nevyřešilo ani posunutím pedálů, ale až nastavením samotný výšky běhu pedálů, jak píšeš, což jako běžný ovladač není úplně reálný, ale na druhou stranu to jde vyřešit. U mýho auta spousta lidí zkracuje chod spojkovýho pedálu, což lze pochopit jelikož spojka je relativně dlouhá a zabírá až nahoře a dochází k podobnýmu problému. A je to otázka pár minut, jen vyměnit potřebný díly. A takovouhle věc člověk vymění jednou, tudíž asi netřeba na to mít ovladač. Nebo prostě jít a koupit si taky něco jinýho než němčoura. Já takhle zavrhnul 2 Coupe, protože se sedělo vysoko a bokem a už při testovací jízdě mě to tak otravovalo, že bych v tom fakt nechtěl jezdit denně. Taky mě z toho potom bolí záda. Můj ideál je mít osu volantu co nejvodorovnějc, na délku tak abych měl trochu pokrčený ruce, zároveň na dlouhý nohy před sebe, ne pod sebe jak to bývá velmi často. A právě pedály krátkej chod a ideálně plyn a brzdu blízko u sebe a ve stejný výšce. navíc mám moc rád když je plyn uchycenej na podlaze než zeshora.

ro
rock
09. února 2018, 15:52
7

Nikdy jsem nevyužil airbagy, ale asi mi nevadí, že tam jsou :-)

reagovat
Starman
13. února 2018, 09:23
0

souhlas :D

Beny
09. února 2018, 16:40
1

Dobrý téma, často mě fascinuje kolik kravin v autě je a úplně zbytečně. Já vážně používám jen základ - el. okna, zrcátka, klima, nastavitelnej volant musí bejt abych se tam nějak složil. Na delši cesty by se mi ještě hodilo handsfree a tempomat, i když na těch zaprcanejch dálnicích... Jenže tím to celý nějak vadne. Vyhřívaný sedačky z duše nesnáším, aby mi to topilo na koule, to tak. To takový vyhřívaný čelní sklo je fajn věc, ale nijak často ho nevídám. Zkrátka jsou mi ty skladby výbav záhadou.

reagovat
sumy
12. února 2018, 13:33
0

Není nic jednoduššího, než odpojit konektor na sedáku a nechat hřát jen opěradlo. Tak to mám v páju a je to tak super. A to se motor ohřeje během 4-5minut i ve velký kose. Přihřátá prdel mě taky moc netankuje.

gramo
09. února 2018, 19:11
0

Nájezd a frekvence používání auta určitě hraje velkou roli. Nejezdím denně, jednou za čas delší trasu nebo nějaký výlet, tak mi na té výbavě moc nesejde. První dvě auta byly komplet bez výbavy, hlavní pokrok, který jsem si nejvíc užil, byla výměna rádia s manuálním laděním kolečkem za rádio s pamětí a RDS :) U dalšího auta jsem se těšil na klimatizaci, ale nakonec ji moc nepoužíval (většinou jezdím večer). Pak jsem si koupil auto, které má dokonce i zadní dveře a naštěstí i na nich elektrická okýnka, zjistil jsem, že častěji používám ty zadní -- klima tam opět není a větrání zadními okýnky je tišší.
Vyhřívané sedačky -- pokud jedu s někým, kdo to má, asi po 20 sekundách se ptám, kde se to vypíná :)

reagovat
PeterLuk
09. února 2018, 22:10
0

Dobrá téma, viackrát som to riešil. Moje auto má na svoju dobu (2001) a triedu (malé autá) celkom slušnú výbavu, ABS, ESP, 4 airbagy, elektrické sťahovanie predných okien a nastavovanie zrkadiel a centrálne diaľkové zamykanie.. Viac menej všetko čo mi k životu treba, dokonca to ABS a ESP či airbagy by som ani nepotreboval, ale je fajn to v aute mať. Jediné čo mi vadí je rádio, pretože má problémy prehrávať nové CD, ale to je asi jediná vec. Pri kúpe nového auta by som si možno priplatil za navigáciu (pravda, nie je to vec, ktorú by som využíval často, ale ak by bola možnosť), otvárateľné strešné okno (mnohí to nemajú radi, ale ako nízkemu človeku mi menej priestoru na hlavu nevadí a mám rád čerstvý vzduch v aute), senzor mŕtveho uhla (nemám rád asistenty, ale tento považujem za užitočný) a moderné rádio s Bluetoothom, AUX-IN a čítačkou SD-kariet. To je v podstate jediné, čo by som v novom aute aj reálne chcel a využil, ale viem bez problémov fungovať aj bez toho (aj keď to rádio si chcem zaobstarať a kúpiť si držiak na mobil, aby som ho mohol využívať ako navigáciu).

reagovat
gd
gdak
10. února 2018, 18:43
0

Po prvních 15tisicich s novým autem, jsem o tom taky přemýšlel a jsou věci bez kterych bych už další auto nechtěl, samozřejmě na daily tedy. Z těch nejdůležitějších klima, zrcatka v el., el. stahování oken vpředu, handsfree resp. Bluetooth, tempomat, svetelnej a destovej senzor, extra užitečný vnímám samozatmavovaci zpětné zrcátko, poradny světla který svítí, takže xenon nebo led, lepší sedačky a vyhrevem, ESP, na jsem si rychle zvyknul je autohold, když přesednu jinam tak pořád ujizdim. Jsou to spíš komfortní věci nez hračičky na nic. Co by nevadilo je zbavit se kabelu s bezdrátovým nabíjením a čisté z pohodlí el. zavírání víka kufru.

reagovat
Irwinek
10. února 2018, 20:25
0

Nesnáším pištění kontroly zapnutých pásů - v nové fabii reaguje na tašku s notebookem, pak taky ukazatel zařazeného stupně, pokud mne nutí řadit výš, než se mi zdá adekvátní - je to sice jen symbol, ale stejně :-(
Automatické zapnutí světel v závislosti na poklesu světla , reagující i na podjezd širšího mostu či průjezdu pidilesíčku :-(
kontrola tlaku v pneumatikách - ne tak úplně špatná věc, ovšem praží-li na půl auta sluníčko, může se stát, že rozdíl v tlaku je pak větší než tolerovaný rozdíl a pískání je na světě. Než si člověk uvědomí o co jde, oblézá auto .....
A jestli mne něco dostalo v poslední době, tak to byla kontrolka hladiny kapaliny v ostřikovačích -vždy jen blikla, a než jsem zjistil co to je, byl jsem na mrtvici - zatáčka - blik, rozjezd - blik, brzdění - blik :-(

reagovat
RCNP
10. února 2018, 20:28
1

A já šel tak trochu opačně. Z trojkovýho báva E92 do BRZ. Když začnu u BMW. Přesně jsem jednou vyzkoušel a následně už nikdy nepoužil hlasový ovládání, potom elektrická roletka zadního okna - totální zbytečnost, následně jsem úmyslně nevyužíval stop/start a pak by se asi našlo pár věcí uvnitř iDrive, co jsem nepoužíval, ač je to jako systém velice podařená záležitost. Následně jsem přešel do BRZ, který je asi bez překvapení výbavou někde jinde. To má myslím pro mě takové komfortní minimum - automatická klíma, automatický světla, palubní počítač, tempomat a dalších pár blbostí. Co mi schází oproti 3er je určitě trojblik, automatický stěrače (u bmw fungovali doopravdy dobře), ukazatel dojezdu a rozumnej palubní systém. Co mi nechybí je stop/start, talčítka na volantu (kupodivu), přehršel ambientního osvětlení a automatický zatmavovací zpětný zrcátko. Jinak obě auta měla vyhřívaný okna, ač jen BRZ mělo vyhřívaný i zrcátka, který taky jen u BRZ jsou elektricky sklápěný, ne manuálně. Taky dobrá věc u obou byla absence jízdních režimů a vypínatelná kontrola trakce a stability. Takže ač jsem BRZ nekupoval kvůli výbavě, tak to není tak zlý ač toho mám míň, jelikož ubylo i pár blbostí, který aspoň vím, že nepotřebuju.

reagovat
Vojta
10. února 2018, 22:16
0

Mě nejvíc v autě dokážou vytočit záslepky na místě, kde měla být výbava. Obzvlášť když to ani nikdo nezamaskuje, typicky vozy VAG, třeba první Fábie, které kolikrát neměly ani 12V zásuvku a dvířka přihrádky spolujezdce. Jinak i u naší třicet let staré vrány jsem zvyklej na všechny okna v elektrice, dálkovej centrál, automatickou klimu, el. posuvné a vyhřívané sedačky... chybí mi tam vlastně asi jen dešťovej senzor a parkovací senzory, ale holt to v osmdesátkách nebylo prakticky nikde. Ale umím být úsporný, požaduju nutně vlastně jen tu klimu (klidně i manuální) a pořádnej motor (200hp a víc) :D

reagovat
sumy
12. února 2018, 14:27
0

Asi jsem fakt nenáročnej. Jako nutnost považuji pouze klimu a centrál. Jako velké plus jsou pak elektrická okna a vyhřívání zrcátek. To je asi jediné, co mi chybí na civicu 6.g. Ročně najedu v součtu cca 40-50tkm(30 v civicu, který má fakt jen tu klimu, centrál a zábavný podvozek) a i se "spartánskou" výbavou jsem Ok.

reagovat
Starman
13. února 2018, 09:24
0

Díky všem za názory. Jsem rád, že nejsem sám, kdo o výbavě tak do detailu přemýšlí :D

reagovat
to
top01
25. června 2018, 19:50
0

Souhlas, dle mých zkušeností, je nejvíce praktickou věcí, co používám ve voze asi tak autorádio, a to konkretně tahle: https://www.2din.cz/autoradia-s-usb-vstupem/ protože můžu zároveň nabíjet telefon a zároveň si pouštět hudbu :)

reagovat