načítám data...

O třídveřových autech a novém Range Roveru.

06. března 2018, 15:10 37 komentářů TheKubajs

Range Rover představil dle mého názoru zatím nejhezčí karosářskou variantu nazvanou SV Coupé. Na trhu podobné auto pravděpodobně nenajdete, alespoň ne dnes.

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: O třídveřových autech a novém Range Roveru.

Nový Range Rover SV Coupé je pro mě zatím suvéreně tím nejlepším, co přinesla letošní Geneva Motor Show. Dvoudvéřový Range v “plné velikosti” vypadá famózně. Automobilka se tím vrací ke kořenům – třídveřovou konfiguraci nabízela už u první generace. A i ta vypadala skvěle. Jenže to bylo ještě v hlubokých sedmdesátkách, kdy byla karoserie kombi s jedním párem dveří vlastně celkem běžná věc. Jenže v průběhu osmdesátek a devadesátek tahle konfigurace z nabídky automobilek úplně zmizela. Vzhled se podřídil praktičnosti a požadavkům na bezpečnost, jak tomu ostatně bývá v automobilovém designu častěji, než by nám bylo milé.

Přitom právě třídveřová konfigurace udělala z nudného rodinného dostavníku celkem šmrncovní auto a posunula kombík o pořádný kus směrem k extravagantnímu “shooting brake”. Zatímco v sedmdesátkách nabízely třídveřové kombíky automobilky v Evropě, za oceánem i v Japonsku, v osmdesátkách už tato konfigurace přežívala jen u některých německých a britských vozů. Je to škoda – třeba svoji V70 bych v “třídvířku” bral hned. V galerii si můžete připomenout pár klasických zástupců tohoto vyhynulého druhu.

Při přemýšlení nad třídveřovými kombíky jsem si uvědomil ještě jednu věc. Pomalu, ale jistě se z výrobních linek vytrácí i třídveřové hatchbacky. Stejně tak, jako v případě jejich větších “kolegů”, obětují výrobci design na oltáři pseudopraktičnosti. Myslíte, že přeháním? Tak si vezměme například Toyotu Auris – v minulé generaci se dala pořídit i jako elegantní třídvířko, v současné máte smůlu. Podobný vývoj sleduji i u současné generace Nissanu Micra, nebo Hondy Civic (tam je to ale zčásti z důvodu celkového přepracování koncepce auta). Spotřebitelé zkrátka kupují raději pětidvířka. Není to nic nepochopitelného a mrzí to asi jen pár nadšenců, ale stejně jako u třídveřových kombíků je trochu škoda, že pomalu přicházíme o krásnou karosářskou variantu.

A jaký je váš názor na mé třídveřové rozjímaní? Budu rád, když se rozepíšete v komentářích.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
06. března 2018, 17:06
0

sněhurčinu rakev jsi nedal schválně? :-) jinak moc pěkný je má ferrari... nicméně já mám úchylku na astony, a to včetně (asi) posledního "sériově" vyráběného - virage

reagovat
Jakub Pospíšil
07. března 2018, 12:45
0

Volvo je, myslím, na označení za kombík už moc krátké. Astony jsou ale nádhera. Zvlášť ten poslední.

Nimrod
07. března 2018, 15:26
0

p1800es je podle mě naprosto jasná v téhle kategorii, ale holt to asi vidíme oba jinak. jinak to první je ferrari :-)

Breakthru
06. března 2018, 20:12
0

V Evropě asi nejdýl vydržel Opel svým Kadettem, pak ještě Ford u Escorta MKIV...jsou to zajímavý a dneska už zcela neobvyklý karosářský varianty.Docela úchylárna bylo Porsche 944 a 968 ve verzi shooting brake....
rozhodně nejkrásnější z celý historie je Volvo P1800- Sněhurčina rakev....

reagovat
custom1
07. března 2018, 08:02
0

Na třídveřová kombi Escort a Kadett jsem nedávno narazil při brouzdání německou inzercí. Nutno dodat, že jich je už poskrovnu, hlavně pak Escortů, ty už téměř vymizely. Těch Kadettů ještě pár je, ale taky jejich počty klesají.
U nás jsou poměrně neznámá jihoamerická třídveřová kombi VW Parati...

Jimi
07. března 2018, 20:05
0

Parati je jenom pokračování výroby starého Passatu v jižní Americe, v Německu se to dělalo do 1988.

Breakthru
07. března 2018, 20:13
0

Jižní Amerika je divná část světa....VW tam s Fordem stvořili hnus z Escorta MKIV se světlama ze Sierry a Ford navěsil na Dacii světla z Taunuse....divné...
nicméně to Parati vypadá zajímacně...

custom1
08. března 2018, 08:49
0

Jimi: Není to tak. Parati vychází z VW Gol a to je vyloženě jihoamerická "specialita", s Passatem to nemá nic společného (kromě toho, že je to VW). V Evropě se to nevyrábělo a ani se sem nedováželo.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. března 2018, 20:46
2

Je libo Corvette shooting brake? V Americe ji nabizi firma Callaway pod nazvem Callaway Corvette Aerowagen, ktera se specializuje na upravy Corvette uz 30 let. Svyho casu se Callaway Corvetty daly koupit normalne u dealera, tak jako treba AMG u Mercedesu.
Jinak ja musim rict, ze jsem tomu na chut nikdy neprisel a i ty klasicky kombiky ve tridvirku mi pripadaly zvlastni a neprakticky. Nedivim se, ze zmizely. K tomu kombiku mi to nejak nesedne.

reagovat
Adam
06. března 2018, 21:12
1

V kontextu tvého blogu mě napadla dost depresivní myšlenka. Co když kupé vytlačí čtyřdveřová grancoupe?

reagovat
Jakub Pospíšil
07. března 2018, 12:46
1

Je to pravděpodobné. Konec konců - dostupná dvoudveřová kupé ve stylu Calibry, C70 nebo Civicu už nevyrábí asi nikdo.
-
Komentář upraven 7. 3. 2018, 12:47:15

GanGreen
09. března 2018, 09:33
0

protože jsou lidi hovada a radši si koupí "coupe" v dodobě X6

Jimi
06. března 2018, 21:30
0

S tím Range Rogerem je to pro mě trefa do černého. Ale s názvem Coupé se ne jenom tady hodně plýtvá. Označovat takhle všechny liftbacky, nízké sedany, 2d sedany, ... je jenom primitivní marketing. Mé oblíbené lovecké kombíky zatím nikdo pořádně nedělá...

reagovat
Jakub Pospíšil
07. března 2018, 12:48
2

Ty názvy už "nic neznamenají". Dovolím si citovat Honzu Koubka a jeho postřeh u Hyundaie i30 fastback.
"I30 fastback sice není fastback, ale liftback, ale označení liftback použilo Hyundai už u varianty hatchback. Varianta Combi se kupodivu jmenuje Combi."

sumy
08. března 2018, 08:34
0

Fastback je označení, které již používala například honda v 90 u civicu MB 6.g

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. března 2018, 09:00
3

Jedinej opravdovej fastback je tenhle:

GanGreen
09. března 2018, 09:31
0

fakt tomu civicu sama Honda řikala fastback, nebo to jednou někde napsal nějákej pisálek a náhodou to někde vyšlo?

sumy
09. března 2018, 15:16
0

Ne, fakt ofiko. Rozlišovali tím sedan a liftback. Taky jsem se tomu smál, obzvláště ve spojení s 1,4 65kW :-) Ale jo, pocit v tom mám jako kdybych jezdil pořád 200+.

krab
06. března 2018, 21:57
0

Jo, je to pěkné. 3-dveřová auta mizí, je to fakt bohužel... Ale ne vše se v minulosti povedlo. Třeba takový 3dv kombi Escort nebo 3dv kombi Austin Allegro ( si vygooglete) jsou teda kreace .. Zas třeba ten Opel Kadett, Vauxhall Chevette kombi 3dv jsou krásné karoserie.

Zajímavé je tohle : V60 Polestar 2-door Estate : to jsem objevil až teď : https://www.motor1.com/news/72418/volvo-v60-2-door-estate-concept-is-one-hot-v8-hatchback/

reagovat
Jakub Pospíšil
07. března 2018, 12:50
0

Ta V60 je skvělá. Pěkný objev.
Ten Austin Allegro se mi nějakým divným způsobem asi i líbí. Má zajímavou spodní linku bočního okna.
http://auto-zer.com/uploads/austin/austin-allegro-3/austin-allegro-3-04.jpg

Adam
12. března 2018, 10:48
0

Ten Austin je odpornej a ani, pro tebe atraktivní, spodní linka oken to nezachrání :D

PeterLuk
07. března 2018, 00:42
0

Podľa mňa je zaujímavé (a opäť to ukazuje na paradox, na ktorý sme tu už viacerí v diskusiách poukazovali), akej sa "mainstreamové", pritom ale praktické SUV dočkávajú od petrolheadov kritiky, a potom niekto "odpíli" takémuto veľkému SUV zadok a skráti ho, uberie mu pár dverí a tú praktickosť a petrolheadi skáču od nadšenia a pejú oslavné ódy, aké je to úžasné. :D Aspoň teda z komentárov a reakcií na Facebooku mám taký dojem, že to auto ľudia prijali pozitívne.

Nie že by teda Range Rover nebol skvelý už tak ako je, veď sa o ňom keď bolo nový nezriedka hovorilo, ako o najlepšom novom aute a sám by som si ho s radosťou kúpil, mať nato. A pravdou je, že, zvlášť oproti trebárs X6 či GLE pôsobí toto auto tak "klasicky", fakt trošku pripomína staré SUV.

Osobne nejaký nadšený nie som - proste vyrobili skrátený a vylepšený Range Rover - je to nepochybne skvelé, auto je to netradičné, ale zároveň to nie je nič prevratné ani ničím prekvapivé.

reagovat
sumy
07. března 2018, 10:23
0

Otázkou je, zda je zkrácené. Třeba Disco II byly taky i jako 3dv, ale pořád měla stejnou délku jako 5dv. Třeba mitsu to u pajera opravdu pojalo radikálně a příšla doba zkracování. Mám jak dlouhýho 5dv 4,8m, tak krátkýho 3dv 4,2m. Rozdíl je 60cm v celkové délce a 25cm v rozvoru. Ale v rámci unifikace dílů má třeba 3dv a 5dv stejný přední dveře. No je to na hranici a manželka pořád říká, že je nějaký "připosprclý" :-) A ano, je to krapet disproporční (a to jsem ho ještě nestihnul zvednout, to bude jak panelák :-)
Na tomhle Rangy je hezký právě to, že to není malý/krátký auto, ale plnotučný a nepůsobí dojmem, že mu jen uřízli prdel. NA druhou stranu, dveře to už bede mít jak vrata od stodoly a vystoupit z toho někde v nákupáku už nebude žádná švanda.

Jakub Pospíšil
07. března 2018, 12:51
0

Já to nějak nezkoumal, ale přijde mi, že délka zůstala zachována a jen se prodloužily přední a zrušily zadní dveře.

PeterLuk
07. března 2018, 14:28
0

Je to dosť možné, tiež som to nejak neriešil. Každopádne mu proste ubrali praktickosť.

beastar
07. března 2018, 02:51
0

Nic převratného se nestalo. Navíc taková "podívaná" tady už párkrát byla a zrovna na největší fahrzeugeshow v Nazilandu byla podobná věc představena již v minulosti. Že tyhle třídveřový kombi zmizeli mě úplně nemrzí přece jen žádná krása to nikdy nebyla až na naprostý náhody. Volvo tyhle auta umělo a má na co navazovat takže i koncepty dělá pěkný. RR ať si strčí svejch 999 rakviček se šlehačkou fplný s menší praktičností za svůj pověstnyý hajlenderský klóbrc. Němci už když byl führer osobně v Berlíně (ten s knírkem ne ten v sukních teď) věděli že kombi/kupé s málo dveřma nebude budoucnost a záhy se od toho upustilo. Teda zase až na někoho. Vůbec nechápu kdo to tehdy kupoval, ale myslivost asi kvetla i u souseda a za drátama stejně jakožto u skvělých soudruhů v NDR....Jak by řekli soudruzi v SSSR ..blijať ...

reagovat
sumy
07. března 2018, 10:25
4

No v NDR to asi nebylo z estetických důvodů a pro lovce :-)

Jakub Pospíšil
07. března 2018, 12:53
0

Ten Wartburg je ale docela hezkej. Uznávám, že ten Opel už tolik ne, ale pořád vypadá líp, než pětidveřová verze.
Tráboš je kategorie sama pro sebe.

beastar
07. března 2018, 14:40
2

Ten warťas je jak když mu na předek spadla kovadlina. Leknul se až zapomněl dveře. V Ndr to bylo pro lovce imperialistickych agentů, proto ta trvanlivá karoserie a silné motory;)

Vo
Vorlosup
07. března 2018, 13:33
0
reagovat
Vo
Vorlosup
07. března 2018, 13:34
0

Znovu a lépe

po
powpow
09. března 2018, 10:45
0

My jsme doma taky meli 3dver Kadetta, v te dobe mi to neprislo nijak super, ja jako malej capart jezdil vzadu.

No je tomu tak ze moje stavajci volnocasove vozidlo je z jedne strany take 3dver kombi.

reagovat
Irwinek
09. března 2018, 11:19
0

Ještě jsi mohl zmínit auta s různými počty dveří po stranách , u nás třeba Š 1202 - obrovské kombi s prostorem přístupným zezadu a vlastními dveřmi pro zadní sedačky. A se sportovními geny :-D
Maslím, že něco podobného dělal i ford

reagovat
Adam
12. března 2018, 10:54
0

To jsem ani nepostřehnul, že měl Station z prava dvoje dveře, a to jsem ho viděl včera... :D

Irwinek
12. března 2018, 11:20
1

mladej kluk :-D
ono těch aut s asymetricky rozmístěnými dveřmi ale bylo víc, dokonce i předchůdce 1201
mě spíš zaujala ta fotka " závodní " :-D obrovská 15" kola s uzounkými pneumatikami, spodový nízkootáčkový motor, auta z počátku výroby jednookruhové brzdy, no jsou věci mezi nebem a zemí :-D

Pe
Peťas
09. března 2018, 12:36
1

Nevidím tady zmínku o třídveřové Hondě HR-V. Podle mě na ní nebyl trh připravený, ale překvapilo mě kolik jsem jich našel v inzerci. Čekal jsem menší zastoupení.

reagovat