načítám data...

Medvědí služba

07. června 2020, 11:54 27 komentářů Marek Bednář

O té nehodě slyšeli snad všichni. Mladý řidič v BMW pravděpodobně zavinil smrt 2/3 mladé rodiny v Octavii. Právě kvůli němu, a jemu podobným„řidičům“, je v očích tupé masy pirát a vrah kdokoliv, kdo si dovolí jet 91 km/h.

zobrazit celou galeriiMarek Bednář: Medvědí služba

Já jsem k tomu původně nechtěl nic psát, ale mám pocit, že musím. Že to tak nějak dlužím všem, které jsem se kdy snažil přesvědčit, že jakkoliv plošně omezená rychlost nemá s bezpečností nic společného.

Jak nikomu nepřeju nic zlého, tak doufám, že toho experta, co před týdnem na I/33 u Černožic velmi pravděpodobně způsobil smrtelnou nehodu nezodpovědným předjížděním, dostal v pekle na hraní Mengele nebo tak někdo. Ale ne jen proto, že svou imbecilitou zabil dva lidi. Proto, že takovíhle idioti kazí pověst všech autíčkářů.

Policie psala, že „pravděpodobně nepřizpůsobil rychlostjízdy svým schopnostem“. Už teď se v médiích – povětšinou hrubě bulvárních, která by nikdo neměl ani otvírat, natož je číst – začíná pomalu objevovat, že jel nějakou rychlostí, která nebyla 90 km/h.

Je jen otázkou času, kdy nějaký samozvaný expert v televizi zopakuje ten blábol o tom, že překročení rychlostního limitu je smrtelně nebezpečné,vohnouty utvrdí v naprosto mylném a reálně nebezpečném přesvědčení, že kdo jezdí 90 km/h, jezdí bezpečně a nic se mu nemůže stát, ale kdo jezdí 91 km/h, je pirát a vrah, a oni opět zatleskají policejní snaze „zabukařit“/kupovat si neoznačená auta na měření rychlosti, a obecní snaze instalovat radarové pasti/zpomalovací semafory i protizákonně, „hlavně že nám tu jezděj pomalu, viď, mámo“.

A možná ani nemusí nikdo psát nic o rychlosti. Dle Dunning-Krugerova efektu je totiž vohnout, co horko těžko vychodil učňák, kromě hokejového trenéra i policista, soudce, soudní znalec a odborník na dopravní nehody, a je schopen si říct „ten jel strašně rychle“ při pouhém pohledu na fotky a žádné číslo nikde nemusí být uvedené. Ale protože to v televizi (kdysi) říkali, „může za to rychlost, určitě, mámo“.

(Pod tím zákonným „přizpůsobením rychlosti jízdy“ se skrývá strašně moc a mám dojem, že si to málokdo uvědomuje. Možná někdy vymyslím způsob, jak to vysvětlit lidem, co si myslí, že když do písmenka dodržují předpisy, jezdí 100% bezpečně.)

A taky kazí pověst BMW, protože onen vohnout, když už je v tom souzení, řekne „koukej mámo, zas prase v BMW, to si kupujou jen dobytci“, a možná přidá i něco na způsob, že „slušným lidem stačí fábie“, „beztak na to nakrad“, „povoláním syn“ nebo něco, co ukáže jeho omezenost a frustraci z vlastního neúspěchu ještě lépe.

Přitom si to ta značka nezaslouží, protože dělá fakt skvělá auta. Auto samotné, ať to je fabia, mercedes, porsche nebo BMW, nikdy nemůže za to, kdo ho řídí. A v neposlední řadě, kdyby vohnout zvedl řiť od televize, někam by jel a přitom se díval i kolem sebe, ne jen na tachometr – aby nedejbože nejel smrtonosných 90,001 km/h – všiml by si, že prasata za volantem se na nějakou konkrétní značku opravdu neomezují. (I když, asi nevšiml, pokud řídí stejně, jako přemýšlí, ale to je na jinou debatu.)

Jen ještě čekám na někoho, koho napadne vyblít něco na způsob „Kdyby seděl v novém volvu s omezovačem do 180 km/h, nestalo by se to“.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sob95
07. června 2020, 13:53
3

Ještě předtím se rozstřelil mladší synek o Hyundai, s nápisem Hovado na zadním nárazníku. :-) Nemůžeš upřít, že ty vylítané šunky lákají agresivní dementy. To samé jako lepiči v Passatech / Octáviích na dálnici, vychovávači v malých autech apod.. Auta za to nemůžou, ale je to prostě fakt.

reagovat
Skipper
07. června 2020, 17:41
10

Jen malá vsuvka. Rychlost opravdu zabíjí. E = 1/2m.v2 prostě neokecáš. Energii v lepším případě pohltí deformační zoný a řidič auta, který nehodu způsobil. V horším případě si to odnese někdo jiný. Otázka je prostě přiméřenost a míra. Je rozdíl 120 na přehledné rovince a 120 v zatáčkach a dešti. A co si budeme povídat. VŠICHNI, kteří někoho rozstřelili měli pocit, že to mají pod kontrolou a že nejsou ovce.

reagovat
Skipper
07. června 2020, 17:55
8

A k bezpečnosti jako takové - snad je jasný, že dodržování bezpečnostních limitů neznamená automaticky bezpečnou jízdu. Bezpečnou jízdu tvoří hodně klíčových prvků. Když ale vyškrtneš jeden, tak prosté bezpečná není a můžeme se i stavét na hlavu. I na té přehledné rovince může skočit před auto srna. A škoda v 90ti bude trochu jinde než ve 120ti. Atd. Kaźdý si musí najít svou přijatelnou míru rizika.

Marek Bednář
07. června 2020, 21:29
2

Nám to jasné je. Tupé mase to jasné není.
A kdyby rychlost sama o sobě opravdu zabíjela, tak místo německých dálnic jsou hřbitovy. Vždycky k tomu potřebuješ nehodu. K nehodě může přispět nepřiměřená rychlost, ale nejvyšší dovolená rychlost a přiměřená rychlost nejsou v žádném případě záměnné.

Kyjaq
07. června 2020, 21:48
-1

Pokud se budeme striktně držet fyziky základní školy, tak rychlost nezabíjí :) Tento nebezpečný efekt přináší až zrychlení a když bychom zůstali u energie, tak míra její disipace.
Samozřejmě až se dostaneme k pojmům jako reakční doba nebo dynamická charakteristika vozidla, tak rychlost může být ten činitel, který nám to smrtelné zrychlení ze 100 na 0 dopřeje.
Jinak samozřejmě nesouhlasím s vymáháním pravidel, kde to nemá smysl (ale vynáší to penízky) a souhlasím s tím co píše beastar, že kšiltovky a uzený kolena fábie tak moc netáhnou :D

Autíčkový Jelen
07. června 2020, 23:59
4

Rychlost jako taková (respektive pokud to uvedeme úplně správně jako tady Kyjaq, že nás vlastně zabíjí to rychlé opačné zrychlení, tedy "zbrždění" ze 100 na 0) samozřejmě je faktorem bezpečnosti provozu a v případě srážky i šance na přežití. Jde jen o to, že média tu rychlost prezentují černobíle jako jednu hodnotu jejíž dodržování nám přinese naprosto bezpečný provoz. Což tak vůbec není, provoz je flexibilní, silnice se mění, složení aut po nich jezdících je taky pestré a tvrdohlavé dodržování čísla v červeném kolečku všemi tedy nemůže být zárukou úspěchu. Nechci tím říct že tady nemají být limity na rychlost nebo tak, to vůbec, ale jako u všeho člověk musí přemýšlet. Jsem na okresce s dobrým povrchem? V přehledném místě? Za dobrých podmínek? Mohl bych svojí jízdou někoho ohrozit? Pokud to dává určitý "smysl" tak si člověk může dovolit jet LEHCE nad rychlostní limit. Stejně tak jako opačně když je prudký déšť a hrozí aquaplaning tak jet přesně 130 po dálnici může být velmi nebezpečné. Prostě dodržujme limity ale existují situace kde jejich naprosté dodržování není úplně nutné a někdy až dokonce nesmyslné.

beastar
07. června 2020, 17:44
11

Já nevim na jednu stranu podobný blog a reakci chápu. Dokonce tuším, že nějakou delší dobu zpět sem tady podobnou věc taky psal. Určitě souhlasím že taková ta "Nova, Blesk, Countrylife, pivo" všichni kdo maj něco lepší, než my kradou generation takto uvažuje. Bohužel to je tady v našem národě ta mocnější část občanů protože jsou hodně slyšet a jsou skromný, tak se jim snadno zavděčíš.

Takový to mladík v luxusním BMW jel rychlostí 122 km/h a naboural... A potom na fotce z nehody vidíš něco jako e46 (luxusně za pade) to je přesně to, co dělají úmyslně novináři. Protože to působí na ty lidi co o nich píšeš. Zase ale nesouhlasím, že by prostě i když si promluvíš s těma nenáviděnýma fízlama nebyla pravda, že Audi, BMW a Mercedes si velmi často kupují podivní lidé s ne úplně dobrým psychologickým profilem, nebo trestní minulostí. Ano auto nemůže za debila který ho řídí. Statisticky vzato bohužel D3 láká více dementů. Ovšem ve srovnání jim směle konkuruje pašík fplný a okyny ve stajlu případně ereso voe. Plošně to jde nakonec těžko hodnotit. Já osobně si ale na starý A6, e60 ve stylu vokna, kola, lauf, fšecko dávám rozhodně větší pozor, než když dojíždím třeba právě tu Fabii.

I když to poslední prase v té služební Fabii jak si zkoušel vybržďovat auta z driftu a ještě se chtěl prát... Ono to bývá takový že výjimka potvrzuje pravidlo bohužel. Ať si každý sáhne do svědomí jak jezdí. A začne tedy u sebe. Souhlasím ale s tím, že rychlá jízda se nutně nerovná nebezpečná. A tacho 50 na 50 se nutně nerovná bezpečí a pohodu....

reagovat
BigBen
07. června 2020, 22:14
0

O značce auta to opravdu není. Značka za to nemůže, že si jí vybírají labilní jedinci. Mám pocit jenom já, že to je "česká" vlastnost? Má snad BMW v Německu stejnou pověst jako u nás kvůli řidičům co s ním jezdí?

Augi
07. června 2020, 22:27
1

IMHO to o značce částečně je - aspoň z mého pozorování (což je samozřejmě naprosto nereprezentativní vzorek) mezi značkou a labilitou řidiče jistá úměra je. Navíc bydlím v místě, kde je dost vyhrazených míst pro invalidy, a skoro každý den valím bulvy, jakýma autama takový průměrný český invalida jezdí. Ano, může to být někdo, kdo vozí příbuzného po doktorech, nebo na silnicích všichni pospíchají do porodnice, ale pořád se nemůžu zbavit dojmu, že to není náhoda :( Ale třeba je to pražské specifikum a jinde je to jinak.

beastar
08. června 2020, 00:14
5

Augi: Přesně tak to mám i já. A dlouhodobě to pozoruju. Samozřejmě nereprezentativní vzorek, ale i tak se nás na tom shodne asi víc. Taky koukám jací lidé si od nás koupily Audi, Bmw v posledních letech a taky je to často velmi podobný typ lidí. Samozřejmě ne vždy pirát, nebo nějaké hovado ale i tak.

Bigben: My jsme my. Německo je jiné i co se týká mentality lidí na silnici, finančních možností, typu komunikací a tak dále. Taky každá značka v tom kterém státě cílí svůj marketing jinak a na trochu jiné lidi. Značka nemůže za to jací lidé ji kupují? To je první velký omyl. Značka si buduje takovou image aby přilákala "své" zákazníky. Správná formulace je leda tak, to co píšu já, ale i bloger. Tedy že auto nemůže za debila za volantem.

A jak píšu já i Augi obecně jde vypozorovat trend mezi určitým typem lidí(řidičů) vybírat si obecně Německou prémii a nebo luxusní velká auta. Což se nevylučuje. Často se jedná o lidi v uvažování a životní filozofii podobné. Nejde to ale samozřejmě použít obecně. Filozofie těchto lidí se neslučuje s filozofií majitelů BMW třeba v Německu... takže tak je to hlavně u nás. V Německu se zase kdysi říkalo, že Mercedes je pro sedláky a BMW pro playboye...A taky bych neřekl že to bezezbytku platilo...

Radim Nemec
08. června 2020, 10:24
3

Me se hrozne libi, jak se obcas vytvori alternativni vyvetleni pro zkratky (tady konkretne jmeno znacky) napr.
AMG - Albaner mit Geld
BMW - bin Muslim, weiss?
Audi - bohuzel si nevzpomenu, ale urcite to koncilo "Idioten"
presne jak rikas - plati to vzdy? ne. ale statisticky je to vyznamny vzorek.

J.K.
08. června 2020, 12:03
1

BigBen: Ten český kontext je takový, že vozy značky Mercedes, BMW a Audi si před revolucí mohli dovolit jen komunistické svině, veksláci a výjimky jako Karel Gott. Legální prací si na ně nikdy člověk nemohl vydělat. V devadesátých letech to bylo podobné. Komunistické svině převlékly kabáty a veksláci využili své kontakty a před revolucí našmelený kapitál, který násobili v kupónové privatizaci a dalších svinstvech. A mimochodem dál jezdili v Mercedesech, BMW a Audinách. A měli své synáčky, kterým kupovali jen "to nejlepší". Ten západoněmecký, rakouský a třeba švýcarský kontext je úplně jiný. Tam například neexistuje početná skupina podnikatelů, která by si právě kvůli tomu spojení s tím nejhorším, co z kapitalismu vzešlo, zdravím pane Babiši a pane Kellnere, nikdy BMW nekoupili.

sheogh
09. června 2020, 10:24
0

Neco na tom bude a ta image je tak nejak zazrana uz. Kdyz jsem se dival nejakou dobu zpatky na fakt moc peknou cernou 760, taky jsem si u toho rikal “ale v tomto prece nechces jezdit...”

PanHAJZL
08. června 2020, 00:23
4

Fakt je proste ten, ze pocet dementu a picusu na silnici se znasobil. Sam mam najeto cca kolem milionu km po celej evrope, balkanu, jizni /severni americe,britanii,japonsku.... Jedinou nehodu jsem mel ve 20 a to ne uplne moji vinou. Mam i vsechny body a presto se nepovazuji za dokonaleho ridice. Ale to, co pravidelne vidim na silnici...dementa, co me predjizdi ve meste v neprehledne zatacce (jel jsem 50km/h) , aby za chvili odbocil na benzinu, retarda, co me musi predjet (jel jsem cca 100-110)i kdyz naproti jede auto a on automaticky pocita s tim, ze se rozestoupime...a co udela za 2km? Odboci na benzinu. Predjizdeni na horizontu, do zatacek a to vubec neresim blbosti, jako prednost z prava, razeni do odbocovaku, najizdeni na dalnici, zipovani... Opravdu je na silnici veci a veci mrdnik. Myslenkove pochody nekterych zmrdu jsou naprosto mimo chapani...stejne jako "zavodnicke" kousky tuneru od benzinky s mokrym ridicakem a nejlepe nacipovanym RS nebo jinym super pekacem. Prozil jsem 3/4 roku v Sofii, ale tohle se tam nedelo, ani v Bukuresti a ani v San Juan.
Ono je to prdel do chvile, nez takovej mistr volantu sejme celou rodinu, otce, nebo matku. Auto neni hracka, ale zbran a kazdej, kdo sedne za volant by mel myslet na to, ze v jeho rukach neni jen jeho vlastni zivot, ale i ostatnich. To, co vidim na silnicich je k bliti. Na bouchacku jsem delal zkousky, jak na zbran hromadnyho niceni a ridicak dostane kdejaky pako, ktery kolikrat ani nedodela zakladku

reagovat
beastar
08. června 2020, 00:33
7

Smutná pravda. V Bukurešti i Sofii sem několikrát byl a jezdil tam. A přestože ti lidi tam jezdí jinak a trochu prudčeji jak se člověk naučí po jejich nemá problém. Paradoxně nejsou tak agresivní a ten provoz je zjevně asi nutí víc přemýšlet. Prestože fatálních nehod se tam stane daleko víc, ale to je na jinou debatu a s X jiných duvodu. Spoustu těch kreténismu, co tam píšeš vídám taky často. Sám takový věci v podstatě nikdy nedělám a neřekl bych, že jezdím pomalu... Jen myslím a hlavně domýšlím. Někdy na škodu se zamyslet před horizontem a představit si za ním kamion, nebo rodinku ve Fabii. Je to vše o zkušenostech a jisté dávce empatie. Jak jsem psal nahoře začít u sebe a v rámci elementární slušnosti jezdit podle hlavy a ne podle značek.

PanHAJZL
08. června 2020, 08:41
1

Ano, Tva slova tesat do kamene! ale prijde mi, ze system z lidi dela bezpaterni hovada, rikam tomu mentalni upadek lidstva. Nase civilizace dosahla davno vrcholu a krivka jde strme dolu

Ch
Chochin
08. června 2020, 09:12
0

S tým myslenín a domýšlaním to bolo celkom dobre napísané v knihe od Bena Collinsa - How to drive (je to bývalý Stig). Dobré čítanie, ktoré by malo byť snáď aj povinne v autoškolách.

sheogh
08. června 2020, 13:40
0

Ona je ta arogance dobre videt ve mestech na parkovani - kdo nema problem zabrat 2 mista na sidlisti, kde jich je nedostatek, pripadne to nechat nekde paradne zavazet na blikackach... Nedavno jeden takovej vyrobil asi 200m kolonu pres krizovatku - potreboval si neco koupit v obchode hned za krizovatkou.
Jednou jsem se jedne "pani" u nas na ulici ptal, proc zaparkovala pres 2 mista - pry se ji tak lip vyjizdi a co mi je po tom... nakonec byla "donucena" preparkovat :-)

Ch
Chochin
08. června 2020, 14:08
1

Jak ja nenávidím, keď niekto takto parkuje :) Sused pravidelne... ma dve autá a s každým z nich pravidelne zaberá 2 parkovacie miesta, nie je schopný cúvnuť, alebo sa trafit tak, aby s jedným autom zabral len jedno park. miesto. A ked parkuje pozdĺžne, tak pravidelne mu polka auta trčí do cesty, ako keby si len na par minut zastavil a chcel íst hneď preč, lenže on to tam tak neha aj tri dni, to je potom pre človeka, čo má lahšiu formu OCD utrpenie sa na to pozerať :)

ra
rainero
08. června 2020, 14:23
0

Nemal ešte zodvyhnuté stierače, aby mu to došlo?

sheogh
08. června 2020, 14:31
3

Ja obcas necham hovadku pekny, citelny vzkaz (nejlip A4 a klasicka kancl paska) ve stylu "Jsem bezohledny, a proto zabiram 2 parkovaci mista" atp... :-D

U prace mame parkovani podelne s takovou tou brankou na klic. Kolegovi minule nejakej zm*d postavil X5 mezi ty branky, takze nejen, ze tam nemel co delat, ale jeste zabral 2 mista lidem, co si za ne musi platit...

Sa
Sato
08. června 2020, 16:43
0

A to ten s x5tkou odtial odjel bez toho aby musel dofukovat aspon 2 kola? :D

sheogh
08. června 2020, 16:58
2

Mam pocit, ze mu na to napsal bilym fixem pres celni sklo hlasku jako "Pomozte mi, vlastni me obrovsky c***ak" :-D :-D

ra
rainero
08. června 2020, 22:07
0

My sme to na firme riešili tak, že sme takýto prípad "priparkovali", a to tak, že musel liezť do auta spolujazdcovými dverami alebo vyparkovával dopredu-dozadu asi 20 minút...

sheogh
09. června 2020, 10:21
0

To je taky dobrej vyraz nesouhlasu, ale zas je tam riziko odrenin :-)

ra
rainero
09. června 2020, 10:37
0

Máš má pravdu, má to isté riziká ale keďže sa jednalo o firemné auto, tak tam sa to neriešilo... :)

PB
18. června 2020, 06:01
-1

No nevim, ale vetsina ruznejch majitelu heren, mafianu, vyhazovacu, lichvaru, majitelu psich mnoziren , majitelu zastavaren a hospodskejch ma BMW. Je to proste znacka pro burany a rusy...

reagovat