načítám data...

Dělníci za babku

17. září 2019, 10:27 26 komentářů Bavoraczech

Sny mnohých čtenářů se upínají zejména na lesklá placatá auta s nízko umístěným těžištěm či agilním motorem. Přestože podle bájných legend se do Miaty vejde všechno, čtyřčlenou rodinu, psa a polovinu dámské šatní skříně na dovolenou pohodlně neodveze.

Jiří Toušek: Dělníci za babku

Spoustu z nás má proto nějakého toho dělníka, otloukánka, prostě tu nepříliš zábavnou krabici, která ale dovede vše to, na co váš mazlíček prostě není dělaný. A kdyby to náhodou zvládal, mohl by si potrhat kůžičku nebo poškrábat nějaký ten plastík a to nechceme. Všechny ty tupé údery od dveří okolních popelnic před vaším oblíbeným hobby centrem pak odnese váš věčně druhý hrdina. Ten co pro vás rád odveze psa k veterináři, beton na stavbu nebo třeba jen projede tou rozmlácenou cestou aniž by tam nechal polovinu podvozku. A za to vše se vám ještě odvděčí slušnou spolehlivostí, nízkými provozními náklady a téměř nulovou viditelností v očích zlodějů.

Aby vám opravdu nebylo líto s autem zmíněná zvěrstva vykonávat, měl by takový dělník při koupi obrat vaši peněženku maximálně o jeden měsíční plat. Pojďme si tedy nějteré možnosti představit.

octa

Mohl bych začít oktávií 1 generace v kombíku. Některými nenáviděná a mnohými milovaná krabice na kolech se sedadly komfortní třídy středověkého mučidla umí být prostorově velkorysá. Tedy hlavně v kufru. Zkuste si to, co naložíte do Oktávie odvézt třeba v soudobém Focusu. Tragédie. Tragédie u oktávie jsou však jízdní vlastnosti, jenže o ty nám tady vůbec nejde. Faktem je, že pokud nepotřebujete někoho přepravovat na zadních sedadlech, nabízí oktávie dostatek variability v interiéru a zároveň I relativně nízké provozní náklady. Obzvlášť pokud ji seženete ve variantě 1.9 SDI 50 kW. Auto pak jede, nežere a má velký potenciál na dlouhý život. Ten ovšem může zkrátit dnes již poměrně hojná míra koroze. K dalším doporučením hodným agregátům patří atmosférické motory 1.6-2.0, které už si ale řeknou o vice paliva. Pravdou je, že v dané cenové relaci bude pravděpodobně Oktávka dost vyžilá a bude si zřejmě žádat alespoň těsně po koupi určité množství banánů. Ale co když nemáte úplně rádi zelenou slepičku?

scenic

Můžete vybírat mezi hned několika výbornými malými MPV. Zakladatelem této kategorie se stal v roce 1996 Renault se svým Scénicem. Než začnete nad žabožroutem ohrnovat nos, je potřeba si uvědomit, kolik různých příhrádek v interiéru najdete. Kromě různých odkládacích tácků a kapes si ale navíc i pohodlně sednete do vzdušného a prostorného interiéru. Po všech směrech je místa dostatek a to (narozdíl od Oktávie) i na zadních sedadlech. Nebál bych se zde odvézt ani 3 dospělé chlapy (když potřebujete meloucháře na stavbu). Zároveň na kratší cestování potěší i měkčí polstrování sedadel. Je to jako když si sedáte do obývákového křesla. Na delší cesty jsou pak sedadla asi až moc měkká, mohou tedy vyvolat opačným způsobem obdobné potíže jako u konkurenční Oktávie. Výhodou je, že se dají zadní sedadla různě sklopit či úplně odstranit z vozu a tím vznikne velká ložná plocha s nízkou nákladovou hranou a obrovským vstupním otvorem. Jako vhodnou motorizaci bych v tomto případě viděl na starou hlavně 1.9 DTI, ideálně ve faceliftové verzi. Jednoduchou 1.4 ale taky nic moc nezkazíte. Pokud byste se báli jízdních vlastností, nebudou o mnoho horší než u souseda z Boleslavi. Aktuální nevýhodou je dnes již obvyklá koroze. Výhodou však je, že se do našeho limitu vejdou už i některé mladší kusy 2. generace Scénicu s výbornou 1.5 dci.

Picasso

Aby to nebylo tak jednoduché, přišli o pár let později se svými klony Citroen a Opel. Citroen si na Xsaře poprvé vyzkoušel svůj nový designový jazyk Picasso, kterým označoval MPV vozy až donedávna. Pod tímto názvem tedy od Citroenů vyjel něco málo modernější a pohlednější, jnak prakticky totožný konkurent Scénicu. Do vínku dostal digitální přístrojový štít s kapličkou uprostřed palubní desky, na který však si jde poměrně rychle zvyknout. Popis Picassa asi nemá moc smysl rozebírat. Musel bych kopírovat z předchozího odstavce. Tak pouze doplním, že vhodnou motorizací je v tomto případě nejzákladnější 1.6 70 kW, která je pro vůz dostatečně dynamická, spolehlivá a zároveň není o moc rozežranější než naftová varianta. U té bych určitě nevolil obsah 1.6, který je dost náchylný na včasné výměny oleje a související mazání turba. Pokud turbo odejde, dostane se olej do DPF a o zábavu je postaráno. To silnější dvoulitr je na tom o mnoho lépe a lze jej s klidným svědomím jako alternativu k benzínové 1.6 také doporučit.

zafirka

Jak jsem již naznačil, podobnou cestou se vydal I Opel se svou Zafirou. Opět bych mohl opisovat od předchozích dvou, ale zde se již najdou drobné odlišnosti. Interiér Zafiry je tmavší, nudnější a obyčejnější, ale je vyrobený z kvalitních materiálů a působí celkově hodnotněji než u francouzských kolegů. pro někoho velkou výhodou je možnost osazení dvou nouzových sedadel do kufru, čímž získáme sedmimístné MPV. Horší je to však s motorizacemi. Základní 2.0 DI s 60 kW sotva stačí, silnější motor s označením DTI a 74 kW už vozu uděluje důstojnou dynamiku. U obou ale hrozí fatální kolaps vstřikovacího čerpadla, nechvalně známý z Astry, Focusu (TDDI), koncernových 2.5 TDI a dalších. Nepotěší ani hrubší chod, ne nepodobný koncernovým PDčkům. Proto bych raději doporučil některou z benzinových motorizací Ecotec, které dynamicky postačí a jsou poměrně nenáročné na údržbu. Pro co nejnižší náklady lze volit základní 1.6ku. Benzinové motorizace se však špatně shání. Většina Zafir se totiž prodala s výše zmíněnými nafťáky.

Mohl bych zde uvést I Ford C-Max nebo VW Touran, ale za danou cenu se obávám, že by se jednalo více o vraky méně o dělníky. Namísto nich bych proto zmínil další francouzské duo v podobě Peugeotu Partner a Citroenu Berlingo. Jedná se spíše o vozy se stejným základem jako Citroen Xsara Picasso. O obou vozech platí prakticky to samé, pouze provedení je spíše užitkové.

Partner

Nakonec jsem si nechal dva závodníky z italské stáje. Prvním je často přehlížený Fiat Stilo. Stilo je dobře postavené robustní, pohodlné a v rámci možností moderní auto, které toho ve variantě kombi hodně uveze a kupodivu stojí o hodně méně než jeho přímí konkurenti z řad Opelu, Fordu, VW, což je celkem škoda. Přitom servisní náklady a náročnsot jsou snesitelné i v porovnání s českým etalonem. Nejvhodnější motorizací by byl v tomto případě naftový čtyřválec 1.9 JTD s 85 kW, který toho zvládně najet opravdu hodně, zato s příjemnou spotřebou.Vyhnul bych se zážehové 1.6, kde často odcházely řídící jednotky motoru vlivem jejich nevhodného umístění. Vibrace a vysoké teploty udělají s choulostivou elektronikou po mnoha letech své. Výborná je naopak 1.2 16V, která se ale bohužel nedá sehnat ve verzi kombi.

Druhým italským favoritem by mohla být Lancia Lybra. O něco málo starší model než Stilo nabídne lepší jízdní vlastnosti a přidává velmi dobrý komfort a plno výbavy za lidové ceny. V motorizacích nalezneme jako zajímavou volbu i benzínové a vznětové pětiválce, se kterými určitě neuděláte chybu. Při minimalizaci provozních nákladů bych sáhl spíeš po menší 1.9, která si řekne asi o litr méně na 100 km než její větší sestra, přesto uděluje vozu solidní dynamiku. U pohodlné Lancie si však dejte pozor na korozi prahů a spodní části zadních lemů, která spolehlivě velké množství těchto Lancíí odsuzuje ke šrotaci.

lybra

A co vy, máte taky svého otloukánka?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
17. září 2019, 12:05
1

Volvo 850/V70mk1.
Hranaté Mondeo.
Peugeot 406 break.
Vectra B kombi.
A hlavně!!! Multipla. 6 lidí, mnoho místa, vyšší podvozek, všechno ideální. Až na vzhled.

reagovat
beastar
17. září 2019, 12:23
0

Seat Ibiza 6l
Renault Megáne II
Mazda 6
Jaguar S-Type
AR 166
Audi A4 B5/Golf IV
------------------
Ibizu Cupra, S-Type, 166 a Megáne RS i Audi S4/B5 sem si sám zkusil a vždycky to bylo super a zábava. Jejich normální varianty bych si klidně na tyhle účely jako winter wágn koupil a ani bych se za ně nestyděl. Obvzláště Megáne je taková levná mrdina dneska, že kombíka v benzínu s co nejnižší výbavou bych snad i doporučil za ty prachy.

Z blogu mi přijde jako super kára hodná doporučení Stilo a Scénic/Picasso. A co si myslím já subjektivně tak Stilo 3dv má čím je starší pořád docela takový švih. Je to krabice, ale taková milá.

reagovat
Bavoraczech
17. září 2019, 13:08
0

Ibiza, Alfa, Jaguar... tam se toho moc nevejde. Misto Megane jsem uvedl praktictejsi variantu Scenic. A4/Golf by byt mohly, ale... to je vicemene to same jako u Oktavie. Mazda 6 uz hodne hnije a nejspis tam neni zadny vhodny motor. Ani nezdolny naftak ani usporna 1.4/1.6...

beastar
19. září 2019, 09:55
0

Jo jo já sem to pojal zeširoka trochu jinak, než máš to téma v blogu. Jakože auta za pár šušňu na dojetí, dojíždění, práci. Kde ti není líto proletět tankodrom a naložit do toho třeba pytel cementu a vlezt v botách od bahna.

Bavoraczech
19. září 2019, 10:06
0

jo tak bylo myšleno tak, že se tam vejde víc než jeden ten pytel cementu a ještě to něco najede s laciným servisem než to úplně shodíš ze skály... A pak je to o provozních/servisních nákladech tak, aby peněženka nebrečela. U Jaguaru, Alfy a třeba té A4 se ti snadno stane že tam naleješ 20 tisíc a ni to není moc znát. Pro je to třeba směšná částka, ale najdou se tací, pro které je to třeba měsíční plat. A to se ti prostě nestane, protože po injekci 20 tisíc bude takové Stilo prakticky jak nové a na STK tě pochválí...

Bavoraczech
19. září 2019, 10:08
0

Snad se to dá pochopit, já jak to po sobě edituju tak tam nasekam chyby...

Rush
19. září 2019, 10:35
0

Beastar: Ty jsi o level vejš, já koukám po dělníkovi proto, abych ten cement neházel do S-typa. :-D

Ono kategorie "dělník" je asi pro každého celkem rozdílná v tom, co, kam a v jakém množství se vozí... :-)
Jinak Stilo vypadá fajn, nedávno bylo za ty peníze Palio, tohle je přeci jen o level vejš. No a Lybra je řešení, A4/passatB5/O1 taky, v kategorii MPV mě vždycky zajímala Phedra s Bussem, ale to je trošku mimo. :-D Jinak z levnejch keplů jako totální dělník asi i Scudo, Kangoo, Zeta... otázka je jen jak daleko od komína to ujede v poměru k pořizovací ceně. :-)

Bavoraczech
19. září 2019, 14:57
0

Phaedra s Bussem? To je nějaký swap nebo se to opravdu dělalo?
A4/Passat B5/O1 - jinak O1/Golf IV Variant... A4/B5 mají složité a celkem choulostivé podvozky a ne úplně jednoduchou techniku... Tam lze zahučet klidně víc než do Alfy 156 třeba.

Rush
19. září 2019, 18:23
0

Shit, sypu si popel na hlavu, vypadá to že Phedra má tu 3.0 V6 Citroení... Asi tím, že v podobnejch letech se dávalo busso do thesise, jsem si to nějak vsugeroval. :-) Moje touhy po ní právě celkem ochably. :-D

Jinak... Nechtěl jsem srovnávat B5 a O1 jako přímou konkurenci, je to jiná třída, ale jsou to kombajny za podobnou sumu dneska... Choulostivé podvozky jo, ale zase kus od kusu - jde o stav. Mě jedna A4 Avant '97 S-line 2.4V6 utekla a trochu toho lituju. KO podvozek může mít za tu cenu cokoli, stejně jako podvozek relativně bez vůlí. Tyhle keply za jednu výplatu navíc obvykle zemřou dřív na něco jinýho, než se jim udělají zcela zemědělské vůle. Z mého pohledu je pracant několikáté auto v rodině, kde nehrozí nijak vysoké nájezdy. Ale občas člověk prostě potřebuje převézt bubnovou sekačku, jindy půl tuny dlažby nebo dvanáct zelinářskejch přepravek s čímsi. Zároveň ale každej den v takovém pracovním pelechu jezdit nikdo nechce. :-)

Introvert
17. září 2019, 13:09
0

Volvo 850 za 14k na Gumbalkan s pětičlennou posádkou.
Scenic a Picasso taky byli ve výběru.
A Multipla...ta má vlastní kategorii v praktičnosti...a vzhledu

reagovat
krab
17. září 2019, 13:51
0

Já měl takhle Saab 900 NG 2.5 V6
Auto koupený za 25 myslím, pár věcí jsem opravil a dál fungovalo naprosto perfektně.
Obrovský kufr, skvělé sedačky a V6 pod kapotou.

reagovat
PepaSFI
17. září 2019, 19:02
2

v práci máme služebák Zafiru. Od panstva odložená, stala se rozvážkovým busíkem pro přesčasáře a narozdíl od předchozí Octavie, je velmi oblíbená. Ta už byla tak zchátralá, že zlobila elektrika a občas někdo nenastartoval. Zafira je pohodlnější, uveze víc lidí, dokonce má v kufru další dvě skládací sedačky. A mnohem líp se s tím jede. Teda pokud neřídí někdo kdo je naftový jehovista, teda vlastně, zvyklý že to není špatně, to tak má být. Když jsem s tím jednou měl jet, říkal jsem si, já pojedu naftou? No dobře, tak to zkusím. Fuj to je kravál. Z nízkých otáček to nejede a dělá to randál jak čertův mlejn. Tak jsem na to šlápl, však to není moje, tak co s tím žejo. A ono to najednou začalo fungovat. Zvuk popelnice padající po schodech zmizel, už se to netřáslo jak zmoklá čivava a velice příjemně a svižně to jelo. Takže pohodový auto se spoustou místa, sedadel a vůbec všeho. Jen šaltpáku to má divně dole. Asi jak jsem zvyklý z Pandy kde je kousek od volantu, tady jsem ji musel hledat kdesi pod sedadlem. A taky jsme si trošku nerozuměli, ono to k nám přijelo z Holandska, takže displej nemluvil lidskou řečí.

reagovat
JanSevera
18. září 2019, 12:40
0

S tím vhodným benzinovým motorem pro Xsaru Picasso nemůžu souhlasit. S tou 1.6/70 kW jsem jezdil asi šest let a bylo to hodně slabý. Ještě ve dvou lidech by to možná šlo, ale naložit to víc, byl vždycky problém. Na dálnici jsem s tím nad 110 km/h radši ani nejezdil, ten kravál pak už byl strašný. Jinak samozřejmě to je maximálně praktický auto, vejde se do toho úplně všechno :)

reagovat
Bavoraczech
19. září 2019, 06:59
0

Když víš jak řadit, tak se to nechá v pohodě. Hlavně ta 1.6 je trošku živá a malinko reaguje na plyn. Taková 1.8 žere o litr víc, ale pocitově nejede. A to vůbec. Šlápneš na plyn a nic se neděje. Podle známýho je tam delší převodovka, takže bys možná byl spokojenější na dálnici, ale na klasický okresky...

ganmiki
18. září 2019, 12:52
0

Jako kombi dělníka s koulí mám Primeru WP11 s SR20DE a nemůžu si stěžovat.

reagovat
Skipper
18. září 2019, 20:22
0

Kdybych něco podobného potřeboval, tak určitě Multipla. Před faceliftem.

reagovat
Bavoraczech
19. září 2019, 07:01
1

Možná ideální stav, protože s tebou nebude chtít jezdit manželka a i děti budou raději do školy jezdit busem :)

Skipper
19. září 2019, 13:09
1

Multipla je víc umění než auto :D

Co
Core
18. září 2019, 21:52
0

Z vyberu berlingo nebo stilo..obvzvlast stilo je nadcasove,pridam zafira 1,9d...voyager 3,3b....seat alhambra 2,0d

reagovat
Ho
Honor
18. září 2019, 21:59
0

Hele a co Daihatsu - mini suv, staré 20 let, akorát sem viděl na bazosovi, zdalo se to lepší než Octavia, podle mě snad nejlepší bude Fabia 1 s TDI, alespoň podle inzerátů u nás v kategorii do 20ti tisíc se to zdá

reagovat
sheogh
19. září 2019, 14:49
1

Pracovni otloukanek? Asi neco jako Doblo, vetsinou tam ty veci neni potreba ani skladat, staci nahazet :-) Jinak jak hranaty, tak predesly mk2 mondeo ma dost velkorysej kufr - 2 se v tom fklidu vyspi

reagovat
S.
S.h.I.t.
20. září 2019, 15:51
0

Berlingo :) , koupil jsem ho jakoze na kratko, je se mnou uz 6 let a 170 000km. Sice to neni ideal rodinneho vozu, ale ta jeho prakticnost ledacos vyvazuje. Na dovolenou? Se vleze vsechno. Jet v 5 dospelych? I to umi. Nalozit dozadu paletu s materialem? Umime taky. A kdyz bylo decko male, tak se do kufru kocarek krasne parkoval. Manzelce spousta kamaradek zavidela - ony musely skladat, rozkladat... ona jen vlozit do kufru a vyreseno.

reagovat
yorkin
20. září 2019, 22:48
0

Divím se, že tu ještě nepadla Mazda 626. Pohodlná, spolehlivá, do hatchbacku se vejde úplně nesmyslně věcí a dá se koupit za 25. Jasně, hnije, ale to se tak nějak čeká, ne?

reagovat
lu
lucnikonik
21. září 2019, 04:18
0

k Scenicu ještě jedno malé info - zadní sedačky jsou posuvné a každá je zvlášť, vč. vyjímatelnosti :-)

ad 406 Break - aktuálně mám, 2.0 HDI 90, můj první diesel, jede to, žere to rozumně, servisní náklady zhruba na úrovni píchlý slepice Favorit/Felicia, aktuálně něco přes 410k na tacho, motor původní, turbo původní, pohodlný, velký, moc to nehnije, pokud není bouraný a dostávalo to normální péči.

reagovat
Honza P
23. září 2019, 12:29
0

Mazda MPV

reagovat