načítám data...

Raspbyho bývalky - Část třetí: Když korunky scházejí (Toyota Carina E)

20. října 2017, 16:58 21 komentářů Raspby

Jednou jsi dole, jednou nahoře. Když já byl dole, prostě jsem potřeboval něco levného, co prostě jen jezdí.

zobrazit celou galeriiJan Malina: Raspbyho bývalky - Část třetí: Když korunky scházejí (Toyota Carina E)

V období po ježdění Celicou a vlastnictví Corolly TS  jsem byl už nenávratně lapen do osidel značky Toyota. Jenže jak jsem už zmiňoval v předchozím díle, věci spojené s bydlením si žádaly nemalé finance, takže Corolla musela z domu a já potřeboval jen nějaké auto, co by mě přepravilo z bodu A do bodu B. Aby bylo pokud možno co nejlevnější, ale zase aby to drželo pohromadě. A aby to byla Toyota, jak je u mě už asi jasné. Vybíral jsem mezi Corollou E10 a E11, ale pak jsem narazil na inzerát na Toyotu Carinu E combi. Byla za nějakých 22 000,-. Tak jsem hned upaloval do Áček se na ní podívat. Dle inzerátu vypadala celkem solidně. Když jsem dorazil na místo a nechal si ji přivézt, vypadalo jako tato scéna z filmu Maska. Optimismus mne začal pomalu opouštět. Výfuk příšerně rezonoval, okolo čelního skla to mělo lišku jako blázen, jedna sedačka natržená…mno uvidíme.

   Následovala zkušební jízda, auto jelo, brzdilo, řadilo i zatáčelo vcelku bez problému. „Co by si chtěl za ty prachy“, řekl jsem si v duchu a po chvilce smlouvání, kdy mi slevili ještě nějakou tu tisícovku a dali zdarma povinnou výbavu, se vezla Carina domu. Nakonec jsem si sám sobě pořád opakoval, že to byla vlastně docela dobrá koupě. Radio hrálo, klimatizace chladila, elektrická okénka a zrcátka fungovala, takže vlastně vše ok. Nechal jsem si u mechanika vyspravit tu korozi okolo okna. V podstatě se uřízl kus střechy a nahradil plechem, který se pak jen nastříkal. Po důkladném omytí nakonec auto vypadalo celkem i k světu. Jenže jak se může někdo, kdo vyrůstal na Celice a proháněl Corollu TS, cítit za volantem stoletého kombíku s motorem 1,6, který má hodně unavených 100 koní? Přeci jen auto bylo z roku 1997.

   Zase tak hrozné to ale nebylo. Hned ale dodám, že ano, auto nejelo, bylo opravdu pomalé, naklánělo se jak parník, se zapnutou klimatizací jsem do každého kopečka podřazoval a tlačil auto očima, abych nebrzdil ten traktor, který jsem před chvilkou předjel na rovince. Takže co se týká nějakých prožitků za volantem…tak vlastně žádné nebyly. Ale v té době jsem již pořizoval MR2, takže na zábavu jsem měl jiné auto a Carina byla prostě jen daily worker. Vlastně něco mě na ní přeci jen bavilo. I přes ty všechny nevýhody, bylo auto takové, jak bych to jen řekl, analogové. Cítil jsem ho pod zadkem lépe než oba předešlé vozy. Ne že by bylo nějak agilní apod., ale prostě bylo cítit, jak pracuje a co se s ním děje. A kupodivu i slaboučká šestnáctka 4A-FE měla celkem chuť se nechat vytočit a tam kde by dnešní HTPčka asi vyletěla z pod kapoty, tam si tahle babička i celkem libovala. Pokud ji člověk vytočil až k omezovači, byla Carina i celkem svižná. A že to vytáčení bylo při stoupáním potřeba. Nicméně i tak jsem s ní dlouhodobě jezdil odhadem asi za 7 litrů (dle počtu najetých kilometrů na nádrž a počet dotankovaných litrů benzinu).

   Co ale Carině nejde rozhodně upřít, je praktičnost. Na všech sedadlech bylo místa na rozdávání a kufr byl snad bezedný. Sám nejen díky těm záležitostem s bydlením jsem se s ní třikrát stěhoval. A naloží se toho do ní opravdu hodně. Když se sklopí zadní sedačky, dají se tam dvě horská kola jako nic bez jakéhokoli demontování. Prostě dělnice v pravém slova smyslu. Takže když nic jiného, pokud někdo shání starý levný stěhovák a nechce dodávku, tak mu Carinu vřele doporučuji. Ostatně inzerátů s Carinou je jako šafránu, takže si je majitelé drží a nechtějí se jich zbavovat. Koneckonců chápu, že takové auto pouštět za pár korun opravdu význam moc nemá a člověk s tím radši bude jezdit, dokud to neshodí ze skály.

   Jenže co čert nechtěl. Postupem času asi po dvou letech mi začalo rosit topení. Bez klimy na ofuk oken jsem si prostě v zimě nezatopil. Což sice topnému účinku nijak neubíralo, za to to ale velmi ubíralo dynamice. Už jsem měl u mechanika připraven z jiné Cariny celý výměník, ale na cestě k němu jsem zjistil, že mi auto netopí vůbec. Řekl jsem si ok, topení už to vzdalo úplně asi…nevadí, už si jedu pro jiné. Jenže ono to nebylo topení, ale během jízdy mi asi někde praskla hadička od chladiče a všechna chladící kapalina byla během chvíle pryč. Jenže než mi to došlo, tak začal mít motor zvuk jako traktor (ručička teploty začala stoupat, ale ještě nebyla v červeném, takže vařit jsem nezačal). Okamžitě jsem tedy zastavil na alespoň trochu vhodném místě na Strakonické u Zbraslavi a přemýšlel, co dál. Bylo asi 7 ráno. Chvilku jsem počkal, zkusil nastartovat, ale zvuk byl stále model Zetor a navíc reakce na plyn byly skoro nulové. Takže asi konečná. Zavolal jsem mechanikovi, že už nedorazím a nechal se v rámci povinného ručení odtáhnout zpět před barák.

   Tak náhle se odebrala moje dělnice do věčných lovišť. Vzhledem ke stáří auta (mělo najeto skoro 260k km) už se mi nechtělo někde shánět jiný motor, tak jsem se rozhodl, že prostě zkusím prodat auto s vadným motorem, že by se mohla hodit někomu, kdo má svojí třeba bouranou ale motor má v pořádku, tak by si ho jen přehodil a mohl jezdit. I přes ten vysoký věk bylo auto naprosto bez koroze (když nepočítám to okno, které jsem nechal spravit). A to se po nějakém čase povedlo. Naštěstí finanční krize už byla tak nějak snad pryč a nechtělo se mi pořizovat další „auto za pár kaček“. Takže se k MRce mělo pořídit nějaké ve srovnání s Carinou novější auto. Vlastně teda novější Toyota. Někdo už ví, někdo ne, ale o tomto aktuálním daily autě se dozvíte ve finální části tohoto miniseriálu.

PS: Carina nebyla auto na focení, takže jsem krom té jedné z boku použil fotky, které byly v inzerátu.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Picklenose
21. října 2017, 13:06
0

Jo Carina, kamarád jí vlastnil přes 15 let a zažil jsem v ní svůj nejrychlejší přesun v životě, Písek - Kasejovice, což je v bratru necelých 40 kilometrů za 18 minut s průměrnou rychlostí 133 za hodinu. Měl v tom 1.8 a nikdy jsem ho neviděl do toho dát korunu (kromě olejů, destiček, pneumatik a podobných věcí). Nakonec jí bez STK, s prasklým čelním sklem, mrtvými poloosami a zavzdušněnými brzdami prodal někam do Afriky.

Já mám Camry z devadesátýho pátýho a musim říct, že spolehlivost těhle starejch Toyot je až neuvěřitelná.

reagovat
Raspby
21. října 2017, 13:50
0

jj tohle byla co se týká spolehlivosti asi nejlepší doba Toyot ty devadesátky...kdyby se nestalo to co se stalo tak s ní jezdím do teď :)

Ra
Rampa
21. října 2017, 22:21
0

Měl jsem "Interceptora" 1.6 liftback v plynu a vzpomínám na ni hodně rád. Tvůj příspěvek mi připomenul stíhání svatby, 18 km za 8 min (přes 4 vesnice). To auto bylo opravdu měkce naladěné (E10 je proti tomu vyražeč zubních plomb), a tuhostí karoserie taky neoplývala. Jednou jsem plně naložen spolužáky z VŠ přejížděl diagonálně obrubník a carina vydávala zvuky jako "ponorka 10 km pod hladinou" :-D ale celkově na ni vzpomínám v dobrém. A také skončila v Africe, Tunis..

http://img23.rajce.idnes.cz/d2302/12/12995/12995308_31fcc460648f72630005170a1cd80e83/images/IMG_333.jpg

Raspby
21. října 2017, 22:33
0

A to si mel taky tu nejslabší? Byly dve vykonove verze te 1,6...ta silnejsi mela nějaký speciální element sani. Me se líbilo ze i pres mrzky výkon to melo rado otáčky a ani u červeného pole to nepusobilo ze se motor trápí...naopak :)

Ra
Rampa
22. října 2017, 15:00
0

Byla to 85 kW verze, stejná, co se dávala do E10. Prakticky se dá nazvat stechiometrická, protože ty slabší varianty byly "lean-burn" - spalování chudé směsi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lean-burn#Toyota_lean-burn_engines

http://toyota-club.net/files/faq/04-11-20_faq_lb_eng.htm

A právě ty lean-burn měly v sání vířivé klapky, mezi parožím a hlavou. Vizuálně se daly ty verze rozlišit podle výfukového paroží - lean-burn měl plechový svařenec, 85 kw měly trubkové 4-2-1 a podle umístnění vstřikovačů - lean-burn do hlavy, stechio před hlavou do paroží. Lean-burn měly navíc NOx trap katalyzátor, lišily se lambda sondou (nebyla to wide-band, ale pracovala za vyšších teplot), svíčkama a kontrolkama Economy v budících (lean-burn měl jednu zelenou, stechio zelenou a oranžovou). Podle fotek jsi měl lean-burn a vzpomínám, že tehdy jsem koukal aji na tvůj inzerát. Odpovídala by tomu i lepší spotřeba. S lean-burn jsem nikdy nejel, ale ta 85 kw jela pěkně, zkoušel jsem pár 2.0 (3SFE) a o moc líp to mezi 4-6 krpm nejelo, dole samozřejmě jo.

Picklenose
22. října 2017, 15:29
0

Jo přesně, to mekký nastavení podvozku a všemožný zvuky si pamatuju velice dobře, div jsem se po těch 40 km nepozvracel, ale žážitek to byl skvělej, to se musí nechat.

Raspby
22. října 2017, 16:05
0

no mě by ještě zajímalo, jak by se jelo s tou Carinou GTI..to už taky asi byl pěkný sleeper :), navíc měla docela hezký zadní spoiler :)
https://123auta-katalog-902363.c.cdn77.org/katalog/toyota/carina/d-e-1992-1996-hatchback-5dverovy-2.jpg

ToMyx
23. října 2017, 11:44
0

Párkrát jsem měl tu čest s Carinou s dvoulitrem. Měla 98kw, ale hlavně byla lehoučká (1200 kg?), takže byla opravdu čiperná!
Škoda její antikorozní ochrany, docela rezla na klasických místech. Oproti tomu měla snad nerezový výfukové potrubí, nikde ani náznak rzi.

beastar
21. října 2017, 16:38
0

Nebyla na to kdysi ta reklama. Toyota to jóóóo. Jinak nevím odkud bych si to auto pamatoval. To vyloženě ztělesňuje tu část období Jap aut Toy, Mazd, Nissanů. Kdy byla spolehlivost veskrze vysoká, ale vzhled blitkózní a interiér znal dvě barvy šedou a černou obě matný plast. Fakt je ten, že to drželo pohromadě a jezdilo. Z tohoto období sem měl Almeru. Jedná z věcí, co probarvila vnitřek byla nevkusně barevná látka na sedadlech. Koukám že tak mysleli i v Toyotě. To je jedno svoje věci to umí dělat dobře. A za ty prachy to bylo vlastně dost pěkně vybavené a dobré auto. Když se podívám na DNEŠNÍ základ aut jako Octavia, Focus, Tipo a tak dále:)

reagovat
Raspby
21. října 2017, 18:52
0

Přesně tak..ale tak podívej se na VW té doby...to ty interiéry nebyly o nic hezčí...korejce té doby ani nepočítám...ano ten vnitřek byl strohý, nebyl líbivý ani nijak excelentně zpracovaný. Ale mě se už u Celicy líbil takový detail, že celá palubka byla potažená takovou ,,pseudokůží" že to na pohled a malinko i omak působilo jako kůže, a ne tvrdý plast s nějakým hrubým vzorkem, které jsou k vidění ještě dnes... :)

beastar
21. října 2017, 19:05
0

No tomu moc nevěřím 1997 už je B5 a ta vážně nemá ani v základu vůbec špatný vnitřek ani dnešními měřítky. Navíc si mohl mít klidně světlou kůži a dvoubarevnou palubku. To je nijak nechci oslavovat, ale na tu dobu to bylo dost dobrý v porovnání s čímkoliv normálním. Jinak Celica to je jiná písnička o tom přemýšlím už delší dobu, že bych si pořídil, ale problém je že mám moc aut a další by bylo k ničemu.

Raspby
21. října 2017, 20:02
0

No Carina se taky nabízela s kůží, vyhřívanými sedačkami a podobnými věcmi...problém je, že to u nás nenajdeš...u nás samé základy nebo nafty. Dvoulitr 3S-FE není (alespoň na prodej) a 3S-GE (stejný jako měla právě Celica) alias Carina GTI už vůbec ne...

beastar
21. října 2017, 22:02
0

Aha no jo tak to je klasika. Tady se to v dobrý výbavě asi neujalo, protože cílovka byly lidi co si kupují spolehlivost a auto na 15 let. Zato ty Passaty to byla modla do firem.

Ra
Rampa
22. října 2017, 15:05
0

Passat B5 je o generaci mladší auto, začínal když Carina končila. Srovnávat by se měl s prvním Avensisem, ale ten mě designem nesedl vůbec, i když je to tak nějak jinak oplechovaná CarinaE, podobně jako Favorit-Felicia.

MGRR
21. října 2017, 17:10
0

Skvělé a spolehlivé auto. Vlastně toho zanedbávaného, opomíjeného, opovrhovaného slouhu mají někteří lidé rádi, jako "člena rodiny". Jsou to totiž skvěle vynaložené prostředky.

Carina dokud má benzín, nějakou vodu, trochu starého oleje, může kroužit po planetě desetiletí... Dnes mají hezké kusy hodnotu větší, než menší a věčně rachotící Octavia TDi

reagovat
Raspby
21. října 2017, 18:53
0

No hlavně hezké kusy nejsou na prodej...to spíš jen ty zanedbávané, zrezlé apod. Koneckonců takový jsem pořídil i já. Ale bylo to za hubičku a těch následných asi 10000,- co jsem dal do oprav rozhodně nelituji. Jak už jsem psal, chápu, proč si to lidé drží. Je to věrný a spolehlivý sluha a pracant :)

GanGreen
30. října 2017, 22:42
0

tenhle blog jsem něják přehlídnul, Carina je auto na kterym sem se učil jezdit, měli jsme taky 1.6 benzín, jen silnější variantu 85kw a mám dojem že mi to připadalo celkem svižný :) vzpomínám na ní v dobrém... nakonec odjela dělat parádu někam do černý hory či co...

reagovat
Raspby
31. října 2017, 08:30
0

Tak ona i skoro svižná byla, ale jen od 4000 nahoru :-D. Ale měla i příjemný zvuk a líbil se mi ten pocit, že se motor ani ve vysokých otáčkách netrápí ale naopak se mu tam líbí :). Jinak nevím kdy ses učil řídit, ale ve své době to možná tak pomalé nebylo, ale v roce 2015, kdy jsem s tím jezdil, mi to přišlo pomalé až až...obzvlášť po Corolle TS :-D

GanGreen
31. října 2017, 09:56
0

No řídit jsem se učil asi před 14ti lety :D ale svižná mi připadala ještě před dvěma lety. Musim souhlasit s tim, že ten motor byl v otáčkách vážně ve svém živlu. Od dob toyoty jsem bohužel neřídil benzinovej motor, u kterýho bych neměl pocit, že se nad 5000ot/min trápí doufám že alfa mě nezklame :( po Corolle muselo bejt pomalé asi všechno, to mě nepřekvapuje :D

oi
oister83
04. prosince 2017, 09:54
0

Ahoj, nechceš někdy udělat nějakou retro recenci Toyoty Cariny? Pořídil jsem luxusní garážovanou 1.6, která vypadá jako nová.

reagovat
Raspby
04. prosince 2017, 10:48
0

Ahoj, tak ono už tady jsem to pojal jako takovou skoro recenzi, alespoň pro mě to bylo ryze účelové auto, těch zážitků za volantem moc nebylo..ale to ji nic neubírá na kvalitách, jak jsem také zmínil.