načítám data...

Raspbyho bývalky – část druhá: První vlastní auto (Toyota Corolla T-Sport)

13. října 2017, 20:09 22 komentářů Raspby

Jak jsem se k Toyotám dostal, už víte. Tak jak to tedy pokračovalo dál?

zobrazit celou galeriiJan Malina: Raspbyho bývalky – část druhá: První vlastní auto (Toyota Corolla T-Sport)

   Jak jste si mohli přečíst minule, tak Celica ve mne nechala nesmazatelné stopy. Myslím na ni do dneška a hrozně rád bych se s ní zase alespoň na chvíli projel. Jenže Celica už byla pryč, já své auto neměl, ale začal jsem pracovat a potřeboval nějak dojíždět. Bydlel jsem kousek za Prahou a dojíždění asi hodinu a půl autobusem a metrem nebylo to pravé ořechové. Tak jsem již potřeboval nějaký ten povoz. V mém stylu samozřejmě – takže Toyotu :-) .

   Ale ještě před tím sháněl nové vozidlo otec, ale sám přesně nevěděl, co by vlastně chtěl. Tak jsme tak sjížděli všelijaké inzeráty a v tom jsem ji objevil. Červená Toyota Corolla TS, prodávaná přímo v Tsushu v Průhonicích, koupená a servisovaná tamtéž. Nic jsem o ní nevěděl, jen to, že existuje a to z jednoho článku ve starém Speedu, kde se psalo, že i normální auta mají své sportovní verze se spoustou příkladů. Takže jsem věděl, že existuje Corolla, co má 190 koní a vysokootáčkový motor. Tak dlouho jsem do táty hučel, až jsme se na ni jeli podívat. Při předváděčce jsem mu říkal, ať drží plyn až na podlaze a nechá motor hezky vytočit až za 8000 ot/m. Stalo se, a já měl jasno. Tohle prostě musí být u nás doma. Opět jsem do něj hučel, až nakonec opravdu zaparkovala u nás na zahradě. A asi po roce nastala situace z prvního odstavce. Jenže auto bylo táty. Sháněl jsem něco pro sebe, ale náhodou jsme narazili na inzerát na Saaba 9-5 Aero ( o kterém jsem se tu také zmínil), který se tátovi zalíbil a zanedlouho ho měl doma a po nějakém tom vyrovnání jsem měl Corollu se svým jménem v TP. Byl jsem štěstím bez sebe.

   Zažil jsem toho s ní opravdu hodně. Od denního ježdění do práce, sněhových závějí, cesty na lyžovačku až po jízdu na okruhu na suchu i na ledu. Vlastnil jsem ji celkem 8 let. A auto to bylo vskutku výjimečné. Dnes už vím, že to žádný čistokrevný sporťák nebyl, i když v té době mi to přišlo jako zbraň. Podstata celého auta byla hlavně v motoru. 1.8 l VVTL-i (2ZZ-GE), 192 koní, ale hlavně dva profily vačkového hřídele ala Honda i-VTEC a 8200 ot/m. Po každém překročení šesti tisíc (konkrétně 6200ot/m)se motor náhle rozeřval, mohutně zatáhl a auto najednou letělo vpřed. Ručička otáčkoměru mířila k omezovači v 8200ot/m jako přitahována magnetem. Výkonová špička, jak má být. Ale řadit se muselo přesně ve správný moment. Jakmile se odřadilo dříve, motor poté spadl pod ony „akční“ otáčky. Podvozek byl celkem tvrdý, ale při svižné jízdě auto zatáčelo velmi lehce a přesvědčivě. Ale rozbité české silnice nebyly pro TSko to pravé ořechové. Podvozek měl v takovém případě tendence odskakovat a celé auto najednou přišlo o kus stability.

   Tyto zážitky za volantem mě také nakonec přesvědčily si vyzkoušet jízdu na okruhu. A to rovnou hned v Brně. A vypadalo to přesně tak, jak si asi všichni myslíte. Zaručeně nejpomalejší řidič na trati, po stopě ani památky, přesto jsem byl po jízdě plný adrenalinu a totálně rozlámaný. Chytlo mě to tak, že jsem věděl, že to zase zkusím. A zkusil. A bylo to lepší, jízda už měla nějaké náznaky stopy a mě to bavilo zase o kus víc. Párkrát jsem se tam ještě vrátil. Ale tady už byla poznat jedna z největších slabin auta – absence samosvorného diferenciálu. V nájezdu na stadion jsem si zkusil podřadit na dvojku (na trojku se tam jede hodně pod „akčním polem otáček“) a při přidání plynu auto jelo rovně a nezrychlovalo – prokluzovalo vnitřní kolo. To mě hodně zklamalo a dál už to pak zase jezdil na trojku. Podvozek také nebyl samozřejmě přímo okruhový, takže se auto celkem naklánělo, ale zase nic hrozného. Na silnici to auto bylo super, ale na okruhu člověk velmi rychle poznal dost slabin. Nepříliš přesné řazení s dlouhými dráhami, kompromisní podvozek a hlavně to LSD. Brzdy také dost rychle vadly. Krom toho jsem si s ní zablbnul i  na ledě v Sosnové. Kvůli nevypínatelné stabilizaci jsem si sice zatáčky na ruční brzdu moc neužil, ale zase mi to hodně dalo z hlediska běžného provozu. Prostě jsem věděl, jak se auto chová, až mě někde zastihne ledovka a nemusel jsem mít takový strach.

   Až doteď jsem auto pravidelně servisoval v autorizovaném servisu a myslel si, jak dobře se o auto starám. Ale začal jsem pomalu brousit po různých fórech a zjišťoval, že údržba si žádá trochu víc, než jen měnit olej a spol. Nejsmutnější je na tom to, že přímo v Toyotě o tom neměli ani páru. V té době jsem poprvé kontaktoval Honzu Kotlaříka z DICompRacing a po konzultaci k němu zavezl auto na prohlídku. Chtěl jsem samozřejmě zkontrolovat partie motoru, vyžadující pravidelnou údržbu, nebo alespoň kontrolu. Konkrétně liftové šrouby (spolu s dalšími částmi měli na starosti právě přepínání ono režimu vačky a ty z továrny byly dost slabé a měli tendenci se přelomit), pístek s pružinkou v olejovém čerpadle (který se taky opotřebovával) a rozvody (Toyota samozřejmě udávala, že řetěz je doživotní – v té době jsem tomu tak nějak bohužel věřil, prostě jsem byl neznalý). Sice to nebylo všechno při jedné návštěvě, ale v průběhu jednoho roku cca byla diagnóza následující. Šrouby sedřené tak na polovinu tloušťky, přidřená vačka (ucpaná olejová sprcha nečistotou z oleje, který jsem dle Toyoty měnil po 15000 km – od té doby taky vím, že je to nesmysl – ideálně měnit tak po 7500km), odštípnutý kus z vačky připečený na olejovém čerpadle, takže to bylo na odpis, rozvodový řetěz sice v toleranci, ale unavené napínáky a vodicí lyžiny a pár dalších detailů. Chtěl jsem se zastřelit. Jel jsem jen na preventivní prohlídku a ono tohle. A byl jsem v tom hned asi za 60000,-. To fakt nechceš. Ale nedalo se nic dělat, auto jsem měl moc rád tak jsem do toho šel. Udělalo se a poté již žádný problém nebyl, vše se pravidelně kontrolovalo, olej měnil 2x za rok a auto sloužilo několik dalších let. Z toho plyne velmi důležitá věc. Motor jako takový nelze brát jako nespolehlivý, ale prostě je konstrukčně poněkud sofistikovanější, než běžné motory a to si prostě žádá nějakou tu údržbu. Ale svým projevem a charakterem za to rozhodně stojí. Když člověk ví, jak se o něj starat, tak je určitě schopen sloužit věrně a dlouho.

   Po tom všem ale přišla další kapitola mého života a sice vlastní bydlení, rekonstrukce a to jsem všechno prostě finančně nedával. Tak po nekonečném rozhodování jsem s těžkým srdcem podal inzerát. Corolla musela jít. Nyní jezdí někde po Šumpersku a dle mých informací se má stále dobře. Stejně jako Celica, tak i Corolla zůstane na vždy v mém srdci. Poprvé na okruhu, blbnutí na ledu, dvakrát se v rámci rubriky „Vaše garáž“ objevila i v časopise Speed a hlavně to bylo mé první auto – skutečně mé. Bylo to skutečně úžasné auto na každý den a navíc sleeper. Nikdo moc nevěděl, že Corolla může mít takový výkon a spousta lidí se po svezení nestačila divit. Civic TypeR znal každý, ale Corollu ne. Když už byla prodána, byl jsem nucen si koupit něco velmi nízkorozpočtového. A byla to zase Toyota. Ale jaká, to se dozvíte zase příště. 

Celý příběh o autě si můžete přečíst zde: 

http://jdm-meeting.cz/forum/viewtopic.php?f=6&t=4079&hilit=raspby#p76043

Záznam o oprávách je zde přímo na stránkách DICompRacing:

https://www.facebook.com/pg/dicompracing/photos/?tab=album&album_id=592133387498558

Profi fotky jsou od kamaráda :

https://www.facebook.com/Naturalightportraits/?timeline_context_item_type=intro_card_work&timeline_context_item_source=100000008177977&pnref=lhc

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Eon
13. října 2017, 21:09
0

Hezké. Já jsem ke "skoro" stejnému autu přišel jak slepý k houslím. Japonskou produkci aut jsem tak nějak nevnímal, nicméně teď už bych si jiné, než japonské nekoupil. :-) Jen mně osobně přijde řazení celkem přesné, a ani nějak dlouhé.. Podvozek atd. mám jiný od TTE, každopádně můj kamarád co má taky TS měnil hned po koupi za stavitelný Bilstein..
Tady moje "TS".

reagovat
Raspby
13. října 2017, 21:13
0

Paráda...kompresor je u nás velká raritka...gratuluji..no tehdy mi to taky přišlo tak nějak normální...ale když třeba to řazení srovnám s MR2 tak to je nebe a dudy...dráhy poloviční a abych přeřadil tak že si na nižším kvaltu brnkne omezovač a přesto to tam zapadne okamžitě a hladce, to by se mi z Corollou nestalo :-D tam bylo podřazování ve vysokých otáčkách docela problematické..hlavně ze 3 na 2 bylo občas loterie...hlavně v tom okruhovém ražimu :)

Raspby
13. října 2017, 21:13
0

Někdy bych v tom prosil svézt :)

Eon
13. října 2017, 21:29
0

Chtěl jsem teď v tu neděli co byly K&K v Brně, ale nesvyšlo. Klidně svezu. :-) Ano, kompresor je raritka, kominukuji ještě s jedním klučinou co má to samé co já, akorát obyč TS nárazník. Řekl bych, že je to ještě o trochu servisně nákladnější oproti TSu. Nicméně to za to stojí. Díky kompresoru je tam parádní lineární průběh výkonu a oproti TSu nejde tak cítit lift.. :-)

Raspby
13. října 2017, 21:31
0

No že není cítit lift bych řekl že je spíš škoda ne? Přeci to dává ten charakter, ale chápu, tady to jede líp a všude :) no já jsem z Prahy takže celkem z ruky no...a na trackday se nechystáš podívat teď na konci října do Mýta? :)

Eon
13. října 2017, 21:44
0

Tak jasně, je to trochu škoda, nicméně je to něco/za něco.. :-) Do Mýta se nechystám, nevím kam dřív.. :-)

Raspby
13. října 2017, 21:46
0

Tak snad příští rok...rád bych se zase na Rollku podíval :)

Ob
ObjemNičímNenahradíš
08. února 2019, 19:02
0

Chci vědět všechny klady a zápory jak TSka s kompresorem, tak bez. Dost uvažuji o tom, že bych si ho pořídil jako první auto do pár let... :) Po face samozřejmě (líbí se mi víc)....Corolla TS Kompresor co se týče výkonu je šílená, ale zase mám strach ze servisu a pořizovací ceny. Proto tedy prosím nešetřete kritikou :D Btw. nějaké měsíční náklady (obecně) a ceny dílů by se taky hodily :) Děkuji. Uvažuji totiž ještě o Mitsubishi Galant VIII 2.5l V6 (118, nebo 120kW), to je moje srdcovka (nejlépe VR-4, ale to je taky trošku over budget). Corollu bych chtěl čistě jen kvůli malému obsahu a výkonu. Ještě mě zaujal Ford Fiesta ST, ale zdá se mi slabá :D

Raspby
09. února 2019, 12:13
0

Tak za mě jakožto bývalého majitele TS bez kompresoru a před FL, pokud to srhnu, tak
Klady: Motor je fakt senzační, točivý, s krásným zvukem
Spotřeba (při normální jízdě v klidu 7,5l)
Celková spolehlivost a praktičnost - je to Corolla
Jako auto na každý den ideální

Zápory:
Motor vyžaduje zvýšenou a specifickou údržbu.
Podvozek - na silnici bez problému, na okruhu ale nestíhá motoru - jen tuhá zadní náprava
Absence samosvoru
Řazení by mohlo být přesnější a kratší dráhy, i řadička je až moc dlouhá

Co se týká té údržby, tak začíná to výměnou oleje rozhodně častěji, než říká česká Toyota. 15k km je opravdu moc. Já měnil cca po osmi. Dále se pravidelně musí kontrolovat a měnit specifické komponenty (šrouby liftu, regulátor tlaku oleje...) o kterých česká Toyota snad vůbec neví, také rozvodový řetěz není doživotní, jak mi řekli v Tsushu...prostě není to spotřební motor, ale celkem sofistikovaný stroj, který si žádá svojí údržbu. Pak je bezproblémový. Jinak TSko je prostě dokonalý sleeper. Vypadá jako obyč. Corolla ale když se to podrží nad 6000 RPM, tak dokáže leckoho překvapit :). Klasická TSka se dají sehnat za 100k, compressory jsou mnohem raritnější a tomu odpovídá i cena. Jaký je ale rozdíl v nákladech a údržbě oproti NA variantě nevím, to bude spíše dotaz na EONa :)

Eon
13. února 2019, 09:18
0

Jen jezdím a měním olej v motoru. Zatím jen jednou jsem měnil olej i v kompresoru. Letos budu dávat větší brzy (origo TTE Big Brake). Jinak jsem spokojený. Určitě bych raději koupil kompresor, místo TS. Ten cenový rozdíl není až tak hrozný. V DE jsou pěkné kousky na prodej za rozum. :-)

beastar
14. října 2017, 14:56
0

Pěkná kára. Měl si to evidentně v super stavu nejen uvnitř, ale i zvenku. Jet s tim na Brno chce teda odvahu:) Docela mi teda vyrazila dech ta cifra 60.000 ne, že by to bylo drahý, ale že si to do toho vrazil. Není to úplně malá částka. Další auto bude Yaris?

reagovat
Raspby
14. října 2017, 15:03
0

Díky..snažil jsem se ji mít hezkou, ale samozřejmě ty fotky jsou hodně upravené, ale myl a leštil jsem to každou chvíli :). No mě to přišlo jako darda, ale šel jsem do toho protože jsem to auto měl jednak rád, a taky se mi nechtělo to nějak zkoušet prodávat a shánět něco jiného...nn Yaris to nebude, uvidíš sám :)

Knightrider
15. října 2017, 08:42
0

Tak na tohle auto mám bohatý vzpomínky. Koupilo se to do práce kdysi jako nový a pár let to tam vydrželo. Teď, když čtu ten blog, tak si říkám, že je strašně zajímavý, jak se liší chutě lidí a jejich pohled na auta. Rapsby s láskou vzpomíná na Corollu TS, u nás v práci by si doteď každej odplivnul. :-) Na začátku byli všichni nadšení. Mělo to silnej motor, kterej navíc vydával hutnej zvuk a to auto působilo už po nastartování jako hodně divoká hračka. A je pravda, že se s tím dalo vyblbnout neuvěřitelně. Jenže má to i svoje stinný stránky. Podvozek, kterej absolutně nestíhal motoru a pak ten samotnej motor. Táhnul slušně, nechal se točit do obrovských otáček, jenže taky byl šíleně hlučnej a do těch vysokých otáček to člověk musel honit pořád, jednak, aby to jelo a pak, aby se to z křižovatky vůbec rozjelo. Dopadlo to tak, že po půl roce nadšení to auto víceméně jen postávalo v garáži a sem tam ho někdo vytáhnul ven, než se poslalo dál do světa. Nikdo s tím nechtěl jezdit, protože uživatelsky ty bylo strašně nepřívětivý auto. Každodenní život s tím byl naprostý utrpení, který po velmi krátkým čase už nechtěl u nás dobrovolně podstupovat nikdo a tak to po čase šlo v tichosti pryč. Dovedu si ale představit, že jako víkendová hračka pro mladýho kluka to bude fungovat dobře.

reagovat
Raspby
15. října 2017, 11:06
0

No, tomu říkám opačný pohled na věc :). Tak pravda je že podvozek na okruhu motoru nestíhal, to rozhodně. Ale na okreskách mě to fakt bavilo a motor mi přišel super. Na denní ježdění krásně pružnej, ale pokud s tím člověk chtěl jet rychle, musel ho prostě poslat až nahoru no. Na dálnici když to při 140km/h točilo skoro 4500ot/m to sice bylo celkem hlučné, ale jako naprosté utrpení bych to rozhodně nenazval...tady se holt ukazuje, že sto lidí, sto chutí :)

Knightrider
15. října 2017, 13:21
0

Přesně tak, každej to má nastavený jinak. Já si myslím, že na to víkendový blbnutí na okreskách to je fajn, ale na každodenní ježdění po Praze to u nás fakt nechtěl vůbec nikdo a to auto pak většinu času jen stálo v garáži. No vidíš, ty říkáš, že ti motor přišel krásně pružnej, pro mně osobně to bylo naopak naprostý utrpení pokaždý, když jsem s tím jel a o nějaký pružnosti nemohla být řeč. Když se to víc netočilo, tak se to ani nerozjelo a když se to točilo, tak v tom byl takovej kravál, že nebylo slyšet vlastního slova. Umím si to představit jako dvoumístnej roadster nebo coupé čistě pro víkendový blbnutí pro toho, kdo má rád vysokootáčkový japonský posunovadla, ale při každodenním ježdění by mně osobně z toho asi brzo žvejklo. :-D

Raspby
15. října 2017, 13:26
0

No ještě si vzpomínám když jsem ve 40km/h měl zařazenou čtyřku a byl jsem schopen předjet sváteční fabii aniž bych podřadil..tak nevím...ale je to věc názoru to je jasné... ;)Mě ani po osmi letech daily ježdění z toho nežvejklo...naopak :)

beastar
15. října 2017, 13:47
0

No já právě docela věřím i druhému pohledu na věc. Stejně mám pro tyhle krabice se slušným motorem slabost. Samozřejmě to bude asi hlučnější a asi to nebude etalon pohodlí, zase to celkem pojede. Mě točit motor nevadí pokud to má smysl. Pravda je taky, že v práci bych s tím asi jezdit nechtěl a vzal si radši nějakou škodovku třeba.

Knightrider
15. října 2017, 14:40
0

Beastar: Rozhodně, ono to s tím motorem fakt jede slušně. Akorát se s tím moc nedá jezdit normálně, no.

Rapsby: Je to samozřejmě úhel pohledu. Já jsem zvyklý naopak na velkoobjemový nízkootáčkový motory, takže pro mně tohle bylo extra peklo a celkem to i definovalo po pár obdobných zkušenostech můj vztah k "rejžáckým" autům, ale to je samozřejmě čistě individuální věc. Každýmu sedne něco jinýho.

ToMyx
17. října 2017, 15:04
0

Raspby, když jsem ve 2015 hledal druhé auto, byla také ve výběru, ale bál jsem se lift. šroubů. Idaho mě trochu vystrašil. Ale svezení bych nikdy neodmítl, ten motor mi chutná:-)
Každý má jiné chutě, nic není lepší, jen jiné. Mně se líbí skoro všechno co umí pobavit;-)

reagovat
Raspby
17. října 2017, 15:53
0

No v oce 2015 jsem ji právě prodával..nekoukal si zrovna na mojí? :-D měl dost dlouhej inzerát s kompletně sepsanou historií a fakturama...takže šroubů ani ničeho jiného se můj případný kupec bát nemusel :)

ToMyx
17. října 2017, 16:20
0

Raspby, kdybych tu krásku v té době na netu viděl, hned bych do ní šel! Místo toho jsem se spálil s poface Primerou, protože majitel:-( Ale i tak mě Primera chytla a nakonec jsem pořídil předface, ale tu si na Džbáně vlastně viděl... Musím se přiznat, že jsem na vyčerpávající inzeráty zatížený, pečlivý majitel a trochu fanda je většinou záruka dobrého stavu nebo alespoň se člověk doví vše.

Raspby
17. října 2017, 16:49
0

No ja za ni tale chtěl vice nez bylo obvykle...nicméně vse jsem byl schopen doložit...nejen to co je psáno v článku...tak nakonec si ji majitel s trochou smlouvani vzal a dobre udělal ????