načítám data...

Když dva dělají totéž

15. června 2020, 22:07 47 komentářů Skipper

ze života chovatele koček

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Když dva dělají totéž

Automobilový průmysl Velké Británie procházel v devadesátých letech velkými změnami. Velké koncerny si rozebraly zbytky socialistického British Leyland a měli s nimi velké plány. Rover patřil pod BMW group a Jaguar zase patřil do portfolia Fordu. V roce 98 tyto automobilky prezentovaly na autosalonu v Birminghamu výsledeky anglo-německé a anglo-americké spolupráce.

Vedle sebe se tak postavili Rover 75 a Jaguar S-Type. Tato auta nebyla namířená striktně proti sobě, nutno říct, že kde Rover končí, tam Jaguar začíná. S-Type byl jasným útokem na BMW řady 5, kdežto Rover byl situován někde mezi řadu 3 a 5. Dá se na něj pohlížet jako na takovou ostrovní verzi Škody – víc auta za méně peněz. Nicméně fakt, že se tato auta představila ve stejný den a jejich výrazná retro stylizace z nich přímé konkurenty udělala.

Pohled do historie

Rover 75 

Rover před převzetím BMW spolupracoval s Hondou. Výsledkem byly modely 200, 400, 600 a 800. Modely 200 a 400 byly představeny nedávno, takže jejich život měl dál pokračovat. Model 800 už byl výrazně za zenitem. Rover 600 byl relativně nový, ale licenční politika Hondy ho neumožňovala prodávat i v USA, co byl jeden z klíčových trhů, na které se chtělo BMW zaměřit. První tedy musela pod vedením BMW vzniknout vlajková loď Roveru. Původně měla vzniknou tři auta – náhrada 800, 800 coupe a 600. Racionálním rozhodnutím bylo vytvořit pouze jedno auto a tím měla být 75ka. V počátcích vývoje BMW nechalo Roveru volné ruce. Dizajn auta už byl prakticky hotový – měla to být tvarová evoluce Roveru 600, výrazně odkazující na Rover P5B.

Co se týče interiéru, existovaly dva návrhy. Jeden byl konzervativní, tvarově a pojetím se blížící Jaguaru XK8. Druhý byl moderní, tvarově extravagantní, kde dřevo nesloužilo jako pouhá dekorace lištou, ale bylo integrální součástí palubní desky. Nakonec zvítězilo moderní pojetí. Ač se to z dnešního pohledu nezdá, doporučuji porovnat interiéry aut z roku 99. Proti tehdy běžné symfonie v šedé byl interiér 75 jako zjevení. Důležité bylo, že ani nejlevnější verze se pojetím interiéru zásadně neměnily, měnil se jen materiál sedaček a výbava. Zde už vstupuje na scénu BMW – při podnikovém setkání dizajnéři Roveru preferovali co nejvíc odkazů na Spitfire. Překvapivě – vedení BMW nesouhlasilo… Zvítězil tedy retro dizajn se světlými budíky odkazující spíše na éru Art deco.

Vstup BMW přinesl pro vývojáře Roveru dvě obrovské pozitiva a to na poměry automobilky přímo obrovský rozpočet a důraz na kvalitu. Existovaly mýty, že platforma, na které 75 stojí je převzatá přímo z řady 5, čemu nasvědčuje středový tunel pro převodovku – zbytečný pro auto s předním náhonem. Není to však pravda, úprava platformy z pětky by byla příliš drahá. Co se týče středového tunelu, Rover tvrdí, že je tam jen kvůli zvýšení tuhosti karoserie, která je dokonce vyšší než u tehdejší řady 5. BMW taky přispělo svým naftovým motorem a zadní nápravou převzatou z řady 3. Všechny ostatní pohonní jednotky pocházely z vývoje Roveru. Po spolupráci s Hondou bylo potřeba vytvořit pro Rover novou vlastní identitu a klíčové prvky této identity měly definovat značku jako takovou. BMW se rozhodlo, že hlavním prvkem image Roveru bude pohodlí v retro balení. Reklamní slogan zněl – Relax, it´s a Rover. Tedy ne zrovna něco, co by přilákalo mladé kupující. Zbytek historie bohužel tvoří chybná rozhodnutí vedení a nenaplněná očekávání.

Jaguar S-Type

Když Jaguar po krátké době samostatnosti po rozpadu British Leyland odkoupil Ford, mělo nové vedení hodně práce. Nový výkonný ředitel se šel podívat na testovací dráhu, kde se testovalo zatékání do aut. XJ skórovalo 90, co by nebylo vůbec špatné dle amerického hodnocení, kde je 100 bodů maximum. Bohužel, tady se jednalo o 90 míst, kde do auta teklo. Celá firma přežívala pouze několika silným osobnostem a celková atmosféra probíhala v duchu – my jsme Jaguar, my přežijeme všechno. Tohle musel Ford změnit. Následovalo propouštění a výrazné zaměření na kvalitu a efektivitu. Výsledkem je řada X300 a XK8. Po stabilizaci firmy následoval prostor pro další expanzi. Když se vedení Jaguaru podívalo na prodeje řady 5, tak nebylo nad čím váhat. Nabízí se otázka, proč neměl úspěšný Jaguar Mk II ze šedesátých let přímé pokračování. Ne že by o něj Jaguar nestál. Problém byl v molochu British Leyland, kde by malý Jaguar lezl do zelí značkám Rover a Triumph.

Vše tedy muselo začít na čistém papíře. Traduje se, že S-type je vlastně převlečený Ford. Není tomu tak. Platforma, kterou sdílí s Lincolnem LS byla od počátku vyvíjena pro tyto dvě auta. Motor V6 má sice základ ve Fordím Duratecu V6, avšak společný je jen blok motoru a kliková hřídel. Hlavy jsou kompletně z dílen Jaguaru. Naproti tomu V8 je motor vyvíjený jen pro Jaguar. Takže částečné sdílení dílů s koncernem ano, ale rozhodně ne poskládání Jaguaru z Fordích dílů.

Co se týče dizajnu, exitovalo celkem pět návrhů. Dva navazovaly na MK II ze šedesátých let, třetí měl přední část odvozenou z XK8, čtvrtý vypadal jako zmenšené XJ a o pátém se toho moc neví. Výslední dizajn je spojením obou návrhů navazujících na MK II. Je zde snaha o navázání na typické prvky dizajnu MK II – přední maska, světlomety, tvar zadního okna, zkosení víka kufru. Výsledek je rozporuplný – někomu se to auto líbí, někomu prosté ne. Co se týče interiéru, je zde patrná snaha působit moderně, která převažuje nad elegancí. Tohle se změnilo až s příchodem faceliftovaného modelu.

Naše auta

O mé 75tce jsem toho už popsal celkem dost, takže jí dnes zkusím porovnat s S-Typem. Shodou okolností se nám sešly auta ve stejné barevné kombinaci, v jaké byly představené v úvodním videu na Motorshow v Birminghamu.

Dizajn

Začnu pohledem zvenčí. Rover boduje svými proporcemi a celkovým tvarem karoserie. S-Type působí s klesající zádí opravdu zvláštně. Některé uhly mu zrovna nesvědčí, ale stačí se podívat z jiné strany a je to vysloveně krásné auto. A musím říct, že stárne velice hezky a zachovalým kusům předpovídám postupný růst hodnoty. Co se týče detailů, působí Rover místy propracovaněji – třeba kliky dveří. Madla S-Typu jsou modernější, avšak v dnešní době už nijak zajímavá. Zajímavý je pohled zepředu, kde Rover působí přímo autoritativně a S-Type tak nějak vykuleně.

Interiér

Je zajímavé, jak z vlastně velice moderního interiérů v Roveru vzniklo něco tak neskutečně staromódního. Na druhou stranu musím pochválit výběr materiálu, kde kůže i po letech bez větší péče vypadá pořad dobře. Bohužel jsem zjistil, že dřevo v autě je plastové. Na druhou stranu na to, že je to plast, vypadá opravdu dobře. To v Jaguaru je dřevěná dýha. Kůže stárne taky velice důstojně. V čem vidím problém, je výběr plastů. Celé to bohužel připomíná americké sedany devadesátých let. Jaguar se taky poučil a s prvním faceliftem došlo hlavně ke změně interiéru. Co se týče prostornosti, jsou na tom oba konkurenti podobně. Možná o fous vítězí Rover – přeci jen má pohonnou jednotku uloženou napříč.

Jízda

A zde se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Po nastartování Roveru zaduní motor KV6 vlastní produkce o objemu 2,5 litru. Zvuk je to opravdu hezký, s rostoucími otáčkami je o dost hrubší. Jaguar zní o něco víc kultivovaně a je daleko lépe odhlučněný.

Zásadní rozdíl v koncepci se projevuje i na jízdních vlastnostech. Rover s koncepcí vše vpředu má tendenci jet pořád rovně. Při jízdě po rovině je stabilní, bez nutnosti korekcí ale taky bez výraznější ochoty zatáčet. Moc nepomáhá ani řízení, které je sice hodně tuhé, avšak s nulovou zpětnou vazbou. To Jaguar je naopak hodně hravý, řízení je prakticky stejné jako v XK a XJ. Je hodně naposilované, avšak přesně víte, co se s koly a pod koly auta děje. Obé auta jsou přibližně stejně těžká, ale u Roveru máte pocit, že řídíte daleko těžší vůz. Za mně v jízdních vlastnostech jednoznačně vyhrává Jaguar. Při jízdě v Roveru je nutné vzpomenout si na slogan automobilky. Uvolnit se. A jen plout krajinou. Pak to auto dává smysl.

Závěrem

Děkuji moc Standovi za příjemné dopoledne a možnost porovnat tyto dvě auta. Auta, která jsou si na první pohled moc podobná, ale na první svezení hodné odlišná. Obě mají svoje silné i slabé stránky. Jízdně lepším autem je jednoznačně Jaguar. Bodejť by taky ne, když cena u Roveru se pohybovala v rozpětí 17000-25000 liber a u Jaguaru 25000 – 50000 liber. Rover zase boduje zpracováním interiéru a detaily exteriéru. Obě auta potkávám v provozu přibližně stejně často a pokaždé je to příjemné osvěžení proti dnešní instantní nabobtnané produkci. Držím proto všem majitelům palce, ať se nám naše auta povede uchovat v provozu co nejdéle.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PeterLuk
16. června 2020, 00:46
1

Veľmi zaujímavé čítanie, a fakt prepracovaný článok. Po dlhej dobe som nejaký článok prečítal od začiatku po koniec naraz a bez preskakovania. Až som zabudol, že som na blogu, až na fotky (inak nie zlé, akurát nie profesionálne :D ) to pôsobí fakt ako tie lepšie z redakčných článkov, so všetkým čo k nim patrí. A to teda osobne britským autám z tejto éry nejak neholdujem, otec ich má rád, ale ja som ich vždy vnímal ako zastaralé (teda, tak na mňa pôsobili) a ako autá pred dôchodcov a usadlých ľudí. :D Ale pomaly mením názor, vyzerá to ako fajn cesta k neotrelému autu za dostupný peniaz...

reagovat
Skipper
16. června 2020, 08:41
0

Díky moc;

beastar
16. června 2020, 02:37
0

Moc pekny. Obe auta mam rad. Na S-Type vzpominam rad jak obycejny zadiraci sestival, tak na erko. Erko bych si nejradsi koupil bohuzel me racionalni ja rika, ze nee. Rover mel kdysi jeden kamarad, co ma stavebni firmu. Parkrat me v tom vezl a jeste 10 let zpet to byl velmi originalni kocar. Nikdy sem v tom na rozdil od S-Typu jako chaffeur nejel. Obecne mi prijde, ze neni o co stat:)

reagovat
Skipper
16. června 2020, 08:41
0

Je to tak ;) Není. Vlastně nejlepší vlastnost toho auta je, že se na něj dobře kouká. Ale psst! Do toho jsme teď pořídili jedno auto, ktere mně donutilo přehodnotit většinu mých názorů na auta... A přesednutí z něj zpět do Roveru je docela krušné. Ale o tom jindy

krab
16. června 2020, 08:57
0

Tak na to jsem zvědav co jste pořídili .... to bude buď něco extra sportovního anebo naopak starý Rolls třeba :-D Když to uvádíš takto...

Skipper
16. června 2020, 14:38
0

Vedle :D

Skipper
16. června 2020, 14:39
0

Rolls by docela zapadal do toho, jak svět aut vnímám. A sportovní - zatim ne :)

krab
16. června 2020, 14:49
0

Tak to jsem teda zvědav.... že by další "kočka"? :-D

Skipper
16. června 2020, 14:58
1

Nebudu dělat tajemného. Přítelkyně si pořídila Range Rover Vogue 2008, TDV8. To auto je prostě famózní ve všech ohledech!

Skipper
16. června 2020, 15:08
3

Nikdy jsem nemusel čtyřkoly, auta na chůdách a naftu. Tohle má všechno z toho a je to jiný vesmír...

Paul
16. června 2020, 16:34
0

Tohle se dá velmi dobře pochopit protože závislost na britských vozech se většinou projevuje i mezi členy rodiny :) a myslím že ten Rolls by mezi tvoje charakterní kočky zapadal dokonale.

beastar
16. června 2020, 20:03
1

Hmm dalsi kdo pochopi, ze nadavat na suv predtim, nez nejaky opravdu ridi je jen tupa 15 let prezita topgearovska poza. Zrovna Range v rope je na pocit z jizdy ve stylu king of the road hodne dobra. Sice mam radeji GL, ale proti gustu. Aspon ze ty zensky nemaji predsudky a kupuji to. Jinak samozrejme prehanim. Skipper patri k tem tolerantnim autofanouskum. A dokonce se mi nekolikolikrat nekriticky vyjadril pod blogy o suv. Tz +1 a at vam ta stodola slouzi;)

Paul
16. června 2020, 20:38
0

Myslím že si každý vybere auto podle toho jaké se mu líbí a kdo jsem já abych mu do toho kecal. Ale zrovna S-Type u mne může za to že během pár let máme doma čtyři postarší angličany a nebýt nedostatku místa počítám že bych určitě ještě nějaké přidal :D

beastar
16. června 2020, 21:12
0

Jo ja kdybych mel cas a misto. Tak sem S-Type R poridil minuly rok kdyz sem s nim tyden jezdil kvuli tady blogu. Stejne tak me potkala nehoda s ftype kdyz sem mel moznost tim jezdit a oblibit si to shodou nahod se to potkalo s motorkarem a bylo po prdeli. GB auta mi nejspu souzeny.

Irwinek
17. června 2020, 12:30
0

Rolls by Ti zapadal do vnímání světa? Tak to chápu, starý rollsy jsou svět sám o sobě. A kdyby Tě náhodou přepadlo chtění něčeho sportovního a nechtěl jsi opustit svoje vnímání světa, vždycky je tady Bentley :-D
Nikdy bych neřekl, jaký může být rozdíl mezi Silver Shadow a T2 :-D

M P
17. června 2020, 13:21
0

Skipper: RR TDV8? Blahopřeju a doufám, že bude dobře sloužit :)

Skipper
17. června 2020, 14:03
0

Děkuji všem panové. Teď bude klasicky potřebovat trochu péče a až bude vymazlenej, tak néco málo nafotím a napíšu.

krab
17. června 2020, 14:05
0

To se budeme těšit... RR je pohodlný kočár, taky teda držím palce aby to fungovalo.

Moses
26. června 2020, 16:23
2

Tak to uz chyba do zbierky fakt iba ten RR a Mini. alebo snad Mini RR? ;D

Irwinek
16. června 2020, 07:46
0

S tímhle článkem mám jeden zásadní problém - proč tu nebyl v neděli ráno ke konvici čaje?

Super, díky. Obě auta mám mezi možnými nástupci mazlíka, i když v případě rovera bych raději rwd, nebo rovnou MG ZT :-D

reagovat
František Čáslavský
16. června 2020, 07:51
0

Sis ho měl na tu neděli nechat, je skoro za dveřma ;)

Irwinek
16. června 2020, 11:31
2

Kdepak, takové věci se musí číst za tepla, pak se nim eventuálně vrátit :-D

krab
16. června 2020, 08:24
0

Suprovej nápad a moc hezkej článek. Porovnat Rover 75 s S-type. Na jednom výletě - britská rallye jela 75 tka jako MG ZT 190 a docela jsem to obdivoval. A ta V6 má fakt hezký zvuk.

reagovat
Skipper
16. června 2020, 08:42
1

Mě hlavně pobavilo, že se nám sešla barevná kombinace jako při představení aut :D

krab
16. června 2020, 08:55
0

Jo, to je fakt zajímavý. A barevně je interiér Roveru 75 pro mě třeba daleko zajímavější než S-type. Já si ta auta pamatuju docela dobře ještě z doby, kdy jsem kolem let 2001 a pak kus i 2002 myslím trávil čas v Anglii na škole a v práci a tehdy byly nový. Frčela tam i reklama na X-type , první Jag pod 20 tis liber mám pocit... A docela bylo tohle trio Rover 75, Jag X-type a S-type na silnicích vidět, nebo možná jsem jen po nich selektivně čuměl, těžko říct...

Skipper
16. června 2020, 08:57
0

Já zase kolem tyrkysového Roveru chodil každý den na škole. Acpokaždé jsem na něj čučel.

sheogh
16. června 2020, 12:27
0

Paradni test a srovnani. Ten zaver bych tak nejak ocekaval. S-type kazdopadne vzdycky vypada mnohem lip nazivo, nez na fotkach. A s R bodykitem je to vylozene pekny auto :-)

reagovat
Skipper
16. června 2020, 15:23
0

Souhlasím. Ale moc se mi líbí, s jakou eleganci stárne. Tím, jak je tvarově hodně jiný, než většina tehdejší produkce, tak je věkově poměrně těžko zařaditelný. A když nějaký vidím, pokaždé se otočím. Jen myšlenka - je zajímavé, jak se na něj všichni dívají jako na ,,retro,, auto. Přitom kdyby u MK II probíhala postupná evoluce, tak by S - Type vypadal pravděpodobně stejně. BMW má svoje ledviny a hokejku, Mercedes svou typickou masku a nikdo je nepovažuje za retro prvky, ale za tradici.

sheogh
17. června 2020, 10:31
0

Jo to je dost dobre mozny, a mas pravdu, ze zvlast pro neznalyho to asi vypada jako starsi, nez je. No jeste ze nesel Jaguar cestou BMW, a ty tradicni znaky nedopadly stejne - misto toho uplne zmenil image (a za me urcite ne k horsimu, Callumovy jagy jsou krasny)...

ro
rock
16. června 2020, 15:55
0

Abych řekl pravdu, tak design S-Type z přelomu století mi přijde mnohem víc retro než XJ Series III o 20 let starší. Nikdy jsem ho nedokázal skousnout.

Rover 75 mi naopak v době jeho představení přišel jako ta správná anglická kára a nevadí mi doteď.

reagovat
Stanley
17. června 2020, 08:00
2

Mám rád porovnávací testy! 75 se mi designově líbí mnohem víc, je to takové přirozené ladící retro, kdežto S-Type je podivně naroubovaný. Zase na druhou stranu jsem se nechal napálit, myslel jsem, že v 75 je na palubce opravdové dřevo a vždycky jsem říkal, že je to první dřevo, co se mi v autě fakt líbilo. No tak nic no... :-)

reagovat
Skipper
18. června 2020, 14:43
0

S tím dřevem - nerýpal jsem do toho nožíkem :D Ale na palubce má stejný vzor jako dole u popelníku a u lišty s výhřevem sedaček atd. A tu jsem sundal a je to jasný plast. Zase na druhou stranu - jedno z mála umělých dřev, které mě kdy nachytalo.

StanS
20. června 2020, 00:19
0

Bavoraczech:
fyzika, kámo.
/co tam máte dál?

StanS
20. června 2020, 00:27
0

patří níž. nějak se mi třese prst

ra
raven
26. června 2020, 14:09
0

Mám dojem, že ze začátku výroby byla v interiéru skutečně dřevěná dýha a plast až po faceliftu. Dá se to poznat třeba na krytu airbagu u spolujezdce, pokud je nápis natištěný, měla by to být dýha, pokud je zapuštěný, je to plast

StanS
17. června 2020, 08:47
2

pár dalších fotek
https://stans.rajce.idnes.cz/Rover_75/
/jízdní vlastnosti - obecný problém systému "všechno vpředu". přední náhon je bezpečnější pro běžné ježdění, protože (zpravidla) nedotáčivost řidič koriguje intuitivně. další je geometrie podvozku při předním náhonu - nedá se úplně optimálně navrhnout.

reagovat
Bavoraczech
18. června 2020, 14:35
0

StanS: Když to přeženu, tak mi to připomíná názor jednoho mého kolegy. Tedy všechny předokolky jsou stejně nedotáčivé a všechny zadokolky jsou stejně přetáčivé, proto jsou všechny předokolky stejně nudné a všechny zadokolky jsou zábavné. S tím tedy určitě nemohu souhlasit a do souboje k britům bych přihodil dva Italy... Divokou Alfu 166 a precizní Lancii Thesis. Myslím, že by se poznal rozdíl v jízdních vlastnostech mezi různými předokolkami :)

beastar
19. června 2020, 19:13
0

Hm to jsou mi teda novinky. Podobny uvahy mozna u konkretnich aut, ale obecne. Trochu pitimost. Dobra, obratna predokolka je dnes kde, co. Super jezdi i treba Xedos6, nebo 156 z tech starsich. Focusy v podstate vsech generaci. A tak dale. Jediny co mi vadi casto na prednim nahonu, ze to proste taha za volant a nejde s tim jezdit takovy precinzni vyjezdy ze zatacek a teda naopak i o dost hur bokem. Sam preferuju ctyrkolku a vykon, ale jde spis o konkretni auto a taky rozlozeni vahy. U auta jako je 166, nebo treba Superb fakt nutne zadni nahon clovek nepotrebuje. Teda pokud neni clenem nejakeho klubu BMW tam se pry za takovy nazor dava ban.

Frankie
19. června 2020, 16:25
0

Muj bratranec mel postupne oba, prne 75 kterou jsem.mu doprucil, ale vybeal si.naftaka, pak si koupi Jaguara, ten odesel na motor, olej. Obe pustil nekomu za lahev whiksy...., a ted ma sluzebni Oktavku...

reagovat
Pajinex
26. června 2020, 17:27
0

Pěkné čtení! Když je tu připomínka 166 a Thesise, kamarád první auto už nějaký pátek má a před dvěma dny přivezl druhé. Dává se ta trocha kosmetiky a nefunkčních žárovek do kupy plus se musí přihlásit Jinak je v pěkném stavu a jízda mne fakt překvapila. Tak pokud se přes "kanikuli" dokopu, tak něco sesmolím. Jestli ho už tady někdo nepsal..

reagovat
ToMyx
27. července 2020, 10:04
0

Jen dál a houšť, testů 166 není nikdy dost.

ToMyx
27. července 2020, 10:06
0

Moc pěkné a detailní srovnání. Skoro jsem si připadal, že čtu článek některého z redaktorů při dlouhodobém testu. Zase jsem se na chvíli zasnil :-)

reagovat
Skipper
28. července 2020, 04:56
0

Mimochodem, 75ka je na prodej :) Po pořízení dalšího Range Roveru pro ní jaksi nezbývá garáž.

reagovat
M P
28. července 2020, 05:53
0

Coooože? To už máš dva? :)

Skipper
28. července 2020, 06:45
2

To byla taková haluz, nechal jsem opravovat V12 a u pána jsem ve stodole našel tohle... Zcela zdravý, nízký nájezd, no nevem to!

M P
28. července 2020, 06:56
0

Tyjo, paráda :) tak teď už ti chybí jen Classic :D

krab
28. července 2020, 08:15
0

Vypadá pěkně! To už je slušná stáj britských koček a k tomu Range Rovery... moc pěkný :-D