načítám data...

Život se Sierrou #1 - dojel jsem na Sierra sraz?

17. července 2021, 00:43 29 komentářů Bigg.I

Rozhodl jsem se pro novou serii,stejně jako Rychle a Zběsile - 10 dílů stačí. Navíc Sierra je už tak nějak poskládaná. Tudíž chci v této sérii sdílet radosti a útrapy života se Sierrou

zobrazit celou galeriiJiří Petera: Život se Sierrou #1 - dojel jsem na Sierra sraz?

Jaká ironie. Když jsem avizoval, že další díl Sierra blogu bude do týdne. Haha. Rok a tři měsíce a já jsem se znovu dostal k psaní o mém milovaném červeném a také problémovém voze.
Pozornější si určitě všimli, že jsem masochista a mám tu i dalšího Forda, co vlastně potřebuje stejnou péči jako Sierra > blog o Orionu.
Nicméně jsem se stal také majitelem malého a spolehlivého japonského vozu > Corolla. Tenhle fakt mi dost ulehčuje život – rozuměj je čím jezdit, protože Ford(y) jsou pořád rozdělaný.

V tomhle blogu se pohybujeme časově v březnu 2019 a to znamená:
– Sierra je opravená po bouračce a já ji připravuju na účast na svém prvním Ford Sierra srazu
– stále žiju v Brně a na autě dělám jen o víkendech
– Oriona ještě nevlastním, ani Toyotu vlastně ještě ne, uf 
– chápu, že to je časově zamotaný, proto taková rekapitulace

Protože auto vlastně připravuju na letní sezonu a Ford Sierra sraz, je potřeba se věnovat vzhledu. Na plecháčích bych určitě moc parády neudělal, takže jsem konečně mohl nasadit kola co jsem koupil a zrenovoval – černé límce MiM 2800 v rozměru patnácti palců a na ně pneu Bridgestone Turanza 195/60 – pořádnej balón, ať je to přece pohodlný. Sierra sedí pěkně vysoko a myslím si, že tento vzhled jí vážně sluší. Nejsem zastáncem tahání břicha po silnici.



Také mi přišly koberečky s červeným obšitím, které jsem objednal. Bohužel zadní nepasují a bude potřeba úprava – drobné ořezání. S výsledkem jsem nakonec nadmíru spokojen. Někdo by mohl namítnout, že ty koberečky nejsou origo a červená je už moc kolotoč. Já myslím, že do toho interiéru pasují.

 

Následně jsem měnil termostat (znovu) – novej origo Ford termostat šel ven a dával jsem do auta použitej, co jsem koupil někde se sadou dílů. Ten Fordí prostě otvíral pozdě a auto se hřálo. Taky jsem měnil teplotní čidlo pro budíky, protože chvilku po výměně termostatu umřelo – prostě vyletělo na max mimo škálu. Vypustil jsem chladící kapalinu, vyměnil čidlo (zapamatovat, důležité) a pak taky termostat. Při utahování šroubů pro domeček termostatu jsem jen uslyšel *lup*. Všeci už ví co se stalo. Jo já ho ukroutil. Už se potím studeným potem, odtahuju ty zbylé dva a doufám, že se ukroutil nějak rozumně. No, není ani kus závitu ven. To prostě chvilu před srazem chceš.



Dvě možnosti:
– vymontovat sání a vzít ho z druhého motora. Práca na dost dlouho, ale ta možnost tu je
– požádat o pomoc dědu a něco vymyslet

Rozhodl jsem se pro druhou možnost. Děda lamentoval, co jsem to zas vyvedl. No, to se prostě stává.
Jediná možnost, jak to vyřešit, je zkusit navařit matku na ten zbytek šroubu a pak pomalu odtáhnout. Jenže místa je málo, vidět tam moc není. Já musel držet matičku na místě a děda tak zkusil poslepu bodnout svářečkou. Pokud to nevyjde, sání na vyhoz. Nevím, kdo se potil víc, jestli já nebo děda. Podařilo se! Uf, málem mě odvezli. Před srazem ještě zbývalo umýt auto, ať ta červená trošku prokoukne.



Rekapitualace před srazem:
– máme nasazené kola a nové koberečky
– auto se nebude dusit a pojede jak má
– budu mít reálné údaje o teplotě a nebude se mi to hřát

Nějaký ten den před srazem jsem byl ještě na návštěvě u kamaráda, přece se pochlubit jak to celý vypadá a otestovat funkčnost vozu. Je to k němu jen pár kilometrů.



Sraz se konal uprostřed června v areálu Blatnice. To je z Kroměříže cca 220 km. Takovou dálku jsem se Sierrou ještě nikdy nejel. Jistotu mi dodávalo pouze to, že nepojedu úplně sám. Měli jsme sraz v Brně s dalšími členy klubu. Děda provokoval, že bude připravenej na odtah.

Vít s černým OHC hatchbackem, Lukáš s 1.8TD sedanem, a ještě měl přijet Kuba s MK1 OHC, ale říkal, že nás dožene někde cestou. Než jsem vyrazil, ještě natankoval a sklidil poklonu od majitele Škody 120 na adresu Sierry. Něco takového samozřejmě udělá člověku radost. Já si užíval cestu, protože vše bylo OK. Než jsem teda dorazil do Brna. Dodávám, že je pátek, takže všední den. Stojím v koloně. Sierra má ukazatel teploty NORM – Mko je nejspodnější hranice a nad Nko do červeného se člověk nechce dostat.

Při jízdě jsem se pohyboval v Rku. Když jsem zastavil v koloně, teplota vylezla do Očka. Pořád jsem v klidu. Celkem. Pojíždění v koloně dostalo teplotu do půlky Nka. NESNÁŠÍM BRNO, nadávám v autě. Jestli to tady uvařím a na sraz ani nedojedu, tak se z teho po… Otevřené okýnka, topení jede na plno. Už se potím uplně všude a teplota se drží v Nku. Říkám si, proč nejedou sakra sahary?! První má sepnout někde na dolní hranici Nka. Zatuhlé sahary jsou celkem obvyklý problém u Sierr, pokud dlouho nebyly v provozu. Kurva. Pojíždíme a já už jsem nad Nkem a lížu červenou hranici políčka. V této fázi Sierrám DOHC může prasknout hlava. Achjo, v tento moment jsem se vymanil z kolony a dá se jet konečně. Četl jsem, že když hrozí přehřátí motoru není dobré zastavit, ale spíš jet, ať se nažene vzduch a chladí se to. Jedu v Brně z kopca, nehledíc na rychlostní limit, hlavně ať se to uchladí. Žádná katastrofa se nekonala a jsme na spodní hranici Očka při jízdě. Na smluvené benzince potkávám Lukáše s TD a dáváme oběd. Vít nás dožene za Brnem a Kuba… prostě někde. Než doobědváme, dorazí i Kuba. Prý to sypal po dálnici nelegální rychlostí, aby nás dohnal.



Nakonec jedeme vláček tří Sierr. Já, Kuba a Lukáš s dieselem jako poslední, protože to čuchat nikdo nebude. Vít se kousek za Brnem přidává a už jede vláček čtyř Sierr, já jako první. Jedeme pár kilometrů a zničehonic moje Sierra chcípne. Nejde nastartovat za jízdy. Potupně odstavuju Sierru bokem a celý vláček stojí se mnou. Od všech členů výpravy se mi dostává podporujícího výsměchu. Sierra točí startérem, ale nenaskočí. Cívka je nová, kabely taky. Buď hlavní kábl od cívky nebo cívka samotná, nic jinýho to být nemůže. Nárazové čidlo zkontrolováno.

Pohýbali jsme s káblem od cívky a Sierra naskočila. Doufal jsem, že to je ojedinělá záležitost a už se to nestane. Další zastávka za pár minut mě však vyvodila z omylu. Stejný problém, stejné řešení. Dovedete si představit, jak mi bylo když jsme jeli přes uzavírku, kde byly semafory a byl tam otevřený jeden pruh. Já si celou dobu říkal „tady né, prosím, tady né“. Štěstí mi přálo a Sierra už doopravdy po cestě nikde nezdechla, a i teplota se držela v normě.


Přijeli jsme do areálu místa konání srazu a seznámili se s osazenstvem. Také jsme vyfasovali klubová trička, která jsem navrhoval. Podrobnější report ze srazu asi není potřeba, stačí si prohlídnout plakát, co bylo na programu.

Já se noční bojové hry neúčastnil, jelikož se bojuje hlavně s alkoholem.
Orientační závod jsem si chtěl zkusit, ale nic takového jsem nikdy nejel. Ani jsem neměl spolujezdce. Sehnal jsem narychlo Danyho, který nepřijel Sierrou a dělal navigátora. Rád bych podotknul, že se nejede na rychlost, ale hlavně na plnění úkolů a najeté kilometry. Nám ale záleželo i na rychlosti, pro osobní pocit. Sierra se trochu hřála při rychlejším tempu, ale nad Očko jsme se nedostali. Ze závodu jsem měl dobrý pocit, nikde jsme výrazně nezakufrovali a pár účastníků i předjeli.



Orientační závod byl zakončený jízdou zručnosti, která se jela mezi kužely na parkovišti. Se Sierrou mám najeto jen pár kilometrů a auto jako takové na rozměry moc neznám. Nedělal jsem si moc velkou naději, ale chtěl jsem si to vyzkoušet. Bylo mi oznámeno, že se to jede celé na první rychlostní stupeň a jestli mi nejedou sahary, tak to uvařím. No, skvělý. Zkontrolovali jsme pojistku a ta je ok. Nezbývalo než sahary zapojit natvrdo drátkem. Sierra se chladila velice účinně a já si vyzkoušel jízdu zručnosti – nejsu zručný.



Rychlost se při závodu ukázala jako rozhodující faktor. S jinou posádkou jsme měli stejně bodů a získali jsme třetí místo jen díky rychlejšímu času. Byl to i celkově nejrychlejší čas závodu. Tohle mě dost potěšilo. V aukci jsem vydražil tajemnou krabici plnou „moc užitečných součástek“.



Domů jsem jel se stále zapojenýma saharama a protože byla neděle, stačili jsme se s Kubou zastavit na Kafe a Káry v Brně. Konečně jsem mohl Sierru ukázat naživo i některým čtenářům mých blogů.
Myslím si, že i přes „drobné“ technické problémy se sraz celkem vydařil (nepřijel a ani neodjel jsem na laně).



Doma jsem chtěl vyřešit ty sahary a tím pádem i přehřívání, protože mě to trápilo velice a jezdit s napevno zapojenýma saharama není ieální. Doma jsem měl nějaká čidla z jiné funkční Sierry, takže práce na chvílu. Všimnul jsem si, že čidlo pro tu teplotu co jsem koupil má na sobě jinou barvu kroužku než to co jsem se chystal nasadit. To nově koupené mělo bílej kroužek, a to použité zelenej.

Zelenej kroužek je origo co jsem měl na autě původně. Malej detail, ale hodně důležitej. Vyměnil jsem i čidlo na sahary. Testovací jízda ukázala, že auto se vůbec nehřeje tak jak jsem myslel, to čidlo prostě bylo citlivější! Sice pasovalo, ale ukazovalo pro budíky naprosto nereálné údaje. Tolik stresu skrz takovou prkotinu. Auto se mi nehřálo vůbec, teploty v normálu. Když jsem se snažil auto zahřát túrováním na místě, sahara sepnula přesně jak má. Takže je po problémech? Myslel jsem si to.

Jedneho dne jsem si tak vyjel, že natankuju a zajedu pro pár věcí. Všední den v Kroměříži, odpoledne a dopravní špička. Stojím na křižovatce, do kopce a jsem první auto štřůdlu. Čekám si tak na zelenou a motor zničehonic zhasne. Jen se pousměju a říkám si… to snad ne, tohle se nestalo, snad je to jen tím, že je málo benzínu v nádrži a stojím v kopcu. Chytám po klíčku, startér točí… točí… točí a nic. Ajéje. Z auta jsem nemohl, protože do protisměru už jel provoz. Hodil jsem to na blikačky a začínal se potit. Kdyby za mnou aspoň nestálo tolik aut, tak pustím ručku a couvnu to do vedlejší uličky, ale to při špičce není možné. Každej si dovede představit, jak mi bylo. Když už jsem chtěl z auta ven, začali mě všichni objíždět. Vysoukal jsem se z auta přes spolujezdce, otevřel kapotu, pohonil tam káble od cívky a spěchal zpět do auta zkusit nastartovat. Plný naděje jsem chmatal po klíčku, ale ono nic. Ani ťuk. Tyvole, mi jebne. Jak nečekané, rozbitej starej Ford blokuje dopravu. Třicet minut jsem tam takhle pobíhal a pokoušel se oživit ten můj peklostroj. V životě jsem se tolik nepotil. Protijedoucímu řidiči Passatu B5 mého věku se mě zželelo a ptal se, jestli potřebuju odtáhnout. Zdrceně jsem kývnul, že jo, bohužel jel dolů a zařadil se až na konec mnou způsobené kolony. To bude ještě trvat, než se ke mně dostane, říkal jsem si. Pokračoval jsem tedy v rituálu – pohnout s káblama – do auta – otočit klíčkem – zpátky pod kapotu. Po chvilce se ale stalo téměř neskutečné. Otočil jsem klíčkem a motor naskočil. Rychle zavřít kapotu, skočit do auta a s protáčejícími koly rychle domů asi 500 m daleko od tohoto naprostého trapasu. Tu novou cívku jsem ihned zahodil a dal do auta jinou, použitou. Od té doby jsem neměl jediný problém podobného rázu.  Aktuálně jsem už taky vlastníkem zelené Toyoty – časově je tedy srpen 2019.


Dnes to tady utnu, protože by to bylo pak zbytečně dlouhý. Navíc, bylo by nudný takhle nakonec, bez detailů vyzradit, co se chystá.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
17. července 2021, 13:58
5

Krásný report! Díky za něj! Tvé blogy mě vždycky mě vyléčí z touhy pořídit si nějaký starší vůz jen tak pro zábavu:-) Zároveň máš můj obdiv!

reagovat
Bigg.I
17. července 2021, 14:20
0

Ale no ták :D, já nechci demotivovat. Je to milé vidět starší vozy v provozu. Ono hodně záleží v jakém to auto člověk koupí...Tohle vyloženě byl/je projekt. Mám 3 staré vozy a psychicky jsem ještě v pořádku :D jen většinou jezdí 1, maximálně 2.

Jakub Pospíšil
19. července 2021, 09:21
1

Když si vzpomenu na ty začátky, kdy jsi v blogu psal, že to bude takový normální auto na vyježdění a že je vlastně jedno, jak bude vypadat... :D
Hezký to máš.

reagovat
Bigg.I
19. července 2021, 10:15
1

děkuju... ty fotky autu hodně pomáhají. Ve skutečnosti je dost omšelé a má asi 9 odstínů červené.
Historie se opakuje s Orionem... ten měl být jako daily, nahrada za Corollu. Proč je právě po celolaku? :D

František Čáslavský
19. července 2021, 11:20
3

Napiš stokrát na tabuli: "Už nikdy si nekoupím novou daily a neudělám z ní projekt" :D

Adam Forman
26. července 2021, 06:12
1

Říká ten pravý :-D

Breakthru
19. července 2021, 11:08
0

Ty sedačky s tím vzorem jsou hroznej kýč , ale proti gustu. Každej chceme do svejch Fordů recara :D.....hlavní je, že ti dělá radost

reagovat
Bigg.I
19. července 2021, 11:39
1

100 lidi a 100 chuti - hodne lidem se to libi. Ja vedel, ze to bude sklizet rozporuplne reakce, ale chtel jsem to trosku ozivit, at to neni jen v odstinech sedi. Furt to jsou Recara sedi se v nich skvele, vic nez bocni vedeni je pro me dulezita opora do zad. Z Corolly vylezu vzdy rozlamanej po par hodinach, Sierru muzu ridit celej den. Na Orionu zase budou velice diskutabilni kola a nazory jinych budu prijimat z obou stran velkoryse.

Jakub Pospíšil
19. července 2021, 11:44
0

Mi přijdou ty sedačky parádní a dobově se k Sieřře (píšou se tam dvě "ř", nebo jak to je?) hodí. Zrovna jsem přemýšlel, jestli to je originál, zda to šlo takhle objednat.

Bigg.I
19. července 2021, 11:56
0

Nevim jak to psat :D. Nicmene sedacky, dverni vyplne i stropnice - vse presity na novo. Latku, vzor a barvy jsem si vybiral sam. Snazil jsem se to nakombinovat, aby to nebyla divocina a pusobilo to trochu dobove. Recara oficialne do Sierry mohly byt latkove jen ve 4 (5) provedenich:
1. Svetle seda
2. Tmave seda
3. Rainbow vzor - ten se dal objednat jen snad jen od roku 91
(4). Policejni Cosworthy mely specialni odstin i latku, byla trvanlivejsi, byla to takova tmavejsi seda
5. Cosworth mk1 s cervenym stredem, ale ty jsou defakto nesehnatelny a cenove naprosto jinde

Breakthru
19. července 2021, 16:23
0

Proti tomu nic nemám. Tvoje sedačky, tvoje prdel do nich sedá. Sám mám ve spoustě fordech různý recara. Tyhle působí jako z půlky 80 let z escorta. Sierra nikdy vzorovaný sedačky neměla, proto to na mě působí takhle. Jsem v tom usedlejší, ale tvoji úchylku ti neberu :)
Je fajn, že ten vehikl držíš na živu. To palec hore

Adam Forman
26. července 2021, 06:16
0

Tak já třeba patřím k těm, kterým se to fakt líbí. Já vlastně nikdy moc neřešil origo/neorigo. Spíš oceňuji takový ten dobový pocit a tady mi subjektivně přijde, že trefil prdel na sedačku.

Ha
Habakukk
03. srpna 2021, 11:36
0

Mě víc než sedačky vadí ty levné koberečky z kýčovitým lemem. Možná až používáním zajdou to bude lepší, ale takto to hrozně křičí nepatříme tam.

Bigg.I
03. srpna 2021, 15:17
0

Ty koberečky jsou taková nouzovka, ani nějakou kvalitu nečekám. Zrovna tohle je něco, co se bude časem měnit - rád si nechám poradit "nelevné" koberečky.

Adam Forman
04. srpna 2021, 06:47
0

Bych řekl, že kdyby nebyla obšitá ta ploška pod pedály a místo červený byla šedivá ladící s přístrojovkou tak to líp zapadne, ale zas k takovýmu autu to dává trochu toho ducha 'koupil jsem si sirku v roce 2000' :-)

Calif
19. července 2021, 13:49
0

Jako vždy skvělé čtení....
Před 15 lety jsem měl 1.8TD liftback...Motor nestál za nic, ale pamatuji si na pohodlné sedačky, velký šíbr a spoustu místa...
Zabila ji koroze a prasklý rozvoďák....

reagovat
Bigg.I
19. července 2021, 15:21
0

Ano, ta 1.8 TD byl asi nejmin povedeny motor a je to znamo siroko daleko. Dekuju za pochvalu, porad mi vadi, ze nejsem na soucasnym datu, ale ono ty auta davat dohromady + o tom psat je proste narocny casove :). Nedavam uz zadny sliby, co kdy bude vydano... snad brzo.

Kuře
22. července 2021, 00:09
1

V pohodě, dokud na tebe čeká jen nás pár místních intošů, tak se zas tak nic moc neděje, na takovýho G.R.R.Martina čekají stamiliony lidí a taky už ani neslibuje;)))

togi
19. července 2021, 14:28
0

Teda ještě že takhle dlouhej není i ten pracovní tejden... :D

Hrozně rád si o tvém sebemrskačství a hlavně o Sierce počtu. Děda jich měl 6 a všechny zemřely hrdinskou smrtí. Na jednu nám dokonce spadla stodola :D Ještě před pár lety jsme měli plnou chalupu dílů do nich, ale to už je dávno pryč

reagovat
Bigg.I
19. července 2021, 15:20
0

Davam si pozor a snazim se to mit mezi 1500-2000 slovy. Casto je to delsi nez vetsina blogu od jinych. Moc si vazim kazdeho komentare, cloveka to tak nejak bavi vic potom.
6 Sierr? Tak to je videt, ze musel ocenovat kvalitu tohoto auta :)

Breakthru
19. července 2021, 17:01
0

Můj počet se zastavil na devíti nebo deseti. Teď mám dvě. Jednu mki 84 a druhou MK2 92

togi
20. července 2021, 06:20
0

@Bigg.I s tou délkou jsem to myslel jak jsi posledně avizoval, že za týden bude další blog :D Tvoje blogy tady mám pravděpodobněji nejradši

Pochtli
19. července 2021, 15:05
0

Co ten chudák v passatu, který se nabídl a pak stál v koloně?

reagovat
Bigg.I
19. července 2021, 15:18
0

Doufal jsem, ze pochopil, ze jsem odjel, kdyz i kolona zmizela :D

PB
22. července 2021, 04:43
2

Je krasny mit veterana.... a jeste krasnejsi je, kdyz ho ma nekdo jinej a nemusim ho mit ja.... lecba cetbou...

reagovat
liška
22. července 2021, 10:13
2

Ta zmínka o srazech mě donutila zapátrat po osudu mejch dvou bejvalejch Sirek. Zatímco jedna už kdysi padla na díly, té druhé se zdá se pořád daří dobře: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4152834461394648&set=pb.100000044047748.-2207520000..&type=3
Neznáte se ze srazů?

reagovat
Bigg.I
22. července 2021, 10:57
0

s majitelem se znam pouze pres internet, v realu jsme se nevideli, na oficialni klubove srazy Ford Sierra klubu nejezdi.

sheogh
22. července 2021, 12:11
0

To je strasny peklo, kdyz se ti povede takto zablokovat dopravu - na me se takhle vysrala baterka (nekde v ni neco prasklo, mozna napojeni na terminal, nebo mezi clankama) primo pri odbocovani pres koleje na nam. 28. rijna (brno), tzn oba smery saliny zablokovany a potlacit to moc neslo… nastesti se to po (nekonecne) chvili zazrakem chytlo :-)
Celkem byla sranda pak zjistovat, co se stalo

reagovat
Jája
30. července 2021, 13:52
0

Ty jsi dobrej masochista????Ale držím palce ať to doděláš.

reagovat